سینماپرس: هیات انتخاب دومین جشنواره تئاتر شهرزاد با رویکرد کمک به گسترش فرهنگ تئاتر معرفی شدند.
به گزارش سینماپرس، از سوی مسعود دلخواه دبیر دومین جشنواره تئاتر شهرزاد طی حکمی؛ فرهاد مهندس پور، نادر برهانی مرند، محسن حسینی، سیماتیرانداز، علی شمس و اشکان خیل نژاد به عنوان اعضای هیات انتخاب دومین جشنواره تئاتر شهرزاد معرفی شدند.
با تمدید مهلت ارسال آثار تا پایان خرداد ماه سال جاری، فیلم ضبط شده اجرای بیش از ۱۰۰ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است و فرهاد مهندس پور (کارگردان، مدرس دانشگاه و دبیر ۲ دوره جشنواره تئاتر فجر)، نادر برهانی مرند (نویسنده، کارگردان و دبیر ۲ دوره جشنواره تئاتر فجر)، محسن حسینی (کارگردان، بازیگر، طراح حرکات موزون و مدرس دانشگاه)، سیما تیرانداز (کارگردان و بازیگر سینما و تئاتر)، علی شمس (نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر) و اشکان خیل نژاد (کارگردان، طراح و مدرس تئاتر) انتخاب آثار این دوره از جشنواره را به عهده خواهند داشت.
این جشـنواره با هدف فعال کردن استعدادها و انرژیهای نهفته در هنرمندان، کمک به گسترش فرهنگ تئاتر، حمایت از متون نمایشی ارزشمند و فراهم آوردن شرایط مناسب جهت معرفی و اجرای عمومی آثار برتر برگزار می شود.
دومین جشـنواره تئاتر شهرزاد با طراحی و دبیری مسعود دلخواه و ریاست شهرزاد جعفری با موضوع «تئاتر و هنر پرفورمنس در ایران» در ۲ بخش نمایشهای متن محور و پرفورمنس آرت برگزار میشود.
اولین دوره این جشنواره تیرماه سال ۱۳۹۷ برگزار شد و برگزیدگان آثار توسط هیات داوران متشکل از نوید محمدزاده، نادر برهانیمرند و مسعود دلخواه انتخاب شدند.
مراسم تشییع پیکر حمیدرضا حکیمی با حضور جمعی از هنرمندان و نزدیکان این هنرمند فقید در محوطه خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
سینماپرس: مراحل آمادهسازی فصل دوم سریال «وضعیت زرد» جهت پخش از تلویزیون در حال انجام است.
به گزارش سینماپرس، با نزدیک شدن به زمان پخش فصل دوم سریال «وضعیت زرد»، اسامی بازیگران و اولین تصاویر از این سریال منتشر شد.
«وضعیت زرد» سریالی طنز به کارگردانی مجید رستگار است که فصل اول آن تابستان ۱۴۰۰ از شبکه سه سیما پخش شد و اکنون مراحل آمادهسازی فصل دوم آن جهت پخش از تلویزیون در حال انجام است.
مهران رجبی، مریم سعادت، زینالعابدین تقیپور، بهار داورزنی، حسام خلیلنژاد، آرش ماهانکیا و مهدی رضایی بازیگران اصلی این سریال هستند.
همزمان با دهه کرامت، کارگاه خوشنویسی و نقاشیخط «ولایت عشق» با همکاری انجمن خوشنویسان ایران و با حضور ۱۰۰ خوشنویس در ردههای استاد، فوق ممتاز و ممتاز و ۱۸ نفر هنرمند نقاشیخط برگزار میشود.
اصفهان _ دبیر مجمع طراحان انقلاب اسلامی گفت: دنیای هنر، به ویژه در هنر تصویرگری کار سفارشی کردن مهم است، شما وقتی یک سفارش را قبول میکنید باید متعهد به سفارش باشید.
سینماپرس: برنامه «نفس دوم» که روزهای پنجشنبه با حضور پزشکان ورزشی پخش می شود، ۱۹ خرداد تمرینات ورزشی را به کودکان و نوجوانان آموزش می دهد.
به گزارش سینماپرس، برنامه «نفس دوم» با هدف تغییر سبک زندگی و پیشگیری و درمان با استفاده از حرکات ورزشی پخش می شود.
شهرام زین العابدینی مدیر گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت در توضیحاتی گفت: برنامه «نفس دوم» روزهای پنجشنبه ساعت ۹ به مدت ۴۵ دقیقه در خصوص روانشناسی ورزشی است و آیتمهای مختلفی دارد. روز پنجشنبه ۱۹ خرداد تمرینات ورزشی به کودکان و نوجوانان آموزش داده می شود و دکتر مریم ابوالحسنی متخصص پزشکی ورزشی آموزش لازم را در این حوزه به شنوندگان ارائه می دهد.
وی اضافه کرد: آیتم «بازی در خانه» به شنوندگان بازیهایی را آموزش میدهد که میتوان در خانه انجام داد. آیتم «بازیهای محلی» اختصاص به بازیهایی دارد که همراه با فعالیتهای بدنی است. همچنین پزشکان ورزشی به سؤالات شنوندگان پاسخ میدهند.
کارشناسان برنامه امیرحسین عابدی یکتا، امیرحسین براتی، مهرشاد پورسعید اصفهانی، محمد حسبی، شهرزاد خسروی، عزیزه فرزین مهر و مریم ابوالحسنی هستند.
سی و هفتمین محفل «عصرنشینی هنر و اندیشه» حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با موضوع بررسی سرود «سلام فرمانده» برگزار شد.
سینماپرس: «تحول در رسانه ملی» عنوان کارویژهای است که در آن مهمترین «رُکن رسانهای جمهوری اسلامی ایران» در فرایندی از وضعیت نامطلوب و در حال انغراض به میراث رسیده، به وضعیت مطلوب و با کارکرد رسانهای قابل قبول برسد. وضعیتی که رسیدن به آن اگر چه نیازمند فرصت و زمان است؛ اما واقعیت آن است که اجرایی شدن «تحول» در «رسانه ملی» با ضعف و اُفت شدید برنامههای «سیما» و عدم استقبال مخاطبان از «تلویزیون» همراه شده است.
محمدرضا مهدویپور/ «تحول در رسانه ملی» عنوان کارویژهای است که «پیمان جبلی» آن را آغاز نموده و با این هدفگذاری میخواهد تا مهمترین «رُکن رسانهای جمهوری اسلامی ایران» را در فرایندی از وضعیت نامطلوب و در حال انغراض به میراث رسیده، به وضعیت مطلوب و با کارکرد رسانهای قابل قبول برساند. وضعیتی که رسیدن به آن اگر چه نیازمند فرصت و زمان است؛ اما واقعیت آن است که امیدها به اجرایی شدن واقعی «تحول» در «رسانه ملی» با ضعف و اُفت شدید برنامههای «سیما» و عدم استقبال مخاطبان از «تلویزیون» همراه شده و به این جهت مناسب است تا به مرور چند نکته مُهم در این مقطع به شدت حساس پرداخت:
۱/ چاقی مفرط «صدا و سیما» سبب شده تا بودجه عظیم اختصاص یافته به آن قلیل جلوه کند و حتی پخش بیرویه و آزار دهنده «پیامهای بازرگانی» هم نتواند «کسری بودجه» این سازمان معظم رسانهای را جبران سازد و در این میان حضور مدیران نابلد در تنظیم «دخل و خرج» و کم توان در شناخت و توجه به حوزه «اقتصاد فرهنگ» سبب شده تا چشمانداز روشنی در این زمینه وجود نداشته باشد.
۲/ ضعف بنیه مالی «صدا و سیما» آسیبهای گوناگونی را متوجه «کارکرد رسانهای» این مجموعه ساخته و بخشهای مختلف سازمان را دچار افت عملکرد نموده که شرح آن مجال مبسوطی را طلب مینماید. با این همه شاید میان میزان آسیبی که متوجه بخش «فیلم و سریال» میشود به هیچ عنوان قابل مقایسه با سایر بخشها نباشد و شدت و گستردگی آن به صورتی بعضا غیر قابل جبران قلمداد شود.
۳/ تولید «فیلم و سریال» بر خلاف سایر بخشها، نیازمند طی یک «پروسه زمانی» بیش از یکسال میباشد. در این میان عدم تزریق مناسب منابع مالی لازم از یک سو «اُفت کیفیت» تولیدات را در بر داشته و از سوی دیگر موجب حضور گسترده «مافیای سریالسازی» در «رسانه ملی» گردیده است.
۴/ «مافیای سریالسازی» به آن طیفی در «رسانه ملی» اطلاق میشود که به شگردهای مختلف میتوانند ضعف بنیه مالی «صدا و سیما» را پوشش داده و قراردادهای تولید متنوعی را تنظیم نمایند. طیفی که بعضا یا از مسئولان و «مدیران بازنشسته» سازمان بوده و با استفاده از روابط پیشین خود در مجموعه میتوانند امکانات مادی مناسب را در مسیر تولید سریالها فراهم سازند و یا «بیزینس فرهنگی» داشته و با تزریق سرمایههایی خاص اقدام به تولید آثار نموده و سپس با شگردهای همچون «توقف پخش» و یا «پایانبندیباز» و … اقدام به «گروکشی» و مطالبه وجه و دریافت قسطبندی شده و یا یکجای قراردادها مینمایند.
۵/ پُرواضح است که «مافیای سریالسازی» به هیچ عنوان خود را متعهد به تولید آثار فاخر ندانسته و با سوءاستفاده از نیاز «رسانه ملی» به پخش سریال و «پُرساختن کنداکتور» مبادرت به تولید آثاری مینمایند که بعضا از ضریب «تخرب فرهنگی» بسیار بالایی برخوردار میباشند. آثاری که بر حجم تولید آن در سالهای اخیر افزوده شده و در تمام شبکههای سراسری سیما از مصادیق قابل معرفی بسیاری برخوردار میباشند. در این میان تولید سریالهایی به سبک و سیاق «فیلمفارسی» نیز از دیگر روشهای مورد استفاده توسط «مافیای سریالسازی» میباشد که متاسفانه با سهلانگاری توسط شوراهای مختلف نظارت در سازمان و بالاخص «نظارت در پخش» همراه گردیده است.
۶/ نمود عینی از حضور و احاطه قدرتمند «مافیای سریالسازی» بر «رسانه ملی» را میتوان در طیف عوامل تولید و بالاخص بازیگران تکراری بکار گرفته شده در سریالهای سالهای اخیر مشاهده نمود. عوامل تولید و بازیگرانی کاملا معمولی که به یکباره در چند سریال همزمان در چند شبکه تلویزیون حضور پیدا میکنند و به سرعت در مسیر شهرت قرار گرفته و به «سلبریتی» مبدل میشوند و …
۷/ به همان نسبت که «فیلمهای کوتاه کِش آمده» و تبدیل شده به آثار «بُلند داستانی» موجب بیرغبتی و خستگی مخاطبان از «سینما» شده؛ به همان نسبت نیز تبدیل «تِله فیلمهای» کمرَمق و کمعُمق به «سریالهای چند قسمتی» نیز اسباب ملالت و رویگردانی مخاطبان از «تلویزیون» را فراهم ساخته است که عمده دلیل این امر را نیز میتوان در حضور گسترده «مافیای سریالسازی» در «رسانه ملی» مورد آسیبشناسی قرار داد.
۸/ یکی از اقدامات شایسته ریاست جدید «سازمان صدا و سیما» را میبایست در عزم جدی ایشان بر مقابله با «مافیای سریالسازی» قلمداد نمود. اقدامی که در گام نخست با دستور صریح «پیمان جبلی» مبنی بر عدم استفاده از «پایان باز» در تمامی سریالهای در دست تولید سازمان و درخواست شفاف ایشان مبنی بر اینکه «داستانِ مجموعههای تلویزیونی، پایان داشته باشد و با پرانتز باز تمام نشود» همراه گردید و در گام بعد به بازنگری مجدد در فُرم و محتوای و همچنین ارزیابی مجدد برآورهای مالی سریالهای دردست تولید منجر شد. اقدامی قابل تقدیر که موجب ایجاد وقفه در فرایند پیش تولید طیف گستردهای از «سریالهای آبکی» گردید.
۹/ گام مستحکم ریاست جدید «سازمان صدا و سیما» در مقابله با «مافیای سریالسازی» و ایجاد تحول در فرایند تولید «فیلم و سریال» اگر چه برکات ویژهای در آینده دارد؛ اما در حال حاضر موجب کاهش سطح تولیدات و افزایش نارضایتی و ریزش مخاطبان حال حاضر سیما گردیده. مخاطبانی که یا باید سریالهای چند دهبار تکرار شده را از «شبکههای اصلی سیما» ببینند و یا مجبور هستند تا «تهمانده تولیدات» به شیوه گذشته را تماشا و اوقات «فراغت شبانگاهی» خود را با چند سریال جدید عقب افتاده و بدون منطق در «سبک فیلمفارسی» و با مُشتی پیامهای «ضد فرهنگی» پُرسازند!
۱۰/ مبتنی بر وعدهها و برنامههای بیان شده؛ «صدا و سیما» در حال گُذار به سمت آینده ای روشن میباشد. اما باید توجه داشت که رسیدن به این آینده و سامان پیدا کردن فرایند «تولید فیلم و سریال» با حداقل یکسال تنفس همراه میباشد. زمان تقریبا زیادی که در صورت ادامه آن به سبک و شیوه موجود «رسانه مالی» را با «ورشکستگی» به جهت از دست دادن مخاطبان سنتی خود مواجه سازد. از این جهت گذر از این مقطع و طی این زمان تا به محصول نشستن سریالهای جدید نیازمند یک «مدیریت هوشمند» است. مدیریتی که از سواد لازم برای «گذر از وضعیت موجود و رسیدن به وضعیت مطلوب» برخوردار باشد.
۱۱/ یکی از سادهترین اقدامات «سیما» برای «مدیریت هوشمند» این مقطع زمانی میتواند استفاده از «سریالهای خارجی» باشد. سریالهای مخاطب پذیری که با موازین عقیدتی و فرهنگی «نظام جمهوری اسلامی» در تناسب بوده و میتوانند به سرعت و البته با دقت «دوبله» و در «شبکههای اصلی سیما» به نمایش گذاشته شوند. البته در این اقدام توجه به موضوعات «امنیت فرهنگی» و همچنین همسویی با سیاستهای «دیپلماسی فرهنگی» امری ضروری میباشد.
۱۲/ سالها بود که بخشی از فضای فرهنگی و رسانه های کشور به تسخیر «کره جنوبی» درآمده بود و عرضه بدون اشراف و محدودیت «سریالهای کرهای» تا به آن جد گسترده گردید که به یک عامل «تهدید کننده فرهنگی» و در جهت هضم «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» مبدل شد. اما خوشبختانه با بروز رسمی خصومت «کره شمالی» و همسویی این کشور با «سیاستهای فشار حداکثری آمریکا» عرضه «محصولات فرهنگی کره جنوبی» که رسما به عاملی برای افزایش «نفوذ اقتصادی» این کشور در بازارهای ایران مبدل گردیده بود نیز متوقف شد و پخش این سریالها با دستوری خردمندانه و در راستای «دیپلماسی فرهنگی کشور» از تلویزیون با ممنوعیت مواجه شد. پس اگر چه خرید سریال از «کره جنوبی» به جهت هدفگذاری این کشور در عرصه «اقتصادی» و «تسخیر فرهنگی» بازارهای مصرف، با نوعی ویژه از تخیف و صرفه اقتصادی برای خریداران همراه بود؛ اما باید توجه داشت که جایگاه این کشور در عرصه تولید «فیلم و سریال» آنچنان منحصر به فرد و درخشان نمیباشد. این در حالی است که دقت و نگرش جامع به محصولات فرهنگی جهان اسلام و سریالهای تولید شده در «جهان عرب» و بالاخص مداقه در طیف سریالهای چند ده قسمتی تولید شده در «مصر» و «سوریه» و «لبنان» که بعضا از لحاظ فُرم و محتوا آنچنان قدرتمند هستند که در زمره «سریالهای استراتژیک» دستهبندی میگردند را میتوان یکی از اقدامات فوری «رسانه ملی» برای عبور از این مقطع زمانی دانست.
۱۳/ بیتریدد تاثیر «ولنگار فرهنگی» بر تولیدات عرضه شده در «شبکه نمایش خانگی» بسیار فراگیر بوده و بخش اعظمی از تولیدات به عرضه شده در این فضای فرهنگی را در بر میگیرد؛ اما با این همه میتوان مصادیق مشخصی از این تولیدات را نیز نام برد که از کیفیت مناسب برخوردار میباشند و با اعمال مختصر جَرح و تعدیلی میتوانند در «شبکههای اصلی سیما» به نمایش گذاشته شوند.
۱۴/ استفاده منضبط و قاعدهمند «رسانه ملی» از تولیدات نسبتا موجه و قابل قبول عرضه شده در «شبکه نماش خانگی» نه تنها میتواند نیاز «رسانه ملی» برای «پُرکردن کنداکتور» را با هزینهای بسیار کمتر و مقرون به صرفه برطرف سازد؛ بلکه سبب میشود تا تولیدات «شبکه نماش خانگی» نیز به سمت و سوی «فاخر شدن» تغییر مسیر داده و آن طیف از فعالان بیقصد و غرض حاضر در این بخش نیز خود را مقید به رعایت اصول و عدم تعارض و تقابل با «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» برای کسب درآمد و به نمایش درآمدن در «تلویزیون» سازند.
ادامه دارد…
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با بیان اینکه ۴۴ هزار نفر از فعالان صنایعدستی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، از مذاکرات و بررسیها برای بازگرداندن فرش به خانه اصلیاش خبر داد.