X

بایگانی خرداد 11, 1401

دفتر سینمایی

اعلام برنامه‌های "قیام عشاق" به مناسبت رحلت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد


حسین عیدی زاده در نشست خبری یادواره «قیام عشاق» با اعلام جزییات این رویداد که همزمان با سالروز رحلت امام خمینی(ره) و قیام پانزده خرداد برگزار می‌شود، از احداث دفاتر جدید حوزه هنری در شهرستان‌های استان تهران خبر داد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در این سالیانی که از انقلاب گذشته متأسفانه توجه در شأن معماری نشده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم تودیع و معارفه مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری صبح چهارشنبه ۱۱ خرداد با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم تکریم علی فروزان‌فر و معارفه مصطفی مومنی‌راد به‌عنوان مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری صبح چهارشنبه ۱۱ خرداد با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

معلمی: مرکز معماری حوزه نیازمند طراحی جدید و برنامه‌ریزی نوین است

مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری در ابتدای این مراسم با تاکید بر اینکه مرکز معماری سوره بعد از حدود ۱۰ سال باید شرایط جدید را طی کند، گفت: شرایط جدید این مرکز باید منجر به یک نوزایی در دل برنامه‌ها شود. با وجود اینکه این روزها از واژه ققنوس زیاد استفاده می‌شود بااین‌حال می‌خواهم بگویم مرکز معماری باید ققنوس‌وار با یک طراحی جدید و برنامه‌ریزی نوین، طراحی کنیم تا به‌عنوان یک مرکز علمی در دل حوزه هنری فعالیت کند.

معاون هنری حوزه هنری تصریح کرد: به‌ دلیل مسئولیت جدید جناب فروزانفر مرکز معماری طی یک سال گذشته آن‌گونه که لازم بود حمایت نشده است اما با صحبت‌هایی که با مصطفی مومنی‌راد داشتیم ایشان را فردی خلاق، خوش‌فکر، متدین و انقلابی دیدیم که انشالله در این مسیر موفق خواهند بود.

معلمی در ادامه از زحمات مهندس فروزانفر تشکر کرد و افزود: فروزانفر در دوره مسئولیت مجاهدانه کار کردند که باید از ایشان تشکر کنیم. امروز دامنه ارتباطات مرکز معماری وسیع شده است که سرمایه بزرگی برای این مرکز است.

فروزانفر: مرکز معماری حوزه هنری نشانه فرهیختگی این مرکز است

در ادامه، علی فروزان‌فر مدیر حوزه هنری استان تهران با تاکید بر اینکه حوزه هنری مجموعه پربرکت و ارزشمندی است، گفت: خارج از بضاعت‌های فرهنگی و سابقه ارزشمند حوزه هنری، توجه به موضوع معماری و تشکیل دفتر تخصصی معماری یکی از نشانه‌های فرهیختگی در این مرکز است که نگاه تمدنی است.

وی با تاکید بر اینکه خاک حوزه هنری گیراست، افزود: شش سال و هشت روز از فعالیت من در حوزه هنری می‌گذرد؛ به‌قدری علاقه‌مند به فعالیت در حوزه هنری شدم که دفتر شخصی‌ام با درآمد بالا را تعطیل کردم و تمام وقتم را صرف فعالیت در حوزه کردم.

مدیر حوزه هنری استان تهران بیان کرد: دوره مدیریت جدید حوزه هنری فرصتی ویژه برای تحول مرکز معماری حوزه هنری است و چالش دفتر معماری اسلامی بیرون بودن دفتر آن از ساختمان اصلی حوزه هنری است که باعث ناشناخته شدن بچه‌های این مرکز است.

فروزانفر درباره مدیر جدید مرکز معماری حوزه هنری گفت: مصطفی مومنی‌راد کسی است که خودشان متخصص و خلاق است و کار جدی مبنایی و معمارانه و پژوهشی می‌کنند که در کنار تخصص، متعهد هستند.

مومنی‌راد: معماری به کالای لوکس برای قشر خاص تبدیل شده است

مصطفی مومنی‌راد مدیر جدید مرکز معماری اسلامی گفت: خدا را شاکرم این توفیق را به من داد تا در حوزه هنری حاضر باشم و خدمت کنم. ما در این سالیانی که از انقلاب گذشته، متأسفانه توجه در شأن معماری نشده است و اکثراً در حاشیه مسائل دیگری چون اقتصادی قرار می‌گرفته و قواعد اقتصادی تصمیم گیرنده بوده است و همین موضوع، باعث شده درک وسیعی در این حوزه صورت نگیرد.

وی عملکرد معماری را در حل مشکلات کشور مؤثر دانست و افزود: مشکلات اقتصادی موجب شده است معماری به یک کالای لوکس برای قشر خاصی تبدیل شود که باید مرکز معماری اسلامی بستری برای بازگشت جامعه نخبگانی به حل مشکلات مردم باشد تا معماری به جایگاه اصلی خودش برسد.

مؤمنی راد در پایان ابراز امیدواری کرد که قدم‌های مثبتی در ادامه مسیر این مرکز برداشته شود تا بتوانیم قدمی برای معماری در شأن انقلاب اسلامی برداریم.

در پایان مراسم، حکم مدیریت مرکز معماری اسلامی حوزه هنری توسط محمدمهدی دادمان به مصطفی مؤمنی راد اعطا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکسی دلخراش از حمله به یک زن مسلمان با شراب


برنامه «عکس‌های تکان‌دهنده» از شبکه اسپانیایی‌زبان هیسپان تی‌وی در این قسمت به نمایش و بررسی عکسی از بی‌احترامی پسر جوان یهودی به زنی مسلمان در سرزمین‌های اشغالی می‌پردازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از جریان سرمایه برای تولید «عنکبوت»ها و «برادران لیلا» تا افراد و اسامی تکراری که نادیده‌انگاری می شوند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چند روزی است که فضای جامعه ایران نسبت به ابعاد هتاکانه اثری سینمایی با عنوان «عنکبوت مقدس» ملتهب می‌باشد. در این میان متولیان جدید فرهنگی کشور نیز با اتخاذ شیوه اسلاف خود سعی نموده‌اند تا با صدور بیانیه و انجام مشتی مصاحبه خود را همسو و هم راستا با جریان عمومی جامعه نشان دهند.

محمدرضا مهدویپور/ چند روزی است که فضای جامعه ایران نسبت به ابعاد هتاکانه اثری سینمایی با عنوان «عنکبوت مقدس» ملتهب می‌باشد. در این میان متولیان جدید فرهنگی کشور نیز با اتخاذ شیوه اسلاف خود سعی نموده‌اند تا با صدور بیانیه و انجام مشتی مصاحبه خود را همسو و هم راستا با جریان عمومی جامعه نشان دهند. شیوه‌ای منفعلانه که در طی چند دهه اخیر و در برابر تمامی مواجهات فرهنگی غرب بر علیه «اسلام» و «ملت مسلمان ایران» مورد استفاده مسئولان فرهنگی کشور در سطوح مختلف قرار گرفته و امروز نیز با هیچ گونه «ابتکار عملی» مجددا مورد استفاده طیف مدیریان جدید فرهنگی در «دولت سیزدهم» واقع شده است. در این میان برای واضح شدن ابعاد این موضوع می‌توان چند نکته را مورد مرور قرار داد:

۱/ یکی از شیوه‌های متداول غرب در مواجهه با «اسلام» و بالاخص فرهنگی «شیعی» را می‌توان در ایجاد موج رسانه‌ای پوشالی نسبت به وقوع امری «هتاکانه» در موضوعی خاص و رتبه‌ای بالا دانست که سپس با انتشار ابعاد واقعی آن با ضریب هتاکانه‌ای متوسط و یا در موضوعی غیر از موضوع اصلی همراه می‌شود و این همه سبب می‌شود تا «تَب اجتماعی» به سرعت «سَرد» گردیده و جامعه آنچنان «کرخت» شود که آن میزان از جسارت و هتاکی را «کوچک شمرده» و یا جسارت‌های جانبی صورا گرفته را اصلا نبیند! شگردی که با اشراف و طراحی کمپانی‌ها و بنگاه‌های رسانه‌ای «جحودها» و با هدایت توسط فرقه ضاله «بهائیت» مورد استفاده قرار گرفته و سبب می‌شود تا به مرور زمان «هتک اسلام و مسلمین» به امری عادی مبدل گردد.


از جریان سرمایه برای تولید «عنکبوت»ها و «برادران لیلا» تا افراد  و اسامی تکراری که نادیده‌انگاری می شوند!


۲/ «عنکبوت مقدس» هنوز مورد کارشناسی حرفه‌ای توسط منتقدان مسلمان و ایرانی قرار نگرفته و تمام آنچه که در مورد ابعاد و جوانب هتاکی این اثر منتشر می‌شود را می‌توان منشعب از پوستر و تیزر این اثر و تعدادی نظر حاشیه‌ای بر آن دانست که در این همه موضوع «سب‌النبی و الائمه المعصومین علهیمالسلام» در فرع داستان «عنکبوت مقدس» قرار داد و اصل هتاکی و بی‌حرمتی صورت گرفته در این اثر را می‌توان به ساحت «ملت مسلمان ایران» و تمام انسان‌های حاضر در «جامعه اسلامی ایران» قلمداد نمود که البته با تمرکز ویژه «بهائیت» پوشیده شده و به موضوعی فرعی مبدل گردیده!


از جریان سرمایه برای تولید «عنکبوت»ها و «برادران لیلا» تا افراد  و اسامی تکراری که نادیده‌انگاری می شوند!


۳/ سوای نظر از با سوادی و یا کم‌سوادی «معاون امور بین‌الملل و توسعه بازار خارجی بنیاد سینمایی فارابی» در تحلیل فیلم و تولیدات سینمایی؛ از آنجایی که ایشان با بودجه بیت‌المال در «جشنواره کن» امسال حضور داشتند، به خوبی می‌توانستند اخبار مرتبط با «عنکبوت مقدس» را به صورتی مستقیم جمع آوری و به تهران مخابره نموده و به این طریق اسباب موضع‌گیری پیش‌دستانه را برای نهادهای فرهنگی و رسانه‌ای کشور فراهم سازند.


از جریان سرمایه برای تولید «عنکبوت»ها و «برادران لیلا» تا افراد  و اسامی تکراری که نادیده‌انگاری می شوند!


۴/ «عنکبوت مقدس» به صورت دفعی و یک شبه تولید نشده و از مرحله پیش تولید تا تولید نهایی آن حداقل یک سال زمان برده است. زمانی که به خوبی می‌توانست مورد توجه و اشراف نهادهای فرهنگی کشور واقع شود و با کنش‌های «سلبی» و «ایجابی» موثری همراه گردد.


از جریان سرمایه برای تولید «عنکبوت»ها و «برادران لیلا» تا افراد  و اسامی تکراری که نادیده‌انگاری می شوند!


۵/ غفلت و بی‌تحرکی نهادهای فرهنگی در فرایند تولید «عنکبوت مقدس» آن هنگام موجب ایجاد شائیه «خیانت فرهنگی» می‌شود که به تاریخ «اکران عمومی» نظیر ایرانی این اثر هتاک، یعنی فیلم سینمایی «عنکبوت» توجه شود. فیلمی که بی‌سر و و صدا مجوز اکران آن صادر می شود و دقیقا چند ماه قبل در سینماهای ایران به نمایش گذاشته شد و در این میان متولیان سینمایی با اتخاذ تدابیری همچون قرار دادن فصل اکران عمومی آن در «بهمن ماه ۱۴۰۰ هجریشمسی» و دقیقا در موعد پس از برگزاری «جشنواره فیلم فجر» و همچنینن و عدم نمایش آن در شهرهای مذهبی «مشهد» و «قم» ، تلاش حداکثری خود را برای جلوگیری از برانگیختگی احساسات «ملت مسلمان ایران» بکارگرفته و با این «تدبیر!» پذیرش هتاکی واضح‌تر و با وقاحت بیشتر «عنکبوت مقدس» را برای جامعه مخاطب ایرانی اثر فراهم ساختند!


از جریان سرمایه برای تولید «عنکبوت»ها و «برادران لیلا» تا افراد  و اسامی تکراری که نادیده‌انگاری می شوند!


۶/ از منظر «امنیت فرهنگی» تولید فیلم سینمایی «عنکبوت» و پس از آن اکران عمومی این اثر را می‌توان به عنوان عامل تست برای حضور فیلم سینمایی «عنکبوت مقدس» قلمداد نمود. اثری که «جواد نوروزبیگی» در مقام «تهیه کنندگی» آن حاضر بود و با شگرد ویژه خود و ارتباطات گسترده در نهادهای فرهنگی کشور به خوبی توانست «عنکبوت» را از مراحل مختلف عبور دهد و این اثر تست را به صورت موفقیت آمیز بر پرده نقره‌ای سینماهای «جامعه اسلامی ایران» به نمایش بگذارد.


از جریان سرمایه برای تولید «عنکبوت»ها و «برادران لیلا» تا افراد  و اسامی تکراری که نادیده‌انگاری می شوند!


۷/ ماهیت تست گونه فیلم سینمایی «عنکبوت» و قباحت زدایی برای تولید اثری همچون «عنکبوت مقدس» آن هنگام واضح می‌شود که به اعتراف کارگردان فیلم سینمایی «عنکبوت» و این بخش از فراز نامه‌ ایشان به کارگردان «عنکبوت مقدس» توجه شود که «ای کاش بهشون می‌گفتی غیرقانونی و از طریق رفقات فیلم منو دیدی و بعد فیلم «عنکبوت مقدس» رو ساختی، از دکوپاژت و طراحی پوسترت تا اسم فیلمت همه‌جا پاتو روی ردپای من گذاشتی …»


از جریان سرمایه برای تولید «عنکبوت»ها و «برادران لیلا» تا افراد  و اسامی تکراری که نادیده‌انگاری می شوند!


۸/ حضور خارج از اثر «عنکبوت مقدس» در «جشنواره کن» و بیانیه خوانی عوامل سازنده این اثر هتاک در نشست‌های خبری و مصاحبه‌ها و … و بالاخص موضع گیری شفاف «کارگردان دو تابعیتی» این اثر و بیان این مطلب که «قصد من ساخت فیلمی درباره یک قاتل زنجیره‌ای نبود بلکه می‌خواستم فیلمی درباره جامعه یک قاتل زنجیره‌ای بسازم. این در مورد زن‌ستیزی ریشه‌دار در جامعه ایران است که به‌طور خاص مذهبی یا سیاسی نیست، بلکه فرهنگی است» موضوعی بود که با همراهی عوامل تولید و بازیگران دیگر اثر ایرانی حاضر در این جشنواره همراه گردید. اثری با عنوان «برادران لیلا» که عوامل تولید آن همگی از ایران آمده بودند و شبیه یک بازی بزرگ و گویی کاملا هماهنگ شده با عوامل تولید «عنکبوت مقدس» سعی نمودند تا ابعاد دیگری از فضای سیاه و فلاکت‌بار «جامعه اسلامی ایران» را برای مخاطبان خود بیان دارند! و این همه در حالی است که شاید به صورتی کاملا تصادفی «تهیه کننده» فیلم سینمایی «برادران لیلا» نیز «جواد نوروزبیگی» یا همان تهیه کننده فیلم تست «عنکبوت» در ایران است!


از جریان سرمایه برای تولید «عنکبوت»ها و «برادران لیلا» تا افراد  و اسامی تکراری که نادیده‌انگاری می شوند!


۹/ به همان نسبت که «هویت یهودی» تهیه‌کنندگان «عنکبوت مقدس» موضوعی آشکار است و به هیچ عنوان نیازی به بررسی نیست که چرا و با چه انگیزه‌ای «سول باندی» (Sol Bondy) و «جیکوب جارک» (Jacob Jarek) در مسیر تولید چنین اثر هتاکی گام بداشته و چنین فیلم موهونی را تهیه نمودند و …؛ به همان نسبت لازم است تا به بررسی شخصیت و ابعاد حرفه‌ای «تهیه کننده نسخه تست» این اثر یعنی فیلم سینمایی «عنکبوت» پرداخته شود و دایره ارتباطات ایشان از طریق مراجع ذی‌صلاح مورد بررسی واقع گردد.


از جریان سرمایه برای تولید «عنکبوت»ها و «برادران لیلا» تا افراد  و اسامی تکراری که نادیده‌انگاری می شوند!


۱۰/ موضوع تأمین مالی «عنکبوت مقدس» نیز بسیار شفاف است و مشخص می‌باشد که این فیلم ۲۴۰ هزار یورو از «آژانس تأمین مالی فیلم آلمان» و ۲۵۰ هزار یورو از «مدین بورد برلین-براندربورگ» و ۴۱۰ هزار یورو از «یورایمجرز» و ۹۰ هزار یورو از «صندوق تأمین مالی فیلم ‌هامبورگ شلسویگ- هولشتاین» و حدود ۱۷۴ هزار یورو از «صندوق فیلم آلمان» پول دریافت کرده است و صرف چنین مبالغی در راستای سیاست فرهنگی غرب و در مواجهه با «ملت مسلمان ایران» از توجیه برخوردار می‌باشد. اما لازم است تا نهادهای متولی فرهنگی و امنیتی کشور به این موضوع وارد شوند که «نسخه تست» و بسترساز این اثر یعنی فیلم سینمایی «عنکبوت» از چه مسیری تامین مالی شده و اساسا سرمایه گذار این فیلم با چه مقصودی اقدام به حمایت مالی از آن کرده است. سرمایه‌گذاری نام آشنا که چندسالی است به عرصه «سینما» و «تئاتر» آمده و با ادعای «حمایت از فرهنگ» عمده سرمایه خود را معطوف حمایت از تولیدات سینمایی شاخص در «ژانر فلاکت» ساخته است و آیا ارتباطات خارجی و داخلی خاصی در اتخاذ چنین رویهای توسط ایشان متصور میباشد و یا آنکه ذوق شخصی ایشان به سرمایه‌گذاری برای تولید این حجم گسترده از فیلم‌های «سیاه اجتماعی» است.


از جریان سرمایه برای تولید «عنکبوت»ها و «برادران لیلا» تا افراد  و اسامی تکراری که نادیده‌انگاری می شوند!


۱۱/ بنابر ادعای صورت گرفته توسط عوامل دخیل در این اثر؛ فیلم‌برداری «عنکبوت مقدس» طی یک رفت و برگشت از کشور «اردن» به «ترکیه» و نهایتا حضور در «اردن» با صرف ۳۵ روز در سال ۲۰۲۱ میلادی به انجام رسیده و این حجم از فیلمبرداری حکایت از شکل گیری اصل داستان و تصویرپردازی‌های صورت گرفته پیرامونی آن بر روی «میز تدوین» دارد. جایی که «هایده صفی‌یاری» عهده‌دار آن می‌باشد. شخصیتی که به عنوان یکی از افراد پُرکار در «سینمای اجتماعی ایران» شناخته می‌شود. شخصیتی که قطعا حضور موثر و همراه با ارتباطات پُررنگ او با جامعه ایران را می‌توان به عنوان یکی از عوامل موثر در باورپذیری و خروج «عنکبوت مقدس» از فضای کارتونی مرسوم در تولیدات «ضد ایرانی و اسلامی» قلمداد نمود.


از جریان سرمایه برای تولید «عنکبوت»ها و «برادران لیلا» تا افراد  و اسامی تکراری که نادیده‌انگاری می شوند!


۱۲/ «ملت مسلمان ایران» در راه «دفاع از حرم اهل بیت علیهمالسلام» از هیچ‌چیز کم نگذاشته و با مال و جان خود همواره نشان‌داده‌اند که چگونه «مدافع حرم» می‌باشند و همراه با «شعار» در «عمل» نیز به دفاع از «حریم اهل بیت علیهمالسلام» می‌پردازند. اما در این میان نهادهای فرهنگی کشور هستند که از هیچ عملکرد قابل قبولی در این زمینه برخوردار نبوده و اوج فعالیت ایشان همواره به مشتی «شعار» و بیانیه‌های کپی شده خلاصه گردیده است و اساسا از هیچ نمودی در عرصه فرهنگی کشور برخوردار نشده است!


از جریان سرمایه برای تولید «عنکبوت»ها و «برادران لیلا» تا افراد  و اسامی تکراری که نادیده‌انگاری می شوند!


۱۳/ «عنکبوت مقدس» نیز به سرنوشتی همچون «بدون دخترم هرگز» و «سنگسار ثریا» و «سیصد» و «سپتامبرهای شیراز» و صدها اثر سینمایی تولید شده توسط غرب دچار می‌شود. اثری که در راستای «جنگ نرم» سعی دارند تا به مواجهه با حرکت خروشان و الهام بخش «ملت مسلمان ایران» مبادرت ورزد و قطعا راه بجایی نخواهد برد و در این میان تنها کارنامه عملکرد نهادهای فرهنگی کشور را سیاه‌تر خواهد کرد. نهادهایی که همچنان در حال حمایت از تولید آثار سینمایی موجه و قابل قبولی به منظور پاسخگویی به هتاکی‌ها و شبهات ایجاد شده توسط این گونه از آثار سینمایی می‌باشند!


از جریان سرمایه برای تولید «عنکبوت»ها و «برادران لیلا» تا افراد  و اسامی تکراری که نادیده‌انگاری می شوند!


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حذف مجسمه‌های شهری -کرمان


حذف مجسمه‌های شهری -کرمان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دبیر شانزدهمین جشنواره موسیقی جوان معرفی شد


محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی حمیدرضا اردلان را به عنوان دبیر شانزدهمین جشنواره موسیقی جوان منصوب کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران-۲


سینماپرس : دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۸ تا ۱۲ خرداد در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزار است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری ۳ مسابقه ملی برای صنایع‌دستی


معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از برنامه‌ریزی و اعلام فراخوان برای برگزاری سه مسابقه بزرگ ملی در این حوزه خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر در مسیر فعلی متوقف شویم از جریان مرسوم تولید روز انیمیشن جهان جا می‌مانیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس:امیر سحرخیز معتقد است برای اینکه از جریان تولید انیمیشن در جهان عقب نمانیم باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم و در این راستا صحبت از حذف بودجه حمایت از انیمیشن‌های کوتاه نگران‌کننده است.

به گزارش سینماپرس، امیر سحرخیز کارگردان انیمیشن و رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران در گفتگو با مهر درباره تولید انیمیشن‌های کوتاه در ایران به بهانه برگزاری جشنواره پویانمایی تهران گفت: سینمای کوتاه در بخش‌های مختلف از جمله انیمیشن، چندان به سمت سودآوری و بازگشت سرمایه نمی‌رود و این طبیعت چنین سینمایی در تمام دنیا به شمار می‌رود و تولید این نوع از آثار برای مراکز مختلف یک هدف تعریف شده است، این امر برای شرکت‌های خصوصی نیز به نوعی تبدیل به یک جور آزمایش و تمرین برای ساخت فیلم‌های بلند شده است که این روش معمولاً توسط شرکت‌های بزرگ مانند پیکسار دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: در واقع انیمیشن‌های کوتاه معمولاً توسط کارگردانانی تولید می‌شوند که به دنبال ساخت انیمیشن‌های بلند سینمایی هستند و با ساخت انیمیشن‌های کوتاه برای ساخت انیمیشن‌های بلند تمرین می‌کنند. تاکید می‌کنم همین مساله سبب شده تا در همه دنیا بحث درآمدزایی در سینمای کوتاه هدف اصلی به شمار نرود.

این کارگردان انیمیشن با بیان اینکه زمین بازی فیلم کوتاه برای رسیدن به سینمای بلند بسیار واجب و مهم است، ادامه داد: در ایران نیز مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه تولید فیلم کوتاه انیمیشن ورود پیدا کرده‌اند. در این میان مرکز گسترش، انیمیشن‌های کوتاه بسیاری را تولید کرده است که البته به میزان تولید، چندان موفقیت بین‌المللی قابل توجهی نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه جریان تولید فیلم کوتاه انیمیشن در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بسیار موفق بوده و این روند همچنان ادامه دارد، بیان کرد: نباید فراموش کرد که تولید انیمیشن چه به صورت کوتاه و چه به صورت بلند با آسیب‌هایی مواجه هست که باید به آن توجه کرد، آسیب‌هایی از جمله طولانی بودن پروسه تولید و یا تناسب نداشتن بودجه تولید و مدت زمان تولید.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران ادامه داد: نباید فراموش کرد که تا امروز موفقیت فیلم‌های انیمیشن در جشنواره‌های بین‌المللی کم نبوده است و بسیاری از آثاری که در این زمینه تولید می‌شوند با موفقیت‌هایی نیز همراه هستند. رسیدن به یک زبان بین‌المللی با تلاش برای رسیدن به استانداردها از طریق آزمون و خطا اتفاق می‌افتد و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز طی چند سال اخیر توانسته تولیداتی داشته باشد که در جشنواره‌های بین‌المللی موفق باشد و این موفقیت‌ها کم سابقه بوده است.

سحرخیز در پایان گفت: اگر قرار باشد این روند ادامه داشته باشد، باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد. متأسفانه گاهی اخبار نگران‌کننده‌ای منتشر می‌شود مبنی بر اینکه قرار است تولید فیلم کوتاه انیمیشن متوقف شود و یا بودجه آن کاهش پیدا کند و این اخبار باعث تأثیر در جریان تولیدات در این حوزه می‌شود. تاکید می‌کنم که اگر در مسیر فعلی متوقف شویم از جریان مرسوم تولید روز انیمیشن جهان جا می‌مانیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقش‌های طبیعت؛ از تورنتو تا تهران/ چکیده‌ای از ۲۰۰ نقاشی که کشیدم


سارا پرنیان‌پور هنرمند نقاش که نمایشگاه «دگرجای» او در خانه هنرمندان ایران در حال برگزاری است، درباره این نمایشگاه توضیحاتی ارائه کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع