«شبح را بگیر» تازهوارد شبکه پنج
اولین قسمت از سریال کرهای «شبح را بگیر» به کارگردانی سین یون سئوب امشب ۳۰ مهرماه ساعت ۱۹ از قاب شبکه پنج تماشایی میشود.
اولین قسمت از سریال کرهای «شبح را بگیر» به کارگردانی سین یون سئوب امشب ۳۰ مهرماه ساعت ۱۹ از قاب شبکه پنج تماشایی میشود.
سینماپرس : سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران از ۲۷ مهر تا ۲ آبان در پردیس سینما گالری ملت برگزار میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، «از دید نقاش»، «بالا افتادن»، «برنو»، «کرم ابریشم» و «نحسی» عنوان ۵ فیلمی است که به ترتیب حروف الفبا بر اساس آرای مردمی تا پایان سومین روز از جشنواره فیلم کوتاه تهران از سایر آثار پیشی گرفتهاند.
این آمار در حالی ارائه میشود که برخی از این فیلمها دو یا سه اکران داشتهاند.
همچنین تاکنون بیش از ۵۰۰۰ تعرفه آرای مردمی در جشنواره توزیع شده است.
سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان در حال برگزاری است.
سینماپرس : سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران از ۲۷ مهر تا ۲ آبان در پردیس سینما گالری ملت برگزار میشود.
سینماپرس: معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی گفت: دوستان و هنرمندان جوان فیلم کوتاه در اهمیت و اولویت خاص سازمان سینمایی هستند و این سازمان توجه ویژهای به ارتقای زیرساختها و تزریق بودجه و تامین امکانات لازم در حوزه های مختلف سینمایی دارد.
به گزارش سینماپرس، اصغر فارسی روز جمعه در حاشیه بازدید از سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران گفت: این دوره از جشنواره با حضور فیلمسازان و آثار متنوع در ژانرهای مختلف برگزار شده و بار دیگر بعد از ۳سال شرایط کرونایی امکان برگزاری حضوری این جشنواره فراهم شد و فرصتی ایجاد شد که فیلمسازان با هم رقابت کنند، عرض اندام کرده و بدرخشند؛ استقبال خوبی هم از آن صورت گرفته است.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی افزود: با ابتکار عملهایی که دبیرخانه انجمن سینمای جوانان و برگزار کنندگان این جشنواره به خرج دادند، هیأت انتخاب جشنواره با دید بازتری به بازبینی آثار پرداخت و فضا برای تعداد زیادی از جوانان فیلمساز فراهم شد. استقبال خوبی هم از سوی هنرمندان فیلم کوتاه در طیفهای مختلف هنری شد، این نشاندهنده اهمیت و برگزاری موفق این جشنواره است.
فارسی با اشاره به تاکید دولت بر عدالت فرهنگی، ادامه داد: سازمان سینمایی در مدیریت جدید، سه شعار اصلی قانونگذاری، استانداردسازی و عدالتمحوری را سر لوحه فعالیتهای خود قرار داده است. دولت محترم نیز بر عدالت مردمی تاکید میکند و اعلام کرده است عدالت فرهنگی یکی از مهمترین مقولهها و شعار اصلی مورد توجه دولت است.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه سازمان سینمایی اهمیت زیادی به مقوله تقویت زیرساخت در حوزههای مختلف سینمایی و توجه به استانهای مختلف داشته، با هدف اهمیت به چهرههای فرهنگی و جوانان بااستعداد کشور، هیأت سازمان سینمایی به ۱۴ استان و شهرستان سفر کرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی یادآور شد: سازمان سینمایی برای تجهیز زیرساختها برای انجمن سینمای جوانان اهمیت ویژهای قائل است و قدمهایی که در این راه برمیدارد، برای شناخت نسل آینده هنرمندان بوده و در کنار اهمیتی که برای پیشکسوتان قائل است، در نظر دارد تا پوست اندازی اساسی صورت بگیرد، جوانان مستعد دیده شوند و زمینهای فراهم شود تا درک عمیقتر و بهتری از نسل جدید صورت بگیرد.
فارسی خاطرنشان کرد: دوستان و هنرمندان جوان اهل فیلم کوتاه در اهمیت و اولویت خاص سازمان سینمایی هستند و این سازمان توجه ویژهای به ارتقای زیرساختها و تزریق بودجه و تامین امکانات لازم در حوزههای مختلف سینمایی دارد؛ امیدواریم طی سه سال آینده شاهد گامهای موثر در این حوزه باشیم.
وی با اشاره به سفرهای استانی رییس سازمان سینمایی توضیح داد: در سفر به ۱۱ استان که در اولویت کاری ما بودند و دفاتر انجمن سینمای جوانان در آنجا قرار داشتند، تفاهمنامههایی را با استاندارها منعقد کردیم که برای آنها ابلاغ شد و بودجههای قابل توجهی برای تامین زیرساخت ها لحاظ شده است. مطمئنم دریچهای خاص برای رونق تمام مجموعههای سازمان سینمایی به ویژه انجمن گشوده خواهد شد.
معاون رییس سازمان سینمایی اضافه کرد: تجهیز دفاتر سازمان سینمایی در استانها، خرید ملزومات مورد نیاز دفاتر، کمک به ساخت اثر فیلم اولیها و فیلمهای بلند و همچنین اعطای وام برای هنرمندان فیلمساز از مفاد این قراردادها بود.
سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۱ درحال برگزاری است.
سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی از برگزاری شورای عالی سینما در دولت خبر داد و گفت: طرح خانهدار شدن سینماگران فاقد مسکن و زمین و واجد شرایط از میان ۸ هزار سینماگر عضو صندوق هنر در حال تدوین است که در جلسه آینده شورای عالی سینما ارائه خواهد شد.
به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی در آیین مهر سینمای ایران در قم در سخنانی از توجه به هنرمندان و فیلمسازان استانی به عنوان یکی از اولویتهای این سازمان یاد کرد و گفت: آیین مهر سینمای ایران طی سالهای آینده نیز به منظور تکریم اهالی سینما در استانها تداوم خواهد داشت.
رئیس سازمان سینمایی کشور، قم را مقصد سیزدهمین سفر استانی مسئولان سازمان سینمایی عنوان کرد و گفت: تلاش کردیم با سفر به استانهای مختلف به صورت ملموس در جریان مشکلات هنرمندان و فیلمسازان قرار بگیریم و برای حل مشکلات استانها تلاش مؤثری داشته باشیم.
خراعی با اشاره به اینکه امروز تفاهمنامه مطلوبی با استاندار قم منعقد شد، مطرح کرد: در این تفاهمنامه نسبت به تولید فیلم و مستند، تجهیز انجمن سینمای جوانان قم، نوسازی و تجهیز برخی سینماهای قم و برگزاری جشنوارههای سینمایی تأکید شده است.
وی در ادامه به کمبود زیرساختهای سینمایی در کشور اشاره کرد و گفت: در سطح کشور تنها ۶۰۰ پرده سینما داریم و ۲۲۲ شهر با جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر از داشتن سالن سینمایی محروم هستند.
رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به اینکه احداث سینما در این شهرها یکی از برنامههای دولت سیزدهم است، تصریح کرد: امکانات دفاتر سینمای جوان برای ۱۲ سال قبل است و در شورای عالی سینما به ریاست معاون اول رئیس جمهور مصوب شد تا پایان سال تمام دفاتر سینمای جوان تجهیز شوند.
خزاعی به موضوع حمایت سازمان سینمایی برای تولید فیلم کوتاه و مستند در استانها اشاره کرد و افزود: برای نخستینبار ۷۰ درصد بودجه سینمای جوانان و ۴۰ درصد بودجه مرکز گسترش و سینمای تجربی به شهرستانها اختصاص داده شده است.
وی با بیان اینکه به دنبال تقویت جریانات فیلمسازی در شهرستانها هستیم، یادآور شد: برای نخستین بار، پنج سهمیه فیلمسازی به انجمن سینمای جوانان برای ورود فیلمسازان جوان به عرصه فیلمسازی حرفهای در استانها اعطا شده است.
رئیس سازمان سینمایی همچنین از پیگیری مشکل مسکن سینماگران خبر داد و گفت: طرح خانهدار شدن سینماگران فاقد مسکن و زمین و واجد شرایط از میان هشت هزار سینماگر عضو صندوق هنر در حال تدوین است که در جلسه آینده شورای عالی سینما ارائه خواهد شد.
خزاعی افزود: تلاش میکنیم با پرداخت تسهیلات بلندمدت و ساخت مسکن در نقاط مطلوب شهرستانها، مشکل مسکن سینماگران برطرف شود.
وی از برگزاری شورای عالی سینما در دولت خبر داد و گفت: تلاش داریم دغدغههای سینماگران را در این شورا بیان کرده و به دنبال برطرف کردن آنها باشیم.
خزاعی گفت: زیباترین تصاویر مربوط به دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، نقش روحانیت و مردم در سینما توسط بسیاری از سینماگران متعهد و دغدغه مند ارائه شده است، سینما در سالهای گذشته بسیار نقش مؤثری در تبیین دستاوردهای کشور داشته و اگر امروز دستاوردهای انقلاب اسلامی و حماسههای دفاع مقدس ثبت و ضبط شده، بخشی از آن به برکت سینما بوده است.
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه هنرمندان و فیلمسازان نیز باید قدر نظام را بدانند، گفت: هنوز غفلتها و کمکاریهایی نیز در عرصه سینما وجود داشته و دارد، که نیازمند واکاوی و شناسایی راهکارها و ظرفیت های جدید است.
خزاعی با بیان اینکه سینما باید جوانان را نسبت به آینده امیدوار کند تصریح کرد: باید راوی خوبی برای معرفی دستاوردهای کشور باشیم.
وی با اشاره به رویکردهای جدید سازمان سینمایی در اهتمام به سینمای استانی برنامه «مهر سینمایی ایران» را یک رویداد مبارک خواند و خاطرنشان ساخت: در بررسی رویدادهای سینمایی خلا یک چنین اتفاقی حس می شد و از برآیند سفرهای استانی این نیاز قابل لمس بود.
رئیس سازمان سینمایی اظهار داشت: مهر سینمای ایران با هدف تمرکز زدایی از پایتخت و امیدآفرینی در جامعه هنری و سینمایی طراحی شده و امسال در واقع پایلوت آن بنیان گذاشته شده است و برای سال های آینده با ساختار و برنامه های منسجم تر تداوم می یابد.
وی ادامه داد : برگزاری برنامه «مهر سینمای ایران» یکی از تصمیمهای سازمان در راستای سیاست های حمایتی و تشویقی در مناطق و استان هاست.
به گفته خزاعی، با تمرکززدایی از پایتخت و فراهم آوردن بستر و زیرساخت لازم در دیگر استانها بیش از پیش فضا برای آموزش، هدایت و فعالیتهای دیگر سینماگران کشور فراهم می آوریم. این رویدادی امیدبخش است که تجلیل از هنرمندان و نشاط را در میان هنرمندان جامعه افزایش میدهد. ضمن این که برای اولین بار در کنار بازیگران و عوامل فیلم زحمات دیگر افراد دستاندرکار همچون سینماداران، پخشکنندهها و استودیوها و… و. مورد توجه قرار گرفت.
رئیس سازمان سینمایی اضافه کرد: فکر میکنم جای این رویداد در میان دیگر رویدادهای سینمایی خالی بود و باور دارم با تداوم برگزاری «مهر سینمای ایران» اتفاقات خوبی در مسیر رشد، ترقی و سینمای ایران رخ خواهد داد.
وی با بیان اینکه سینما در دولت سیزدهم به یک گفتمان جدی در جامعه تبدیل شده تصریح کرد: مهر سینما می تواند به تقویت این گفتمان و نیازهای جدید سینما در یکمقیاس گسترده تر کمک کند.
خزاعی همچنین به رکورد فروش فیلمهای سینمایی در ایام محرم و صفر اشاره کرد و گفت: متأسفانه جریان ناآرامیهای اخیر به اقتصاد سینما لطمه وارد کرد و فروش سینماها را کاهش داد.
وی افزود: این دغدغه جدی ماست و در سازمان سینمایی، شورای راهبردی اکران و شورای صنفی در صدد آن هستیم راهکارهای موثری برای رونق و تقویت اقتصاد سینما پیدا کنیم و این مهم، با تسهیل شرایط و هم افزایی همه فعالان سینمایی امکان پذیر است.
به گزارش ایرنا، آیین مهر سینمای ایران در قم با حضور محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور و جمعی از مسئولان، هنرمندان و فیلمسازان استان قم برگزار شد.
این رویداد در استان قم و با حضور محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، هاشم میرزاخانی مدیرعامل مؤسسه سینماشهر، محمدرضا سوقندی مدیرکل دفتر امور استانها و مجلس سازمان سینمایی، امیر علی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، حجتالاسلام لطفی نیاسر مدیرکل صداوسیمای مرکز قم و نرجس نیازمند عضو شورای شهر قم برگزار شد.
سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با رییس مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی از آمادگی ایران برای میزبانی شهر اصفهان به عنوان پایتخت جوانان کشورهای اسلامی خبر داد.
به گزارش سینماپرس، محمد مهدی اسماعیلی که برای حضور در دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به ترکیه سفر کرده است عصر جمعه – ۲۹ مهرماه- با طاها ایهان رییس مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی (ICYF ) دیدار و گفتوگو کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار با اشاره به ظرفیتهای فرهنگی، هنری و علمی کشورمان، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و گسترش روابط با مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی خبر داد و تاکید کرد: شایسته است این همکاریها در زمینههای علمی، فرهنگی و هنری گسترش یابد.
اسماعیلی همچنین در ادامه سخنان خود به جایگاه تاریخی اصفهان اشاره و درخواست کاندیداتوری این شهر به عنوان پایتخت جوانان کشورهای اسلامی ۲۰۲۳ که پیش از این طی مکاتبه رسمی وزیر ورزش و جوانان کشورمان مطرح شده بود را مورد تاکید قرار داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره تاسیس دبیرخانه سفیران جوان کشورهای اسلامی در ایران نیز اعلام آمادگی کرد.
طاها ایهان رییس مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی نیز در این دیدار ضمن خوش آمدگویی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با ارائه گزارشی از فعالیت این مجمع، تاکید کرد: از برگزاری جشنواره جوانان کشورهای اسلامی در ایران استقبال میکنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر خود به کشور ترکیه، شنبه (فردا) با حضور در دوازدهمین اجلاسیه وزرای اطلاعرسانی سازمان همکاری کشورهای اسلامی به ایراد سخن میپردازد.
دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی ۲۹ و ۳۰ مهرماه در استانبول ترکیه در حال برگزاری است.
سازمان همکاری اسلامی (OIC)، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد به شمار می رود که با عضویت ۵۷ کشور به گسترش بیش از چهار قاره است. سازمان صدای جمعی جهان اسلام و تضمین برای حفاظت و حمایت از منافع جهان اسلام در روح ترویج صلح بینالمللی و هماهنگی میان افراد مختلف جهان است و اجلاسیه وزرای اطلاعرسانی این سازمان تاکنون یازده دوره آن برگزار شده و دوازدهمین دوره آن نیز هم اکنون در استانبول ترکیه در حال برگزاری است.
سینماپرس: قائممقام معاون سیمای سازمان صدا و سیما گفت: بخش عمدهای از فیلمسازان سینمای کوتاه، در مرحله کسب تجربه هستند و فیلم کوتاه به نوعی یک پله است تا بتوانند وارد فضای حرفهایتر سینما بشوند. در عین حال استعدادهای درخشانی در میان فیلمسازان سینمای کوتاه دیده میشود.
به گزارش سینماپرس، سلیم غفوری در بازدید از روند برگزاری جشنواره درباره حمایت سازمان صدا و سیما در حوزه پخش فیلمهای کوتاه توضیح داد: در دوره جدید فعالیتها، سازمان صدا و سیما تا به اینجا مجموعههای جدیدی را تشکیل داده است که یکی از آنها سیمرغ است. یکی از برنامههایی که در این مرکز پیگیری میشود، تولید آثار کوتاه و حمایت از فیلمهای کوتاه است. اساساً یک دفتر را در این مجموعه به تولید آثار کوتاه اختصاص دادهایم که البته حیطه فعالیت آن تنها فیلم کوتاه نیست و مجموعه آثاری را که در قالب تلویزیون به آنها میانبرنامه میگوییم در این دفتر تولید میشود اما حتماً حمایت از تولید آثار کوتاه داستانی نیز میتواند جزء شرح وظایف این مرکز قرار بگیرد.
وی افزود: در همان مجموعه سیمرغ، خانه تولیدات جوان را نیز داریم که پیشتر در تلویزیون وجود داشت اما ساختار آن مشخص نبود. در حال حاضر این خانه در ساختار مجموعه سیمرغ تعریف شده است. پیش از این در عرصه فیلمهایی مستند، هم شبکه مستند، تولید آثار کوتاه را در دستور کار داشت و هم شبکههای دیگر تولیداتی را در قالب مستند کوتاه داشتند که در جشنوارههای مختلف سینمایی مانند سینماحقیقت حائز رتبههای خوبی شدند. در زمینه پویانمایی (انیمیشن) نیز مرکز صبا بهصورت تخصصی وظیفه تولید و حمایت از آثار پویانمایی را برعهده دارد.
مدیر سابق شبکه مستند سیما درباره ارزیابی خود از روند رشد سینمای کوتاه ایران گفت: من از سالهای پیش در چند دوره در جشنواره فیلم کوتاه تهران از اعضای هیأت انتخاب و یا داوری بودهام. برخی از آثاری که به جشنواره میرسید، آثاری درخور توجه بودند. امسال نیز بعد از چند سال که از فضای سینمای کوتاه کمی دورتر بودم، در جشنواره فیلم شهر، جزء هیأت داروان بودم و در بخش مستندهای کوتاه، شاهد آثاری بودیم که واقعاً آثار قابل اتکایی بودند. ما نباید انتظار آثار حرفهای را از همه فیلمسازان کوتاه داشته باشیم.
قائممقام معاون سیما درباره امکان نمایش فیلمهای مستند حاضر در جشنواره فیلم کوتاه تهران از تلویزیون گفت: از سالهای قبل تفاهمنامهای میان انجمن سینمای جوانان ایران و شبکه مستند تلویزیون منعقد شده است تا حق پخش آثار برتر انجمن از سوی تلویزیون خریداری شود و این آثار در شبکه مستند به نمایش گذاشته شود. امسال نیز این اتفاق خواهد افتاد. در بخش مستند جشنواره امسال نیز آثار برتر از طرف تلویزیون خریداری شده و پخش خواهد شد.
سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۱ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.
سینماپرس: کارگردان فیلم دوئل گفت: باید مسأله داشته باشید، گرفتار باشید و رنج بکشید تا فیلمساز شوید هیچ گنجی بدون رنج به دست نمیآید. فیلمسازی قواعد شغلی ندارد یک جور زندگی است، قاعده آن از خود زندگی میآید.
به گزارش سینماپرس، احمدرضا درویش در نشست تخصصی انتقال تجربه این دوره از جشنواره با موضوع کارگردانی اظهار داشت: من به صنعت سینمای ملی و بینالمللی ایران اعتقادی ندارم و این که سینمای ما ملی، صنعتی یا بینالمللی است. اگر فرصت باشد در محافل خصوصیتر این جریان را با استدلال بیان میکنم. البته شاید مثل من خیلیها این تصور را داشته باشند. سینمای ما تجربی است. ما در پی کشف زبانی هستیم که متعلق به ما باشد، متعلق به منطقه، هویت، زیست اجتماعی ما و معتقدم تا رسیدن به سینمای ملی، بینالمللی و صنعتی فرسنگها فاصله داریم.
وی افزود: اینکه گفته میشود سینمای ما صنعتی است، یک فریب ناخواسته است که ما هم دچارش هستیم. خود دستاندرکاران هم باورشان شده که در چنین قوارهای ظاهر میشوند. دولتمردان هم در این موضوع دخیل هستند. آنها خیلی مایل هستند سینمای ایران را بزرگتر از واقعیت خود نشان بدهند و از این واژهها استفاده میکنند. گویی با به کارگیری واژه صنعت ملی و بینالمللی به آن جایگاه میدهند. در این سالهایی که سینمای ما رشد و نمو داشته، چنین توصیفاتی بیشتر از سوی سیاستمداران بیان شده تا جایگاه خود را بالا ببرند این اما یک تعریف روشن نیست بلکه اغواگرانه است و ما هم به آن تن دادهایم.
درویش افزود: آیا نهادی نیست که به یکی از مولفههای ذکرشده برای سینمای ملی نزدیک شده باشد؟ نهادی نیمه مدنی، که تلاش میکند در ساحت ملی تاثیرگذار باشد، همین انجمن سینمای جوانان است و متاسف شدم که برخلاف زحمات دوستان، فقط ۵۶ دفتر انجمن در حال حاضر فعال است؛ در حالی که قبلاً خیلی بیشتر بود.
کارگردان فیلم کیمیا اضافه کرد: از یکی از داوران شنیدم که میگفت درصد زیادی از آثار دو هویت دارد، یکی تحت تاثیر فیلمهای بلند هستند، چه از نظر انتخاب موضوع چه از نظر فرم و دیگری این است که توجه به مرکزیت کشور دارند، موضوعاتی که برای فیلم های آنها انتخاب میشود، بیشتر قصههایی است که به مرکز تهران معطوف میشود و از منطقه بومی خود غفلت کردهاند. با آنکه تجربه زندگی طبیعی را در دل خود دارد. همانطور که در فیلمهای بلند متأثر از مسائلی مانند مسایل پولی، دوربینها در جای جای ایران قرار نمیگیرد، اینجا هم دوربین ما در برگیرنده همه مناطق نیست. مثلاً دوربین ما در عرشه، لنج و یا میان عشایر نیست. موضوعات بیشتر درباره مسایل شهری، مثلث عشقی و مانند آن است که ریشه این موضوع به مسایل فرهنگی ما برمیگردد و بخشی معطوف به بودجه است.
ایران فقط تهران نیست؛ این انحصار را بشکنید
وی افزود: اینگونه است که موضوعات ما هم محدود میشود. اگر سینمای جوانان بتواند از نظر کمی و پشتیبانی به گونهای عمل کند که جوانان تولید کنند و فیلمی بسازند که عطر و بویی کمتر دیدهشده داشته باشد، بهتر است و این یک انتخاب خلاقانه خواهد بود. از دوستان خواهش میکنم از کسانی که شهر، فرهنگ و در کلیت ایرانیت و وطن را در فیلمها مورد توجه قرار دادهاند، حمایت کنند. تا این انحصار شکسته شود. چون ایران فقط تهران نیست، متاسفانه به دلیل بیعدالتی فرهنگی، بخشی از افراد در شهرستانها شهروندان درجه دو و سه محسوب میشوند.
درویش افزود: در تهران افراد میتوانند با امکانات خوبی فیلمها را تماشا کنند اما افراد در شهرستانها نمیتوانند اینگونه فیلمها را ببیند و این یعنی اینکه سینمای ما ملی نیست و آنچه که در پرده به نمایش درمیآید دیگر اصلا ملی نیست. البته حتما به صورت استثنا آثار درخشانی داریم اما معدل این سینما، خوب نیست.
درویش تأکید کرد: از مسئول سینمای جوانان، هیات امنا و رییس سازمان سینمایی که قول داد به زیرساختها بپردازد و سازمان سینمایی را چابک کند و ۵۰ نفر برای یک پروانه ساخت کاهش دهد که البته هیچکدام نشده، خواهشم این است که انجمن سینمای جوانان را دریابند. دوستان سازمان سینمایی گرچه میگویند کارشان هدایت است اما ما این موضوع را از زبان خیلیها شنیدهایم. معتقدم انرژی اصلی و سوخت موشکی سینمای جوانان ایران از اعضای آن است، کار اصلی را خودشان انجام میدهند. این انجمن به عنوان یک تلاش زیرساختی، میتواند امکانات و افراد را به هم وصل کند.
محدود کردن انجمن به استعدادیابی، بیانصافی است
درویش ادامه داد: احساسم این است وقتی این حرفها را میزنم کنار شما ایستادهام، تلاش میکنم زبان شما باشم. دو نکته در اساسنامه سینمای جوانان ایران است یکی کشف استعدادهای جدید و جوان، اما محدود کردن سینمای جوانان به این اصل کمی بیانصافی است. کار سینمای جوانان در اصل ارتقای سطح زیباییشناسی در فرهنگ و هنر است. بسیاری آمدهاند دورههای سینمای جوانان را گذراندهاند اما نتوانستند در جایگاه فیلمسازی باشند. برخی خودشان را با تلاش خود بالا کشیدهاند اما باقی کجا هستند؟ یکی از وظایف و رسالت های مهم این است که به جاماندهها کمک کند. گرچه همه نمیتوانند سینماگر شوند. آموزشگاهها و دانشگاههای ما محدودیت دارند اما سینمای جوانان در همه جا دفتر دارد. باید رویکرد انجمن سینمای جوانان ایران ملی باشد. میدانم سینه شما انباری از حرفهای مختلف است اما دوست داشتم اینجا زبان شما باشم.
درویش درباره لزوم توجه به تنوع گونه در فیلمسازی گفت: در جهتگیری امسال سینمای جوانان بحث ژانر مطرح است. وقتی با من تماس گرفتند گفتم در بحثهای نظری نگاهم این است که این مباحث متکی بر پژوهش و مطالعه زیادی است و اینگونه مباحث مربوط به بخشی از دامنه سینماست که به دانشگاه، منتقدین و دیگر افراد برمیگردد. من در جامعه سینمایی به عنوان یک فیلمساز مطرح هستم. گرچه تدریس هم میکنم اما اینکه در اینجا درباره ژانر صحبت کنم اشغال جایگاهی است که برای من نیست.
کارگردان فیلم دوئل افزود: من برای فیلم ساختن، ساخته شدم و باید با فیلمم صحبت کنم. متاسفانه در اینگونه مباحث شاخص ها و مصداقها خارجی میشود. چون از مثال زدن فیلمهای دوستانمان پرهیز میکنیم؛ چون اگر از کسی تعریف کنیم، دیگری گلهمند میشود، اگر هم زیر سوال ببریم ناراحت میشوند. پس اساتید دانشگاهی این بحث نظری را پیگیری کنند.
رستاخیر؛ آرزویی که محقق شد و آرزویی که محقق نشد!
وی بخش دیگر از صحبتهای خود را درباره ساخت رستاخیز بیان کرد: تا وقتی وضع این فیلم مشخص نشود، درباره آن صحبت نمیکنم. گرچه قولهایی درباره این فیلم دادند اما این فیلم همچنان وضعیت نامشخصی دارد. برخی دوستان قبلا در جایگاهی بودند که نباید میبودند. آنها رفتند، دوستان جدید هم آرزوهایی درباره فیلم دارند ولی فقط آرزوست. فیلم در پلتفرم(سکو) های خارجی در حال عرضه بینالمللی است. مجوز بینالمللی هم صادر شده اما سوال این است که چطور این مجوز صادر شده و تماشاگران خارجی میتوانند فیلم را ببینند اما ایرانیها روی پرده نه؟ طبق عهدی که با عوامل، خدای خودم و صاحب رستاخیز بستم، این فیلم را برای پرده سینما ساختهام و تمام امکانات فیلم برای نمایش در سالن استاندارد جمعی است که این آرزوی من محقق نشده است. اما آرزوی اصلی من محقق شد، یعنی اینکه فیلم ساخته شد.
درویش ادامه داد: صبر من زیاد است و میدانم بالاخره اکران میشود. وقتی دیگر اسمی از ما نیست یا حتی صد سال دیگر، بالاخره فیلم یک فیلمساز دیده میشود. این فیلم مگر فقط برای جشنواره بود و بعد باید برود داخل قوطی؟ بالاخره فیلم از کشو درمیآید و دیده میشود. ترجیح میدهم انتقال تجربه کنم اما درباره رستاخیز صحبت نکنم.
برای صدای دیجیتال دوئل مسخره شدیم!
این کارگردان درباره ساخت دوئل هم توضیح داد: درباره صدای فیلم باید بگویم آن زمان دوره آنالوگ بود، همه چیز ما آنالوگ بود. آن زمان طراحی صدا، گردش صدا و زیباشناسی صدا کارکرد نداشت، امکانات ضعیف بود، به عنصر صدا در فیلمها کمتر توجه میشد، عنصر صدا در آن فیلم به دلیل ماهیتش اهمیت داشت، برخلاف کمبودها و محدودیت سواد و استودیوها تصمیم گرفتیم فیلم را دالبی دیجیتال کنیم اما برخی از دوستان صداگذار و صدابردار ما را مسخره کردند و گفتند سالنها که ظرفیت صدای دالبی را ندارد، در پاسخ گفتم فیلمساز درباره یک اثر تا کجا مسئول است؟ فیلمساز بنا به رسالت خود مسئول است فیلم را از منظر خودش درست و استاندارد بسازد.
وی افزود: اینکه سالنهای سینمای ما مجزا نیست، مسأله من نیست. فیلم ۸۰ سال دیگه دیده و جزو کارنامه من محسوب میشود. پس برای فیلمهای خود تقویم قایل باشید. یادم است آن زمان مسعود بهنام با ما همراه شد، آقای بهمن اردلان یکی از بهترین صداگذاران ماست که ایشان هم همراهی کرد. بعد در استودیوی پاریس کارهای پُست پروداکشن (پساتولید) انجام شد و بعد بالاخره بازرس دالبی فیلم را دید و اولین لایسنس (مجوز) رسمی از شرکت دالبی که وابسته به ارتش آمریکاست، کارهای فیلم انجام شد و بعد از آن سینماها مجهز به دالبی شد. همان دالبیها هنوز در سینمای ما کارکرد دارند. این یکی از مهمترین تجربههای من در ۴۰ سالگی و در زمان ساخت دوئل بود.
درویش در ادامه گفت: دو نوع فیلمساز در سینمای حرفهای فعال هستند. یکی کسانی که رویاها و تعلقات خود را خودشان مینویسند و میسازند. یک نوع دیگر بیشتر به مهندسی کار مسلط هستند، ایده دیگران را میگیرند و اتفاقا آن را تعمیق میدهند من اما جزو فیلمسازان اول هستم. من هیچگاه فیلمی نساختم که حاصل دغدغه من نباشد، مثلا ۲۰ سال به این فکر میکردم که چطور کیمیا را بسازم. این حسی بود که مدام من را صدا میکرد و من را به خود فرا میخواند یا مثلاً مدتها بود به دوئل فکر میکردم. چیزی در دوئل بود که من را صدا میکرد. چون میخواستم درباره غنائم جنگی فیلم بسازم و این گرفتاری من بود، شاید ۱۰ تا ۲۰ سال به آن فکر میکردم. وقتی هم که دولت قبل آن جریان کاریکاتوری فیلم رستاخیز و پایین کشیدنش را ایجاد کرد، بیکار نبودم و در این مدت پنج یا شش فیلمنامه نوشتم و کیفش را بردم.
گاو صندوقی که جرقه ایده دوئل شد
درویش افزود: اتفاقی برای من در ۱۹ سالگی و در زمانی که خرمشهر سقوط نکرده بود، افتاد. در کوچه قدم میزدیم، اواسط محاصره بود، فکر نمیکردیم جنگ طولانی شود. تصور میکردیم به زودی تمام میشود، همینطوری که قدم میزدیم یکی از بچههایی که همراه ما بود، از مغازهای چیزی برداشت و البته در کاغذی نوشت که چه برداشته است. صحنهای را آنجا دیدم؛ انتهای محلهای یک بنز خاور را دیدم که پشتش مغازهای است، خاور گاز میداد و زنجیرش کنده میشد، این چرخه هی تکرار میشد. بار آخری که این کار را کرد، چارچوب درِ مغازه کنده شد و در نهایت دیدم گاوصندوقی را برده است، آن زمان ناپخته بودم و بعدها مدام فکر میکردم که آنها چه کسانی بودند؟ آیا دزد بودند؟ این معادلهای چندمجهولی در ذهن من شد و بعد از سالیان تبدیل به دوئل شد.
وی افزود: دوئل فیلم هفتم من بود. فیلمساز باید از قبل فیلم را در ذهن خود ساخته باشد. مهمترین ویژگی فیلمساز تخیل است. هنرمند بدون خیال معنا نمیدهد. فیلمساز چیزی را که نیست عینی و قابل لمس میکند و این اصلیترین کار فیلمساز است. این موضوع هم با امکانات سختافزاری و نرمافزاری ممکن است. فیلمساز با خیال شخصی خود حتی باید موسیقی فیلم را هم ساخته باشد. باید آنقدر فیلم را در ذهن خود داشته باشد که از کسی سوال نکند، فیلمساز سوالکننده نیست و مدام باید پاسخ بدهد. فیلمساز باید بتواند با حفظ فردیت خود، مخاطب فیلم خود شود. وقتی چشم فیلمساز پشت ویزور (منظره یاب) است، درواقع نماینده مخاطبان است.
درویش مطرح کرد: فیلمساز ایدهآلیست است. به مراتب در سینمای حرفهای بحرانها شدیدتر از سینمای تجربی است، سینمای حرفهای قواعد خود را به شما تحمیل میکند. اگر به طرحتان معتقدید و روح و زندگی شما را به خود اختصاص داده است، خود فیلم به شما میگوید چگونه از موانع رد شوید. چون آن فیلم در درون شما رشد کرده است. شما چیزی را کشف میکنید که هیچ پلان و سکانسی شبیه پلان و سکانسی دیگر نیست.
مهمترین منزلت یک فیلمساز صدق است
وی توضیح داد: مهمترین ویژگی فیلمساز مدیریت ارواح جمعی است و این یک کار سخت و حیرتانگیز است. در اینجا هم صحبت از فیلمسازی است که فیلم را در ذهن خود ساخته باشد، به شما سفارش اکید میکنم با همه جهان فاصلهگذاری کنید، خودتان را حذف و بدون فیلتر (صافی) نگاه کنید، آنگاه خواهید دید که چه اجزای عجیبی از جهان را خواهید دید. آنگاه دیگر سکوت شما سکوت نیست، بلکه پلی است بین ذهن شما و پدیدهها، همه چیز را به عنوان پدیده نگاه کنید، فیلمساز مصلح اجتماعی است و باید بلد باشد اجتماع و اطرافیان خود را درست نگاه کند وگرنه همین میشود که داریم، همین که مدام میگوییم سینمای ملی، بینالمللی و صنعتی داریم اما در واقع نداریم! مهمترین منزلت یک فیلمساز صدق است.
کارگردان کیمیا افزود: برای تجربه، جنگ هم از نظر حسی و هم از نظر فنی بیشتر ملموس است اما اینطور نیستم که بگویم اگر یک فیلم جنگی باشد، حتما آن را میسازم و اگر نباشد، نمیسازم. من مثلا متولد ماه مهر را فیلم جنگی نمیدانم. بلکه به نظرم یک فیلم اجتماعی است که جنگ هم در آن جریان دارد. من فیلمنامه کمدی هم نوشتهام، گرچه هنوز آنها را نساختهام.
سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران تا دوم آبان ادامه دارد.
در میان گالریهای عجیب و غریبی که در دنیا یافت میشوند، برخی خیلی عجیبتراند. از یک واگن متروی شهری که به گالری تبدیل شده است گرفته تا یک دستشویی در موزه هنرهای زیبا و فروشگاه فست فودی که مکانی برای عرضه فرهنگ و هنر به علاقمندان شده است!