X

بایگانی بهمن 23, 1401

دفتر سینمایی

امسال هنرمندانی در جشنواره تجسمی فجر شرکت کردند که شاید برای آنان فرصت پیش نمی‌آمد تا انتخاب شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داور بخش حجم پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: این رویداد متاسفانه همیشه به صورت نمایشگاهی است و هیچ وقت با رویکرد آموزشی به آن توجه نشده است، در صورت تحقق رویکرد آموزشی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی دانش و مهارت‌ هنرجویان و شرکت‌کنندگان جشنواره ارتقا پیدا می‌کند.

به گزارش سینماپرس، فراخوان پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ۱۴ آبان امسال به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مؤسسه‌ توسعه‌ هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، با رویکرد هنر خلاق، وحدت‌بخش، امیدآفرین، هویت‌مند در قالب «هنر متعالی برای مردم» منتشر شد و مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به این دوره از جشنواره تا ۲۹ آذر امسال بود.

این جشنواره به دبیرکلی سیدعباس میرهاشمی با نمایش آثار منتخب در بخش‌ طوبای زرین (رقابتی)، بخش ویژه با موضوع قله‌ها (رقابتی) و بخش تجسم هنر ویژه‌ استان‌ها (غیررقابتی- با مشارکت کیوریتورها و گالری‌داران)، در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، طراحی گرافیک، حجم (مجسمه، سرامیک، چیدمان)، نقاشی و نگارگری با موضوع آزاد بهمن ماه امسال در تهران و سایر استان‌های کشور برگزار می‌شود.

امسال در مجموع ۸هزار و ۶۲۷ اثر از ۳هزار و ۸۰۱ هنرمند در بخش‌های مختلف طوبای زرین و قله‌ها به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد پس از داوری، ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند به نمایشگاه آثار منتخب راه یافتند.

۳۹۸ اثر از ۲۲۷ هنرمند در رشته حجم (در بخش‌ طوبای زرین) به پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر ارسال شد و در مجموع ۲۸ اثر منتخب از ۲۱ هنرمند در بخش‌های طوبای زرین و قله‌ها (طوبای زرین؛ ۲۶ اثر و قله‌ها؛ ۲ اثر) به نمایشگاه راه یافتند. طاهر شیخ‌الحکمایی دبیر رشته حجم و وی، نادر قشقایی و احمد سلیمانی داوران این بخش بودند.

امسال برای نخستین بار، بخش «حجم» از ترکیب و ادغام سه رشته؛ مجسمه، چیدمان، سفال و سرامیک شکل گرفت، در صورتی که در چهاردهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر، مجسمه، سفال و سرامیک به‌ عنوان دو رشته مستقل و چیدمان نیز ذیل هنرهای جدید تعریف شده بود.

برخی هنرمندان به دلیل حاشیه‌های ایجاد شده نامهربانی دیدند

احمد سلیمانی داور بخش حجم پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره ارزیابی خود از برگزاری این دوره از جشنواره اظهارداشت: با توجه به شرایط و اتفاقاتی که در کشور رخ داد، حاشیه‌هایی نیز برای برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر ایجاد شد و علی‌رغم اینکه از همراهی برخی هنرمندان برخوردار نشدیم، جشنواره برگزار شد.

وی گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر، جشنواره وزینی است و هنرمندان در طول یک سال انتظار می‌کشند تا این رویداد برگزار شود، در آن شرکت کنند و آثارشان دیده شود، متاسفانه مسائلی که پیش آمد، حاشیه‌هایی ایجاد کرد؛ هنرمندان قشر احساسی و جزو منتخبان جامعه هستند، اگرچه آنان به کشور، نظام و انقلاب اسلامی متعهد هستند اما به دلیل حاشیه‌هایی که ایجاد شد کمی دلگیر شدند.

سلیمانی افزود: نمی‌توان حضور نداشتن برخی هنرمندان در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را دلیلی بر موفق نبودن جشنواره دانست، خیر، این رویداد موفق بوده است و امسال هنرمندانی در جشنواره تجسمی فجر شرکت کردند که شاید برای آنان فرصت پیش نمی‌آمد تا انتخاب شوند.

وی با اشاره به اینکه جشنواره هنرهای تجسمی فجر، جشنواره‌ای مردمی است، اظهارداشت: براین اساس، علاوه بر هنرمندان صاحب نام، مردم عادی نیز می‌توانند در این رویداد شرکت کنند، اگر با این رویکرد به جشنواره هنرهای تجسمی فجر نگاه کنیم، امسال افرادی در پانزدهمین دوره جشنواره شرکت کرده بودند که فرصت برای آنان کمتر بود تا با هنرمندان صاحب‌نام رقابت کنند، از این نظر، پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر، جشنواره خوبی بود.

داور بخش حجم پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: این جشنواره، رویدادی وزین، آبروی نظام و در دنیا شناخته شده است، با توجه به حاشیه‌های ایجاد شده جایگاه برخی هنرمندان صاحب‌نام در این رویداد خالی است و امیدوارم مسئولان برگزارکننده جشنواره، از این هنرمندان دلجویی کنند تا فضای خوبی ایجاد شود و هنرمندان بار دیگر شادابی، نشاط و حمایت خود را از جشنواره‌ها داشته باشند.

جلسه داوری آثار بخش حجم پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر با حضور طاهر شیخ‌الحکمایی، نادر قشقایی، احمد سلیمانی و سیدعباس میرهاشمی

سلیمانی با تاکید بر اهمیت حضور جوانان در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: این رویداد فرصتی برای دیده شدن جوان‌هاست، به عنوان مدرس دانشگاه، رویکردم این است که باید به جوانان بها داد و زمینه را به گونه‌ای برای آنان مهیا کرد تا استعدادها و توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند.

وی بیان کرد: در بخش حجم پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز بیشتر جوانان آثار ارسال کرده بودند، جوانان دانشگاهی با روند برگزاری جشنواره آشنا هستند اما برخی دیگر از جوانان شرکت‌کننده در جشنواره تجسمی به صورت استاد شاگردی و سینه به سینه هنر آموختند که آنان با روند و چگونگی جشنواره آشنا نبودند.

داور بخش حجم پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: خوشبختانه یکسری آثار جوانان را در این بخش دیدیم و داوری کردیم که تاکنون نامی از آنان نبود اما در حد خودشان آثار قابل توجهی را ارایه کرده بودند.

سلیمانی اظهارداشت: به عنوان مثال فردی از بیرجند، اثری را ارسال کرده بود به امید اینکه پذیرفته شود، به هر صورت این رویداد موفقیتی برای افراد ساکن در شهرستان‌های محروم است که به دور از امکانات، فعالیت و علاقه‌مندی خود را دنبال می‌کنند، هنرمند شده، در شهرستان برای خودشان جایگاهی دارند و در جشنواره‌ای در تهران حضور پیدا کردند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه موضوع اقتصادی و مالی برای جوانان بسیار مهم است، گفت: وضعیت نامناسب اقتصادی در حال حاضر بر کار هنرمندان به خصوص جوانان و حضور آنان در جشنواره تاثیر گذاشته است، شاید یکی از دلایلی که استقبال آن طور که انتظار داشتیم نبوده این است که با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی، تقبل هزینه برای ارسال آثار به جشنواره برای هنرمندان دشوار است، شاید این آثار حتی به نمایشگاه هم راه پیدا نکنند، شایسته است شرایط به گونه‌ای باشد تا هر فردی که اثر به جشنواره ارسال می‌کند، اعتباری هم به او اختصاص داده شود و شاید استقبال به گونه دیگری شود.

وی افزود: اگر ما برنامه‌ای داشته باشیم و شرایطی را فراهم کنیم که جوانان به فعالیت‌های هنری تشویق شوند، خیلی مهمتر است تا اینکه هنرمندان پیشکسوت در جشنواره‌ها و رویدادهای هنری حضور پیدا کنند، آنان شناخته شده هستند و نیازی به دیده شدن ندارند و شاید از لحاظ مالی جایگاه خود را پیدا کرده باشند اما جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی یا جوانانی که هنر را به صورت سینه به سینه آموخته‌اند، نیاز دارند تا حمایت مالی از لحاظ دولتی، خصوصی و جشنواره‌ای از آنان شود.

انتقاد از ادغام سه رشته در بخش حجم

سلیمانی درباره ادغام سه رشته؛ مجسمه، سفال و سرامیک و چیدمان در قالب یک بخش با نام «حجم» در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: بهترین کار این است که رشته‌ها جدا باشند تا موفقیت و کیفیت آثار نمایشگاهی ارتقا پیدا کند، باید تخصصی این رشته‌ها را بررسی کرد، جشنواره هنرهای تجسمی فجر، جشنواره‌ای نیست که یکی دو روز یا یک سال دو سال برگزار شود، این جشنواره ۱۵ سال متمادی است که برگزار می‌شود و به تدریج باید توسعه پیدا کند و نباید محدود شود، درخت هر چقدر بار می‌گیرد سرش پایین‌تر است، درخت وزین جشنواره فجر باید شاخ و برگ‌هایش خیلی زیاد باشد ما نباید آن را محدود کنیم و در داخل یک گلدان قرار دهیم باید مانند یک دشت به جشنواره تجسمی فجر نگاه کنیم.

وی افزود: امسال اثری در حوزه شیشه به جشنواره تجسمی فجر ارسال شده بود، پیشنهاد داده شد تا بخش شیشه‌گری در سال‌های آینده به این جشنواره اضافه شود، در حال حاضر هنرمندان این حوزه در کارگاه‌های شیشه‌گری در شرایط نامناسبی فعالیت می‌کنند و مجبور هستند به صورت بازاری کار کنند تا اموراتشان بگذرد، زمانی که بخش شیشه به جشنواره تجسمی فجر اضافه شود، استقبال هنرمندان در این بخش قابل توجه خواهد بود و اگر آنان در بخش هنر هم وارد شوند، موفق هستند.

داور بخش حجم پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، خلاقیت، ایده، نوآوری، متریال، نوع نگاه و برخورد با متریال، ابعاد و ارتباط موضوعی را از معیارهای ارزیابی آثار این بخش عنوان کرد و گفت: با توجه به این معیارها، سطح کیفی آثار حجم بالا نبود و متاسفانه از متوسط به پایین بود، بیشتر آثار ارسالی با توجه به بُعد مسافت و سختی ارسال آثار حجمی، به نسبت شهرستان بیشتر از تهران ارسال شده بود اما اثر نخستی که به نمایشگاه راه پیدا کرد، از شهر کاشان ارسال شده بود.

سلیمانی افزود: تعداد آثار بانوان در میان آثار ارسال شده در بخش حجم قابل توجه بود، برخی از افرادی که تحصیلات دانشگاهی نداشتند آثاری را ارسال کرده بودند که یک مقداری آثار آنان ضعیف بود و اگر تحت آموزش قرار می‌گرفتند، آثار خوبی ارایه می‌کردند.

توجه به رویکرد آموزشی در جشنواره تجسمی فجر

این هنرمند مجسمه‌ساز بیان کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر متاسفانه همیشه به صورت نمایشگاهی است و هیچ وقت با رویکرد آموزشی به آن توجه نشده است، به عنوان مثال در بخش جنبی سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران که در جهان شناخته شده است، ۱۰ جوان دانشجو و دانشگاهی در بخش دانشجویی نزد اساتید فعالیت می‌کردند و می‌آموختند. اگر رویکرد آموزشی نسبت به جشنواره تجسمی فجر نیز داشته باشیم و در بخش جنبی آن نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی در حوزه حجم برگزار شود، دانش و مهارت‌ هنرجویان و شرکت‌کنندگان جشنواره ارتقا پیدا می‌کند.

نمایشگاه آثار منتخب پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هفتم بهمن با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مسئولان و هنرمندان در موسسه فرهنگی هنری صبا افتتاح شد و تا ۲۸ بهمن همه‌ روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در این موسسه به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، نرسیده به خیابان طالقانی، فرهنگستان هنر میزبان علاقه‌مندان است. آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پنجم اسفند امسال برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میزبانی هم‌زمان ۱۴ استان از جشنواره موسیقی فجر


سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر علاوه‌ بر میزبانی پایتخت، به طور همزمان در ۱۴ استان دیگر با ۱۶۶ کنسرت برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

متأسفانه در «مناطق آزاد» به جای شکوفایی اقتصادی شاهد باز شدن دروازه‌های بی‌بندوباری اقتصاد و فرهنگ هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: متأسفانه در این کشور، مناطق آزاد فضایی را ایجاد کرده که به جای شکوفایی اقتصادی، شاهد باز شدن دروازه‌های بی‌بندوباری اقتصاد و فرهنگ در این مناطق هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: متأسفانه در این کشور، مناطق آزاد فضایی را ایجاد کرده که به جای شکوفایی اقتصادی، شاهد باز شدن دروازه‌های بی‌بندوباری اقتصاد و فرهنگ در این مناطق هستیم.

آیت الله سیداحمد علم‌الهدی ‌در دیدار با دبیر و مدیران شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی اظهارداشت: متأسفانه در این کشور، مناطق آزاد فضایی را ایجاد کرده که به جای شکوفایی اقتصادی، شاهد باز شدن دروازه‌های بی‌بندوباری اقتصاد و فرهنگ در این مناطق هستیم.

وی افزود: مناطق آزاد تجاری باید راهروی صادرات و کمک‌حال رونق تولید ملی و اشتغال برای جوانان این کشور باشد، اما تصور برخی این بود که مقصود از منطقه آزاد، واردات آزادانه کالاهای خارجی است که با استفاده از آن، بازار تولید و نظام اقتصادی داخل کشور به‌سادگی برهم بخورد.

آیت الله علم‌الهدی تصریح کرد: این گلوله‌های آتش در سال‌های اخیر، آسیب‌های زیادی به تولید ملی وارد کرده‌اند و بر همین اساس، از انواع مفاسد اخلاقی تا حتی مشروبات الکلی هم در این مناطق یافت می‌شد با این حال، باید باور کرد که آزادی فساد و فحشا تنها لازمه رونق گردشگری نیست بلکه در این مناطق به‌قدری جذابیت وجود دارد که می‌توان بدون گناه هم گردشگر جذب کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اگرچه لازم است که از عناصر نخبه و توانمند در عرصه‌های مختلف استفاده کرد، اما اخلاص و فداکاری هم ضرورت‌هایی است که نباید نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت بود. مسئولیت اساسی و حق نظام و مردم امروز بر عهده شماست که مناطق آزاد تجاری را در خدمت اقتصاد کشور و معیشت ملت قرار دهید و باید در این راه، صبح از شب نشناسید.

وی با تأکید بر ضرورت رونق منطقه اقتصادی دوغارون در مرز تربت‌جام عنوان کرد: باید روابط اقتصادی قدرتمندی که ایران با افغانستان دارد، زمینه شکوفایی و رونق منطقه اقتصادی دوغارون را فراهم کند.

آیت الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: مردمی که در آن منطقه ساکن هستند، به‌مرور و براساس تجربه به کارشناسان اقتصادی در حوزه واردات و صادرات تبدیل شده‌اند؛ تا حدی که بسیاری از کشاورزان برای آگاهی از وضعیت بازار افغانستان و تعیین کشت سالانه خود، از اهالی دوغارون مشورت می‌گیرند این‌ها مردمان شریفی هستند که اگرچه از اهل سنت‌اند، اما برادران ما هستند و باید به معیشت آن‌ها کمک شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام اسامی هنرمندانی که «سروقامتان» را به تصویر می‌کشند


۲۲ طراح و نقاش مطرح و نام‌آشنای کشور طراحی دیوارنگاره‌های «سروقامتان تهران» را بر عهده دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دوزیست» به شبکه نمایش خانگی می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «دوزیست» به نویسندگی و کارگردانی برزو نیک‌نژاد از چهاشنبه (۲۶ بهمن) در شبکه نمایش خانگی عرضه می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «دوزیست» که چندی پیش در سینماها اکران شده بود مستقیما به شبکه نمایش خانگی می‌آید و از چهارشنبه (۲۶ بهمن) به طور اختصاصی از سوی پلتفرم «فیلم‌نت» عرضه می‌شود.

این فیلم پیش از این اکران آنلاین و عرضه اینترنتی نشده است و فیلم‌نت برای حمایت از مخاطب تصمیم گرفته است عرضه فیلم را به گونه‌ای انجام دهد که دارندگان اشتراک این پلتفرم می‌توانند بدون دادن هزینه جداگانه و در قالب اشتراک خود به تماشای این اثر بنشینند.

فیلم‌نت به تازگی طرح «ارایه اولین‌بار آثار سینمایی در شبکه نمایش خانگی بدون هزینه مضاعف و در قالب اشتراک» را در دستور کار قرار داده و در آینده فیلم های دیگری را نیز عرضه خواهد کرد.

«دوزیست» به کارگردانی و نویسندگی برزو نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی سعید خانی محصول سال ۱۳۹۸ است که در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر در ۱۳۹۸ نیز حضور داشت. چهارمین ساخته سینمایی نیک‌نژاد، در بین فیلم‌های محبوب مردمی جشنواره آن سال قرار گرفت.

این فیلم به دلیل محدودیت‌های اکران در زمان شیوع کرونا در سال ۱۴۰۱ اکران عمومی شد و یکی از فیلم‌های پرفروش سال ۱۴۰۱ لقب گرفته است.

در خلاصه داستان «دوزیست» که توسط خود نیک‌نژاد نوشته شده، آمده است: در جنوب شهر جوانی به نام عطا با پدرش زندگی می‌کند و دو تن از دوستان خود را نیز به خانه راه داده است. کلفتی که برای همسایه‌شان کار می‌کند، دلبستگی خاصی به این جوان دارد که عطا از آن بی‌خبر است. این کلفت، دختری را به خانه عطا می‌آورد و ادعا می‌کند که دخترخاله‌اش است و از عطا می‌خواهد برای چند روزی مخفیانه او را در منزل خود نگه دارد. عطا می‌پذیرد و ماجراها با ورود این دختر به خانه شروع می‌شود…

جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، پژمان جمشیدی، سعید پورصمیمی، ستاره پسیانی، الهام اخوان، مجید نوروزی و مانی حقیقی، نقش‌های اصلی این فیلم را برعهده دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسپری کردن لوگوی شرکت گاز روی نقاشی مشهور!


زنی که یکی از مشهورترین تابلوهای نقاشی استرالیا را در اعتراض به اقدامات یک شرکت گاز مخدوش کرده بود، در نهایت جریمه شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره موسیقی فجر در ۱۴ استان برپا می‌شود


سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر علاوه‌ بر میزبانی پایتخت، به طور همزمان در ۱۴ استان دیگر کشور برگزار خواهد شد و در مجموع ۱۶۶ اجرای صحنه‌ای در پهنه ایران روی صحنه خواهد رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رسولیان: وقتی شاخصه های انقلاب در آثار به چشم نخورد چه دستاوردی برای سینما محسوب می شود؟/ از روی هوا نمی توان ادعای کرد که به سینمای تراز انقلاب رسیده ایم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داود رسولیان طراح جلوه های ویژه سینما گفت: مدیران فرهنگی یا شناخت سطحی از سینما دارند و یا مشاوران ناآگاه به کار می گیرند و به همین علت هنوز حتی مفهوم سینمای تراز انقلاب را نمی‌ دانند و از همین رو مدعی می شوند که ما به سینمای تراز انقلاب رسیده ایم! پرسش بنده از ایشان این است که به عقیده شما مبانی انقلاب چیست؟

طراح جلوه های ویژه فیلم‌های سینمایی «فرار از جهنم» و «مردی شبیه باران» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما باید این سوألات را از دوستان که در وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و… هستند بپرسیم که شمایی که پیچ و مهره های انقلاب هستید برای این انقلاب چه کردید؟  در کدامیک از فیلم های جشنواره چهل و یکم و فیلم هایی که این روزها در حال اکران هستند مبانی انقلاب اسلامی متجلی شده است؟

وی ادامه داد: بی تردید در دنیای امروز برنده ترین سلاح فرهنگ و اثربخش ترین سلاح سینما است از این رو ما زمانی می توانیم در سینمای کشورمان پیروز شویم و بر دشمنان فائق آییم که به سینمای تراز انقلاب دست پیدا کنیم! ما باید مصادیق اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی را در فیلم ها ببینیم.

این سینماگر سپس با طرح یک پرسش از مسئولان فرهنگی‌ و سینمایی متذکر شد: شما قبل از جشنواره چهل و یکم بارها اعلام کردید به سینمای تراز انقلاب نزدیک‌ شده اید، این بدان معنا است که تمامی آثار جشنواره باید بر اساس شاخصه های انقلاب اسلامی تولید شده باشند؛ حالا ما اگر با تسامح با شما برخورد کنیم از شما می خواهیم فقط ۵ مثال بزنید که کدام فیلم ها را بر اساس شاخصه های انقلاب اسلامی تولید کردید؟

رسولیان با تأکید بر اینکه سالانه در سینمای کشور حدود ۱۰۰ فیلم تولید می شود که حتی ۵ درصد از این فیلم ها معیار و شاخصه های انقلابی ندارند اظهار داشت: شما فقط دنبال کمیت گرایی هستید و کیفیت برایتان اهمیت ندارد از این رو مرتبا اعلام می کنید که مثلا امسال تعداد فیلم هایی که در شهرستان ها تولید شده و یا تعداد آثار سینمای دفاع مقدس زیاد شده؛ خوب این اتفاق به خودی خود چه دستاوردی برای سینما محسوب می شود وقتی شاخصه های انقلاب در این آثار به چشم نمی‌خورند؟

این طراح جلوه های ویژه سینما خطاب به مدیرا سینمایی تصریح کرد: فرهنگ کیلویی و عددی نیست که شما با کمیت گرایی و ارائه آمار تلاش می کنید کارتان را مهم جلوه دهید! شما موظفید زوایای مغفول مانده را واکاوی و شناسایی کنید و کمی و کاستی های موجود در حوزه سینما را برطرف کرده و این سینما را به سمت سینمای تراز انقلاب اسلامی سوق دهید.

رسولیان در همین راستا افزود: فرهنگ مقوله ای کیفی و اثرگذار است؛ شاید یک زمان فقط یک جمله، یک آیه، یک کتاب یا یک حدیث بتواند باعث ایجاد تغییرات بنیادین در جامعه شود؛ پس توجه به اعداد و ارقام در حوزه فرهنگ و هنر بی معنا است و فی نفسه هیچ مزیتی محسوب‌ نمی شود و هرگونه ادعایی که بر اساس آمار و ارقام صورت گیرد از اساس ادعای عبثی است. البته بنده به نیت شما شک ندارم که خالص است اما معتقدم که شناخت تان از حوزه فرهنگ سطحی است!

برنده سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه برای فیلم «به کبودی یاس» در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: در هر جامعه و کشوری زمانی که گروهی موفق می‌ شوند عنان هدایت فرهنگی جامعه شان را در دست بگیرند از دوستان و یاران و هم مسلکان خود دعوت می کنند تا در کنارشان باشند، به آن ها مشاوره دهند تا آن ها بتواند. حوزه زیرمجموعه خود را تقویت کنند اما متأسفانه در کشور ما چنین پدیده ای وجود ندارد.

وی یادآور شد: اگر دولت قبلی بخش های مهمی از جامعه را به انحراف برد الآن که به فضل الهی یاران انقلاب سکان هدایت جامعه را در دست گرفته اند باید با آرمان های انقلاب همراه و همسو شوند؛ ما باید تلاش کنیم به نفع مردم و انقلاب اسلامی کار و تلاش کنیم اما اسفا که در بخش کثیری از آثارمان این همراهی با اهداف انقلابی نمود ندارد.

رسولیان ادامه داد: در شرایط فعلی باید کمیت گرایی برای همیشه کنار گذاشته شود و آثار بر اساس کیفیت شان ارزیابی شوند؛ ما باید جامعه را به سمت نور و تعالی و اسلام ناب محمدی (ص) که مدنظر معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری حفظه الله است پیش ببریم. پرسش اینجا است که چرا باید در دولت انقلابی آثاری تولید شوند که سرشار از سیاه نمایی اند و عاری از فرهنگ و مسائل اعتقادی؟

وی‌ با بیان اینکه باعث تأسف است که برخی فیلم ها نه تنها از فرهنگ ایرانی که از اسلام نیز به دور هستند تصریح کرد: آقایان چرا خودزنی می کنید؟ شما چطور خود را ایرانی مسلمان می دانید اما در فیلم های تان هیچ شاخصه ای از ایران و اسلام وجود ندارد؟ چه کسی پاسخگوی این فجایع است؟ چرا شما باید فیلمی مثل «چرا گریه نمی کنی؟» را در جشنواره فجر انقلاب نمایش دهید که صریحا عنوان می کند به مردم توصیه می کنم گه نخورند؟ آیا شما هنوز نمی‌دانید کسانی که این قبیل آثار را می سازند افرادی هستند که وقتی در فتنه اخیر پیروز نشدند حالا لج کرده و تلاش می کنند با ایجاد انحراف در حوزه فرهنگ و هنر اهداف شوم خود را پیاده سازی کنند؟

رسولیان افزود: همین فیلمی که اسم بردم سرشار از حفره است؛ چطور در این فیلم علنا بی پروایی روابط زناشویی به تصویر کشیده شده و آقایان مجوز حضور آن را در جشنواره فجر انقلاب صادر کرده اند؟ کدام زن ایرانی قبول می کند با دوست دختر همسرش کنار بیاید و حتی او را آرایش کند؟ این فیلم حتی در صحنه ای به عزاداری های مسلمانان هم به نوعی توهین کرد؛ آیا شما می دانید مشغول تبلیغ چه چیزی هستید؟ نه فقط این فیلم که بخشی از فیلم های فجر چهل و یکم با این قبیل معضلات روبرو بودند.

این سینماگر افزود: آقایان شما موظفید با آدم های امتحان پس داده هم اندیشی کرده و سیاست واحدی را بر اساس صلاحدید و نظرات این هنرمندان شاخص انقلابی و متعهد برای سینمای کشور اتخاذ کنید. شما باید از افراد موثر در سینمای انقلاب دعوت به همکاری کنید و نتایج عملکردتان را به اطلاع عموم ملت شریف و انقلابی ایران اسلامی برسانید. شما باید برای این کشور آثاز شاخص تولید کنید.

وی با بیان اینکه از روی هوا نمی‌توان ادعا کرد که به سینمای تراز انقلاب رسیده ایم تصریح کرد: این باعث تأسف است که سینما همان راهی را می رود که مدیران قبلی رفته اند؛ همان هایی که وقتی من تنها فیلم ضد صهیونیستی را ساختم‌ مرا بایکوت کردند و نادیده گرفتند.

رسولیان در پایان این گفتگو افزود: چرا الآن مدت مدیدی است که بنده طرحی را برای تولید به بنیاد سینمایی فارابی داده ام اما هر بار که از بخش فرهنگی پیگیری می کنم به بنده عنوان می کنند که هنوز وقت نکرده ایم طرح شما را بخوانیم؟ این یعنی چه؟ چطور فرصت کرده اند طرح و فیلمنامه هایی را بخوانند که ماحصل آن ها را در همین جشنواره شاهد بودیم اما وقت خواندن طرح های انقلابی را ندارند؟ این ها پرسش هایی است که باید صریح و شفاف پاسخ داده شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پرسشی در آستانه کنسرت‌های سیروان خسروی و رضا صادقی


خوشبختانه جریان سکون مطلق کنسرت‌ها مدتی است که در کشور به پایان رسیده و با برگزاری چند اجرا در روزهای پیش‌رو، از جمله سیروان خسروی و رضا صادقی، فضای موسیقایی کشور به تدریج برای برگزاری جشنواره فجر آماده می‌شود. اما پرسش اینجاست که با توجه به دشواری‌هایی که بعضا از سوی تهیه‌کنندگان موسیقی درباره تحمیل هزینه‌های برگزاری کنسرت‌، مطرح می‌شود آیا سقف ۵۰۰ هزار تومان برای بلیط یک کنسرت باقی خواهد ماند یا چاره‌ای جز افزایش قیمت‌ها نیست؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گفتگوی سینماپرس با شهردار تهران/ زاکانی: تعداد سالن های سینما را توسعه می دهیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دکتر علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه مراسم اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر که در برج میلاد برگزار شد در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری حمایت ویژه ای برای رشد و توسعه سالن ها و زیرساخت های سینما خواهد داشت گفت: ما هم اکنون هم تعداد سالن های سینمای زیادی داریم اما باز هم ان شاالله تعداد سالن های سینما را توسعه می دهیم.

شهردار تهران در پایان برگزاری مراسم اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر و در حین خروج از مرکز همایش های برج میلاد تهران در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری حمایت ویژه ای برای تولید فیلم های سینمایی خواهد داشت گفت: ان شاالله بیشتر و بهتر و بالاتر از آنچه تاکنون بوده از سینما حمایت خواهیم کرد.

زاکانی در جواب به این سوأل که تدبیر شهرداری برای سالن سازی در کل مناطق شهر تهران چیست اظهار داشت: ما هم اکنون هم تعداد سالن های سینمای زیادی داریم اما باز هم ان شاالله سالن های سینما را توسعه می دهیم.

وی‌ در پایان این گفتگوی کوتاه افزود: اگر خدا بخواهد شاهد تحولات ویژه در حوزه فرهنگ‌ و هنر خواهیم بود و جایگاه فرهنگ و هنر توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد و ما با جدیت این مسأله را پیگیری می کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع