X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «سازمان سینمایی» نیازمند «شفافیت» و انتشار «گزارش عملکرد» است. البته نه در مُدل مرسوم در «دولت حسن روحانی» ؛ بلکه به گونه‌ای منطبق با آرمان‌های تعیین شده توسط «دولت سیزدهم» دولتی که تحقق هدف «مردمی بودن» برای آن ایجاب می‌کند تا «گفت‌وگوی صادقانه با مردم» را سرلوحه وظایف مدیران خود قرار دهد.

محمدرضا مهدویپور/ تقریبا یک سال است که هیچ گونه سندی با عنوان «گزارش عملکرد» توسط «سازمان سینمایی» و پنج موسسه اصلی وابسته به آن منتشر نشده است. اتفاقی به ظاهر کوچک که نه تنها موجب افول بهره‌وری این بخش از سیستم‌ حاکمیتی کشور می‌شود؛ بلکه می‌تواند حیثیت این نهاد مهم فرهنگی و سینمایی را مخدوش سازد و به این جهت لازم است تا به مرور چند نکته در این زمینه پرداخته شود:

۱/ ۷ مهر ۱۴۰۰ هجری‌شمسی بود که «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» در حکمی «محمد خزاعی» را به عنوان «رییس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری» منصوب کرد و اکنون ۲۶۵ روز است که از عمر خدمتگزاری ایشان سپری شده است و در این میان نه تنها مُدل چیدمان و بکارگیری «منابع انسانی» و بالاخص اصرار ایشان بر استفاده از «بانیان وضع موجود» محل ابهام است؛ بلکه نحوه مدیریت «منابع مالی» و هزینه‌کرد بودجه این سازمان نیز دچار عدم وضوح می‌باشد. عدم وضوحی که با کوتاهی اقمار این سازمان در ارایه «گزارش عملکرد» همراه گردیده است.


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۲/ انتشار رسمی اسنادی با عنوان «گزارش عملکرد» توسط نهادها و مجموعه‌های مختلف حاکمیتی در کشور سبب می‌شود تا اقدامات واقعی و گام‌های عملی برداشته شده توسط مدیران از شعارهای نوبه‌ای و سخنرانی‌های فصلی و وعده‌های توخالی ایشان تفکیک گردیده و عملکرد واقعی هر مجموعه در معرض نقد و بررسی قرار گیرد.


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۳/ انتشار رسمی «گزارش عملکرد» در هر ساختاری می‌تواند به عنوان یک «حسگر» (Sensors) عمل نماید. حسگری که از یک سو اطلاعات لازم برای راهبری هر ساختاری را به ‌موقع و صحیح در اختیار تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان قرار می‌دهد و از طرف دیگر، ارتباط منطقی بین ذی‌نفعان و جامعه نیازمند به آن ساختار و واحدهای دیگر اعم از مجریان، ناظران و تصمیم‌گیرندگان را با حداقل ضریب تقلب و دورویی فراهم می‌سازد و در نهایت آنکه سبب می‌شود تا عملکرد یک سازمان به‌وسیله پارامترها و شاخص‌های خوداظهاری شده مورد ارزیابی عمومی قرار گیرد.


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۴/ نحوه تخصیص اعتبارات «سازمان سینمایی» با توجه به رشد ۳۰ درصدی بودجه در سال ۱۴۰۰ هجری شمسی موضوع ابهام‌برانگیز ویژه‌ای است که تنها با انتشار رسمی اسنادی با عنوان «گزارش عملکرد» توسط پنج زیر مجموعه اصلی این سازمان، یعنی «بنیاد سینمایی فارابی» و «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی» و «انجمن سینمای جوان ایران» و «سینما شهر» و «موزه سینمای ایران» از قابلیت پاسخگویی و «تنویر افکار عمومی» برخوردار می‌باشد.


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۵/ «نظارت» (Supervision) و پایش (Monitoring) و نهایتا «کنترل» (Control) سه اصطلاح عمومی‌ و شایع در هر مجموعه و ساختاری بوده و به عنوان یکی از بحث‌های زیربنایی و اولیه در امر «مدیریت» قلمداد می‌گردند و نخستین گام در تحقق مطلوب آن بر بستر «گزارش عملکرد» شکل می‌گیرد. گزارش‌هایی که با در برداشتن «شاخص‌های واقعی و تعیین‌کننده در عملکرد» و با در دسترس قرار دادن و اشتراک‌گذاری اطلاعات و تحلیل نتایج و وضعیت سازمان، بستر مناسب جهت ارتقاء مدیریت و اصلاح مسیرهای اشتباه احتمالی و … برای هر ساختار و سازمانی فراهم گردد.


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۶/ اقدام «سازمان سینمایی» در ابلاغ برنامه پنج ‌ساله «بنیاد سینمایی فارابی» و «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» و «انجمن سینمای جوان ایران» و «سینما شهر» اگر چه اتفاق مبارک و خوبی است؛ اما تنها ظهور و بروز این قبیل از ابلاغیه‌ها در «واقعیت» است که می‌تواند عرصه فرهنگ و سینمای کشور را از «وضعیت اسف‌بار موجود» خارج ساخته و «بازسازی انقلابی سینمای کشور» را عینیت بخشد.


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۷/ انتشار رسمی «گزارش عملکرد» یک اقدام ابتدایی برای ایجاد «شفافیت» (Transparency) و مشارکت‌بخشی به مردم و مبارزه با فساد و اصلاح هر ساختار و سیستمی است که در منابع اسلامی در حدی بر آن تاکید شده که «حضرت علی علیه‌السلام» در بیان نورانی خود به صراحت می‌فرمایند: «اَلا وَ اِنَّ لَکُم عِندِی اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً اِلّا فی حَرب» . پس اگر چه بعضی‌ها عادت کرده‌اند هر چیز خوبی که در جامعه‌ی اسلامی است را نسبت بدهند به غربی‌ها و بگویند «ما از غربی‌ها یاد گرفتیم اینها را» و …؛ اما واقعیت آن است که «شفافیت» را «امیرالمؤمنین» یاد داده و فرموده است: «حقّ شما بر من» یعنی حقّی که شما پیش من دارید این است که هیچ رازی را از شما پنهان ندارم، هیچ حرفی را از شما پنهان نکنم، مگر در جنگ و مسائل جنگ و مسائلی که با دشمن طرف هستیم، اینجا نمی‌شود حرف‌ها را زد؛ چون حرف را وقتی که گفتیم، شما شنفتی، دشمن هم می‌شنود. بله در این مسائل «حرب» که اعمّ از همین حرب به ‌اصطلاح نظامی و مانند اینها است، در مسائل امنیّتی، در مسائل نظامی، در مسائل گوناگونی که جنگ داریم با دشمن، مقابله‌ی با دشمن داریم، بله اینجا جای افشاگری نیست، جای شفّافیّت نیست، امّا در غیر اینها، در مسائل عمومیِ مردم «اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً» !


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۸/ «شفافیت» (Transparency) را می‌توان به عنوان سریع‌ترین، کم‌هزینه‌ترین، ساده‌ترین، مبنایی‌ترین و قابل اعتمادترین سازوکار برای مبارزه با «فساد» (Corruption) در هر ساختاری قلمداد نمود. اقدامی که هم در پیشگیری و هم کشف جرم موثر بوده و هم موجب افزایش مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی، ارتقاء شایسته‌سالاری، مشارکت فعال و مؤثر مردمی، کاهش هزینه و زمان، و در نتیجه افزایش کارآمدی و سرمایه‌ی اجتماعی نهادهای مختلف در یک حاکمیت می‌شود. سازوکاری که در گام نخست با «خود اظهاری» و انتشار رسمی «گزارش عملکرد» توسط یک ساختار آغاز گردیده و در بردارنده پارامترها و شاخص‌های لازم جهت دست‌یابی به وضعیت موجود یک سازمان است.


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۹/ «شفافیت» یکی از مفاهیمی بود که متاسفانه در «دولت حسن روحانی» به ابتذال کشیده شد و با نوعی «پروپاگاندای رسانهای» عجین گردید. ابتذالی که در «سازمان سینمایی» به جهت انتصاب «دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» در مقام ریاست این سازمان از صورتی ویژه‌ای ‌برخوردار شد. انتصابی که سبب شد تا «سازمان سینمایی» با انتشار گاه و بیگاه فهرستی بسیار کلی و پُر از ابهام از اسامی افراد و لیست مخارج و قراردادها و حقنه آن در قالب «گزارش عملکرد» و … به عنوان یکی از پیشگامان «شوآف رسانهای» و «خبرسازی شفافیت» در فضای فرهنگی و رسانه‌ای کشور شناخته شود.


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»

جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۱۰/ «دولت حسن روحانی» را می‌بایست از کم تحرک‌ترین و کم‌کارترین دولت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی قلمداد نمود. دولتی که با وجود برخورداری از «صفت تنبلی» از «توان رسانهای» نسبتا بالایی برخوردار بود و از این جهت به خوبی می‌توانست از هر اقدام کوچکی به عنوان یک دستاورد بزرگ رونمایی کند! ویژگی شاخصی که سبب شد تا موضوعات پیش پا افتاده‌ای همچون اعلام اسامی افراد و لیست مخارج و قراردادها و … به عنوان ابتکار و «دستاورد بزرگ دولت» مطرح شود و با استفاده از «ظرفیت رسانه» این «وظیفه ابتدایی» در قالب توفیقی بزرگ و کاری عظیم به خورد افکار عمومی داده شود!


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۱۱/ در «دولت حسن روحانی» اطلاق عنوان «گزارش عملکرد» به یک صورت خرج بی درو پیکر از وضعیت اقمار زیر مجموعه «سازمان سینمایی» رویه‌ای متعارف گردید که تنها عنوان «شفافیت» را به دوش می‌کشد و رسما سیاهه‌ای بی‌ارزش بود که هیچ یک از مدیران این سازمان را به پاسخگویی نسبت به عملکرد خود وا نمی‌داشت. سیاهه‌ای کم ارزش که آنچنان سرسری و بی‌ارزش و به صورت «رفع تکلیف» توسط مجموعه‌های مختلف تنظیم می‌شد که تقریبا نصفی از بودجه هر سازمان در ردیفی با عنوان «هزینه‌های جاری و پشتیبانی» قرار می‌گرفت. ردیف بودجه‌ای بدون هرگونه توضیح و یا جدول پیوستی که صورتی کاملا فُکاهی به این گزارش‌ها می‌داد و در ادامه به سبب شدت طنز شدن چنین مدل گزارش‌نویسی مجعولی بود که عنوان این ردیف به «کمک به راهبری و مدیریت» تغییر پیدا نمود. عنوانی جایگزین که البته از همان ماهیت گذشته برخوردار بود و همچون ردیف بودجه حذف شده قبلی، این ردیف بودجه تازه تاسیس نیز از هر گونه پیوست مشخصی تهی بود. هیچ جدولی در ضمیمه آن قرار نداشت تا به تبیین نحوه هزینه کرد مبلغ مندرج در این ردیف بپردازد!


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۱۲/ «سازمان سینمایی» به شدت نیازمند «شفافیت» و انتشار «گزارش عملکرد» است. البته نه در مُدل مرسوم در «دولت حسن روحانی» ؛ بلکه به گونه‌ای منطبق با آرمان‌های تعیین شده توسط «دولت سیزدهم» دولتی که تحقق هدف «مردمی بودن» برای آن ایجاب می‌کند تا «گفت‌وگوی صادقانه با مردم» را سرلوحه وظایف مدیران خود قرار دهد و تمامی کارگزاران نظام را ملزم به «حرف زدن با مردم از روی صداقت، با قطع نظر از پیرایه‌های سیاسی» نماید و با انتشار منظم و صادقانه «گزارش عملکرد» و اسناد مرتبط با آن، تحقق سخنان گفته شده با اقدامات انجام شده را در معرض قضاوت و کارشناسی جامعه بگذارد.


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۱۳/ «شفافیت» و انتشار «گزارش عملکرد» مبتنی بر گفتمان «دولت سیزدهم» ایجاب می‌کند تا «سازمان سینمایی» دقیقا مشخص نماید که میزان برخورداری این نهاد حاکمیتی از «بودجه عمومی کشور» چقدر است و این مبلغ در شش ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ هجری شمسی و همچنین سه ماهه نخست امسال صرف چه اموری شده است.


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۱۴/ «بنیاد سینمایی فارابی» مهمترین ساختار تحت اراده «سازمان سینمایی» برای ساخت و حمایت از تولیدات سینمایی «در شأن دیدگاه‌های فرهنگی نظام اسلامی» و «تولیدات فاخر در تراز انقلاب اسلامی» است. مجموعه‌ای که موظف است تا وعده‌های وزیرارشاد مبنی بر تولید حداقل پنج فیلم فاخر برای نمایش در «چهل و یکمین دوره جشنواره ملی و بین‌المللی فیلم فجر» را محقق سازد و این در حالی است که در طی ماه‌های اخیر، جُز خبرسازی از «چتر زعفران و پسته ایران در کن» و برگزاری تعدادی جلسه کم خاصیت و یا بی‌خاصیت همچون «کارگروه ارزیابی و برنامه‌ریزی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» و در اختیار «انجمن سینمای جوانان ایران» قرار دادن محوطه و سالن سینمایی خود و … بعید است دستاورد ملموس دیگری داشته باشد! از این جهت اصرار «سازمان سینمایی» بر خوداظهاری و انتشار «گزارش عملکرد بنیاد سینمایی فارابی» نه تنها می‌تواند مدیران نابلد و بی‌تجربه و تازه وارد به این مجموعه سینمایی را به جنب و جوش وادارد؛ بلکه می‌تواند میزان مخارج صورت گرفته از «بیت‌المال» جهت کارآموزی و گذر ایام مدیران تازه وارد و بر جای مانده از گذشته را در این سازمان مشخص سازد و در عین حال چشم‌انداز روشنی را با وجود این قبیل مدیران در اختیار «وزیر ارشاد» و یا «رییس سازمان سینمایی» قرار دهد تا حداقل در متن سخنرانی‌های خود وعده جدیدی برای حمایت از «تولیدات فاخر» ندهند!


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۱۵/ «مرکز گسترش» از جمله مجموعه‌هایی در ذیل «سازمان سینمایی» می‌باشد که ترکیب مدیریت آن دست نخورده باقی مانده است. در این میان قطع شدن همان محدود «گزارش عملکرد» های تنظیم شده به سبک «دولت حسن روحانی» و عملکرد چراغ خاموش این مجموعه در حدود یک سال گذشته به نحوی ویژه نگران کننده می‌باشد و اساسا مشخص نیست که برای الصاق واژه «پویانمایی» به انتهای عنوان «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» و خوانده شدن این سازمان با عنوان «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی» چه مقدار از «بیت‌المال» خرج شده و آیا سبک و سیاق حمایت‌های سینمایی از تولیدات مستند و تجربی در این سازمان مبتنی بر هدف‌گذاری‌های «دولت سیزدهم» تغییر جهت پیدا نموده و آیا این تحول با توجه به مدت زمان پنج ماهه تا برگزاری «سیزدهیمن جشنواره سینما حقیقت» از نمودی مشخص و ملموس در این رویداد برخوردار خواهد شد!؟


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


۱۶/ تنها هفت ماه به برگزاری «چهل و یکمین دوره جشنواره ملی و بین‌المللی فیلم فجر» باقی مانده است. جشنواره‌ای که با وجود تعیین «دبیر» آن در ۱۷ فروردین، همچنان بدون «دبیرخانه منسجم» و برگزاری نشست خبری و تبیین اقدامات و برنامه‌ها و … در حال فرصت‌سوزی است و نه تنها خود را ملزم به پاسخگویی درباره آینده این رویداد مهم سینمایی و تدارکات صورت گرفته آن هم پس از پیوستن مجدد «بخش ملی» به «بخش بین‌الملل» نمی‌داند؛ بلکه آنچنان سکوت پیشه کرده که حتی در ارایه «گزارش عملکرد مالی» خود در دوره پیشین الکن است و همچنان نتوانسته لیست مخارج خود را منتشر سازد!


جای خالی «گزارش عملکرد» در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی»


ادامه دارد…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / اختتامیه سومین دوره جایزه بین‌المللی عکس پنج


سینماپرس : مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه بین‌المللی عکس پنج با حضور هنرمندان عصر چهارشنبه یکم تیرماه در موزه سینمای ایران برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راهنمایی برای گالری گردی در روزهای پایانی هفته


در صورتی که یکی از دوستداران هنرهای تجسمی هستید و قصد بازدید از نمایشگاه‌های هنری در پایان هفته را دارید، گزارش حاضر شرح ایسناست از برنامه فعالیت گالری‌ها و نگارخانه‌های شهر تهران در پایان هفته.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در شرایط بلاتکلیفی، لوگوی تازه «هنروتجربه» رونمایی شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نامواره و هویت بصری تازه گروه «هنر و تجربه» توسط رضا عابدینی طراحی شد. این امر در حالی صورت گرفته که این به اصطلاح گروه سینمایی اکران سابقه خوبی نداشته و تکلیف ادامه فعالیت آن در دولت جدید نیز مشخص نیست!

به گزارش سینماپرس، تجربی و پویانمایی، با توجه به آغاز دوره تازه فعالیت گروه سینمایی «هنر و تجربه» نامواره (لوگو) و هویت بصری این گروه که توسط رضا عابدینی مدیر هنری و گرافیست سرشناس طراحی شده است، رونمایی شد.

نمایش‌های گروه سینمایی «هنر و تجربه» به زودی و با اعلام جدول نمایش در سینماهای منتخب این گروه آغاز می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکسی تاریخی و تکان دهنده از دیوار برلین


برنامه «عکس‌های تکان‌دهنده» در این قسمت به نمایش و بررسی عکسی از کریستوف نیومن می پردازد. در این عکس یک سرباز آلمانی در حال کمک کردن به یک کودک برای عبور از سیم خاردار دیوار برلین است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«برسد به دست فردا» به رادیو در قرن ۱۴ می‌پردازد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یازدهمین قسمت برنامه تلویزیونی «برسد به دست فردا» با موضوع «رادیو در قرن۱۴» روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

به گزارش سینماپرس، برنامه تلویزیونی «برسد به دست فردا» در یازدهمین قسمت، «آغاز بی پایان رادیو در قرن ۱۴» را با حضور کارشناسان مورد بررسی قرار می‌دهد.

«مقدمه ورود رادیو به ایران»، «یک افتتاح با بودجه ۸۰ هزار تومانی»، «تب و تاب حضور رادیو در ایران»، «روزنامه، رادیو و متفقین»، «سانسور رادیو توسط متفقین در ایران»، «اولین رادیو ساخت ایران و پروفسور حسابی» و «دو توصیه امام خمینی (ره) به شهید مصطفی خمینی و زنده‌یاد محمود دعایی از موسسان رادیو نهضت روحانیت» از جمله مهمترین موضوعات مطرح شده در این قسمت «برسد به دست فردا» است که جمعه سوم تیرماه ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

«برسد به دست فردا» به نویسندگی و تهیه‌کنندگی علی زارعان و کارگردانی فواد صفاریان‌پور کاری است از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما، که می‌کوشد علاوه بر واکاوی اساسی‌ترین مسائل قرن گذشته، تصویری از آینده را برای مخاطب ترسیم کند.

این برنامه با اجرای علی‌رضا شجاع‌نوری، در هر قسمت یکی از موضوعات و حوزه‌های مهم و اثرگذار اجتماعی را در قالب آیتم‌های متنوع، با دو رویکرد «بررسی تحولات یک سده گذشته» و «آینده‌نگاری و آینده‌پژوهی» مورد بررسی قرار می‌دهد.

گفتگو پیرامون گذشته و آینده موضوع برنامه، با حضور کارشناسان و متخصصان، از جمله آیتم‌های این برنامه است که در این بخش منصور ضابطیان با «نگاه به آینده» و کیانا فرهی با «مرور گذشته و رویدادهای قرن ۱۴» به بحث و تبادل نظر با میهمانان برنامه می‌پردازند.

اردشیر رستمی دیگر راوی این برنامه است که در حال و هوایی شاعرانه سرفصل‌های متنوعی را مطرح می‌کند و معین‌الدین زارعان در یک آیتم به معرفی مستندهای ساخته شده در سینما و تلویزیون کشور می‌پردازد. مستندهایی که تصویری روشن از قرن ۱۴ را برای مخاطب عرضه می‌کند.

از دیگر آیتم‌های این برنامه می‌توان به «دانستنی‌های قرن ۱۴(مستند کوتاه)» و «پدیده‌های قرن ۱۴، (رویدادها و حوادث) اشاره کرد.

«برسد به دست فردا» شامگاه جمعه هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. بازپخش اول این برنامه ساعت ۱۶ روز بعد از پخش، بازپخش دوم دوشنبه هر هفته ساعت ۹ صبح و بازپخش سوم جمعه هفته بعد ساعت ۱۶ است.

قسمت‌های اول تا هشتم این برنامه با بررسی موضوعاتی چون «طنز در قرن ۱۴»، «بررسی تحولات جمعیتی ایران در قرن ۱۴»، «شهرهای تاب‌آور قرن ۱۴»، «یکصد سال نفت»، «حوزه علمیه»، «محیط زیست» و «مرور تاریخ صد ساله‌ی حرم رضوی»، «ارتباطات» و «یک‌صد سال معماری» با حضور صاحب‌نظران روی آنتن رفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تهیه کننده متهم «برادران لیلا» بجای عذرخواهی خواستار قشون کشی «خانه سینما» شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده فیلم «برادران لیلا» در واکنش به برخورد سازمان سینمایی با این فیلم مدعی شد که هیچ‌وقت از قوانین تخلف نکرده‌اند و درحال طی مراحل تفاهم بوده اند. این سخنان در حالی صورت گرفته که تخلف این فیلم در اکران خارج از کشور بدون پروانه نمایش محرز است.

به گزارش سینماپرس، جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی که پس از حضور غیر قانونی در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ به تازگی در داخل کشور با برخورد سازمان سینمایی مواجه شده است. در گفتگو با صبا مدعی شد: من تاکنون حدود ۵۰ فیلم برای مردم و جامعه اسلامی در سینمای ایران تهیه‌کنندگی کردم و هیچ‌وقت رویکردم تخلف از قوانین نبوده است. همیشه برای مردم و جامعه فیلم ساخته و سختی های آن را کشیده‌ام.

این تهیه کننده فیلم های سیاه اجتماعی در ادامه افزود: تعدادی از فیلم هایی که تهیه کرده‌ام برای مردم و سینمای ایران در داخل و خارج از کشور افتخار آفریده‌اند و هیچگاه دنبال سیاه‌نمایی، محقر نشان دادن مردم کشورم و به هر قیمتی به جشنواره رفتن، نبودم. من هیچوقت در کار فرهنگی‌ام به منافع مردم، جامعه و نظام لطمه نزده‌ام و این کارنامه یک شبه به دست نیامده است.

این تهیه‌کننده پیشکسوت سینمای ایران با اشاره به اینکه از این دولت بعید است با رفتارهای حذفی با هنرمندان برخورد کند، بیان کرد: از این دولت توقع رفتارهای حذفی اینگونه نیست و توقع گفتگو می‌رود. حال پرسش من این است که چرا برای ما شرایط گفتگو فراهم نمی‌کنند و مکرر درخواست من و سعید روستایی را رد کردند؟ این حاشیه‌ها نه برای اولین‌بار در سینمای ایران رخ داده و نه آخرین بار است و درایت مدیران سازمان سینمایی لازم است تا این مشکلات را پیش‌از اینکه به جای دیگری برسند، حل کنند.

وی اضافه کرد: من با مساله ممنوع‌الکاری هم کنار می‌آیم و مردم و منافع آن‌ها برایم مهم است، البته معتقدم دولت هم دنبال ممنوعیت هنرمندان نیست اما با ممنوعیت تهیه‌کنندگان، کارآفرینی‌ای که ما برای افراد سینما ایجاد می‌کنیم، ازبین می‌رود. باید قبول کرد که افرادی در سینما نیاز به دستمزدهای ماهانه دارند تا در این بحران جامعه معیشت خود را بگذرانند، درنتیجه آن‌ها با بیکار شدن دچار مشکل می‌شوند.

نوروزبیگی با تاکید بر اینکه موضوع فیلم «برادران لیلا» در راستای بیان مشکلات مردم است، توضیح داد: این فیلم به وضوح عوارض تحریم‌ها بر جامعه را نشان می‌دهد و می‌گوید که تحریم چه بلایی سر مردم آورده است. این فیلم برای مردم و نشان دادن سختی‌های آن‌ها ساخته شده است.

وی اضافه کرد: ما اصلا فکرش را هم نمی‌کردیم یک دفعه این همه حاشیه بر متن غالب شود و چشم‌انتظاریم تا خانه سینما و بزرگان سینما قدمی بردارند و به مدیران فعلی سینما کمک کنند تا این حاشیه‌ها را مدیریت کنند. درست است که در این حاشیه‌ها ما و فیلممان ضرر می‌کنیم اما سینما هم در این میان متضرر می‌شود. یک فصل از سال گذشته ولی گیشه خوب نداریم و مردم به سینما نیامده‌اند. آیا این جنجال‌ها کمک می کند تا مردم به سینماها بیایند؟ خواهش می‌کنم مردم را در نظر بگیرید. من اگر تخلف شخصی کرده‌ام باید پاسخگوی آن باشم ولی این فیلم برای مردم و درباره مشکلات امروزشان است. این جنجال‌ها باعث می‌شود تا رسانه‌های بیگانه سواستفاده کنند و در تیتر خبرها قرار دهند و بهتر است که از این ماجراها جلوگیری شود.

نوروزبیگی تشریح کرد: ما امروزه در سینما شاهد فرار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم و این جنجال‌ها باعث می شود تا سرمایه‌گذاران خصوصی تمایلی به حضور در سینما نداشته باشند. مخصوصا فیلم «برادران لیلا» که آقای امید اخباراتی سرمایه‌گذار آن بود و رقم زیادی برایش هزینه شد. طی جلسه‌ای که آقای اخباراتی و دیگر سرمایه‌گذاران در سازمان سینمایی داشتند، رییس سازمان سینمایی قول داده بود که از سرمایه آن‌ها حمایت می‌کند و پشتیبان آن‌ها خواهد بود، حال تکلیف بازگشت سرمایه آن‌ها چه خواهد شد؟

تهیه‌کننده «برادران لیلا» در پاسخ به اینکه گفته می‌شود شما مسیر قانونی را برای گرفتن پروانه نمایش خروج از کشور طی نکرده‌اید، گفت: فیلم در همه مراحل مسیر خودش را طی کرده است. من و سعید روستایی تمام تلاشمان را برای گرفتن پروانه نمایش انجام دادیم و در نهایت لیست ۱۰ موردی اصلاحات را به ما دادند که ۶۰ درصد آن سه روز مانده به جشنواره کن اعمال شد و برای اعمال بقیه آن هم من و سعید روستایی تعهد کتبی دادیم که پس از بازگشت به ایران آن‌ها را اعمال کنیم.

نوروزبیگی ادامه داد: بلافاصله پس از بازگشت به ایران بارها کتبی، شفاهی و حضوری درخواست جلسه با مسئولان سازمان سینمایی دادیم ولی متاسفانه هیچ مسئولی ما را نپذیرفت و به یک‌باره توقیف فیلم را به میان کشیده و موضوع را رسانه‌ای کردند. ما واقعا فکر می کردیم درحال طی مسیر گفتگو و تفاهم هستیم ولی آن‌ها ما را نپذیرفتند، گویا نمی‌خواستند مشکل حل شود. گویا مدیران می‌خواستند با تنبیه ما دیگران هم متوجه و متنبه شوند. درخواست ما این است که پس از بازگشت از جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ درباره این فیلم تعامل کنیم و اعمال اصلاحات با تعامل طرفین انجام شود.

این تهیه‌کننده در ادامه پیشنهادی مطرح کرد: آقای روح‌الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم اعلام کردند کار از دست آن‌ها خارج شده است، درنتیجه علی‌رغم اینکه این موضوع خارج از عرف سازمان سینمایی است اما ما می‌توانیم فیلم را برای هر نهادی که این نگرانی برایش به وجود آمده که «برادران لیلا» دچار مشکل است و با این موضوع مرتبط هستند، نمایش دهیم و آن‌ها نظرات خود را اعلام کنند و ما تا جایی که به فیلم آسیبی نرسد برای اصلاحات همکاری خواهیم کرد. همچنین دوست داریم وزیر محترم فرهنگ و ارشاد و کمیسیون فرهنگی مجلس و نهادهای مرتبط که جلوی کار را گرفته‌اند، فیلم را تماشا کنند.

این تهیه‌کننده گفت: در دولت قبل یک روش معمول وجود داشت که هرکس فیلمی می‌ساخت که قابلیت حضور در جشنواره‌های خارجی را داشت، تا مراحل پست پروداکشن را پشت سر بگذارد، یک نسخه به نزدیک‌ترین جشنواره پیش‌رو ارسال می‌کرد و اگر پذیرفته می‌شد در مراحل بعد پروانه نمایش دریافت می‌کرد. برای «برداران لیلا» هم زمان محدود بود و فرصت نداشتیم به همین دلیل تعهد کتبی دادیم تا پس از بازگشت از جشنواره کن مراحل دریافت پروانه نمایش را پیگیری کنیم. ما یک فیلم ناقص برای جشنوار ارسال کرده بودیم و زمانی که سعید روستایی برای جشنواره سزار فرانسه رفته بود، در همان‌جا با کمپانی پخش‌کننده فیلم «متری شیش‌ونیم» وارد مذاکره شد و شکر خدا «برادران لیلا» در جشنواره کن پذیرفته شد.

وی درباره فیلم دیگر خود در جشنواره کن و حضور نداشتن خودش در آنجا تاکید کرد: من ۲ فیلم در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ داشتم و فیلم دیگر من حاشیه‌ای نداشت و از منظری دیگر به جامعه نگاه کرده بود. طبیعتا آرزو و افتخار هر فیلمسازی است که فیلمش به جشنواره‌های خارج از کشور برود و من تلاش کردم تا این فیلم‌ها برای کشورم افتخارآفرین باشند اما انتخاب شخصی من بود که در جشنواره حضور نداشته باشم و تمایلی به این قضیه نشان ندادم.

این تهیه‌کننده سینما با تاکید مجدد بر اینکه خود را فردی قانون‌مدار می‌داند و درعین‌حال فیلمسازی برای مردم اولویت اوست، تصریح کرد: در همین چندماه اخیر فیلم‌های دیگری بدون مجوز خروج به جشنواره‌ها رفتند و جایزه بردند ولی گویا سهم ما این حاشیه‌ها بود.

نوروزبیگی در پایان خاطرنشان کرد: از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی تشکر می‌کنم. ما می‌دانیم که همه تلاش خود را به کار می‌گیرند و از آن‌ها درخواست داریم، اجازه دهند ملاقات‌ها صورت بگیرد تا مشکلات رفع شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز فصل جدید «ساعت سینما» با «دادگاه شیکاگو هفت» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین قسمت از فصل دوم برنامه «ساعت سینما» ۲ تیرماه با نقد، تحلیل و پخش فیلم سینمایی «دادگاه شیکاگو هفت» آغاز می‌شود.

به گزارش سینماپرس، با شروع فصل تابستان، اولین قسمت از فصل دوم برنامه «ساعت سینما» با نقد، تحلیل و پخش فیلم سینمایی «دادگاه شیکاگو هفت – The Trial of the chicago ۷» آغاز می‌شود.

این فیلم، درامی تاریخی است که در سال ۲۰۲۰ توسط آرون سورکین نویسندگی و کارگردانی شده است و روایتی از دادگاه هفت نفر از رهبران جنبش مخالف جنگ ایالات متحده علیه ویتنام است که به اتهام عبور از مرز های ایالتی به قصد شورش، تحت محاکمه قرار گرفتند.

«دادگاه شیکاگو هفت» که امتیاز ۷/۷ از ۱۰ را از درگاه تخصصی IMDB دریافت کرده، در مراسم اسکار ۲۰۲۱ در شش بخش و در مراسم بفتا در سه بخش، نامزد دریافت جایزه بوده است.

علاقه‌مندان سینما می توانند این برنامه را به همراه فیلم مورد اشاره، پنجشنبه ۲ تیر ساعت ۲۰:۳۰ مشاهده و روز بعد بیننده تکرار آن در ساعت های ۲ بامداد و ۸ صبح باشند …

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش آزمایشی شبکه ماهواره‌ای استقلال آغاز شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه تلویزیونی استقلال با پوشش مراسم معارفه سرمربی جدید این تیم، پخش آزمایشی خود را آغاز کرد.

به گزارش سینماپرس، امروز اول تیرماه و همزمان با برگزاری مراسم معارفه ریکاردو ساپینتو سرمربی تیم فوتبال استقلال تهران، شبکه ماهواره‌ای این باشگاه پخش آزمایشی خود را آغاز کرد.

این شبکه که گفته می‌شود بر بستر دو ماهواره هاتبرد و یاهست قابل دسترسی است، با پخش زنده این مراسم معارفه، برای نخستین بار آغاز به کار کرد.

مصطفی آجورلو مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال در این مراسم گفت: منافع استقلال که یک هزار میلیاردی است، گم شده است و من باید این مبلغ را از صداوسیما بگیرم. من دست‌بوس همه عوامل صداوسیما هستم، اما این پول باید داده شود، اما هنوز هیچ اقدامی انجام نشده است. من ولی کار خود را می‌کنم و شبکه استقلال را راه‌اندازی می‌کنم. تا هفته دیگر هر کسی می‌تواند شبکه استقلال را ببیند.

به گفته او، افتتاح رسمی این شبکه در آستانه شروع فصل بعد فوتبالی و همزمان با پوشش زنده جشن قهرمانی باشگاه استقلال در برج میلاد خواهد بود.

گفته می‌شود شبکه استقلال روی تلویزیون‌های سامسونگ و سام‌سرویس نیز قابل دسترس است.

در سال‌های اخیر و با افزایش شمار شبکه‌های ماهواره‌ای پخش‌کننده فیلم و سریال، گفته می‌شود بخش زیادی از این شبکه‌ها از داخل ایران مدیریت می‌شوند، اما در حالی که عموما آنتن خود را به وسیله سریال‌های نمایش خانگی و فیلم‌های اکران آنلاین پر می‌کنند، تاکنون هیچ‌گاه به صورت رسمی فعالیت نکرده‌اند.

شبکه تلویزیونی استقلال در صورت آغاز به کار رسمی، نخستین شبکه برودکست غیروابسته به سازمان صداوسیما خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تشییع پیکر خالق «آمدم ای شاه پناهم بده» در شهر نرجه تاکستان


قزوین – پیکر مرحوم محمدعلی کریم خانی خالق «آمدم ای شاه پناهم بده» در شهر نرجه تاکستان تشییع شد.

مشاهده خبر از سایت منبع