X

بایگانی مهر 30, 1401

دفتر سینمایی

نمایش آثار ۴ دهه سینمای کودک در موزه سینمای ایران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، بیست و پنج فیلم در حوزه کودک و نوجوان از اول آبان ماه هر روز ساعت ۱۰:۳۰ صبح برای مدارس، خانواده‌ها و علاقمندان سینمای کودک در موزه سینما نمایش داده می‌شود.

«فهرست مقدس» ساخته محمد امین همدانی، «بنیامین» ساخته محسن عنایتی، «شاهزاده روم» ساخته گروه هنر پویا، «رستم و سهراب» ساخته کیانوش دالوند، «امین و اکوان» ساخته زحل رضوی، «آخرین داستان» ساخته اشکان رهگذر، «فیلشاه» ساخته گروه هنر پویا، «پسر دلفینی» ساخته محمد خیراندیش، «بازیووو» ساخته امیرحسین قهقرایی، «منطقه پرواز ممنوع» ساخته امیر داساگر، «تعطیلات تابستانی» ساخته فریدون حسن پور، «گلنار» ساخته کامبوزیا پرتوی، «خاله قورباغه» ساخته افشین هاشمی، «نخودی» ساخته جلال فاطمی، «یکی بود یکی نبود» ساخته ایرج طهماسب، «وقتی همه خواب بودند» ساخته فریدون حسن پور، «پسر مریم» ساخته حمید جبلی، «پاتال و آرزوهای کوچک» ساخته مسعود کرامتی، «مدرسه پیرمردها» ساخته سیدعلی سجادی حسینی، «سفر جادویی ساخته» ابوالحسن داوودی، «دزد عروسک‌ها» ساخته محمدرضا هنرمند، «والدین امانتی» ساخته حسین قناعت، «گل به خودی» ساخته احمد تجری، «بام بالا» ساخته سیدجمال سید حاتمی و «شهر موش‌ها ۱» ساخته محمدعلی طالبی از جمله فیلم‌هایی هستند که برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است.

گفتنی است، این فیلم‌ها از اول تا بیست و پنجم آبان‌ماه به ترتیب هر روز ساعت ۱۰:۳۰ در سالن فردوس موزه سینمای ایران به نمایش درمی‌آیند.

موزه سینمای ایران آمادگی دارد فیلم‌هایی که با موضوع کودک و نوجوان (بعد از انقلاب اسلامی) ساخته شده‌اند را با هماهنگی صاحبان آثار در این مجموعه فرهنگی- تاریخی نمایش بدهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یادبود کارگردان فقید در جشنواره فیلم کوتاه/ اکران آنلاین نداریم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، بزرگداشت محمود نظرعلیان بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون که با عبارت «مردی یرای تمام فصول» توصیف شده، از اتفاقات ویژه سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است.

محمود نظرعلیان متولد ۷ مهر ۱۳۲۹ و دارای مدرک درجه یک هنری (دکترا) است. بازی در آثار متعددی از جمله فیلم‌های سینمایی «زیر نور ماه»، «پرنده باز کوچک»، «آمین خواهیم گفت»، «سیزده ۵۹»، «پوست»، «همه چیز برای فروش»، «روسی»، «سه کام حبس»، «مردی که اسب شد» و… از جمله سوابق حرفه‌ای این هنرمند باتجربه است.

همچنین نکوداشت زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد کارگردان سینما نیز از جمله رویدادهای جشنواره سی‌ونهم است که عبارت «معلم نجیب و متواضع سینما» را برای توصیف این هنرمند فقید انتخاب کرده است.

اصغر یوسفی‌نژاد متولد سال ۱۳۴۸ فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و منتقد سینما بود. وی سال‌ها در نشریه‌های معتبری مانند مجله فیلم فعالیت داشت. او در سال ۱۳۹۵ با فیلم «خانه (اِو)» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت. و مورد تحسین مخاطبان قرار گرفت. آخرین فیلم او نیز «عروسک» نام دارد.

یوسفی‌نژاد ۲۲ شهریور سال جاری دار فانی را وداع گفت.

فیلم‌های سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه را روی پرده تماشا کنید

آثار راه‌یافته به سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران تنها در سالن‌های اصلی میزبان این رویداد روی پرده می‌روند و امکان تماشای آنلاین این آثار وجود ندارد.

پس از تجربه دو سال اکران آنلاین آثار راه‌یافته به این جشنواره در سایه بحران کرونا و نبود امکان گردهمایی سینماگران در سالن‌های نمایش، امسال تمامی فیلم‌های جشنواره در سالن‌های پردیس سینمایی ملت روی پرده می‌روند و اکران آنلاین نخواهند داشت.

ستاد برگزاری جشنواره سی‌ونهم اعلام کرد به جهت متفق‌القول بودن فیلمسازان فیلم‌ها تنها در پردیس سینمایی ملت و محل برگزاری جشنواره نمایش داده می‌شوند.

اکران آنلاین فیلم‌های جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران طی دو سال گذشته و متأثر از شرایط کرونایی کشور، فرصتی را فراهم آورد تا مخاطبان امکان دسترسی به آثار راه‌یافته به این رویداد را داشته باشند که بازگشت نسبی به شرایط ایمن برای تماشای جمعی آثار در سالن‌های سینما، امسال علاقه‌مندان می‌توانند به صورت آزاد و رایگان به تماشای آثار مورد علاقه خود در سالن‌های پردیس سینمایی ملت بنشینند.

جدول نمایش فیلم‌های حاضر در دوره سی و نهم و جزییات آن در سایت انجمن سینمای جوانان ایران به نشانی www.iycs.ir قرار دارد.

مرور آثار امید وفایی در جشنواره فیلم کوتاه تهران

مرور آثار داستانی و مستند امید وفایی فیلمساز و مدرس انجمن سینمای جوانان ایران از دیگر بخش‌های جنبی سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است.

فیلم‌های داستانی و مستند «امروز روز من (۱۳۷۹)»، «آدم معمولی (۱۳۸۴)»، «وقایع‌نگاری یک عشق ناتمام (۱۳۸۵)»، «به همین سادگی (۱۳۸۶)»، «تیغ و قلم (۱۳۸۸)»، «در این نزدیکی (۱۳۸۷)»، «روشنایی‌های شهر (۱۳۹۰)» و «سزارین (۱۳۹۷)» از جمله آثار وفایی است که در سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران نمایش داده می‌شود.

وفایی متولد ۱۳۵۵ و دانش‌آموخته دوره‌های فیلم‌سازی انجمن سینمای جوانان ملایر در سال ۱۳۶۹ است. وی مدرک کارگردانی خود را از دانشگاه سوره اصفهان-تهران در سال ۱۳۸۴ دریافت کرده و وی به‌عنوان یکی از فعال‌ترین اعضای انجمن در استان همدان علاوه بر فیلم‌سازی و عکاسی به‌عنوان مدرس فیلم‌سازی و عکاسی فعالیت دارد. او همچنین دبیری جشنواره منطقه‌ای فیلم و عکس ملایر (آگر) را نیز برعهده داشته است.

سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲) در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چراغ بزم «فیلم کوتاه» در «ملت» روشن شد/ فرصت صله رحم سینمادوستان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، پردیس سینمایی «ملت» تهران از امروز چهارشنبه ۲۷ مهرماه میزبان برگزاری سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، به‌عنوان یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی کشور خواهد بود.

آیین افتتاحیه این دوره از جشنواره به سنت هر ساله و به‌دور از زرق و برق‌های مرسوم و بسیار مختصر برگزار شد و طی آن مهدی آذرپندار دبیر جشنواره به فیلمسازان و مخاطبان خیرمقدم گفت.

در این مراسم که در آغاز اولین سانس اکران فیلم‌های بخش مسابقه ملی این رویداد برگزار شد، آذرپندار خطاب به مخاطبان حاضر در سالن گفت: فقط آمدم تا به شما خیر مقدم بگوییم که تشریف آوردید. حالا سال فیلم کوتاه را تحویل کردید و امیدوارم آیین صله رحم اهالی فیلم کوتاه به خوبی برگزار شود و قهر از خانواده فیلم کوتاه دور باشد. امید داریم در این دوره از جشنواره برای فیلم‌ها بهترین اتفاق بیفتد.

مدیر انجمن سینمای جوانان ایران افزود: ممنونم در این شرایطی که همه از ابعاد آن مطلع هستیم به جشنواره آمده‌اید. برگزاری جشنواره برای این نیست که بگوییم خواسته‌ای بوده و نتیجه‌ای نداده است، بلکه به نظرم در برگزاری این رویداد موفقیتی برای همه وجود دارد؛ برای همه آنهایی که فیلم دارند، برای برگزارکنندگان و برای جامعه فیلم کوتاه. ممنونم که آمدید و امیدوارم بهترین اتفاقات برای همه رخ بدهد.

پس از این سخنان که در حضور جمعی از فیلمسازان و مخاطبان علاقه‌مند حاضر در پردیس ملت همزمان با اولین روز اکران فیلم‌ها ایراد شد، جشنواره سی‌ونهم با آغاز اکران فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران، رسماً آغاز به کار کرد.

چگونه می‌توان به تماشای فیلم‌های جشنواره نشست؟

علاقه‌مندان به سینمای کوتاه می‌توانند از همین امروز و مطابق با جدول اکران منتشرشده از سوی ستاد برگزاری جشنواره در محل پردیس سینمایی ملت به تماشای فیلم‌های منتخب خود بنشینند.

امروز اعلام شد که این رویداد برخلاف دو دوره گذشته که به دلیل مواجهه با بحران کرونا امکان گردهم آمدن فیلمسازان و مخاطبان در سالن سینما وجود نداشت، جشنواره هیچ اکران آنلاینی ندارد و همه فیلم‌ها تنها در پردیس ملت روی پرده می‌رود.

وقتی دبیر زیر بار تعطیلی جشنواره نرفت

از نکات مهم درباره این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران، حرف و حدیث‌هایی بود که طی هفته‌های اخیر و متأثر از ناآرامی‌ها در محافل سینمایی مطرح شده بود و می‌رفت تا اصل برگزاری این رویداد را تحت‌تأثیر خود قرار دهد.

این فضاسازی‌ها در حالی بود که پس از دو سال کرونایی، جشنواره سی‌ونهم در تدارک ویژه برای حضور حداکثری اهالی سینمای کوتاه در محفل برگزاری این رویداد قرار داشت و انصراف برخی سینماگران از حضور در جشنواره می‌توانست حاشیه‌هایی را برای آن رقم بزند.

در این شرایط و با تصمیم‌گیری به موقع مسئولان برگزاری، گروهی از سینماگرانی که متقاضی لغو برگزاری جشنواره در شرایط فعلی بودند، با مهدی آذرپندار دبیر جشنواره به گفتگو نشستند تا به صورت مستقیم دغدغه‌های خود را مطرح کنند.

در آن نشست سینماگران از مساعد نبودن فضا و شرایط برای برگزاری جشنواره گفتند اما آذرپندار تأکید کرد جا به جایی زمان جشنواره به معنای تلاقی زمانی آن با جشنواره‌ها و رویدادهای بین‌المللی دیگر است و در واقع ممکن است به عدم برگزاری جشنواره منجر شود. ضمن اینکه کسی از آینده این اتفاقات و شدت و ضعف آن نیز خبر ندارد. پس به تعویق افتادن جشنواره ممکن نیست.

آذرپندار چند روز بعد از این دیدار، در نشست خبری خود صراحتاً عنوان کرد که برخی از فیلمسازان و استادان نشست‌های تخصصی جشنواره به دلیل تهدید و فشارهای مجازی و تلفنی متن انصراف خود را در فضای مجازی نوشته‌اند اما تا دقیقه نود با آنها برای حضورشان مذاکره خواهد شد. او همچنین به این موضوع اشاره کرد که تصمیم آنها برای خروج از جشنواره و البته مواضع‌شان تا جایی که در حیطه اختیارات اوست، تبعاتی برای سینماگران نخواهد داشت.

با وجود تمام این حواشی اما جشنواره سی‌ونهم فیلم کوتاه از صبح امروز و در موعد مقرر به‌صورت رسمی آغاز به‌کار کرد تا مهمترین رویداد سینمای ایران در حوزه فیلم کوتاه، میزبان سینماگران و مخاطبان فعال در این حوزه باشد.

اکران فیلم‌های سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تا دوم آبان ماه در پردیس سینمایی ملت برقرار خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بهروز شعیبی و علی سرتیپی «هم‌آهنگ» می‌شوند/ صدور ۸ مجوز سینمایی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، فیلم‌نامه‌های سینمایی «شیطان صفت» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی مهدی صباغ‌زاده طوسی، «جنگل پرتقال» به تهیه‌کنندگی سید رسول صدرعاملی، کارگردانی و نویسندگی آرمان خوانساریان (محصول بنیاد سینمایی فارابی)، «زود باش، دیر می‌شه» به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله علی‌اسمعیلی (حبیب اسماعیلی)، کارگردانی محمدحجت ذیجودی و نویسندگی شبیر پرستار و میثم عقبائی‌جاک، «قلب رقه» به تهیه‌کنندگی مهدی فرجی برزگر، کارگردانی و نویسندگی خیرالله تقیانی‌پور، «بی‌داد» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی سهیل بیرقی، «هم آهنگ» به تهیه‌کنندگی علی‌رضا سرتیپی اصفهانی (علی سرتیپی)، کارگردانی بهروز شعیبی عمرانی و نویسندگی محمدسجاد نجفی و مهرداد کوروش‌نیا، «دیوانه باش آدم باش» به تهیه‌کنندگی حسین پوراسمعیلی، کارگردانی آرش معیریان و نویسندگی مهرداد عامل نیکنام، «پاییز دریا» به تهیه‌کنندگی وحید موسائیان، کارگردانی و نویسندگی فرود عوض‌پور موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.

همچنین شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی، با صدور پروانه ساخت فیلمنامه نیمه بلند داستانی «طبل» به تهیه‌کنندگی مرتضی ذوالفقاری نسب، کارگردانی و نویسندگی کبری غروی، فیلمنامه کوتاه داستانی «تر» به تهیه‌کنندگی جلیل اکبری صحت، کارگردانی و نویسندگی حمیدرضا احمدی سلطان آبادی، فیلمنامه بلند داستانی «ملودی» به تهیه کنندگی، کارگردانی و نویسندگی سید بهروز سبط رسول موافقت کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۲۲۲ شهر بالای ۵۰ هزار نفر فاقد سالن سینما هستند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، محمد خزاعی شامگاه چهارشنبه در آئین مهر سینمای ایران در قم در سخنانی اظهار داشت: توجه به هنرمندان استان‌ها در اولویت برنامه‌های سازمان سینمایی قرار دارد و این مراسم نیز به منظور تکریم از اهالی سینما در استان‌ها برگزار می‌شود که در سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان سینمایی عنوان داشت: در این مدت با سفر به استان‌ها تلاش شده تا مشکلاتی که هنرمندان و همچنین فیلمسازان با آن مواجه هستند، مورد شناسایی قرار گرفته و برای حل این مشکلات اقدامات لازم صورت گیرد.

وی گفت: تفاهم‌نامه‌ای با استانداری قم منعقد شده که بر اساس آن، تجهیز انجمن سینمایی جوانان قم، تجهیز و همچنین نوسازی برخی از سینماهای استان، برپایی جشنواره‌های سینمایی و نیز کمک به تولید فیلم و مستند مورد توافق قرار گرفته است.

خزاعی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: هم اکنون در سطح کشور ۶۰۰ سینما داریم و تعداد ۲۲۲ شهر که جمعیت آن‌ها بالای ۵۰ هزار نفر است فاقد سالن سینما هستند.

زیرساخت‌های سینمایی در کشورمان مطلوب نیست

رئیس سازمان سینمایی افزود: زیرساخت‌های سینمایی در کشورمان مطلوب نیست؛ این در حالی است کشور ترکیه که در این عرصه صاحب سبک نبوده و صنعت فیلمسازی ندارد، سه هزار سالن سینما دارد.

وی ادامه داد: امکانات دفاتر سینمایی جوان مربوط به دوازده سال گذشته است ودر جلسه شورای عالی سینما که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، مقرر شد تا این دفاتر تجهیز شود و این امر تا پایان سال صورت گیرد.

خزاعی همچنین بیان داشت: در حال حاضر ۷۰ درصد بودجه سینمای جوانان و ۴۰ درصد بودجه مربوط به مرکز گسترش و سینمای تجربی برای تولید فیلم کوتاه و مستند به استان‌ها و شهرستان‌ها اختصاص داده شده است.

تدوین طرحی برای حل مشکل مسکن بیش از ۸ هزار نفر از فعالان در عرصه سینما

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به مشکل مسکن اهالی سینما اظهار داشت: برای حل مشکل مسکن بیش از ۸ هزار نفر از فعالان در عرصه سینما که عضو صندوق هنر می‌باشند طرحی آماده شده که در جلسه آینده شورای عالی سینما ارائه می‌شود.

خزاعی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: زیباترین صحنه‌های دوران دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و همچنین نقش روحانیت و مردم در سینما به نمایش گذاشته شده است که متأسفانه برخی‌ها نسبت به سینما تبلیغات منفی داشته و کم لطفی می‌کنند.

وی عنوان داشت: تاکنون بیش از ۴ هزار فیلم پس از انقلاب اسلامی در کشور تولید شده است و ایران رتبه دوازدهم سینمای دنیا را در اختیار دارد.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: اهالی سینما توانستند این مدت در ۴۴ جشنواره خارجی بیش از ۴۰۰۰ جایزه کسب کنند و برای این کشور و نظام افتخارآفرینی داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جنایتی که منجر به کشته شدن ۶۸ دانش‌آموز شد/ همه سکوت کردند! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

کاوه حدادی کارگردان مستند کوتاه «همه‌چیز از بالا قشنگ‌تر است» همزمان با حضور این مستند در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره ایده محوری آن توضیح داد: دی ماه سال ۶۵ در بروجرد، دو مدرسه ابتدایی و راهنمایی بمباران شد و متأسفانه در آن اتفاق ۶۸ کودک دانش‌آموز کشته شدند. از آنجایی که من متولد بروجرد هستم، دغدغه‌ام این بود که درباره این ماجرای تلخ تاریخی، یک فیلم بسازم. این فیلم ۲۶ دقیقه‌ای یک مستند است که در بخش‌هایی از آن روایت داستانی و بازسازی هم داریم.

این مستندساز درباره فضای روایت خود گفت: ما برای این مستند سراغ دو نفر از دانش‌آموزان همان مدارس که الان زنده هستند رفتیم و همزمان با مادر دو دانش‌آموز شهید این حادثه هم رفتیم که همسرش هم که به دنبال فرزندانش رفته بود، بر اثر اصابت موشک به شهادت رسیده است. با معلم کلاس دوم ابتدایی آن زمان این مدرسه هم گفتگویی داشتیم و از اطلاعات فردی هم استفاده کردیم که از کارمندان بنیاد شهید آن زمان بود و اطلاعات بسیار خوبی از این حادثه داشت.

وی درباره روایت دانش‌آموزان بازمانده از این حادثه گفت: براساس خاطره این افراد، این دانش‌آموزان در شیفت بعد از ظهر بودند و در آن موقع برای ورود به کلاس در حیاط مدرسه صف بسته بودند. حین همین مراسم، موشکی مقابل درب مدرسه اصابت می‌کند که این دو دانش‌آموز از حال و هوای بعد از این اتفاق و وضعیت کشته‌ها و زخمی‌ها در مستند صحبت می‌کنند.

هنوز تصویر جنازه تکه‌تکه دوستان‌شان را فراموش نکرده‌اند!

حدادی تأکید کرد: چنین فاجعه‌ای هیچ‌گاه از ذهن افراد پاک نمی‌شود. همین راویان ماجرا که در مستند ما حضور دارند، هنوز هم تحت‌تأثیر این جریان قرار دارند. یکی از افرادی که ما با او مصاحبه کردیم و از دانش‌آموزان مقطع راهنمایی در آن زمان بوده است، می‌گفت، هر شب موقع خواب، محال است که این اتفاق به ذهنم نیاید و جنازه‌های دوستانم را به یاد نیاورم. او جنازه تکه‌تکه و سوخته دوستان و هم‌کلاسی‌هایش را به چشم خود دیده بود و می‌گفت این تصاویر هیچ‌گاه از ذهن من پاک نمی‌شود. این افراد هنوز هم به‌شدت از حادثه رخ داده متأثر هستند و هنگام روایت مشاهدات خود، احساساتی می‌شدند.

شرایط به‌گونه‌ای است که خارج از شهر کوچک بروجرد، اگر با دیگران درباره این ماجرا صحبت کنیم، بسیاری از آن بی‌اطلاع هستند و نمی‌دانند در طول جنگ چنین اتفاقی برای کشور ما رخ داده است. دوست داشتم فیلم من سند ماندگاری برای این کشتار شود

وی افزود: فیلم من به اندازه کافی تلخ هست و نمی‌خواستم گریه این راویان را در روایت فیلمم استفاده کنم و آگاهانه آن‌ها را از فیلم حذف کردم. به نظرم به اندازه کافی صحنه‌های تأثیرگذار و تلخ در فیلم وجود دارد و به همین دلیل این گریه‌ها را از فیلم حذف کردم.

این مستندساز ادامه داد: نمونه این اتفاق در دنیا بسیار اندک است که دشمن، یک مدرسه را هدف حمله موشکی قرار دهد و در یک شلیک ۶۸ دانش‌آموز را به‌صورت یکجا کشته شوند، اما هیچ‌گاه به این اتفاق تاریخی پرداخته نشده است. شرایط به‌گونه‌ای است که خارج از شهر کوچک بروجرد، اگر با دیگران درباره این ماجرا صحبت کنیم، بسیاری از آن بی‌اطلاع هستند و نمی‌دانند در طول جنگ چنین اتفاقی برای کشور ما رخ داده است. دوست داشتم فیلم من سند ماندگاری برای این کشتار شود.

وی افزود: برای من آنچه بیش از هر چیز جانمایه فیلمم بود، تأثیر جنگ بر کودکان بود. کودکان در همه جنگ‌ها قربانی هستند. این بچه‌ها هستند که بدون آنکه تصوری از جنگ داشته باشند، قربانی جنگ‌ها و درگیری‌ها و ناآرامی‌ها می‌شوند. حتی در ناآرامی‌هایی مانند همین حوادثی که در یک ماه گذشته در شهرهای مختلف کشور خودمان شاهد بودیم، باز هم بچه‌ها قربانیان اصلی هستند.

خارج از مرزهای بروجرد، کسی به این موضوع نپرداخته است!

این مستندساز درباره واکنش مجامع بین‌المللی به این اتفاق در زمان وقوع هم گفت: هیچ واکنشی نسبت به این اتفاق وجود نداشت. البته آن دوران، دوران خاصی بود و شاید اگر امروز شاهد چنین اتفاق تلخی بودیم، واکنش‌ها نسبت به آن هم بیشتر و متفاوت بود. در تحقیقاتی که برای این فیلم داشتم، به هیچ واکنشی از سوی نهادهای بین‌المللی برنخوردم. تنها چند نفر از مسئولان داخلی که هر یک به مناسبتی به بروجرد سفر کرده بودند، در سخنرانی‌های خود، اشاره‌ای هم به این ماجرا داشتند. واکنش‌ها در داخل هم در همین حد بوده و واقعیت این است که خارج از مرزهای آن شهر کوچک، اصلاً به این موضوع پرداخته نشده است.

حدادی درباره جذاب‌ترین تجربه خود در مسیر ساخت مستند «همه‌چیز از بالا قشنگ‌تر است» توضیح داد: من چند سال بود که به این سوژه فکر می‌کردم اما آن را نمی‌ساختم چرا که می‌خواستم به روایت و فرم اجرایی درستی برای آن برسم. جذاب‌ترین لحظه برایم همان لحظه‌ای بود که بالاخره به این فرم روایی رسیدم. حال کشف و شهود در آن لحظه داشتم. ایده‌ام هم این بود که اگر این بچه‌ها در آن ماجرا کشته نمی‌شدند، چه اتفاقی برای آن‌ها رخ می‌داد. همین ایده، کلید ورود من به دنیای این فیلم بود. تمرکز اصلی من بر روز زندگی دریغ‌شده از یک کاراکتر فرضی از میان این بچه‌ها بود. اگر این بچه که در ۱۲ سالگی شهید شده بزرگ می‌شد، چه تجربه‌هایی را سپری می‌کرد؟ همه این زندگی از او دریغ می‌شد! طیف سنی شهدای این اتفاق از ۸ تا ۱۳ سال بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افخمی: سینما به رادیو نزدیک است/ صدرعاملی: عده‌ای گفتند نرو! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، اولین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های (۳۹_۲۰) سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با حضور بهروز افخمی، کارگردان در سالن شماره ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهروز افخمی با اشاره به اهمیت فیلمنامه در فیلم کوتاه گفت: یکی از بحث‌هایی که در فیلم کوتاه مطرح است فشردگی داستانی است که قابلیت نمایش در سینما را داشته باشد؛ فشردگی است که باعث می‌شود مطلبی دو پهلو عنوان و فرم گیج کننده‌ای برای مخاطب ایجاد شود. معمولاً فیلم‌های اپیزودیک البته غیر از فیلم‌های ترسناک از حوصله مخاطب خارج است و تمرکز مخاطب را می‌گیرد پس تنها در فیلم‌های ترسناک است که مخاطب ممکن است اپیزود به اپیزود به فیلم علاقه‌مند شود.

وی با اشاره به برخی حکایت‌های ترسناک ژاپنی افزود: یکی از نمونه‌های این داستان‌ها، حکایت‌های ترسناک ژاپنی است که به فیلم تبدیل شده است، فیلم «کوایدان» ساخته ماساکی کوبایاشی است که از روی داستان‌هایی از لافکادیو هرن نویسنده ژاپنی انگلیسی است، به زبان انگلیسی ساخته شده و فیلم موفقی است. کوبایاشی چند داستان از این نویسنده را انتخاب کرده، به صورت فیلم درآورده و در نهایت تبدیل به فیلم موفقی و مشهوری به نام «کوایدان» شده است.

افخمی ادامه داد: از دیگر نمونه‌های موفق، مجموعه‌ای است که فرانسوی‌ها از داستان «افسانه های راز و خیال» ادگار الن پو ساخته‌اند که سه اپیزود است؛ سومین اپیزود آن را فدریکو فلینی ساخته، این اپیزود تنها فیلم ترسناکی است که فلینی با نام «هرگز روی سرتان با شیطان شرط‌بندی نکنید» ساخته که از اثر ادگار آلن پو در فضای پاریس آن زمان اقتباس شده است و آن هم اثر موفقی به شمار می‌رود.

این کارگردان با اشاره به شیوه‌های انتخاب داستان و نحوه تبدیل به فیلم کردن این داستان‌ها گفت: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که قرار است این داستان‌ها روی پرده نمایش داده شوند. اولین داستانی که برای نمونه برای شما انتخاب کرده‌ام «حکایت آن دو تن که خواب دیدند» است که از کتاب «هزار توهای لوئیس بورخس» انتخاب شده، مترجم این اثر یکی از بهترین مترجم‌ها، احمد میرعلایی است که پس از مرگش برخی شروع به حروفچینی مجدد داستان‌های او کرده‌اند که گاهی این موضوع باعث فاجعه می‌شود.

در ادامه این نشست افخمی بخشی از این کتاب را برای حاضران در جلسه خواند و عنوان کرد که همانند این داستان در کتاب «کیمیاگر» پائولوکوئیلو نیز آمده است.

افخمی ادامه داد: این مهم است که موضوعی که نزدیک به ۱۵۰ صفحه کتاب را دربرمی‌گیرد، آیا در دو صفحه هم می‌تواند اجرا شود یا خیر؟ اگر بشود باید این کار را کرد چون مخاطب با پرده بزرگ رو به رو است. باید بدانید که در فضای سینما با مخاطب آگاهی روبه‌رو هستید که هوش بالایی دارد و در تاریکی به پرده سینما نگاه می‌کند؛ توجه مخاطب به فیلم است و اگر فیلم خسته کننده باشد و یا نکته اضافی داشته باشد مخاطب به سرعت متوجه می‌شود. غفلت از همین نکته باعث شده است کار بسیاری از فیلمسازان ضعیف باشد و دلیل آنکه این روزها سینما به مرگ خود نزدیک می‌شود همین است.

وی تاکید کرد: در سینما مخاطب با حس گروهی که روح جمعی هم نامیده می‌شود روبه‌رو است و این موضوع کاملاً در سینما احساس می‌شود. زمانی که جمعیت انسانی دور هم جمع می‌شوند چیزی بیش از روح جمعی ظاهر می‌شود که در استادیوم‌ها قابل تشخیص است. برخی این روح جمعی را مهیب می‌دانند چرا که چنین جمعیتی قدرتمند است و ممکن است از او کارهای بزرگی سر بزند؛ روح جمعی بسیار باهوش است و فیلمساز باید همواره این نکته را در ذهن داشته باشد.

این فیلمساز با بیان اینکه ساخت فیلم سینمایی ارتباطی با ساخت برنامه برای موبایل و اینترنت ندارد، افزود: برای همین درباره ساخت فیلم‌هایی صحبت می‌کنیم که قابلیت نمایش در صفحه بزرگی مانند سینما داشته باشد. اولین مشخصه باید این باشد که طول فیلم از طول خواندن یک کتاب بیشتر نشود. این داستان را کمی کند خواندم که می‌توانستم تندتر بخوانم و همه چیز را منتقل می‌کرد؛ احتیاج به تصویر و موسیقی و فضاسازی نداشت. اما اگر فیلم طولانی و کشدار شود کاری می‌کند که پائولو کوئیلو کرده و تأثیرگذاری و ماندگاری را فدای زیاده‌گویی می‌کند. مهم‌ترین چیزی که در داستان‌های ترسناک باید درباره آن تصمیم درست بگیرید زمان‌سنجی کردن است.

وی ادامه داد: خاصیت سینما این است که برای زیاده گفتن جایی ندارد و حوصله مخاطب سر می‌رود. از این نظر، سینما نزدیک ترین رسانه به رادیو است. در اجراهای تلویریونی باید توجه داشته باشید صدا درست اجرا شود، بدین ترتیب مخاطب می‌تواند مانند یک نمایش رادیویی سریال یا آن برنامه را دنبال کند. در هر کدام از رسانه‌ها خاصیت‌هایی است که نمی‌توانید از آن فرار کنید، برای همین شما نمی‌توانید فیلم‌های تلویزیونی را روی پرده تماشا کنید.

پس از آن افخمی بخش‌هایی از داستان «ماجرای مرگ یک فقیه» را خواند و گفت: تأثیر ادبیات این است که کاری که با ذهن انسان می‌کند بسیار عمیق‌تر از تأثیر سینماست. آنچه در تاریخ سینما سابقه دارد و شیوه نمایش فیلم کوتاه به شمار می‌آید استفاده از داستان‌های کوتاه و ساخت فیلم‌های کوتاه ترسناک است چند اپیزود از آن قابل پخش باشد؛ من تمایل دارم در این مسیر فیلمسازان کوتاه را کمک کنم و اگر اقتباس و فیلمنامه خوبی نوشته شود، می‌توان آن را با چند داستان ساخت.

افخمی سپس بخش‌هایی از مجموعه «فارنهایت ۴۵۱» نوشته نویسنده آمریکایی، ری بردبری را خواند و گفت: این نویسنده در دوره‌ای برای هالیوود فیلمنامه می‌نوشت بعد از مدتی از پدید آمدن تلویزیون از همه وسایل دیداری متنفر شد و قبل از مرگش وصیت کرد داستان‌هایش را برای فیلم کردن نفروشند.

وی در ادامه بخش‌هایی از داستان «رهگذر» را خواند و گفت: داستان‌هایی که امروز برای شما خواندم انتخاب تکراری همه فیلم‌های کوتاه در ۵۰ سال اخیر است و به شما پیشنهاد می‌کنم اگر می‌خواهید در این عرصه که بازار جهانی پیدا کرده است کار کنید، بیشتر کتاب بخوانید. اگر می‌خواهید فیلم کوتاه سکوی پرشی برای شما باشد باید مطالعات داستانی خود را تقویت کنید.

در انتهای این نشست افخمی به پرسش حاضران در جلسه پاسخ داد.

رسول صدرعاملی نیز در دومین نشست تخصصی از روز اول سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره فیلمسازی و جهان هنری یک فیلمساز گفت: کسی که می‌خواهد در جهان هنر و به ویژه در سینما اثری خلق کند، باید یک سر و گردن از نگاه مردم و افراد دیگر بالاتر باشد و از بالاتر به جهان نگاه کند. زمانی که می‌گویم نگاه از بالاتر به هنر و سینما منظورم این است که در آن موقعیت متوجه می‌شوید که نگاه شما فرهیخته‌تر و داناتر است و همچنین درمی‌یابید که ما فیلمسازان روایتگر اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد هستیم اما این را نیز باید بدانیم که آن وسط و در آن میان نیستیم. حال با هر اتفاقی که رخ داده و با توجه به شرایط موجود، امیدوارم که حاکمیت این مملکت به یک آگاهی و دانایی درستی از مردم و خواسته‌های آن‌ها برسد. چراکه جامعه ما شعوری دارد که جوامع اروپایی سال‌ها برای رسیدن به آن تلاش کرده‌اند. شمایی که در اینجا حضور دارید نیز باید بدانید روایتگر قصه‌های این جامعه هستید.

این کارگردان درباره تأثیر آگاهی و دانش در فیلمسازی درست بیان کرد: آشنایی با قواعد فیلمسازی مهمترین قدم در ساخت یک اثر است. اگر ژانر را نشناسیم هیچگاه فیلمساز خوبی نخواهیم شد، مانند استاد ادبیاتی که حافظ و سعدی را نشناسد و بعد بخواهد شعری بسراید. در فیلمسازی نیز باید بدانیم قصه پردازی یعنی چه و تمامی اساس و بنیاد فیلمسازی چه تعریفی دارند. همچنین باید افراد تحسین شده این حوزه را به خوبی بشناسیم و آثار آن‌ها ببینیم تا بتوانیم به جهان بینی فارغ از دنیای هر فیلمساز دیگری برسیم و به نوعی سینمای منحصربفرد خود را خلق کند. ما باید در ابتدا ژانر را بشناسیم و بعد سراغ دگرگونی آن برویم تا بتوانیم اثری هنری خلق کنیم. باید امپرسیونیسم را بشناسیم تا بتوانیم در سینما ساختارشکن باشیم و این دانش و دانایی به ما کمک می‌کند تا نوآور و به نوع واقعی فیلمساز باشیم.

کارگردان «دختری با کفش‌های کتانی» درباره فهم این مسئله که چه ژانری مهم است گفت: همه چیز به مضمون بازمی‌گردد و درنهایت مخاطب باید آن کار را دوست داشته باشد و اگر در ایران فیلمی ساخته می‌شود باید برای این کشور و برای مردم و جامعه ما باشد. البته که این نکته مهم است که امروز فیلمسازی کار سختی است چراکه نمونه‌ها و رقبای زیادی در این حوزه حضور دارند و یک کارگردان برای رسیدن به آن «آفرین» که ما سال ۶۰ برای فیلم‌های معمولی خود می‌گرفتیم باید به شدت تلاش کند. این نکته مهم است که همیشه خلق یک اثر درجه یک برگرفته از محیط اطراف یک فیلمساز و آگاهی او از آن محیط است و اگر اولین کارهای فوق‌العاده هر فیلمسازی را ببینیم متوجه می‌شویم که اثر او برگرفته از موقعیت اطراف او و باور فیلمساز و مردم است.

کارگردان «من ترانه پانزده سال دارم» درباره خلاقیت در ژانر گفت: سینما یک صنعت و به نوعی یک کار گروهی است و روند ساخت یک اثر، می‌تواند شکل دهنده یک ژانر یا یک اثر قابل تأمل باشد و باید بدانیم این کار گروهی از یک ایده آغاز می‌شود و در طول زمان این ایده هزاران چکش می‌خورد و ممکن است در انتهای این روند از ایده اولیه چیزی باقی نمانده باشد اما در نهایت در بطن اثر حضور و زندگی ایده ابتدایی را شاهد هستیم. این را باید بدانیم ناچیزترین کوتاهی‌ها در اثری که درنهایت روی پرده می‌رود تأثیرگذار است و فیلمساز باید کاراکتر فیلمساز بودن خود را داشته و بتواند تمام این گروه را راهنمایی و رهبری کند. هر مرحله از ساخت یک اثر چیزی به فیلم می‌افزاید و به همین دلیل است که در تمام دنیا جا افتاده است که تا چه اندازه تیتراژ پایانی اهمیت دارد چراکه فرد به فرد اشخاصی که نامشان در تیتراژ حضور دارد جان خود را برای فیلمی که شما می‌بینید گذاشته‌اند.

صدرعاملی درباره ایجاد تفاوت در استفاده از ژانر و دوری از رفتن به کلیشه گفت: در قواعد ژانر کلیشه‌ها کاربرد دارند اما درست این است که فیلمساز بداند به چه شکل از این کلیشه‌ها استفاده کند و فیلمی که خود فکر می‌کند درست است، بسازد. به عنوان مثال در مرد بازنده اجرای بد باعث موفق نبودن این اثر می‌شود هرچند که قواعد ژانر معمایی را به خوبی رعایت کرده است.

وی درباره تفاوت خلاقیت و تجربه‌گرایی گفت: تجربه‌گرایی ادامه خلاقیت است، تا خلاقیتی وجود نداشته باشد تصمیمی هم برای ساخت یک اثر گرفته نمی‌شود. در آثاری نیز فقری که در شکل اجرا و ساخت یک اثر وجود دارد ایده و فیلمنامه عالی را نابود می‌کند و ضعفی که در پس زمینه‌ها در سینمای ایران وجود دارد و آثار ایرانی را نسبت به آثار جهانی متمایز می‌کند ضعف در پرورش هنرورها است.

این کارگردان در پایان تاکید کرد: این را باید بگویم من به خواسته خودم در این جشنواره حضور دارم، هرچند که افرادی زیادی می‌خواستند من در این رویداد حضور نداشته باشم اما من فعالیت و رفتار هنری را همچنان مهم می‌دانم و به آن معتقد هستم.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱(۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲) در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تحول «پیکاسو» را در این نقاشی ها مشاهده کنید


پابلو پیکاسو که به عنوان یکی از پرکارترین نقاشان هنر مدرن شناخته می‌شود، بدون شک مردی با استعدادهای فراوان بود. این هنرمند اسپانیایی در بسیاری از حوزه‌ها، از نقاشی و طراحی گرفته تا مجسمه‌سازی و کلاژسازی، فعالیت کرد و در آن‌ها سرآمد شد. با این حال، پیکاسو علاوه بر اَشکال مختلف هنری و مواد منحصر به فرد، در مجموعه‌ای از سبک‌ها نیز کار می‌کرد. این رویکرد زیبایی‌شناختی که دائماً در حال تغییر بود، در مجموعه خودنگاره‌های او که از سن ۱۵ سالگی تا ۹۰ سالگی می‌کشید نیز مشهود است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کدام فیلم‌ها در روز اول جشنواره منتخب آرای مردمی شدند؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، به ترتیب حروف الفبا فیلم‌های «اسما» به کارگردانی مصطفی آقامحمدلو، «برنو» ساخته محمد ثریا، «جناکات» ساخته عطا مجابی، «نحسی» ساخته پارسا امیری‌زاد و «نوشابه مشکی» ساخته محمد پایدار در روز اول جشنواره سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران بیشترین آرای مردمی را به خود اختصاص دادند.

در تا پایان شب اول برگزاری جشنواره سی و نهم ۱۰۰۶ تعرفه فیلم‌های داستانی توزیع شده بود.

سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۱ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲) در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع