X

بایگانی خرداد 4, 1401

دفتر سینمایی

مریم کاظم زاده تا لحظه آخر در خط انقلاب و ولی امر مسلمین جهان ماند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت مریم کاظم‌زاده نخستین بانوی عکاس جنگ تحمیلی و همسر شهید علی اصغر وصالی را تسلیت گفت.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت مریم کاظم‌زاده نخستین بانوی عکاس دوران دفاع مقدس را تسلیت گفت.

در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است:

انالله و انا الیه راجعون

در روزهای یادآور فتح و ظفر آزادسازی خرمشهر قهرمان و زمانه‌ای که شمیم روح بخش شهادت با عروج خونین شهید پاسدار صیاد خدایی در جامعه و شهر و دیارمان طنین انداز است، ارتحال بانوی هنرمند مرحومه مریم کاظم زاده، عکاس جنگ و همسر شهید والامقام علی اصغر وصالی بار دیگر دل‌هایمان را با روزهای حماسه و دفاع جانانه مردم ایران اسلامی در برابر جبهه کفر و استکبار عجین کرد.

مرحومه کاظم زاده که حضورش در کردستان و همراهی با شهید مصطفی چمران و ثبت رشادت‌های سربازان مکتب خمینی کبیر رضوان الله تعالی علیه – که تنها بخشی از آن با ثبت در کتاب «عکاسان جنگ» به دست نسل امروز و فردا رسیده است – نامش را در سپهر فرهنگ و هنر کشور تثبیت کرد، در پرتو مرام و مسلک شهیدان به ویژه شهید وصالی، فرمانده نیروهای موسوم به «دستمال سرخ ها» تا لحظه آخر از حیات پر برکت خود در خط انقلاب و ولی امر مسلمین جهان ماند و فقدانش برای جامعه هنری و دوستداران انقلاب، داغی بس عمیق است.

از خداوند سبحان برای این بانوی مجاهد و هنرمند، علو درجات و همنشینی با قهرمان حماسه کربلا حضرت زینب کبری سلام الله علیها و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درخواست فرزند مدیر فقید/ لطفا مراسم سالگرد برگزار نکنید


فرزند مرحوم علی مرادخانی معاون اسبق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که خرداد سال گذشته دارفانی را وداع گفت در اولین سالگرد درگذشت پدر فقیدش متنی را منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تسلیت رئیس بنیاد روایت در پی درگذشت مریم کاظم‌زاده


رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح درگذشت مریم کاظم‌زاده را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار نظام‌نامه اکران ۱۴۰۱ سینمای ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نظام‌نامه اکران سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ با ابلاغ از سوی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی به انتشار رسید.

به گزارش سینماپرس، نظام‌نامه اکران سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ منتشر شد. این نظام‌نامه در ۲۶ ماده، امور مربوط به اکران را مشخص کرده و سیاست‌های مربوط به این حوزه را به شکلی صریح و شفاف اعلام کرده است.

مفاد نظام‌نامه اکران به شرح زیر است:

«نظام‌نامه اکران سینمای ایران

در راستای اجرای مفاد ماده ۳ آیین‌نامه ساماندهی و نظارت بر نمایش سالن‌های سینما مصوب اسفند ۱۳۹۹ هیات وزیران مبنی بر الزام سازمان امور سینمایی به تهیه دستورالعمل نحوه نظارت بر نمایش در سالن‌های نمایش فیلم و نیز انجام ماموریت تنظیم‌گری، زمان‌بندی و عدالت در نمایش آثار سینمایی دارای پروانه نمایش، نظام‌نامه اکران سینمای ایران توسط شورای راهبردی اکران تنظیم و با تصویب رییس سازمان سینمایی ابلاغ می‌شود.

الف: تعاریف

ماده ۱: در این نظام‌نامه سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری، معاونت ارزشیابی و نظارت و دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم به اختصار و به ترتیب سازمان سینمایی، معاونت ارزشیابی و دفتر نظارت گفته می‌شود.

ماده ۲: سینما، مکان فرهنگی برای نمایش فیلم بر روی پرده، دارای مجوز بهره‌برداری معتبر از سازمان سینمایی، متصل به سامانه سمفا

ماده ۳: سامانه مدیریت فروش و اکران (سمفا)، سامانه‌ای است که قراردادهای اکران بین شرکت پخش و سینمادار در آن ثبت می‌شود در این سامانه، سانس‌بندی، فروش (اعم از گیشه و برخط) تخفیفات، جداول کف فروش، توالی اکران و سایر موارد نیز ثبت می‌شود.

ب: شورای راهبردی اکران

ماده ۴: شورای راهبردی اکران متشکل است از:

۱-۴- مدیرعامل خانه سینما

۲-۴- معاونت ارزشیابی

۳-۴- مدیرعامل موسسه سینماشهر

۴-۴- نماینده رییس سازمان سینمایی

۵-۴- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش

۶-۴- رییس اتحادیه تهیه‌کنندگان

۷-۴- رییس انجمن صنفی کارگردانان

۴-۸- رییس انجمن صنفی پخش‌کنندگان

۹-۴- رییس انجمن سینماداران

۱۰-۴- نماینده سازمان سینمایی تصویرسازان سوره مهر (حوزه هنری)

ماده ۵: اهداف و وظایف شورای راهبردی اکران عبارت است:

۱-۵- بررسی و ایجاد راهکارهای موثر در تامین نیازهای نمایشی

۲-۵- پیشنهاد شیوه‌های حمایتی از اکران فیلم‌های سینمایی

۳-۵- برنامه‌ریزی اکران فیلم‌های تولیدشده دوران کرونا

۴-۵- تقویت و توسعه بازار داخلی سینمای ایران

۵-۵- صیانت از حقوق مخاطبان سینمای ایران

۶-۵- بررسی، توسعه و افزایش ظرفیت‌های جدید نمایشی برای اکران آثار سینمایی (بسترهای نوین نمایشی) و اکران آنلاین

۸-۵- تنظیم و تسهیل اکران نوروزی و عید فطر با هدف تعادل‌بخشی و رعایت تنوع گونه‌های سینمایی

۹-۵- تلاش برای ایجاد راهکارهای نوین بازاریابی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی با ارایه راهکارهای موثر جهت استفاده از ظرفیت‌های نهادهای ذیربط همچون شهرداری، صداوسیما و… .

۱۰-۵- بررسی، پیشنهاد و انتخاب راهکار برای آموزش و مراقبت از نیروی انسانی شاغل در شبکه نمایش سینماها و تلاش برای به‌روزرسانی ناوگان سینمایی کشور

تبصره ۱: برای تسهیل در انجام وظایف یک نفر از اعضا به عنوان دبیر و یک نفر به عنوان سخنگو از بین اعضای شورای راهبردی انتخاب می‌شوند.

ماده ۶: شورای صنفی نمایش

شورای صنفی نمایش نهادی است اداری صنفی که به عنوان دبیرخانه، ناظر بر اجرای نظام‌نامه اکران و متشکل است از:

۱-۶- نماینده انجمن سینماداران ۲ نفر

۲-۶- نماینده انجمن صنفی کارگردانان یک نفر

۳-۶- نماینده انجمن صنفی پخش‌کنندگان یک نفر

۴-۶- نماینده اتحادیه تهیه‌کنندگان یک نفر

تبصره ۲: نماینده سازمان سینمایی در جلسات حاضر می‌شود و مسئولیت تایید انطباق مصوبات با نظام‌نامه اکران را بر عهده دارد.

تبصره ۳: در صورت معرفی نشدن نماینده از سوی هر یک از تشکل‌های صنفی (حداکثر به مدت یک ماه از تاریخ درخواست نماینده) معاون ارزشیابی کارشناسان ذی‌صلاح را تا زمان معرفی رسمی توسط صنف تعیین می‌کند.

تبصره ۵: یک نماینده با معرفی انجمن سینماداران از مالکان سینماهای شهرستان‌ها بدون حق رای می‌تواند در جلسات شورای صنفی حضور یابد.

تبصره ۶: نماینده سمفا برای ارایه گزارش از روند نمایش در جلسات حاضر می‌شود.

تبصره ۷: حضور حداقل یک نماینده از انجمن سینماداران در جلسات شورای صنفی الزامی است.

تبصره ۸: در صورت غیبت دو جلسه متوالی از سوی هر یک از نمایندگان، رای نماینده سازمان سینمایی نافذ است.

تبصره ۹: هر یک از تشکل‌ها موظف به معرفی یک نماینده علی‌البدل هستند که در صورت اعلام قبلی غیبت، از سوی هر یک از نمایندگان توسط دبیر به جلسه دعوت می‌شود.

تبصره ۱۰: احکام اعضای شورای صنفی نمایش توسط معاون ارزشیابی و نظارت از اسفند هر سال به مدت یک سال صادر می‌شود و مدت ماموریت آنان حداکثر دو دوره (دو سال) خواهد بود.

تبصره ۱۱: شورای صنفی نمایش در اولین جلسه خود یک نفر را به عنوان دبیر سخنگو انتخاب و همه تصمیمات و مصوبات شورا با اعلام از سوی دبیر سخنگو، رسمی و معتبر است.

ماده ۷: وظایف شورای صنفی نمایش

۱-۷- نظارت بر حسن اجرای قراردادهای نمایش فیلم (قرارداد یکسان)

۲-۷- نظارت بر حسن اجرای فرآیندهای نظام‌نامه مصوب

۳-۷- تصویب سرگروه‌های سینمایی

۴-۷- تعیین شیوه و تصویب کف فروش

۵-۷- ارایه پیشنهاد بهای بلیت به شورای راهبردی اکران برای تصویب و ابلاغ توسط رییس سازمان سینمایی

۶-۷- بررسی و رصد فروش سرگروه‌ها و تطبیق با کف فروش اعلامی در سامانه سمفا با هدف حفظ و تنظیم توالی اکران

۷-۷- رسیدگی به شکایات مکتوب هر یک از طرفین قراردادهای نمایش و صدور رای لازم

ماده ۸: جلسات شورا با حضور سه نفر که یک نفر از آنان از انجمن سینماداران باشد، رسمی است و تصمیمات آن لازم‌الاجرا است.

تبصره ۱۲: شورای صنفی نمایش یک نسخه از مصوبات و آرای صادره را به شورای راهبردی ارسال می‌نماید.

ماده ۹: جلسات شورای صنفی نمایش روزهای یکشنبه و تعویض فیلم‌ها روزهای چهارشنبه خواهد بود.

ماده ۱۰: دبیرخانه شورای صنفی نمایش در خانه سینما مستقر و مسئولیت‌های اداری و مالی آن بر عهده موسسه سینماشهر است.

ماده ۱۱: فیلم‌های دارای پروانه نمایش از سوی پخش‌کننده دارای پروانه معتبر می‌توانند متقاضی اکران شوند.

تبصره ۱۳: در مواردی با تایید معاونت ارزشیابی، تهیه‌کننده نیز می‌تواند متقاضی اکران فیلم خود باشد.

ماده ۱۲: سینمای سرگروه موظف است حداقل ۵ سانس متوالی به نمایش فیلم اختصاص دهد که آخرین سانس آن در تهران از ۹ شب به بعد است.

ماده ۱۳: سقف زمان اکران فیلم در سرگروه‌ها و تمام فصول ۷ هفته است.

تبصره ۱۴: بعد از پایان اکران فیلم در سرگروه، ادامه آن در سایر سینماها حداکثر تا ۳ هفته مجاز است.

تبصره ۱۵: ادامه اکران همه فیلم‌ها در پردیس‌هایی با حداقل ۷ سالن و همچنین سانس‌های فوق العاده در سایر سینماها مجاز است.

ماده ۱۴: نمایش فیلم در گروه آزاد با ثبت حداقل ۶ قرارداد امکان‌پذیر است.

ماده ۱۵: سالن‌های تشریفاتی با کمتر از ۳۰ صندلی و سینماهای حمایتی مشمول قواعد این نظام‌نامه نخواهند بود.

تبصره ۱۶: قیمت بلیت سالن‌های تشریفاتی حداکثر به میزان دو برابر نرخ بلیت همان پردیس خواهد بود.

ماده ۱۶: تعداد سانس‌های نمایش هر قرارداد ثبت‌شده در سمفا حداقل سه سانس گردشی و به صورت یک در میان و از ساعت ۱۲ به بعد خواهد بود.

ماده ۱۷: تعداد فیلم قابل نمایش در هر سالن (به استثنای سالن‌های سرگروه) در تهران ۲ فیلم و برای سایر شهرستان‌ها ۳ فیلم در روز به صورت گردشی و با قراردادهای ثبت‌شده جداگانه در سمفا خواهد بود.

ماده ۱۸: پردیس‌های دارای بیش از ۷ سالن در صورت ارایه خدمات به همه فیلم‌های اکران جدید، می‌توانند تا سه سالن خود را به صورت همزمان به نمایش یک فیلم اختصاص دهند.

ماده ۱۹: بهای بلیت در روزهای سه‌شنبه در همه سالن‌ها نیم‌بهاست.

تبصره ۱۷: شورای صنفی نمایش می‌تواند برای مناسبت‌هایی همچون دهه فجر، هفته دفاع مقدس، روز ملی سینما، روز دانشجو، روز دانش‌آموز، روز جهانی کودک و مانند آن تخفیف در بهای بلیت را در نظر گیرد.

ماده ۲۰: در صورت فروش کمتر از ۵ بلیت در یک سانس، سینما می‌تواند نمایش فیلم در همان سانس (حداکثر یک ساعت قبل از سانس) را لغو نماید. در این صورت مجاز است فیلم دیگری را فقط در همان سانس جایگزین نماید و مجاز به تسری آن به سایر سانس‌های فیلم اصلی نیست.

ماده ۲۱: در تعطیلات سوگواری، سینماها از غروب آفتاب روز قبل تا غروب روز سوگواری تعطیل است.

تبصره ۱۸: در روزهای سوگواری غیرتعطیل از صبح تا غروب آفتاب روز سوگواری تعطیل خواهد بود.

تبصره ۱۹: تصمیم‌گیری درباره نحوه محاسبه تعطیلات پیش‌بینی‌نشده یا شرایط غیرمتعارف، بر عهده شورای راهبردی اکران است.

ماده ۲۲: هرگونه برنامه جنبی اعم از تئاتر، فوتبال، نمایش خاص و… نیازمند اخذ مجوز حسب مورد از معاونت ارزشیابی یا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.

ماده ۲۳: تداوم نمایش فیلم به صورت برخط در سامانه‌های نمایش درخواستی حداقل پس از ۴۵ روز از پایان نمایش عمومی در سرگروه و بنا به درخواست مکتوب صاحبان آثار و تایید معاونت ارزشیابی است.

ماده ۲۴: در شرایط فوق‌العاده و حوادث غیرمترقبه، اختیار تغییر موقت یا تصمیم‌گیری در برخی از مواد این نظام‌نامه بر عهده شورای راهبردی اکران و ابلاغ آن از سوی رییس سازمان سینمایی است.

ماده ۲۵: هنر و تجربه

گروه هنر و تجربه از شمول این آیین‌نامه خارج است، لیکن ثبت قرارداد و بلیت‌فروشی آن از طریق سمفا انجام خواهد شد.

ماده ۲۶: این نظام‌نامه در۲۶ ماده و بند و ۱۹ تبصره به تصویب رییس سازمان سینمایی و سمعی و بصری رسید و لازم‌الاجرا است.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طرح یک درخواست از فرزند مدیر فقید/ لطفا مراسم سالگرد برگزار نکنید


فرزند مرحوم علی مرادخانی معاون اسبق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که خرداد سال گذشته دارفانی را وداع گفت در اولین سالگرد درگذشت پدر فقیدش متنی را منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«باغ ایران» سامان احتشامی شنیدنی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تازه ترین آلبوم سامان احتشامی نوازنده و آهنگساز با عنوان «باغ ایران» طی روزهای پیش رو در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.

به گزارش سینماپرس، اثر جدید سامان احتشامی با عنوان «باغ ایران» منتشر می شود.

سامان احتشامی آهنگساز و نوازنده پیانو گفت: آلبوم جدیدم با عنوان «باغ ایران» در مرحله ضبط قرار دارد و به زودی منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد. در این آلبوم موسیقی ۱۰ منطقه اصلی ایران از جمله موسیقی گیلانی، کردی، لری، آذری، بلوچی وجود دارد که این آثار قطعاتی برای پیانو، ملودیکا، سازهای ضربی، پرکاشن و… است.

این نوازنده پیانو تاکید کرد: مدتی است دوست داشتم آلبومی از موسیقی های ایران جمع آوری کنم که خوشبختانه ضبط آن شروع شده و اولین آهنگ آن به موسیقی کردی اختصاص دارد.

وی افزود: برای من مهم این بود که برای نقاط مختلف کشورم که بکر هستند موسیقی بسازم که این آثار را با سازهایی که خودم می زنم اجرا می کنم، همچنین این آثار را با لهجه آن منطقه و با ساز جهانی پیانو اجرا می کنم.

این هنرمند در پایان گفت: در این آلبوم محی نیکو به عنوان صدا بردار با من همکاری می کند که این اثر موسیقی به زودی منتشر می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جایزه بهترین موزیک ویدیوی فستیوال سوئدی به یک ایرانی رسید


ویدیوآرت «صورتگر» اثری از رامین حسین‌پور موفق شد جایزه بهترین موزیک ویدیوی فستیوال «بُدِن» را از آن خود کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رییس سازمان سینمایی پرتغال زیر چتر سینمای ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی پرتغال در چتر سینمای ایران در بازار کن حضور پیدا کرد و درباره تعاملات سینمایی بین ۲ کشور ایران و پرتغال گفتگو کرد.

به گزارش سینماپرس، در پی دیدار اخیر سفیر پرتغال با مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در تهران، ویتور پینییرو رئیس سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری پرتغال در چتر سینمای ایران در جشنواره کن۲۰۲۲ حضور پیدا کرد.

در این ملاقات رائد فریدزاده معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی و سرپرست چتر سینمای ایران با اشاره به دیدار اخیر سفیر پرتغال از بنیاد سینمایی فارابی و همکاری با موسسه سینما تک لیسبون درباره برگزاری هفته فیلم پرتغال در ایران و کارگاه های مشترک و برنامه ریزی اجرایی این توافقات به تبادل پیشنهاد با رئیس سازمان سینمایی پرتغال پرداخت.

برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های مشترک فیلمنامه‌نویسی و آشنایی تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان دو کشور از امکانات تولید مشترک و همکاری بین جشنواره‌ای و حمایت از ایده‌ها و پروژه‌های مشترک در قالب تفاهمنامه فی‌مابین از موضوعات مورد توافق طرفین بود.

گفتنی است اوائل اردیبهشت کارلوس کوشتانهوس سفیر پرتغال در ایران در دیدار با سیدمهدی جوادی مدیرعامل فارابی گفته بود: خیلی دوست داریم بین سینمای ایران و پرتغال رابطه دوجانبه برقرار شود. برای ما غیر از مناسبات سیاسی، فرهنگ بسیار اهمیت دارد و بدون فرهنگ نمی‌توان رابطه خوب و محکمی با کشورها داشته باشیم.

در آن دیدار محورهای مختلف همکاری مشترک بین دو کشور مورد بحث قرار گرفت که با حضور رئیس سازمان سینمایی پرتغال در چترسینمای ایران در جشنواره کن به منظور برنامه ریزی اجرایی برنامه های مشترک، توافقات یک گام به اجرا نزدیک تر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درخشش هنرمندان صنایع دستی در یک جشنواره بین‌المللی


مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از پایان کار اختتامیه جشنواره بین‌المللی زیورآلات کشور ازبکستان خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت مریم کاظم‌زاده


وزیر فرهنگ در پیامی درگذشت مریم کاظم‌زاده نخستین بانوی عکاس جنگ تحمیلی و همسر شهید علی اصغر وصالی را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع