عاقبتِ نقاشی مشهوری که توسط نازیها سرقت شد
فرصت بازدید از یکی از تابلوهای نقاشی «شاگال» که توسط سربازان نازی ربوده شده بود، برای عموم مردم فراهم شد.
فرصت بازدید از یکی از تابلوهای نقاشی «شاگال» که توسط سربازان نازی ربوده شده بود، برای عموم مردم فراهم شد.
پلیس اسپانیا دو طراحی ۱۰۰ساله مسروقه اثر «سالوادور دالی»، نقاش معروف سورئالیست را پیدا کرد.
سینماپرس: مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی کشور، در پی انتشار خبری مبنی بر تولید یک فیلم ضددینی با عنوان «شوالیه سیاه» توضیحاتی را ارائه داد.
به گزارش سینماپرس، روحالله سهرابی در خصوص توضیح مباحث مطرح شده در برخی از رسانهها در خصوص فیلم سینمایی «شوالیه سیاه» گفت: پس از بررسی خبر منتشرشده در راستای تنویر اذهان مخاطبان دغدغهمند و علاقمندان به سینما به اطلاع میرساند فیلم ویدیویی «شوالیه سیاه» به کارگردانی آقای آلابراهیم دهکردی در خرداد ۱۴۰۰ پروانه ساخت گرفته و پس از تولید در شهریور ۱۴۰۱ موفق به اخذ پروانه نمایش ویدیویی از شورای فیلمهای ویدیویی شده است.
وی افزود: این اثر پیش از این به تایید اعضای شورا رسیده و هیچگونه مغایرتی با اصول و ارزشهای دینی ندارد و آنچه در اخبار مطرح شده، صرفاً یک اشتباه بوده و تکرار مداوم آن ناشی از شیطنت رسانهای است.
مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی عنوان کرد: به نظر میرسد با توجه به برگزاری آبرومند و باشکوه جشنواره فیلم فجر برخی افراد یا رسانهها که از همان ابتدا در صدد حاشیهسازی برای سینمای ایران بودهاند، به زعم خود بهانهای برای رسیدن به اهداف خود را بهدست آورده تا با ترغیب برخی رسانههای دغدغهمند و دلسوز، جریان رسانهای را با خود همراه کنند که تعداد محدودی از این رسانهها هم متاسفانه بدون تحقیق و راستیآزمایی اقدام به بازنشر و یا قضاوت درباره مطلب منتشر شده کردهاند.
وی تاکید کرد: بنده اطمینان میدهم چنین فیلمی تولید نشده و بررسیهای ما نشان میدهد اساساً فیلمی با این مضمون از سازمان سینمایی مجوز نگرفته است. فیلم مورد بحث همان فیلم ویدیویی «شوالیه سیاه» است که کاملاً متفاوت و مغایر با ادعاهای مطرح شده است.
محمود سالاری ـ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در پیامی درگذشت حسن ناهید، موسیقیدان و نوازنده پیشکسوت نی را تسلیت گفت.
سینماپرس : به مناسبت فرارسیدن سالروز بعثت پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآلهوسلم گوشههایی از بازدید مقام معظم رهبری از پشت صحنه فیلم سینمایی محمد رسولالله(ص) در ۱۷ آبان ۱۳۹۱ منتشر شد.
جزئیات خاکسپاری پیکر «حسن ناهید» ـ نوازنده سرشناس ساز نی ـ که ۲۷ بهمن ماه در سن ۷۹ سالگی درگذشت، از سمت فرزند او اعلام شد.
سینماپرس: معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت حسن ناهید موسیقیدان و نوازنده پیشکسوت نی را تسلیت گفت.
به گزارش سینماپرس، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه بیست و نهم بهمن در پیامی درگذشت استاد حسن ناهید موسیقیدان و نوازنده پیشکسوت نی را تسلیت گفت.
در متن پیام تسلیت معاون امور هنری وزارت فرهنگ آمده است:
«بسمه تعالی
بشنو این نی چون شکایت می کند/ از جداییها حکایت می کند
خبر ضایعه درگذشت هنرمند برجسته استاد حسن ناهید باعث تاسف و تاثر گردید.
در تاریخ هنر موسیقی ایران، بخش قابل توجهی از اصالت و هویت سازها برگرفته از حضور اساتید صاحب نامی است که با دل و جان خود، برای اعتلای موسیقی ایران زمین عمر گران بهای خود را صرف کرده اند و در این رهگذر استاد حسن ناهید یکی از چهره های ماندگار و بی بدیل هنر این سرزمین بودند که نوای نی ایشان با روحشان عجین بود.
اینجانب درگذشت استاد حسن ناهید را به خانواده محترم ایشان و جامعه هنری کشور تسلیت گفته و رحمت و غفران الهی وعلو درجات را برای ایشان از خداوند متعال مسئلت میکنم.»
همچنین محمد الهیاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی درگذشت حسن ناهید را تسلیت گفت.
در متن پیام الهیاری آمده است:
«جامعه هنری ایران دگر بار در اندوه از دست دادن استادی یگانه اندوهناک شد. بزرگ مردی از تبار فرهنگ و هنر موسیقی و چهره ماندگاری که عمری نغمه و نی را به هم آمیخت و اینک از میان ما رفت.
استاد ناهید شخصیت تکرارنشدنی بود که سالها خالصانه و عاشقانه، خدمات بیپایانی را به موسیقی ایران ارائه داد. بی شک نام ایشان بر تارک سپیدۀ فرهنگ پُربار موسیقایی این سرزمین خواهد درخشید و هر زمان نام ساز نی بیاید، ناخوادآگاه یاد ایشان در ذهن تداعی خواهد شد.
درگذشت استاد بزرگ و گرانقدر موسیقی ایران، مرحوم حسن ناهید را به خانواده ایشان و جامعه موسیقی ایران تسلیت عرض کرده و برای دوسداران صدای جادویی و جاودانه نی ایشان، صبوری و شکیبایی آرزو میکنم. یاد استاد گرامی و راهشان پر رهرو باد.»
جزئیات خاکسپاری پیکر «حسن ناهید» ـ نوازنده سرشناس ساز نی ـ که ۲۷ بهمن ماه در سن ۷۹ سالگی درگذشت، از سمت فرزند او اعلام شد.
سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی «در آغوش درخت» معتقد است سیمرغ اصلی حاصل راضی کردن مردم است و اینکه فیلم خوبی تولید شده باشد تا در تاریخ سینمای ایران بماند.
به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به نویسندگی و کارگردانی بابک خواجه پاشا در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر اکران شد و درنهایت جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و دیپلم افتخار بهترین کارگردان اول را دریافت کرد. این فیلم محصول مشترک سازمان سینمایی سوره حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
بابک خواجه پاشا نویسنده و کارگردان این فیلم سینمایی «در آغوش درخت» در برنامه رادیویی «شهر آفتاب» رادیو تهران، با اشاره به ایده این فیلم گفت: ایدهها در فیلمنامه نویسی از یک زیست خارج میشوند و شاید مدتهای طولانی زمان ببرد که ما به این ایده برسیم. من با دیدن اطرافیان، جامعه و مشکلاتی که پیرامون خودم بود، متوجه شدم که موضوع طلاق متأسفانه در جامعه در حال رشد است و البته این موضوع تنها مربوط به کشورمان نیست و در همه جای دنیا با این مشکل روبرو هستیم.
وی افزود: امروز موضوع طلاق به عنوان یک دغدغه مطرح است و باید روی این موضوع تمرکز و دقت کافی کرد تا بتوان تصمیمات مناسبی در این حوزه اخذ کرد؛ چراکه باورم بر این است که خانواده پایگاه بسیار ارزشمند به لحاظ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و میتواند در جامعه تأثیر بگذارد به همین دلیل باید روی این موضوع وقت بگذاریم.
لطفی خواجه پاشا گفت: «در آغوش درخت» درباره خانوادهای بوده که در پروسه فروپاشی است و این پروسه از نگاه فرزندان این خانواده روایت میشود و اینکه فرزندان در پروسه طلاق تا چه اندازه آسیب میبینند و چه جهانی دارند و این جهان شأن را ما تخریب میکنیم و چقدر این موضوعات برای مان مهم هستند.
وی افزود: باورم بر این است تا زمانی که کودکان روی زمین قدم میزنند، ما هنوز امید به جهانی بهتر و اتفاقات بهتر داریم. به این شکل بود که به فیلمنامه «در آغوش درخت» رسیدم و آن را به نگارش درآوردم.
کارگردان فیلم سینمایی «در آغوش درخت» با اشاره به همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعتبار سینمای کشور ماست و سالهای دور با آثار سینمایی خوبی که داشته است توانسته تأثیر بسیار مثبتی بر این عرصه بگذارد. از آنجا که من عاشق لوگوی کانون هستم و دوست داشتم این لوگو روی فیلمنامه ام باشد.
وی ادامه داد: پیشتر فیلمنامه را به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارائه دادم و آنها پذیرفتند و به همین صورت توانستیم کار مشترکی را پیش ببریم. انصافاً کانون در این زمینه بسیار ما را همراهی کردند که هم از کانون و هم از سازمان سینمایی سوره تشکر میکنم و انشاالله حمایت شأن در راستای فیلمسازها ادامه یابد تا شاهد رونق سینما و اتفاقات خوب در این حوزه باشیم.
خواجه پاشا با اشاره به نقش آفرینی زیبای مارال بنیآدم و روحالله زمانی در فیلم «در آغوش درخت» گفت: این دو بازیگر قطعاً باید جایزهای دریافت میکردند؛ چراکه مارال بنیآدم نمیگویم بهترین است اما میان دو بازیگر خوب زن جشنواره بود که نام نمیبرم، اما او در نقشش بسیار کار کرده بود ماهها برای آن زحمت کشید و اینطور نبود که یک متنی در دست بگیرد و آن را اجرا کند.
وی ادامه داد: قطعاً در اکران فیلم سینمایی «در آغوش درخت» این جایزه را از مردم خواهیم گرفت و مردم بازی زیبای مارال بنی ادم، روح الله زمانی و جواد قامتی را خواهند دید و سیمرغ اصلی آن است که بتوانیم مردم را راضی کنیم و فیلم خوبی را تولید کنیم که در تاریخ سینمای ما بماند و امیدواریم این اتفاق بیفتد.
این نویسنده گفت: جا دارد از این بازیگران درجه یک که در کشور کم نیستند و شاید چهرههای بسیار معروف و سوپراستار نباشند، به خصوص در بازیگران تئائر که مارال بنی ادم یکی از آنها هستند، بازیگران با شکوهی را شاهد هستیم که میتوانیم با معرفی آنها به عرصه سینما به بدنه سینما توان ببخشیم.
خواجه پاشا با اشاره به کار جدیدش گفت: هم اکنون در بخش تحقیق فیلمنامهای با مضمون خانواده به نام «کمی بیشتر» هستم که در تلاشم پس از پایان تحقیقات به پروسه تولید برسانم.
«رقص دایره» چهارمین قسمت از سوئیت ۵ قسمتی با نام «سوئیت ایرانی» از حشمت سنجری، یکی از محبوبترین آثار این رهبر و آهنگساز فقید ایرانی است. محبوبیت این قطعه به اندازهای است که چند بار این اثر توسط آنسامبلهای سازهای محلی اروپایی و کوئینتت سازهای کلاسیک تنظیم و اجرا شده است. این قطعه توسط ارکستر سمفونیک صدا و سیما و به رهبری «محمد بیگلریپور» و تکنوازی دایره توسط سعید سرتائی معروف به «سعدی» در بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در بهمن ۱۳۹۰ در تالار وحدت اجرا شد. در طول برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، برخی اجراهای جشنوارههای پیشین موسیقی فجر را مشاهده میکنید.