تشییع پیکر مرحوم محمدعلی کریمخانی
پیکر مرحوم کریمخانی با حضور گسترده مردم و عاشقان اهل بیت تشییع و به خاک سپرده شد.
پیکر مرحوم کریمخانی با حضور گسترده مردم و عاشقان اهل بیت تشییع و به خاک سپرده شد.
سینماپرس: کریستن بل بازیگر اصلی انیمیشنهای «یخده» از ساخته شدن قسمت سوم خبر داد.
به گزارش سینماپرس به نقل از یاهو نیوز، کریستن بل به طور رسمی اعلام کرد «یخزده ۳» در راه است.
این بازیگر که صداپیشگی پرنسس آنا از این مجموعه موفق انیمیشنهای دیزنی را برعهده داشته دیشب با حضور در برنامه زنده شوی شبانه جیمی فالون یک خبر بزرگ را برای دوستداران انیمیشن اعلام کرد.
در این نشست وی گفت به طور رسمی و البته با اختیار صفر اعلام میکند «یخ زده ۳» در راه است.
وی یادآوری کرد که اختیار وی برای اعلام این خبر صفر است زیرا او مسئول اکران نیست، اما در عین حال که میخواهد این خبر مرموز بماند میگوید این انیمیشن در راه است.
«یخ زده» نخستین بار سال ۲۰۱۳ راهی سینماها و موفقیت بزرگ آن به یک پدیده جهانی بدل شد و ۶ سال بعد با اکران فیلم دوم حتی موفقیت بیشتری هم کسب کرد.
از آن زمان باوجود اینکه احتمالات مختلفی درباره ساخته شدن قسمت سوم وجود داشته اما کمپانی دیزنی هنوز به صورت رسمی ساخته شدن این قسمت را اعلام نکرده است.
آخرین بار در تابستان ۲۰۲۰ مارک اسمیت کارگردان، در زمان اکران «درون ناشناختهها» اعلام کرد که اصلاً نباید در این باره بحث کرد. همچنین کریس باک از کارگردانهای هر دو فیلم «یخزده» که در کنار جینفر لی این دو فیلم را ساخته گفت: خواهش من فقط این است که یک کم دیرتر، یک کم بیشتر به ما زمان بدهید. ظرف ۶ ماه نمیشود سراع فیلم بعدی رفت.
در هر حال به نظر میرسد صحبت نکردن درباره قسمت سوم به معنی ساخته نشدن آن نباشد. با توجه به اینکه بین دو فیلم اول زمانی ۶ ساله فاصله افتاد شاید باید در انتظار زمانی به همین اندازه برای اکران فیلم سوم بود.
«یخزده» که بر پایه رمان «ملکه برفی» هانس کریستیان آندرسن ساخته شده، پنجاه و سومین انیمیشن کلاسیک والت دیزنی بود و بازیگران مطرحی چون کریستن بل، ایدینا منزل و جاناتان گروف در آن به صداپیشگی پرداختند.
این انیمیشن به سرعت عنوان پرفروشترین پویانمایی تاریخ را از آن خود کرد و در عین حال با تحسین گسترده منتقدان مواجه شد و دو جایزه اسکار بهترین پویانمایی و بهترین ترانه اورجینال برای ترانه «رهاش کن» را از آن خود کرد. جایزه بهترین پویانمایی گلدن گلوب، بفتا و پنج جایزه آنی (شامل بهترین پویانمایی) از دیگر جوایز این انیمیشن بود.
سال ۲۰۱۵ فیلم کوتاهی به نام «تب یخ زده» و سال ۲۰۱۷ «ماجراجویی منجمد اولاف» به عنوان فیلمهای جانبی این انیمیشن ساخته شدند و «یخزده ۲» نیز نوامبر ۲۰۱۹ اکران شد. انیمیشن کوتاه ۲۰۲۲ با نام «روزگار یک آدم برفی» و انیمیشن سریالی ۲۰۲۱ با نام «اولاف تقدیم میکند» از دیگر اسپینافهای این فیلم هستند.
سینماپرس: هفتمین دوره «حراج ملی» در حوزه هنر کلاسیک و اسلامی از تاریخ اول تیر ۱۴۰۱ برگزار میشود.
به گزارش سینماپرس، در هفتمین دوره حراج ملی ۴۰ اثر هنری از هنر (کلاسیک ایرانی و اسلامی) به حراج گذاشته میشود که روزهای ۱ و ۲ تیر به نمایش و روز ۳ تیر به چوبزنی آثار اختصاص دارد.
محل برگزاری این دوره در خانه همایش واقع در خیابان فیاضی (فرشته) پلاک ۴۶، خواهد بود.
تماشای آثار در روزهای اول و دوم تیر برای عموم آزاد است.
سینماپرس: فهرست فیلمهای پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم کارلووی واری با حضور آثاری از چهار سینماگر ایرانی تکمیل شد.
به گزارش سینماپرس، پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم کارلوی واری از تاریخ اول تا نهم جولای (۱۰ تا ۱۸ تیرماه) در کشور جمهوری چک برگزار خواهد شد و طبق اعلام پیشین فیلم «آسمان زیر آب» ساخته «درناز حاجیها» نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی پروکسیمای این جشنواره خواهد بود و «تابستان با امید» ساخته صدف فروغی به عنوان محصول مشترک سینمای ایران و کانادا در بخش مسابقه اصلی برای کسب گوی بلورین بهترین فیلم کارلوی واری رقابت خواهد کرد.
طبق اعلام جدید جشنواره کارلوی واری فیلم «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری در بخش نمایشهای نیمه شب و مستند «جمعه میبینمت رابینسون» ساخته میترا فراهانی و و محصول مشترک فرانسه، سوئیس، ایران و لبنان هم در بخش «خارج از گذشته» این رویداد سینمایی به نمایش گذاشته خواهند شد.
نشست بر خط «نور، صدا، تصویر، بیحرکت» در قالب سی و هشتمین محفل عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار، اثر صحنهپردازی شده «فرصت بحران» را بررسی کرد.
سینماپرس: بیانات امام خامنهای در دیدار دستاندرکاران کنگره ملی شهدای عشایر که ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ برگزار شده بود، صبح امروز در محل برگزاری این همایش در شهرکرد منتشر شد.
به گزارش سینماپرس، رهبر معظم انقلاب در این دیدار با اشاره به تعبیر امام بزرگوار از عشایر بهعنوان ذخایر کشور، برگزاری این کنگره را فرصتی مناسب برای توجه و آشنایی مردم با عشایر دانستند و گفتند: امروز تکیه بدخوهان ایران و اسلام به جنگ نرم است بنابراین همه آحاد ملت از جمله عشایر به امور و تولیدات فرهنگی نیاز دارند البته در کار فرهنگی همچون تولید فیلم و کتاب باید بازخورد و تأثیر تولیدات مورد توجه و اندازهگیری قرار بگیرد.
امام خامنهای با اشاره به ایستادگی عشایر در مقابل تلاشهای پر شمار بیگانگان در طول دو سه قرن گذشته، گفتند: هدف از این تلاشها وادار کردن عشایر به خیانت به کشور و اقداماتی همچون تجزیه و جنگ داخلی بود که هرگز موفق نشدند، بنابراین عشایر ایران جزو وفادارترین قشرهای ملت هستند.
ایشان فداکاری عشایر در دوران انقلاب و دفاع مقدس را جلوهی دیگری از وفاداری آنان دانستند و خاطرنشان کردند: عامل اصلیِ وحدت، پیشرفت و از خودگذشتگی مردم از جمله عشایر، عامل «دین» بود که امام بزرگوار با استفاده از آن عنصر حیاتی، انقلاب را به پیروزی رساند و پس از انقلاب نیز در مقابل انبوه پشتیبانیهای قدرتهای بیگانه و دولتهای مرتجع از صدام به منظور از پا درآوردن انقلاب، موجب مصونیت و حفظ کشور شد.
امام خامنهای شهیدان را مظهر زیبا و با شکوه ایمانِ دینی خواندند و با تأکید بر نقش منحصر بفرد انگیزه دینی در مجاهدت رزمندگان و همچنین صبر و آرامش خانوادههای شهدا، گفتند: البته بعضیها که سر و کاری با دین ندارند بهدنبال دست بردن در انگیزههای دینی شهدا و رزمندگان هستند، اما نباید انگیزههای عزتمندانه شهدا را به چیزی کمتر از انگیزه دینی و کسب رضای خداوند فروکاست.
ایشان از مهمترین ابعاد جنگ نرم را خاموش یا تضعیف کردن انگیزههای دینی در کشور خواندند و افزودند: امروز هر کاری در کشور علیه دین، سنتها، مقدسات و شعائر دینی انجام میشود، متکی به یک انگیزه سیاسی و مورد استفاده دشمن است اگرچه ممکن است عامل انجام آن کار از این واقعیت غافل و ناآگاه باشد.
رهبر انقلاب، تضعیف ایمان دینی، تضعیف امید و خوشبینی به آینده کشور را از جمله مؤلفههای جنگ نرم علیه ملت دانستند و خاطرنشان کردند: القاء بیآیندهگی، بنبست و اینکه مسئولان اداره کشور را بلد نیستند از جمله کارهای بدخواهان ایران است و امروز هر کس مردم را از آینده ناامید، یا ایمانهای مردم را تضعیف، یا مردم را به تلاشها و برنامهریزیهای مسئولان بیاعتقاد یا بدبین کند، چه بداند و چه نداند به سود دشمن کار میکند.
ایشان درس مهم شهیدان را درس امید خواندند و خاطرنشان کردند: رزمندگان ما در شرایطی وارد میدان رزم شدند که بر اساس محاسبات عادی امیدی به پیروزی وجود نداشت، اما در اثر آن مجاهدتهای امیدوارانه، جنگ با عزت جمهوری اسلامی و منکوب شدن متجاوزان خاتمه یافت و این یعنی در سختترین شرایط نیز باید به کمک الهی و همت خود امیدوار بود.
رهبر انقلاب همچنین با تقدیر از فعالیتها و خدمات بسیج در بخشهای عشایری، شناسایی و رفع مشکلات عشایر بهویژه برنامهریزی و اقدام برای حل مسائل فرهنگی را وظیفه همه مسئولان ذیربط خواندند.
مشروح بیانات امام خامنه ای در دیدار دستاندرکاران کنگره شهدای جامعه عشایری کشور به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم(۱)
و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاه و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین سیّما بقیّه الله فی الارضین.
خیلی خوش آمدید برادران عزیز، خواهران عزیز، عشایر عزیز و گرامی سرتاسر کشور. ولادت حضرت ثامنالحجج (سلام الله علیه) را به همهی شما تبریک عرض میکنم و از اینکه این کنگره را، این بزرگداشت را تشکیل میدهید صمیمانه از شما تشکّر میکنم؛ کارتان بسیار کار خوبی است، کار درستی است. این بزرگداشتی که تشکیل میدهید و این جلسهی ما یک فرصتی هم هست که توجّه و نظر عموم مردم کشور را به عشایر جلب کند. امام فرمودند عشایر ذخایر انقلابند، ذخایر کشورند. (۲) مردم نباید فراموش کنند که ما یک مجموعههای باارزش از عشایر داریم که اینها ذخیرهی کشورند؛ این باید دائماً به یاد مردم بیاید. یکی از فواید این دیدار امروز ما و جلسهای که شما در زمان خودش(۳) خواهید داشت، همین است که ملّت ایران را با عشایر و ارزش عشایر آشنا میکند.
من یک مختصری راجع به عشایر میخواهم عرض کنم، لکن قبل از آن به بیانات این برادران اشاره میکنم. بیانات خوبی است؛ این فعّالیّتهایی که هر دو برادر ذکر کردند در مورد این کنگره یا بزرگداشتهای این بیست سال، خب کارهای باارزشی است. من هم اینجا در این راهرو نگاه کردم این تصویری را که از فعّالیّتها انجام گرفته و با دقّت همه را دیدم؛ کارهای خوبی انجام گرفته. این سه رویکردی هم که ایشان ذکر کردند، هر سه رویکرد مهم است، منتها یک نکتهای وجود دارد و آن این است که شما وقتی جهیزیّه میدهید به یک خانوادهای، خب این جهیزیّه به دست او میرسد و استفاده میکند، شما هم میفهمید که استفاده کردهاند؛ نقد است؛ حتّی آنچه به این نقدی هم نیست، مثلاً فرض کنید مثل کاشت نهال، خب نهال را میکارید ــ من تصویرهایش را اینجا دیدم ــ بعد از دو سال، پنج سال، ده سال، اینها سربلند میشوند و یک جنگل، یک باغستان، یک فضای سبزی را به وجود میآورند؛ این را هم شما به چشمتان میبینید اثرش را. کار فرهنگی چطور؟ خب شما کتاب تهیّه کردید، فیلم تهیّه کردید؛ خروجی این کتاب شما و این فیلم شما چه شد؟ این مهم است؛ این دیگر به آن آسانی نیست؛ دشواری کار فرهنگی همین است؛ مشکل کار فرهنگی همین است که شما با کمّیّت و با کار مادّی نمیتوانید نتیجهی آن را قطعی بدانید. کتاب را انسان چاپ میکند، ممکن است این کتاب را صد نفر بخوانند، ممکن است ده هزار نفر بخوانند؛ ممکن است همهی چاپ اوّلش هم فروش نرود، ممکن است به صد چاپ هم برسد؛ چه کارش میکنید؟ چه جور عمل میکنید که این کار فرهنگی به نتیجه برسد؟
ما امروز در همهی آحاد ملّت ایران، از جمله در عشایر، بیش از همه چیز به کار فرهنگی احتیاج داریم. دشمن ملّت ایران، دشمن اسلام، دشمن کشور، دشمن جمهوری اسلامی، تکیهاش امروز به جنگ نرم است که حالا من بعداً شاید یک اشارهای کردم. غرض، دوستانی که دستاندرکار مسائل این جور بزرگداشتها هستند و به کار فرهنگی هم توجّه دارند، به این نکتهای که عرض کردیم توجّه داشته باشند: بازخورد کار شما چه شد؟ خروجی کار شماها چه شد؟ تأثیراتش در جامعهی عشایری چه اندازه است؟
عشایر ایران جزو باوفاترین قشرهای ملّت ایرانند. اینکه عرض میکنیم «جزو باوفاترین»، از روی سلیقه و حدس نیست؛ با توجّه به اتّفاقاتی است که در کشور افتاده و ما میدانیم. هم در تاریخ نزدیک خودمان، هم در تاریخ این دویست سیصد سال گذشته، داستانها وجود دارد از تلاشی که خارجیها و مخصوصاً انگلیسیها کردند برای نفوذ در عشایر؛ کارهای عجیب و غریبی که حالا اگر وقت بود و مجال بود و انسان اینها را میگفت، بد نبود؛ باید در کتابها بخوانید. خارجیها تلاش کردند برای اینکه بتوانند در عشایر نفوذ کنند و آنها را به یک شکلی وادار به خیانت به کشورشان بکنند ــ حالا به شکلهای مختلفی؛ با تجزیه، با جنگ داخلی، با انواع و اقسام کارهای گوناگون ــ امّا نتوانستند آنها را به آن سمتی که خودشان میخواهند سوق بدهند و بکشانند؛ این «باوفاترینها» و «جزو وفادارترینها» که عرض میکنیم، به خاطر این است.
در همین دوران اخیر، یعنی دوران انقلاب، دوران دفاع مقدّس و دوران بعد از دفاع مقدّس هم عشایر امتحانهای خوبی پس دادند؛ همین که در بین جامعهی عشایری بیش از یازده هزار [نفر از این] جمعیّت به شهادت میرسند، این خیلی مهم است. این جور نبود که همهی عشایر ما لب مرز باشند، مورد تهدید باشند؛ البتّه بعضی لب مرز بودند و بلافاصله در دفاع مقدّس مورد تهدید قرار گرفتند، امّا بعضی هم نه، وسط کشور بودند و تهدید مستقیمی متوجّه اینها نبود، امّا در عین حال به سمت میدانهای دفاع مقدّس شتافتند و دفاع کردند و تلاش کردند و کار کردند.
چه عاملی موجب شد که عشایر کشور ما با اینکه قومیّتهایشان مختلف است، زبانهایشان مختلف است، این جور کنار هم بِایستند و در خدمت اسلام قرار بگیرند، در خدمت کشور قرار بگیرند؟ این نخ تسبیح، چه چیزی بود؟ دین و دینداری بود. دین، عامل وحدت است، عامل پیشرفت است، عامل فداکاری و ازخودگذشتگی است؛ عامل دین، عشایر را وادار کرد که این جور در میدانها در کنار هم باشند؛ نگذاشت این تنوّعهای قومیّتی و امثال اینها بین اینها جدایی به وجود بیاورد، اختلاف به وجود بیاورد؛ دین یک چنین تأثیری دارد.
امام راحل بزرگوار ما هم با استفاده از همین عامل توانست این انقلاب عظیم را به وجود بیاورد و به پیروزی برساند و بعد از پیروزیِ انقلاب توانست با همین عامل کشور را حفظ کند. اگر عامل دین نبود، انقلاب پیروز نمیشد؛ مطمئن باشید. هیچ عامل دیگری قادر نبود این جوانهایی را که با دست خالی میآمدند به خیابانها و در مقابل گلوله، در مقابل تفنگ سینه سپر میکردند، بیاورد در این میدان دشوار و سخت؛ هیچ عامل دیگری نمیتوانست؛ ایمان دینی اینها را آورد. امام از این استفاده کرد برای اینکه این انقلاب به پیروزی برسد، بعد هم از عامل ایمان مردم استفاده کرد برای اینکه این کشور را مصونیّت ببخشد. این کشور، بعد از انقلاب، مورد طمع قرار گرفت، به آن طمع کردند. این جور نبود که ناگهان به کلّهی خود صدّام بزند که بلند بشود [بیاید]؛ نخیر، تحریکش کردند، وادارش کردند، به او امید دادند، به او وعده دادند، به وعدهشان هم عمل کردند؛ به او پول دادند، سلاح دادند، نقشهی جنگی دادند برای اینکه بیاید. غرض این نبود که بیاید یک قسمتی از کشور را جدا کند؛ غرض این بود که بیاید با جدا کردن یک بخشی از کشور یا با انواع روشهای دیگر، انقلاب اسلامی را از بین ببرد؛ هدف این بود. آمریکا پشتش بود، انگلیس پشتش بود، فرانسه پشتش بود، دولتهای مرتجع پشتش بودند و هر کسی دنبالهروِ اینها بود؛ اینها همه آمدند میخواستند کشور را تکّهپاره کنند، اینها میخواستند کشور را برگردانند زیر سلطهی آمریکا، اینها میخواستند ملّت ایران را اسیر کنند، امام نگذاشت؛ با چه وسیلهای؟ با وسیلهی دین؛ دین این جور است؛ ایمان دینی یک چنین تأثیری دارد.
شهدای شما هم یک مظهر زیبا و باشکوهی هستند از همین ایمان دینی. این یازده هزار شهیدی که شما دادید، اینها در واقع دارند تأثیر ایمان دینی را نشان میدهند. این جوان میتوانست در خانهی خودش، زندگی خودش، در محیط خودش، پیش پدر و مادر خودش، پیش همسر خودش، پیش بچّههای خودش بماند، از لذّات زندگی بهرهمند بشود ــ به همان مقداری که ممکن است ــ امّا این کار را نکرد، همه را رها کرد؛ فرزند عزیز را رها کرد، همسر عزیز را رها کرد، پدر و مادر دلباختهی خودش را رها کرد رفت؛ برای چه؟ این انگیزه چه بود؟ انگیزه دین بود؛ حالا یا رزمنده بود و برگشت، یا جانباز شد، یا شهید شد. پدر و مادر او هم که توانستند این مصیبت را، این سختی را، این آتش دل را خاموش کنند، تسلّا پیدا کنند، به برکت دین بود، [اثر] دین بود.
یک دوست ما پسرش در تصادف از بین رفته بود، یک قدری ناراحت بود؛ پدر سه شهید آنجا بود، من گفتم شما یک پسرت رفته، این آقا سه پسرش رفته؛ گفت آقا، پسرهای این [آقا] شهید شدند، این غصّه ندارد! ببینید، حرف درستی هم هست. بله، سوزش دل هست ــ این جُرحی(۴) که بر دل پدر و مادر وارد میشود قابل انکار نیست ــ امّا خانوادههای شهدا تسلّا پیدا میکنند، صبر میکنند، چون میدانند که این جوانشان پیش خدا است، زنده است؛ با خدا معامله میکنند. اِنَّ اللَهَ اشتَریٰ مِنَ المُؤمِنینَ اَنفُسَهُم وَ اَموالَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الجَنَّهَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللَهِ فَیَقتُلونَ وَ یُقتَلون؛ (۵) هر دویش اجر دارد: هم از دشمن تلفات بگیرید اجر دارد، هم خودتان به دست دشمن کشته بشوید اجر دارد. اینها با خدا معامله کردند؛ هم آن جوان با خدا معامله کرد، هم این پدر و مادر و همسر با خدا معامله کردند. عامل دین را نباید در این قضیّه فراموش کرد.
خب حالا بعضیها در تحلیلهای گوناگونی که میکنند، [میگویند] این جوان رفت از مرزهای کشورش حراست کند، امنیّت را ایجاد کند. خب بله، معلوم است؛ امنیّت کشور، مصونیّت کشور، ناشی از همین فداکاریها است، ناشی از همین شهادتها و جانباز شدنها و مبارزهها و درگیریها است؛ شکّی در این نیست که این موجب امنیّت کشور است، امّا انگیزهی او دین بود، خدا بود؛ انگیزهی او را نباید به چیزهای کمتر از دین فرو کاست و تقلیل داد. در واقع اینها برای خدا حرکت کردند، برای خدا کار کردند و عزّت شهدا هم به خاطر همین است؛ عزّت شهدا هم به خاطر همین است. خب حالا بعضیها هستند که با دین سر و کاری ندارند، این شهادتها را هم نمیتوانند انکار کنند، [لذا] در انگیزهها دست میبرند. و یکی از مهمترین ابعاد جنگ نرم دشمن همین است که این انگیزهی دین را ــ که مهمترین انگیزه است، بالاترین انگیزه است ــ در بین مردم خاموش کنند یا تضعیف کنند.
امروز هر کاری در کشور علیه سنّتهای دینی و مقدّسات دینی انجام بگیرد، یک انگیزهی سیاسی پشتش هست؛ ممکن است خود طرف نداند، امّا هست و به این راه کشانده شده. تضعیف دین، تضعیف سنّتهای دینی، تضعیف شعائر دینی و مناسک دینی، زیر سؤال بردن اینها، غیر منطقی جلوه دادن اینها، همه چیزهایی است که دشمن از اینها استفاده میکند؛ حالا ممکن است این کسی که [این] کار را انجام میدهد نداند، توجّه نداشته باشد؛ بله، گاهی بعضیها از روی غفلت یک حرکتی انجام میدهند.
امروز سعی دشمن این است که ایمان دینی را تضعیف کند، امید را تضعیف کند، خوشبینی به آینده و به مدیریّت کشور را تضعیف کند؛ اینها چیزهایی است که روی آن دارند برنامهریزی میکنند، روی آن برنامهریزی میشود. [مثلاً] چه کار کنند که عقیدهی مردم این بشود که آیندهای ندارند، آینده بنبست است و در کوچهی بنبست قرار دارد؛ روی این برنامهریزی میکنند، برنامهسازی میکنند، در فضای مجازی و گاهی متأسّفانه در فضاهای رسمیِ خودِ ما اینها را بین مردم جوری پخش میکنند که مردم به این نتیجه برسند که راهها بنبست است، راهها خطا است یا به این نتیجه برسند که مسئولین کشور، مدیریّت کشور، بلد نیستند کشور را اداره کنند. این همه زحمت دارد کشیده میشود، این همه تلاش میشود، در مقابلِ این تلاشها این جوری [برخورد میشود]. حالا فرض بفرمایید، مِن باب مثال نیروی انتظامی کشور مثلاً یک تعدادی دزد را ظرف ۴۸ ساعت بعد از دزدی دستگیر میکنند؛ (۶) خب باید تشویق بشوند، [امّا] در رسانهی ملّی خود ما جوری حرف زده میشود که به جای تشویق، کأنّه سرزنش میشوند! عمدی که نیست ــ مسلّم است که عمدی نیست ــ امّا غفلت است؛ این غفلتها به سود دشمن تمام میشود. هر کسی که مردم را از آینده ناامید کند برای دشمن دارد کار میکند؛ چه بداند، چه نداند. هر کسی ایمانهای مردم را تضعیف کند به سود دشمن دارد کار میکند؛ چه بداند، چه نداند. هر کسی مردم را نسبت به فعّالیّت و تلاش و برنامهریزیهای مسئولین کشور بیاعتقاد و بدبین بکند، دارد به سود دشمن کار میکند؛ چه بداند، چه نداند.
مسئولین بسیج هم که در زمینهی مسائل عشایر کار میکنند، [کارشان] کارِ باارزشی است. این کارهایی که دوستان ذکر کردند، نمونههایش را اینجا ما مشاهده کردیم در تصویرها؛ این کارها را دنبال بکنید، این کارها باارزش است. امّا مسئولش فقط بسیج نیست؛ بسیج یک محدودیّتی دارد، یک امکانات محدودی دارد، به قدر امکانات خودش تلاش میکند. همهی مسئولین کشور باید تلاش کنند، مسئولین ذیربط باید مشکلات عشایر را شناسایی کنند، اینها را برطرف کنند و همین طور که عرض کردم، بالخصوص روی مشکلات فرهنگی باید فکر کنند، کار کنند، برنامهریزی کنند، برنامهی درست انشاءالله انجام بگیرد.
امیدواریم انشاءالله خدای متعال شماها را توفیق بدهد، درجات شهدای عزیز شما را عالی کند. شهدای شما و همهی شهدای کشور کسانی هستند که به ماها یاد دادند باید امیدوار بود؛ یعنی رزمندگان ما در شرایطی وارد میدان رزم شدند که واقعاً به حسب محاسبات عادّی هیچ امیدی به پیروزی نبود؛ واقعاً هیچ امیدی به پیروزی نبود. روز سوّم یا چهارمِ شروعِ حملهی صدّام بود که خبرها از دزفول و اهواز و مانند اینها پشت سر هم میرسید؛ بنده رفتم از امام اجازه گرفتم، گفتم میروم آنجا شاید بتوانم نیرو جذب کنم، یقین داشتم ــ تقریباً یقین، شبیه یقین ــ که برگشتی در کار نیست؛ رفتیم آنجا با این توهّم که اصلاً امکان ندارد کاری انجام داد. خب شما ملاحظه کردید جمهوری اسلامی، جوانهای ما، فرماندهی امام بزرگوار جوری عمل کرد که این دفاع مقدّس با عزّت مطلق جمهوری اسلامی تمام شد، دشمن منکوب شد، بینیاش به خاک مالیده شد. این امید را رزمندگان ما دادند؛ یعنی در همهی شرایط، حتّی شرایطی مثل شرایط اوّل جنگ، بایستی انسان امیدوار باشد به کمک الهی و به همّت خودش. انشاءالله خداوند متعال با شماها بر طبق همین امیدها رفتار کند، توفیقتان بدهد، کمکتان کند، بتوانید انشاءالله از تلاشی که انجام میدهید نتایج مطلوب را بگیرید. سلام ما را هم به همهی عشایر کشور که شما اینجا نمایندههایشان هستید برسانید.
والسّلام علیکم و رحمه الله و برکاته
(۱ در ابتدای این دیدار، آقایان سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی (رئیس سازمان بسیج مستضعفین) و سرهنگ پاسدار احمد سعیدی (رئیس سازمان بسیج عشایر کشور) مطالبی بیان کردند. نمایشگاهی هم از فعّالیّتهای انجامشده در خصوص این کنگره در راهرو حسینیّهی امام خمینی (ره) دایر شده بود.
(۲ صحیفهی امام، ج ۸، ص ۱۹؛ سخنرانی در جمع عشایر کهگیلویه و بویراحمد (۱۳۵۸/۳/۸)
(۳ این کنگره از تاریخ ۱۴۰۱/۳/۳۱ به مدّت سه روز در استان چهارمحال و بختیاری برگزار میشود.
(۴ زخم، جراحت
(۵ سورهی توبه، بخشی از آیهی ۱۱۱؛ «در حقیقت، خدا از مؤمنان، جان و مالشان را به [بهای] اینکه بهشت برای آنان باشد خریده است؛ همان کسانی که در راه خدا میجنگند و میکشند و کشته میشوند… د.»
(۶ به دنبال سرقت گسترده از صندوقهای امانات یکی از شعب بانک ملّی در تهران، مأموران فراجا طیّ عملیّاتی گسترده و در کمتر از ۴۸ ساعت، تمامی سارقان را شناسایی و دستگیر، و بخش عمدهی اموال سرقتشده را کشف و ضبط کردند. این موفّقیّت در مقایسه با تبلیغات وسیع ضدّانقلاب و رسانههای بیگانه در القای عدم امنیّت در کشور، در رسانهی ملّی مورد بیمهری قرار گرفت.
سینماپرس: مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه خبر داد که ادامه سریال «برف بیصدا میبارد» بعد از «تازه وارد» روی آنتن خواهد رفت.
به گزارش سینماپرس، مسعود کریمی خضرا مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما درباره ادامه پخش سریال «برف بیصدا میبارد» که سال گذشته روی آنتن این شبکه رفت و همزمان با نوروز پخش آن قطع شد به مهر گفت: این شبها سریال «تازه وارد» از شبکه سه پخش میشود که ۱۱ قسمت است و بعد از آن ادامه سریال «برف بیصدا میبارد» روی آنتن میرود.
وی درباره وضعیت سریال «برف بیصدا میبارد» یادآور شد: این سریال در ۱۰۰ قسمت ساخته شد که حدود ۷۰ قسمت از آن ماههای پایانی سال گذشته به پخش رسید و حالا قرار است بعد از «تازه وارد» ابتدا چند قسمت به صورت خلاصه از آنچه که پیش از این روی آنتن رفته است پخش شود و بعد ۳۰ قسمت باقی مانده سریال پخش خواهد شد.
کریمی درباره تعداد قسمتهای نهایی این سریال که قرار بود ۲۰۰ قسمت باشد هم بیان کرد: برخی از صفحات و سایتها گفته بودند سریال ۲۵۰ قسمتی است که این درست نیست و از ابتدا در ۲ فاز ۱۰۰ قسمتی قرار بود ساخته شود. برای ۱۷۰ قسمت از این سریال متن موجود است و برای ۳۰ قسمت دیگر سیناپس وجود دارد. از این متنها تاکنون ۱۰۰ قسمت آن ساخته شده اما هنوز تصمیمی برای ساخته شدن ۷۰ قسمت باقی مانده گرفته نشده است.
سریال «برف بیصدا میبارد» به کارگردانی پوریا آذربایجانی و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی به قصهای در دوران جنگ میپردازد که در دهههای بعد هم ادامه پیدا میکند.
الیکا عبدالرزاقی و پوریا شکیبایی بازیگر نقشهای اصلی این سریال هستند که در آن بازیگران مختلفی به ایفای نقش پرداختهاند.
مسعود بهبهانینیا نویسنده سریالهای تلویزیونی که پیش از این با سریال ۱۱۰ قسمتی «کیمیا» فیلمنامه طولانیترین سریال تلویزیونی را به نگارش درآورده بود، قرار بود این سریال را در ۲۰۰ قسمت بنویسد که ابتدای سال گذشته دار فانی را وداع گفت.
سینماپرس: فیلم کلاسیک ترسناک «آروارهها» ساخته استیون اسپیلبرگ امسال تابستان بار دیگر راهی سینماها میشود.
به گزارش سینماپرس به نقل از آسوشیتدپرس، «آروارهها» ساخته استیون اسپیلبرگ که برای همیشه چهره هالیوود را تغییر داد، امسال تابستان به سینماها بازمی گردد.
این فیلم از ۲ سپتامبر (۱۱ شهریور) در شماری از سینماهای سراسر آمریکا اکران میشود تا خاطره حمله کوسه به سینماهای سال ۱۹۷۵ را دوباره زنده کند، اما این بار این فیلم برای نخستین بار به صورت آیمکس و RealD ۳D (سه بعدی) به نمایش درمیآید.
فیلم «ایتی» نیز به همین صورت از ۱۲ آگوست (۲۱ مرداد) راهی سینماها میشود.
یونیورسال با انتشار بیانیهای گفته بخشی از فیلمهای فراموش نشدنی اسپیلبرگ در ۴۷ سال گذشته را دوباره راهی سینماها میکند. «آروارهها» در سال ۱۹۷۵، «ایتی» در سال ۱۹۸۲ و «پارک ژوراسیک که سال ۱۹۹۳ اکران شدند از جمله این فیلمها هستند.
یونیورسال یادآوری کرده: اگر بگوییم هیچ فیلمسازی تاثیری ماندگارتر از اسپیلبرگ بر سینمای آمریکا نداشته یا خاطرات سینمایی فراموش نشدنی برای میلیاردها نفر در سراسر جهان خلق نکرده، بیربط نگفتهایم.
در این بیانیه همچنین آمده تماشای این فیلمها آنهم در سالگرد چهلمین سال اکران «ایتی» این امکان را به علاقهمندان این فیلمها میدهد تا آنها را برای نخستین بار به گونهای تجربه کنند که قبلاً هرگز امکانش وجود نداشت.
«آروارهها» تابستان ۱۹۷۵ اکران شد و بیش از ۶۷ میلیون نفر را در آمریکا به سینماها کشاند و در تاریخ سینما به عنوان نخستین اثر بلاکباستر شناخته شد. این فیلم به کارگردانی اسپیلبرگ ۲۸ ساله که تا آن زمان کسی وی را نمیشناخت ساخته شد.
«ایتی» نیز ۱۱ ژوئن چهل سال پیش، برای اولین بار در سینماها به نمایش درآمد. این فیلم در اولین اکرانش در سال ۱۹۸۲ در آمریکا حدود ۱۲۰ میلیون بلیت فروخت که به معنی یک بلیت به ازای هر ۲ نفر جمعیت این کشور و رقمی برابر ۱.۷ میلیارد دلار امروز است.
آریا عظیمینژاد آهنگساز قطعه «آمدم ای شاه پناهم بده» همزمان با درگذشت محمدعلی کریم خانی خواننده این قطعه ماندگار، دلنوشته کوتاهی را منتشر کرد.
سینماپرس: هیات داوران بخش مستند کوتاه و بلند سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران معرفی شدند.
به گزارش سینماپرس، با حکم سیدمجتبی علوی دبیر و عبدالحمید احمدی رییس شورای سیاستگذاری جشنواره، وحید موسائیان نویسنده، تهیهکننده و کارگردان سینما، محمدرضا عرب نویسنده و کارگردان سینما، امیر تاجیک مستندساز، کارشناس رسانه و مدیر اسبق شبکه مستند، محمود گبرلو منتقد و کارشناس سینما و جواد خیابانی مجری گزارشگر ورزشی و تهیهکننده به عنوان اعضای هیات داوران سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران در بخش مستند کوتاه و بلند معرفی شدند.
بیش از ۵۰۰ اثر از ایران و ۶۸ کشور در بخشهای مختلف به سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران ارسال شده است.
همچنین هفته گذشته سیدغلامرضا موسوی، مهتاب کرامتی، حسین زندباف، جهانگیر کوثری، امیررضا خادم، پژمان بازغی و کامبیز دیرباز به عنوان اعضای هیات داوران سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران در بخش فیلمهای بلند سینمایی معرفی شده بودند.
جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران نماینده انحصاری فدراسیون جهانی فیلم و تلویزیون ورزشی Ficts است که به منظور رقابت بین فیلمسازان، برنامهسازان، کشف استعدادهای جوان و معرفی چهرههای خلاق برگزار میشود.
سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران و پنجمین جشنواره بینالمللی عکس ورزشی ایران با حمایت کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، فدراسیون ورزش زورخانهای و کشتی پهلوانی، وزارت ورزش و جوانان، سازمان صدا و سیما و سازمان سینمایی وزارت ارشاد در بخش خصوصی و به همت موسسه فرهنگی هنری خانه هنر خیام اواخر تیرماه ۱۴۰۱ برگزار میشود.