X

بایگانی خرداد 13, 1401

دفتر سینمایی

«کاغذپاره‌ها» تندیس طلایی به بهترین اثر بلند را از آن خود کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برترین‌های دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از سوی داوران این رویداد هنری معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با حضور مدیران سینمایی، بزرگان و فعالان عرصه انیمیشن و داوران ایرانی و خارجی جشنواره شامگاه پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در سالن شهید بهنام محمدی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

تندیس طلایی به فیلم اول / کلاغ / اهورا شهبازی / بخش کوتاه / به دلیل اقتباسی خلاق و کمال‌گرا در قصه‌گویی روان و خلق فضایی حماسی

تندیس نقره‌ای به فیلم دوم / خرچنگ / شیوا صادق‌اسدی / بخش کوتاه / به دلیل تکامل و پختگی در به تصویر کشیدن ظریف رنج و گسست روانی

تندیس برنزی به فیلم سوم / آتش سرخ / مونا عبدالله‌شاهی / بخش کوتاه / به دلیل خلق حماسه‌ای شاعرانه و پرتمثیل با مفهوم امید

تندیس طلایی به بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان / قدم یازدهم / مریم کشکولی‌نیا / بخش کودک و نوجوان / به دلیل خلق دنیایی دوست داشتنی و کودکانه از جنس کاغذ، هنر و قصه

تندیس طلایی به بهترین اثر تلویزیونی / چیا شیر نمی‌خوره! / امیر سحرخیز، هاجر مهرانی، مرتضی ناییجی / بخش تلویزیونی به دلیل ایجاد دنیایی جذاب، دلپذیر و آموزنده برای کودکان

تندیس طلایی به بهترین اثر تبلیغی / واویلا ویلی / عقیل حسینیان‌نسب / بخش تبلیغی / به دلیل اثربخشی و ارتقای کیفیت استاپ موشن در تبلیغات ایرانی

تندیس نقره‌ای به بهترین فیلم تجربی / تاریکی / حسین مرادی‌زاده / بخش تجربی / به دلیل خلق تصاویر بکر (ارژینال)، بدیل و ژرف از زندگی

تندیس نقره‌ای به بهترین دستاورد فنی و هنری / گذشته / حمید محمدی حجه‌آبادی / بخش کوتاه / به دلیل استفاده ماهرانه از تکنیک استاپ موشن در قصه‌گویی

تندیس طلایی به بهترین فیلمنامه / جسم خاکستری / امین کفاش‌زاده / بخش کوتاه / به دلیل داستان‌گویی جذاب و هنرمندانه

تندیس طلایی به بهترین پویانما (انیماتور) / کلاغ / اهورا شهبازی / بخش کوتاه / به دلیل تسلط و تبحر در متحرک‌سازی دوبعدی برای انتقال احساس و بازی‌سازی تاثیرگذار

تندیس طلایی به بهترین فضاسازی / بزرگترین ماجراجویی گُلی / الیکا مهران‌پور / بخش کوتاه / به دلیل خلق فضایی لطیف و نوستالژیک در بیان خیال‌بافی کودکانه

تندیس طلایی به بهترین موسیقی / آتش سرخ / یوسف قربانی / بخش کوتاه / به دلیل همراهی ماهرانه و تاثیرگذار برای تکمیل حماسه‌ای شاعرانه

تندیس طلایی به بهترین صداگذاری / نهنگ سفید / آرش قاسمی، محمد قاسمی / بخش کوتاه / به دلیل دقت و ظرافت استادانه در خلق صدا و ارتباط تنگاتنگ آن با تصاویر و کامل کردن دنیای فیلم با خلق صدا و افکت‌های صوتی

تندیس طلایی بهترین اثر بلند به هیچ فیلمی تعلق نگرفت.

جایزه ویژه هیات داوران / دیوار چهارم / محبوبه کلایی / بخش کوتاه / به دلیل خلق دنیایی شگفت‌انگیز از واقعیت و خیال برای بیان داستانی تاثیرگذار

جایزه ویژه دبیر جشنواره / فرشید مثقالی / به خاطر آغازگری در هنر صنعت پویانمایی در بیش از نیم قرن گذشته

دیپلم افتخار / دست و تخم‌مرغ / فاطمه غروی‌منجیلی / بخش کودک و نوجوان / به دلیل روایتی خیال‌انگیز و کودکانه

دیپلم افتخار / …رفت / سمانه فضل‌الله‌اسدی / بخش کوتاه / به دلیل ملاحت، ایجاز و ظرافت در بیان موضوع

دیپلم افتخار / شماره‌های افسانه‌ای / مهدی علی‌بیگی / به دلیل استفاده ماهرانه از کمترین عناصر بصری در بازآفرینی حرکات شخصیت‌های ورزشی

دیپلم افتخار / پدر / محمد کیوان‌مرز / به دلیل استفاده ماهرانه از قابلیت‌های تکنیک سه بعدی در خلق فضای جذاب و دیدنی

پایان‌نامه‌های برتر

تندیس طلایی بهترین پایان‌نامه نظری هزینه‌های چاپ و انتشار پایان نامه به صورت کتاب / محبوبه کلایی / دانشگاه هنر / موضوع: تدوین ساختار فضا در انیمیشن به مثابه فضای ریزوماتیک

لوح تقدیر و جایزه نقدی / مهدی جلایی‌فر / دانشگاه صدا و سیما تهران دانشکده رادیو و تلویزیون / مطالعه کارکرد نظریه گشتالت در ساده‌سازی طراحی بصری شخصیت برای مجموعه‌های انیمیشن تلویزیونی

لوح تقدیر و جایزه نقدی / مهسا کبیری‌زمانی / دانشکده تربیت مدرس / متحرک‌سازی چهره شخصیت در انتقال هیجان و احساسات به تماشاگر در نمونه‌های منتخب مطالعاتی

پس از بررسی و مطالعه پایان نامه‌های ارسال شده بر اساس ملاک‌های داوری به شرح زیر، پایان نامه‌های رسیده ارزیابی شدند:

۱. کاربردی بودن پایان‌نامه و تأثیر گذار بودن آن در افزایش بنیه علمی جامعه انیمیشن

۲. رعایت اصول علمی و قواعد نگارش صحیح پایان نامه به عنوان یک اثر علمی–پژوهشی

۳. قابلیت تبدیل پایان نامه به یک کتاب با مخاطب حداکثر

مسابقه دانشجویی ایران

تندیس طلایی به بهترین کارگردانی در بخش دانشجویی / ۰۱۶/ فائزه دادگرآزاد / تندیس طلایی بهترین کارگردانی به اثر ۰۱۶ به دلیل دکوپاژ جسورانه و متنوع، بهره‌گیری از نماها و میزانسن خلاقانه هم‌راستا با مفهوم بدیع مورد نظر فیلمنامه و توانایی حفظ فضای مورد نظر داستان توسط امکانات کارگردانی.

تندیس طلایی به بهترین فیلمنامه در بخش دانشجویی / بهشت / مجیدرضا عیوضی / تندیس طلایی بهترین فیلمنامه به اثر بهشت به دلیل بهره‌گیری درست در انتخاب داستان و روایت متناسب با مدیوم دنیای ویژه خیال‌انگیز مختص آثار انیمیشن.

تندیس طلایی به بهترین انیماتور در بخش دانشجویی / مالایز / لیلا آهنگ، مریم علوی، سارا حنیف، مرضیه کردلو / تندیس طلایی بهترین انیمیت به اثر مالایز به دلیل رعایت درست اصول بنیادین انیمیت و تنوع و گستردگی حرکات شخصیت‌های حاضر در اثر و توانایی حفظ رویکرد متحرک‌سازی در طول روایت داستان.

دیپلم افتخار / دماغ / حمیده تیموری / دیپلم افتخار به پاسداشت همه آثار حاضر در باکس آثار دانشجویی که هر یک کیفیتی ویژه در اثر خود دارا بودند به نمایندگی اهدا شد به اثر دماغ برای تکنیک بدیع و دیزاین خلاقانه در روایت داستان.

مسابقه دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی

تندیس طلایی بهترین فیلم در بخش دینی به هیچ فیلمی تعلق نگرفت.

تندیس طلایی بهترین کارگردان در بخش دینی به هیچ فیلمی تعلق نگرفت.

تندیس طلایی به بهترین فیلم در بخش ارزش‌های انقلاب اسلامی / این واقعیته / کارگردان: سیداحسان حیدری، تهیه‌کننده: سیداحسان حیدری و محمدجواد جعفری / به خاطر فیلمنامه سیال و مناسب بصری، هویت بصری و گرافیک قابل قبول، استفاده مناسب از رنگ، صداگذاری و موسیقی مناسب، حرکت‌های مناسب دوربین و هماهنگی قابل قبول در طراحی فضا، کاراکترها و آبجکت های تصویری.

بخش بین‌الملل

تندیس طلایی به فیلم اول / دایی توماس، حسابدار روزها / رژینا پسوآ / بخش کوتاه

تندیس نقره‌ای به فیلم دوم / دختر / دریا کاشچ ییوا / بخش کوتاه

تندیس برنزی به فیلم سوم / یادگار یادگار / باستیَن دوبوآ / بخش کوتاه

تندیس طلایی به بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان / بوریا / مینگ سونگ آه / بخش کودک و نوجوان

تندیس طلایی به بهترین اثر دانشجویی / زیبایی / پاسکال شلبلی / بخش دانشجویی

تندیس طلایی به بهترین اثر تلویزیونی / بی باک- لِیما گبووی / شارلوت کامبون، مای اِنگویِن / بخش تلویزیونی

تندیس طلایی به بهترین اثر تبلیغاتی / روز یوز ایرانی / عقیل حسینیان نسب / بخش تبلیغی

تندیس طلایی به بهترین اثر بلند / کاغذپاره‌ها / بهزاد نعلبندی / پویانمایی بلند

تندیس نقره‌ای به بهترین دست‌آورد فنی و هنری / فریز فریم / سوتکین فرشتِیخن / بخش کوتاه

جایزه ویژه سیفژ / فقط یک بچه / سیمونه جامپائولو / بخش کوتاه

جایزه ویژه هیأت داوران / سلسله‌ای از خطوط موازی / ماکس هاتلر / بخش تجربی

جایزه ویژه دبیر جشنواره / ژرژ شوئیزگبل

دیپلم افتخار / مدار تنها / فردریک زیگل، بنژامن مورار / بخش کوتاه

دیپلم افتخار / تئوفراستوس / سرگئی کیبوس / بخش کودک و نوجوان

دیپلم افتخار / شیطانی در جیب / آنتوآن بنوآ، مَتیلده لوبه / بخش دانشجویی

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۸ تا ۱۲ خرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لطفا حین اجرا دست نزنید!


در کنسرت‌های ارکسترهای سمفونیک یک رسم دیرینه وجود دارد، به این صورت که در اجرای هر سمفونی که دارای موومان‌هایی است، توقف‌هایی پس از هر موومان صورت می‌گیرد که ممکن است مخاطب به اشتباه گمان کند که قطعه به پایان رسیده و شروع به تشویق کند، اما این فرضیه غلط است!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس‌های علی کاوه از «امام خمینی (ره)» تماشایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عکس‌های علی کاوه از امام خمینی (ره) در نمایشگاه «لحظه» به تماشا گذاشته می‌شود.

به گزارش سینماپرس، نمایشگاه عکس‌های علی کاوه با عنوان «لحظه» در گالری تابستان خانه‌هنرمندان برگزار می‌شود.

این نمایشگاه شامل عکس‌هایی از مقاطع مختلف زندگی امام خمینی (ره) است که از ۱۳ تا ۲۳ خردادماه (به جز روزهای شنبه) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای علاقه‌مندان است.

افتتاحیه نمایشگاه «لحظه» که شامل ۱۴ فریم عکس است، ساعت ۱۷ روز جمعه ۱۳ خردادماه برگزار خواهد شد.

علی کاوه از سال ۱۳۴۰ همکاری خود را با مطبوعات آغاز کرد، وی سپس در سال ۱۳۴۷ در موسسه اطلاعات مشغول به کار شد و تا سال ۱۳۵۴ برای مجله دنیای ورزش عکاسی کرد و همچنان به عکاسی ادامه می‌دهد.

یکی از ماندگارترین عکس‌های علی کاوه از امام خمینی (ره) عکسی است که بعدها روی اسکناس‌های ۱۰۰۰۰ ریالی چاپ شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برخورد با عوامل داخلی ساخت «عنکبوت مقدس» را با روش‌های قانونی و حقوقی دنبال می‌کنیم/برخی از هنرمندان رفتارهایی انجام می دهند که بار حقوقی سنگینی در پی دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون حقوقی وزارت ارشاد تاکید کرد هر کسی با هر عنوانی در ساخت این فیلم همکاری داشته است در صورتی که داخل کشور باشد، دنبال می کنیم.

به گزارش سینماپرس، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی عکس رضوی با حضور محمد هاشمی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
هاشمی در بخشی از این مراسم درباره فیلم «عنکبوت» مقدس ساخته علی عباسی که این روزها بحث روز سینماست و در فستیوال کن جایزه بهترین بازیگری را به زر ابراهیمی داد، گفت: باید همگان بدانند که هر اثر به ظاهر هنری ای که در آن توهین به امام رضا(ع) وجود دارد از جامعه هنری ایرانی- اسلامی ما به دور است. این فیلم اخیری که در یکی از جشنواره های خارج از کشور مطرح شده است، ناراحتی های بسیاری را در جامعه ایرانی ایجاد کرده که امروزه انعکاس آن را به طرق مختلف می بینیم و می شنویم.
او افزود: بدانید که این فیلم هیچ ارتباط و نسبتی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشته و هیچ گونه پروانه‌ای از جمله پروانه ساخت یا نمایش از این وزارتخانه دریافت نکرده است و تولید آن همگی در خارج از کشور انجام شده است.
معاون حقوقی وزیر ارشاد با اشاره به اتخاذ تصمیماتی پیرامون این فیلم موهن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تصمیم گرفتیم که هر کسی، با هر عنوانی در ساخت این فیلم همکاری داشته است -در صورتی که داخل کشور باشد- با روش های قانونی و حقوقی دنبال کنیم.
هاشمی ادامه داد: لازم به یادآوری است که وظیفه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محافظت، معاضدت و حمایت حقوقی از هنرمندان است. گاهی دیده می شود، برخی از هنرمندان رفتارهایی انجام می دهند که بار حقوقی سنگینی در پی دارد و متاسفانه نسبت به آن غافل اند، بنابر این توقع می رود که هنرمندان، در اقدامات و کنش های مختلف خود، چهارچوب های قانونی و حقوقی را رعایت کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش عکس‌های علی کاوه از امام خمینی(ره) در نمایشگاه «لحظه»


عکس‌های علی کاوه از امام خمینی (ره) در نمایشگاه «لحظه» به تماشا گذاشته می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«وزارت امور خارجه» دعوای حقوقی علیه «جشنواره کن» را به استناد ترویج خشونت و تخریب «حقوق عامه مردم ایران اسلامی» در محاکم حقوقی بین المللی دنبال کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در یادداشتی فیلم «عنکبوت مقدس» را که در جشنواره فیلم «کن» به نمایش درآمد، بازگو کننده خشونت نمادین و نگاه عنکبوتی جشنواره کن و روحیه تخریب کننده ضدایرانی و ضدایمانی تهیه‌کننده و عوامل سازنده دانست. او پیشنهاد کرد که وزارت خارجه علیه این جشنواره در محاکم بین‌المللی اقامه دعوی کند.

به گزارش سینماپرس، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در یادداشتی فیلم «عنکبوت مقدس» را که در جشنواره فیلم «کن» به نمایش درآمد، بازگو کننده خشونت نمادین و نگاه عنکبوتی جشنواره کن و روحیه تخریب کننده ضدایرانی و ضدایمانی تهیه‌کننده و عوامل سازنده دانست. او پیشنهاد کرد که وزارت خارجه علیه این جشنواره در محاکم بین‌المللی اقامه دعوی کند.

به گزارش فارس و به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در متن یادداشت دکتر سید سعیدرضا عاملی آمده است:

«هر ساله جشنواره‌های جهانی با سبک و سیاق خاص خود و با رویکردهای متفاوت در مناطق مختلف جهان برگزار می‌شود. این جشنواره‌ها زمینه‌ای برای توجه بیشتر به آثار تولید شده برتر در سراسر جهان به حساب می‌آید. در جشنواره‌های جهانی فرصتی برای معرفی تولیدات سینمایی کشورهای مختلف در عرصه‌ی سینمایی فراهم می‌شود.

جشنواره «کن» فرانسه یکی از شناخته شده‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی است که با نگاهی به بخش‌های مختلف و انتخاب‌های هرساله آن می‌توان به اهداف سوگیرانه آن پی برد. جشنواره‌ای با اغراض روشن سیاسی و دور از ارزش‌های انسانی که زمانی بخش فیلم های مستهجن داشت و از سال ۲۰۱۰ نخل دگرباشی که ترویج همجنس‌گرایی، دو جنس گرایی و … است را به بخش‌های رسمی خود اضافه کرد.

بخش رسمی این جشنواره شامل فیلم‌های بلند و کوتاه و «نوعی نگاه» تاکنون ۲۴ جایزه به سینماگران ایرانی اعطا کرده است. این جوایز اکثرا به فیلم‌های ایرانیان ساکن در خارج از کشور اختصاص داشته ولی به ملت و جمهوری اسلامی ایران نسبت داده شده است. در ‌جشنواره ۲۰۲۲ در ادامه روش‌های تخریب کننده گذشته، این جشنواره توهین آشکار دیگری به فرهنگ و ارزش‌های مردم ایران اسلامی را دنبال کرد.

فیلم «عنکبوت مقدس» داستان فریبکارانه قاتل سریالی است که با عصبیت کورکورانه جاهلی نسبت به قتل زنان اقدام می‌کند و آن را نماد تقدس‌گرایی و دین‌داری نموده است. این فیلم که با گروهی از مهاجرین ایرانی در کشور اردن ساخته شده، نه تنها مجوزی از نهادهای مسئول در ایران نداشته بلکه نشان‌دهنده برنامه‌ریزی دقیق دشمن برای نمادسازی نسبت به «انسان مذهبی» و تخریب مفهوم «تدین و ایمان» است. در واقع کشور سازنده، فرانسه و سفارش شده آن جشنواره کن به حساب می‌آید. نسبت ناروا به مردم متدین و مسلمان و تعمیم عصبیت یک فرد به ظاهر متدین به عموم جامعه مومنان، نوعی تخریب نسبت به جامعه بزرگ و ملت شریف ایران است.

نگاهی به وضعیت غرب و به خصوص کشور فرانسه نشان می‌دهد، آنچه در این فیلم به تصویر کشیده شده بیش از آن که مسأله جامعه ایرانی باشد، بازنمایی انعکاسی جامعه فرانسه است، نه جامعه مومنان و دین‌داران خانواده گرا و اهل ایثار و از خودگذشتگی، که صاحب سابقه هزاره‌ای تمدن صلح و آرامش است. در جامعه فرانسه، زنان فرانسوی بارها در اعتراض به خشونت علیه زنان به خیابان‌ها آمده‌اند و منابع آماری نشان می‌دهد، سالیانه ۲۲۰هزار زن فرانسوی قربانی خشونت می‌شوند و ۹۴ هزار نفر نیز مورد خشونت جنسی قرار می‌گیرند. در سال ۲۰۲۱ تعداد ۱۰۲ زن به دست شریک زندگی خود کشته شده‌ است. خوب بود جایزه «کن» به بازنمایی خشونت علیه زنان در فرانسه می‌پرداخت و به نوعی جلوی این فاجعه اجتماعی را می‌گرفت.

به نظر می‌رسد تهیه کننده و کارگردان فیلم و تشویق کننده و جایزه دهنده، بیش از تخریب متن، به دنبال تخریب زمینه بوده‌اند و سرزمین مقدس امام رضا «علیه‌السلام» و امام‌المسلمین را که سالیانه میلیون‌ها ‌مسلمان از سراسر ایران و جهان اسلام برای تجدید عهد و بهره‌گیری از معنویت و هدایت الهی به زیارت آن امام رئوف می‌روند، هدف عنکبوتی، تاریک‌فکران قرار گرفته است. این در حالی است که زیارت امام رضا «علیه‌السلام»، محملی برای آرامش و آغازها و انجام‌های معنوی شاکرانه و از همه زیباتر خلق اندیشه‌ورزی‌های عارفانه و عمق بخشنده به ایمان و تقوای الهی است.

در اندیشه قرآنی اسلام، وجه مشترک همه کفار عصبیت است؛ آن‌ها که به صورت کورکورانه از گذشتگان تقلید می‌کنند و اهل تدبیر و عقلانیت نیستند و گرفتار خشونت و کشتارهای جمعی و زیرپا گذاشتن حقوق و خصوصاً حق زندگی دیگران می‌شوند. اما در واقعیت، اندیشه و جامعه اسلامی، مظهر عقلانیت و رفتار اخلاقی با رعایت کرامت انسانی و احترام به حقوق همه انسان‌هاست. از منظر دین، قتل یک انسان بزرگترین معصیت الهی است که مستوجب بالاترین حکم کیفری است. در این فضا، دین را با عصبیت پیوند زدن، یک بازی شیطانی بیش نیست.
در جمهوری اسلامی ایران نیز همین رویکرد توجه به ارزش‌های انسانی و به خصوص بانوان سرلوحه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های ملی است و در برابر مهاجمین به این ارزش‌ها، مقابله و مواجهه محکوم کننده صورت گرفته و همواره تامین امنیت و سلامت زنان و دختران این سرزمین را دنبال کرده است. همانطور که در ماجرای قاتل سریالی که بیشتر گرفتار جنون داعشی بود تا فرهنگ اسلامی سازگارانه، دستگاه‌های امنیتی و قوه قضائیه به درستی ورود پیدا کرده و پس از بررسی دقیق پرونده، نسبت به حکم شرعی اعدام قاتل اقدام شده است.

بر این اساس سه نکته مورد تاکید قرار می‌گیرد:

۱. هجوم غرب و به طور خاص فرانسه به ارزش‌های اسلامی و انسانی، سابقه دیرینه‌ای دارد که نمونه آن بی‌حجابی اجباری نسبت به خانم‌های مسلمان است. این بی‌احترامی و حرمت‌شکنی نسبت به ارزش‌های اسلامی در دوره ظهور انقلاب آزادی‌بخش اسلامی در ایران به بالاترین حد خود رسیده است. تهاجمی برنامه‌ریزی شده، مهندسی‌شده و هدفمند که هدفی جز تخریب بنیان‌های اساسی جامعه مانند دین و خانواده را ندارد و هر روز در عرصه متفاوتی به نمایش گذاشته می‌شود. این تلاش‌ها برای خاموشی نور الهی یقیناً سرانجام نیکی برای دشمنان نخواهد داشت و گسترش معنویت، ظهور اسلام‌گرایی در جهان و به خصوص در اروپا و فرانسه و افول تفکر جدایی دین از عرصه‌های مهم زندگی را بدنبال خواهد داشت. بدیهی از منظر دین مبین اسلام، خیرخواهی برای همگان و دعا برای سلامت و تعالی همه جامعه بشری، یک خصلت دینی و نشان از عمق دینداری است.

۲. شایسته است وزارت امور خارجه با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای حقوقی کشور دعوای حقوقی علیه جشنواره کن را به استناد تشویق بازنمائی دروغ، ترویج خشونت و تخریب حقوق عامه مردم شریف و متدین ایران اسلامی در محاکم حقوقی بین المللی دنبال کنند و ایجاد رویه‌های حقوقی مقابله با تخریب اسلام و مسلمانان را دردستور کار با همکاری کشورهای اسلامی قرار دهند.

۳. از جامعه فاخر هنری ایران انتظار می‌رود با نگاهی متفاوت، ارزش‌های جامعه اسلامی ایران از جمله خانواده‌گرایی، ظلم‌ستیری، عدالت‌گرایی، احترام به دیگران، از خودگذشتگی و ایثار و عشق و مهربانی به آستان امام‌رئوف حضرت رضا علیه السلام که جزئی از هویت و سیره و منش دائمی ایشان است را در آثار هنری، فیلم‌های اندیشه برانگیز کوتاه و بلند و در روایت‌های داستانی جذاب بازنمایی کند و نماد شخصیتی نسل جوان امروز ما، سردار سلیمانی عزیز را در پیوند با ولایت و امامت محور نمادسازی‌های ملی و جهانی قرار دهد.

به طور حتم «عنکبوت مقدس» بازگو کننده خشونت نمادین و نگاه عنکبوتی و صهیونیستی جشنواره کن و روحیه تخریب کننده ضدایرانی و ضدایمانی تهیه‌کننده و عوامل سازنده است که امیدواریم مردم فرانسه و سایر ملت‌های اروپائی و البته جوامع اسلامی نسبت به سیاست تشویق تخریب مسلمانان و عدم رعایت حقوق زندگی شرافتمندانه دیگران اعتراض عمومی کرده و پویش ضد نژادپرستی نسبت به جشنواره کن را دنبال کنند تا شاهد آرامش محترمانه در فضای رسانه‌ای باشیم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محمدرضا رضاپور» سرپرست شبکه نمایش شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون سیما در حکمی محمدرضا رضاپور را به‌ عنوان «سرپرست شبکه نمایش» منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، محسن برمهانی معاون سیما در حکمی محمدرضا رضاپور را به‌عنوان «سرپرست شبکه نمایش» منصوب کرد.

در حکم معاون سیما خطاب به رضا پور آمده است؛

«نظر به دارا بودن سوابق و کارنامه کاری در حوزه رسانه و سینما و آشنایی با آثار و جریان‌های سینمای جهان و ایران، انتظار می‌رود با برنامه ریزی و تدبیر مناسب؛ رصد، روایت، نقد و تحلیلِ جامع‌تر و نشاط انگیزتری از گونه‌ها، جریان‌ها و عناصرِ جهان سینما در منظر مخاطبان رسانه ملی قرار دهید و ضمن افزایش اطلاعات، ارتقاء سواد رسانه‌ای و اِشراف علاقمندان، تصویر کامل‌تری از ظرفیت‌های فنی، هنری و محتوایی سینمای جهان را در قاب سیما، بازنمایی کنید.

همه ماموریت‌های آسایشگاهی، دانشگاهی، آوردگاهی و قرارگاهی رسانه در این شبکه قابلیت پیگیری و ارتقاء دارد.»

کانال نمایش پیش از این ذیل شبکه نسیم بود که نظر به اهمیت استقلال حوزه سینما، مدیریت آن مستقل شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اخبار نگران‌کننده در حوزه انیمیشن‌سازی/ متوقف شویم،‌ جا می‌مانیم! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

امیر سحرخیز کارگردان انیمیشن و رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تولید انیمیشن‌های کوتاه در ایران به بهانه برگزاری جشنواره پویانمایی تهران گفت: سینمای کوتاه در بخش‌های مختلف از جمله انیمیشن، چندان به سمت سودآوری و بازگشت سرمایه نمی‌رود و این طبیعت چنین سینمایی در تمام دنیا به شمار می‌رود و تولید این نوع از آثار برای مراکز مختلف یک هدف تعریف شده است، این امر برای شرکت‌های خصوصی نیز به نوعی تبدیل به یک جور آزمایش و تمرین برای ساخت فیلم‌های بلند شده است که این روش معمولاً توسط شرکت‌های بزرگ مانند پیکسار دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: در واقع انیمیشن‌های کوتاه معمولاً توسط کارگردانانی تولید می‌شوند که به دنبال ساخت انیمیشن‌های بلند سینمایی هستند و با ساخت انیمیشن‌های کوتاه برای ساخت انیمیشن‌های بلند تمرین می‌کنند. تاکید می‌کنم همین مساله سبب شده تا در همه دنیا بحث درآمدزایی در سینمای کوتاه هدف اصلی به شمار نرود.

این کارگردان انیمیشن با بیان اینکه زمین بازی فیلم کوتاه برای رسیدن به سینمای بلند بسیار واجب و مهم است، ادامه داد: در ایران نیز مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه تولید فیلم کوتاه انیمیشن ورود پیدا کرده‌اند. در این میان مرکز گسترش، انیمیشن‌های کوتاه بسیاری را تولید کرده است که البته به میزان تولید، چندان موفقیت بین‌المللی قابل توجهی نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه جریان تولید فیلم کوتاه انیمیشن در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بسیار موفق بوده و این روند همچنان ادامه دارد، بیان کرد: نباید فراموش کرد که تولید انیمیشن چه به صورت کوتاه و چه به صورت بلند با آسیب‌هایی مواجه هست که باید به آن توجه کرد، آسیب‌هایی از جمله طولانی بودن پروسه تولید و یا تناسب نداشتن بودجه تولید و مدت زمان تولید.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران ادامه داد: نباید فراموش کرد که تا امروز موفقیت فیلم‌های انیمیشن در جشنواره‌های بین‌المللی کم نبوده است و بسیاری از آثاری که در این زمینه تولید می‌شوند با موفقیت‌هایی نیز همراه هستند. رسیدن به یک زبان بین‌المللی با تلاش برای رسیدن به استانداردها از طریق آزمون و خطا اتفاق می‌افتد و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز طی چند سال اخیر توانسته تولیداتی داشته باشد که در جشنواره‌های بین‌المللی موفق باشد و این موفقیت‌ها کم سابقه بوده است.

سحرخیز در پایان گفت: اگر قرار باشد این روند ادامه داشته باشد، باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد. متأسفانه گاهی اخبار نگران‌کننده‌ای منتشر می‌شود مبنی بر اینکه قرار است تولید فیلم کوتاه انیمیشن متوقف شود و یا بودجه آن کاهش پیدا کند و این اخبار باعث تأثیر در جریان تولیدات در این حوزه می‌شود. تاکید می‌کنم که اگر در مسیر فعلی متوقف شویم از جریان مرسوم تولید روز انیمیشن جهان جا می‌مانیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دریغا» ۳۳ ساله شد/ قصه یک غصه ماندگار و تمام نشدنی


از تولید و پخش تک آهنگ «دریغا» به خوانندگی محمد گلریز بیش از ۳۳ سال می گذرد اما گویا هنوز کمتر سرود و قطعه ای را می توان مانند آن یافت که بیانگر روزهای غم بار ارتحال امام (ره) باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای ساخت فیلم‌ها در سراسر جهان برنامه ریزی صورت می‌گیرد


مدیریت هنرمندان برای ساخت فیلم از نظام انگیزشی درونی نشات می‌گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع