X

بایگانی اسفند 3, 1401

دفتر سینمایی

سینما در کنار روایت کاستی‌ها، باید وحدت، یکدلی، همدلی و امید را روی پرده بیاورد و این مردم شریف را نسبت به آینده و چشم‌انداز روشن آن امیدوار کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در نشست هفتگی با مدیران سازمان بر اهمیت جلب مخاطب گسترده و برنامه‌ریزی جدی برای رونق حوزه مستند و پویانمایی تاکید کرد.

به گزارش سینماپرس، پنجاه و نهمین نشست هفتگی رئیس سازمان سینمایی با معاونان و مدیران مؤسسات تابعه، سه‌شنبه دوم اسفند ۱۴۰۱ در محل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد. در این جلسه، رئیس سازمان سینمایی با تشریح وضعیت سینمای ایران، درباره اولویت‌ها و چشم‌اندازهای برنامه‌ها و طرح‌های سال آینده و همچنین اقدامات و برنامه‌های مرکز گسترش در سالی که گذشت و سال ۱۴۰۲ صحبت کرد.

در بخش دیگری از این جلسه، مدیرعامل، معاونان و مدیران مرکز گسترش ضمن ارائه گزارش درباره عملکرد، فعالیت‌ها و اقدامات سال ۱۴۰۱، درباره چشم‌انداز، طرح‌ها و برنامه‌های سال ۱۴۰۲ صحبت کردند. حاضران در جلسه نیز، علاوه بر بحث از سینمای ایران، درباره وضعیت تولیدات مستند و پویانمایی، نحوه توزیع، اکران و نمایش صحبت کرده و پیشنهادهایی ارائه دادند.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این نشست با اشاره به فعالیت‌های مرکز گسترش در یک سال اخیر گفت: آنچه در مرکز مشاهده می‌کنیم، تلاش برای ارتقای کیفیت سینمای مستند، سینمای هنری و سینمای اندیشه‌مند است. خوشحالم که گروه «هنر و تجربه» به عنوان زیرمجموعه مرکز گسترش، دوران سخت گذار را سپری کرده، فعالیت‌های اجرایی شروع شده و برنامه‌ها روی روال است، شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با موفقیت برگزار شد، نمره مرکز گسترش قابل قبول است، اما انتظار جامعه سینمایی از مرکز گسترش و زیرمجموعه‌هایش بالاست، امیدوارم دوستانم در سالی که پیش روست، به این انتظار پاسخ شایسته بدهند.

توجه به مخاطب اولویت سازمان سینمایی

وی در ادامه با اشاره به اولویت‌ها و سیاست‌گذاری‌های سازمان سینمایی گفت: آنچه در همه بخش‌های سینمای ایران برایمان مهم است، توجه به مخاطب و جلب رضایت اوست. از سویی دیگر یکی از دغدغه‌های ما و اولویت‌های سازمان سینمایی و دولت سیزدهم، شناسایی مستندسازان مستعد در سراسر کشور است، به نظرم این نیرو و ظرفیت که در هنرمندان استانی وجود دارد، نباید از دست برود. مرکز گسترش قابلیت بالایی برای شناسایی، معرفی و کشف این استعدادها دارد. حرکت موفقیت آمیزی که در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» شروع شد، اهتمام به جدی‌تر شدن نقش سینماگران استانی و دیده شدن جوانان مستعد بود که باید ادامه یابد و در هفدهمین جشنواره، نمود مضاعف پیدا کند.

محمد خزاعی تاکید کرد: شورای سیاست‌گذاری هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به زودی معرفی شده و فراخوان این دوره پیش از شروع سال ۱۴۰۲ منتشر خواهد شد تا حرکت قطار جشنواره بعدی متوقف نشود.

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اهمیت و جایگاه پویانمایی در مرکز گسترش گفت: مرکز در حوزه پویانمایی موفقیت‌های داخلی و بین‌المللی مختلفی در سالی که سپری شد به دست آورد، توجه به جایگاه این هنر، صنعت و رفتن به سمت بازارهای بین‌المللی، ارزآوری و تقویت ساز و کارهای تولید، توزیع و نمایش در این بخش بسیار مهم است و از مهمترین برنامه‌های مرکز در سال آینده خواهد بود.

خزاعی در بخش دیگری از این جلسه گفت: ضروری است که به نیازها و تحولات جامعه توجه شود، طراحی اتاق فکرها، کارگروه‌هایی که به تولید فکر بپردازند و شوراهایی که در بخش اندیشه ورزی کار کنند، اهمیت دارد. از سویی دیگر سینمای مستند باید با فضای جامعه همسو باشد، مخاطب این نیاز را احساس می‌کند، که سینمای مستند انعکاسی از روح جامعه است. در تولید مستند و پویانمایی دغدغه‌های ملی، مسائل جامعه و کشور را باید لحاظ کرد و نباید از آنچه کشور، مردم و جامعه فرهنگی با آن درگیر است غفلت کرد.

رئیس سازمان سینمایی درباره ضرورت توجه به مستندسازی و تنوع گونه‌ها و مضامین افزود: سینمای مستند، زمانی زنده است که متنوع و باطراوت باشد. به گونه‌های مهجور در مستندسازی توجه کنیم و موج‌های روز، ما را از مسیر سینمای مستند که مسیر اندیشه، خردورزی و تعقل است، دور نکند. البته که در تولید، توزیع و نمایش در مرکز گسترش باید به نیازهای جامعه توجه کنیم.

پیوند سینمای مستند با سازمان‌ها و ارگان‌ها

خزاعی ادامه داد: یکی از مسائلی که در سازمان سینمایی و در حوزه مستند به آن توجه و اهتمام داریم، پیوند دادن سینمای مستند با سازمان‌ها و ارگان‌های بزرگ است. تعامل با دستگاه‌های اقتصادی فرصتی است که دستاوردهای بزرگ کشور در عرصه صنایع نفت، فولاد، پتروشیمی و … عینی شده و افکار عمومی از آن مطلع شوند. این موضوع به تقویت هویت ملی و احیای غرور ملی می‌انجامد. از سویی دیگر، به ایجاد همدلی و همگرایی با بدنه سینما و خانواده سینمای مستند و همه سینماگران در مرکز گسترش معتقدیم، خانواده بزرگ سینمای ایران باید شرایطی مطلوب برای معیشت و فعالیت داشته باشد.

وی تاکید کرد: متأسفانه بعضی اقدامات حاشیه‌ای تعدادی از سینماگران و مستندسازان مانع از آن می‌شود که دغدغه‌های معیشتی که سازمان نسبت به خانواده سینما دارد، به خوبی اجرا شود. مرکز گسترش به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی، خانه همه مستندسازان است. درگاه‌ای ورودی سازمان به روی همه فیلمسازانی باز است که قواعد نظام جمهوری اسلامی ایران را رعایت کرده و زیر پرچم ملی کشور ایران فعالیت می‌کنند. البته بعضی از سینماگران از دایره خارج شدند، مگر اینکه تلاش کنند که به چهارچوب‌های قانونی سینمای کشور برگردند.

رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری هفته‌های فیلم در استان‌ها گفت: برگزاری رویدادها، جشنواره‌های منطقه‌ای، استانی و بین‌المللی، توجه به استعدادها و فیلمسازان استانی، خونی تازه در رگ سینمای ایران جاری می‌کند. مرکز گسترش در تعامل با مراکز و سازمان‌های استانی باید این بستر را فراهم کنند. داد و ستد فرهنگی و تفاهمنامه‌های سینمایی بین تهران و سایر استان‌ها، این مسیر را هموار می‌کند. همه امکانات و رویدادها نباید در تهران و شهرهای بزرگ متمرکز شوند.

وی تاکید کرد: توجه به فیلمسازان استانی و اهتمام برای حل مسائل آنان را فراموش نکنیم، در هنر و تجربه، میزبان فیلمسازان استانی باشید و حرف‌هایشان را شنیده و مشکلاتشان را حل کنیم. گاهی ممکن است فیلمی مناسب اکران گسترده نباشد، اما می‌شود آن را در استان یا منطقه‌ای به شکلی خلاقانه اکران کرد، با این شیوه فیلمسازان و مستندسازان را نسبت به تلاش و پیگیری کارشان امیدوار می‌کنیم.

خزاعی افزود: توجه به اکران مستندها در سینما و اکران آنلاین در پلتفرم‌ها، در سال آینده باید جدی‌تر پیگیری شود، ارتباط بین مخاطب و سینمای مستند را تقویت کنیم و تنها به دنبال مخاطب جشنواره‌ای و ایام محدود برگزاری رویدادهایی نظیر جشنواره «سینماحقیقت» نباشیم. فاصله بین سینمای مستند و مخاطب برداریم تا آثار به گستره مخاطبان بیشتری دست یابند.

محمد خزاعی با تاکید به اهمیت آموزش گفت: آموزش آنلاین، برگزاری کارگاه‌ها، اردوهای آموزشی، با حضور مستندسازان، دانشجویان، علاقه‌مندان به این حوزه می‌تواند زمینه تحول در حوزه دانش سینمای مستند را فراهم کند. خروجی این آموزش‌ها بنیان‌های سینمای مستند را تقویت خواهد کرد. مستندسازی بر اساس اولویت‌های ملی و مسائل روز، رویکردی است که در مرکز دنبال شده و انشالله در سال آینده پیگیری خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی گفت: سینما، رسانه مؤثری در شکل دهی به آرا و افکار است، سینمای ما باید غرور ملی، عرق ملی و امید را افزایش دهد، آنچه در جامعه وجود دارد، می‌تواند پیام روح بخش و امیدافزایی باشد که مردم از سینما دریافت می‌کنند. سینما در کنار روایت کاستی‌ها، باید وحدت، یکدلی، همدلی و امید را روی پرده بیاورد و این مردم شریف را نسبت به آینده و چشم‌انداز روشن آن امیدوار کند.

در این جلسه، اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان، حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان، قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، علیرضا اسماعیلی دستیار و مدیرکل حوزه ریاست، محمدرضا سوقندی مدیر کل دفتر حقوقی، عملکرد و امور استان‌ها، غلامرضا نجاتی مدیر حراست سازمان امورسینمایی و سمعی بصری، یزدان عشیری مدیرکل روابط عمومی سازمان، لادن طاهری رئیس فیلمخانه ملی ایران، سیدصادق موسوی مدیرکل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل، سیدمهدی جوادی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، مجید اسماعیلی مدیر عامل موزه سینما، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان و هاشم میرزاخانی مدیرعامل مؤسسه سینماشهر حضور داشتند. همچنین محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش، عباس اسداللهی معاون مالی و خزانه‌دار مرکز، عبدالحسین بدرلو معاون مستند و محمد طیب سرپرست «هنر و تجربه» و مدیر بازرگانی مرکز از حاضران در این جلسه بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه «ایرانِ عزیزِ ما» افتتاح شد


نمایشگاه بخش «تجسم هنر» پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان تهران موسوم به «ایرانِ عزیزِ ما» با حضور مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیین نکوداشت مرحوم «حسن ناهید» برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین نکوداشت حسن ناهید نوازنده فقید عرصه نی‌نوازی روز جمعه پنجم اسفند در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، آیین یادمان حسن ناهید، موسیقیدان، پیشکسوت و نوازنده ساز نی ساعت ۱۱ صبح روز جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱، در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

در این برنامه که با حضور پیشکسوتان، اهالی موسیقی، فرهنگ و هنر برگزار می شود سخنرانی، پخش کلیپ و چند اجرای موسیقی انجام خواهد شد.

مرحوم حسن ناهید شامگاه پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ در خانه‌اش درگذشت.

پیکر این هنرمند فقید روز دوشنبه ۱ اسفند با حضور جمعی از هنرمندان موسیقی ایران از از تالار وحدت تهران به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) منتقل و در آنجا به خاک سپرده شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یادمانی برای «ناهید»


یادمان حسن ناهید ـ موسیقیدان، پیشکسوت و نوازنده پرسابقه و چیره‌دست ساز نی ـ جمعه پنجم اسفندماه ۱۴۰۱، برگزار می‌‎شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«علی ایزدی» به معاونت برنامه‌ریزی اداره‌کل هنرهای نمایشی رفت/ «نرگس یزدی» مدیر دفتر پژوهش انجمن هنرهای نمایشی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در مراسمی که در دفتر اداره کل هنرهای نمایشی برگزار شد، معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی اداره‌کل هنرهای نمایشی و مدیر دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات نمایش انجمن هنرهای نمایشی ایران معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، با حکم کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، علی ایزدی به عنوان معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی اداره‌کل هنرهای نمایشی و با حکم اسرافیل فرج‌اللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، نرگس یزدی به‌ عنوان مدیر دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات نمایش انجمن هنرهای نمایشی ایران منصوب شدند.

در حکم مدیرکل هنرهای نمایشی به علی ایزدی آمده است:

«خانواده بزرگ تئاتر ایران، دارای مسائل، چالش‌ها و مطالباتی است و بالطبع متناسب با شرایط نیازمند ساختار چالاک، توانمند و پاسخگوست. ارتباط مبتنی بر احترام با هنرمندان گران‌قدر، تعامل ساختاری پویا و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها و نهادهای غیردولتی و خصوصی و درون‌سیستمی و استفاده از توان و امکانات در راستای هم‌افزایی سرمایه‌های مادی و معنوی به‌منظور ارتقای جایگاه هنر مردمی تئاتر، امری است که تنها با شناخت، همت و تلاشی هنرمندانه محقق خواهد شد.

نظر به تجربه، تخصص و توان جنابعالی به‌موجب این ابلاغ به‌عنوان «معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی اداره کل هنرهای نمایشی» منصوب می‌شوید.

امید که در سایه الطاف الهی با همت، برنامه‌ریزی و تلاش پیگیر و بهره‌گیری از توان کارشناسی و اجرایی همکاران محترم و مشاوره‌های ارزشمند هنرمندان عرصه تئاتر و هم‌راستا با معاون اداری و مالی، در این مسئولیت پیروز و سربلند باشید.»

همچنین با حکم اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی) نرگس یزدی به عنوان مدیر دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات نمایش معرفی شد.

در حکم مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران به مدیر دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات نمایش آمده است:

«با عنایت به اینکه ادبیات نمایشی در عرصه فعالیت هنرهای نمایشی و انتشارات به جهت توجه به علم و دانش و نیازهای ضروری در تولید آثار شایسته هنری حائز اهمیت است لذا توجه به اندیشه و بنیان‌های فکری، اهداف و چشم‌انداز روشن را در برنامه‌ریزی ایجاد خواهد کرد.

بر همین اساس با توجه به سرمایه فعال و مؤثر دانش‌آموختگان و نویسندگان و مؤلفان هنرهای نمایشی با وجود این ظرفیت بالقوه و توان پژوهش، تحقیق، جمع‌آوری و نشر آثار هنرمندان علاوه بر شناخت و ترسیم وضعیت گذشته و امروز، می‌توان آینده‌ای درخشان را برای هنر تئاتر رقم زد.

نظر به ‌مراتب تعهد، دانش و تجارب ارزشمند سرکار عالی به‌موجب این حکم شما را به‌عنوان «مدیر دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی» منصوب می‌کنیم.

امیدواریم با استفاده از همکاری و مشارکت هنرمندان، پژوهشگران و تعامل سازنده اداره کل هنرهای نمایشی و کلیه ذی‌نفعان در سایه پروردگار متعال در این مسئولیت ارزنده و مهم، موفق و مؤید باشید.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اختتامیه جشنواره تجسمی فجر یک روز بعد از موسیقی


پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، روز جمعه ۵ اسفندماه با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان می‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویدیو / بازگشت منوچهر صهبایی به ارکستر سمفونیک تهران


ارکستر سمفونیک تهران شامگاه ۲ اسفند، در حالی روی صحنه رفت که پس از مدت‌ها وقفه و سکوت، اجرایی را روی صحنه تالار وحدت برده بود. همچنین،‌ «منوچهر صهبایی» بار دیگر چوب رهبری ارکستر سمفونیک تهران را به حرکت در آورد. در این گزارش ویدیویی دقایقی از اجرای این گروهِ موسیقی تهران را مشاهده می‌کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۸۶ نفر از کارگردانان فیلم‌اولی توسط «بنیاد سینمایی فارابی» تأیید صلاحیت شدند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ۸۶ نفر از کارگردانان فیلم‌اولی که ماحصل تغییر مکانیزم «شورای تأیید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها» به‌شمار می‌روند، با در نظر گرفتن تحقق عدالت فرهنگی از ۲۵ استان تأیید صلاحیت شدند.

به گزارش سینماپرس، بعد از برگزاری نشست‌های متعدد و بررسی کارنامه فعالیت‌های هنری، سوابق حرفه‌ای، انجام مصاحبه‌های تخصصی و شرایط فیلم‌اولی‌ها، صلاحیت ۸۶ تن از کارگردانان متقاضی از سوی «شورای تأیید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها» به تأیید رسید تا به واسطه این مهم بتوانند اولین فیلم سینمایی بلند خود را کلید بزنند.

با رونمایی از سامانه تأیید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها و آغاز ثبت نام متقاضیان فیلمسازی در ابتدای تیرماه سال جاری، ۵۴۰ متقاضی تا ۱۵ مرداد با ارسال نمونه کارها و سایر مدارک خود پرونده‌های‌شان را تکمیل کردند و در ادامه با برگزاری نشست‌های متعدد به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی و با حضور نماینده کانون کارگردانان و اعضای شورا، صلاحیت ۸۶ متقاضی به تأیید رسید.

ویژگی فرایند جدید، موضوع تحقق عدالت فرهنگی است، چرا که پیش از این کارگردانان برای ساخت فیلم اول خود می‌بایست سرمایه‌گذار پیدا می‌کردند تا پرونده آنان بررسی شود، اما در این فرایند فرصتی برابر و عادلانه برای استعدادها ایجاد شده که همین موضوع، حضور چشمگیر متقاضیان سایر شهرها در اسامی پذیرفته شدگان را به همراه داشته است.

بر اساس اعلام دبیرخانه این شورا، از میان ۸۶ نفر که در مجموع بیش از ۶۰ درصد پذیرفته‌شدگان از شهرهایی به جز تهران هستند، ۳۰ نفر از استان تهران، سه نفر از لرستان، چهار نفر از یزد، هفت نفر از اصفهان، ۱۰ نفر از آذربایجان شرقی، یک نفر از آذربایجان غربی، یک نفر از استان کرمان، یک نفر از مسجد سلیمان، یک نفر از نیشابور، یک نفر از اردبیل، دو نفر از ایلام، دو نفر از کرج، دو نفر از همدان، دو نفر از قم، دو نفر از قزوین، یک نفر از نیشابور، یک نفر از اراک، یک نفر از دزفول، دو نفر از خراسان رضوی، یک نفر از خراسان شمالی، یک نفر از زنجان، یک نفر از تبریز، دو نفر از کردستان، دو نفر از مازندران و یک نفر از شهر ری، پذیرفته‌شدگان مرحله نخست شورای تأیید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها هستند.

از میان این ۸۶ نفر، پنج کارگردان با نام‌های آرمان خوانساریان، رضا نجاتی، لیلی عاج، حسین میرزامحمدی و محمد عسگری به ترتیب با فیلم‌های «جنگل پرتقال»، «بعد از رفتن»، «سرهنگ ثریا»، «کت‌چرمی» و «اتاقک گلی» در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشتند.

اسامی متقاضیان پذیرفته شده مرحله نخست شورای تأیید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها به شرح زیر است:

محمود احدی نیا، مسعود احمدی، محمد اسفندیاری، مریم اسمی‌خانی، ناصرمنصور افشاری، بهزاد اقطاعی، روح اله اکبری، وحید الوندی‌فر فردین انصاری‌نژاد، علی اوسیوند، سجاد ایمانی، جمشید بهمنی، مهدی بوستانی شهر بابکی، وحید پرشاد، حسین ترک جوش، علی تصدیقی، خیراله تقیانی پور، مرتضی جذاب، روناک جعفری، حسن جعفری داریوش، امیر جلالی، امیررضا جلالیان، محمد رضا حاجی غلامی، حسن حبیب زاده، زیور حجتی، علی حدادی، شهاب الدین حسین پور، سید سجاد حسینی، سید وحید حسینی نامی، ابوذر حیدری، مهدی حیدری، امین خردمندی، نریمان خلیلی، آرمان خوانساریان، آروند دشت آرای، سعید دشتی، مسعود دهنوی، وحید رابودان، علی یار راستی، محمد رحمتی، افشین رضایی، جلال الدین ساعد پناه، سید مرتضی سبز قبا، اشکان سپهر، محمدرضا ستاری، احسان سلطانیان، احسان شادمانی، مهدی شامحمدی، پیمان شاهبداغلو، محمد صادقی، روناک طاهر، علی طاهر فر، لیلی عاج، محمد عسگری، اسماعیل عظیمی، جواد علیزاده، محمد علیزاده فرد، فرود عوض پور، محمد ابراهیم غفاریان، حسام فرهمندجو، حسین فلاح آبادی، مجتبی قاسمی، سید سجاد قافله باشی، مهدی قربانپور، یوسف کارگر، پیروز کرمی، محمد معین کریم الدینی، سعید کشاورز، مصطفی کوشکی، مصطفی گندمکار، محمد متین اوجانی، سید عطا اله مجابی، مهدی محمد نژادیان، مریم مدرس مطلق، محمدرضا مرادی، سید بابک مصطفوی، امیر مهندسیان، سید مهدی موسوی برزکی، حسین میرزامحمدی، پویا نبی، رضا نجاتی، سعید نجاتی، میلاد نسیم سبحان، جلال نصیری هانیس، مصطفی نظری زاده و محمدرضا هاشمیان.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موسیقی جنوب در شادی و غم‌، همراه مردم است


آخرین نشست پژوهشی سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر با محوریت موسیقی‌های کرانه خلیج فارس با حضور محسن شریفیان (سرپرست گروه «لیان») برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتقاد از مصوبات کم فایده شورای عالی انقلاب فرهنگی و فقدان نظارت بر عملکرد دستگاه های فرهنگی و هنری/ برای سینمای دینی و انقلابی سیاستگذاری کنید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور متذکر شدند: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی عموماً شاهد مصوبات کم فایده و کم اثر بودیم! شورای عالی انقلاب فرهنگی تدبیری اندیشه کند تا سینما از دست افراد بی فرهنگ نجات یابد چرا که هرچه بحران در سینما وجود دارد به واسطه حضور و جولان دادن افراد بی فرهنگ و بی ریشه در آن است!

به گزارش سینماپرس این افراد تصریح کردند: سینما امروزه در کشورمان بسیار سطحی و دم دستی شده و به همین دلیل هم به وفور آثار نازلی در آن تولید می شوند که هیچ دغدغه ای جز درآمدزایی در گیشه یا هنر برای هنر ندارند؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر در دوره های مختلف به وظیفه خود خوب عمل کرده بود امروزه نباید شاهد این همه نابسامانی فرهنگی در جامعه باشیم.

شایان ذکر است از جمله وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی، می‌توان در سه حوزه سیاست‌گذاری، تدوین ضوابط و نظارت تقسیم‌ بندی نمود. تهیه و تدوین سیاست‌ها و طرح‌های راهبردی کشور در زمینه‌های مختلف فرهنگی از جمله در حوزه‌های زنان، تبلیغات، اطلاع‌رسانی، چاپ و نشر، بیسوادی، دانشگاه‌ها، برقراری روابط علمی و پژوهشی و فرهنگی با سایر کشورها، همکاری حوزه و دانشگاه، فعالیت‌های دینی و معنوی، تهاجم فرهنگی و سایر حوزه‌های فرهنگی مربوطه از جمله وظایف سیاست‌گذاری این شورا محسوب می‌شود. همچنین تعیین ضوابط تأسیس مراکز علمی و آموزشی و نیز ضوابط گزینش مدیران و استادان و دانشجویان از جمله وظایف این شورا می‌باشد. بررسی و تحلیل شرایط فرهنگی ایران و جهان، بررسی الگوهای توسعه و پیامدهای فرهنگی آن، بررسی وضع فرهنگ و آموزش کشور و نیز نظارت بر اجرای مصوبات شورا از جمله وظایف نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد.

حال پرسش اینجا است که آیا این شورا در تمامی سال های حیاتش توانسته وظایف محوله خود را به خصوص در حوزه نظارتی درست انجام دهد؟ اگر چنین شده چرا امروز بسیاری از حوزه های فرهنگی و هنری کشور با معضلات جدی روبرو هستند؟ چرا سینمای ایران این چنین در دام ابتذال افتاده و یک سری فیلم های سرشار از لودگی یا سیاه نمایی با چشمداشت به گیشه تولید می شوند که کمترین قرابت و سنخیتی با فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی و آرمان های امام راحل (ره) و شهدا ندارند؟ اینک همزمان با تغییر دبیر این شورا آیا زمان آن نرسیده که رویکردهای این شورا اصلاح شود؟ در همین راستا ۵ تن از سینماگران و کارشناسان برجسته فرهنگی کشور آقایان: دکتر پرویز فارسیجانی، عباس لاجوردی، مهدی عظیمی میرآبادی و سیداحمد میرعلایی و سرکار خانم دکتر فرشته روح افزا با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

دکتر پرویز فارسیجانی استاد دانشگاه در پی انتخاب حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص لزوم اصلاح رویکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تصویب طرح سند سینمای کشور به عنوان مهمترین نقشه راه برای سینمای انقلاب که بیش از دو دهه است به دلیل سهل انگاری ها و کمیته ضعیفی که برای آن شکل گرفته بود معطل مانده، اصلی ترین کاری است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه سینما می تواند انجام دهد. ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی عموماً شاهد مصوبات کم فایده و کم اثر بودیم! مصوباتی که اگر جنبه عملی و اجرایی پیدا می کردند می توانستند بخشی از مشکلات فرهنگی و هنری کشور را برطرف کنند. مثلاً همین مصوبه سند سینمای کشور اگر اجرایی شده بود می توانست الگو و نقشه راه مناسبی برای سینمای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد تا چنین دچار بحران نشود و نقشه راه سینمای انقلاب اسلامی به ثمر نشسته و اجرایی شود.

عباس لاجوردی کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: امیدوارم شورای عالی انقلاب فرهنگی تدبیری اندیشه کند تا سینما از دست افراد بی فرهنگ نجات یابد چرا که هرچه بحران در سینما وجود دارد به واسطه حضور و جولان دادن افراد بی فرهنگ و بی ریشه در آن است! ما باید در جمهوری اسلامی ایران توجه به سینمای دینی و انقلابی را مدنظر داشته باشیم و این کار محقق نمی شود مگر آنکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص مصوبات لازم الاجرایی را داشته باشد و مهمتر از آن نظارت جدی بر اجرای این مصوبات داشته باشد.

دکتر فرشته روح افزا استاد دانشگاه، پژوهش گر حوزه و فعال فرهنگی تصریح کرد: سینما امروزه در کشورمان بسیار سطحی و دم دستی شده و به همین دلیل هم به وفور آثار نازلی در آن تولید می شوند که هیچ دغدغه ای جز درآمدزایی در گیشه یا هنر برای هنر ندارند این در حالی است که سینما باید مباحث کلان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… را دنبال کند و ما نیازمند آن هستیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی در این راستا تدبیر ویژه داشته باشد و مدیران سینمایی را ملزم به انجام این کار نمایند. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نظارت جدی بر عملکرد مدیران سینمایی داشته باشد؛ مدیران سینمایی هم باید دغدغه مندانه جلوی تولید فیلم های نازل و سطحی را بگیرند و تنها به فکر درآمدزایی از طریق سینما نباشند! درست است که سینما در دنیا به عنوان وسیله ای برای سرگرمی و تفریح مردم هم شناخته می شود اما سال ها است کشورهای صاحب صنعت سینما از این هنر-صنعت در راستای تقویت منافع ملی و سیاسی و نظامی شان بهره می برند اما ما دست روی دست گذاشته ایم و اجازه می دهیم سینماگرانی که صرفاً سینما را وسیله ای برای درآمدزایی می دانند و یا معتقدند هنر برای هنر است در سینمای کشورمان جولان دهند.

مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز در این باره متذکر شد: برای ایجاد تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاح برخی رویکردهای این شورا به ویژه در حوزه سینما ما نیازمند تغییر نگرش مدیران شورا هستیم؛ دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی برای شروع تغییرات باید از نظر صاحب نظران و کارشناسان دغدغه مند نهایت بهره را ببرند و مشاورانی زبده را به کار گیرند. اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید فریب این حربه را بخورند که حوزه فرهنگ و هنر دستوری نیست! کسانی که چنین ادعایی را مطرح می کنند قطعاً می خواهند در حوزه فرهنگی و هنری کشور خلل ایجاد کنند. ما باید اصول و مهندسی فرهنگی داشته باشیم و بر اساس آن پیش برویم و هر کاری باید در راستای اهداف طراحی شده مهندس فرهنگی باشد.

سیداحمد میرعلایی مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی در پی انتخاب حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص لزوم اصلاح رویکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز به افرادی مانند سردار سلیمانی دارد که شبانه روز و دغدغه مندانه برای نظام و کشور دل بسوزانند و تلاش کنند؛ مدیران شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بدانند و آگاه باشند که این روزها به واسطه نفوذ فرهنگی دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب اسلامی ما با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم و اگر تدبیری در مواجهه با این پدیده شوم نداشته باشیم مشکلات مان مرتباً افزایش پیدا خواهد کرد. شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر در دوره های مختلف به وظیفه خود خوب عمل کرده بود امروزه نباید شاهد این همه نابسامانی فرهنگی در جامعه باشیم؛ نابسامانی های حوزه فرهنگ و هنر در سینما و تلویزیون به شدت مشهود است و قطعاً کم کاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این امر مهم دخیل بوده و هست. آقایانی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دارند کافی است در همین راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه و در ایام الله دهه فجر به خیابان انقلاب تهران بروند و همین سردر سینماها را تماشا کنند و ببینند آیا آنچه بر سردر سینماها است نشانی از فرهنگ انقلاب اسلامی دارد؟ آیا عناوین کتاب هایی که پشت ویترین کتاب فروشی ها است هیچ سنخیت و قرابتی با فرهنگ ارزشمند ایرانی-اسلامی دارد؟ آیا پوسترهای تئاتر و نمایش هایی که در سالن ها اجرا می شود با آرمان های انقلاب همخوانی دارد؟

مشاهده خبر از سایت منبع