X

بایگانی آبان 3, 1401

دفتر سینمایی

زیر مجموعه وزارتخانه ارشاد حرف وزیر را نمی‌خواند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران گفت: وزارت ارشاد به مسئله کاغذ ورود کرد، اما چون تصمیمات درستی گرفته نمی‌شود، خروجی اش افزایش قیمت کاغذ است.

به گزارش سینماپرس، احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو درباره اینکه چرا کاغذ تبدیل به کالای امنیتی شده، گفت: تبدیل کاغذ به کالای امنیتی از آنجایی شروع شد که وزارت ارشاد به این مسئله ورود کرد. دوستان به‌جای ورود به این مسئله نظارتشان را بیشتر می‌کردند، خیلی به این مسئله کمک می‌شد.

ابوالحسنی ادامه داد: وزارت ارشاد به مسئله کاغذ ورود کرد تا کمکی به صنعت نشر و صنف ناشران کند. اما چون تصمیمات درست اقتصادی گرفته نمی‌شود، خروجی اش افزایش یک مرتبه قیمت کاغذ است. دولت جدید به تولید داخلی روی آورده است. ولی باید بپذیریم که حداقل ۳۰ درصد مواد تولیدی وارداتی است. از طرفی، تولید کاغذ به آب متکی است.

وی توضیح داد: زیر مجموعه وزارتخانه ارشاد حرف وزیر را نمی‌خواند. یعنی وزیر درباره ضوابط داخل وزارتخانه دستوری داده و کتباً بر روی نامه اعلام کرده که این کار انجام شود. الان هشت ماه از آن دستور گذشته و کسی صدای ما را نمی‌شنود.

پیش از این، افشین شحنه‌تبار، مدیر و موسس انتشارات شمع و مه گفته بود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ما درگیر مسئله تامین کاغذ است و به نظر بنده تامین کاغذ به وزارت ارشاد مرتبط نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

بررسی «دیوانه من» از «فریدون فروغی» در رادیو


برنامه‌ رادیویی «باغ هنر» در برنامه امروز سه‌شنبه ـ سوم آبان ماه ـ اثری از فریدون فروغی را بررسی می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی کانون فراخوان داد


فراخوان هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی با موضوع «زندگی جاری‌ست…» ویژه همکاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مقیسه: تقویت و هدایت تولیدات بخش خصوصی در راستای اولویت‌های محتوایی مورد نیاز جامعه محور تحول ساترا در حوزه محتوا است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همایش تبیین افق تحول سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) با حضور سعید مقیسه معاون سازمان صدا و سیما و رئیس ساترا، معاونان، مدیران و تمام کارکنان ساترا، روز گذشته در مجتمع فرهنگی شهید باهنر تهران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، همایش تبیین افق تحول ساترا روز گذشته، با حضور تمام مسئولان و کارکنان ساترا با هدف تبیین افق تحول ساترا تا سال ۱۴۰۵ برای تحول در محورهای مورد تاکید طرح تحول صدا و سیما، شامل تحول در رویکردها، تحول در محتوا و تحول در ساز و کارها برگزار شد.

سعید مقیسه رئیس ساترا در این همایش به تبیین سرفصل‌های افق تحول ساترا پرداخت و گفت: یکی از محورهای تحول ساترا، تحول در رویکردها است. در این محور، حرکت به سوی یکپارچگی راهبردی و الزام به هم‌افزایی میان رسانه ملی و بخش خصوصی، هم‌افزایی در تنظیم‌گری با سایر نهادهای مرتبط و تقویت سواد تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر میان عموم مردم، کارشناسان و مسئولان مورد تاکید است.

وی در ادامه با اشاره به محورهای تحول ساترا در حوزه محتوا، خاطرنشان کرد: محورهای تحول ساترا در حوزه محتوا شامل استقرار نظام نظارت در چهارچوب معیارهای محتوایی صدا و سیما، تقویت و هدایت تولیدات بخش خصوصی در راستای اولویت های محتوایی مورد نیاز جامعه، تسهیل‌گری و شتاب‌دهی به تولید و انتشار محتوای سالم در فضای مجازی، توسعه نظارت قبل از انتشار به همه آثار حرفه‌ای سکوهای نمایش ویدئوی درخواستی و ارائه خدمات رسانه‌ای مستقیم به کاربران اعم از فهرست جامع و اعلان (نوتیفیکیشن) است.

مقیسه: تقویت و هدایت تولیدات بخش خصوصی در راستای اولویت‌های محتوایی مورد نیاز جامعه محور تحول ساترا در حوزه محتوا است!

رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر (ساترا) در پایان با عنوان کردن محورهای تحول در سازکار ساترا تاکید کرد: تعامل حداکثری با عوامل تولید، ایجاد شبکه بزرگ نظارت مردمی، توسعه عدالت رسانه‌ای و مقابله با انحصار در بخش خصوصی و توسعه حمایت‌های موثر در کنار اقدامات بازدارنده از جمله محورهای تحول ساترا است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برپایی نمایشگاه «سازخانه» به تعویق افتاد


بنا به درخواست شرکت کنندگان در چهارمین دوره نمایشگاه «سازخانه» برگزاری این نمایشگاه به تعویق افتاد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان هفتمین دوسالانه ملی «هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فراخوان هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی با موضوع «زندگی جاری‌ست…» ویژه همکاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، این رویداد هنری در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، سفالگری و مجسمه‌سازی، عکاسی و هنرهای بومی و سنتی برگزار خواهد شد.

مربیان هنری، کارشناسان مسئول هنری و کارشناسان هنری و سایر همکاران کانون (فرهنگی، ادبی، اداری، خدمات، مدیران و معاونان) می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.

بر اساس این فراخوان در بخش نقاشی علاقه‌مندان می‌توانند با تکنیک آزاد و پرهیز از اجرای کلاژ برجسته به خلق اثر بپردازند.

هم‌چنین در رشته‌ خوشنویسی می‌توانند با تکنیک‌های خط تحریری، خط درشت نستعلیق، خط دوم نسخ، ثلث و شکسته نستعلیق و نقاشی‌خط آثار خود را ارسال کنند.

در همین حال در هنر سفال‌گری و مجسمه‌سازی با تکنیک آزاد بدون افزودن پارچه، کاغذ یا مواد دیگر به جسم گلی و خودداری از رنگ‌آمیزی، آثار خلق کنند.

همچنین در رشته‌ عکاسی که به‌صورت تک‌عکس و مجموعه‌عکس برگزار می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند با دوربین عکاسی یا گوشی تلفن همراه خود تصویر بگیرند و در هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی شرکت کنند.

شرکت‌کنندگان در بخش هنرهای بومی و سنتی نیز می‌توانند رودوزی‌های سنتی، دست‌بافته‌های سنتی، دست بافته‌های داری، صنایع چرم، صنایع چوبی، صنایع حصیری، صنایع فلزی و عروسک‌های سنتی را برای دبیرخانه این رویداد هنری ارسال کنند.

علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد تا روز ۲۰ آذر ۱۴۰۱ فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه به نشانی تهران، خیابان دکترفاطمی، خیابان حجاب، جنب هتل ورزش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری، واحد کارشناسی هنری ارسال کنند و در صورت نیاز به آگاهی بیشتر با شماره ۸۸۹۷۱۲۸۹ یا ۸۸۹۷۱۲۸۸ داخلی ۱۱۹ تماس بگیرند.

هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی با هدف فراهم آوردن زمینه برای کشف، پرورش و شکوفایی خلاقیت‌های هنری همکاران و همچنین شناسایی مربیان و کارشناسان خلاق در رشته‌های هنری، فراهم آوردن زمینه ارتقاء مهارت و توانمندی مربیان، ایجاد فضای رقابت سالم بین همکاران مراکز کانون، تشویق و انگیزه‌بخشی به همکاران و انعکاس توانمندی و ظرفیت‌های هنری همکاران کانون، برگزار می‌شود.

یادآوری می‌شود قرار است پس از داوری و اعلام برگزیده‌های هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی در بهمن ۱۴۰۱ آثار برتر در قالب نمایشگاهی تا پایان سال در معرض دید عموم قرار گیرد.

طراحی پوستر هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی را احمد اللهیاری، مربی مسئول فرهنگی مرکز رستم‌آباد استان گیلان برعهده داشته است.

فراخوان هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی کانون

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از انتقاد نسبت به فقدان توجه به آرمان ها، اهداف و دستاوردهای نظام و انقلاب اسلامی تا تأکید بر توجه به افراد خاص در این حوزه! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از فعلان عرصه فیلم کوتاه همزمان با برگزاری سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در خصوص وضعیت حوزه فیلم کوتاه متذکر شدند: در حوزه فیلم کوتاه و به طور کل سینمای کشور افراد به دو دسته خودی و ناخودی تقسیم شده اند و تلخ ترین اتفاقی که در حوزه فیلم کوتاه شاهد آن هستیم تعلق رانت به افرادی خاص برای تولید فیلم های شان است.

به گزارش سینماپرس حوزه فیلم کوتاه همانند سینمای بلند و حرفه ای دارای معضلات و مشکلات متعدد و پیچیده ای است؛ متأسفانه بسیاری از فیلمسازان حرفه ای و شناخته شده این حوزه این روزها مأیوس و افسرده شده اند چرا که هیچ جای کاری برای آن ها وجود ندارد و نه تنها برای ساخت آثار جدیدشان نمی توانند هیچ گونه حمایت دولتی دریافت کنند بلکه برای پخش و عرضه آثار پیشین شان نیز دچار مشکلات عدیده ای هستند.

برگزاری جشنواره های متعدد تنها به کمیت آثار تولیدی سینمای ایران اضافه کرده و متأسفانه ما از لحاظ کیفیت نتوانسته ایم پیشرفت چشمگیری داشته باشیم. اینکه حوزه فیلم کوتاه محدود به موقعیتی برای محک خوردن جوانان شود قابل قبول نیست و مسئولان انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان متولی اصلی حوزه فیلم کوتاه در کشور باید تدبیری جدی و اساسی برای فیلمسازان این عرصه داشته باشند. از سوی دیگر جایگاه فیلم کوتاه در مناسبات اقتصادی سینمای ایران روشن نیست. سرمایه‌گذاری روی فیلم کوتاه به هیچ وجه به ‌صرفه نیست و همین مسأله باعث شده تا بخش خصوصی هم رغبتی به سرماه گذاری در این حوزه از خود نشان ندهد.

در همین راستا با ۵ تن از فعالان حوزه فیلم کوتاه آقایان: مصطفی مهربان، مجتبی قاسمی، پرویز رستمی، بهنام عافیت و قربانعلی طاهرفر گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

مصطفی مهربان کارگردان فیلم کوتاه و مدرس سینما همزمان با برگزاری سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در خصوص وضعیت بحران زده حوزه فیلم کوتاه گفت: پذیرش بیش از ظرفیت هنرجو توسط انجمن سینمای جوان، دانشگاه ها و آموزشگاه های آزاد، حوزه فیلم کوتاه را با بحران روبرو کرده است؛ ما با خیل عظیمی از فارغ التحصیلان رشته کارگردانی روبرو هستیم که هیچ جای کاری ندارند، رانت خاصی ندارند و به حال خود رها می شوند و این اتفاق بسیار ناراحت کننده است. مسئولان که جلوی ورودی آموزشگاه ها و نهادهایی مانند انجمن سینمای جوان را نمی گیرند باید بدانند در مقابل این خیل عظیم هنرجویان وظایفی دارند و باید وظایف شان را به نحو احسن ادا کنند و اگر نمی توانند حمایت جدی از دانش آموختگان سینما داشته باشند بهتر است جلوی ورودی آموزشگاه ها را بگیرند.

مجتبی قاسمی کارگردان فیلم کوتاه نیز در این باره اظهار داشت: در حوزه فیلم کوتاه و به طور کل سینمای کشور افراد به دو دسته خودی و ناخودی تقسیم شده اند و مسئولان در حال خط کشی بین سینماگران جوان هستند و این اتفاق بسیار تلخ است. گویا مسئولان فراموش کرده اند که باید در پی شایسته سالاری باشند و شایسته سالاری را جزو اولویت های خود بگذارند! متأسفانه آنچه ما شاهد هستیم این است که به جای آنکه از فیلمسازان خلاق و مستعد حمایت شود از کسانی حمایت صورت می گیرد که رانت دارند و یا از نظر تفکر شبیه مدیران هستند.

پرویز رستمی کارگردان مطرح حوزه فیلم کوتاه به سینماپرس گفت: اشتیاق حضور و دیده شدن در جشنواره های جهانی باعث شده تا هویت اصیل ایرانی در فیلم های کوتاه از بین برود؛ فیلمسازان سال ها است از فضای ملی دور شده اند و این اتفاق تحت تأثیر و نشأت گرفته از سیاست های نادرست مدیران سینمایی و جشنواره های سینمایی داخل کشور است. این اتفاق برای همه فیلمسازان از جمله خود بنده افتاده که سال به سال بیشتر از استانداردهای فیلم کوتاه و سینما دور می شویم؛ قبلاً فیلم ها با توجه به شاخصه های فرهنگی و ارزش های ملی تولید می شدند اما اینک چند سالی است که همه فیلمسازان چشم به جشنواره های غربی دوخته اند و برای خوشامد آن ها مبادرت به فیلمسازی می کنند.

بهنام عافیت کارگردان فیلم کوتاه همزمان با برگزاری سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در خصوص وضعیت بحران زده حوزه فیلم کوتاه گفت: تلخ ترین اتفاقی که در حوزه فیلم کوتاه شاهد آن هستیم تعلق رانت به افرادی خاص برای تولید فیلم های شان است؛ البته این پدیده مربوط به امروز و دیروز نمی شود و حداقل طی یکی دو دهه گذشته شاهد این اتفاق بوده ایم! ساخت فیلم کوتاه برای فیلمسازانی که تمکن مالی ندارند یا به بودجه های نهادهای خاص که آن ها را پشتیبانی کنند متصل نیستند بسیار سخت شده است و قطعاً کمترین توقع ما از مدیران سینمایی و مسئولان فرهنگی کشور تقسیم عادلانه بودجه میان یکایک فیلمسازان امتحان پس داده و سابقه دار در این حوزه است تا همه بتوانند دستی بر تولید داشته باشند.

قربانعلی طاهرفر کارگردان نیز در این خصوص تصریح کرد: متأسفانه لحظه به لحظه از سینمای آرمانی دورتر می شویم و با افرادی مواجه هستیم که انتهای آمال و آرزوهای شان رسیدن به جوایز اسکار و کن و برلین و ونیز است و برخی مدیران هم به آن ها میدان می دهند تا با ساخت فیلم های سیاه به این آمال و آرزوهای شان برسند. این باعث تأسف است که ما طی گذشت بیش از ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز فیلم تراز انقلاب نداریم و فقدان تفکر و اندیشه و آرمان های دینی و انقلابی در سینمای ما به شدت خودنمایی می کند. چرا همه سینمای ایران از فیلم کوتاه گرفته تا فیلم بلند سرشار از آثاری به اسم سینمای اجتماعی شده که جز سیاهی و تلخی و تباهی چیز دیگری در چنته ندارند؟ این معضل بزرگ و اساسی باید هرچه سریع تر برطرف شود تا ان شاالله به یاری خداوند متعال بتوانیم به سینمای تراز انقلاب اسلامی دست پیدا کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خاموشی چراغ کنسرت‌ها سه ماهه شد/مذاکرات پشت پرده به نتیجه می‌رسد؟


با اینکه انتظار می‌رفت بعد از پایان ایام سوگواری محرم و صفر فصل تازه‌ای از اجراهای زنده موسیقی پیش روی مخاطبان قرار گیرد، اما اتفاقات و ناآرامی‌های اخیر، تعطیلی کنسرت‌ها را سه ماهه کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ایران یکپارچه» در دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) تماشایی شد


دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) با عنوان «ایران یکپارچه» از صبح روز سه‌شنبه سوم آبان ماه رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اختری: اهمیت استفاده از قدرت سینما برای مبارزه با استکبار جهانی در دنیای امروز یک ضرورت انکارناپذیر است/ مدیران فرهنگی سهل انگارانه با هنرهفتم برخورد نکنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسن اختری دبیرکل سابق انجمن روزنامه نگاران مسلمان در آستانه روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در خصوص ضرورت مبارزه با استکبار جهانی در هنرهفتم گفت: اهمیت استفاده از قدرت سینما برای مبارزه با استکبار جهانی در دنیای امروز یک ضرورت انکارناپذیر است و ما باید از پتانسیل سینما برای نمایاندن چهره واقعی دشمنان به خوبی بهره برداری کنیم.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: استکبارستیزی در سینمای ما همواره مغفول واقع شده و به آن کمتر توجه شده است. وظیفه مدیران و سیاست گذاران فرهنگی و سینمایی این است که به این مقوله بسیار مهم توجه ویژه داشته باشند و واقعیت های استکبار جهانی را به درستی در افکار عمومی تفهیم کنند.

اختری خاطرنشان کرد: بحث آگاهی بخشی در سینما باید به عنوان محور کاری مدیران سینمایی قرار بگیرد و این مسأله حتی می تواند باعث آگاهی افکار عمومی در خود کشور آمریکا به عنوان یک کشور استکباری شود؛ ما اگر بتوانیم فیلم های خوبی را تولید کنیم علاوه بر جامعه خود و همسایگان و جهان اسلام می توانیم آن را در دنیا پخش کنیم تا سایر مردم دنیا نیز از دسیسه ها و نقشه های شوم مستکبران آگاه شوند.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: دنیای امروز دنیای پنجه در پنجه انداختن و برخورد سخت با دشمنان نیست؛ ما در قرن بیست و یکم زندگی می کنیم و شکل جنگ در این زمان از سخت افزاری به نرم افزاری تغییر کرده و البته گاهی به صورت ترکیبی نیز دیده می شود.

وی ادامه داد: این یک واقعیت است و ما نباید غیر از آن فکر کنیم و سهل انگارانه با مسائل برخورد کنیم و خودمان را فریب بدهیم؛ من امیدوارم مدیران فرهنگی و سینمایی تدبیری اتخاذ کنند تا مبحث مهم استکبارستیزی بیش از پیش در سینما مورد توجه قرار بگیرد.

اختری در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه مستکبر با روحیه ای استکباری که دارد منافعش را در تضعیف دولت و ملت های دیگر می بیند اظهار داشت: ما نباید اجازه دهیم مستکبران نظرات خود را به ما تحمیل کنند. آن ها این را برای خود مشروع می دانند که دست از سر ملت ایران و سایر ملت های آزادی خواه دنیا برندارند و ما باید با تولیدات فرهنگی و سینمایی خودمان با آن ها و این روحیه شان به مقابله برخیزیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: شهادتین ما نفی هر نوع استکبار است. بنابراین اگر بخواهیم به عنوان یک مسلمان ساده شهادتین گو هم باشیم مساوی است با به خطر انداختن منافع نامشروع دولت های مستکبر از جمله آمریکا؛ مسئولان فرهنگی باید با درایت و هوشمندی به این مسأله توجه کنند و اجازه ندهند تا مستکبران بیش از این بتوانند به خواسته های شوم شان برسند.

مشاهده خبر از سایت منبع