یادبودی برای چهلمین روز درگذشت «ابوالحسن مختاباد»
مراسم چهلمین روز درگذشت ابوالحسن مختاباد ـ روزنامهنگار و پژوهشگر موسیقی ـ برگزار میشود.
مراسم چهلمین روز درگذشت ابوالحسن مختاباد ـ روزنامهنگار و پژوهشگر موسیقی ـ برگزار میشود.
سینماپرس: معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی کشور، هرگونه گمانهزنی در خصوص فروش موزه سینما و فیلمخانه ملی ایران را مردود اعلام کرد.
به گزارش سینماپرس، اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی درباره گمانه زنیهای اخیر نسبت به فروش موزه سینما گفت: در پی مصوبه مولدسازی داراییهای دولت که ۲۱ آبانماه سالجاری به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا رسید، فهرستی به منظور مولدسازی از اموال و داراییهای وزارت آموزش و پرورش شهر تهران منتشر شده که ذکر نام «باغ فردوس» در آن، شائبه و نگرانیهایی را برای اهالی سینما، پژوهشگران و علاقهمندان عرصه فرهنگ و هنر ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه فروش ملک موزه سینما به هیچ وجه صحت ندارد تصریح کرد: سند مالکیت تمامی مساحت این ملک در دو بخش «موزه سینما» و «فیلمخانه ملی ایران» به نام سازمان سینمایی و امور سمعی بصری است، مضافاً اینکه در دولت سیزدهم، موضوع حفظ مجموعه میراث فرهنگی سینمای ایران، توسعه فعالیتهای موزه سینما، تکمیل و تجهیز فیلمخانه ملی ایران به صورت ویژه در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.
فارسی ادامه داد: بر اساس تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور، پیگیری امور و لزوم حفظ و تکمیل این گنجینهها (موزه سینما و فیلمخانه ملی ایران) از جمله ماموریتهای جدی سازمان سینمایی است و این مراکز همچون نگینی در تاریخ سینمای ایران خواهد درخشید.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی تصریح کرد: هرگونه اخبار و گمانه زنی پیرامون فروش این دو مجموعه کاملاً مردود است و اساساً، صحت ندارد.
سینماپرس: دکتر فاطمه محمدی جامعه شناس و پژوهش گر حوزه زنان و خانواده در خصوصنسبت جشنواره فجر چهل و یکم با انقلاب اسلامی گفت: جشنواره فجر مشکلاتی به ویژه در حوزه خانواده داشت که از دولت انقلابی سیزدهم توقع آن را نداشتیم؛ از نظر بنده این جشنواره کما فی سابق هیچ موفقیتی در حوزه زنان و خانواده نداشت و بالعکس ما با آثاری روبرو شدیم که اصولاً نهاد خانواده را زیر سوأل برده بودند و این اتفاق با آنچه مدیران فرهنگی در مورد جشنواره گفته بودند در تضاد آشکار بود.
دبیر کل مجمع بانوان تمدن ساز در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بسیاری از مسئولان فرهنگی از این دوره جشنواره با واژه های خوب و درخشان یاد کردند؛ ما باید در ابتدا ببینیم در کانسپت سینما معنای «خوب» چیست؟
وی ادامه داد: درست است که به لحاظ تعداد فیلم ها و یا حضور برخی هنرمندان ارزشی این جشنواره قابل تأمل بود اما بنده به عنوان یک جامعه شناس پرسشم از مسئولان فرهنگی این است که ما اساساً با این فیلم ها و این جشنواره چه چیزی را به جامعه و سینما اضافه کردیم؟
محمدی با بیان اینکه ما در سینما فارق از گفتمان اصلاح طلب و اصولگرا در اصلیت و هویت این هنر-صنعت دچار بحران فیلمنامه نویسی هستیم اظهار داشت: ما دچار بحران شناخت هستیم؛ نمی دانیم اخلاق، خانواده، هویت، زن، اصالت، ایران، قومیت، و ملیت چیست! همین مسأله باعث شده تا در برخی از همین فیلم ها زن به عنوان آسیب معرفی شود! مشکل ما این است که برخی افراد از سینما دنبال منافع تجاری و اقتصادی هستند و همین نگاه و رویکرد باعث چنین بحرانی در هنرهفتم می شود.
این جامعه شناس خاطرنشان کرد: ما باید بدانیم تا وقتی از طریق نهادهایی مثل فارابی، اوج و حوزه هنری و… پول سینما را تأمین می کنیم نمی توانیم سینما را صنعتی کنیم چرا که این آثار ارگانی فیلم ها را در دایره رقابت وارد نمی کند؛ در واقع نهادها با بودجه دولتی برخی افراد را شارژ می کنند تا فیلمی ساخته شود و هیچ نظارتی هم روی آن ندارند و بالعکس این سازندگان فیلم ها هستند که برای آن ها تعیین تکلیف می کنند. درست مانند بازیگری که چندی پیش از برای تولید یکی از همین فیلم های ارکانی پول کلانی از بیت المال را گرفت و سپس به خارج گریخت و در آنجا هرچه دلش خواست علیه کشور گفت!
وی در بخش دیگری از این گفتگو با طرح این پرسش که جشنواره امسال چقدر در کنش گری فرهنگی کشور موثر بود؟ تصریح کرد: بنده صراحتاً عرض می کنم که این جشنواره حتی ۲-۳ درصد هم در کنش گری فرهنگی کشور موثر نبود! واقعاً کدامیک از این فیلم ها قابلیت ارزش گذاری دارند؟ ژانر دفاع مقدس که همیشه بوده، اینکه مدیران فرهنگی و سینمایی راجع به خاص بودن این جشنواره صحبت کردند بر اساس چه کانسپت و رویکردی بوده است؟
محمدی سپس با اشاره به برخی فیلم های حاضر در جشنواره فجر چهل و یکم تصریح کرد: فیلمی مانند «چرا گریه نمی کنی؟» یک فاجعه بود! واقعاً چه کسی به این فیلم مجوز ساخت داده؟ مگر چنین چیزی ممکن است که کسی دست معشوقه اش را بگیرد و آن را در کنار زنش بیاورد و با هم خوش و بش کنند؟ آیا این از نظر مدیران فرهنگی معنای خانواده را می دهد؟ آیا این رفتار با فرهنگ ایرانی-اسلامی در تضاد نیست؟ حالا بماند که شخصیت اصلی فیلم دچار پوچ گرایی شده بود که در دین ما این امر طرد شده است.
این استاد دانشگاه متذکر شد: به راستی چطور چنین فیلمنامه ای از فیلتر شورای پروانه ساخت عبور کرده است؟ چقدر و تا چه زمانی قرار است ما در سینمای کشورمان فیلم های تکراری و مشابهی مانند «روایت ناتمام سیما» ببینیم؟ این فیلم ها قرار است چه دستاوردی برای سینمای ما داشته باشد؟
وی تأکید کرد: چرا در فیلم های این دوره از جشنواره مبحث مهم ارزش گذاری زن که مورد تأکید مقام معظم رهبری است دیده نشد؟ این جشنواره برای دهه نسل دهه ۸۰ چه دستاوردی داشت؟ به درد کدام خانواده اصیل ایرانی می خورد؟
محمدی افزود: گویا مدیران فرهنگی فراموش کرده اند که سینما محل تفریح و ارزش گذاری است! باید فرهنگ کشور در سینما ترسیم شود، باید بچه ها از سینما یاد بگیرند اما افسوس که بخش اعظمی از فیلم هیا ما بدآموزی دارد و بنده به عنوان یک مادر هرگز دوست ندارم بچه ام چنین فیلم هایی را ببیند.
وی با طرح چند پرسش از مدیران سینمایی ادامه داد: این حجم لخت شدن هنرپیشه های مرد در فیلم ها چه بود؟ چه ارزش افزوده ای داشت؟ آقای خزاعی کجای این سینمایی که در جشنواره فجر چهل و یکم نشان دادید فرهنگی است؟ ما در سینمای دفاع مقدس هم وقتی در جبهه رزمندگان مجروح را می دیدم اینطور لخت نبودند که در فیلم های امسال این حجم از لخت شدن را دیدیم! این حجم از بدحجابی خانم ها در فیلم ها چه معنایی داشت؟ رویه اصلاحی شما در سینما کجا بود که ما متوجه نشدیم؟ آقای خزاعی قرار است این فیلم ها با همین وضعیت اکران عمومی شوند؟
محمدی در پایان این گفتگو افزود: شما می توانستید تعداد فیلم های کمتری را به جشنواره راه بدهید اما آن آثار مطلوب جامعه باشند؛ در آن صورت می شد گفت که جشنواره ای که برگزار کردید رخدادی فرهنگی است!
سینماپرس: دکتر فاطمه محمدی جامعه شناس و پژوهش گر حوزه زنان و خانواده در خصوصنسبت جشنواره فجر چهل و یکم با انقلاب اسلامی گفت: جشنواره فجر فجایعی به ویژه در حوزه خانواده به بار آورد که از دولت انقلابی سیزدهم توقع آن را نداشتیم؛ از نظر بنده این جشنواره کما فی سابق هیچ موفقیتی در حوزه زنان و خانواده نداشت و بالعکس ما با آثاری روبرو شدیم که اصولاً نهاد خانواده را زیر سوأل برده بودند و این اتفاق با آنچه مدیران فرهنگی در مورد جشنواره گفته بودند در تضاد آشکار بود.
دبیر کل مجمع بانوان تمدن ساز در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بسیاری از مسئولان فرهنگی از این دوره جشنواره با واژه های خوب و درخشان یاد کردند؛ ما باید در ابتدا ببینیم در کانسپت سینما معنای «خوب» چیست؟
وی ادامه داد: درست است که به لحاظ تعداد فیلم ها و یا حضور برخی هنرمندان ارزشی این جشنواره قابل تأمل بود اما بنده به عنوان یک جامعه شناس پرسشم از مسئولان فرهنگی این است که ما اساساً با این فیلم ها و این جشنواره چه چیزی را به جامعه و سینما اضافه کردیم؟
محمدی با بیان اینکه ما در سینما فارق از گفتمان اصلاح طلب و اصولگرا در اصلیت و هویت این هنر-صنعت دچار بحران فیلمنامه نویسی هستیم اظهار داشت: ما دچار بحران شناخت هستیم؛ نمی دانیم اخلاق، خانواده، هویت، زن، اصالت، ایران، قومیت، و ملیت چیست! همین مسأله باعث شده تا در برخی از همین فیلم ها زن به عنوان آسیب معرفی شود! مشکل ما این است که برخی افراد از سینما دنبال منافع تجاری و اقتصادی هستند و همین نگاه و رویکرد باعث چنین بحرانی در هنرهفتم می شود.
این جامعه شناس خاطرنشان کرد: ما باید بدانیم تا وقتی از طریق نهادهایی مثل فارابی، اوج و حوزه هنری و… پول سینما را تأمین می کنیم نمی توانیم سینما را صنعتی کنیم چرا که این آثار ارگانی فیلم ها را در دایره رقابت وارد نمی کند؛ در واقع نهادها با بودجه دولتی برخی افراد را شارژ می کنند تا فیلمی ساخته شود و هیچ نظارتی هم روی آن ندارند و بالعکس این سازندگان فیلم ها هستند که برای آن ها تعیین تکلیف می کنند. درست مانند بازیگری که چندی پیش از برای تولید یکی از همین فیلم های ارکانی پول کلانی از بیت المال را گرفت و سپس به خارج گریخت و در آنجا هرچه دلش خواست علیه کشور گفت!
وی در بخش دیگری از این گفتگو با طرح این پرسش که جشنواره امسال چقدر در کنش گری فرهنگی کشور موثر بود؟ تصریح کرد: بنده صراحتاً عرض می کنم که این جشنواره حتی ۲-۳ درصد هم در کنش گری فرهنگی کشور موثر نبود! واقعاً کدامیک از این فیلم ها قابلیت ارزش گذاری دارند؟ ژانر دفاع مقدس که همیشه بوده، اینکه مدیران فرهنگی و سینمایی راجع به خاص بودن این جشنواره صحبت کردند بر اساس چه کانسپت و رویکردی بوده است؟
محمدی سپس با اشاره به برخی فیلم های حاضر در جشنواره فجر چهل و یکم تصریح کرد: فیلمی مانند «چرا گریه نمی کنی؟» یک فاجعه بود! واقعاً چه کسی به این فیلم مجوز ساخت داده؟ مگر چنین چیزی ممکن است که کسی دست معشوقه اش را بگیرد و آن را در کنار زنش بیاورد و با هم خوش و بش کنند؟ آیا این از نظر مدیران فرهنگی معنای خانواده را می دهد؟ آیا این رفتار با فرهنگ ایرانی-اسلامی در تضاد نیست؟ حالا بماند که شخصیت اصلی فیلم دچار پوچ گرایی شده بود که در دین ما این امر طرد شده است.
این استاد دانشگاه متذکر شد: به راستی چطور چنین فیلمنامه ای از فیلتر شورای پروانه ساخت عبور کرده است؟ چقدر و تا چه زمانی قرار است ما در سینمای کشورمان فیلم های تکراری و مشابهی مانند «روایت ناتمام سیما» ببینیم؟ این فیلم ها قرار است چه دستاوردی برای سینمای ما داشته باشد؟
وی تأکید کرد: چرا در فیلم های این دوره از جشنواره مبحث مهم ارزش گذاری زن که مورد تأکید مقام معظم رهبری است دیده نشد؟ این جشنواره برای دهه نسل دهه ۸۰ چه دستاوردی داشت؟ به درد کدام خانواده اصیل ایرانی می خورد؟
محمدی افزود: گویا مدیران فرهنگی فراموش کرده اند که سینما محل تفریح و ارزش گذاری است! باید فرهنگ کشور در سینما ترسیم شود، باید بچه ها از سینما یاد بگیرند اما افسوس که بخش اعظمی از فیلم هیا ما بدآموزی دارد و بنده به عنوان یک مادر هرگز دوست ندارم بچه ام چنین فیلم هایی را ببیند.
وی با طرح چند پرسش از مدیران سینمایی ادامه داد: این حجم لخت شدن هنرپیشه های مرد در فیلم ها چه بود؟ چه ارزش افزوده ای داشت؟ آقای خزاعی کجای این سینمایی که در جشنواره فجر چهل و یکم نشان دادید فرهنگی است؟ ما در سینمای دفاع مقدس هم وقتی در جبهه رزمندگان مجروح را می دیدم اینطور لخت نبودند که در فیلم های امسال این حجم از لخت شدن را دیدیم! این حجم از بدحجابی خانم ها در فیلم ها چه معنایی داشت؟ رویه اصلاحی شما در سینما کجا بود که ما متوجه نشدیم؟ آقای خزاعی قرار است این فیلم ها با همین وضعیت اکران عمومی شوند؟
محمدی در پایان این گفتگو افزود: شما می توانستید تعداد فیلم های کمتری را به جشنواره راه بدهید اما آن آثار مطلوب جامعه باشند؛ در آن صورت می شد گفت که جشنواره ای که برگزار کردید رخدادی فرهنگی است!
سینماپرس : مراسم هفتمین سالگرد زنده یاد فرجالله سلحشور هنرمند انقلابی با حضور جمعی از هنرمندان بر سر مزار وی در امامزادگان سیدجعفر و حمیده خاتون باغ فیض برگزار شد.
سینماپرس: محسن برمهانی معاون سیما در پیامی درگذشت شهرام عبدلی هنرمند مردمی را تسلیت گفت.
به گزارش سینماپرس، متن پیام تسلیت محسن برمهانی معاون سیما بدین شرح است:
انا لله و انا الیه راجعون
مرحوم شهرام عبدلی، از هنرمندان مردمی و همکاران خوب ما در تولیدات نمایشی سیما بود و نقش آفرینیهایش در خاطرات مردم خواهد ماند. در کارنامه مرحوم عبدلی، فهرست قابل توجهی از مجموعه های تلویزیونی دیده می شود که برخی ازجمله «مختارنامه»، «سالهای مشروطه»، «تبریز در مه»، «طفلان مسلم»، «معمای شاه» و …جزو آثار فاخر و راهبردی رسانه ملی هست.
این جانب مراتب تسلیت خود را به خانواده محترم این هنرمند و جامعه رسانهای و هنری کشور ابراز داشته و برای آن عزیز سفر کرده علوّ درجات را از درگاه حق مسألت دارم
حسن روحالامین جدیدترین نقاشی خود را با عنوان «ققنوس» به روح بلند فرمانده شجاع شهید قریب رضا دارابی تقدیم کرد.
آلبوم «به معنی بسی» به آهنگسازی احسان جوکار و خوانندگی علی انصاری در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایران طی روزهای اخیر در دسترس شنوندگان و علاقهمندان موسیقی ایرانی قرار گرفت.
سینماپرس: به مناسبت هفتمین سالگرد درگذشت هنرمند انقلابی فرج الله سلحشور جمعی از هنرمندان بر سرمزار وی واقع در امامزادگان سیدجعفر و حمیده خاتون باغ فیض، یاد و خاطر این هنرمند قرآنی را گرامی داشتند.
به گزارش سینماپرس در ابتدای این برنامه محمود گبرلو منتقد پیشکسوت سینما با بیان اینکه سلحشور از پیشکسوتان فعالیت هنری ارزشی در قبل و بعد از از انقلاب بوده است عنوان کرد: سلحشور از افرادی بود که پیام امام را مبنی بر اینکه ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم به خوبی پیگیری نمود.
در ادامه این برنامه جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی و کارگردان سینما اظهار داشت: زنده یاد فرج الله سلحشور در همه عمرش تلاش کرد معارف الهی را با زبان هنر عرضه کند. او یک هنرمند مسجدی بود و کار هنری اش را از مسجد شروع کرد.
وی یادآور شد: او در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی علیرغم همه سختی ها و دشواری ها تئاتر «ایوب» را روی صحنه برد؛ بنده به خاطر دارم که برخی افراد در آن دوران کارهایی کردند که ایشان نتواند در حوزه هنری نمایش خود را اجرا کند و به همین علت او مجبور شد کارش را به تالار مولوی ببرد. بعدها زنده یاد سلحشور در حسینیه حضرت امام خمینی (ره) نیز این کار را به اجرا برد که یک نقطه عطفی در زندگی هنری اش ایجاد کرد چرا که این اثر با تأیید حضرت آقا روبرو شد و همین موجب گردید تا بعدها این تئاتر بدل به سریال شود.
شمقدری با بیان اینکه زنده یاد سلحشور در طول دوران کاری اش با بی مهری های زیادی روبرو بود اظهار داشت: یادم می آید یک سال در جشنواره ای من داور بودم و زنده یاد سلحشور فیلمی را ارائه داده بود و بقیه داوران به جز بنده او را مسخره می کردند و نمی خواستند فیلمش را ببینند و در واقع قصد داشتند ندیده فیلم را بزنند اما من مانع از این اتفاق شدم.
این مدیر فرهنگی مقاومت زنده یاد سلحشور را دلیل جهانی شدن این هنرمند دانست و در این باره متذکر شد: تلاش وی برای ترسیم سینمای قرآنی بسیار ستودنی بود. بنده صریحاً عنوان می کنم که همه ما که اینجا به یاد وی دور هم جمع شده ایم باید مطالبه گر باشیم که سینمای قرآنی ادامه پیدا کند.
وی تأکید کرد: اخیراً شنیده ام به فضل الهی قرار است سریال «حضرت موسی (ع)» آغاز شود؛ البته همواره مسئولان و مدیران در رابطه با چنین تولیداتی کوتاهی می کنند و این بلیه ای است که از اول انقلاب به شدت آن را شاهد بودیم و این جمع حاضر همه چوب عدم حمایت مسئولان را خورده اند. اما همه ما که امروز در هفتمین سالگرد رحلت این مرد بزرگ اینجا جمع شدیم و می دانیم روح ایشان ناظر جمع ما است به او می گوییم تلاش می کنیم تا مسیرش را ادامه دهیم و به رغم کارشکنی ها و عدم حمایت هایی که وجود دارد نمی گذاریم مسیر او بی تحرک باقی بماند.
شمقدری در بخش پایانی اظهارات خود تصریح کرد: من امیدوارم سریال «حضرت موسی (ع)» به همان مدلی که ایشان دنبالش بود ساخته شود! همه ما می دانیم اهمیت زندگی حضرت موسی (ع) درست جایی است که می خواهد حکومت تشکیل دهد و قوم بنی اسرائیل با او مقابله می کند. کلیدی ترین و استراتژیک ترین زمان در زندگی حضرت همین جا است و نباید اینطور باشد که خدای ناکرده بخش اول سریال ساخته شود و بعداً دیگر این بخش های مهم و کلیدی به تولید نرسد. این زنگ خطری است که صدای آن شنیده می شود و مسئولان باید تدبیر ویژه ای برای این اتفاق داشته باشند و مانع از عدم تولید این بخش استراتژیک شوند. قطعاً ارزش معنوی این سریال برای مرحوم سلحشور محفوظ است و بار دیگر همه ما در اینجا به او تعهد می دهیم که در همان خط و مسیری که او می رفت حرکت کنیم.
روح الله:
جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی و کارگردان سینما در ابتدای این مراسم اظهار داشت: زنده یاد فرج الله سلحشور در همه عمرش تلاش کرد معارف الهی را با زبان هنر عرضه کند. او یک هنرمند مسجدی بود و کار هنری اش را از مسجد شروع کرد.
وی یادآور شد: او در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی علیرغم همه سختی ها و دشواری ها تئاتر «ایوب» را روی صحنه برد؛ بنده به خاطر دارم که برخی افراد در آن دوران کارهایی کردند که ایشان نتواند در حوزه هنری نمایش خود را اجرا کند و به همین علت او مجبور شد کارش را به تالار مولوی ببرد. بعدها زنده یاد سلحشور در حسینیه حضرت امام خمینی (ره) نیز این کار را به اجرا برد که یک نقطه عطفی در زندگی هنری اش ایجاد کرد چرا که این اثر با تأیید حضرت آقا روبرو شد و همین موجب گردید تا بعدها این تئاتر بدل به سریال شود.
شمقدری با بیان اینکه زنده یاد سلحشور در طول دوران کاری اش با بی مهری های زیادی روبرو بود اظهار داشت: یادم می آید یک سال در جشنواره ای من داور بودم و زنده یاد سلحشور فیلمی را ارائه داده بود و برخی می خواستند با استهزا کار ارزیابی و با آن برخورد کنند و نمی خواستند فیلمش را ببینند و در واقع قصد داشتند ندیده فیلم را بزنند اما من مانع از این اتفاق شدم.
این مدیر فرهنگی مقاومت زنده یاد سلحشور را دلیل جهانی شدن این هنرمند دانست و در این باره متذکر شد: تلاش وی برای ترسیم سینمای قرآنی بسیار ستودنی بود. بنده صریحاً عنوان می کنم که همه ما که اینجا به یاد وی دور هم جمع شده ایم باید مطالبه گر باشیم که سینمای قرآنی ادامه پیدا کند.
وی تأکید کرد: اخیراً شنیده ام به فضل الهی قرار است سریال «حضرت موسی (ع)» آغاز شود؛ البته همواره مسئولان و مدیران در رابطه با چنین تولیداتی کوتاهی می کنند و این بلیه ای است که از اول انقلاب به شدت آن را شاهد بودیم و این جمع حاضر همه چوب عدم حمایت مسئولان را خورده اند. اما همه ما که امروز در هفتمین سالگرد رحلت این مرد بزرگ اینجا جمع شدیم و می دانیم روح ایشان ناظر جمع ما است به او می گوییم تلاش می کنیم تا مسیرش را ادامه دهیم و به رغم کارشکنی ها و عدم حمایت هایی که وجود دارد نمی گذاریم مسیر او بی تحرک باقی بماند.
شمقدری در بخش پایانی اظهارات خود تصریح کرد: من امیدوارم سریال «حضرت موسی (ع)» به همان مدلی که ایشان دنبالش بود ساخته شود! همه ما می دانیم اهمیت زندگی حضرت موسی (ع) درست جایی است که می خواهد حکومت تشکیل دهد و قوم بنی اسرائیل با او مقابله می کند. کلیدی ترین و استراتژیک ترین زمان در زندگی حضرت همین جا است و نباید اینطور باشد که خدای ناکرده بخش اول سریال ساخته شود و بعداً دیگر این بخش های مهم و کلیدی به تولید نرسد. این زنگ خطری است که صدای آن شنیده می شود و مسئولان باید تدبیر ویژه ای برای این اتفاق داشته باشند و مراقب باشند مبادا در فرآیند تولید این بخش مهم و استراتژیک کنار گذاشته شود. قطعاً ارزش معنوی این سریال برای مرحوم سلحشور محفوظ است و بار دیگر همه ما در اینجا به او تعهد می دهیم که در همان خط و مسیری که او می رفت حرکت کنیم.
در ادامه این مراسم فرزند زنده یاد سلحشور نیز در سخنان کوتاهی اظهار داشت: پدر تبلیغ دین را شاکله اصلی کارش می دانست و معتقد بود برای اینکه فایده ای داشته باشد باید در سینما برای دین کار کند. بنده نیز معتقدم وظیفه سینما این است و اگر جز این برود راهش خطا است.
وی تأکید کرد: اگر کسی بخواهد در راه خدا کوشش کند قطعاً درها برایش باز می شود و آن شخص را به سمت درست هدایت می کند. ما این معنا را در زندگی پدر می دیدیم. ایشان پیش بینی نسبت به آینده نداشتند اما راه ها برای شان باز می شد. من می خواهم این نکته را عنوان کنم که بچه های مذهبی و دینی باید این مسیر را بروند و نباید از عواقب ترسناک هراس داشته باشند.
در پایان این مراسم نیز سیداحمد میرعلایی تهیه کننده سینما و مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی در سخنانی خطاب به حاضرین گفت: اگر انسان به راهی که می رود اعتقاد داشته باشد خود حضرت حق قطعاً پشتیبانی اش می کند. یکی از کسانی که به عینه در زندگی و کارش دیدم که همواره پشتیبانی می شد مرحوم سلحشور بود.
وی ادامه داد: او به کارهایی که انجام می داد به تمام معنا ایمان داشت. نکته اینجا است که اگر ایمان نباشد هیچ کاری به ثمر نمی رسد. باید برای کار قرآنی و دینی ایمان اولیه داشت. سریالی مثل «اصحاب کهف» یا «یوسف پیامبر (ع)» شاید از نظر امکانات آثار ضعیفی باشند اما توانستند به واسطه ایمان قلبی زنده یاد سلحشور برد جهانی پیدا کرده و در کل دنیا دیده شوند و مورد توجه قرار بگیرند.
میرعلایی یادآور شد: بنده به یاد دارم بازخوردهایی که برای این سریال ها می آمد عجیب بود! از مراکش گرفته تا آفریقا و ترکیه و… همه دنبال این سریال ها بودند. من در بازارهای جهانی شنیدم سراغ می گیرند کار بعدی گروه یوسف چیست! این یعنی علاقمند هستند و این فیلمساز را دنبال می کنند.
این مدیر فرهنگی تأکید کرد: افسوس که ما حتی در عرصه عرضه هم جدیت لازم نداشتیم. باعث تأسف است که ما بلد نیستیم چطور اقتصاد هنر را بچرخانیم و پول دربیاوریم. حضرت آقا چند سال قبل صحبتی کردند و فرمودند در تئاتر ایوب نکاتی را متوجه شدم که در مدت مطالعه ام در رابطه با زندگی این حضرت به آن توجه نکرده بودم. این نشان دهنده آن است که هنر بسیار موثر است.
وی در پایان این گفتگو افزود: مسئولان امر آنقدر که باید به فکر نیستند و فقط می خواهند کارنامه خود را پربار کنند. آدم دلسوز کم داریم. سلحشور از خودگذشتگی کرد. آوازه فرج در دنیا پیچیده است و این است که می تواند یک هنرمند را ماندگار کند.
در این برنامه هنرمندانی همچون جواد شمقدری، حسین طلابیگی، سیداحمد میرعلایی، قربان محمدپور، احمد فراهانی، مهدی عظیمی، عطاءالله سلمانیان، علی غفاری، محمود گبرلو، اکبر حر، روح الله شمقدری و … به همراه خانواده مرحوم فرج الله سلحشور حضور بهم رساندند.