X

بایگانی دی 10, 1401

دفتر سینمایی

فراخوان طراحی تندیس برای صندوق اعتباری هنر


صندوق اعتباری هنر از هنرمندان سراسر کشور به ویژه فعالان حوزه تجسمی برای طراحی تندیس یادبود این نهاد حمایتی دعوت کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز «عمار» از مقتل شهدای شاهچراغ/ آثار افتتاحیه اعلام شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم «عمار»، آیین افتتاحیه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار»، در آستان مقدس حضرت احمد بن موسی‌الکاظم (ع) شاهچراغ، چهارشنبه ۱۴ دی، ساعت ۱۸ برگزار می‌شود.

سیزدهمین دوره این رویداد با یاد شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ و شهدای امنیت در این مکان مقدس آغاز می‌شود.

در آیین افتتاحیه جشنواره «عمار»، تقدیر از برگزیدگان بخش‌های نماهنگ، فیلمنامه، پویانمایی، فیلم ما و برنامه تلویزیونی نیز با حضور خانواده شهدای جنایت تروریستی شاهچراغ و مدافعان امنیت برگزار می‌شود. دبیرخانه جشنواره از عموم مردم سراسر کشور به ویژه مردم شهیدپرور شیراز برای حضور در این مراسم دعوت می‌کند.

آغاز به کار جشنواره فیلم «عمار» با بیش از ۳۴۰۰ اثر

در این دوره بیش از ۳۴۰۰ اثر برای رقابت به دبیرخانه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» ارسال شده است.

بر همین اساس ۲۷۸۱ اثر در قالب «فیلم» و ۶۴۱ اثر در بخش «فیلمنامه» با یکدیگر رقابت خواهند کرد که در بخش «فیلم» ۹۲۲ مستند، ۱۶۱ «پویانمایی»، ۱۲۸ اثر در قالب «تولیدات تلویزیونی»، ۶۶۰ اثر «داستانی»، ۶۴۳ اثر در بخش «فیلم ما» و ۲۷۳ اثر در قالب نماهنگ به دبیرخانه ارسال شده است. در عین حال از ۶۴۱ اثر ارسالی در بخش فیلمنامه ۳۴۷ فیلمنامه کامل، ۱۹ سیناپس و ۲۷۵ طرح فیلمنامه در قالب‌های بلند، نیمه‌بلند، کوتاه و سریال است که به دبیرخانه ارسال شده که بعد از بررسی اولیه تعداد آثار نهایی پذیرفته شده اعلام خواهد شد.

اما از بین ۹۲۲ اثر مستند ۷۹ اثر در بخش نهضت جهانی، ۴۶ اثر در قالب مستند جنگ اقتصادی و رویای ایرانی، ۲۰۸ اثر در قالب جنگ نرم، ۱۲۳ اثر در بخش تاریخ سیاسی، ۲۶۱ اثر در بخش تاریخ فرهنگی، ۱۶۴ اثر در بخش ملت قهرمان و ۴۱ اثر در بخش نقد درون گفتمانی به دبیرخانه ارسال شده‌اند.
در سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» پس از تهران بیشترین اثر به ترتیب از استان‌های قم، گلستان، خراسان رضوی، یزد، فارس، فارس، البرز، کردستان، قزوین، گیلان، زنجان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اردبیل بوده است.

اعلام آثار بخش مسابقه افتتاحیه سیزدهمین دوره جشنواره فیلم «عمار»

دبیرخانه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» پس از بررسی آثار رسیده به این دوره جشنواره، اسامی آثار راه‌یافته به بخش مسابقه «نماهنگ»، «فیلم ما»، «تولیدات تلویزیونی»، «پویانمایی» و «فیلمنامه» را اعلام کرد.

بخش نماهنگ:

اعتراض دارم- احمد ذوالفقاری/ Go TO Home- محمدامین افشاری/ قول مادرانه- محمدعلی یزدانی/ کریم‌آباد- محمد صادق رمضانی مقدم/ آبرودار- محمود شریفی اصل/ پل- مسعود تیموری/ درمانا- داود احمدی/ شاهچراغ- محمد ابراهیمی فر/ مسافران خورشید– علی ملاقلی پور/ سفیر امید- سید محمدحسین تقی حسینی/ چراغ- مهران علوی/ علیک السلام- هاشم دارمی/ نفس تازه- مهران علوی/ خروش (هنر برای آسمان) – محمد براتی/ جان من ایران- مهدی نجفی/ خاطر جم- آرمین گرجی راد/ ترکمن من- محمود کرد/ من ایرانیم- محمدرضا آرانی/ مداد رنگی – محمدمهدی اسکندری/ ایران مرز پرگوهر- سیدجمال میرجعفری/ آرتین فرزند ایران- ابراهیم جعفری/ لحظه دیدار- رسول گورکانی/ نمره عالی- علی یوسفی مفید

بخش فیلمنامه:

دختران o.p.d- مصطفی محمدلو/ کبدی- محمد صبوحی/ سوفار- حمید رسول‌پور/ سرگذشت کوهستان- زهرا ترحم‌جو/ هکر قرن- مریم مدرس‌مطلق/ محمّدِ توراتِ کارگران- مهدی عزیزاللهی/ زن، زندگی، شهادت – مجید فراهانی/ تا قهرمانی- شهنام سجودی زاده/ راس ساعت یازده- علی دائمی/ چهار زبر- طاهره ولی‌پور/ صاد شین- راحله پاشایی و محسن راست خانه/ عشق را نقاشی کن- زهره یزدان‌پناه قره‌تپه/ TX۵۰- محمدعلی شیروانی / اعتراف- علیرضا بختیاری فر

بخش پویانمایی:

فرنگیس شیرزن ایرانی- میثم غفرانی / دوران نوجوانی قاسم- فهیمه چنگیز / دلیرمردان ایرانی- میثم غفرانی / الک- ریحانه خوشنویس / چواشه- وحید نوریه / رشوه ۴۰ هزار پوندی انگلیس به قهرمان ایرانی- یاشار عبدالحسین زاده / رویای صادق- ابراهیم مرادی / شهدای مدافع وطن- محمد حسین فرمانی / قصه‌های عزیز– یاشار عبدالحسین زاده / میراث گاندو – حمید خانلری / نامه‌ای به آرتین- معصومه عرب خانی / هفت خان رستم (خان سوم) – منصور شاهین فر / ماه همدلی- محمد سیدجوادی / لوپتو- فرهاد امین‌زاده / دوستان کوچک گلشن ۲- محمدرضا قدیم خانی / اول بسم الله- هادی ضیاعزیزی / بدون توقف- محمدرضا فراهانی / داستان پنجره‌ها- محمدحسن مشایخ بخش / سلام بر ابراهیم- اسماعیل یوسفی / سارقین کوچک – عابدین محمدی / قصه‌های آفتابگردون (باران پشمک) – حجت غیب‌الله‌زاده / قلعه ماهیان- امیر کساوندی / قند پهلو- اسماعیل فضلی زاده / کمیک نامه جاندار- علی قربانی / هرمزگان نگهبان بیدار ایران- مصطفی رنجبر / تروریسم رسانه- محمدحسین کریمی راسخ / اولین رسانه تاریخ- زهرا سامانی‌پور / قصه پروانه‌ها- اسماعیل فضلی زاده / روایت ستاره‌ها- سید محمد پیشنمازی / حبیب هنر- سعید دارابیان

بخش فیلم ما:

یک هفته بعد- فاطمه ابراهیمی / هم بازی خوب- مصطفی رفعتی / مَحرم– متین پاکزاد / قهرمان من– سیدحسین هاشمی نژاد / فاصله ساز- ابوالفضل مجتهدزاده / عمو سردار- محراب عبدالله زاده / رویای پرواز– صبا جاویدان نیا / روز پدرمبارک- محمدمهدی صدیقیان / دست به جیب- زینب پنجعلی زاده / خاطره- سجاد اربابی / حالا نوبت توست– سید محمدصادق موسوی / باور سرخ– امیر حسین قاسمی / بانوان جهادی– حسن سهرابی / بافت تنهایی- زهرا شفیعی / اعلامیه- سید محمد باقر حسنی / ما دهه هشتادی‌ها- زهرا داوری / مدرسه جنگ زندگی- کامیاب مرادی / قلعه امیر دارد- حامد مهاجری / ای نامه که می‌روی به سویش- آرزو کاشی-امیرعلی نورانیان / به نام پدر- رضا صحراگرد / زمین پاک- منصور مهدی زاده / کلاسم سنگرم- ریحانه سادات مقدم / #برای آرتین- سپیده شراهی

بخش برنامه تلویزیونی:

برنامه تلویزیونی ترکیبی

برنامه ثریا (از مساجد سکولار تا مساجد مردمی و انقلابی) – محسن مقصودی / پاورقی- جواد فتحی / پاییز ۶۳ – محمد علی شجاعی فرد / جنگ دوست داشتنی- حسین همایونفر / چشمه- مصطفی فارویی / روایت هیات- مهدی تدینی / سبز سپید سرخ- محمد طادی / شیوه- علیرضا اسکندریان / علامت- سیدمجید اکرمی / کودتای ۹۹- امیرحسین رحیمیان / مامان‌ها- سیدمجتبی حسینی / مستند مسابقه سه میم- فاطمه باقری چیزه / همه فن حریف- سیدمحمدرضا نعمتی / مهمات ۲- سید احمد موسویان / سندباد- محسن حاج کرمی / دورت بگردم ایران- حسن حبیب زاده / دی بی سی- حمیدرضا مهدی پور مشهدی / جان وتن- مهدی مستوفی

تلویزیونی اینترنتی

ایران کو؟!- امیر محمد باقریانی / تاریخچه- مهدی کوراوغلی و رضا ایروانی الداغی / درآمد دلاری با صابون- فاطمه عابد زاده / کونیکو – عاطفه دانیالی / ویرگول پلاس قسمت دوم- امیرعباس کنعانی هرندی – سید مهدی دزفولی / یاغی- مصطفی صاحبی / ایران قوی- محمد مهدی کاشفی / نفتی نشی- محسن رسولی

کلیپ و آیتم تلویزیونی

آیه‌ها (پری) – احمد ذوالفقاری / چشم‌ها- سینا رضایی / دام زنده موجود نیست – مسعود کارگر / دلدادگان (استکان‌هایی باعطر عزا) – امید مدحج / راننده تاکسی- عباس بهرامی / روایت حاج نادر- سیداحمد معصومی‌نژاد / سردار و روستا- علی شهابی نژاد / گرفتار تو- احسان سنائی راد / مازرونی پهلوون- فرحبخش فرهیدنیا / ایران یک خانواده- علیرضا میررکنی / انفطار صورت- محمد نصرالهی / مهاجر سرزمین آفتاب- فریدون محرابی / قاب همدلی- امید مدحج

موشن گرافیک

چرا واکسن امریکایی خطرناک است- حمید خدابخشی / سرزمین فرصت‌ها- احمد زین العابدین / شایعات فضای مجازی- سعید ثابت ایمان / شمال تا جنوب- احسان سنائی راد / قیام واژه‌ها- سعید فتاحی / کشورهای پادشاهی- سجاد خالقی / نبرد علیه تیم ملی- سجاد خالقی / نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران- بهمن همتی / هنرمند برزیلی که جانش را برای فلسطین می‌گذارد- احمد زین العابدین

گزارش خبری

افق روشن- الینا نجفیان / ایستگاه شهادت- فاطمه آقامحمدی و زهره اعجازی و علی اصغر لکی / پسماندهای صنعتی که جان می‌گیرند- زهره بیادی / حریم حرم- فاطمه سلطانی / خانه‌های چراغ خاموش- هدی زاهدی / سخاوتی از جنس کارافرینی- پریسا پانیاز / کافی متادون (قهوه با طعم مخدر) – هدی زاهدی / کودکان طعمه سگ‌های ولگرد- زهره بیادی / نگارستان اقوام (روستای پیرواش) – خاطره تیموری / و چراغ خانه‌هایی که همچنان خاموش است- هدی زاهدی

آثار جشنواره از ۱۵ تا ۲۱ دی در سینمافلسطین تهران به نمایش درمی‌آیند. همچنین همانند دوره پیشین، علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به تارنمای عماریار AmmarYar.ir به صورت مجازی به تماشای آثار این دوره جشنواره بنشینند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چند اثر موسیقی در آذر مجوز انتشار گرفت؟


دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار یک گزارش، آمار مجوزهای صادره از این مجموعه در آذرماه ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سه جلد نهایی«تئوری موسیقی در مایکروفر» منتشر شد


یکی از نوازندگان و مدرسان نوازندگی پیانو از انتشار سه جلد نهایی کتاب «تئوری موسیقی در مایکروفر» خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هفت گروه سرود نامزد دریافت جایزه هنری «روایت سرباز» شدند


با جمع بندی آرای هیات مشاور و انتخاب، برگزیدگان رویداد سرود «روایت سرباز» انتخاب شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حاج قاسم بعد از شهادت تازه شروع شد/ اکران رایگان «ردی از یک مرد» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، مستند «ردی از یک مرد» به کارگردانی ساسان فلاح‌فر همزمان با سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی در سینماهای منتخب سراسر کشور اکران می‌شود.

«ردی از یک مرد» روایت خاطرات شهید حاج قاسم سلیمانی از زبان مردم روستای قنات ملک زادگاه این فرمانده بزرگ انقلاب اسلامی است.

مستند «ردی از یک مرد» توسط پخش رویش بهمن سبز روز دوشنبه ۱۲ دی در سینماهای منتخب سراسر کشور به صورت رایگان اکران می‌شود.

مخاطبان برای کسب اطلاع از سانس‌های اکران این فیلم و تهیه بلیط می‌توانند به سایت گیشه ۷ مراجعه کنند.

این مستند ۷۷ دقیقه‌ای که توسط بنیاد مکتب حاج قاسم تهیه شده در بخش بلند ملی و مسابقه شهید آوینی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت نیز حضور داشته است.

در خلاصه داستان این مستند آمده است: برای شناخت حاج قاسم سلیمانی کمی باید به عقب برگردیم. به سال‌های دور که او عشایرنشین بود؛ به روستای زادگاهش قنات‌ملک در کرمان؛ به میان مردمی که هر کدام قصه و ردی از این بزرگ‌مرد در زندگی‌شان دارند تا با آن زبان بی‌تکلف روستایی برایمان روایت کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاشی جدید حسن روح‌الامین از حاج قاسم در میدان ولیعصر(عج) نقش بست


در آستانه سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، نقاشی جدید حسن روح‌الامین از سردار دل‌ها صبح جمعه ۹ دی ماه در دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حق نداریم این سرزمین را «بازنده» کنیم/نیاز فوری سینما به«رهاسازی» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر– گروه هنر- زهرا منصوری: بخش دوم نشست بررسی نسبت جریان تولید و اکران در سینمای ایران با مقوله پژوهش به بهانه برگزاری پنجمین دوره «جایزه پژوهش سال سینمای ایران»، شاید مختصرتر از بخش نخست باشد اما موضوعاتی کلیدی و مهم درباره این روزهای سینمای ایران در آن مطرح شده است.

در بخش نخست این نشست که با حضور منوچهر شاهسواری تهیه‌کننده سینما و مدیرعامل سابق خانه سینما و محسن بهلولی از داوران پنجمین دوره اهدای جایزه سال پژوهش سینمای ایران، در خبرگزاری مهر برگزار شد، به نسبت پژوهش با سینمای ایران مهمتر از آن انتظاراتی که می‌توانیم از «جایزه پژوهش سال سینمای ایران» داشته باشیم، پرداختیم.

در بخش دوم اما تلاش داشتیم تا ناظر بر مباحث مطرح شده در بخش ابتدایی، به راهکاری پژوهش‌محور و مبتنی‌بر لزوم شکل‌گیری یک نظریه راهبری، برای برون رفت سینمای ایران از بحرانی که این روزها به‌واسطه شرایط ملتهب اجتماعی و مهمتر از آن قهر مخاطبان با سالن‌های سینما گرفتار آن شده است، برسیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید، بخش دوم و پایانی گفتگوی صریح خبرگزاری مهر با منوچهر شاهسواری و محسن بهلولی درباره این روزهای سینمای ایران است.

* امروز سینمای ایران در شرایطی بحرانی به سر می‌برد و هم سینماگران و هم مدیران در یک بلاتکلیفی و نگرانی نسبت به آینده هستند. ناظر به مباحثی که تا اینجا مطرح شد، آیا نظریه‌ای وجود دارد که بتواند سینمای ایران را از این شرایط بحرانی رها کند؟ این نظریه را باید از چه کسی مطالبه کنیم؟

منوچهر شاهسواری: پاسخ این سوال کمی طولانی است و معتقدم وقتی قرار است درباره‌اش صحبت کنیم، نمی‌توانیم بخشی را بگوییم و بخش دیگری را نه؛ این بدترین حالت ممکن است. اول اینکه همان‌طور که اشاره کردم بدون داشتن یک صنعت تصویر و فیلم قدرتمند در کشور، ما در جهان جدید حاشیه‌نشین خواهیم بود. اگر این صنعت را داشته باشیم، می‌توانیم در متن جهان باشیم. مصادیق این گزاره را می‌توان در کشورهای دیگر و حتی در میان موفقیت‌های جهانی سینمای خودمان پیدا کنید. درست است که برخی خرده می‌گیرند که مگر فیلم‌های شما در جهان اکران می‌شود و فروش دارد، اما مگر همه سینما، فروش و گیشه است؟ مگر تغییر سبک‌های زندگی که با سینما رقم خورده، همه از راه فروش بوده است؟

شاهسواری: درست است که برخی خرده می‌گیرند که مگر فیلم‌های شما در جهان اکران می‌شود و فروش دارد، اما مگر همه سینما، فروش و گیشه است؟ مگر تغییر سبک‌های زندگی که با سینما رقم خورده، همه از راه فروش بوده است؟

قطعاً سرگرمی جزو ذات سینماست و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را از سینما بگیرد. اساساً تفکیک مخاطبان سینما را غلط می‌دانم. همان‌طور که من امروز می‌توانم به یک فیلم کمدی علاقه داشته باشم، روز دیگر می‌توانم علاقه‌مند به یک فیلم تاریخی و یا درام شوم. اینگونه نیست که بتوانیم مخاطبان این فیلم‌ها را از هم تفکیک کنیم. اولین خطر این است که بگوییم ما می‌خواهیم «فیلم‌های مختلف» برای «تماشاگران مختلف» بسازیم. ما «فیلم‌های مختلف» برای «تماشاگران سینما» می‌سازیم. مخاطبان قابل تفکیک نیستند. جامعه قابل تفکیک نیست. هر کس که در این مقطع جامعه را تفکیک کند، هم در حق سینما ظلم کرده است و هم در حق جامعه. چرا باید جامعه را تفکیک کنیم؟

* در عمل اما این کار را کرده و می‌کنیم!

شاهسواری: بله کرده‌ایم. دقیقاً همین اتفاق افتاده است. چرا که همان‌طور که اشاره کردم، همچنان ذهن ما در دوران قرنطینه سیر می‌کند. فکر می‌کنیم هنوز امکان قرنطینه وجود دارد و می‌توانیم با دیوارکشی، جلوی ورود برخی چیزها را بگیریم. واقعیت جامعه ولی این طور نیست. اساساً از مقطعی به بعد در تاریخ، امکان این اتفاق وجود نداشته است. ما باید خودمان را با این شرایط جدید وفق بدهیم. باید در این جهان جدید، جای پای خودمان را محکم کنیم. این امکان‌پذیر نیست، مگر با وضع نظریه‌های جدید. این نظریه هم باید در حوزه تمدنی و فرهنگی وضع شود؛ باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا ما با یک جامعه با فرهنگ معین و بسته، متعلق به یک یا دو نفر مواجهیم، یا فرهنگ را پیش‌نیاز تاریخ و فرهنگی رفتار خود می‌دانیم.

من فکر می‌کنم آینده این سینما در گرو پژوهش‌هایی با رویکرد «چگونگی رها شدن از قید و بندهای ناشی از زمان و مکان» است. سینما را باید به سمتی سوق دهیم تا بتواند بر مبنای «مسئولیت‌پذیری خود» عمل کند. ما امروز در سینما هیچ احساس مسئولیتی نسبت به کارهای خود نداریم. نه از نظر اقتصادی، نه از نظر اجتماعی و نه از هیچ منظر دیگری. با خودمان می‌گوییم ما که پروانه ساخت گرفته‌ایم، پروانه نمایش هم می‌گیریم و مسئولیتش با آن‌هایی است که مجوز داده و می‌دهند.

حق نداریم این سرزمین را «بازنده» کنیم/نیاز فوری سینما به«رهاسازی»

ما نیازمند نظریه‌ای برای «رهاسازی» هستیم و نگاه‌مان به رهاسازی هم نباید از جنس «ولنگاری» باشد. این رهاشدگی با نگاهی شاعرانه می‌شود رهایی از قید و بندهایی که متعلق به این زمان و مکان است. اجازه بدهیم سینما، روی پای خود کمی راه برود و حتی زمین بخورد. اجازه دهیم پرت شود توی آب، تا خودش شناگری را بیاموزد.

اجازه دهید مثالی بزنم. من سال‌ها عضو شورای صدور پروانه ساخت بودم و فکر می‌کنم یکی از قدیمی‌ترین سینماگران در این حوزه محسوب می‌شوم اما صراحتاً می‌گویم، دوران صدور پروانه ساخت برای یک فیلم، به‌عنوان «مجوز» سر آمده، این یکی از قیود زمان و مکان است که گرفتار آن هستیم. فیلم از جنس «دیدن» است و اساساً یک امر «خواندنی» نیست. با خواندن یک فیلمنامه، شما می‌توانید تشخیص بدهید که خروجی آنچه فیلمی می‌شود. حتی خوب و بدش را هم نمی‌توان تشخیص داد. نمونه‌های بسیاری از متن‌های معمولی در چند ورق داشته‌ایم که تبدیل به شاهکار شده‌اند و برعکس!

شاهسواری: من سال‌ها عضو شورای صدور پروانه ساخت بودم و فکر می‌کنم یکی از قدیمی‌ترین سینماگران در این حوزه محسوب می‌شوم اما صراحتاً می‌گویم، دوران صدور پروانه ساخت برای یک فیلم، به‌عنوان «مجوز» سر آمده است. این یکی از قیود زمان و مکان است که گرفتار آن هستیم در شرایط «رهاسازی» هیچ چیز واجد «ارزش» نیست، مگر آنکه قابل دیدن باشد. پیشاپیش هیچ ارزشی وجود ندارد. ما اما همچنان داریم به همان شیوه‌های سابق عمل می‌کنیم. هم دولت کار اضافه می‌کند و هم صنف کار اضافه می‌کند. همه داریم کار اضافه می‌کنیم، آن هم برای چیزی که دوره و زمانه‌اش تمام شده است! اینجا دیگر یک مدرسه نیست، تبدیل به یک دانشگاه شده است. باید به قواعد و ضوابط آن تن بدهید.

* البته این مدل حذف پروانه ساخت، منتقدانی هم دارد که می‌گویند در همین شرایط فعلی، مدیران پای پروانه ساختی که صادر کرده‌اند هم نمی‌ایستند، چه برسد که آن پروانه هم وجود نداشته باشد و دیگر هیچ تضمینی برای سرنوشت سرمایه‌گذاری‌ها وجود نخواهد داشت!

شاهسواری: ما در معرض یک جهان تمدنی جدید قرار داریم و در آینده شاید حتی مرزها هم دیگر معنا و کارکرد امروز را نداشته باشند. ما باید خودمان را با شرایط جدید وفق دهیم. در این شرایط، جهان ادبیات، جهان سینما و جهان هنر، ثابت است. همین الان آقای دکتر می‌تواند تأیید کند که ۳۶ وضعیت نمایشی بعد از هزاران سال، هنوز ۳۷ وضعیت نشده است. آنچه تفاوت می‌کند، فرم است. حالا عده‌ای می‌خواهند در برابر تغییر فرم‌ها مقاومت کنند. بازنده کسی است که بخواهد در برابر تغییر فرم‌ها مقاومت کند. ای کاش اگر ما در برابر تغییر فرم‌ها مقاومت می‌کردیم، بازنده فقط همین چند نفری بودیم که دور این میز نشسته‌ایم، متأسفانه در این موقعیت‌ها، یک سرزمین، بازنده می‌شود.

ما حق نداریم شرایط بازنده بودن این سرزمین را فراهم کنیم. هر کس به دلیل نادانی، قساوت و هر صفت دیگری، این سرزمین را در موقعیت «بازنده» قرار دهد، باید جلویش ایستاد. سینمای ایران در این سال‌ها، نه تنها به این سرزمین صدمه نزده که همواره به این سرزمین، در خیلی از مقاطع، آبرو و حیثیت هم داده؛ این برای سینمای ایران یک ارزش است. اینکه گاهی ما خودمان را محور عالم می‌دانیم، دوره‌اش گذشته است.

در دوره‌ای در سینمای آمریکا، یک نظام استودیوی تولید از بالا به پایین وجود داشت. رئیس استودیو تصمیمی می‌گرفت و همه در استخدام او بودند تا تصمیمش اجرایی شود. سینمای آمریکا خودش از مرحله‌ای به بعد فهمید که این استبداد عمودی، دیگر نمی‌تواند به حیاتش ادامه دهد، آن هم در مقطعی که تحولات سیاسی و اجتماعی بسیاری در آمریکا در جریان بود و تقاضاهای بسیاری شکل گرفته بود. یک بار دیگر بروید و با این نگاه، فیلم «بانی و کلاید» را تماشا کنید. «بانی و کلاید» آغازگر این جریان تحول در هالیوود است. «ایزی رایدر» یکی دیگر از این آثار است. «بانی و کلاید» تمام نظام روایت‌گری در سینمای کلاسیک آمریکا را شکاند. هیچ علت و معلولی در نظام فیلمنامه آن وجود ندارد.

این تغییر فرم، به معنای برهم زدن کارکرد درام نیست، بلکه گشایش‌های تازه در سرزمین درام است. آنقدر این سرزمین وسعت و عمق دارد که فقط کافیست در آن غوطه‌ور شوید و می‌توانید با فرم‌های متنوعی از آن خارج شوید. در مقطعی نظام تصمیم‌گیری عمودی در هالیوود تبدیل به نظام افقی شد که در این نظام دیگر هنرمندان و فیلمسازان بودند که حرف اول و آخر را می‌زدند. البته آن‌ها هم کارخانه را نابود نکردند، خط تولید کماکان برقرار بود، محصول را تغییر دادند.

حق نداریم این سرزمین را «بازنده» کنیم/نیاز فوری سینما به«رهاسازی»

* این مدلی است که معتقدید سینمای ایران هم باید به سمت آن حرکت کند؟

شاهسواری: بالاخره این اتفاقات در سینمای آمریکا رخ داده و به نتایجی هم رسیده است. در همه جای دنیا نسبت به تغییر و تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، نیازسنجی مخاطب به‌صورت مستمر باید صورت بگیرد. یکی از چیزهایی که اساساً در کشور ما وجود ندارد هم همین «نیازسنجی» است. ما به‌عنوان تولیدکننده فیلم اساساً نمی‌دانیم چه جنس فیلمی باید تولید کنیم تا مردم به آن نیاز داشته باشند.

اگر سوالی درباره نسبت سینماگران با جامعه داریم، جوابش در همین است که بدانیم جامعه به چه محصولی نیاز دارد. اصلاً با نگاه کاملاً اقتصادی هم اگر نگاه کنیم، باید بدانیم برای این بازار، چه محصولی باید آماده کنیم. اما ما نمی‌دانیم و این حاصل همان فقدانی است که به آن اشاره کردیم. برای حل و فصل مسائل‌مان، هیچ راه‌حلی غیر از راهکاری فرهنگی پیش روی خود نداریم و در رویکرد فرهنگی امروز، تمدن «بنیان‌تصویر» حرف اول را می‌زند.

بهلولی: تأکید کنم که نظریه‌ها هیچ‌گاه «آسیب‌زدایی» نمی‌کنند، بلکه کار نظریه «آسیب‌شناسی» است. اتفاقاً همواره زمانی که خواسته‌ایم نظریه‌ها «آسیب‌زدایی» کنند، درگیر آسیب‌های بیشتری شده‌ایم. در این مقاطع است که نظریه‌ها را تقلیل می‌دهیم به یک سری باید و نباید

اجازه دهید نکته‌ای را صریح بگویم؛ تقابل «فرهنگ رسمی» و «فرهنگ غیررسمی» در همه اجزا دارد به ما صدمه می‌زند اما بزرگ‌ترین ضرباتش متوجه سینماست. تقابل فرهنگ رسمی و غیررسمی، بسیار جدی است و باید برای آن راه‌حلی پیدا کنیم. کاهش فاصله فرهنگ رسمی و غیررسمی هم جز از مسیر پژوهش و پیدا کردن یک نظریه، هیچ راه‌حلی دیگری ندارد.

* اما نگفتید که این نظریه را باید از چه کسی مطالبه کنیم؟

شاهسواری: (چند لحظه سکوت می‌کند) زمانی در فضای مفاهمه به دنبال نظریه هستیم، زمانی در فضای مه‌آلود می‌خواهیم نظریه پیدا کنیم اما زمانی هم در فضایی دودآلود نیاز به نظریه داریم! من وضعیت مفاهمه و حتی شرایط مه‌آلود را می‌فهمم، اما وضعیت دودآلود را متوجه نمی‌شوم. در فضای دودآلود نمی‌دانم چه باید کرد.

* و امروز در شرایط دودآلود هستیم؟

شاهسواری: بالاخره آنچه که باید اتفاق می‌افتد. ما مدت‌هاست شاهد طوفان تغییرات در کشور هستیم. وقتی طوفان تغییرات آغاز می‌شود، برخی می‌توانند پیش‌بینی‌هایی هم داشته باشند. اجازه دهید یک مثال بزنم. ما در گذشته دارالحکومه‌ای به نام تهران داشتیم که نظام معماری امروز ما، این دارالحکومه را نابود کرده است، فکر کنید با سینما چه کرده‌ایم! پدران ما در زمان احداث دارالحکومه فهمیده بودند که در اطراف تهران گسل‌های زلزله وجود دارد و به همین دلیل دارالحکومه را در منطقه‌ای بنا کرده‌اند که هیچ گسلی از آن عبور نمی‌کند. آن‌ها می‌دانستند نباید روی «گسل» نشست. در حاشیه گسل شاید بتوان هر کاری کرد، اما روی آن زندگی نمی‌توان کرد.

حالا ببینید ما چه بر سر دارالحکومه آورده‌ایم! وزارتخانه‌های ما امروز در کدام مناطق است؟ ما امروز حتی گرفتار فقدان دارالحکومه هستیم! ما در این سال‌ها روی گسل‌ها زندگی ساخته‌ایم و مدعی هم هستیم! امروز همین گسل‌ها فعال شده است؛ چه باید کرد؟ بدانیم ملت ایران، برخلاف آنچه برخی درباره‌شان می‌گویند، قدرت عظیمی برای مواجهه با مصائب دارد. ما در سرزمین خشکی زندگی می‌کنیم که صدها هزار کیلومتر در آن قنات حفر کرده‌ایم. ما ملت بی‌قیدی نبوده و نیستیم. نسل جدید سینماگران ایرانی هم به نظرم دارند، گام‌به‌گام و به مرور زمان، به درک عمیقی از نسبت خود با جامعه دست پیدا می‌کند. این نسل زبان گفتگو با مخاطب خود را پیدا می‌کند، مخاطبی که من نوعی دیگر زبان گفتگو با او را ندارم.

حق نداریم این سرزمین را «بازنده» کنیم/نیاز فوری سینما به«رهاسازی»

* جناب بهلولی به‌عنوان جمع‌بندی شما بگویید که نظرتان درباره نظریه‌ای که بتواند سینمای ایران را از بحران فعلی رها کند چیست؟

بهلولی: نه فقط در سینما که در همه حوزه‌های دیگر هم معمولاً بار تمام مشکلات و کاستی‌ها را به دوش پژوهش می‌اندازند! در حقیقت پژوهش را کوتاه‌مدت می‌بینم. ما اگر نیت‌های بلندمدت داریم باید سراغ پژوهش برویم. ما نباید پژوهش را با سیاست‌گذاری و تعیین خط مشی، اشتباه بگیریم. نمی‌توانیم بگوییم برای عبور از مقطع بحرانی فعلی، چه پژوهشی جوابگوست. کار پژوهش این نیست. درباره سوال شما هم باید تأکید کنم که نظریه‌ها هیچ‌گاه «آسیب‌زدایی» نمی‌کنند، بلکه کار نظریه «آسیب‌شناسی» است.

اتفاقاً همواره زمانی که خواسته‌ایم نظریه‌ها «آسیب‌زدایی» کنند، درگیر آسیب‌های بیشتری شده‌ایم. در این مقاطع است که نظریه‌ها را تقلیل می‌دهیم به یک سری باید و نباید. به نظرم هر چقدر به سمت آن «رهاسازی» که به خوبی آقای شاهسواری به آن اشاره کردند حرکت کنیم، شرایط بهبود پیدا خواهد کرد. به تعبیر دیگر باید اجازه دهیم همه چیز به‌صورت طبیعی در قالب عرضه و تقاضا پیش برود.

اگر سینمای ایران دچار بحران مخاطب می‌شود، خودش باید مسیر خودش را اصلاح کند، نه اینکه منتظر سیاست‌گذاری‌های بالادستی باشد. این اتفاق هم باید در قالب تقاضاهای طبیعی اتفاق بیفتد. پژوهش از این منظر از کارکرد تزئینی خود و محدود به درج در چند آیین‌نامه و دستورالعمل خارج می‌شود و سهمی در بدنه جریان اصلی تولید در سینما برای خود پیدا می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نماهنگ رقص جولان با صدای افتخاری به یاد شهید سلیمانی


نماهنگ زیبای سحرِ تماشا با صدای افتخاری به یاد شهید سلیمانی را در این فیلم مشاهده می‌کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خانواده شریف تئاتر نقش بسیار ارزشمندی در راهبری انسانی و معنوی جوامع داشته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیام محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور پیامی صادر کرد.

متن این پیام به این شرح است:

«انسان با قصه زنده است و با قصه زندگی می‌کند از حضرت آدم تا پیامبراکرم (ص) همواره قصه‌گویی و روایت‌پردازی یکی از راه‌های راهگشای هدایت بشری بوده است و بعدها تئاتر با بهره‌گیری از دیگر هنرهای زیبا و بر بنیاد ادبیات برای روایت قصه‌های خود ساختار جدیدی را آفرید که برترین و پر مخاطب‌ترین راه برای ارسال پیام شد. بنابراین خانواده شریف تئاتر نقش بسیار ارزشمندی در راهبری انسانی و معنوی جوامع داشته است و این‌گونه است که نمایش همیشه و در همه حال شریف و انسانی باقی می‌ماند.

حال که به یمن تلاش‌های شما و توفیق الهی به سرآغاز بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور رسیده‌ایم این گردهمایی بزرگ را به شما عزیزان این خانواده بزرگ تهنیت گفته و امیدوارم همواره در راه ارتقای معنویات جامعه، توجه به شخصیت‌های تأثیرگذار تاریخ کشور و اسلام و نقد شایسته رویدادهای اجتماعی گام بردارید.»

بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور در اولین گام اجرایی خود به دبیری علی صفدری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه از هفتم تا دهم دی ماه سال جاری با حضور ۱۷ گروه نمایشی از استان‌های شمال‌غرب، غرب و جنوب‌غرب در استان کرمانشاه در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع