نشان افتخار برای ویدیوآرت «صورتگر» از فستیوال تکحلقه لسآنجلس
ویدیوآرت «صورتگر» ساخته رامین حسینپور از فستیوال بینالمللی تکحلقه لسآنجلس، نشان افتخار دریافت کرد.
ویدیوآرت «صورتگر» ساخته رامین حسینپور از فستیوال بینالمللی تکحلقه لسآنجلس، نشان افتخار دریافت کرد.
سینماپرس: عباس لاجوردی کارگردان سینما در پی انتخاب حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص لزوم اصلاح رویکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امیدوارم شورای عالی انقلاب فرهنگی تدبیری اندیشه کند تا سینما از دست افراد بی فرهنگ نجات یابد چرا که هرچه بحران در سینما وجود دارد به واسطه حضور و جولان دادن افراد بی فرهنگ و بی ریشه در آن است!
کارگردان فیلم سینمایی «جشن تولد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مهمترین نکاتی که دکتر خسروپناه باید به آن توجه داشته باشند به کارگیری مشاوران زبده، دلسوز و دغدغه مند در حوزه سینما است؛ مشاورانی که پیرو خط مشی و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی باشند و دلشان برای اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم بتپد.
وی با بیان اینکه دبیر جدید شورا باید از سینماگران دلسوخته، متعهد و ارزشی مشاوره بگیرد متذکر شد: ایشان باید از افرادی که در حوزه سینمای استراتژیک و ارزشی کار کردند و سال ها خون دل خوردند دعوت کنند، دغدغه ها و نظرات آن ها را بشنوند و بر اساس نتیجه حاصل از صحبت های این افراد تدبیری برای رفع بحران در سینما صورت دهند.
لاجوردی تأکید کرد: ما باید در جمهوری اسلامی ایران توجه به سینمای دینی و انقلابی را مدنظر داشته باشیم و این کار محقق نمی شود مگر آنکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص مصوبات لازم الاجرایی را داشته باشد و مهمتر از آن نظارت جدی بر اجرای این مصوبات داشته باشد.
این سینماگر در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: حجت الاسلام خسروپناه عالم دینی هستند و آشنا به مسائل دینی و فرهنگی و قطعاً نسبت به سینما آشنایی ندارند و از این جهت نیازمند مشاوره هستند و باید افرادی را کنار خود به کار گیرند که ان شاالله اتفاقات خوبی در سینمای کشور رخ بدهند در غیر این صورت این وضعیت رو به سقوط سینما همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و نه تنها هیچ اتفاق مبارکی رخ نخواهد داد بلکه شاهد اضمحلال و نابودی کامل هنرهفتم نیز خواهیم بود!
سینماپرس: همکاری ما با کشورهای همسو به سمتی رفته که قطبهای فرهنگی تازهای در دنیا شکل میگیرد. این موضوع با همکاری همه خانواده سینمای ایران ممکن شده البته برخی از قطار سینمای ایران پیاده شدهاند اما چهرههای تازهای با بلیت آنان به سینما اضافه شدهاند.
به گزارش سینماپرس، بخش بین الملل جشنواره در چهل و یکمین دوره فیلم فجر برگزار شده است. بخشی که بررسی و قضاوت آن باید با توجه به مسائل اخیر در نظر گرفته شود.
خزاعی در روزهای گذشته و در دیدار از بازار جشنواره نکاتی را در این خصوص اجمالاً بیان کرد به همین دلیل تسنیم برای بررسی بیشتر و کاملتر در خصوص بخش بین الملل جشنواره، با این مدیر سینمای کشور گفتوگو کرد که در ادامه مشروح آن را میخوانیم:
ماجرا این بود که میخواستند در کنار تحریمهای بینالمللی سینمای ایران را هم تحریم کنند
روایت و نظر شما به عنوان رئیس سازمان سینمایی درباره بخش بینالملل چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر چیست؟ آیا این بخش را از منظر داوران، بازار، فیلمهای حاضر در آن و… رضایت بخش و مفید ارزیابی میکنید؟
اول از هرچیز باید دید که در چه شرایطی از نظر سیاسی و روابط بین الملل این جشنواره برگزار شده است. بعد از اینکه شناخت خودمان را کامل کنیم میتوانیم قضاوت کنیم که بخش بین الملل چقدر توسط دوستان ما توانسته موفق باشد.
براساس اتفاقات چند ماه گذشته برخی از شخصیتهای فرهنگی داخل و خارج دست به دست هم دادند تا فضایی را ایجاد کنند تا تحریمهای کشور ما بیشتر شود و قسمتی از اینها نیز به حوزه سینما برمیگشت. یعنی اینکه سینمای ایران نیز مانند حوزههای اقتصادی تحریم شود.
برخی از فیلمسازان داخلی در خارج از کشور کمپین تشکیل دادند و شروع کردند علیه سینمای ایران فعالیت کردن. برخی که مهاجرت کردند نیز به این گروهها پیوستند و برخی که در داخل کار میکردند به آنها گرا میدادند و با آنها همراه شدند و تلاش کردند تا هنرمندان مطرح دنیا را نیز با این جریان همراه کنند. تمام تلاش نهایی این دوستان این بود که جشنواره برگزار نشود. اما در نهایت جشنواره در این فضای پرتلاطم رسانهای برگزار شد و بیشتر از ۱۰۰ نفر مهمان خارجی در جشنواره شرکت کردند. طبیعی است که در این شرایط کشورها تحت فشاری که روی آنها باشند انصراف بدهند.
سالهای قبل هم این موضوع را یعنی عدم حضور برخی از چهرههای سینمایی جهان در جشنواره را داشتیم اما در مجموع معدل قابل قبولی در سینمای ایران داشتیم. این اولین سالی بود که جشنواره را مجدداً در دو بخش ملی و بین الملل ادغام کردیم که اگر این اتفاقات در عرصه داخلی و خارجی رخ نمیداد شاید یکی از باشکوه ترین جشنوارههای بین المللی را میتوانستیم داشته باشیم.
به نظرم مهمانان امروز سفیران خوبی هستند که تصاویری واقعی از ایران را که بر خلاف تصویر دروغین رسانههای خارجی است که ایران را ناآرام نشان بدهند، بیان کنند. امروز ایران محل آرامش هست و مردم زندگی میکنند و حجمههای موجود غیرواقعی است. چنین حرکت هایی در حوزه بین المللی سینما و تئاتر میتواند موفقیت هایی برای ایران رقم بزند.
نمره همکاران ما در بخش بینالملل با توجه به شرایط اخیر قابل قبول است
سیاست شما و همکارانتان در مورد بازار فیلم به روایت شما این بوده که با کشورهای همسو همکاری کنید تا در زمینه اهداف مشترک تقویت شوید. چقدر به این نتایج امیدوار هستید؟
بازار فیلم ایران خوب بود؛ قبل از اتفاقات اخیر در سیاست گذاری جشنواره گفتیم که کشورهای منطقه، شانگهای، خزر و هم زبان و همکیش و همپیمان ما باید در جشنواره باشند اما این به معنای این نیست که اروپا و آمریکا را در نظر نگرفته باشیم.
در مواردی متمرکز نشدیم که همانها برای ما عقب ماندگی ایجاد کند. برای آنها باید برنامه داشته باشیم، در سازمان هم بر همین اساس برنامه ریزی داشتیم که کشورهایی استخراج شوند و روی آنها متمرکز شویم که چه در حوزه تولید مشترک و هفتههای فیلم فعالیت کنیم. اینکه تا چند درصد موفق باشیم به کار دراز مدت برمیگردد در کوتاه مدت نمیتوان قضاوت کرد.
به نظرم مهمانان امروز سفیران خوبی هستند که تصاویری واقعی از ایران را که بر خلاف تصویر دروغین رسانههای خارجی است که ایران را ناآرام نشان بدهند، بیان کنند.
اما به نظر من نمره دوستان ما با توجه به اتفاقات اخیر نمره قابل قبولی است. فیلمهای خوبی با سطح کیفی خوبی از کشورهای مختلف نمایش داده شد. این صحبت من نیست میتوان با داوران و نمایندگان کشورهای مختلف صحبت کرد. شاخصهای که همه هنرمندان دنیا برای سینمای ایران بیان میکردند مضامین اخلاق سینمای ایران بود. آنان میگفتند که برای ما اهمیت داشت که جشنواره فیلم فجر سینمای اخلاقی و انسانی است. سایر جشنوارههای دنیا که برگزار میشود ادغام مضامین مختلف را دارند اما رویکرد جشواره فیلم فجر، اخلاقی و انسانی است که برای ما قابل اهمیت است.
پس هدف اولیه و کوتاه مدتمان یعنی برگزاری جشنواره که دنبال آن بودیم را به آن رسیدیم. حضور فیلمسازان هم علی رغم همه فضای رسانه و تهدیدها نشان دهنده موفقیت ما در این زمینه است. بازار فیلم نیز شکل گرفت و هفته آینده نیز مراسم اختتامیه بخش بین الملل برگزار خواهد شد.
اکران فیلمهای ما در کشورهای همسایه مراودات میخواهد و در بلند مدت جواب میدهد
سؤال بعدی من درباره قدرت سینمای ایران در همین کشورهای همسو و منطقه است. ما سالها است که حتی فیلمهای انقلابی و مذهبی را هم در سینماهای این کشورها نمیبینیم. به تعبیر آقای درویش حتی در بازار فیزیکی این کشورها فیلمهای ما اکران نمیشود. برای این منظور چه برنامهای دارید؟
این موضوع برنامه ریزی دراز مدت میخواهد و در کوتاه مدت نمیتوان به نتیجه رسید. چراکه سینما در هر صورت تجارت است. خیلی از سینمادارها دنبال فیلم هایی هستند که برای آنها جنبه اقتصادی داشته باشد و جنبههای فرهنگی برای آنها کمتر اهمیت دارد. زمانی که با آنها به مراوده برسیم، فیلمهای ایرانی میتواند برای آنها آورده اقتصادی هم داشته باشد اما این اعتمادسازی کمیزمان بر خواهد بود.
اما با برخی از کشورها که مذاکره کردیم نشان میدهد که به نتیجه خوبی میرسیم و از این بن بست خارج میشویم. گشایش بازار اقتصادی برای سینمای ایران، خیلی از مشکلات داخلی سینمای ایران رفع میکند.
با تشکیل جایزه اوراسیا معادلات سینمایی دنیا عوض میشود
کمیدرباره جایزه آکادمی اوراسیا توضیح بدید. آیا این رویکرد واقعاً میتواند منجر به تغییر و تحول در سینمای آسیا و شکل دهی قطب فرهنگی و سینمایی تازه ای در جهان شود؟
آکادمیاوراسیا پیشنهادی بود که در جریان دیدار مهمانانی که از ایران به روسیه رفته بودند مطرح شد که در واقع اسکار اوراسیا و جایزه بزرگی راه اندازی شود که در راه اندازی و برنامه ریزی آن ما هم برنامه ریزی و فعالیت داریم.
این در واقع طرحی است که در این دیدار مطرح شده و حالا روسیهایها روی آن کار میکنند. آنها از ما خواستند که بعد از برگزاری جشنواره فیلم فجر روی آن کار کنیم. اما کار سخت و بلندمدتی است و اینگونه نیست که در کوتاه مدت اتفاق بیافتد. اما اگر بتواند روسیه این آکادمیرا راه اندازی کند خیلی از معادلات سینمایی دنیا عوض میشود. نظامهای فرهنگی جدیدی در دنیا در حال راه اندازی است ما باید در این نظام جدید قدرت مند حاضر شویم و نباید ترسید. سینمای ایران جایگاه رفیعی در دنیا دارد و نباید این را منحصر به جوایزی که در دنیا گرفتیم بکنیم نه، سینمای ایران به خاطر مضامین و نوع نگاه انسانی که دارد مطرح است. برخی از فیلمسازان ما این فرصت را پیدا کرده اند که در دنیا مطرح شوند و برند شوند اما خیلی از فیلمسازان ما این فرصت را نداشته اند که حتی فیلمشان را به دنیا ارائه دهند یا نگذاشتند که فیلمهای آنها دیده شود. پس این موضوع به این معنا نیست که فیلمسازان ایرانی که در دنیا مطرح نیستند فیلمسازان خوبی نیستند.
گشایش بازار اقتصادی برای سینمای ایران، خیلی از مشکلات داخلی سینمای ایران را رفع میکند
جشنوارههای الف دنیا بایدها و نبایدهایی برای خودشان دارند و امروز برخی از آنها گفتهاند که فیلمهای زیرزمینی سینمای ایران را میپذیریم. آنها برنامه ریزی میکنند تا به این سمت پیش بروند که علیه سینمای ایران باشند و ما را ضعیف کنند. اما میدانیم که به عنوان مثال سریال حضرت یوسف ایران در شبکهها و کشورهای متعدد اسلامیدنیا نشان داده شد و به عنوان یکی از سریالهای مطرح دیده شد. خب هیچ کدام از این سریالهای ایرانی که ساخته شده است این موفقیت را پیدا نکرده اند.
پس اگر این انحصار شکسته شود و ما بتوانیم در بازارهای بین المللی دستاوردهای موفق داشته باشیم که کار بسیار سختی است، به افقهای جدید پیش روی خود خواهیم رسید. خیلی از سینماگران ایران دستاوردهای خوبی دارند البته برخی از موضوعات فیمهای برای داخل است و تاریخ مصرف آن در داخل کشور است و برخی نیز امکان مطرح شدن در خارج از کشور را ندارند.
چهرههای تازهای با بلیت مسافرانی که در میانه راه پیاده شدند، به سینمای ایران پیوستند
سؤال آخر این که آیا آنانی که نیامدند سال بعد به سینمای ایران برمیگردند؟
به نظر من موضوع مهمتر از این حرکت سینمای ایران است. اینکه بیایند یا نه مسأله فرعی است. سینمای جمهوری اسلامیایران از حرکت باز نمیایستد و به سرعت به مسیر خودش ادامه میدهد. برخی به این مسیر ادامه میدهند و برخی هم به حرکت خود ادامه نمیدهند. برخی اصلاً امکان دارد از قطار سینمای ایران پیاده شوند اما این حرکت به مسیر خود ادامه میدهد و مقصد آن معلوم است.
اما مهمتر این است که خیلیها در ایستگاههای جدید در حال سوار شدن به سینمای ایران هستند و امکان دارد که بلیطی را بگیرند که مسافر قبلی پیاده شده است. برای همین میخواهم بگویم که آمدنها و نیامدنها آنقدر حائز اهمیت نیست که حرکت سینمای کشور ما مهم است که این اتفاق رخ داده است.
حرکت سینمای ایران با این مردم با انگیزه و افرادی که با استقابل بسیار عالی به سینماها آمدند معنای دیگری پیدا میکند. علی رغم اینکه به نظرم همه خانواده سینمای ایران با هر انگیزه و گرایشهای سیاسی باید در این خانواده جمع شوند مگر اینکه خودشان این را نخواهند. آنها مختارند و زوری بالای سر آنها نیست هرکس که شرایط سینمای جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد و زیر پرچم سینمای ایران فعالیت کند امکان کار دارد. قواعد سینمای ایران نیز کاملاً شفاف و معلوم است.
«لوور» یک بنای مشهور فرهنگی و موزه شناختهشدۀ جهان است. هیچ سفری به پاریس بدون بازدید از «لوور» کامل نیست. این موزه با بیش از هفتهزار و ۵۰۰ نقاشی و حدود ۳۸ هزار شیء، مقصدی جذاب برای علاقهمندان به هنر و تاریخ است.
سینماپرس: مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر درباره لوح هومن برق نورد و حواشی برخی از جوایز اختتامیه فیلم فجر توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش سینماپرس، مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این رویداد شب گذشته در واکنش به برخی حواشی مطرح شده در فضای مجازی درباره لوحهای اهدایی به برگزیدگان توضیح داد: به دلیل حساسیتهای این دوره و به دلیل لو نرفتن اسامی برگزیدگان، جلسه جمعبندی داوران ساعتی قبل از مراسم اختتامیه برگزار شد که تا دقایقی قبل از مراسم ادامه داشت و به دلیل تکثر جوایز نسخه چک نویس بدون امضای دبیر سهواً در برخی از لوحهای تقدیر قرار گرفت.
مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر ادامه داد: امروز (یکشنبه ۲۳ بهمنماه) نسخه نهایی ارسال و از آنها عذرخواهی شد.
وی تاکید کرد: جلسه نهایی داوران در سالهای گذشته یک روز قبل از مراسم انجام میشد و فرصت کافی برای آمادهسازی لوحها وجود داشت که امسال این زمان برای آمادهسازی با توجه به زمان برگزاری جلسه جمع بندی هیات داوران قبل از اختتامیه محدود بود.
چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر که بسیاری براین باور بودند اصلا برگزار نخواهد شد، باشکوه به کار خودش پایان داد.
سری جدید «شهروند و مافیا» در ۱۱۱ قسمت و طی سه فصل از شبکه نسیم پخش خواهد شد.
«طوبای زرین» نام ویژهبرنامه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است که از ۲۳ تا ۲۸ بهمن ماه، از رادیو فرهنگ پخش میشود.
سینماپرس: روحالله سهرابی مدیرکل عرضه و نمایش سازمان سینمایی ضمن تشریح وضعیت فیلمهای حاضر در جشنواره برای ورود به چرخه اکران عمومی تأکید کرد پروانه نمایش فعلی این آثار موقت است.
به گزارش سینماپرس، روحالله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در گفتگو با مهر درباره الزام فیلمهای حاضر در جشنواره فیلم فجر به دریافت پروانه نمایش دائمی برای ورود به چرخه اکران عمومی توضیح داد: روند همیشگی اینگونه بوده است که مجوزهای صادر شده برای نمایش فیلمها در جشنواره فیلم فجر، مختص همین رویداد است. یک پروانه نمایش موقت برای اکران فیلم در جشنواره صادر میشود تا پس از آن با تمرکز بیشتر و با ارزیابی بازخورد مخاطبان جشنواره و تغییرات احتمالی که خود فیلمساز برمبنای بازخوردها میخواهد در فیلم اعمال کند، پروانه نمایش فیلم صادر شود. اصولاً پروانه نمایش جشنواره فجر، کوتاهمدت است و بعد از جشنواره پروانه نمایش دائمی برای فیلمها صادر میشود.
وی در توضیح چرایی این الزام تأکید کرد: دلیل اصلی آن زمانبندی کارها است. همین امسال شاهد بودیم که برخی فیلمها حتی در واپسین ساعتهای ممکن به اکران جشنواره رسیدند. به همین دلیل نه فیلمساز فرصتی برای اصلاح کامل دارد و نه ما میتوانیم مطابق با روند همیشگی فیلمها را بازبینی کنیم و نظر اصلاحی بدهیم. لذا به شکل اقتضایی فیلمها بهطور موقت صاحب پروانه نمایش میشوند تا بعد از جشنواره و در زمان مناسبتر بازبینی شوند. نکته مهمتر این است که خود فیلمسازان هم عموماً براساس بازخوردهای جشنواره تغییراتی در فیلمهای خود اعمال میکنند و این فارغ از بحث مجوزهای مربوطه است. صاحبان آثار علاقه دارند فیلم خود را همراه با مخاطبان در جشنواره ببینند و به نسبت بازخوردهایی که میگیرند تغییراتی را در فیلم اعمال کنند. طبیعتاً هم هر تغییر جدیدی در فیلم نیاز به تأیید شورای پروانه نمایش دارد.
نظارت بر فیلمها صرفاً محتوایی نیست، ارزشیهای ضعیف مجوز نمیگیرند
سهرابی درباره تأثیر تغییرات ساختاری فیلمها در بازبینی مجدد آنها برای اخذ پروانه نمایش هم گفت: نظارت بر فیلمها صرفاً محتوایی نیست و گاهی موارد فرمی را هم شامل میشود. ممکن است فیلمی علیرغم محتوای ارزشی اما آنقدر ضعیف و غیرقابل دفاع ساخته شده باشد که نتواند نظر مثبت شورا را جلب کند یا فیلمی از نظر محتوایی مشکلی نداشته باشد اما از نظر ساختار وقتی فیلمساز فیلم خود را همراه با مخاطب میبیند، متوجه شود مثلاً ۱۰ دقیقه از فیلمش اضافه است یا دقایقی از فیلم حوصله مخاطب سر میرود. طبیعتاً وقتی شما تصمیم میگیرید ۱۰ دقیقه از یک فیلم را حذف کنید، احتمال دارد تغییراتی در روند محتوایی فیلم هم ایجاد شود و به همین دلیل طبیعی است که نسخه جدید فیلم باید به تأیید شورای نمایش برسد. شخصاً معتقدم جشنواره فیلم فجر فرصتی استثنایی برای فیلمسازان است که بتوانند برای آثارشان بازخورد بگیرند و ناظر به همین بازخوردها فیلمشان را اصلاح و نهایی کنند. مجوز ویژه حضور در جشنواره از این منظر یک فرصت مهم برای فیلمساز است. فرصتی که برای فیلمساز ایجاد میشود تا از مخاطبان بازخورد بگیرد و فیلمش را اصلاح کند.
وی توضیح داد: در پروانه نمایش زمان یک فیلم قید شده است. فیلمساز اگر قرار باشد تغییراتی در فیلم خود اعمال کند، قبل از صدور پروانه نمایش نهایی فیلم باید آنها را به اداره نظارت اعلام کند. اصولاً بعد از ارائه پروانه نمایش نهایی، قاعده بر این است که هیچ تغییر دیگری در فیلم ایجاد نشود. گاهی با اضافه یا کم شدن حتی یک جمله در یک فیلم ممکن است حساسیتی ایجاد شود بنابراین هر تغییر در فیلم باید تأییدیه نهایی از شورای مربوطه دریافت کند.
این مدیر سازمان سینمایی درباره احتمال تساهل بیشتر برای صدور مجوز نمایش به فیلمهایی که در جشنواره امسال حضور داشتهاند هم گفت: روند صدور پروانه نمایش یک روند قانونی و آئیننامهای است که خیلی نمیتواند ارتباطی با حضور یا عدم حضور افراد در یک محفل خاص و جشنواره داشته باشد و از این منظر روند قانونی باید طی شود. اما افرادی که در جشنواره حضور دارند از این حیث کارشان سهلتر است که یک بار این مسیر را قبل از جشنواره طی کردهاند و اصلاحاتی هم دریافت کردهاند. لذا پروانه نمایش این آثار از این جهت بعد از جشنواره راحتتر صادر میشود.
هیچیک از فیلمهای جشنواره فجر امسال در معرض توقیف نیست
سهرابی با تأکید بر اینکه در این دوره از جشنواره هیچ فیلمی نیست که برای دریافت پروانه نمایش چالش جدی داشته و یا در معرض توقیف باشد، در پاسخ به سوالی درباره احتمال ممیزی فیلم «چرا گریه نمیکنی؟» برای اکران عمومی هم توضیح داد: بهصورت مصداقی درباره فیلمها صحبت نمیکنم اما برخی از فیلمهایی که ممکن است از نظر مخاطبان جشنوارهای حساسیتبرانگیز بوده باشند هم مسائلشان قابل حل است و مشکلی برای اکران نخواهند داشت.
این مدیر سازمان سینمایی درباره پیشبینی اکران موفق فیلمهای جشنواره امسال در طول سال آینده هم گفت: به نظرم در همین جشنواره امسال فیلمهایی داریم که میتواند مخاطب را در اکران عمومی با خود همراه کند و درصد قابل توجهی از فروش سینمای کشور را در سال منتهی به جشنواره آینده، تأمین کنند.
اما این نکته را فراموش نکنید که ما همواره بعد از جشنواره هم فیلمهایی داریم که فرآیند تولید را طی میکنند و در همان بازه زمانی هم به اکران میرسند. فیلمهای کمدی و اجتماعی تازهای که امکان دارد در شورای صنفی نمایش مطرح شوند و به اکران هم راه پیدا کنند. من درباره میزان مخاطب در اکران سال آینده سینما نگران نیستم و معتقدم هم فیلمهای موجود در جشنواره هم فیلمهای منتظر در نوبت اکران و با توجه به اطلاعی که از پروانه ساختهای صادر شده دارم حتی فیلمهایی که طی چند ماه آینده به تولید میرسند، به امید خدا شرایط رضایت بخشی را در اکران عمومی سال آینده ایجاد خواهند کرد.
هرگونه تحریم و بایکوت جشنواره فیلم فجر شکست خورد
سهرابی با رد شائبه افت میزان مخاطبان مردمی جشنواره امسال نسبت به سال گذشته گفت: من مقایسهای بین اعداد و ارقام امسال و سال گذشته نکردهام اما اینگونه به نظرم میرسد که با وجود آنکه دوره خاصی را پشت سر میگذاریم، هر گونه تحریم و بایکوت جشنواره شکست خورده است. مخاطبان هم نشان دادهاند که خیلی متأثر از فضای مجازی نیستند که اگر اینگونه بود، شاهد این شور و حال در جشنواره نبودیم. ضمن اینکه شما جشنواره امسال را با هیچ دوره دیگری نمیتوانید مقایسه کنید و این مقایسه از اساس غلط است. ما در شرایط خاصی قرار داریم. کمااینکه جامعهی ما هم در این چند ماه شرایط خاصی را سپری کرد. جشنواره امسال فیلم فجر مورد هجمه تروریسم رسانهای قرار گرفت و از آنجایی که از وجوه مختلف به این رویداد حمله شد، خیلیها حتی توقع داشتند که جشنواره بهطور کامل تحریم و بایکوت شود و هیچکس از آن استقبال نکند. ولی وقتی شور و حال نشستهای خبری و سینمای اصحاب رسانه را میبینید و یا وضعیت سینماهای مردمی که شخصاً به برخی از آنها سر زدهام را میبینید، متوجه استقبال از جشنواره میشوید.
وی در خصوص طرح شائبههایی مانند فروش کامل بلیتهای یک سانس مردمی جشنواره و نمایش آن با ظرفیتی کمتر از تعداد بلیتهای فروخته شده هم گفت: این موضوع مورد تأیید کارشناسان ما نیست و شرایط مانند سالهای گذشته است و اینکه برخی با شیطنت این موارد را برجسته میکنند بخشی از همان جنگ نرم و تروریسم رسانهای است که به آن اشاره کردم وگرنه واقعاً شرایط جشنواره امسال با سالهای گذشته تفاوتی نداشته است. اتفاقاً با فشارهایی که امسال بر جشنواره و سینمای ایران حاکم بوده و بدون تردید هیچیک از چهل دوره گذشته چنین چیزی را تجربه نکرده است، استقبال بسیار خوبی را شاهد بودیم.