X

بایگانی تیر 2, 1401

دفتر سینمایی

رویارویی « پیت» با ۵ گانگستر در ژاپن – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در حالی که فیلم «قطار سریع‌السیر» ماه آینده راهی سینماها می‌شود، هم‌بازی برد پیت در این فیلم از او به عنوان یک نابغه کمدی یاد کرده است.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، سونی با حضور در کنفرانس سینه‌یوروپ در بارسلونا با حضور بازیگر همکار برد پیت در فیلم «قطار سریع‌السیر»، ۱۵ دقیقه از این فیلم کمدی را پخش کرد.

در این برنامه که با حضور ارون تیلور جانسون برگزار شد، وی از برد پیت به عنوان یک نابغه کمدی یاد کرده و گفت با تماشای این فیلم بشدت خندیده است.

جانسون که به زودی با فیلم اکشن «قطار سریع‌السیر» ساخته دیوید لیچ در برابر برد پیت دیده خواهد شد، از این فیلم و بازی برد پیت در آن تمجید کرد و گفت یک فیلم عالی تابستانی است.

این بازیگر بریتانیایی گفت: این یک فیلم تابستانی است که نباید از دستش داد. در این فیلم من برد پیت افسانه‌ای را به شکلی که هرگز ندیده‌اید دنبال می‌کنم. او در میان گروه بازیگران فوق‌العاده فیلم محاصره شده که همه‌شان آدمکش‌های مهارنشدنی هستند و در یک ماجرا که خودشان هم خبر ندارند، سهیم‌اند. با این فیلم نمی‌توان شیفته برد پیت نشد؛ او یک نابغه کمدی است.

در این فیلم که با اقتباس از یک کتاب کره‌ای نوشته کوتارا ایساکا ساخته شده برد پیت در نقش یک آدمکش حرفه‌ای بدشانس ظاهر شده که جدیدترین ماموریتش این است که در سریع‌ترین قطار جهان در ژاپن با گروهی از آدمکش‌های نخبه از سراسر جهان روبه‌رو شود که هر یک به تنهایی برای انجام ماموریتشان در این قطار هستند.

زک اولکه‌ویچ فیلمنامه این فیلم را نوشته است.

جانسون افزوده است این فیلم در اوج پاندمی ساخته شده و همه آنها امیدوارهستند آن را روی پرده بزرگ ببینند.

در واقع در زمستان سال ۲۰۲۰ و در اوج شیوع کرونا با مثبت شدن تست کرونای یکی از اعضای گروه ساخت این فیلم، کار متوقف شد و همه به خانه برگشتند.

ساندرا بولاک، هیرویوکی سانادا و کارن فوکوهارا دیگر بازیگران این فیلم هستند. این فیلم ۵ آگوست (۱۴ مرداد) اکران سینمایی‌اش را شروع می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پویش تابستانی رادیو پیام راه‌اندازی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رادیو پیام با پویش «تابستان من» هموطنان را در سفرهای تابستانی همراهی می‌کند.

به گزارش سینماپرس، مهدی شهاب تالی مدیر رادیو پیام و آوا با اشاره به رویکرد این شبکه‌ها در ایام تابستان به مهر گفت: شبکه رادیویی پیام با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری، تاریخی، فرهنگی، دیدنی و تفریحی کشور با راه اندازی پویش «تابستان من» هموطنان را در سفرهای تابستانی همراهی می‌کند.

شهاب تالی افزود: با توجه به آغاز سفرهای تابستانی و کاهش محدودیت‌های سفر بعد از دوران پیک کرونا با برنامه‌ریزی صورت گرفته در نظر داریم با پویش «تابستان من» ضمن همراهی هموطنان عزیز در سفرهای تابستانی بتوانیم زمینه لازم نسبت به معرفی جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های تاریخی، دیدنی، تفریحی و بکر کشور را به هموطنان در سراسر کشور مهیا کنیم.

مدیر رادیو پیام گفت: مخاطبان برای شرکت در این پویش می‌توانند از مناظر طبیعی، تاریخی، دیدنی کشور عکس و فیلم تهیه کرده و با معرفی کامل محل مورد نظر به همراه عکس خودشان به رادیو پیام ارسال کنند. تصاویر ارسالی در رادیونمای رادیو پیام و آوا با نام و مشخصات ارسال کننده پخش و ویدیوهای ارسالی شرکت کنندگان به همراه تصاویر ارسالی در صفحه اجتماعی رادیو پیام بارگذاری می‌شود. همچنین به تصاویر و ویدئوهایی که بالاترین بازدید را داشته باشد جایزه نقدی اهداء خواهد شد.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی رادیو پیام به نشانی wwwradiopayam .ir و یا صفحه اجتماعی رادیو پیام در فضای مجازی به نشانی radiopayam.ir مراجعه کنند.

مخاطبان شبکه‌های رادیویی پیام و آوا می‌توانند علاوه بر گیرنده رادیو از طریق درگاه‌های ارتباطی و فضای مجازی رادیو پیام و آوا اطلاعات لازم را دریافت و تعامل خود را با این دو شبکه داشته باشند و از ظرفیت‌های ایجاد شده بهره لازم را کسب کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ایرانآوا» برنامه جدید رادیو ایران شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه موسیقایی «ایرانآوا» با اجرای حامد نجم‌الهدی از اول تابستان به جدول پخش رادیو ایران افزوده شد.

به گزارش سینماپرس، شبکه رادیویی ایران با توجه به اینکه موسیقی همواره بخش مهمی از فرهنگ هر جامعه در طول زمان بوده است و در جشن‌های ملی و محلی، ورزش‌های باستانی و حتی آیین‌های مذهبی و دینی ما موسیقی بخش مهمی را شامل می‌شود، رادیو ایران از اول تابستان پنجشنبه‌ها برنامه «ایرانآوا» را پخش می‌کند.

سعید مبشری تهیه کننده برنامه «ایرانآوا» بیان کرد: این برنامه همزمان به دو موضوع را پوشش می‌دهد؛ در بخش آواهای ایرانی به موسیقی‌هایی که مناسبت‌های گوناگون در اقوام مختلف ایران رواج دارد می‌پردازد و در بخش «تازه به تازه نو به نو» آخرین موسیقی هایی که به آرشیو صداوسیما اضافه شده است، با همکاری مرکز آرشیو صداوسیما معرفی و پخش می‌کند.

«ایرانآوا» به تهیه کنندگی سعید مبشری و با اجرای حامد نجم‌الهدی پنجشنبه دوم تیر بعد از خبر ساعت ۲۲:۰۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سه عضو جدید «شورای هنر» معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در جدیدترین جلسه شورای هنر به ریاست محمدمهدی اسماعیلی، سه عضو جدید این شورا با اکثریت آرا انتخاب شدند.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تازه‌ترین جلسه شورای هنر که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، با اشاره به انتخاب برخی چهره‌های فرهنگ و هنر کشور به عنوان اعضای جدید شورای هنر عوان کرد: سیدمحمد حسین نواب رییس مدرسه اسلامی هنر در قم، محمدعلی رجبی دوانی نقاش و پژوهشگر فلسفه هنر و حسن ریاحی آهنگساز از اعضای جدید این شورا هستند که در جلسات آینده از نقطه نظرات تخصصی خود را ارائه می‌دهند.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت حوزه سینما گفت: همزمان با آغاز به کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی، نسبت به تغییر ریل گذاری حوزه سینما اقدام کردیم و با تشکیل کمیته‌ای چند جانبه سعی در سروسامان دادن به اوضاع پرحجم اکران داشته‌ایم، زیرا با بازگشایی مجدد سینماها که به خاطر محدودیت های کرونایی تعطیل بود، سازمان سینمایی با حدود ۲۰۰ فیلم سینمایی در انتظار نوبت اکران مواجه بود و اقدامات کمیته چند جانبه در ساماندهی اوضاع کمک بسیاری کرد.

وی همچنین به انتصاب زودهنگام دبیر جشنواره چهل و یکم فیلم فجر اشاره کرد و توضیح داد: برخلاف روال قبلی، دبیر جشنواره فیلم فجر را ابتدای سال معرفی کردیم تا زمان کافی برای برنامه‌ریزی و اثر بخشی بیشتر داشته باشد و در این باره امور جشنواره فیلم فجر براساس برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده پیش می‌رود.

رییس شورای هنر در پایان به اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر حمایت از تولیدات ارزشمند سینمایی پرداخت و تصریح کرد: هم اکنون پروژه های قابل توجهی تحت نظر بنیاد سینمایی فارابی در حال نگارش است و خوشبختانه این پروژه ها براساس تقویم زمانی در نظر گرفته شده در حال انجام است.

در ابتدای این جلسه محمدحسین ایمانی خوشخو با اکثریت آرا به عنوان دبیر شورای هنر انتخاب شد و وزیر فرهنگ به عنوان رییس شورای هنر بر برپایی منظم جلسات شورا تاکید و مقرر شد این جلسات از این پس به طور منظم هر دو هفته یکبار با حضور اعضا برگزار شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «سازمان سینمایی» نیازمند «شفافیت» و انتشار «گزارش عملکرد» است. البته نه در مُدل مرسوم در «دولت حسن روحانی» ؛ بلکه به گونه‌ای منطبق با آرمان‌های تعیین شده توسط «دولت سیزدهم» دولتی که تحقق هدف «مردمی بودن» برای آن ایجاب می‌کند تا «گفت‌وگوی صادقانه با مردم» را سرلوحه وظایف مدیران خود قرار دهد.

محمدرضا مهدویپور/ تقریبا یک سال است که هیچ گونه سندی با عنوان «گزارش عملکرد» توسط «سازمان سینمایی» و پنج موسسه اصلی وابسته به آن منتشر نشده است. اتفاقی به ظاهر کوچک که نه تنها موجب افول بهره‌وری این بخش از سیستم‌ حاکمیتی کشور می‌شود؛ بلکه می‌تواند حیثیت این نهاد مهم فرهنگی و سینمایی را مخدوش سازد و به این جهت لازم است تا به مرور چند نکته در این زمینه پرداخته شود:

۱/ ۷ مهر ۱۴۰۰ هجری‌شمسی بود که «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» در حکمی «محمد خزاعی» را به عنوان «رییس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری» منصوب کرد و اکنون ۲۶۵ روز است که از عمر خدمتگزاری ایشان سپری شده است و در این میان نه تنها مُدل چیدمان و بکارگیری «منابع انسانی» و بالاخص اصرار ایشان بر استفاده از «بانیان وضع موجود» محل ابهام است؛ بلکه نحوه مدیریت «منابع مالی» و هزینه‌کرد بودجه این سازمان نیز دچار عدم وضوح می‌باشد. عدم وضوحی که با کوتاهی اقمار این سازمان در ارایه «گزارش عملکرد» همراه گردیده است.


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۲/ انتشار رسمی اسنادی با عنوان «گزارش عملکرد» توسط نهادها و مجموعه‌های مختلف حاکمیتی در کشور سبب می‌شود تا اقدامات واقعی و گام‌های عملی برداشته شده توسط مدیران از شعارهای نوبه‌ای و سخنرانی‌های فصلی و وعده‌های توخالی ایشان تفکیک گردیده و عملکرد واقعی هر مجموعه در معرض نقد و بررسی قرار گیرد.


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۳/ انتشار رسمی «گزارش عملکرد» در هر ساختاری می‌تواند به عنوان یک «حسگر» (Sensors) عمل نماید. حسگری که از یک سو اطلاعات لازم برای راهبری هر ساختاری را به ‌موقع و صحیح در اختیار تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان قرار می‌دهد و از طرف دیگر، ارتباط منطقی بین ذی‌نفعان و جامعه نیازمند به آن ساختار و واحدهای دیگر اعم از مجریان، ناظران و تصمیم‌گیرندگان را با حداقل ضریب تقلب و دورویی فراهم می‌سازد و در نهایت آنکه سبب می‌شود تا عملکرد یک سازمان به‌وسیله پارامترها و شاخص‌های خوداظهاری شده مورد ارزیابی عمومی قرار گیرد.


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۴/ نحوه تخصیص اعتبارات «سازمان سینمایی» با توجه به رشد ۳۰ درصدی بودجه در سال ۱۴۰۰ هجری شمسی موضوع ابهام‌برانگیز ویژه‌ای است که تنها با انتشار رسمی اسنادی با عنوان «گزارش عملکرد» توسط پنج زیر مجموعه اصلی این سازمان، یعنی «بنیاد سینمایی فارابی» و «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی» و «انجمن سینمای جوان ایران» و «سینما شهر» و «موزه سینمای ایران» از قابلیت پاسخگویی و «تنویر افکار عمومی» برخوردار می‌باشد.


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۵/ «نظارت» (Supervision) و پایش (Monitoring) و نهایتا «کنترل» (Control) سه اصطلاح عمومی‌ و شایع در هر مجموعه و ساختاری بوده و به عنوان یکی از بحث‌های زیربنایی و اولیه در امر «مدیریت» قلمداد می‌گردند و نخستین گام در تحقق مطلوب آن بر بستر «گزارش عملکرد» شکل می‌گیرد. گزارش‌هایی که با در برداشتن «شاخص‌های واقعی و تعیین‌کننده در عملکرد» و با در دسترس قرار دادن و اشتراک‌گذاری اطلاعات و تحلیل نتایج و وضعیت سازمان، بستر مناسب جهت ارتقاء مدیریت و اصلاح مسیرهای اشتباه احتمالی و … برای هر ساختار و سازمانی فراهم گردد.


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۶/ اقدام «سازمان سینمایی» در ابلاغ برنامه پنج ‌ساله «بنیاد سینمایی فارابی» و «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» و «انجمن سینمای جوان ایران» و «سینما شهر» اگر چه اتفاق مبارک و خوبی است؛ اما تنها ظهور و بروز این قبیل از ابلاغیه‌ها در «واقعیت» است که می‌تواند عرصه فرهنگ و سینمای کشور را از «وضعیت اسف‌بار موجود» خارج ساخته و «بازسازی انقلابی سینمای کشور» را عینیت بخشد.


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۷/ انتشار رسمی «گزارش عملکرد» یک اقدام ابتدایی برای ایجاد «شفافیت» (Transparency) و مشارکت‌بخشی به مردم و مبارزه با فساد و اصلاح هر ساختار و سیستمی است که در منابع اسلامی در حدی بر آن تاکید شده که «حضرت علی علیه‌السلام» در بیان نورانی خود به صراحت می‌فرمایند: «اَلا وَ اِنَّ لَکُم عِندِی اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً اِلّا فی حَرب» . پس اگر چه بعضی‌ها عادت کرده‌اند هر چیز خوبی که در جامعه‌ی اسلامی است را نسبت بدهند به غربی‌ها و بگویند «ما از غربی‌ها یاد گرفتیم اینها را» و …؛ اما واقعیت آن است که «شفافیت» را «امیرالمؤمنین» یاد داده و فرموده است: «حقّ شما بر من» یعنی حقّی که شما پیش من دارید این است که هیچ رازی را از شما پنهان ندارم، هیچ حرفی را از شما پنهان نکنم، مگر در جنگ و مسائل جنگ و مسائلی که با دشمن طرف هستیم، اینجا نمی‌شود حرف‌ها را زد؛ چون حرف را وقتی که گفتیم، شما شنفتی، دشمن هم می‌شنود. بله در این مسائل «حرب» که اعمّ از همین حرب به ‌اصطلاح نظامی و مانند اینها است، در مسائل امنیّتی، در مسائل نظامی، در مسائل گوناگونی که جنگ داریم با دشمن، مقابله‌ی با دشمن داریم، بله اینجا جای افشاگری نیست، جای شفّافیّت نیست، امّا در غیر اینها، در مسائل عمومیِ مردم «اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً» !


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۸/ «شفافیت» (Transparency) را می‌توان به عنوان سریع‌ترین، کم‌هزینه‌ترین، ساده‌ترین، مبنایی‌ترین و قابل اعتمادترین سازوکار برای مبارزه با «فساد» (Corruption) در هر ساختاری قلمداد نمود. اقدامی که هم در پیشگیری و هم کشف جرم موثر بوده و هم موجب افزایش مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی، ارتقاء شایسته‌سالاری، مشارکت فعال و مؤثر مردمی، کاهش هزینه و زمان، و در نتیجه افزایش کارآمدی و سرمایه‌ی اجتماعی نهادهای مختلف در یک حاکمیت می‌شود. سازوکاری که در گام نخست با «خود اظهاری» و انتشار رسمی «گزارش عملکرد» توسط یک ساختار آغاز گردیده و در بردارنده پارامترها و شاخص‌های لازم جهت دست‌یابی به وضعیت موجود یک سازمان است.


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۹/ «شفافیت» یکی از مفاهیمی بود که متاسفانه در «دولت حسن روحانی» به ابتذال کشیده شد و با نوعی «پروپاگاندای رسانهای» عجین گردید. ابتذالی که در «سازمان سینمایی» به جهت انتصاب «دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» در مقام ریاست این سازمان از صورتی ویژه‌ای ‌برخوردار شد. انتصابی که سبب شد تا «سازمان سینمایی» با انتشار گاه و بیگاه فهرستی بسیار کلی و پُر از ابهام از اسامی افراد و لیست مخارج و قراردادها و حقنه آن در قالب «گزارش عملکرد» و … به عنوان یکی از پیشگامان «شوآف رسانهای» و «خبرسازی شفافیت» در فضای فرهنگی و رسانه‌ای کشور شناخته شود.


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»

جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۱۰/ «دولت حسن روحانی» را می‌بایست از کم تحرک‌ترین و کم‌کارترین دولت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی قلمداد نمود. دولتی که با وجود برخورداری از «صفت تنبلی» از «توان رسانهای» نسبتا بالایی برخوردار بود و از این جهت به خوبی می‌توانست از هر اقدام کوچکی به عنوان یک دستاورد بزرگ رونمایی کند! ویژگی شاخصی که سبب شد تا موضوعات پیش پا افتاده‌ای همچون اعلام اسامی افراد و لیست مخارج و قراردادها و … به عنوان ابتکار و «دستاورد بزرگ دولت» مطرح شود و با استفاده از «ظرفیت رسانه» این «وظیفه ابتدایی» در قالب توفیقی بزرگ و کاری عظیم به خورد افکار عمومی داده شود!


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۱۱/ در «دولت حسن روحانی» اطلاق عنوان «گزارش عملکرد» به یک صورت خرج بی درو پیکر از وضعیت اقمار زیر مجموعه «سازمان سینمایی» رویه‌ای متعارف گردید که تنها عنوان «شفافیت» را به دوش می‌کشد و رسما سیاهه‌ای بی‌ارزش بود که هیچ یک از مدیران این سازمان را به پاسخگویی نسبت به عملکرد خود وا نمی‌داشت. سیاهه‌ای کم ارزش که آنچنان سرسری و بی‌ارزش و به صورت «رفع تکلیف» توسط مجموعه‌های مختلف تنظیم می‌شد که تقریبا نصفی از بودجه هر سازمان در ردیفی با عنوان «هزینه‌های جاری و پشتیبانی» قرار می‌گرفت. ردیف بودجه‌ای بدون هرگونه توضیح و یا جدول پیوستی که صورتی کاملا فُکاهی به این گزارش‌ها می‌داد و در ادامه به سبب شدت طنز شدن چنین مدل گزارش‌نویسی مجعولی بود که عنوان این ردیف به «کمک به راهبری و مدیریت» تغییر پیدا نمود. عنوانی جایگزین که البته از همان ماهیت گذشته برخوردار بود و همچون ردیف بودجه حذف شده قبلی، این ردیف بودجه تازه تاسیس نیز از هر گونه پیوست مشخصی تهی بود. هیچ جدولی در ضمیمه آن قرار نداشت تا به تبیین نحوه هزینه کرد مبلغ مندرج در این ردیف بپردازد!


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۱۲/ «سازمان سینمایی» به شدت نیازمند «شفافیت» و انتشار «گزارش عملکرد» است. البته نه در مُدل مرسوم در «دولت حسن روحانی» ؛ بلکه به گونه‌ای منطبق با آرمان‌های تعیین شده توسط «دولت سیزدهم» دولتی که تحقق هدف «مردمی بودن» برای آن ایجاب می‌کند تا «گفت‌وگوی صادقانه با مردم» را سرلوحه وظایف مدیران خود قرار دهد و تمامی کارگزاران نظام را ملزم به «حرف زدن با مردم از روی صداقت، با قطع نظر از پیرایه‌های سیاسی» نماید و با انتشار منظم و صادقانه «گزارش عملکرد» و اسناد مرتبط با آن، تحقق سخنان گفته شده با اقدامات انجام شده را در معرض قضاوت و کارشناسی جامعه بگذارد.


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۱۳/ «شفافیت» و انتشار «گزارش عملکرد» مبتنی بر گفتمان «دولت سیزدهم» ایجاب می‌کند تا «سازمان سینمایی» دقیقا مشخص نماید که میزان برخورداری این نهاد حاکمیتی از «بودجه عمومی کشور» چقدر است و این مبلغ در شش ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ هجری شمسی و همچنین سه ماهه نخست امسال صرف چه اموری شده است.


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۱۴/ «بنیاد سینمایی فارابی» مهمترین ساختار تحت اراده «سازمان سینمایی» برای ساخت و حمایت از تولیدات سینمایی «در شأن دیدگاه‌های فرهنگی نظام اسلامی» و «تولیدات فاخر در تراز انقلاب اسلامی» است. مجموعه‌ای که موظف است تا وعده‌های وزیرارشاد مبنی بر تولید حداقل پنج فیلم فاخر برای نمایش در «چهل و یکمین دوره جشنواره ملی و بین‌المللی فیلم فجر» را محقق سازد و این در حالی است که در طی ماه‌های اخیر، جُز خبرسازی از «چتر زعفران و پسته ایران در کن» و برگزاری تعدادی جلسه کم خاصیت و یا بی‌خاصیت همچون «کارگروه ارزیابی و برنامه‌ریزی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» و در اختیار «انجمن سینمای جوانان ایران» قرار دادن محوطه و سالن سینمایی خود و … بعید است دستاورد ملموس دیگری داشته باشد! از این جهت اصرار «سازمان سینمایی» بر خوداظهاری و انتشار «گزارش عملکرد بنیاد سینمایی فارابی» نه تنها می‌تواند مدیران نابلد و بی‌تجربه و تازه وارد به این مجموعه سینمایی را به جنب و جوش وادارد؛ بلکه می‌تواند میزان مخارج صورت گرفته از «بیت‌المال» جهت کارآموزی و گذر ایام مدیران تازه وارد و بر جای مانده از گذشته را در این سازمان مشخص سازد و در عین حال چشم‌انداز روشنی را با وجود این قبیل مدیران در اختیار «وزیر ارشاد» و یا «رییس سازمان سینمایی» قرار دهد تا حداقل در متن سخنرانی‌های خود وعده جدیدی برای حمایت از «تولیدات فاخر» ندهند!


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۱۵/ «مرکز گسترش» از جمله مجموعه‌هایی در ذیل «سازمان سینمایی» می‌باشد که ترکیب مدیریت آن دست نخورده باقی مانده است. در این میان قطع شدن همان محدود «گزارش عملکرد» های تنظیم شده به سبک «دولت حسن روحانی» و عملکرد چراغ خاموش این مجموعه در حدود یک سال گذشته به نحوی ویژه نگران کننده می‌باشد و اساسا مشخص نیست که برای الصاق واژه «پویانمایی» به انتهای عنوان «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» و خوانده شدن این سازمان با عنوان «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی» چه مقدار از «بیت‌المال» خرج شده و آیا سبک و سیاق حمایت‌های سینمایی از تولیدات مستند و تجربی در این سازمان مبتنی بر هدف‌گذاری‌های «دولت سیزدهم» تغییر جهت پیدا نموده و آیا این تحول با توجه به مدت زمان پنج ماهه تا برگزاری «سیزدهیمن جشنواره سینما حقیقت» از نمودی مشخص و ملموس در این رویداد برخوردار خواهد شد!؟


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۱۶/ تنها هفت ماه به برگزاری «چهل و یکمین دوره جشنواره ملی و بین‌المللی فیلم فجر» باقی مانده است. جشنواره‌ای که با وجود تعیین «دبیر» آن در ۱۷ فروردین، همچنان بدون «دبیرخانه منسجم» و برگزاری نشست خبری و تبیین اقدامات و برنامه‌ها و … در حال فرصت‌سوزی است و نه تنها خود را ملزم به پاسخگویی درباره آینده این رویداد مهم سینمایی و تدارکات صورت گرفته آن هم پس از پیوستن مجدد «بخش ملی» به «بخش بین‌الملل» نمی‌داند؛ بلکه آنچنان سکوت پیشه کرده که حتی در ارایه «گزارش عملکرد مالی» خود در دوره پیشین الکن است و همچنان نتوانسته لیست مخارج خود را منتشر سازد!


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


ادامه دارد…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / اختتامیه سومین دوره جایزه بین‌المللی عکس پنج


سینماپرس : مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه بین‌المللی عکس پنج با حضور هنرمندان عصر چهارشنبه یکم تیرماه در موزه سینمای ایران برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راهنمایی برای گالری گردی در روزهای پایانی هفته


در صورتی که یکی از دوستداران هنرهای تجسمی هستید و قصد بازدید از نمایشگاه‌های هنری در پایان هفته را دارید، گزارش حاضر شرح ایسناست از برنامه فعالیت گالری‌ها و نگارخانه‌های شهر تهران در پایان هفته.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در شرایط بلاتکلیفی، لوگوی تازه «هنروتجربه» رونمایی شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نامواره و هویت بصری تازه گروه «هنر و تجربه» توسط رضا عابدینی طراحی شد. این امر در حالی صورت گرفته که این به اصطلاح گروه سینمایی اکران سابقه خوبی نداشته و تکلیف ادامه فعالیت آن در دولت جدید نیز مشخص نیست!

به گزارش سینماپرس، تجربی و پویانمایی، با توجه به آغاز دوره تازه فعالیت گروه سینمایی «هنر و تجربه» نامواره (لوگو) و هویت بصری این گروه که توسط رضا عابدینی مدیر هنری و گرافیست سرشناس طراحی شده است، رونمایی شد.

نمایش‌های گروه سینمایی «هنر و تجربه» به زودی و با اعلام جدول نمایش در سینماهای منتخب این گروه آغاز می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکسی تاریخی و تکان دهنده از دیوار برلین


برنامه «عکس‌های تکان‌دهنده» در این قسمت به نمایش و بررسی عکسی از کریستوف نیومن می پردازد. در این عکس یک سرباز آلمانی در حال کمک کردن به یک کودک برای عبور از سیم خاردار دیوار برلین است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«برسد به دست فردا» به رادیو در قرن ۱۴ می‌پردازد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یازدهمین قسمت برنامه تلویزیونی «برسد به دست فردا» با موضوع «رادیو در قرن۱۴» روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

به گزارش سینماپرس، برنامه تلویزیونی «برسد به دست فردا» در یازدهمین قسمت، «آغاز بی پایان رادیو در قرن ۱۴» را با حضور کارشناسان مورد بررسی قرار می‌دهد.

«مقدمه ورود رادیو به ایران»، «یک افتتاح با بودجه ۸۰ هزار تومانی»، «تب و تاب حضور رادیو در ایران»، «روزنامه، رادیو و متفقین»، «سانسور رادیو توسط متفقین در ایران»، «اولین رادیو ساخت ایران و پروفسور حسابی» و «دو توصیه امام خمینی (ره) به شهید مصطفی خمینی و زنده‌یاد محمود دعایی از موسسان رادیو نهضت روحانیت» از جمله مهمترین موضوعات مطرح شده در این قسمت «برسد به دست فردا» است که جمعه سوم تیرماه ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

«برسد به دست فردا» به نویسندگی و تهیه‌کنندگی علی زارعان و کارگردانی فواد صفاریان‌پور کاری است از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما، که می‌کوشد علاوه بر واکاوی اساسی‌ترین مسائل قرن گذشته، تصویری از آینده را برای مخاطب ترسیم کند.

این برنامه با اجرای علی‌رضا شجاع‌نوری، در هر قسمت یکی از موضوعات و حوزه‌های مهم و اثرگذار اجتماعی را در قالب آیتم‌های متنوع، با دو رویکرد «بررسی تحولات یک سده گذشته» و «آینده‌نگاری و آینده‌پژوهی» مورد بررسی قرار می‌دهد.

گفتگو پیرامون گذشته و آینده موضوع برنامه، با حضور کارشناسان و متخصصان، از جمله آیتم‌های این برنامه است که در این بخش منصور ضابطیان با «نگاه به آینده» و کیانا فرهی با «مرور گذشته و رویدادهای قرن ۱۴» به بحث و تبادل نظر با میهمانان برنامه می‌پردازند.

اردشیر رستمی دیگر راوی این برنامه است که در حال و هوایی شاعرانه سرفصل‌های متنوعی را مطرح می‌کند و معین‌الدین زارعان در یک آیتم به معرفی مستندهای ساخته شده در سینما و تلویزیون کشور می‌پردازد. مستندهایی که تصویری روشن از قرن ۱۴ را برای مخاطب عرضه می‌کند.

از دیگر آیتم‌های این برنامه می‌توان به «دانستنی‌های قرن ۱۴(مستند کوتاه)» و «پدیده‌های قرن ۱۴، (رویدادها و حوادث) اشاره کرد.

«برسد به دست فردا» شامگاه جمعه هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. بازپخش اول این برنامه ساعت ۱۶ روز بعد از پخش، بازپخش دوم دوشنبه هر هفته ساعت ۹ صبح و بازپخش سوم جمعه هفته بعد ساعت ۱۶ است.

قسمت‌های اول تا هشتم این برنامه با بررسی موضوعاتی چون «طنز در قرن ۱۴»، «بررسی تحولات جمعیتی ایران در قرن ۱۴»، «شهرهای تاب‌آور قرن ۱۴»، «یکصد سال نفت»، «حوزه علمیه»، «محیط زیست» و «مرور تاریخ صد ساله‌ی حرم رضوی»، «ارتباطات» و «یک‌صد سال معماری» با حضور صاحب‌نظران روی آنتن رفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع