عکس / نشست خبری فیلم سینمایی «غریب»
سینماپرس : نشست خبری فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و با اجرای محمدرضا مقدسیان در سالن پردیس سینماگالری ملت برگزار شد.
سینماپرس : نشست خبری فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و با اجرای محمدرضا مقدسیان در سالن پردیس سینماگالری ملت برگزار شد.
سینماپرس: وزیر دادگستری با حضور در خانه جشنواره بر جایگاه مهم سینما در کاهش جرائم حقوقی در جامعه تاکید کرد.
به گزارش سینماپرس، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری با حضور در خانه جشنواره (برج میلاد) به تماشای فیلمهای نهمین روز از جشنواره فیلم فجر نشست.
رحیمی با بیان اینکه با وجود حواشی بسیار، چهل و یکمین جشنواره بیناللملی فیلم فجر با کیفیت رضایتبخشی در حال برگزاری است، گفت: هنرمندان ما نگاه ویژهای برای مردم دارند. همچنین این جشنواره نماد کار سینماگران ایرانیست.
وی وقوع بسیاری از جرائم در جامعه را ناشی از ضعف اطلاعات حقوقی مردم دانست و افزود: سینما می تواند نقش مهمی در آگاهی بخشی به افراد و پیشگیری از جرائم و تخلفات داشته باشد. البته امروزه منابع مختلفی از جمله فضای مجازی برای انتشار اطلاعات فعالیت میکنند اما سطح کار هنر بسیار فراتر و نفوذ آن هم در اذهان بیشتر است. معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه هم در زمینه تولید آثار فاخر برای کاهش تخلفات در جامعه با هنرمندان همکار میکند.
وزیر دادگستری با تاکید بر تاثیرگذاری هنر در جامعه اظهار داشت: جشنواره نماد هنر و تشکر از هنرمندان است. خوشبختانه جامعه هنری ایران مورد احترام مردم و مسئولین هستند. یکی دیگر از همکاریهای قوه قضائیه با هنرمندان، صیانت و حفاظت از آثارشان است؛ قطع به یقین آثار سینمایی دارایی نامشهود هنرمندان تلقی میشود که ممکن است مورد تعرض هم قرار بگیرد، ما در حفظ مالکیت فکری این آثار کمک حال هنرمندان هستیم.
سینماپرس: معلوم نیست «گلهای باوارده» در نسخه ایدهآل میتواند چه تغییراتی داشته باشد و آیا این تغییرات تنها محدود به اتفاقات فنی و کیفیت تدوین و صدا و … است و یا آنکه میتواند فضای داستانی و ابعاد روایتگری این اثر را نیز متاثر از خود سازد!
فاطمه سادات ناظمی/ «گلهای باوارده» عنوان یکی از فیلمهای پُرحاشیه حاضر در «بخش سودای سیمرغ» این دوره از «جشنواره فیلم فجر» بود. اثری که در موعد مقرر به اکران عمومی نرسید و نهایتا در سانس فوقالعاده «پردیس ملت» به نمایش درآمد تا کارگردان آن بتواند با بیانی اعتراضی در نشست مطبوعاتی شرکت کند و رسما بیان نماید که «من از این نسخه ناراضی هستم جدای از اینکه گذاشتند تنها چهل درصد از ایدههای ما در فیلم باشد اصرار بر اینکه فیلم در جشنواره باشد باعث شد یک نسخه مزخرف را ببینید»!
اگر چه معلوم نیست «گلهای باوارده» در نسخه ایدهآل میتواند چه تغییراتی داشته باشد و آیا این تغییرات تنها محدود به اتفاقات فنی و کیفیت تدوین و صدا و … است و یا آنکه میتواند فضای داستانی و ابعاد روایتگری این اثر را نیز متاثر از خود سازد؛ اما با این همه، آنچه که «گلهای باوارده» از خود در «فجر چهل و یکم» به نمایش گذاشت را میتوان یک «بیگ پروداکشن کمخاصیت» در «ژانر دفاع مقدس» قلمداد نمود.
پُرواضح است که اصل تولید اثری «بیگ پروداکشن» در «ژانر دفاع مقدس» اقدامی قابل تقدیر و موجه قلمداد میشود. اقدامی که سبب میشود تا تلاشها و حماسه آفرینیهای صورت گرفته در طی «هشت سال دفاع مقدس» به پرده نقرهای بیاید و در ذهن مخاطب سینمایی برای همیشه تاریخ قاب گرفته شود. پس از این جهت است که تولید «گلهای باوارده» حتی با همین کیفیت نازل فعلی را میبایست ارج نهاد و تقدیر نمود. اما باید توجه داشت که ارایه تصویر سینمایی و بازتولید مقطعی از «دفاع مقدس» بخشی از ویژگی و خاصیت «گلهای باوارده» است و این اثر عظیم و پر خرج سینمایی به واسطه عدم توجه در تنظیم روایت و رویکرد داستانی خود به اثری ابتر و کمخاصیت مبدل شده است.
فیلم سینمایی «گلهای باوارده» با روایت سال ۱۳۵۹ هجریشمسی و مقطع آغازین جنگ تحمیلی شروع میشود و به سراغ «پالایشگاه آبادان» و فعالیت عدهای از کارکنان شرکت نفت میرود که بدون اینکه ماموریت یا دستوری داشته باشند، شخصا تصمیم میگیرند تا محصولات پالایشی و قطعات آکبند تمام انبارهای پالایشگاه آبادان را از محاصره شهر خارج و به سایر مناطق منتقل کنند. در این میان «کیان شیرانی» به دلیل اشراف کامل بر داشتههای مادی پالایشگاه، مسئول کمیته سوخت میشود و از این جهت به همراه «زهره» همسر پرستار خود مجبور به ماندن در شهر میشود. شخصیتی که به همراه «سید داوود»، «کامبیز» و «بابک» و … از جان خود برای حفاظت از پالایشگاه مایه میگذارند و در این مسیر تمام تلاش ایشان معطوف بردن یک منبع سوخت از پالایشگاه و انتقال آن از مسیر رودخانه میشود و … |
«گلهای باوارده» پُراز خُردهروایتهای الکن و ناقص است که موجب شده تا این اثر به یک «بیگ پروداکشن کمخاصیت» در «ژانر دفاع مقدس» مبدل شود. اثری که بیش از هر چیز خواسته تا حرف سیاسی روز بزند و از بودجه و امکانات دولتی برای گرفتن «فیگور اپوزیسیون» استفاده کند و در بستر تصویری آن زمانی به سراغ زدن حرفهای اعتراضی این زمانی برود تا مشتی بیانیههای مرسوم رفُرمیستها را بخواند! اثری که نه تنها از «قهرمانسازی» و «قهرمانپروری» فرار میکند؛ بلکه سعی دارد تا با پرشهای غیر منطقی و عدم ارایه روایت متمرکز از ترسیم وجاهت کامل «قهرمانان واقعی» اثر در کاراکتر و شخصیت محوری «کیان شیرانی» ممانعت به عمل آورده و نگذارد وی به «الگو» برای مخاطب سینمایی مبدل گردند. این در حالی است که گفتگوی تلفنی «کیان شیرانی» با «وزیر نفت دولت شهید رجایی» یعنی «شهید محمدجواد تندگویان» این امید را در ابتدای اثر زنده میکند که «گلهای باوارده» قرار است به سراغ ترسیم چرایی ورود این «قهرمان ملی» و شخصیت ماندگار در تاریخ صنعت نفت ایران برود و کیفیت حضور او در آبادان را ترسیم و در سیر داستانی خود روایتگر این «الگوی ملی» باشد؛ اتفاقی که متاسفانه تا پایان این اثر صورت نمیپذیرد و این فیلم سینمایی به جای آن بر روی برجستهسازی از «منبع سوخت» متمرکز میشود و با اصرار ویژه بر «موجودیت انگلیسی پالایشگاه آبادان» اصل وجودی این سازه عظیم و با ابهت را به عنوان «الگو» و «اُسوه» معرفی مینماید و در نهایت با ادای دین ویژه به مؤسس حزب غیرقانونی «نهضت آزادی ایران» و ثبت ویژه نام «مهندس بازرگان» در ذهن مخاطب به پایان میرسد!
سینماپرس: برنامه تلویزیون اینترنتی نقطه ویژه چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در بستر روبیکا و آپارات قابل رویت و تماشاست.
به گزارش سینماپرس، برنامه تلویزیونی اینترنتی نقطه ویژه چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر که در بستر روبیکا و آپارات قابل رویت و تماشا است با مشارکت موسسه راوینو، اداره فیلم و نمایش معاونت فرهنگی هنری بسیج و همچنین خانه اکران فیلم بسیج هرشب پذیرای مهمانان جشنواره بین المللی فیلم فجر در برج میلاد میباشد. محمد محمدی(روابط عمومی بنیاد روایت فتح و همچنین کارشناس سینما) مهمان این برنامه بوده که به نقش فیلم اولی ها در رونق جشنواره چهل و یکم اشاره می کند.
محمد محمدی در برنامه تلویزیونی، اینترنتی نقطه به نقش فیلم اولی ها در جشنواره چهل و یکم اشاره کرده و در این باره می گوید: وجه تمایز این دوره از جشنواره فیلم فجر با دوره های قبلی حضور ۱۰ فیلم ساز فیلم اولی بوده که این امر نوید بخش آینده خوبی برای سینمای ایران است. مخاطبان جشنواره، امسال با یک سری فیلم سازد آشنا شدند که نسل های آینده سینمای ایران را تضمین می کنند. ما محمد عسگری را داریم که پیشتر دستیار کارگردان بوده و امسال در قامت فیلم ساز فیلم اتاقک گلی را به جشنواره آورده و این اتفاق خیلی مهمی است. یا افراد دیگری همچون عماد حسینی با فیلم استاد، لیلی عاج با فیلم سرهنگ ثریا و…، خب این افراد اماتور نیستند بلکه عقبه حرفه ای در سینما دارند ولی امسال توانسته اند در قامت کارگردان رخ نمایی کنند و باید این امر را به فال نیک بگیریم. اگر در ادوار گذشته می گفتیم جشنواره فیلم فجر خنثی بوده و کارگردان های مطرح جایزه ها را درو می کردند، ولی امسال می توان گفت جشنواره فیلم فجر یک فستیوالی است که کارگردان های جدید را به بدنه سینما معرفی و تزریق می کند. در جشنواره امسال شاهد حضور کارگردان های مطرح در قامت تهیه کننده هستیم که مثلا بهروز افخمی و رسول صدرعاملی از جمله این افراد هستند. ما نباید فراموش کنیم که بسیاری از فیلم سازان مطرح کشورمان همان فیلم اولی های سالهای گذشته بودند، به عنوان مثال رضا میرکریمی بعد از فیلم کودک و سرباز که به جشنواره نرسیده بود، با فیلم زیرنور ماه مطرح شد و الان به عنوان یکی از بزرگان سینمای ایران مطرح است. نظر شخصی من این است که ۱۰ فیلم اولی جشنواره چهل و یکم صرفا یک جرقه در سینمای ایران نیستند بلکه در سالهای آینده بارها نامشان را خواهیم شنید.
این کارشناس حوزه سینما همچنین درباره بحث تحریم جشنواره و استقبال مردمی نیز این گونه اظهار نظر کرد: اینکه می گویند جشنواره امسال تحریم شده است را من نمی پذیرم چرا که اولا سالن های اکران فیلم های سینمایی در سال جدید نسبت به پارسال افزایش یافته و از طرف دیگر اکران شهرستان ها آغاز شده و پیش فروش بلیط ها در کرمانشاه به اتمام رسیده است و خب این مساله یعنی اقبال عمومی مردم نسبت به جشنواره مثبت ارزیابی می شود. اگر منظور استقبال سلبریتی ها از جشنواره است که خب بله برخی از این افراد به سبب رفتارهای سیاسی و یا به تبع از دوستان و هم کیشان خود حضور کمتری داشته اند ولی حضور مردم به عنوان رکن اصلی جشنواره و تماشاگران فیلم های ساخته، حضور قابل توجهی بوده است. درباره سلبریتی ها هم باید بگویم که خب این افراد خودشان را از حضور در جشنواره چهل و یکم محروم کردند چرا که جریان سینمایی ایران ادامه خواهد داشت.
محمدی، با تمجید از مدیریت حواشی در برگزاری جشنواره چهل یکم، یکی از دلایل این امر را تجربه بالای آقای خزایی دانسته و عنوان می کند: رئیس سازمان سینمایی که اتفاقا سابقه دبیری جشنواره های مختلف سینمایی را داشته از ریز و درشت جشنواره ها و حواشی آن آگاه است. آقای محمد خزایی سابقه دبیری جشنواره فیلم فجر در سال ۸۸ و چندین دوره جشنواره مقاومت را داشته و خب این امر به خوبی نشان می دهد که می داند فضای جشنواره چگونه باید مدیریت شود. همین امر موجب شده تا جایگاه حضور هنرمندان با اصحاب رسانه در جشنواره امسال متفاوت باشد. اصحاب رسانه به دنبال ایجاد شور و هیاهو هستند ولی هنرمندان بیشتر دنبال محیطی آرام برای تماشای فیلم. شاید همین تفکیک باعث شده که برخی مواقع سالن برج میلاد خلوت به نظر بیاید ولی این محیط، محیط مناسبترین برای اهالی هنر است.
این کارشناس حوزه سینما به احتمال اخذ جایزه بهترین فیلم توسط فیلم اولیها درجشنواره چهل و یکم اشاره کرده و افزود: امسال فیلمهای خوبی همچون کت چرمی، عطر آلود و اتاقک گلی در جشنواره وجود دارد که هرکدام کارگردانی، فیلم نامه و بازی خوب بازیگران را شامل می شوند. ولی می خواهم موضوع مهم ترین را بیان کنم، همه ما میدانیم که سیمرغ بهترین فیلم اعتبار بالایی به فیلم های سینمایی داده کما اینکه اکران نوروزی را نیز رزرو میکند. از دوره های مختلف جشنواره تا به امروز فقط دو فیلم اولی توانستهاند که سیمرغ بهترین فیلم را به خود اختصاص دهند که آقایان حجازی فر و مهدویان جزو این افراد بودند، و گرنه سایر افراد همچون عباس کیارستمی، علیرضا داوودنژاد و مسعود کیمیایی در فیلم بیستم یا بیست و یکمشان موفق به اخذ این سیمرغ شدهاند. به نظرم در جشنواره امسال بار دیگر میتوانیم شاهد دریافت سیمرغ بهترین فیلم توسط یک فیلم اولی باشیم.
سینماپرس: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درصدد کاهش تعداد خبرگزاری های فعال در کشور برآمده است و این اقدام را از خود رسانه های دولتی شروع خواهد کرد؛ بر اساس این تصمیم و در صورت تایید نهایی رییس جمهور، پنج تا ۶ خبرگزاری در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) ادغام خواهند شد.
به گزارش سینماپرس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته ـ ۲۰ بهمن ماه ـ با ارائه آماری از تعداد رسانه هایی که در کشورمان مجوز دارند، در این زمینه به طور خاص خبرگزاری ها را مورد توجه قرار داده و با مقایسه ای آماری با دیگر کشورها، از تصمیم برای ادغام پنج تا ۶ خبرگزاری دولتی در «ایرنا» خبر داده است.
محمدمهدی اسماعیلی که این خبر را در جریان جلسه ای با فعالان فرهنگی و هنری استان قزوین اعلام کرده است، هنوز توضیحات بیشتری درباره این طرح و نام خبرگزاری هایی که وزارت ارشاد قصد ادغام آنها با ایرنا را دارد را ارائه نکرده است.
او در مقایسه ای آماری میان ایران و دیگر کشورها، گفته است: «در کشورهای توسعه یافته دنیا چهار تا پنج خبرگزاری وجود دارد اما در کشور ما ۴۸ خبرگزاری فعالیت میکنند.»
صحبت های وزیر ارشاد در حالی مطرح می شود که در سال ۹۸ هم محمدرضا دربندی ـ مدیر کل وقت مطبوعات و خبرگزاری های داخلی در دولت دوازدهم ـ تعداد خبرگزاری های فعال در ایران را ۳۰ رسانه عنوان کرده و به کنایه گفته بود، «مردم ما علاقهمند شدید به تأسیس رسانه هستند. این تعداد از کل خبرگزاری های کشورهای اروپایی بیشتر است!»
همچنین نتایج یک تحقیق کیفی دانشجویی با عنوان «بررسی وضعیت و کارکرد خبرگزاری های ایران» در سال ۸۹ نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از خبرگزاری ها (آن زمان ۷۰ درصد) طی سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ تاسیس و آغاز به کار کرده اند.
این در حالی است که تا سال ۷۸ تنها یک خبرگزاری در ایران به نام ایرنا فعالیت می کرد و پس از آن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در تاریخ ۱۳۷۸/۴/۲ راه اندازی شد و سایر خبرگزاری ها در امتداد این دو رسانه و با فاصله چندساله، به فضای رسانه ای کشور اضافه شدند.
صدور مجوز برای خبرگزاری ها در مقطعی چنان شدت گرفت که برای مثال در ۱۹ مهر ماه سال ۹۱ به یک باره اعلام شد که ۱۲ خبرگزاری به رسانههای داخلی اضافه شدند. در بین این خبرگزاری ها، نام هایی چون «آنا»، «پانا»، «ایمنا»، «تابناک»، «کُرد پرس»، «خبر آنلاین» و خبرگزاری «کتاب» به چشم می خورد. هرچند برخی از این خبرگزاری ها پیش از آنکه هیات نظارت مجوزشان را به عنوان یک خبرگزاری بپذیرد، در فضای رسانه خود را به عنوان خبرگزاری معرفی کرده بودند.
همچنین خبرگزاری فارس سال تاسیس خود را ۲۲ بهمن ۱۳۸۱ اعلام کرده است و خبرگزاری مهر بر اساس خبری از این رسانه، از هجدهم اسفند ماه سال ۱۳۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرد و در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲ بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت.
با این همه در این سال ها اغلب کارشناسان رسانه با انتقاد از افزایش بی رویه خبرگزاری ها در کشور، تاکید کرده اند، زمانی میتوانیم عنوان خبرگزاری را به یک رسانه اطلاق کنیم که تمام استانداردها را داشته باشد. با چنین نگاهی «شاید بهتر است خبرگزاریهای قبلی را به حد استاندارد لازم برسانیم، سپس اقدام به تکثر در این حوزه کنیم.»
در این میان برخی هم دادن مجوز بی رویه به خبرگزاری ها را از بُعد قانونگذاری تلاش برای ساماندهی فضای رسانهیی کشور عنوان کرده بودند؛ چراکه همان طور که پیشتر اشاره شد برخی از پایگاه های خبری پیش از آنکه رسما فعالیتشان به عنوان خبرگزاری پذیرفته شود، بر خود نام خبرگزاری گذاشته بودند.
حالا ظاهرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم، با عملیاتی کردن نگاهی که از کاهش کمی و افزایش کیفی خبرگزاری ها حمایت می کند، قصد دارد فضای فرهنگ و رسانه کشور را به سمت پایین آوردن تعداد خبرگزاری ها سوق دهد و در این مسیر از خودش، یعنی رسانه های دولتی شروع خواهد کرد. وزیر ارشاد در راستای اجرایی کردن این طرح اعلام کرده است، نامه ادغام ۵ ـ ۶ خبرگزاری دولتی در ایرنا را به رئیس جمهور ارسال کرده و پیگیر اجرای این کار هستند.
سینماپرس: رئیس صداوسیما در پاسخ به این سؤال که آیا برای پخش برنامه «دورهمی» با حضور مهران مدیری منعی وجود دارد و سرانجامِ این برنامه به کجا میرسد، خاطرنشان کرد: به دلایل مختلف فعلاً مجموعه «دورهمی» در دستور کار نیست حالا در آینده چه اتفاقی میافتد بحث دیگری است.
به گزارش سینماپرس، رئیس صداوسیما درباره بازگشت هنرمندان به تلویزیون با توجه به عفو عمومی رهبر انقلاب و سرانجام برنامه «دورهمی» توضیحاتی داد.
او در پاسخ به این سؤال که عفو عمومی رهبر انقلاب با واکنشهای خیلی مثبتی همراه شد آیا تأثیری بر بازگشت هنرمندانی که در آن دوره چند ماهه اعتراضاتی داشتند، دارد تصریح کرد: در این فضای چند ماهه گذشته و فتنهای که در پاییز امسال رخ داد بسیاری از چهرهها و هنرمندان با خویشتنداری تلاش کردند نسبت به واقعیت اطلاع و اشراف کافی پیدا کنند و وارد اظهارنظرهای فوری، عجلهای، احساسی و هیجانی نشدند.
جبلی در گفتگو با تسنیم تأکید کرد: یک تعدادی شاید با استناد به اطلاعات غلط و یا تحلیل نادرست و ناقص وارد فضاهای هیجانی و احساسی شدند. در نتیجه اظهارنظرهایی داشتند که به هر حال شاید بسیاری منطبق با واقعیتها و و در واقع آن کنهِ تحولات اجتماعی در ایران نبود.
رئیس صداوسیما با اشاره به اینکه آغوش رسانه ملّی برای تمام هنرمندانی که برای مردم و کشور میخواهند فعالیت کنند باز است، گفت: ما در صداوسیما تفکیک قائل میشویم بین چهرهها و در واقع هنرمندانی که از قسمِ دوماند. به هر حال افرادی که در جایگاه سردمداری یک حرکت اجتماعی یا رسانهای قرار گرفتند. ما در واقع آغوش سازمان صداوسیما را برای تمام هنرمندانی که برای مردم و کشور میخواهند فعالیت کنند، باز است و هیچ وقت ممنوعیتی را قائل نشدیم.
وی افزود: همینطور که میبینید در برنامههایی که روی آنتن داریم، مجموعههایی که برای گذشته بوده را نیز پخش میکنیم و خیلی اعتنایی به اظهارنظرهایی که بسیار محدود بوده و گاهی اوقات بیشتر هم بوده، نکردیم. در آینده هم به همین ترتیب است.
جبلی با تأکید بر اینکه که هنرمندان و چهرههایی که دارای یک مرجعیت اجتماعیاند باید در تحلیل و اظهارنظرهایشان دقت کنند، ابراز امیدواری کرد: ما امیدواریم که انشاءالله هنرمندان، چهرهها و همه کنشگران فرهنگی در جامعه به دلیل اینکه به هر حال دارای یک مرجعیت اجتماعی و محبوبیت اجتماعیاند، به طور طبیعی رفتار، گفتار و اظهارنظرشان میتواند برای تعداد زیادی از دوستدارانشان هدایتکننده و یا خدایی ناکرده گمراهکننده باشد باید در تحلیل، اطلاعرسانی و اظهارنظرشان دقت کنند که دچار مشکلاتی از این قبیل نشوند.
رئیس صداوسیما در پاسخ به این سؤال که آیا برای پخش برنامه «دورهمی» با حضور مهران مدیری منعی وجود دارد و سرانجامِ این برنامه به کجا میرسد، خاطرنشان کرد: به دلایل مختلف فعلاً مجموعه «دورهمی» در دستور کار نیست حالا در آینده چه اتفاقی میافتد بحث دیگری است.
«جشنوارهٔ فیلم فجر» مهمترین و بزرگترین رویداد سینمایی در ایران است که از سال ۱۳۶۱ در میانهٔ بهمنماه هر سال زیر نظر بنیاد سینمایی فارابی و وزارت ارشاد برگزار میشود. «فجر» نیز مانند دیگر جشنوارهها برای معرفی، پوسترِ مخصوصبهخود را دارد. پوسترها بهنوعی ویترینِ هر رویداد فرهنگی و هنری هستند.
سینماپرس: نشست خبری فیلم «آنها مرا دوست داشتند» با حضور عوامل فیلم و اصحاب رسانه در پردیس ملت برگزار شد.
به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم سینمایی «آنها مرا دوست داشتند» به تهیهکنندگی و کارگردانی محمدرضا رحمانی روز جمعه ۲۱ بهمن در سانس اول برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور عوامل فیلم برگزار شد.
در نشست خبری فیلم سینمایی «آنها مرا دوست داشتند»، محمدرضا رحمانی (تهیهکننده و کارگردان)، ایرج رحمانی و مهسا اسماعیلی از جمله بازیگران این فیلم هستند که در نشست حضور داشتند.
در ابتدای این جلسه محمدرضا رحمانی تهیه کننده و کارگردان فیلم «آنها مرا دوست داشتند» گفت: ضمن خسته نباشید به اصحاب رسانه، شما دوستان و هنرمندانی که فیلم را دیدند آن را دوست داشتند و به من دلگرمی دادند.
«آنها مرا دوست داشتند» فیلمی است که با سینمای مستقل گره خورده و شاید ارزانترین فیلمی که ساخته شده و من سابقه ساخت این مدل فیلم را قبلا هم داشتم. درضمن فیلم نقصهای فنی هم دارد که امیدوارم بتوان آن را رفع کرد.
وی افزود: قبل از اینکه من را به عنوان کارگردان بشناسند، دوستان و مخاطبان سینما من را در جایگاه نویسنده میشناسند. ایده خرید و فروش نوزاد که در فیلم آنها «مرا دوست داشتند» به آن اشاره شده، مربوط به ۱۰ سال پیش بازمیگردد و در اطرافم دیدم.
این کارگردان ادامه داد: پس از آن، تحقیقات میدانی و آماری را شروع کردم به چیزهای عجیبی در زمینه دزدیدن کودکان رسیدم. حدود ۴ سال پیش فیلمنامه را شروع به نوشتم کردم. البته این را بگویم که از نظرِ منِ صاحب فیلم، موضوع فیلم شرافت، امید و نجات جان یک انسان است.
رحمانی کارگردان فیلم در پاسخ به این پرسش که چرا این فیلم سیاه است، توضیح داد: تمام فیلمهایی که تا به الان کار کردهام، موضوعات اجتماعی داشته است. من مفهوم سیاه را متوجه نمیشم. سوال من همیشه این بوده که دیگران سیاهنمایی را چگونه معنا میکنند. ما برای ساخت «آنها مرا دوست داشتند» تلاش کردیم تا همه چیز براساس واقعیت باشد. حتی در سکانس قهوهخانه، افراد حاضر در آنجا بازیگر نبودند و زندانیهایی بودند که به تازگی آزاد شده بودند.
وی اضافه کرد: برای ساخت این فیلم ما به دنبال لوکیشنهای واقعی بودیم. به سراغ جنوبتهران رفتیم تا ببینیم کجا را میتوان پیدا کرد که کاملا واقعی باشد. به همین دلیل به منطقه «خلازیر» رسیدیم. آنجا مکانی است که برخی مردم در فاضلاب و زیرزمین زندگی میکنند. در این مکان ساخت و ساز امکانپذیر نیست و بیشتر مکانهایی برای ضایعات وجود دارد.
ایرج رحمانی بازیگر «آنها مرا دوست داشتند» در ادامه تصریح کردم: امیدوارم که خوب باشید، ابراز همدردی میکنم با زلزله زده خوی. ما بخشی از فروش این فیلم را به این مردم عزیز کشورمان تقدیم میکنیم.
من مدیر تولید مجری طرح، بازیگر و انتخابگر بازیگران هستم. یک تنه پای فیلم ایستادم. هفت تا از هنرجوهای من در اینجا نشستهاند.
نمیدانم جرمم چیست که در جشنواره فجر شرکت کردم. جشنواره انتخاب من بوده است. مورد بیاحترامی قرار گرفتم چراکه پای مهسا اسماعیلی و لیلا بلوکات ایستادم و بقیه بازیگران سرشناس پروژه را رها کردند.
ایرج رحمانی انتقاد خود از بازیگران را اینگونه بیان کرد: من خوشحال هستم پای بازیگرانی همچوت لیلا بلوکات و مهسا اسماعیلی ایستادم زیرا خیلی از بازیگرانی که قرار بود در فیلم حضور داشته باشند، انصراف دادند و میگفتند ما مقابل این افراد بازی نمیکنیم.
همه بازیگران در نشست خبری حضور پیدا نکردند. چرا زمانی که دستمزد پولشان کمی عقب افتاده، سریع اعتراض میکنند؟ چرا سینمای ایران بازیگرمحور است؟ شما بازیگرانی که اینگونه پشت فیلم را خالی میکنید تاریخ مصرفتان خاموش شده است. بازیگری که اکنون فاز حمایت از مردم را برداشته به من میگفت برای قرارداد ۲۰ روزه، ۳ میلیارد پول میگیرم. مگر کسی میتواند فرهنگ کشور را تحریم کند؟ اینها چه کسانی هستند که تحریم میکنند؟
رحمانی در ادامه تصریح کرد: چرا کپی رایت وجود ندارد؟ چرا همه چیز سه برابر شده اند اما فرهنگ سه برابر نشده؟
من اخیرا دادگاه بودم آن هم برای تامین پول فیلم. بازیگرهای مطرح گفتند می مانیم اما پشت ما را خالی نکردند خیلی های این بازیگران فقط اعتبار اینستاگرامی دارند. ما داریم باج می دهیم.
یک خدماتی ۴ میلیون می گیرد و شنیده ام یک بازیگر روزی ۲۰۰ میلیون گرفته، چرا فکر می کنید سینمای ما محتاج شما است. سینما محتاج بازیگر نیست. اینها درد دل های من است.
بازیگر و مدیرتولید فیلم «آنها مرا دوست داشتند» بیان کرد: سینما محتاج بازیگر نیست. سوپراستارهایی مانند ابوالفضل پورعرب، رامبد شکرابی، حدیث فولاوند، سروش گودرزی و… نیستند؟ ما امروز باید التماس کنیم که بیاید برای فیلم بلیت بگیرید؟ ما باید امروز تدبیری بیندیشیم. آقای بازیگری که اکثرتان دو تابعیتی هستید، برای ما فاز روشنفکری در نیاورید. شما در آپارتمان لاکچریتان نشستهاید و غم مردم خوی را میخورید؟
وی اضافه کرد: فیلم ما هزارتا مشکل دارد. روز اول فیلم، به نسخه ما چندتا مشکل وارد کردهاند. مگر وزارت فرهنگ و ارشاد به ما مجوز ندادهاند؟ پس چرا باز هم در نسخهای که در جشنواره فیلم فجر قرار بود نمایش داده شود باز هم ایراد به آن وارد شده؟
وی افزود: من اعتراضم به آن بازیگرهایی است که سینما را تحریم می کنند. من اعتراضم به آن آدم هایی است پز روشنفکری میدهند و استوری اعتراضی میگذارند.
من در این فیلمم به خاطر اینکه بچه ها و هفت بازیگرم به فیلم بیایند باج دادم، من به ساختار بازیگر سالاری معترضم، کسی میتواند غم کسی را بخورد که از خود مردم باشد.
مهسا اسماعیلی بازیگر فیلم «آنها مرا دوست داشتند» گفت: نقش آفرینی من در این فیلم بسیار شیرین و تجربه بسیار بزرگی است که خیلی منتظرش بودم. نگاه مخاطب برایم همیشه مهمتر از هر چیزی است، امیدوارم آنها هم راضی باشند.
در ابتدای فیلمنامه نقش من در فیلم فقط یک دقیقهای بود و در لحظات آخر قسمت شد که نقش مهشید را بازی کنم. نقش یک مادر خیلی از من دور بود و کارگردان و بازیگردان در نزدیک شدن به نقش و ایفای آن به من کمک کردند.
سینماپرس: نامزدهای چهلویکمین جشنواره فیلم فجر در نشستی در پردیس ملت اعلام شد. بررسی نامزدهای اعلامی نشان از تعداد زیاد و غیراستاندارد آثار در هر بخش دارد که گویا در راستای سیاست راضی سازی همگان صورت پذیرفته و علی رغم آن، حضور نامتوازن آثار در برخی بخش ها همانند غیبت فیلمهای «غریب» و «گلهای باوارده» در بهترین فیلم و حضور فیلم هایی همچون «در آغوش درخت» و «کت چرمی» در این بخش سوال برانگیز است!
به گزارش سینماپرس، نشست اعلام نامزدهای چهلویکمین جشنواره فیلم فجر شامگاه ۲۱ بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد.
در ابتدای این نشست مجتبی امینی دبیر این رویداد اعضای هیات داوران را اعلام کرد که متشکل از:
پرویز شیخ طادی، مجید اسماعیلی، ابراهیم حاتمیکیا، محمود رضوی، محمد تقی فهیم، محمدرضا شریفینیا و مسعود نقاشزاده هستند.
در ادامه مجتبی امینی شخصا اسامی نامزدهای بخشهای مختلف را اعلام کرد:
نامزدهای بهترین طراحی صحنه
محسن خدا بخش برای «اتاقک گلی»
آیدین ظریف برای «گلهای باوارده»
عباس بلوندی برای «سینمامتروپل»
محمدرضا شجاعی برای «شماره۱۰» و «غریب»
محمدرضا میرزامحمدی برای «عطرآلود»
نامزد بهترین طراحی لباس
سارا سمیعی برای «یادگارجنوب»
فاطمه صفری برای «اتاقک گلی»
محمدرضا شجاعی برای «غریب»
عباس بلوندی و مهدی قوچانی برای «سینمامترو پل»
آرام موسوی برای «وابل»
نامزد جلوههای ویژه میدانی
محسن روزبهانی برای «اتاقک گلی»
محسن روزبهانی برای «سینما متروپل»
ایمان کرمیان برای «گلهای باورده»
حمید رسولیان برای «غریب»
محمد رضا ترکمان برای «شماره ۱۰»
نامزدهای بهترین چهرهپردازی
امید گلزاده برای «آنها مرا دوست داشتند»
شهرام خلج برای فیلم «اتاقک گلی»، «غریب» و «شماره۱۰»
مونا جعفری برای «یادگار جنوب»
عبدالله اسکندری برای «وابل»
نامزدهای بهترین تدوین
عماد خدابخش «کت چرمی»
حسن ایوبی برای «بچه زرنگ»
میثم مولایی برای «چرا گریه نمیکنی؟» و «اتاقک گلی»
حمید باشه آهنگر برای «سینمامتروپل»
پویان شعلهور برای «یادگار جنوب»
مساته مهاجر برای «وابل»
نامزدهای بهترین فیلمبرداری
فرشاد محمدی برای «اتاقک گلی»
علیرضا زرین دست برای «سینمامتروپل»
آرمان فیاض برای «کت چرمی»
روزبه رایگا برای «عطرآلود»
حسن پویا برای «شماره۱۰»
میلاد پرتو برای «یادگارجنوب»
نامزدهای بهترین موسیقی متن
امیر توسلی برای «بچه زرنگ»
مسعود سخاوت دوست برای «عطرآلود» و «شماره ۱۰»
پیام آزادی برای «هفت بهار نارنج»
کارن همایونفر برای «روایت ناتمام سیما»
بهزاد عبدی برای «سرهنگ ثریا»
نامزدهای بهترین صدا
بهمن اردلان صدا بردار و صداگذار برای «اتاقک گلی»
حسین ابوالصدق صداگذار برای «بچه زرنگ»
مسیح حدپور سراج (صدابردار) مهدی جواهر زاده (صداگذار) برای «در آغوش درخت»
عباس رستگارپور (صدابردار) و حسین ابوالصدق صداگذار برای «سینمامتروپل»
فرخ فدایی صدابردار و آرش قاسمی صداگذار برای «شماره۱۰»
امیر نوبخت صدابردار و علیرضا علویان صداگذار برای «یادگار جنوب»
نامزدهای بهترین فیلمنامه
علی رمضان برای فیلم «بچه زرنگ»
بابک خواجه پاشا برای «در آغوش درخت»
حمید زرگرنژاد برای «شماره۱۰»
مسعود هاشمی نژاد برای «کت چرمی»
محمدعلی و حامد باشه آهنگر برای «سینمامتروپل»
پدرام پورامیری و حسین دوماری برای «یادگار جنوب»
نامزدهای بهترین بازیگر زن نقش اول
مارال بنی آدم برای «در آغوش درخت»
هدی زین العابدین برای «عطرآلود»
ژاله صامتی برای «سرهنگ ثریا»
سارا بهرامی برای «جنگل پرتقال»
نوشین مسعودیان برای «سینمامتروپل»
پردیس پورعابدینی برای فیلم «غریب»
نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل زن
ستاره پسیانی برای «کت چرمی»
پریوش نظریه برای «سینمامتروپل»
پانته آ پناهی ها برای «بعد از رفتن»
سارا حاتمی برای «کت چرمی»
غزل شاکری برای «روایت ناتمام سیما»
سحر دولتشاهی برای «یادگار جنوب»
رویا تیموریان برای «کت چرمی»
نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد
مجید صالحی برای «شماره ۱۰»
تورج الوند برای «اتاقک گلی»
مصطفی زمانی برای «عطرآلود»
میرسعید مولویان برای «جنگل پرتقال»
علی نصیریان برای «هفت بهار نارنج»
جواد عزتی برای «کت چرمی»
وحید رهبانی برای «یادگار جنوب»
نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
مهران احمدی برای فیلم «غریب»
هومن برق نورد برای فیلم «سینما متروپل»
امیر جعفری برای فیلم «آنها مرا دوست داشتند»
پژمان جمشیدی برای فیلم «یادگار جنوب»
سجاد بابایی برای فیلم «استاد»
فرهاد قائمیان برای فیلم «غریب»
روح الله زمانی برای فیلم «در آغوش درخت»
نامزدهای بهترین کارگردانی
محمدعلی باشه آهنگر برای «سینمامتروپل»
حسین میرزامحمدی برای «کت چرمی»
محمد عسگری برای «اتاقک گلی»
هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی برای «بچه زرنگ»
بابک خواجه پاشا برای «در آغوش درخت»
حمید زرگرنژاد برای «شماره ۱۰»
محمدحسین لطیفی برای «غریب»
نامزدهای بهترین فیلم
«بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری
«شماره ۱۰» به تهیه کنندگی ابراهیم اصغری
«در آغوش درخت» به تهیه کنندگی محمد رضا مصباح
«سینما متروپل» به تهیه کنندگی سید حامد حسینی
«اتاقک گلی» به تهیه کنندگی داود صبوری
«کت چرمی» به تهیه کنندگی کامران حجازی
«یادگار جنوب» به تهیه کنندگی مجتبی رشوند
نامزدهای بهترین فیلم اول (کارگردان اول)
«جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان
«بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی
«سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج
«کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی
«در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا
«اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری»
مراسم اختتامیه چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر فردا ساعت ۱۸:۳۰ در برج میلاد برگزار خواهد شد.