X

بایگانی خرداد 20, 1401

دفتر سینمایی

ساختمان‌هایی می‌سازی که فقط زیبا باشند یا کاربردی؟


پنجمین هفته معماری اسپانیا با سخنرانی دو معمار اروپایی در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آنونس رسمی «هناس» رونمایی شد/ روایت ترور شهید هسته‌ای در سینماها – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، همزمان با آغاز اکران فیلم سینمایی «هناس» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه کنندگی محمدرضا شفاه، از آنونس رسمی این فیلم رونمایی شد.

«هناس» که قصه ترور یک عشق است با برداشتی آزاد از داستانی واقعی، به زوایای زندگی پرتلاطم داریوش رضایی‌نژاد از شهدای ترور هسته‌ای، همسر و فرزندش در اوایل دهه ۹۰ می‌پردازد.

مریلا زارعی در نقش شهره پیرانی و بهروز شعیبی در نقش داریوش رضایی نژاد دو بازیگر اصلی این فیلم سینمایی را تشکیل می‌دهند. سیاوش طهمورث، وحید رهبانی، سولماز غنی، امین میری، علیرضا نایینی و کوثر حیدری (هنرپیشه خردسال) سایر بازیگران این فیلم هستند.

طراحی آنونس «هناس» برعهده امید میرزایی است و پخش این فیلم را موسسه بهمن سبز برعهده دارد.

عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از کارگردان: حسین دارابی، نویسندگان: احسان ثقفی، مهدیه عین‌الهی، تهیه‌کننده: محمدرضا شفاه، مجری طرح: کامران حجازی، مدیر تولید: پیمان حجازی، مدیر فیلمبرداری: مجید گرجیان، طراح صحنه: بهزاد جعفری، مدیر صدابرداری: محمد شاهوردی، انتخاب بازیگر: کیومرث مرادی، طراح گریم: سیامک احمدی، تدوین: سیاوش کردجان، طراحی و ترکیب صدا: آرش قاسمی، برنامه‌ریز: محمدرضا کشمیری، دستیار اول کارگردان: صالح غربی جوان، طراح لباس: سوسن نوروزی، منشی صحنه: غزل رشیدی، جلوه‌های بصری: محمد لطفعلی، جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک، دستیاران تولید: مهرداد مهرپویان، محمدجواد شفاه، مدیر تدارکات: محسن مقاره‌عابد، عکاس: حمید ضرابی، مشاور رسانه‌ای: هادی فیروزمندی، روابط عمومی: زهرا دمزآبادی، محصول سازمان سینمایی سوره حوزه هنری.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معترضانی که به اقدام علیه امنیت ملی محکوم شدند/ پاسخ«داد»این نیست – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

حجت عدالت‌پناه کارگردان مستند «داد» همزمان با عرضه اینترنتی این مستند در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره این اثر توضیح داد: این فیلم در سال ۹۷ ساخته و در جشنواره «عمار» همان سال رونمایی شد و توانست عنوان بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کند. این مستند براساس دغدغه‌ای ساخته شده است که هیچگاه کهنه نمی‌شود و همیشگی است آن هم بحث دفاع از مظلوم در همه امور است. فیلم از زمان ساخت تا سال‌های بعد قابلیت اکران داشت و همین امروز هم می‌توان به تماشای آن نشست.

وی افزود: تفاوتی هم ندارد کدام دولت بر سر کار است. این فیلم برخلاف ظاهرش یک فیلم سیاسی نیست بلکه یک اثر عدالت‌خواهانه برای دفاع از مظلوم است. ما می‌خواستیم نشان دهیم که نباید با آن‌هایی که تحت ظلم قرار گرفته و معترض شده‌اند، برخوردهای قهری، قضائی و امنیتی داشت. معترضان ما از قشر کارگر و معلم و پرستار بودند که اقشار تحت ظلمی بودند و به آن‌ها پرداختیم. بررسی‌هایی انجام دادیم و سراغ اقشاری رفتیم که با اعتراضات صنفی آن‌ها برخورد امنیتی و قضائی شده بود و مانع از رسیدن صدای آن‌ها به گوش دیگران شده بودند.

این مستندساز افزود: ما در مقاطع مختلف هم شاهد این برخوردها هستیم. هم در دولت قبلی و هم در دولت فعلی بعضاً شاهد هستیم که تحت عناوینی خاص نسبت به حرکت‌های صنفی بی‌توجهی می‌شود در حالی که بالاخره با هر تصمیمی که گرفته می‌شود، عده‌ای احساس خسران می‌کنند و زندگی‌شان دچار مشکل می‌شود. طبیعی است که این افراد برای اعتراض، داد می‌زنند و به همین دلیل اسم مستند را «داد» گذاشتیم.

وی افزود: می‌خواستیم نشان دهیم که سیاست‌گذاران باید بیشتر صدای این اقشار را بشنوند و نتیجه تصمیمات خود در زندگی افراد را درنظر داشته باشند. حرف‌های نهفته بسیاری در این فیلم هست که امیدوارم تماشای آنلاین آن در همین روزها برای مسئولان جدید هم شنیدنی باشد تا کمکی به رفع مشکلات شود.

عدالت‌پناه درباره روایت مستند «داد» هم توضیح داد: سررشته اصلی روایت فیلم درباره تعدادی از کامیون‌داران است که اعتراض صنفی داشتند و به همین دلیل تجمعی تشکیل داده بودند اما متأسفانه به جای رفع مشکل‌شان فعالان صنفی آن‌ها را محکوم به اقدام علیه امنیت ملی کردند! در حالی که اعتراض طبق قانون اساسی و طبق گفتار بزرگان نظام جزو حقوق کارگران و قشر مستضعف است تا بتوانند صدای خود را به مسئولان برسانند.

وی ادامه داد: در ادامه روایت فیلم سراغ پرستاران، کارگردان معدن و معلمانی رفتیم که هر کدام در آن مقطع اعتراضاتی نسبت به مسائل صنفی خود داشتند اما با همه آن‌ها برخورد شده بود و اعتراضشان سرکوب شده بود. ما در دولت گذشته شاهد ماجرای بنزین و کیفیت برخورد با اعتراضات بودیم که فاجعه آبان ۹۸ را رقم زد. در ادامه ماجرای کارگران هپکو را داشتیم که به اعتراضات آن‌ها هم توجهی نکردند. امروز هم شاهد بی‌توجهی به برخی اعتراضات نسبت به تصمیم‌گیری‌ها هستیم.

این مستندساز تأکید کرد: ما نیاز داریم به حل صورت مسئله‌ها بپردازیم نه اینکه آن‌ها را پاک کنیم. بالاخره زندگی قشر ضعیف با تصمیماتی که گرفته می‌شود دچار تلاطم می‌شود و باید به اعتراض آن‌ها توجه کنیم و به دنبال علت‌های دیگر برای اعتراضات نباشیم. این اعتراضات به دلیل این است که مسئولان پیش از تصمیمات خود مردم را به درستی توجیه نکرده‌اند و بعد هم که تصمیم‌ها گرفته می‌شود، با معترضین برخورد قضائی و امنیتی صورت می‌گیرد.

کارگردان مستند «داد» درباره تجربه‌های خاص خود در مسیر ساخت این مستند هم توضیح داد: جامعه هنری و به‌ویژه جامعه دانشگاهی ما به خوبی از این فیلم استقبال کردند. افراد برجسته و فرهیخته‌ای نسبت به این فیلم نظر مثبت داشتند و همان‌طور که اشاره شد در همان جشنواره عمار هم توانست جایزه اول بهترین فیلم را کسب کند. این‌ها نشان از آن دارد که خیلی از تصمیم‌سازان هم می‌دانند که باید به خواست و نظر مردم توجه شود. به‌خصوص یادی کنیم از زنده‌یاد نادر طالب‌زاده که در مقام استاد ما، توجه ویژه‌ای به این مستند داشت. اظهارات ایشان درباره مستند «داد» همین امروز در فضای مجازی موجود است.

وی ادامه داد: استاد طالب‌زاده معتقد بود که طبق نظر شهید بهشتی نظام باید فضا را برای اعتراضات قشر مستضعف فراهم کند تا صدای‌شان به گوش مسئولان برسد و اینکه بخواهیم هر اعتراضی را سرکوب کنیم، قطعاً تبعاتی به همراه خواهد داشت و سرخوردگی ناشی از آن مانند آتش زیر خاکستر در جامعه باقی خواهد ماند. به همین دلیل در دوره‌های بعدی مسئله برای ما حادتر می‌شود. با اینکه این فیلم از تلویزیون پخش نشد، استاد طالب‌زاده ما را به برنامه «عصر» خود دعوت کرد و مانع از توقیف مستند شدند و به‌طور مفصل به آن پرداختند.

عدالت‌پناه تأکید کرد: افرادی که مستندهای عدالتخواهانه و پژوهشی کار می‌کردند، اگر احساس قرابتی با دولت جدید دارند، به‌هیچ عنوان نباید وارد فاز محافظه‌کاری شوند. ما باید حرف مردم را در هر مقطعی با ابزار هنر و رسانه، به گوش مسئولان برسانیم. نباید احساس کنیم اگر دولتی روی کار آمده که با دیدگاه کلی آن قرابت داریم، دیگر باید باب نقد درون‌گفتمانی را ببندیم. من نگرانم دوستانی که پیش‌تر در این حوزه‌ها کار می‌کردند، حالا این نقد درون‌گفتمانی را کنار بگذارند. شخصاً سعی خواهم کرد این فضای نقد را در آثارم حفظ کنم.

وی در پایان گفت: قرار نیست چون دولت مطبوع ما برسر کار است، چشم بر فسادها و انحراف‌ها ببندیم و بی‌تفاوت باشیم. امروز فضای جامعه کمی ملتهب است و ما باید با ابزار رسانه، صدای درست جامعه را به گوش مسئولان برسانیم تا مردم هم احساس کنند هنوز به بن‌بست نرسیده‌اند و صدای آن‌ها شنیده می‌شود. باید نسبت به فاصله مردم با نظام حساس باشیم و با کالبدشکافی اجتماعی نگذاریم صدای مردم در لابه‌لای بحث‌های رسانه‌ای دیگر گم شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیدا پناهنده منشور طلایی کوروش را دریافت کرد/ اعلام اسامی برندگان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ایرانی در زوریخ با اعلام بهترین‌های این دوره از سوی هیات داوران به پایان رسید و منشور طلایی افتخاری خود را به آیدا پناهنده که مهمان این دوره از جشنواره نیز بود، اهدا کرد. این منشور به دلیل توجه ویژه پناهنده به مساله حقوق اجتماعی زنان در فیلم‌هایش به او اهدا شد.

در بخش فیلم‌های بلند داستانی هیات داوران فیلم «منطقه پایانی» به کارگردانی بردیا یادگاری و احسان میرحسینی را به عنوان اثر برگزیده انتخاب کرد و منشور طلایی کوروش به عنوان جایزه اصلی جشنواره به این فیلم اهدا شد. ۲ کارگردان این فیلم که در جشنواره حضور داشتند جایزه خود را از داوران این رویداد دریافت کردند.

همچنین فیلم «انتهای اوین» ساخته مهدی و محمد تراب‌بیگی تقدیر ویژه هیات داوران را در بخش آثار بلند سینمایی این دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ایرانی در زوریخ دریافت کرد.

برندگان بخش فیلم‌های کوتاه

در بخش فیلم‌های کوتاه این دوره، هیات داوران جشنواره ۲ فیلم را برنده این بخش اعلام کنند. بر این اساس، فیلم‌های «تهاتر» به کارگردانی زیبا کرمعلی و عماد آراد و «عروسک» ساخته الهه اسماعیلی جایزه اصلی این بخش را دریافت کردند.

«مشق امشب» برترین مستند هشتمین جشنواره فیلم‌های ایرانی در زوریخ

در بخش فیلم‌های مستند جشنواره، فیلم‌ «مشق امشب» ساخته مشترک اشکان نجاتی و مهران نعمت‌اللهی برنده اصلی شد و با تصمیم دبیر جشنواره منشور طلایی کوروش به این مستند نیز اختصاص یافت. مستند «هزار زن» ساخته مژگان ایلانلو نیز از سوی هیات داوران تقدیر ویژه شد.

همچنین در این دوره از جشنواره از آیدا پناهنده سینماگر زن ایرانی با اهدای جایزه استوانه یا منشور طلایی کوروش تجلیل به عمل آمد. پناهنده در این دوره از فستیوال، مسترکلاسی با موضوع «نقش زنان در سینمای ایران» نیز برگزار کرد.

تاکنون منشور طلایی این جشنواره به شکل افتخاری به افراد تاثیرگذار سینمای ایران از جمله داریوش مهرجویی، فاطمه معتمدآریا و مهتاب کرامتی اهدا شده است.

هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ایرانی در زوریخ سوییس به دبیری یدالله داج ۲۶ می با نمایش ویژه فیلم «گاو» داریوش مهرجویی شروع شد و اول ژوئن ۲۰۲۲ به پایان رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«لیسانسه‌ها» و شنیدن «تمام ناتمام»/ جهان به اعتبار خنده تو زیباست


موسیقی تیتراژ سریال «لیسانسه‌ها» از آن دسته ملودی‌هایی است که به‌واسطه هوشمندی تیم ایده‌پرداز و کارگردانی سریال و به کارگیری یک گروه پرطرفدار تطابق مناسبی با حال و هوای یک مجموعه کمدی داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استعدادیابی جدید در شبکه سه با «قهرمان»


مسابقه استعدادیابی «قهرمان» با رویکرد نگاه به رشته‌های مختلف ورزشی اجرا می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه‌های رادیو صبا حال و هوای تابستان به خود می‌گیرد


افتخاری گفت: برنامه‌های رادیو صبا از امروز تغییر می‌کند و برنامه‌های طنز تا ۸ مرداد ادامه پیدا می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم «واقعی» آماده اکران شد


فیلم کوتاه « واقعی» با پایان تدوین و صدا گذاری آماده حضور در جشنواره های داخلی و خارجی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / مراسم چهلمین روز درگذشت مرحوم نادر طالب زاده


سینماپرس : مراسم گرامیداشت چهلمین روز درگذشت مرحوم نادر طالب زاده عصر پنجشنبه ۱۹ خرداد با حضور جمعی از مسئولین و خانواده ایشان بر سر مزار آن مرحوم در قطعه ۲۹ بهشت زهرا برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیمان معادی در سریال «بلیط یک طرفه» مقابل دوربین می‌رود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلمبرداری سریال «بلیط یک طرفه» به نویسندگی و کارگردانی پوریا حیدری اوره از اکتبر امسال آغاز خواهد شد و برای عرضه بین‌المللی آماده می‌شود.

ماجرای این پروژه که در ژانر پلیسی معمایی است که در ترکیه اتفاق افتاده و تمامی صحنه‌های آن در این کشور با حضور بازیگران ایرانی، ترک، عرب و امریکایی فیلمبرداری می‌شود.

پیش از این پیمان معادی در سریال آمریکایی« آن شب» به ایفای نقش پرداخته بود.

مشاهده خبر از سایت منبع