X

بایگانی بهمن 18, 1401

دفتر سینمایی

امسال جشنواره فیلم فجر به معنای واقعی یک جشنواره در حوزه انقلاب اسلامی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمید بهمنی از فیلمساز حوزه دفاع مقدس در اظهار نظری جالب مدعی شد که امسال جشنواره فیلم فجر به معنای واقعی یک جشنواره در حوزه انقلاب اسلامی است!

به گزارش سینماپرس، حمید بهمنی از فیلمساز حوزه دفاع مقدس در اظهار نظری جالب این دوره از جشنواره فیلم فجر را واجد ویژگی‌های خاصی نظیر ادبیات انقلابی و دینی دانست و با اشاره به رویکرد سازمان سینمایی در دوره جدید گفت: امسال جشنواره فیلم فجر به معنای واقعی یک جشنواره در حوزه انقلاب اسلامی است که باید آن را به فال نیک بگیریم. چند فیلمساز جوان با فیلم‌هایی در این جشنواره حضور پیدا کرده‌اند که این خود نویدبخش شکل‌گیری رویکردهای مناسبی در حوزه سینماست. البته برای نتیجه گیری کلی خیلی زود است و باید تا پایان جشنواره برای نتیجه بخش بودن این امر مهم صبر کرد و دید.

این نویسنده و کارگردان سینما با انتقاد از برخی عملکردهای زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی همانند بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: برخی فیلم های حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به رغم گرفتن پروانه ساخت، حمایتی از این جریان نکرده‌اند.

بهمنی با بیان اینکه مسیر سختی برای تبدیل این جشنواره به یک جشنواره انقلابی داریم تاکید کرد: باید بپذیریم جشنواره فیلم فجر، رویدادی کاملا ملی است و در محدوده بازتاب انقلاب اسلامی، مفاهیم دینی، مقاومت، پیشرفت و ولایت‌پذیری راه بسیاری دارد.

بهمنی با بیان اینکه معتقدم همه نوع فیلم باید ساخته شود تاکید کرد: اینکه تنها یک نوع فیلم در گیشه بفروش رسد و میلیاردها تومان گیشه را به خود اختصاص دهد، اقدامی نامناسب است و تنها کاربرد سرگرمی دارد. درحالی که باید سلیقه همه مردم را در نظر بگیریم تا علاوه بر سرگرمی، دست پر از سینما خارج شوند، این نگاهی است که سازمان سینمایی در یکسال اخیر بر آن تاکید دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسامی راه‌یافتگان جشنواره عکس خانواده باشکوه ایرانی اعلام شد


هیأت داوران پنجمین دوسالانه سراسری عکس نور «جشنواره عکس خانواده باشکوه ایرانی»، اسامی برگزیدگان و راه‌یافتگان به نمایشگاه این دوسالانه اعلام کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بدون تردید، نام «استاد علی نصیریان» اعتبار هنر و سینمای امروز است و هرگز حذف شدنی نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی کشور به مناسبت سالروز تولد استاد علی نصیریان طی یادداشتی ضمن تبریک تولد وی برای این استاد پیشکسوت حوزه فرهنگ و هنر آرزوی سلامتی و بهبودی کرد.

به گزارش سینماپرس، متن کامل یادداشت محمد خزاعی بدین شرح است:

«استاد عزیز

با سلام و ادب

به مناسبت سالروز تولد شما استاد گرانقدر بر خود لازم می دانم از صمیم قلب ضمن آرزوی صحت، سلامتی و بهبودی عاجل این روز مبارک را به جنابعالی تبریک بگویم. از خبر کسالت شما که طی یادداشتی به دبیر جشنواره فجر اعلام کردید به حسب ارادت شخصی و وظیفه ام متاثر شدم. سینمای ایران وامدار هنرمندان بزرگی چون شماست. شما اندوخته و سرمایه هنر تصویری این مملکت هستید. مردم ما خاطره های بسیار از حضور گرم شما برروی صحنه و جلوی دوربین دارند. وظیفه همه ما اهالی سینماست که جویای مشکلات جسمی و روحی عزیزان و بزرگان فرهنگ و هنر باشیم تا هر چه زودتر به این عرصه بازگردند.

این جشنواره های سینمایی و هنری که سابقه بیش از ۴۰ سال دارند با وجود شما بزرگان خاطره انگیز و جریان ساز بوده و خواهد بود. شهرت و آوازه حضور پرافتخار شما در قلب های مردم و بر تارک چنین رویدادهایی همواره، ثبت و ضبط است. بدون تردید، نام شما اعتبار هنر و سینمای امروز است و هرگز حذف شدنی نیست.

استاد نصیریان عزیز

از چندی پیش، سخنان زیبا و عمیق شما در عیادت از جنابعالی همچنان، در خاطرم هست که از دغدغه های تان برای پیشرفت سینما و جوانان گفتید و ما را به حمایت از استعدادهای جدید و گمنام های این عرصه تشویق کردید.

در شرایط کنونی، اگر چه برخی بدشان نمی آید دلسوزی ها و حتی، همین خبر کسالت تان را با منافع شخصی و سیاسی خویش گره بزنند ولی جامعه و مردم، هنر شما را در مقاطع مختلف تاریخ این مرز و بوم – در بزنگاه های دوران دفاع مقدس و حتی، در اتفاقات سال های اخیر به خاطر دارند و می دانند همواره، دل تان برای رشد و تعالی فرهنگ ایران زمین می تپد.

به دلیل افتخار همکاری ام با جنابعالی در چندین فیلم و جشنواره های سینمایی و نمایشی در سال های دور و نزدیک، با عمق نگاه، دغدغه ها و دلسوزی های ملی و فراملی شما آشنا هستم.

شما در سخت ترین شرایط تاریخ معاصر همواره در میدان حضور داشته اید، و امروز نیز، به بهبودی و سلامتی عاجل تان امید داریم تا بار دیگر، شاهد حضورتان در صحنه های هنر بوده و ما نیز، افتخار میزبانی شما را در این محفل بزرگ سینمایی داشته باشیم.

محمد خزاعی

رئیس سازمان سینمایی کشور»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جمهوری اسلامی ایران را در فیلم هایمان سانسور کرده‌ایم/سالهاست که سیاه نمایی فیلم‌ها موجب شده تا تصویری افسرده از کشورمان به جهان مخابره شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه تلویزیونی اینترنتی «نقطه» ویژه چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر که در بستر روبیکا و آپارات قابل رویت و تماشا است.

به گزارش سینماپرس، برنامه تلویزیونی اینترنتی نقطه ویژه چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر که در بستر روبیکا و آپارات قابل رویت و تماشا است با مشارکت اداره فیلم و نمایش معاونت فرهنگی هنری بسیج و موسسه راوینو و همچنین خانه اکران فیلم بسیج هرشب پذیرای مهمانان جشنواره بین المللی فیلم فجر در برج میلاد می‌باشد. مهمان اول این برنامه ابوالفضل همراه، بازیگر سینما و تلویزیون بوده که از جمله اثار وی میتوان به فیلم اخراجی و سریال سرنوشت، مرگ خاموش، نفوذی و… اشاره کرد . وی در این برنامه به بایسته های فیلم های جشنواره فجر و همچنین لزوم نقش محوری قهرمان در این فیلم ها اشاره می کند.

ابوالفضل همراه با اشاره به تحریم جشنواره توسط برخی افراد، به حضور پرشور مردم در سالن های نمایش اشاره کرده و در این باره افزود: اگرچه بحث تحریم جشنواره فجر در برخی از رسانه ها مطرح شده بود ولی حضور مردم در سالن های نمایش و حتی همین سالن همایش های برج میلاد نشان داده که مردم ایران اصولا به تماشای نمایش و فیلم علاقه دارند. اگرچه شاید در جشنواره امسال نام های زیادی حضور نداشته باشند ولی من معتقدم که امسال ستاره هایی خواهیم داشت که در سپهر سینمای کشور جایگاه خود را پیدا خواهند کرد. فیلم اولی هایی که مشارکت خوبی در جشنواره امسال داشتند و همین امر لزوم پوست اندازی در فیلم های جشنواره فیلم فجر را به خوبی نشان می دهد. در واقع نام هایی که هرسال به جشنواره فجر آمده و همه جوایز را به نام خود می زدند کنار رفته، و نسل جدیدی وارد چرخه سینما شده اند که برخی از کارهایشان یک سروگردن از کارگردان های مطرح، بالاتر بود.

همراه به مساله لزوم ریل گذاری صحیح فرهنگی در صنعت سینما توسط مسئولین و متولیان فرهنگی اشاره کرده و در این باره می گوید: در تمام کشورهای دنیا صنعت سینما تابع سیاست های آن کشور بوده و حتی ما درهالیوود می بینیم که ظرفیت گسترده ای برای نظام ایالات متحده آمریکا در راستای رسیدن به اهدافش ایجاد می کند. البته این امر مختص به هالیوود نیست، در سینمای هند، کره و هنگ کنگ هم همینطور است. اینکه کشور کره یکی از کشورهای پیشرفته به حساب می آید بخشی از آن به دلیل صنعت سینما بوده که توانسته پا به پای هالیوود فیلم بسازد به نحوی که برخی از آثارش همچون اسکوئید گیم، جهانی شود و سالهاست که آثار سینمایی و سریال های کره توانسته جزو پربیننده ترین کارهای دنیا با امتیاز بالایی در رتبه بندی های جهانی شود.

این بازیگر تلویزیون و سینما به نقش صنعت سینما در صادرات فرهنگی کشورها نیز اشاره کرده و افزود: همان طور که گفتم، سریال ها و فیلم های کره ای یکی از شاخصه های انتقال فرهنگ این کشور به سراسر دنیا بوده واصلا این ذات فیلم سازی در جهان است. شما همین مدل فیلم سازی را با کشور خودمان مقایسه کنید، ببینید چقدر فیلم های ما منتقل کننده فرهنگ بومی ایران بوده!؟ ما سالهاست که جمهوری اسلامی ایران را در فیلم هایمان سانسور کرده ایم و فیلم سازی به سوی جشنواره های خارجی سوق پیدا کرده است. منفعت های شخصی و اخذ جایزه از جشنواره های خارجی جایگزین انتقال فرهنگی و باورهای ملی شده است.

وی سیاه نمایی را وجه مشترک برخی از فیلم های یک دهه اخیر دانسته و این باره می گوید: سالهاست که سیاه نمایی اگزجره شده در فیلم های ایران موجب شده تا تصویری افسرده از کشورمان به جهان مخابره شود. اگر قرار است که آینده سینمای ایران به سمت مسیر درستی برود باید ابتدا سینمای ملی خود را داشته باشیم و هویت واقعی از کشورمان در فیلم ها به نمایش در آوریم. چرا فیلم سازان ما به سمت فیلم های ابزورد می روند؟ ما می توانیم مشکلات جامعه را به زبان شاعرانه تری هم در فیلم ها به نمایش بگذاریم، دقیقا نکته ای که در فیلم های سایرکشورها به خصوص امریکایی ها مشاهده می شود، پایان بیان مشکلات و سختی ها یک امیدی موج زده می شود در اکثر فیلم های خارجی که این مقوله در فیلم های ما شکل نگرفته است. به طور کلی تر بیان کنم؛ اصلا در همین جشنواره های فیلم فجر انصافا چقدر فیلم های ساخته شده با ماهیت نام گذاری فجر انقلاب اسلامی همخوانی داشته است؟ به جز فیلم های ارگانی ساخته شده تقریبا هیچ کدام این قرابت را نداشته اند. در واقع ما داریم یک کپی برداری ناقص و اشتباه از آثار غربی را در فیلم هایمان به نمایش می گذاریم.

ابولفضل همراه در برنامه اینترنتی نقطه به لزوم نقش پررنگ قهرمان در فیلم ها اشاره کرده و حاج قاسم سلیمانی را یک ظرفیت اصیل در راستای این قهرمان سازی می داند. وی در این باره می گوید: در همه جای دنیا قهرمان در سینما به عنوان یک عنصراصلی بوده ولی این عنصر در کشور ما از دهه ۷۰ به بعد کمرنگ و کمرنگ تر شد. البته این چندسال دوباره برخی کارگردان ها همچون اقای مهدویان و اقای حجازی فر که از دوستان قدیمی بنده هستند به سوی قهرمان محوری داستان سوق پیدا کرده اند که جای بسی خوشحالی دارد. موقعیت مهدی؛ لاتاری، ایستاده در غبار و… حتی سریال هایی همچون یاغی این ها داستان های قهرمان محوری بودند که اتفاقا مورد استقبال شدید مخاطبان قرار گرفتند. به نظرم در سینمای آینده و ملی ما بحث قهرمان محوری باید مورد مطالبه جدی قرار گیرد. ما در کشورمان قهرمان کم نداشتیم که محوریت داستان باشد. نمونه بارز آن حاج قاسم سلیمانی است که قهرمان بی بدیل بوده، کاراکتری که شاید یک کار ان هم بادیگارد، از وی الهام گرفته باشد. ما نیازی به ساختن قهرمان های موهومی که در واقعیت وجود ندارند همچون سوپرمن و بتمن نداریم چون کشورمان امثال حاج قاسمی دارد که در واقعیت وجود داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسماعیلی: بنیاد بازی‌های رایانه‌ای محتوای عرصه بازی‌ها را در اختیار بگیرید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کار دولت را تسهیل‌گری و تنظیم‌گری عنوان کرد و گفت: مساله مهم ما در فرهنگ و هنر توسعه فضای مجازی است، باید به این حوزه به عنوان یک نگاه فرصت‌محور توجه کنیم.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی یکشنبه شب در آیین گشایش نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی CTEX در محل شبستان مصلی امام خمینی(ره) اظهار داشت: به عنوان حاکمیت نباید اجازه دهیم ابهامات ادامه یابد و تکلیف بازیگران و کنشگران حوزه فضای مجازی مشخص نباشد، زیرا دچار فاصله می‌شویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از اینکه نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی CTEX با تلاش همکاران ما در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در حال برگزاری است، خرسندیم، ‌ البته دوست داشتم زودتر از اینها نمایشگاه برگزار می شد.

اسماعیلی ابراز امیدواری کرد سال آینده با دورخیز، نمایشگاه از امسال با شکوه‌تر برگزار می‌شود زیرا نمایشگاه مهمی است.

وی ادامه داد: مساله مهم ما در فرهنگ و هنر توسعه فضای مجازی است. امروز هیچ بخشی وجود ندارد که وارد حوزه فضای مجازی نشده باشد. امروز فضای مجازی نیست بلکه فضای حقیقی است و باید به عنوان یک نگاه فرصت محور به آن توجه کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کار دولت تسهیل و تنظیم‌گری است، گفت: مداخله به معنای جلوگیری از کار کنشگران و بازیگران عرصه فضای مجازی را نمی‌پذیرم.

وی ادامه داد: در ابتدای ورود فناوری‌های جدید نگاه های سلبی به آن می شود. از ابتدا، حوزه فضای مجازی را فرصت می دانم. در این حوزه نیروی انسانی متبحر و متخصص داریم. شاید بدون اغراق امروز صدها هزار دانش آموخته در این حوزه داریم و اگر فضای کنشگری را برای اینها فراهم کنیم اتفاق های بزرگی برایشان رخ می دهد.

اسماعیلی افزود: ثانیا ما دارای فرهنگ غنی مبتنی بر ریشه های فرهنگی چند هزار ساله ایرانی هستیم که تلفیق اینها قدرت تولید محتوای بالایی را به ما ارزانی کرده و این اتفاقی بزرگ است و آن را فرصت می دانیم و باید با این نگاه آن را دنبال کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برخلاف حوزه های دیگر دانشی که بیش از این در آنها عقب هستیم، این حوزه جدیدی در دنیاست و عمر طولانی ندارد. این هم فرصت سوم برای ما است.

اسماعیلی اظهارداشت: با توجه به جوانان متخصص و فرهنگ غنی در این حوزه و از آنجایی که از عمر آن چندان نگذشته، در مرز دانش در این حوزه هستیم و به جای اینکه بترسیم باید از افراد بیشتری که تولید محتوا در این حوزه دارند استفاده کنیم، در ین صورت می توانیم صحنه بازی را تغییر دهیم و این شدنی است. با این نگاه به یک نگاه توسعه ای در این حوزه در تمامی بخش های آن معتقد هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: هر جایی امروز این عرصه باز شده همین شرکت‌های دانش بنیان داخلی ما خیلی خوب جلو آمدند البته ممکن است جایی نقدی هم داشته باشیم اما این قدرت که در بخش‌های مختلف خود را نشان می دهد گویای این است که کشور در فناوری های نوین به این درجه از بلوغ و استعداد رسیده که ما را به جلو ببرد.

وی اظهار داشت: سه موضوع مهم را در فضای مجازی پیش می بریم. یکی تنظیم گری است. تنظیم گری ما هنوز کامل نشده است که این باید تکمیل و ضوابط خود را روشن اعلام کنیم. به عنوان حاکمیت نباید اجازه دهیم ابهامات ادامه یابد که تکللیف بازیگران و کنشگران این حوزه مشخص نباشد و به همین سبب دچار فاصله می شویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مداخله به معنای اینکه جلوی کار اینها در این عرصه گرفته شود را نمی پسندم، کار حاکمیت تسهیل و تنظیم گری است.

وی افزود: فضای مجازی رها شده به مثابه شاید قتلگاه است. باید تسهیل کنیم تا گسترش یابد و باید نظارت کنیم. نمی توانیم این حوزه را رها کنیم و بعد توقع داشته باشیم آنچه می خواهیم اتفاق بیفتد.

اسماعیلی ادامه داد: بحث دوم تولید محتواست که باید اتفاق بیفتد. کاری از بنیاد بازی های رایانه ای می خواهیم این است که محتوای عرصه بازی ها را در اختیار بگیرید.

اسماعیلی با اشاره به پیمایش صورت گرفته در خصوص بازی های رایانه ای گفت: نزدیک به ۳۴ میلیون بازیکن در بازی های رایانه ای داریم که بیش از یک ساعت بازی می کنند. چهار میلیون نفر بیش از ۲۱ ساعت در هفته و ۱۴ میلیون نفر بیش از ۵ ساعت بازی می کنند.

وی اظهار داشت: در بازی های میانگین سنی متوسط به بالا، بازی های ایرانی داشتیم اما در طیف های سنی کودک و نوجوان متاسفانه تمام بازی های مورد علاقه غیرایرانی بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از نقطه شکل گیری یک شخصیت برای پویانمایی باید داشته باشیم بعد به کیف و دفتر، زندگی شخصی و لوازم شخصی و کتاب و سینما و در بازی ها برود. حوزه تولید محتوای ما با وجود تمامی استعدادها خیلی ضعیف است.

اسماعیلی گفت: تصمیم گرفتیم حوزه تولید محتوا را از یک بخش فرعی و مقداری دور از نقش آفرینی لازم توسعه داده و در قالب یک سازمان درآوریم. طرح آماده است و رئیس جمهور و دولت هم موافق جدی این کار هستند و دست ما را برای این گونه کنشگری باز گذاشته اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تولید محتوا مورد انتقاد جدی است. در حوزه فضای مجازی به شدت نیازمند توسعه سواد رسانه ای هستیم. هر چقدر هم در تولید محتوا قوی باشیم رقبای قدرتمندی داریم که سالهاست کار می کنند. اگر سواد رسانه ای را به اندازه کافی رشد ندهیم در حق کاربران خود اجحاف کرده ایم.

اسماعیلی ادامه داد: در فضای تبلیغ باید بتوانیم حوزه مفیدی برای مخاطبان و کاربران ایجاد کنیم. اکنون بخش مهمی از مخاطبان ما از مجموعه های قدیمی و سنتی ها به درگاه های جدید در فیلم و سریال و بازی ها مهاجرت می کنند.

وی افزود: امیدوارم نمایشگاه محلی باشد برای اینکه حرف فعالان این حوزه به گوش مسوولان برسد و تاثیرگذاران در بخش های مختلف با اینها گفت و گو کنند و یک انسجام و اراده پولادینی شکل گیرد که همه در کنار هم باشند.

اسماعیلی گفت: فرصت برای هیچ اختلافی بین بخش های مختلف نداریم. مجلس پای کار است. در دولت رئیس جمهور در بخش های مختلف با نگاهی دقیق پشتیبان فعالان این عرصه هستند و در بخش های مختلف حاکمیت این عزم را دارد. باید مسائل را حل و تسهیل گری برای رشد هر چه فزاینده حوزه تولید محتوا در فضای مجازی را فراهم کنیم.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی CTEX عصر یکشنبه در شبستان مصلی امام خمینی(ره) افتتاح شد.

سیزدهمین دوره این نمایشگاه، تلفیقی از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای است.

این نمایشگاه با بیش از ۲۹۰ غرفه فعال و تولیدکننده در بخش رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای از امروز آغاز به کار کرده و تا ۱۹ بهمن‌ ماه ۱۴۰۱ همه‌ روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ میزبان مخاطبان از این رویداد فرهنگی خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شهرام ناظری» به اختتامیه «موج های خفته» رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهرام ناظری خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی با هدف حمایت از زلزله زدگان شهر خوی در آیین اختتامیه نمایشگاه نقاشی «موج‌های خفته» حضور پیدا کرد.

به گزارش سینماپرس، شهرام ناظری خواننده موسیقی ایرانی و سیدحسن شهرستانی استاد ادبیات فارسی در آیین اختتامیه نمایشگاه «موج‌های خفته» در گالری ترانه باران حضور پیدا کردند؛ اختتامیه ای که به یاد زلزله زدگان عزیز خوی شکل گرفت و بخشی از فروش به نفع این عزیزان اختصاص پیدا کرد.

نمایشگاه نقاشی خط‌های طاهره الله دادیان که از ۲۳ دی هم زمان با ولادت حضرت فاطمه الزهرا (س)، روز زن در گالری ترانه باران، گالری تخصصی خط، خوشنویسی و هنرهای ایرانی اسلامی آغاز به کار کرده بود با حضور بسیار پرشمار هنرمندان و هنردوستان هم زمان با میلاد حضرت علی (ع)، روز مرد به پایان رسید.

طاهره الله دادیان درباره این نمایشگاه نوشته است: «موج‌های خفته» عنوان شعری از اخوان ثالث شاعر امید زمانه ما که در یکی از خالص ترین اشعارش در مجموعه آخر شاهنامه آن را سروده. با چنین مطلعی شروع می شود که «موج ها خوابیده اند آرام و رام، طبل طوفان از نوا افتاده است» پیشنهاد می‌کنم مخاطبان نمایشگاه این شعر را در خلوت بخوانند و مطمئنم در این فصل سرما آن را در مسافت های پیاده روی خود زیر لب زمزمه خواهند کرد.

رنگ‌ها روانشناسی و هویت خاص خود را دارند و اصالت جغرافیایی و تاریخی هر رنگ گویای اصل وجودی خود است. اما در این مجموعه آثار پیش از هر چیزی من به دنبال تصویرسازی احوالات و واژگان کلمات اشعار اخوان بودم. شاید آن سردی که اخوان از آن در مجموعه زمستان است هم دم می زند آن رنگ های سردی نباشد که به طور عموم ما در مناظر بیرون می بینیم.

شهرام ناظری به نمایشگاه «موج های خفته» رفت

سردی درون یک حالتی تجربی است که برای هر شخص متفاوت از دیگری است. سرما و سوزی که اخوان در مجموعه اشعارش دارد لزوما زمستانی زمستان نیست. می تواند خاموشی خورشید درون باشد یا غروبی از شرق و این توصیفات شاعرانه همه احوالاتی غریب است که در هنرمند به وجود می آید و از خوانش چندین باره اخوان و موج های خفته و طبل های بی نوا در وجود او غلیان می کند. من تونالیته‌های رنگی و پالت رنگی مجموعه را در سرمای درونم یافتم که اتفاقا در آن گرمی نیز هست.

«موج‌های خفته» تا ۱۴ بهمن در گالری ترانه باران به نشانی خیابان اقدسیه، خیابان سپند، خیابان عزت الله انتظامی، بعد از چهار راه منجیل، بن بست عباس زاده پلاک سوم دایر بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیاست‌گذاری تولید در راستای جذب مخاطب متحول نشده است/فیلم‌های حاضر در «جشنواره فجر» امسال مخاطب عام ندارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی از سینماهای مردمی میزبان جشنواره فیلم فجر به ارائه توضیحاتی درباره وضعیت استقبال مردمی از آثار حاضر در این رویداد پرداخت.

به گزارش سینماپرس، سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی «آزادی» از سینماهای مردمی میزبان چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برخی ابهامات درباره فروش اینترنتی بلیت‌های مردمی جشنواره گفت: برخی مسائل مربوط به امروز نیست. حداقل از سال ۹۸ که بنده در سینما آزادی درگیر فرآیند برگزاری جشنواره بوده‌ام و همواره پرمخاطب‌ترین سینمای مردمی جشنواره هم بوده‌ایم، معتقدم برخی معضل‌ها همواره وجود داشته است. جشنواره فیلم فجر نیاز به تحول ساختاری در نوع نگاه به اکران‌های مردمی دارد.

وی افزود: متأسفانه بخشی از نهادها و ارگان‌های دولتی، هر ساله همزمان با جشنواره فیلم فجر برای دریافت بلیت‌های پرسنلی به وزارت ارشاد فشار می‌آورد و این معضلی است که ارشاد هر سال با آن مواجه است. اشتباهی هم که در تمام این سال‌ها مرتکب شده‌ایم این است که ارشاد یک بار برای همیشه تکلیف خود را با این درخواست‌ها روشن نکرده است. محدودیتی که امروز در کاخ جشنواره و سالن اصحاب رسانه وجود دارد، پاسخگوی همه درخواست‌های رسیده به دست ارشاد نیست و ارشاد هم ناگزیر باید بخشی از این درخواست‌ها را به سمت سینماهای مردمی هدایت کند. این همان مسئله‌ای است که به نظرم نیاز به یک تحول ساختاری دارد.

درباره معضلات تکراری هر سال صحبت می‌کنیم!

نوروزی گفت: ما نباید هر سال درباره معضلاتی که سال قبل هم با آن مواجه بوده‌ایم صحبت کنیم. اگر می‌خواهیم مطابق جشنواره‌های معتبر دنیا عمل کنیم، من فکر نمی‌کنم جشنواره‌هایی مانند کن، برلین و حتی جشنواره‌های درجه پایین‌تر بخشی تحت عنوان اکران مردمی داشته باشند! اگر می‌خواهیم بگوییم ما در ایران می‌خواهیم طبق مدل خودمان جشنواره برگزار کنیم و بخشی را به اکران مردمی اختصاص دهیم، واقعاً با این وضعیت امکانش محقق نمی‌شود. ما در سیاست‌گذاری این بخش از جشنواره روی همان ریلی داریم حرکت می‌کنیم که در دهه ۷۰ و ۸۰ در جشنواره تدارک دیده بودیم. آن سازوکار در آن شرایط پاسخگو بود اما امروز در دهه ۹۰ پاسخگو نیست. آن دوره گذشته است. ابتدا باید این مسئله را بپذیریم و بعد تکلیف‌مان را با نهادها و ارگان‌های مختلف تعیین کنیم. اینکه به هر نهاد و ارگانی در طول جشنواره سالنی اختصاص دهیم اشتباه است و بعدها در بازه اکران عمومی فیلم‌های تأثیر خود را نشان می‌دهد.

مدیر سینما آزادی در ادامه گفت: در همین دوره از جشنواره هرچند با سالن خالی از مخاطب مواجه نیستیم اما نمونه‌هایی داشتیم که تعداد مخاطب داخل سالن حین اکران فیلم، کمتر از تعداد بلیت فروخته شده در بازه پیش‌فروش باشد. ما واقعاً نیاز به یک بازنگری کلی در بخش فروش بلیت‌های مردمی داریم و نباید اجازه دهیم برخی اتفاقات و امواج سیاسی و اجتماعی اخیر باعث تحلیل اشتباه ما بشود.

این مدیر سینمایی با تأیید افت مخاطبان مردمی جشنواره نسبت به دوره گذشته گفت: این افت کاملاً طبیعی است و اتفاقاً درباره همین افت مخاطب است که معتقدم نباید گرفتار تحلیل‌های اشتباه شویم. شرایط تولید سینمای ایران در یک سال گذشته مشخص است. تعداد فیلم‌هایی که پروانه ساخت دریافت کرده و به مرحله تولید رسیده‌اند مشخص است و می‌دانیم چه تعداد از این آثار مربوط به بخش خصوصی بوده و چه تعداد با سرمایه‌گذاری‌های دولتی و حاکمیتی به سرانجام رسیده‌اند. به همین دلیل معتقدم ترکیب فعلی فیلم‌های حاضر در جشنواره از ماه‌ها قبل به دلیل شرایط حاکم بر چرخه تولید کاملاً مشخص بود. حتی اگر ناآرامی‌های ماه‌های اخیر هم نبود، بازهم ترکیب فیلم‌های حاضر در جشنواره تغییر چندانی نمی‌کرد. اشتباه رایج در برخی تحلیل‌ها درباره شرایط جشنواره امسال، ربط دادن به حوادث سه چهار ماه اخیر است. از نظر من اگر این اتفاقات هم نبود، تا ۸۰ درصد ترکیب فیلم‌های جشنواره همین بود که هست.

مخاطب امروز انتخاب می‌کند و همه فیلم‌های فجر را نمی‌بینید

نوروزی گفت: اینکه از همین فیلم‌ها چند بازیگر در نشست‌های رسانه‌ها حضور داشته باشند و یا نداشته باشند، مسئله دیگری است. مسئله اصلی‌تر این است که آن سیاست‌گذاری‌ای که باید منجر به تغییر ریل تولید و جذب مخاطب در سال پیش رو می‌شد، صورت نگرفته است. ترکیب فعلی فیلم‌های حاضر در جشنواره ترکیبی نیست که مخاطبان سینمای ایران با شوق و ذوق به تماشای آن‌ها بنشینند و با اشتیاق برای آن‌ها بلیت تهیه کنند. جرقه این اتفاق هم مربوط به امروز نیست و از سال ۹۸ شاهد چنین شرایطی در جشنواره هستیم. در این سال‌ها همواره چند فیلم مشخص مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند و این در حالی است که تا پیش از آن مردم در دهه ۸۰ برای همه فیلم‌های جشنواره صف می‌ایستادند. تا اواسط دهه ۹۰ شاهد این صفوف برای همه فیلم‌ها بودیم. با رشد شبکه‌های اجتماعی است که مردم در میان فیلم‌ها دست به گزینش و انتخاب می‌زنند. حتی کامنت‌های مربوط به فیلم‌ها و اخبار پیش‌تولید آن‌ها را دنبال می‌کنند تا براساس آن‌ها فیلم‌هایی که می‌خواهند تماشا کنند را انتخاب کنند.

این سینمادار ادامه داد: نگاه مخاطب دیگر نگاه کلاسیک سابق نیست که بخواهد همه فیلم‌های جشنواره را ببیند. در چنین شرایطی و پس از عبور از دو سال سخت کرونایی، چرا باید توقع داشته باشیم در زمینه استقبال از فیلم‌های جشنواره امسال اتفاق ویژه‌ای رقم بخورد؟ به خصوص که بخشی از فیلمسازان شاخص و حتی جوان سینما مانند محمدحسین مهدویان، نیما جاویدی و محمد کارت که در چند جشنواره گذشته اتفاقات ویژه‌ای را رقم می‌زدند، طی یکسال گذشته مشغول سریال‌سازی بودند و این اتفاق باعث شد بخش مهمی از توان سینمای ایران مشغول سریال‌سازی برای شبکه خانگی باشند.

اگر حوادث ۴ ماه اخیر نبود هم شرایط جشنواره همین بود

وی افزود: اتفاق بد در تحلیل این شرایط این است که بگوییم به دلیل چهارماه اخیر وضعیت سینما این است. واقعیت این است که این شرایط محصول اتفاقات یک سال اخیر است. یک سالی که سیاست‌گذاری تولید در راستای جذب مخاطب متحول نشده است. کارگردان‌های تراز اول مشغول سریال‌سازی بوده‌اند و به دلیل کرونا سینما دچار ریزش مخاطب شده است. در کنار همه این عوامل یک عامل تحولات سیاسی و اجتماعی هم پیدا شده که صرفاً موجب التهاب بیشتر شرایط شده است، وگرنه در نبود این اتفاقات هم شرایط امروز سینما و جشنواره ما همین بود. صحبت از تأثیر اتفاقات و تصمیماتی مانند تحریم جشنواره بر شرایط امروز، آدرس غلط دادن است.

نوروزی تأکید کرد: فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال به هزار و یک دلیل که می‌توان درباره هر یک به تفصیل هم صحبت کرد، مخاطب عام ندارند. تأثیر این شرایط که امروز درباره‌اش صحبت می‌کنیم را سال آینده در چرخه اکران هم خواهیم دید.

برای کدام فیلم جشنواره امسال تبلیغ کردیم؟

این سینمادار به ضعف تبلیغات برای فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال هم اشاره کرد و گفت: کافی است تبلیغات امسال را با تبلیغات سال‌ها قبل مقایسه کنید. آیا هیچ فیلمی امسال تبلیغات داشته است؟ تنها یک یا دو فیلم از ترکیب این فیلم‌ها تبلیغات داشته‌اند که خب تأثیر آن را در استقبال از آن‌ها داریم می‌بینیم. یکی از این فیلم‌ها «کت چرمی» بود که اکرانش در جشنواره به سانس فوق‌العاده هم رسید. به دلایلی که بابت افت مخاطبان امسال جشنواره به آن اشاره کردم، عامل نبود تبلیغات را هم باید اضافه کنید که عامل بسیار مهمی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در مقابله با سیاست سکوت دست اندرکاران جشنواره حدس و گمانه زنی رسانه ها و منتقدان در خصوص اسامی هیأت داوران بالا گرفت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در حالی که دست اندرکاران چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به دلایل نامعلوم سکوت اختیار کرده اند و اطلاع رسانی نامناسب و قطره چکانی در خصوص این رویداد سینمایی دارند و حتی در میانه جشنواره حاضر به اعلام اسامی داوران و… نشده اند، برخی رسانه ها و منتقدان در مقابله با این سیاست سکوت به حدس و گمانه زنی در خصوص اسامی داوران پرداختند.

به گزارش سینماپرس یکی از کانال های تلگرامی از اصغر پورمحمدی، مجتبی راعی، پروانه معصومی، محمد داودی، هارون یشایایی و بهرام دهقانی به عنوان داوران این دوره جشنواره نام برد و مدعی شد که این افراد چند روزی است بازبینی فیلم ها را شروع کردند اما برخلاف ادعای این کانال تلگرامی کیوان کثیریان عصر روز گذشته در صفحه شخصی اش اسامی ۴ سینماگر و مدیر فرهنگی دیگر را به عنوان داوران جشنواره معرفی کرد که در میان آن ها اسم ابراهیم حاتمی کیا، مسعود نقاش زاده، مجید اسماعیلی و محمدرضا شریفی نیا دیده می شد! پس از کثیریان یک نفر دیگر از اهالی رسانه نیز مبادرت به انتشار این اسامی در صفحه شخصی اش کرد.

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که پیش از این به دلیل اطلاع رسانی قطره چکانی دست اندرکاران جشنواره چهل و یکم اسامی هیأت انتخاب جشنواره قبل از اعلام رسمی در یکی از رسانه ها لو رفت که البته بعد از آن با اندکی تغییر توسط روابط عمومی جشنواره منتشر شد! درز اخبار در جشنواره فجر متأسفانه سابقه قبلی نیز دارد به نحوی که سال گذشته در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر اسامی برگزیدگان جشنواره توسط یک سایت فروش بلیت لو رفت!

علاوه بر این عدم شفاف سازی و اطلاع رسانی دقیق و درست مسئولان جشنواره در خصوص زمان دقیق برگزاری بازار فیلم، کشورها و شرکت های شرکت کننده در آن، اسامی مهمانان خارجی و فیلم های بخش های مختلف بین الملل نیز با انتقاد جدی از سوی برخی منتقدان و خبرنگاران روبرو شده و بسیاری افراد اینکه در یک جشنواره که عنوان بین المللی دارد از دسترسی به اخبار ساده اما مهم عاجز مانده اند انتقاد جدی دارند.

اما حواشی روز پنجم جشنواره به همین جا ختم نشد؛ یکی از خبرنگاران حاضر در جشنواره با انتشار تصویری از یکی از سالن های کوچک پردیس سینمایی ملت که صندلی هایش خالی است در توئیتر و صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: «زمستان درون» به کارگردانی امیر بشیر محصول مشترک هند، فرانسه و قطر به عنوان اولین فیلم خارجی در جشنواره فجر نمایش داده شد؛ آن طور که مطلع شدم بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر از ساعت ۱۵ امروز با نمایش سه فیلم «زمستان درون»، «ماه کامل» و «حکیم» آغاز می شود؛ برنامه این بخش نیز روزانه اطلاع رسانی می شود!

سینماپرس امیدوار است دست اندرکاران جشنواره فجر انقلاب اسلامی با اتخاذ سیاست های مناسب، اطلاع رسانی به موقع و دقیق و شفاف سازی در مورد تمامی جزئیات و بخش های جشنواره ضمن ممانعت از تضعیف این مهمترین رویداد سینمایی کشور تلاش کنند تا رسانه های بیگانه نتوانند از این شرایط عدم اطلاع رسانی سوءاستفاده کرده واطلاعات نادرست به ویژه در بخش بین الملل جشنواره داشته باشند چرا که طی روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی در خصوص بخش بین الملل جشنواره توسط برخی رسانه های بیگانه منتشر شده است.

همچنین در روز پنجم جشنواره دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی در جشنواره نمایش داده شدند که چندان مورد استقبال قرار نگرفتند؛ به ویژه در نشست خبری فیلم «کت چرمی» انتقادات جدی نسبت به سوژه و بازی های تکراری بازیگران این فیلم‌ صورت گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هفت پرونده کلان را در سناریو «هفت سر اژدها» گنجانده‌ام/در فسادهای کلان حتما آدم‌های بزرگی دخیل هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان سریال «هفت سر اژدها» گفت: هنوز شبکه پخش این سریال معلوم نیست و باید ببینیم کدام شبکه برای پخش بهتر است. سریال «هفت سر اژدها» شاید اواخر تابستان یا اوایل پائیز سال بعد به پخش برسد.

به گزارش سینماپرس، ابوالقاسم طالبی شب گذشته با حضور در برنامه «هفت» شبکه نمایش، در گفتگو با بهروز افخمی نکاتی در رابطه با سریال «هفت سر اژدها» یا «طلاق» عنوان کرد. طالبی در همین خصوص گفت: در سال‌های گذشته یک سریال کار کرده‌ام که مراحل مختلف ساخت آن ۷ سال به طول انجامیده است. در حدود یک سال تحقیقات آن انجام شد و ۱۰۰۰ ساعت نیز پرزنت شدم و تا زمان به نتیجه رسیدن برخی از پرونده‌های امنیتی، آن‌ها را دنبال می‌کردم.

کارگردان فیلم «قلاده‌های طلا» افزود: پس از این مرحله، فیلمبرداری و انتخاب بازیگر این سریال آغاز شد اما با کرونا مواجه شدیم و روند کار سخت شد و حدود ۶ ماه روند تولید تعطیل شد. مراحل ساخت سریال مجموعا ۴۷ ماه به طول انجامید، قرار بر ساخت آن در ۱۷ ماه بود اما ۴۷ ماه طول کشید.

طالبی در رابطه با وضعیت پس از تولید این سریال نیز اظهار داشت: سریال «هفت سر اژدها» یک مرتبه تدوین شد و ۷۵ قسمت از آن به دست آمد، پس از آن تدوینگر کار عوض شد و در حال حاضر نیز در حال تدوین مجدد کار هستیم. نمی‌دانیم چند قسمت خواهد شد اما حتما ۷۵ قسمت نیست.

هفت پرونده کلان را در سناریو «هفت سر اژدها» گنجانده‌ام/در فسادهای کلان حتما آدم‌های بزرگی دخیل هستند

او ادامه داد: پس از مطالعه پرونده‌های مفاسد اقتصادی، ۷ پرونده کلان را در سناریو «هفت سر اژدها» گنجانده‌ام و در آن بررسی می‌شود. در فسادهای کلان حتما آدم‌های بزرگی دخیل هستند؛ برای مثال یک اطلاعاتی فاسد، وزیر فاسد، وکیل فاسد و… به عنوان مجموعه‌ای می‌توانند فساد کلان کنند.

ابوالقاسم طالبی در خصوص زمان و شبکه پخش این سریال نیز گفت: هنوز شبکه پخش این سریال معلوم نیست و باید ببینیم کدام شبکه برای پخش بهتر است. سریال «هفت سر اژدها» شاید اواخر تابستان یا حتی اوایل پائیز سال بعد به پخش برسد. دلم می‌خواست در ماه رمضان پخش داشته باشم، چون‌ که تلویزیون بیننده‌های بیشتری در این ماه خواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صمدی: باید مانند کشورهای دیگر بحث آزار جنسی را جدی بگیریم و از آن تابو نسازیم! / فیلم کارش پیام دادن نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی روایت ناتمام سیما می‌گوید مخالف روایت آزار جنسی نیستم اما باید مرجع قانونی برای رسیدگی به این مسئله وجود داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم سینمایی روایت ناتمام سیما به کارگردانی علیرضا صمدی و تهیه کنندگی مجید رضابالا شامگاه امشب دوشنبه ۱۷ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علیرضا صمدی درباره این فیلم سینمایی گفت: نگاه من به سینما این است که هر فیلمی که می‌سازم نسبت به خودم چند گام جلو بروم و هیچ ادعایی در فیلمسازی ندارم، تا امروز ۳ فیلم سینمایی ساخته‌ام که هرکدام هریک فضای متفاوتی بود و دوست دارم که گونه‌های مختلف سینمایی را تجربه کنم.

وی درباره تأثیر فضای مجازی توضیح داد: فضای مجازی بخشی از زندگی ما شده است، مساله این است که کنش فضای مجازی تا چه میزان در واقعیت وجود دارد. اما فضای مجازی در این فیلم برای من یک مک گافین است و بعد از آن اتفاقات اصلی رخ می‌دهد.

این کارگردان بیان کرد: این فیلمنامه دو سال پیش نوشته شده و آن زمان موج در خارج اوج گرفته بود و فکر می‌کردم به زودی به ایران نیز می‌رسد. فیلمسازی برای من قصه گویی است و به دنبال پیام دادن به مخاطب نیستم.

صمدی درباره تشابه این فیلم با ملودرام‌های مختلف بیان کرد: نمی‌توانم بگویم از هیچ فیلمی تأثیر نگرفته‌ام اما ملودرام کارش این است که بتواند مخاطب را در سالن بنشاند. تاکید می‌کنم برای قصه‌گویی، مخاطب مهم است و جایزه برای من مهم نیست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: به هیچ وجه مخالف روایتگری آزار جنسی نیستم اما معتقدم باید مرجع قانونی رسیدگی وجود داشته باشد تا حقیقت مشخص شود.

مجید رضابالا گفت: دوستی من با آقای صمدی و درک خلاقیت او انگیزه جدی برای همکاری ما بود. این فیلمنامه هم به روز بود چرا که معضلات امروز را به تصویر می‌کشد، همچنین مشکلات اقتصادی را به نمایش می‌گذارد. شخصیت جدی فیلم برای من شخصیت سیما است که رنج و عذاب را نجیبانه پشت سرمی گذارد.

صمدی بیان کرد: در وضعیتی که در فیلم ترسیم کردم سعی کردم که حقیقت را از دروغ نشان دهم. ما هم باید مانند کشورهای دیگر بحث آزار جنسی را جدی بگیریم و از آن تابو نسازیم.

وی در بخشی از صحبت‌های خود گفت: هنگام فیلمبرداری این فیلم یک بار سکته کردم. ما برای رساندن فیلم به جشنواره تلاش زیادی کردیم و تا امشب نسخه کامل آن را ندیده بودم به نوعی که گویا فیلم را از تنور درآورده‌ایم. حتی نمی دانم کدام نسخه در این سینما به نمایش گذاشته شده است، اما بی شک فیلم نیاز به تغییراتی دارد.

صمدی بیان کرد: تدوینگر و یکی دیگر از عوامل خودشان خواسته بودند که نامش در تیتراژ فیلم حضور نداشته باشند و ما نیز به نظر آنها احترام گذاشتیم.

وی ادامه داد: به عنوان یک فیلمساز با هرچیزی که مانع آزادی بیان شود مخالفم و بی شک با فیلترینگ نیز مخالف هستم.

رضابالا گفت: سینما هنر گرانی است و پیدا کردن سرمایه گذار برای سینمای هنری بسیار سخت است، البته معتقدم این فیلم نیز از موضع خود یک فیلم فلسفی است چرا که آدم‌ها را در موقعیت‌های مختلف نشان می‌دهد.

رضابالا درباره دغدغه ساخت این پروژه تصریح کرد: در وهله اول درک و شناخت من از علیرضا صمدی و انگیزه او باعث این همراهی شد. او فیلمنامه هایی نوشته بود که با هم خواندیم. این اثر را که خواندم احساس کردم موضوعی روز است که با آن دست به گریبان هستیم.

وی اضافه کرد: فکر می کردم این اثر می تواند یک منظومه فکری باشد که بتوانیم شخصیت های این چنینی که در فیلم مطرح می شود را بشناسیم. شخصیت جدی فیلمنامه برای من غزل شاکری یا سیماست؛ کسی که رنج را تحمل می کند و می تواند آن را در شخصیتی متعالی‌تر نمایش دهد.

صمدی درباره روایت آزارگری زنان و نسبت با فضای مجازی تصریح کرد: من روایت درستی گذاشتم که یک نفر این روایت درست را منتشر می کند و روایت غلطی هم وجود دارد که در سطح جهان هم پیش از این رخ داد و برای جانی‌دپ و کوین اسپیسی دیدیم. من در وضعیتی که در فیلم ترسیم کردم می‌خواستم بگویم سره از ناسره باید جدا شود. مسأله این است که ما در خلوت آدم ها نیستیم و نمی‌توانیم به طور مثال بگوییم شاهد بیاور و این موضوع را هم باید در نظر بگیریم.

وی در واکنش به یکی از دیالوگ‌های کلیدی عنوان کرد: دیالوگی در فیلم هست که کاراکتر می‌گوید «من رضایت نداشتم» این واژه «رضایت» برای من خیلی اهمیت دارد.

کارگردان درباره تیتراژ فیلم در توضیحی گفت: من در این قصه که روایت ناتمام سیما است می‌خواستم نشان دهم داستان ادامه دارد. این را در فرم و بعد از تیتراژ آوردم و خواستم بگویم قصه این رنج و درد همچنان ادامه دارد.

وی درباره نام برخی عوامل اظهار کرد: ما فیلم را در شهریور ماه شروع کردیم و برخی دوستان خواستند فعلا اسمشان نباشد.

مشاهده خبر از سایت منبع