X

بایگانی بهمن 19, 1401

دفتر سینمایی

قهرمانی: توجه ویژه به «جهاد تبیین» به عنوان یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری باید سرمنشأ همه کارهای ما در حوزه فرهنگ و هنر و جشنواره ها باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در خصوص انتظارات از هیأت داوری جشنواره فیلم فجر گفت: توجه ویژه به «جهاد تبیین» به عنوان یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری باید سرمنشأ همه کارهای ما در حوزه فرهنگ و هنر و جشنواره ها باشد؛ جهاد تبیین به منظور مقابله‌ با دشمن و وسوسه‌های او است؛ جهاد تبیین مقدمه‌ای برای اصلاح، تحول و مطالبه گری است!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «گام های شیدایی» و «خاک و آتش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همه مدیران فرهنگی، سیاست گذاران فرهنگی، هنرمندان و اهالی سینما و… باید به اصل اساسی جهاد تبیین توجه ویژه داشته باشند. اولویت ما در تمامی سینما و جشنواره های سینمایی باید ترویج باورها و ارزش های دینی باشد. این اولویت باید توسط مدیران و سیاست گذاران فرهنگی و هنری تبیین و ترسیم شود و همه سینماگران ملزم به رعایت آن شوند.

وی ادامه داد: جای تولید آثار استراتژیک در حوزه های مختلف خالی است؛ مثلاً ما در حوزه مهدویت واقعاً کم کاری داریم. ما باید تلاش کنیم در آثار سینمایی مان جامعه را یک پله از جایی که ایستاده بالاتر بکشانیم. ما باید به قله پیشرفت و عزت و افتخار برسیم. قطعاً برای رسیدن به این قله باید از سنگلاخ ها و خارها و دره های بی شماری عبور کنیم اما نباید خسته شویم و اتفاقاً وظیفه داریم سرعت عمل مان را بیشتر کنیم تا زودتر به این قله برسیم.

این سینماگر تأکید کرد: داوران جشنواره ها باید به آثار استراتژیک توجه ویژه داشته باشند؛ مدیران سینمایی نیز باید تدبیر ویژه ای برای تولید و عرضه این قبیل آثار داشته باشند. همه مدیران باید بدانند عمر پست و میزهای شان کوتاه است و از این رو باید تا زمانی که بر مسند ریاست تکیه زده اند تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا بهترین اتفاقات را به وجود آورند و در آینده حسرت نخورند که چرا کاری را که می توانستند انجام ندادند.

قهرمانی خاطرنشان کرد: آنچه برای ما در آثار سینمایی اهمیت دارد موضوعات روز و درگیری ذهنی مردم و جامعه و منطقه و بین الملل است. باید روایت کامل و واقعی از این جریانات وجود داشته باشد. فیلم های سینمایی باید آگاهی دهنده و رشد دهنده جامعه باشند.

وی در پایان این گفتگو افزود: من امیدوارم داوران محترم جشنواره فیلم فجر به این نکته مهم توجه کنند و تمام تلاش خود را به کار گیرند تا آثار را بر مبنای آنکه تا چه میزان آگاهی بخش هستند ارزیابی کنند و نگذارند خدای ناکرده فیلم های ضعیف و سطحی و دم دستی به عنوان بهترین ها برگزیده شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوستر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد


پوستر و موشن‌پوستر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با مدیریت هنری محمد حسین مجیدپور در آستانه این رویداد هنری منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تولد یک ملودی مهم برای ورود امام(ره)/دعوا با سخنگویی که شاعر بود!


ساخت سرودها و تک‌آهنگ‌های مختلف با استفاده از آثار شاعران مطرح کشورمان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی بود که هنرمندان انقلابی طی روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی انجام می‌دادند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلاش ناکام برای ادای دین به «مکتب فرانکفورت» با بودجه فیلمسازی «وزارت ارشاد» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «روایت ناتمام سیما» عنوان یکی از فیلم‌های حاضر در «بخش سودای سیمرغ» این دوره از «جشنواره فیلم فجر» است که با یک داستان نیم‌بند به سراغ تصویرسازی از تعالیم «مکتب فرانکفورت» و «نظریه کنش ارتباطی» رفته است.

فاطمه سادات ناظمی/ «روایت ناتمام سیما» عنوان یکی از فیلم‌های حاضر در «بخش سودای سیمرغ» این دوره از «جشنواره فیلم فجر» است که با یک داستان نیم‌بند به سراغ تصویرسازی از تعالیم «مکتب فرانکفورت» (Frankfurt School) و «نظریه کنش ارتباطی» رفته و تمام تلاش خود را می‌کند تا این مکتب مورد علاقه «رفُرمیستهای ایرانی» (طیف موسوم به اصلاح‌طلبان) را آنچنان بازخوانی ‌کند که در نهایت مخاطب به سطحی از «عقلانیت ارتباطی» برسد. تلاش نافرجام و همراه به سطحی‌نگری فیلمساز که حتی به واسطه بیانیه‌خوانی و تکرار ماجرای معروف گنجشک و … از قابلیت سرایت به مخاطب عمومی این اثر برخوردار نمی‌باشد و تنها در سطح ادای دین به نامدارترین «بازمانده‌ مُلحد مکتب فرانکفورت» و ذکر چندباره نام «یورگن هابرماس» (Jürgen Habermas) و نوشتن نام این نظریه‌پرداز معلوم‌الحال بر روی تخته وایت‌بُرد دانشگاه باقی می‌ماند.


ادای دین به نامدارترین «بازمانده‌ مُلحد مکتب فرانکفورت» با بودجه فیلسمازی «وزارت ارشاد»


فیلم سینمایی «روایت ناتمام سیما» روایت زندگی یک سلبریتی تحصیل‌کرده به نام «دکتر آرش ثمین» است. استاد دانشگاهی که بیزینس ناموفق خود در گذشته را حالا با یک وجاهت دانشگاهی سروسامان بخشیده و با برگزاری همایش‌های انگیزشی و تبلیغات از طریق فضای مجازی توانسته فالوورهای بالایی جذب کند و ضمن برخورداری از شهرت به ثروت نیز برسد. استادی سختگیر با همسری پزشک که متخصص زنان و زایمان است و با استفاده از جایگاه خانوادگی خود برای رسیدن «دکتر آرش بیخانواده» و بی‌پدر به جایگاه فعلی بسیار تلاش کرده است. اما به ناگاه زندگی روزمره «آرش» و «لاله» با یک پُست و انتشار گسترده آن در فضای مجازی دچار تحول و دگرگونی شده و تا مرز فروپاشی پیش می‌رود و …


ادای دین به نامدارترین «بازمانده‌ مُلحد مکتب فرانکفورت» با بودجه فیلسمازی «وزارت ارشاد»



«روایت ناتمام سیما» یک فیلم ناتمام زنانه است که سعی می‌کند با ارتزاق از «بودجههای دولتی» هم خود را «اپوزیسیون نظام» معرفی کند و هم رویکردی زنانه و «مواضع فمینیسیتی» بگیرد و هم آزادی‌های جنسی و روابط پیش از ازدواج و … را مطالبه کند و در راستای «سند ۲۰۳۰ یونسکو» گام بر دارد و مخاطب خود را در فرایند یک داستان کم‌مایه به گونه‌ای از انزجار نسبت به «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» برساند و در نهایت همه این‌ها را با شگرد متدوال «پایان باز» رها کرده و به مخاطب بیچاره خود می‌سپارد.


ادای دین به نامدارترین «بازمانده‌ مُلحد مکتب فرانکفورت» با بودجه فیلسمازی «وزارت ارشاد»


البته این همه در حالی است که ناکامی ویژه «روایت ناتمام سیما» در اتخاذ ژست فلسفی و معرفی خود به عنوان یک اثر متفکر را می‌توان محصول فیلمنامه ضعیف و کارگردانی معمولی آن دانست. عواملی که موجب شده تا ترسیمی درست و منطقی از زیست اجتماعی شخصیت‌ها در این اثر شکل نگیرد و یکی از معدود بازی‌های خوب و قواره‌مند «حامد کمیلی» در یک اثر سینمایی بدون استفاده بماند و در مجموع سبب شود تا کاراکترهای کاریکاتوری غیر قابل باوری همچون «خانم دکتر» و «رئیس دانشکده» و … به وجود آید. ناکامی ویژه‌ای که «روایت ناتمام سیما» شاید برای جبران آن است که به متلک‌پرانی‌های سیاسی متمسک می‌شود و صحنه‌های مغرضانه‌ای همچون مجادله رییس دانشکده و مدیر حراست دانشگاه را پدید می‌آورد. مجادله‌ای که با تصویرسازی از تسبیح و در پس صدای اذان در ذهن مخاطب بارگذاری می‌شود و سعی می‌کند در قالب «فیکورهای اپوزیسیونی» عمل نماید. از این جهت است که می‌توان «روایت ناتمام سیما» را یک «فیلم کوتاه کِشآمده» دانست که به صورت یک اثر سفارشی در مظلومیت «سلبریتیهای منورالفکر» عمل می‌نماید. اثری که به سراغ ترسیم چهره‌ای فرهیخته از سلبریتی‌ها می‌رود و موانع سلبریتی‌ماندن در میان طیف روشنفکری را با موضوع هنجارهای اجتماعی گره می‌زند و چنین بیان می‌سازد که تابوهای اجتماعی در ایران مستمسک خوبی برای هجمه و مقابله با چهره‌ها در کشور و حذف ایشان از عرصه سیاسی است.


ادای دین به نامدارترین «بازمانده‌ مُلحد مکتب فرانکفورت» با بودجه فیلسمازی «وزارت ارشاد»


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پایان توقیف «کتونی زرنگی» بعد از گذشت سه سال! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «کتونی زرنگی» در حالی شب گذشته بعد از ۳ سال روی آنتن رفته است که علی سیلمانی یکی از بازیگران اصلی این سریال دارفانی را وداع گفته است.

به گزارش سینماپرس، سریال تلویزیونی «کتونی زرنگی» به کارگردانی علی ملاقلی پور و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه در حدود پنج ماه تصویربرداری شد و ۲۶ بهمن ماه سال ۹۸ تصویربرداری آن به پایان رسید و حالا بعد از سه سال بالاخره این سریال رنگ آنتن را به خود دید.

«کتونی زرنگی» از دوره مرتضی میرباقری معاون سیمای وقت به چالش و حاشیه کشیده شد. بهمن ماه همان سال ۹۸ میرباقری در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که این سریال صلاحیت پخش ندارد و درباره تکلیف سریال «کتونی زرنگی» گفته بود «این سریال توسط سیمافیلم بررسی شد و ما آن را به دلیل برخی ایرادات محتوایی سریال در اختیار حوزه نظارت سازمان هم قرار دادیم. متفقا بیان شد ایرادات محتوایی و کیفی در سریال وجود دارد و صلاح نیست این سریال در این ایام روی آنتن برود.»

بعد از آن تا مدت‌ها این سریال بلاتکلیف ماند و اولین سریال علی ملاقلی پور که پیش از این با فیلم‌های سینمایی و مستند شناخته می‌شد نتوانسته بود از هیچ مسیری به آنتن نزدیک شود و یا به رایزنی‌های مدیران برسد.

خود ملاقلی‌پور اما در این مدت دائم پیگیر پخش سریالش بود و برای پخش سریالش تلاش و با مدیران در تعامل و رایزنی بود. این تعامل با تلویزیون را بر قرار کند. سال گذشته یعنی در اسفند ماه ۱۴۰۰ در ایام نزدیک به نوروز نام «کتونی زرنگی» به عنوان یکی از گزینه‌های نوروزی تلویزیون مطرح و گمانه زنی‌های مختلفی توسط برخی رسانه‌ها رقم خورد. سپس خود ملاقلی پور از رایزنی‌ها و مذاکره‌های جدید با مدیران صداوسیما و از تعاملات جدید برای مسیر پیش رو در پخش این سریال خبر داد و در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «همین که مدیریت جدید صداوسیما و مدیران همراهش با هنرمندان وارد تعامل و گفتگو شده‌اند برای بنده نقطه امید است و بسیار دلگرم کننده خواهد شد که گره‌ها با بزرگواری و حسن نیت حل و فصل گردد»

سریال اما در نوروز سال ۱۴۰۱ هم به پخش نرسید و همچنان در گیر و دار پخش باقی ماند. آخرین اظهار نظر درباره این سریال به محمدرضا شفاه تهیه‌کننده آن برمی‌گردد که اردیبهشت ماه سال جاری با تأکید بر اینکه پخش این سریال تاریخ مصرف ندارد، گفته بود «این سریال فراتر از موضوع یک انتخابات مسائل اجتماعی و خانوادگی مختلفی را مطرح می‌کند و هر زمانی هم می‌تواند پخش شود اما با اتفاقاتی که رخ داده است، عملاً فرصت‌های این سریال محدود شده است و نمی‌دانم با توجه به سوءتفاهم‌هایی که درباره آن شکل گرفته است مسئولان چه خواهد شد و امیدوارم مسئولان برای حل موضوع تدبیری بیندیشند.»

حالا سریال پس از مدت‌ها بالاخره از شب گذشته دوشنبه ۱۷ بهمن ماه روی آنتن رفته است و علی ملاقلی پور کارگردان سریال هم در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نسبت به این مجموعه که شنبه تا چهارشنبه از شبکه سه سیما پخش می‌شود اطلاع‌رسانی کرده است. او همچنین از زنده یاد علی سلیمانی بازیگر این سریال که سال گذشته از دنیا رفت یاد کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کوتاهی ما در صداوسیما است که نسل جوان با داستان و سیره زندگی شهدا آشنا نیستند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس صداو سیما با بیان اینکه در روایتگری و بازخوانی تاریخ کوتاهی کردیم، گفت: در دوره تحول رسانه ملی درهای رسانه را باز کردیم تا با لطف و عنایت شما تاریخ را بازخوانی کنیم.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی در گرامیداشت شهدای پیروزی انقلاب اسلامی که با حضور خانواده شهدا، رضا رویگری بازیگر سینما و تلویزیون، سیدعلی موسوی گرمارودی شاعر در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، بیان کرد: پیشکسوتان که انقلاب را لمس کردند باید به میدان بیایند و سکوت نکنند تا نسل جوان با تاریخ آشنا شوند.

وی افزود: انقلاب اسلامی یک مسیر یک‌ساله‌ونیمه نبود انقلابی است از ابتدا تا انتها تاریخ ادامه دارد. زمانی که با جنگ تحمیلی مواجه شدیم در باغ شهدا بسته نشد و همچنان با رشادت‌های شهدای امنیت، مدافع حرم و شهدای هسته‌ای ادامه دارد.

جبلی خاطرنشان کرد: کسانی که در صحرای کربلا، خون خود را تقدیم کردند الگو و اسوه تمام شهدای ما هستند و شهدای انقلاب هم مانند شهدای دشت کربلا هستند.

رئیس رسانه ملی بیان کرد: دشمنان ناامید نشدن و منتظر هستند که نسل جوان بیاید و از ناآگاهی نوجوانان استفاده کنند و تاریخ را تحریف کنند.

جبلی تاکید کرد: نسل جوان با داستان و سیره زندگی شهدا آشنا نیستند، که کوتاهی ما در صداوسیما است. این جلسه را تشکیل دادیم که بگوئیم اگر ما امروز از عزت برخورداریم از وجود شماست و آماده به رشته هنر کشیدن جانفشانی های شما هستیم.

وی تصریح کرد: دشمنان که خبیث‌ترین آنها منافقان هستند ١٧ هزار جوان ما را به خاک و خون کشیدند اما نسل امروز نسبت به آنها شناختی ندارند باید این شکاف پر شود.

جبلی تاکید کرد: نگاه نافذ مادران و خانواده شهدا می‌گویند ما دین خود را ادا کردیم شما چه کردید ما هم باید وظیفه خود را به خوبی ایفا کنیم، امیدوارم همه ما مورد شفاعت فرزندان شما قرار گیریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آینه در آینه ۲» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد


آئین افتتاح نمایشگاه «آینه در آینه ۲» عصر امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کمدی سخیف «رحمان ۱۴۰۰» به نمایش خانگی می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس:فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی توسط فیلم‌نت به نمایش خانگی آمد.

به گزارش سینماپرس، رحمان ۱۴۰۰، کمدی منوچهر هادی، در پلتفرم (سکوی اینترنتی) فیلم‌نت عرضه شد.
رحمان ۱۴۰۰ محصول ۱۳۹۷ است و در آن سعید آقاخانی، محمدرضا گلزار، بهرام افشاری، یکتا ناصر، ساره بیات، غلامرضا نیکخواه و مهران مدیری ایفای نقش کرده‌اند. بابک و میثم کایدان نویسنده‌های فیلمنامه رحمان ۱۴۰۰ بوده‌اند و علی سرتیپی هم تهیه این فیلم را بر عهده داشته است.

رحمان ۱۴۰۰ داستان آبدارچی یک شرکت بزرگ به نام رحمان است که به بیماری سرطان مبتلا شده است. او بعد از این‌که از درمان ناامید می‌شود تصمیم می‌گیرد خودکشی کند اما به گونه‌ای که قتل جلوه داده شود و خانواده‌اش بتوانند از رئیس شرکت دیه بگیرند، اما هربار با مشکلی مواجه می‌شود.

رحمان ۱۴۰۰ نوروز ۱۳۹۸ به‌طور عمومی اکران شد و با جذب نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و فروشی بالغ بر ۲۲۵ میلیارد ریال، به چهارمین فیلم پرفروش و پرمخاطب آن سال تبدیل شد. همچنین این فیلم هفتمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است. «رحمان ۱۴۰۰» رکورد فروش روزانهٔ سینمای ایران را نیز شکست.

این فیلم با فروش بیش از ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون در روز ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ صاحب رکورد بیشترین فروش یک فیلم در یک روز شد. این رکوردها در حالی ثبت شد که فیلم از ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ روی پرده رفت و ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ از اکران پایین کشیده شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شاه‌حسینی: «بنیاد سینمایی فارابی» توانسته مدیریت درستی بر تقسیم بودجه تولید فیلم‌ها داشته و وعده‌های خود را محقق کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نویسنده و کارگردان سینما، گفت: با توجه به اینکه بنیاد سینمایی فارابی فیلم‌های زیادی در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر دارد، به نظر می‌رسد مدیریت خوبی در تولید فیلم‌ها و هزینه‌های ساخت آثار داشته است.

به گزارش سینماپرس، انسیه شاه‌حسینی در گفت و گو با ایرنا، بعد از تماشای فیلم سینمایی روایت ناتمام سیما درباره عملکرد بنیاد سینمایی فارابی در حوزه تولید آثار سینمایی بیان کرد: فارابی تلاش و عملکرد بسیار خوبی در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر داشته است. زیرا با توجه به اینکه فیلم‌های متعددی در موضوعات متنوع داشته است، توانسته مدیریت درستی بر تقسیم بودجه تولید فیلم‌ها داشته و وعده‌های خود را محقق کند.

وی با اشاره به تنوع ژانر و اقلیم آثار بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره چهل و یکم عنوان کرد: این تنوع اقلیم بسیار اتفاق خوبی است و باعث می‌شود که فیلم‌ها از فضای بسته آپارتمانی خارج شوند.

شاه حسینی در پایان پیشنهاد داد: به نظرم نیاز است که به کمیت و کیفیت فیلم‌ها بیشتر توجه شود. در واقع باید جوری داستان را روایت کنیم که آسیب دهنده نباشد و وقتی نام ارگان‌های دولتی بر یک فیلم قرار می‌گیرد، کیفیت آن‌ها قابل دفاع باشد.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ در حال برگزاری است. بنیاد سینمایی فارابی با ۹ فیلم در این رویداد حضور دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و نفت در جشنواره فیلم فجر


سینماپرس : در حاشیه هفتمین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جواد اوجی وزیر نفت، از کاخ جشنواره بازدید کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع