X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

رویای همزیستی انسان و طبیعت به نقاشی تبدیل شد


نمایشگاه آثار نقاشی مسعود مولایی با موضوع انسان و طبیعت بیجان در فرهنگسرای نیاوران رونمایی می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

احمدلو: از بنیاد سینمایی فارابی تنها لوگو و عنوانش باقی مانده است/ با وعده و شعار اتفاقی رخ نمی دهد، منتظر اقدام عملی برای ایجاد تحول در سینما هستیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شاهد احمدلو بازیگر و کارگردان سینما در خصوص استمرار مسیر انفعال در بنیاد سینمایی فارابی و عدم هرگونه حرکت مثبت این نهاد در راستای تقویت سینمای کشور گفت: از بنیاد سینمایی فارابی تنها لوگو و عنوانش باقی مانده و این نهاد نمور و خاک گرفته شده است این اتفاق در حالی است که روزگاری این بنیاد سینمایی مهمترین نهاد در راستای تقویت سینمای کشور، حمایت از سینماگران و اشاعه فرهنگ ملی ما به دنیا بود.

کارگردان فیلم های سینمایی «اگه میتونی منو بگیر» و «چند میگیری گریه کنی؟» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه حال قاطبه اهالی سینما خوب نیست؛ مدت ها است سایه ای از یأس، نگرانی و ناامیدی، خاکستری بودن و محو بودن گام های آتی پیش روی مان است و نمی توانیم متصور پیشرفت باشیم. هیچ نقطه شفافی در سینما نیست و اهالی فرهنگ و هنر به خصوص سینماگران حال و روز خوشی ندارند.

وی ادامه داد: مدیران سازمان سینمایی و نهادهای تابعه این سازمان به ویژه مسئولان بنیاد سینمایی فارابی باید بدانند با وعده و شعار اتفاقی رخ نمی دهد، منتظر اقدام عملی برای ایجاد تحول در سینما هستیم! مسئولان باید آگاه باشند که با حرف های شان نمی توانند سیاهی را روشن کنند. آن ها باید اقدام عاجل و عملی در راستای ایجاد تحول سینما داشته باشند.

احمدلو یکی از مهمترین معضلات سینما را فقدان برنامه ریزی و تصمیم گیری های کلان برشمرد و در این باره اظهار داشت: دوره ای مقصر مشکلات سینما و انفعال نهادهایی چون بنیاد سینمایی فارابی به گردن کرونا افتاده بود هرچند که کرونا بی تأثیر نبود اما نکته قابل تأمل آنجا است که مدیران سینماگران را به ۳ دسته خودی و ناخودی و نخودی تقسیم کرده اند و تنها به خودی های شان بها می دهند.

این سینماگر متذکر شد: این رفتار در حالی است که ما با مشکلات متعدد در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم؛ ما در حال فرو رفتن در یک باتلاق تاریکیم که نمی دانیم نهایتاً سرنوشت مان چه خواهد شد.

بازیگر فیلم های سینمایی «سیاه باز» و «اکباتان» یادآور شد: انفعال بنیاد سینمایی فارابی در حالی است که وقتی به گذشته و تاریخ بنیاد رجوع می کنیم متوجه می شویم در سال های اولیه تأسیس اش حضوری تأثیرگذار و استاندارد در راستای رشد و اعتلای سینمای ایران و در حمایت از رشد فرهنگی و هنری سینمای ایران داشته اما رفته رفته و به مرور زمان کوچک و کوچک تر شده است.

وی ادامه داد: این بنیاد زمانی نه تنها از فیلم های بلند که از فیلم های کوتاه نیز حمایت می کرد؛ به همه سینماگران سوبسید می داد اما حالا سوبسید ها منحصر به افرادی خاص شده است. پیکره افراد حقیقی در سینما نحیف و نحیف تر شده اما افراد و نهادهای حقوقی سوبسیدهای آنچنانی دریافت می کنند.

احمدلو خاطرنشان کرد: بنیاد سینمایی فارابی روزگاری در معرفی سینمای ایران به خارج از مرزها نقش مهمی داشت اما حالا از این نقش خبری نیست! سینمای ما امروزه سینمایی انحصاری و نفتی شده که آثار آن به صورت فوق سفارشی تولید می شوند و این اتفاق بسیار ناراحت کننده است.

وی در پایان این گفتگو افزود: بنیاد سینمایی فارابی زمانی می تواند مهم و اثرگذار باشد که عدالت محور بودن را پیشه خود کند نه اینکه یک عده خاص و برخی فیلم های مخصوص شکست خورده در گستره حمایتی اش باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برخی سریال‌های نمایش خانگی مصداق کلاهبرداری هستند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک کارشناس خواستار تجدید نظر و تقویت مدیریت و نظارت بر سریال ‌سازی در شبکه نمایش خانگی شد.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا شاه حسینی کارشناس رسانه:در گفت وگو با خبرنگار کیهان گفت: واقعیت این است که حاکمیت در بحث سریال ‌سازی در شبکه نمایش خانگی نمی‌تواند وظیفه ایجابی داشته باشد، مگر اینکه نهادها یا سازمان‌های خاصی در زمینه تولید سریال ورود کنند و شرح وظایف خود را در سریال ‌سازی اجرا کنند. از این جهت وظیفه حاکمیت در زمینه مدیریت و نظارت بر شبکه نمایش خانگی به نوعی سلبی است. برای واضح شدن این وظیفه می‌توان به این مثال توجه داشت که عموم مردم موقع خرید یک محصول غذایی به تأییده‌های نهادهای ناظر نسبت به سلامت آن توجه می‌کنند و در حوزه فرهنگ هم، مخاطب وقتی مجوز یک محصول را می‌بیند نسبت به آن اطمینان می‌یابد که می‌تواند این محصول را در کنار خانواده و فرزندانش استفاده کند. اما وقتی با هولوگرام و تأیید رسمی، محصول بی‌کیفیت و یا حتی مبتذل و یا بعضا مروج افکار ضاله ببیند چه کسی پاسخگوست؟ واقعا این‌جا حقوق فرهنگی مردم ضایع نشده است!؟
وی ادامه داد: من اخیرا کتابی با موضوع «حقوق فرهنگی مردم» منتشر کردم که در آن هم به این پرداختم که ما الان نهادی را احتیاج داریم که از حقوق فرهنگی مردم پاسداری کند. متأسفانه الان در نمایش خانگی این‌گونه است. سریال‌هایی که کپی سریال‌های خارجی و بیشتر در مدل اسپاگتی و بیشتر از همه در نوع ترکی آن و با موضوع خیانت و عشق‌های چند ضلعی هستند و… یا سریال‌های تاریخی که عموما دچار تحریفات تاریخی و همراه با کنایه‌های سیاسی آشکاری هستند و… با چه صلاحیتی مجوز گرفته‌اند؟
این منتقد سینما افزود: علاوه‌بر این‌ها، ما به نظارت فرم آثار هم نیازمندیم؛ یک سری سریال‌ها و برنامه‌ها در نمایش خانگی مصداق بارز کلاهبرداری هستند. چگونه است که در بازار اجازه فروش یک وسیله بی‌کیفیت را نمی‌دهند چون سرمایه ملی را از بین می‌برد؛ برخی از آثار نمایش خانگی هم دقیقا مصداق دور ریختن سرمایه ملی هستند. گاهی مخاطب برای یک سریال پول می‌دهد اما بعد از ۱۰ قسمت به جایی نمی‌رسد و گویی چند نفر فقط جلوی دوربین راه رفته‌اند. چه کسی باید نظارت کند که سر مشتری کلاه نرود؟ شاه حسینی در پایان اظهار داشت: به نظر من مدیریت و نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید زیر نظر نهادی فراتر از صداوسیما و وزارت ارشاد باشد؛ یعنی مسئولیت این حوزه به عهده شوراهای کلانی باشد که مدیریت آنها هر چهار سال تغییر نکند و یا مانند صداوسیما، رقیب نمایش خانگی نباشند. اما اتفاقی که افتاده این است که فعلا صداوسیما و سازمان ساترا مسئول هستند. بنابراین در چنین شرایطی ساترا باید زیرمجموعه خودش را تقویت کند و نظارت خود را هوشمند نموده و شأن نظارت سلبی خود را حفظ نماید. در این قاعده باید تمام طرح‌ها کارشناسی شوند و بعد از نگارش فیلمنامه، کل آن بازخوانی شود و پس از تصویربرداری تمامی قسمت‌های یک سریال، تمام قسمت‌ها بازبینی شوند. نظارت هم فقط محتوایی نباشد و کیفیت فرمی هم ارزیابی شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرم‌های «موسیقی ایرانی اسلامی» کتاب شد/ خواندن «اصنافِ تصنیف»


کتاب «اصناف تصنیف: پژوهشی تاریخی- تحلیلی در باب فرم‌های موسیقی ایرانی_ اسلامی از قرن سوم تا قرن چهاردهم» با تالیف امین هراتی توسط نشر خُنیاگر منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقش مروجین فرهنگی برای ترویج کتاب‌خوانی در کودکان


یک مروج فعال در حوزه کتاب‌خوانی معتقد است: زمانی مفهوم کتاب در ذهن کودک جا می‌افتد که فعالیت مناسبی برای بعد از کتاب‌خوانی در نظر گرفته شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقش خیرین و مروجین فرهنگی در زمینه ترویج کتاب‌خوانی در کودکان


یک مروج فعال در حوزه کتاب‌خوانی معتقد است زمانی مفهوم کتاب در ذهن کودک جا می‌افتد که فعالیت مناسبی برای بعد از کتاب‌خوانی در نظر گرفته شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلاش «آقای مدیرکل» تازه وارد برای «پُلیس خوب» نشان دادن «معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در شرایطی که «معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی» مدت هاست سکوت پیشه کرده و سعی می کند تا کمتر حرف بزند؛ روح‌الله سهرابی مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی باز هم پیش گام سخنرانی شد و به ارایه توضیحاتی درباره فیلم سینمایی «شیشلیک» که به رغم داشتن پروانه نمایش هنوز اکران نشده است، پرداخت.

به گزارش سینماپرس، روح‌الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی، در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت فیلم سینمایی «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که به رغم صدور پروانه نمایش هنوز موفق به اکران عمومی نشده است، توضیح داد: این فیلم همان‌طور که عوامل فیلم هم در فضای مجازی اعلام کرده‌اند پروانه نمایش دارد و در تلاش هستیم تا بلکه با تعامل دو سویه مشکلات پیش آمده را مرتفع و موانع اکران عمومی این فیلم را برطرف کنیم اما به هر حال طبیعی است که هر فیلم بنابر شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که در هر مقطعی بر جامعه حاکم است، با ملاحظاتی هم مواجه باشد. در این شرایط یک جمع هفت هشت نفره از سوی ریاست سازمان معرفی می‌شوند تا درباره فیلمی که ذاتاً حساسیت‌زا و مسئله دار هست و لحن خاصی دارد با در نظر داشتن فضای روحی جامعه و ظرفیت اجتماعی، تصمیم‌گیری کنند تا ببینند آیا این فیلم مناسب اکران در یک مقطع خاص هست یا نه؟

وی ادامه داد: در کنار این ملاحظه کلی، بحث وفادار بودن فیلم‌ها به یک سری اصول و مسائل عرفی، شرعی، اجتماعی و سیاسی هم وجود دارد و اینکه این آثار حداقل باید اصول را مراعات کنند تا بتوانند به نمایش عمومی گذاشته شوند. در پستی که پیش از این در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کردم هم به این موضوع اشاره داشتم که در همان کتاب قانون و مقرراتی که تحت عنوان آئین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم، مسیر دریافت پروانه ساخت و نمایش را به ما نشان می‌دهد، بندی وجود دارد که صراحتاً می‌گوید «معاونت سینمایی می‌تواند بنا به ضرورت‌های سیاسی و فرهنگی از نمایش فیلمی که دارای پروانه نمایش است جلوگیری نموده و پس از رفع موانع (در صورت امکان) مجدداً اجازه نمایش صادر نماید.» بر این اساس سازمان سینمایی می‌تواند به‌طور موقت از اکران یک فیلم دارای پروانه نمایش هم جلوگیری کند تا زمانی که شرایط برای آن فراهم و موانع رفع شود.

سهرابی تأکید کرد: معنی این تبصره از قانونی که اتفاقاً مصوب این دولت هم نیست و تصویب آن به اوایل دهه ۸۰ برمی‌گردد، این است که مسئولان سازمان سینمایی این حق را در مواجهه با یک فیلم دارای پروانه نمایش دارند. حداقل ۲۰ سال است که طبق همین مبنا در سینما رفتار شده و اگر قانونی مصوب می‌شود، باید به آن رجوع و از آن تبعیت شود. همین تبصره دست سازمان سینمایی را در مدیریت فضای سینمایی کشور باز گذاشته است و نمی‌شود به‌واسطه یک فیلم یا دو فیلم که از میان بیش از صد فیلم ساخته‌شده، با چنین مشکلی مواجه می‌شوند، نسبت به عملکرد سازمان سینمایی بی‌انصافی کنیم و کلیت فضای سینما را زیر سوال ببریم.

وی افزود: توقع من این است که عوامل فیلم‌ها هم ناظر به همین مقررات موجود، مسیر مرسوم و اداری کارها را پیگیری کنند. با وجود همین مقررات تلاش ما هم این است که بتوانیم تا حد ممکن موانع را برطرف کنیم تا مشکل فیلم‌هایی که در این وضعیت گرفتار شده‌اند هم حل شود.

مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی درباره این نکته که فیلم «شیشلیک» برای حضور در جشنواره فجر اصلاحاتی را پذیرفته بود و آیا اکران عمومی آن نیاز به اصلاحات مجدد داشته است هم توضیح داد: تصور من این است که با تعامل دو سویه میان عوامل فیلم و مسئولان سازمان سینمایی، مشکل اکران این فیلم و فیلم‌های مشابه قابل رفع است اما بخشی از این مسئله به میزان همراهی و همکاری صاحبان آثار با سازمان سینمایی بازمی‌گردد. با توجه به شرایط خاص جامعه، نباید به گونه‌ای عمل شود که نمایش یک فیلم باعث ایجاد تنش و ناامیدی در جامعه شود.

سهرابی در پاسخ به اینکه مشخصاً ملاحظات سازمان سینمایی درباره «شیشلیک» چیست؟ توضیح داد: غیر از مصادیق و نکاتی که پیش‌تر به عوامل فیلم اعلام شده است، تحلیل برخی دوستان این است که در کلیت اثر باید مراقبت‌هایی کرد تا منجر به جریحه‌دار شدن برخی احساسات نشود. شاید این مسئله مربوط به جزئیات فیلم نباشد اما در یک نمای کلی تحلیل شورا این است که فیلم می‌تواند به آرامش و اعتماد مخاطب که امروزه با مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دست و پنجه نرم می‌کند آسیب وارد کند.

وی تأکید کرد: یک فیلمساز حتماً آن درایت و زیرکی را دارد که بتواند فیلم خود را از شرایطی که در آن قرار گرفته است بیرون بیاورد و نجات دهد. این مسئله به درایت صاحبان فیلم بازمی‌گردد. طبیعتاً وقتی در آن سو شاهد حسن نیت باشیم، در این سو هم تصمیم‌گیرندگان در شوراهای مربوطه با دید بازتر و همراه‌تری اثر را بررسی می‌کنند. معتقدم نمی‌شود در این حوزه مسائل را به‌صورت مطلق دید و قطعی حکم کرد که نمی‌شود کاری کرد. اتفاقاً با تدبیر صاحبان آثار نه این فیلم که همه آثار می‌توانند مسائل‌شان را برطرف کنند.

سهرابی ادامه داد: در بسیاری از موارد ما درگیر عدم گفتگو و تعامل دو سویه هستیم و فکر می‌کنم درباره این فیلم خاص هم اگر دوستان تدبیری بیندیشند و پیشنهادات خود را برای اصلاح و ترمیم لحن و فضای فیلم به سازمان ارائه کنند، می‌توان درباره آنها بحث و بررسی کرد و امیدوار به حل مشکل بود تا فیلم از بن‌بست خارج شود.

مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی درباره تکرار معضل اکران برای برخی فیلم‌های دارای پروانه نمایش و رویکرد سازمان برای جلوگیری از این مسئله هم توضیح داد: واقعیت این است که این مشکل به‌ندرت برای فیلم‌ها پیش می‌آید و اگر اشتباه نکنم از میان بیش از ۲۰۰ فیلم تعداد انگشت شماری باشند که با چنین مشکلی مواجه هستند و این آمار بسیار اندک است. عموماً با تعامل فیلمسازان این مشکلات برطرف می‌شود. ضمناً نباید این نکته مهم را فراموش کرد که تعداد بیشتر این آثار که در محاق توقیف هستند در واقع از دوره‌های گذشته باقی مانده و در اکثر موارد ما میراث‌دار توقیف دوره‌های گذشته هستیم اما به سمتی می‌رویم که برای همین آثار هم فکری بکنیم. درباره یکی دو فیلم خاص هم اگر تعامل دوسویه وجود داشته باشد، بعید می‌دانم مشکل حل نشدنی باشد. همین تعامل است که می‌تواند هزینه‌هایی از این دست را به صفر برساند.

سهرابی افزود: همه دوستانی که از وزارت ارشاد پروانه ساخت دریافت می‌کنند، حتماً در جریان منهیات، توصیه‌ها و تأکیدات سازمان سینمایی قرار دارند. در مقطع صدور پروانه ساخت، همه این موارد به دوستان اعلام می‌شود. حدود ۲۰ بند مشخص درباره اصول کار وجود دارد که همه متقاضیان آن را می‌خوانند و نسبت به آن تعهد می‌دهند. اما متأسفانه در مرحله تولید به دلایلی اتفاقاتی می‌افتد که وقتی دوستان برای دریافت پروانه نمایش اقدام می‌کنند ما با اثر دیگری مواجه می‌شویم که با متن مصوب فاصله دارد. حتی در این موارد هم معمولاً اینگونه بوده که با تعامل کارها پیش‌رفته است تا اثری در توقیف نماند و صاحبان آثار دچار خسارت نشوند.

وی تأکید کرد: چیزی به عنوان «بسته شدن همیشگی پرونده یک فیلم» در سازمان سینمایی نداریم و همه موارد با تعامل قابل حل است، مگر آنکه یک فیلم به‌گونه‌ای باشد که واقعاً بخواهد ریشه و اصل و اساس را تخریب کند و دیگر راه نجاتی برای خود باقی نگذاشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مردم سینما و تئاتر را به طور کامل از سبد خانوار حذف کرده‌اند/نیازمند برنامه ریزی درست برای نجات هنر و فرهنگ در این ایام هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پویا امینی گفت: وضعیت اقتصادی پساکرونا به نحوی پیش رفت تا خانواده‌ها اتفاقات فرهنگی و تفریحی را از سبد کالایی خود حذف کنند، طبیعتا اگر امروز سینما مخاطب ندارد و آمار فروش هر روز کمتر می شود به این دلیل است که مردم سینما و تئاتر را به طور کامل از سبد خانوار حذف کرده اند.

به گزارش سینماپرس، پویا امینی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: واقعیت امر اینکه چندین پیشنهاد بوده اما فعلا ترجیح می‌دهم کار نکنم تا شرایط تولید به اوضاع بهتری مبدل شود.

وی درباره دور شدن خود از عرصه بازیگری و به خصوص تئاتر اضافه کرد: طی دو سال گذشته فعالیت پررنگ تری در تئاتر نسبت به سینما و تلویزیون داشتم اما این عرصه هم نیازمند پشتوانه و حمایت بیشتر است، باید شرایطی مهیا شود تا ما بتوانیم بار دیگر روی صحنه برگردیم و کاری را تولید کنیم.

امینی درباره دلیل اصلی کاهش تعداد مخاطبان سینما تاکید کرد: در شرایط فعلی اقتصادی بعد از دوران کرونا طبیعی است که سینما مخاطبش را از دست بدهد. همه ما می‌دانیم که اوضاع سینما و تئاتر و همچنین موسیقی خوب نیست و این نشان دهنده آن است که نیازمند برنامه ریزی درست برای نجات هنر و فرهنگ در این ایام هستیم.

امینی: سینما و تئاتر دیگر مخاطب مردمی ندارند

بازیگر سریال «خط قرمز» در همین رابطه تاکید کرد: وضعیت اقتصادی پساکرونا به نحوی پیش رفت تا خانواده‌ها اتفاقات فرهنگی و تفریحی را از سبد کالایی خود حذف کنند، طبیعتا اگر امروز سینما مخاطب ندارد و آمار فروش هر روز کمتر می شود به این دلیل است که مردم سینما و تئاتر را به طور کامل از سبد خانوار حذف کرده اند.

امینی احیا سینما را نیازمند گذر زمان و برنامه ریزی درست فرهنگی خواند و خاطرنشان کرد: همه چیز دچار رکوردی عجیب شده است، امروز سینما و تئاتر نسبت به هر زمانی با مخاطبان کمتری روبرو هستند، از سویی گرانی بلیت و از سویی مشکلات اقتصادی پس از کرونا باعث شده تا شرایط تولید و اکران مناسب برای این عرصه ها فراهم نباشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایندگی سینمای ایران یا تفریح؟!/ انتقاد از حضور بی خاصیت برخی افراد و نهادها در جشنواره های جهانی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران کشور با انتقاد از نحوه حضور سینمای ایران در جشنواره های جهانی و هدررفت بودجه های بیت المال متذکر شدند: تهیه غرفه و هزینه کرد مبالغ زیاد از بودجه بیت المال در جشنواره های جهانی هیچ نفعی برای سینمای ایران نداشته و ندارد! این دسته از سینماگران تاکید کردند که نگذارید برخی به اسم سینما ولی برای تفریح و گردش به جشنواره های جهانی بروند.

به گزارش سینماپرس در شرایط اقتصادی کنونی و با توجه به عدم دستاورد مطلوب سال ها حضور سینمای ایران در بازارهای جشنواره های سینمایی جهان نیاز است تا مدیران سینمایی برای جلوگیری از شوآف های بی ارزش در جشنواره های جهانی تجدید نظر کرده و اجازه ندهند تا بیش از این برخی افراد خاص بتوانند همه ساله با هزینه بیت المال در این جشنواره ها شرکت کنند و ضمن گشت و گذار احیانا با برخی از دم دستی ترین و سطحی ترین مسئولان سینمایی جهان گپ و گفتی داشته باشند و با آن ها عکس یادگاری بگیرند و اینطور بیلان کاری خود را پر و پیمان و حضور خود را تأثیرگذار و مهم جلوه دهند.

بی تردید مسیر غلطی که بنیاد سینمایی فارابی سال های سال دنبال کرده باید در دولت انقلابی سیزدهم درهم بشکند. دیگر زمان هدر دادن بودجه های بیت المال نیست؛ تجربه ثابت کرده سال ها حضور سینمای ایران در بازارهای بین المللی نه موجبات رشد و توسعه سینمای انقلاب اسلامی را فراهم آورده و نه باعث شده تا کمپانی های بزرگ جهانی تمایلی برای خرید و اکران فیلم های ایرانی از خود نشان دهند و نه تولیدات مشترکی که از قبل حضور سینمای ایران در این بازارها صورت گرفته قابل دفاع بوده است!

در همین راستا با ۱۰ تن از سینماگران کشور آقایان: سیدامیر سیدزاده، سیروس تسلیمی، ابراهیم اصغری، امیر سمواتی، جلیل شعبانی، کاوه صباغ زاده، ساسان سالور، علیرضا سبط احمدی و عبدالله علیخانی و سرکار خانم: روح انگیز شمس گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما با انتقاد شدید از حضور سینمای ایران در جشنواره های جهانی و هدررفت بودجه های بیت المال گفت: بنده قاطعانه عنوان می کنم با هدررفت بیت المال به بهانه حضور سینمای ایران در بازارهای جهانی مخالفم و معتقدم زمانی می توان از حضور سینمای ایران در بازارهای جهانی حمایت کرد که افراد با بودجه شخصی شان به این جشنواره ها بروند و غرفه اجاره کنند و برای آینده سینما رایزنی کنند نه اینکه در این اوضاع با پول دولت به این رویدادها بروند که هر عقل سلیمی با این رفتار و کردار مخالف است. مسئولان فقط شعار می دهند و حرف های قشنگ می زنند! آن ها فکر می کنند با حرف قشنگ زدن مطلب تمام است. در سال های متمادی این شوآف ها و شعارها همیشه بوده اما کسی نبوده بپرسد خروجی این شوآف ها به کجا رسیده؟ آیا این شوآف ها و بیلان ها باعث شده تا ما بتوانیم محصولات مشترکی با استانداردهای جهانی تولید کنیم و برای سینمای مان درآمدزایی عالی داشته باشیم؟ ‌ آیا توانستیم اصلا فیلمی تولید کنیم که به اندازه خرجش دخل هم برایمان داشته باشد؟ آیا توانستیم محصول جهانی ارزشمندی را به دنیا معرفی کنیم که فرهنگ و آداب و سنن ما در آن لحاظ شده باشد؟ چنین موارد امکان ندارد در تمامی این سال ها حتی یک بار هم اتفاق بیفتد.

سیروس تسلیمی فیلمنامه نویس، تهیه‌کننده و بازیگر سینما در این باره تصریح کرد: تهیه غرفه و هزینه کرد مبالغ گزاف از بودجه بیت المال در جشنواره های جهانی هیچ نفعی برای سینمای ایران نداشته و ندارد و این آمار و بیلان هایی که طی همه سال های حضور سینمای ایران در بازارهای جشنواره های جهانی بیرون آمده هیچ دستاوردی برای سینمای ما محسوب نمی شود و هرگز این هزینه کردها باعث رشد و اعتلای سینمای کشور ما نشده است از این رو امیدوارم مدیران سینمایی در دولت جدید مانع این بریز و بپاش ها از جیب مردم شوند. نگذارید برخی به اسم کار برای سینما به تفریح و گردش بروند؛ بنده شخصاً با هدررفت بیت المال کاملاً مخالفم و معتقدم باید جلوی این هزینه های زائد گرفته شود. مدیران سینمایی نباید این بودجه ها را اینطور هدر کنند. دلسوزان سینما و مملکت باید فکر بهینه ای برای رشد ایران در عرصه جهانی داشته باشند نه اینکه به صورت کلیشه ای بروند و بودجه ای صرف کنند و فکر کنند این حضور موثر است.

روح انگیز شمس کارگردان سینما به سینماپرس گفت: حضور سینمای ایران در بازارهای جهانی، تلف کردن بودجه بیت المال و کاری بی نتیجه است و بنده قطعاً با اتلاف بودجه بیت المال آن هم در این اوضاع آشفته اقتصادی به شدت مخالفم و امیدوارم مدیران جدید سینمایی به این معضل پایان بدهند و راه نادرست گذشته را ادامه ندهند. به فکر رفع معضل بیکاری و گرسنگی سینماگران باشید! در حال حاضر سینمای ایران نیاز دارد تا هر هزینه ای در داخل کشور انجام شود. تولیدات خوابیده و بیکاری سینماگران به بالاترین حد خود رسیده و از این رو مدیران سینمایی باید به جای اتلاف بودجه بیت المال برای حضور بی دستاورد سینمای ایران در بازارهای جهانی فکری برای رفع معضلات تولید آثار سینمایی و معیشت سینماگران بی پناه باشند.

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما گفت: در این سال ها شاهد بودیم کسانی که به عنوان مدیر و مسئول از سوی نهادهای دولتی با بودجه بیت المال رهسپار بازارهای فیلم جشنواره های جهانی می شدند تنها در پی ارائه بیلان و آمار به مدیران بالادستی شان بودند که کاری بسیار نادرست است! آن ها نه به محتوای آثار ارائه شده در این بازارها توجه کرده و می کنند و نه برای سرمایه هنگفتی که با حضور در این رویدادها هدر می شود دل می سوزانند! از همه این اتفاقات مهمتر اینکه حضور آثار تلخ و سیاه در بازارهای جهانی از نظر فرهنگی آسیب جدی به کشور وارد می کند و باید جلوی ادامه این کار گرفته شود. فیلم هایی که با نگاه سیاه نمایی در جشنواره های خارجی نمایش داده می شوند و یا در بازارهای فیلم مورد توجه قرار می گیرند مستقیم و غیر مستقیم به سفارش کسانی که مخالف کشور ما هستند و در خارج از کشور فعالیت فرهنگی می کنند ساخته می شوند؛ در واقع جشنواره های خارجی این را دیکته می کنند که فیلمساز ما چه نوع فیلمی باید تولید کند در صورتی که ما باید فرهنگ با نگاه فرهنگی و استراتژیک خودمان را به دنیا ارائه دهیم.

امیر سمواتی تهیه کننده سینما در این رابطه اظهار داشت: سال های سال است سینمای ایران در بسیاری از بازارها و جشنواره های بین المللی حضور پیدا کرده و هزینه های میلیون دلاری حوزه بین الملل سینمای ایران بیش از آنکه به نفع هنرهفتم باشد به نفع کارمندان این حوزه بوده و هست چرا که این افراد به واسطه حضور در این بازارها روابط شخصی خود را تقویت کردند و خودشان امروزه به عنوان پخش کننده مشغول به کار هستند. از زمان مدیریت آقای بهشتی در بنیاد سینمایی فارابی که آقای شجاع نوری ارتباطات بین المللی را شروع کردند تا امروز که بسیاری افراد در این حوزه فعالیت کرده اند و به عنوان کارمند دولت حقوق می گیرند تنها خود را تقویت کردند و هرگز هیچ کدام باعث نشدند سینمای ایران در ابعاد بین المللی مطرح شود.

جلیل شعبانی تهیه کننده سینما تصریح کرد: نمایندگانی که به اسم سینمای ایران در بازارهای جهانی حضور پیدا می کنند خودشان می دانند سینمای ایران در بازار جهانی جایگاه قابل قبولی ندارد و حضورشان در این رویدادها یک عمل باطل است که در نهایت منافعی برای سینمای ما به همراه نمی آورد. فیلم های سینمای اجتماعی ما قطعا برای مخاطبان جهانی جذابیت ندارند چرا که این فیلم ها برای فرهنگ ما ساخته شده اند و مخاطب جهانی نمی تواند با آن ها ارتباطی برقرار کند. ما باید به سمت فیلم های خاص و داستان های خاص برویم؛ باید فیلم های ما زبان بین المللی داشته و برای مخاطب بین المللی قابل درک باشد مانند آثار کیارستمی که در فضای روستایی تولید می کرد و برای مخاطب جهانی قابل باور بود. پس هر فیلمی به درد ارائه در بازارهای جهانی نمی خورد و از این نظر حضور سینمای ایران در بازارهای جهانی نوعی شوآف محسوب می شود.

کاوه صباغ زاده کارگردان سینما به عنوان یکی از مخالفان سرسخت حضور سینمای ایران در بازارهای جهانی گفت: حضور سینمای ایران در بازار فیلم جشنواره های جهانی معنای واقعی اسراف بودجه است؛ شاید اگر بخواهیم درصد بگیریم در ۹۰ درصد مواقع این حضورها هیچ نتیجه مثبتی برای سینما در پی نداشته و ندارد و شاید تنها در ۱۰ درصد مواقع تأثیر اندکی برای اکران فیلم های سینمای ایران در خارج از کشور داشته باشد. حضور مستمر سینمای ایران در بازارهای فیلم جهانی حتی نتوانسته باعث این شود که فیلمسازان ما در دنیا شناخته شوند. شاید الآن از خیل انبوه فیلمسازان وطنی تنها افراد معدودی را در دنیا بشناسند. از این نظر می توانیم بر این امر صحه بگذاریم که حضور سینمای ایران در بازارهای فیلم جهانی بیشتر یک تفریح و دورهمی است و دستاورد خاصی ندارد.

ساسان سالور تهیه کننده سینما با انتقاد شدید از حضور سینمای ایران در جشنواره های جهانی و هدررفت بودجه های بیت المال گفت: حضور سینمای ایران در بازارهای فیلم جشنواره های جهانی جز اتلاف بودجه بیت المال و خوش گذرانی برخی مدیران هیچ عایدی ندارد! فقط چند نفر از مدیران و نزدیکان دستگاه های دولتی چند روزی به سفر می روند و از جیب مردم تفریح می کنند و پول هتل و گشت و گذار و خورد و خوراک آن ها از بیت المال تأمین می شود و در نهایت هم هیچ دستاورد قابل قبولی برای سینمای ایران مشاهده نمی شود. متأسفانه مدیران سینمای ایران همواره به حرف های دغدغه مندانه و دلسوزانه اهالی سینما بی توجه بوده و هستند و هر کس که سکان فرهنگ و هنر کشور را در دست می گیرد دوست دارد تجربیات غلط قبلی ها را پیگیری کند که یکی از تجربیات غلط همین حضور در جشنواره های جهانی است.

علیرضا سبط احمدی تهیه کننده سینما اظهار داشت: سینمای ایران متخصص عرضه بین المللی ندارد و کسانی که به نمایندگی از سینمای ایران در جشنواره ها حضور پیدا می کنند به تفریح و سیزده به در می روند و تا زمانی که شرایط این گونه باشد هیچ امیدی به بهبود وضعیت سینمای ایران در عرصه بین المللی نخواهیم داشت! ما نتوانستیم اصالت فرهنگ ایرانی-اسلامی را به تصویر بکشیم. به اتفاق مهمی نظیر انقلاب اسلامی را توجهی می کنیم و درباره آن فیلم نمی سازیم. خوب تا وقتی این گونه فیلم ها را نمی سازیم اصلاً حضورمان در عرصه بین المللی معنایی ندارد. ما زمانی باید در عرصه بین الملل حضور پیدا کنیم که بتوانیم فرهنگ دینی و ملی و انقلابی مان را به جهانیان عرضه کنیم.

عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما متذکر شد: رفت و آدم یک مشت آدم به جشنواره های جهانی و هدر کردن بودجه مملکت برای هتل و خوراک و هزینه غرفه و… هیچ دستاوردی برای سینمای ما در پی ندارد اما متأسفانه مدیران ما همواره شعار می دهند و حرف می زنند و سعی می کنند از این کارهای اشتباه خود دفاع کنند! من نمی دانم اصلاً در شرایطی که سینمای ایران به خط پایان رسیده و نفس هایش به شماره افتاده این هزینه کردها برای حضور در بازارهای فیلم جهانی چرا و با چه بینشی صورت می گیرد؟ اینکه عده ای روی هوا حرف می زنند و شعار می دهند و تأکید می کنند که سینمای ایران باید در بازارهای فیلم جهانی حضور داشته باشد تنها به دلیل در نظر گرفتن منافع شخصی خودشان است. این ها خودشان خوب می دانند این حضور هیچ دستاوردی برای ما در پی ندارد. دستاورد باید قابل لمس باشد و با حرف و شعار و گزارش کار یک عده مدیر دولتی هیچ چیزی درست شدنی نیست!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قهرمانی: سفارتخانه های غربی برخی سینماگران را هدایت کردند/ دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی ایشان را نسبت به عواقب کارشان توجیه کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدقهرمانی تهیه کننده سینما با انتقاد شدید از سیاسی کاری برخی دست اندرکاران سینما گفت: سرنخ اصلی جریانات تفرقه افکن و آشوبگر در سفارتخانه ها است و سفارتخانه های غربی سینماگران را برای امضای بیانیه خطاب به نیروهای مسلح هدایت کردند اما آنچه حائز اهمیت است اینکه هنرمندان در هر صورت باید تنها منافع ملی را در نظر بگیرند و ملعبه دست دشمنان نظام و انقلاب نشوند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «گیرنده» و «فرشتگان قصاب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ورود هنرمندان به مسائل سیاسی خصوصاً در زمانی که رنگ و بوی جناحی و حزبی بدهد خطرناک است. این اتفاق اول برای خودشان خطرناک است و سپس برای کشور! هنرمند هرگز نباید خود را خرج جریانات سیاسی کند و همواره باید منافع ملی را در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: سفارتخانه های غربی با عملیات فریب هنرمندان را به سمت آشوبگری و اغتشاش سوق می دهند. اصولاً همواره در این کارهای جمعی جریانی خارج از آن دایره افراد امضاکننده وجود دارد و بی تردید علاوه بر سفارتخانه ها جریانات سیاسی برانداز و خارج از کشور نیز پشت این بیانیه هستند.

قهرمانی سپس با بیان اینکه دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی یکایک امضاکنندگان را نسبت به عواقب کارشان توجیه کنند تصریح کرد: این قبیل امضاها اغلب از روی جو گیر شدن است. از این رو باید اطلاعات درست به آن ها داده شود تا دیگر وارد این دام های خطرناک نشوند و راه خود را از معاندین جدا کنند. برخی از این افراد هم خود را لیدر یک جریان و حزب خاص احساس می کنند که این تفکر هم عقلانی و پسندیده نیست.

این سینماگر در پایان این گفتگو متذکر شد: هنرمند اگر از هر مسأله ای ناراحت و عصبانی است نباید برای نظام هزینه ایجاد کند و ناراحتی خود را به گردن نظام بیندازد. هنرمند باید راه خود را از وطن فروشان جدا کند و من امیدوارم با توجیهی که دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی می کنند دیگر هرگز شاهد اتفاقات مشابه از سوی سینماگران و سایر هنرمندان و اقشار کشور نباشیم و آب به آسیاب دشمنان نظام و انقلاب اسلامی نریزیم.

مشاهده خبر از سایت منبع