پوستر یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران منتشر شد
پوستر یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران درحالی که تنها چند ساعت تا گشایش رسمی این رخداد هنری زمان باقی است، منتشر شد.
پوستر یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران درحالی که تنها چند ساعت تا گشایش رسمی این رخداد هنری زمان باقی است، منتشر شد.
پوستر یازدهمین دوسالانه ملّی نگارگری ایران در حالی که تنها چند ساعت تا گشایش رسمی این رخداد هنری زمان باقی است، منتشر شد.
سینماپرس: دبیر شورای صنفی نمایش در اظهاراتی التقاطی مدعی شد: بعضی وقتها حواسمان نیست که سینما یک صنعت است و سینمای یک کشور صرفاً با ۵ یا ۱۰ فیلم فاخر و ارزشمند، دوام پیدا نمیکند. صنعت سینما فیلم تجاری مبتذل هم نیاز دارد!
به گزارش سینماپرس، روزنامه خراسان با همایون اسعدیان کارگردان سینما در باره حال و روز کنونی سینمای ایران مصاحبه کرده است.
بخشی از این مصاحبه را می خوانید:
سینما مدتهاست که حال خوبی ندارد. با این که فیلم تولید میشود، ولی خیلی از فیلمها با استقبال مواجه نمیشود. شما مشکل اصلی سینما را چه میدانید؟
این قضیه به چند سال پیش برمیگردد که شیوع کرونا در جهان، در خیلی از حرفهها یک سکته ایجاد کرد و در سینما هم همینطور. در ایران هم سالنها تعطیل شد و پلتفرمها رشد کردند. خود به خود مخاطب عادت کرد تا فیلم را در نمایش خانگی ببیند. بعد از ۲ سال کرونا، طبیعتا بازگشت به گذشته زمان میبرد، اما تماشاگر متوجه شد که خیلی از فیلمها را میتواند در خانهاش ببیند و چرا به سالن سینما برود؟ من همان موقع هم در گفتوگوهایم مطرح میکردم که سینما از بین نخواهد رفت، بلکه شکل جدیدی به خود خواهد گرفت. دیگر وقتی آدمها از خانه خارج میشوند و یک سفر شهری میروند تا یک فیلم را ببینند، باید فیلمی باشد که در صفحه تلویزیون، نمیشود خوب دید و باید حتما در سالن سینما دیده شود. تعداد زیادی از فیلمها به سمت نمایش آنلاین در پلتفرمها سوق پیدا میکنند، که اتفاقا بد هم نیست.
بعد از کرونا، به تدریج سینما داشت روی غلتک میافتاد که بحرانهای اقتصادی شدید و اتفاقات چند ماهه اخیر کشور، سکته دوبارهای ایجاد کرد. به هر روی، حال آدمها خوب نیست و خیلیها در وضعیتیاند که ترجیح میدهند برای این که آرامش داشته باشند، در خانه باشند و به سینما نروند. به همین دلیل با افت خیلی شدیدی روبهرو شدیم و الان تقریباً یک ماه است که دوباره کمکم بهتر میشود. نمیگویم به ۲-۳ سال پیش و قبل از کرونا برگردد، اما امیدوارم بتواند مسیر صعودی خودش را طی کند. البته با این شرایط اجتماعی، افت فیلمها هم بوده است. اطلاعاتی که من دارم، میگوید خیلی از فیلمها ممکن است نتوانند در سال آینده گیشه خیلی گرمی را ایجاد کنند. بعضی وقتها حواسمان نیست که سینما یک صنعت است و سینمای یک کشور صرفاً با ۵ یا ۱۰ فیلم فاخر و ارزشمند، دوام پیدا نمیکند. صنعت سینما فیلم تجاری مبتذل هم نیاز دارد. اگر شما بخواهید سالنهای سینما را حفظ کنید تا بتوانند فیلمهای فاخر را نمایش دهند، نیاز است به نوعی از فیلمها که خیلیها ممکن است دوست نداشته باشند، اما میتواند مخاطب زیادی داشته باشد و چرخ اقتصادی سینما را به گردش دربیاورد.
در همه دنیا هم همینطور است؟
بله، در سینمای آمریکا هم اگر در سال هزار فیلم ساخته میشود، شاید از آنها ۱۰ یا ۲۰ فیلم شاخص بشود بیرون کشید و بسیاری از فیلمها صرفاً برای حفظ صنعت و اقتصاد سینما ساخته میشود. در ایران متأسفانه نگاه بدی به این قضیه وجود دارد و حتی یک نگاه هست که میگوید اگر ما در طول سال فقط ۱۰ فیلم فاخر تولید کنیم، کفایت میکند و نباید فیلم دیگری بسازیم! اینطور میتوانید بگویید ۱۰ فیلم فاخر داریم، اما دیگر چیزی به عنوان صنعت سینما نداریم. سالنها نابود خواهد شد، مگر این که سالنهای سینما هم یارانه بگیرند و اصلاً پول داده شود تا خالی باشند.
اوایل کرونا پول میدادند.
بسیار اندک بود. اکثر سالنهای سینما الان با مشکل اقتصادی شدید روبهرو هستند. افزایش هزینههای سینما سرسامآور است، در حالی که افزایش قیمت بلیت سینما نداشتیم. فکر میکنم امسال مجبوریم افزایش قیمت بلیت را داشته باشیم.
همین ۴۵ هزار تومان هم خیلی گران است!
در شرایطی که حداقل هزینه تولید یک فیلم از ۳ میلیارد تومان به ۱۰ میلیارد تومان رسیده، هزینه مثلا یک لامپ سالن سینما ۱۰ برابر شده و نرخ دلار ۵۰ هزار تومان را هم رد کرده است، انتظار این که سالنهای سینما با بلیت ۴۵ هزار تومانی ادامه دهند، عملاً به معنای تعطیلی سینماهاست. باید بلیتهای شناور را که چند ماه پیش انجام دادیم، محکم پیگیری کنیم و امکان فیلم دیدن را در بعضی سئانسها با قیمت زیر ۴۰ هزار تومان برای تماشاگر فراهم کنیم و در بعضی سئانسها این امکان را فراهم کنیم که بلیت حتی با ۲ برابر این قیمت فروخته شود. الان نمیخواهم اسم از سینمایی بیاورم، اما شاید برایتان عجیب باشد که بدانید بخشی از سینماهای مناطق مرفه در روزهای نیمبها فروش بسیار پایینی دارند، چون برای خیلی از مراجعان آن، زشت است که بخواهند با بلیت نیمبها فیلم ببینند! باید حواسمان به تنوع سینماها در جغرافیای شهری باشد و توجه کنیم که بعضی مخاطبان برای تئاترهای لالهزاری به راحتی ۱۵۰ یا ۲۰۰ هزار تومان پول بلیت میدهند و آنها هیچ مشکلی برای بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما ندارند. قشری هم نمیتواند این ارقام را پرداخت کند و ما باید کاری کنیم که کسی بتواند با ۲۰ هزار تومان فیلم ببیند و عدهای هم که امکانش را دارند، با ۸۰ هزار تومان فیلم ببینند. به طور کلی نگه داشتن قیمت روی ۴۵ هزار تومان در کشوری که روزبهروز قیمت همهچیز بالا میرود، به معنی تعطیلی صنعت سینماست.
آمار مجوزهای صادره دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بهمنماه ۱۴۰۱ اعلام شد.
سینماپرس: آمار مجوزهای صادره دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بهمنماه ۱۴۰۱ اعلام شد.
به گزارش سینماپرس، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بهمنماه ۱۴۰۱، مجوز ۲۳۹ تک آهنگ، ۱۷ آلبوم موسیقی، هفت نماهنگ و هشت تأسیس و تمدید استودیوی صدابرداری و مراکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری را صادر کرده است.
در میان تکآهنگهای مجوز گرفته، ۲۰۰ اثر در ژانر موسیقی پاپ، ۱۱ اثر در ژانر موسیقی سنتی، ۱۵ اثر در ژانر موسیقی تلفیقی، شش اثر در ژانر موسیقی نواحی، سه اثر در ژانر موسیقی کلاسیک، سه اثر در ژانر موسیقی الکترونیک و یک سرود تولید شدهاند.
در بخش آلبومها نیز، مجوز شش آلبوم موسیقی سنتی، چهار آلبوم موسیقی پاپ، چهار آلبوم موسیقی تلفیقی، دو آلبوم موسیقی نواحی و یک آلبوم موسیقی کلاسیک در بهمن ماه صادر شده است.
در بخش نماهنگها یک نماهنگ در گونه موسیقی سنتی و شش نماهنگ در گونه موسیقی پاپ مجوز گرفتهاند.
برای این آثار مجوز انتشار صادرشده و زمان انتشار آن در اختیار مالک اثر است.
در این ماه ۸ مجوز اجرای صحنهای نیز صادر شد و دفعات اجرای صحنهای در بهمنماه نیز به ۱۹ اجرا رسید.
با توجه به تفویض اختیار در بخش اجرای صحنهای به اداره کل ارشاد استانها، این آمار فقط مربوط به مجوزهایی است که توسط دفتر موسیقی صادرشده است.
نهمین نشست از سلسله نشستهای بازیابی که بخش دوم «مداخله نهادهای هنری در صورتبندی امروز و فردا»است، در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
سینماپرس: بهروز افخمی تهیه کننده و کارگردان سینما در آستانه روز بزرگداشت مقام شهدا در خصوص اهمیت پرداختن به زندگی شهدا در سینما و تلویزیون گفت: پرداختن به شخصیت های بزرگ و ملی هر کشور در سینما بسیار مهم است و آنطور که شاهدیم این اتفاق در اغلب کشورهای صاحب صنعت سینما دیده می شود اما اولویت فیلمنامه و داستان خوب است و ما باید با فیلمنامه و داستان خوب و محکم سراغ تولید فیلم برای شهدا برویم.
این فیلمساز و نماینده دور ششم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من شخصا با برخی مفاهیم و واژه ها که این روزها باب شده نظیر سینمای استراتژیک و… چندان آشنا نیستم و معتقدم پرداختن به هر موضوع و فیلمی باید جزو علایق و تفکرات هر سینماگری باشد.
وی ادامه داد: کسی که می خواهد در خصوص شخصیت های بزرگ مانند شهدا مبادرت به فیلمسازی کند باید دغدغه داشته باشد؛ بی تردید اگر فیلمساز دغدغه داشته باشد به سمت تولید اثر جذب می شود و نباید به زور به واسطه برخی اصطلاحات کسی برای تولید اثری پیش قدم شود.
مجری برنامه سینمایی «هفت» خاطرنشان کرد: زندگی نامه سازی در دنیا بسیار اهمیت دارد و یکی از با دوام ترین ژانرها در سینما است؛ ما همین حالا در آمریکا شاهد هستیم که همچنان برای شخصیت های مهم و موثرشان فیلم می سازند و این آثار اتفاقا با استقبال خوبی هم روبرو می شود از این رو اهمیت پرداختن به شخصیت های بزرگ نظیر شهدا در سینما و تلویزیون امری ثابت شده و ضروری است اما همانطور که پیش تر عنوان کردم این کار باید با دغدغه قلبی و فیلمنامه خوب رخ بدهد نه به واسطه برخی اصطلاحات!
کارگردان فیلم های سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و «فرزند صبح» در پایان این گفتگو متذکر شد: برای من به عنوان یک فیلمساز همیشه دغدغه قلبی ام مهم بوده؛ خوشبختانه دغدغه های من برخلاف آیین و عقاید جامعه و کشورمان نیست و از این رو با ذوق و جان و دل مبادرت به تولید آثارم می کنم. من معتقدم پرداختن به هر موضوع و سوژه ای باید آگاهانه و با تعمق باشد. ما وقتی می خواهیم برای شهدا کار بکنیم باید با آگاهی و تفکر و دغدغه قلبی جلو برویم نه بر اساس برخی کلیدواژه ها مانند سینمای استراتژیک! بی تردید اگر این اتفاق رخ بدهد سینمای دفاع مقدس ما متحول خواهد شد.
لوستر اثر «جاکومتی» که در یک عتیقهفروشی پیدا شده بود در یک حراجی چند میلیون دلار فروخته شد.
کارگاههای تصویرسازی رضوی در چهار بخش پوستر، تصویرسازی، کارتون و پرچم و کتیبه در جوار حرم متبرک امامزاده صالح (ع) برگزار شد.
دومین روز از برگزاری نمایشگاه صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) در محل نمایشگاه بینالمللی تهران با برگزاری دو نشست با محوریت «نقش سامانههای توصیهگر محتوا در تجربه بر خط کاربران» و «هوش مصنوعی و فناوریهای جدید توسعه صنعت رسانه و بازوی کمکی تنظیمگر» و صحبتهای سعید مقیسه رئیس ساترا و محسن قائمینسب قائم مقام این سازمان همراه بود.
تشکیل شورای راهبری مجمع رصتا با حضور نمایندگان سرویسهای دارای مجوز
سعید مقیسه در سخنانی از تشکیل شورای راهبری مجمع رصتا با حضور نمایندگان سرویسهای دارای مجوز برای حل و فصل مشکلات موجود در پلتفرمها و ارتقا فعالیت آنها در فضای مجازی خبر داد.
به گفته مقیسه، این شورا از کمیتههایی تشکیل خواهد شد که میتوان به کمیته حمایت، کمیته محتوایی، کمیته مربوط به مقررات، کمیته جهت رفع اختلاف بین سکوها و … اشاره کرد.
کمیته محتوایی یکی از کمیتههای زیر مجموعه شورای راهبری مجمع رصتا
کمیته محتوایی شامل در اختیار قرار دادن محتوای صداوسیما به سکوهای دارای مجوز از ساتراست که به گفته رئیس ساترا تا الان بیش از ۹۰۰ قسمت فیلم و سریال پخش شده است.
کمیته مقررات یکی از کمیتههای زیر مجموعه شورای راهبری مجمع رصتا
کمیته مربوط به مقررات از این جهت شکل میگیرد که مقررات روز به روز تغییر میکند و لازم است ساترا به عنوان نهاد تنظیمگر با استناد به قوانین و تخلفات رخ داده از سوی سکوها، مرزهای قوانین و تولید محتوا در فضای مجازی را به متخلفین گوشزد کند.
کمیته رفع اختلاف یکی از کمیتههای زیر مجموعه شورای راهبری مجمع رصتا
کمیته رفع اختلاف بین سکوها همانند شورای حل اختلاف میماند که وقتی بین سکوها یا یک سکو با یک ارگان حاکمیتی و … اختلاف حقوقی به وقوع پیوست، یک نماینده از این صنف در کمیته حضور مییابد و قبل از اینکه پای سکوها به دادگاه باز شود، با حمایت ساترا اختلافات حقوقی در جمعهای کارشناسانه حل و فصل میشود.
نیاز به قانون در حوزه تخلفات رخ داده از سوی سکوها
پیش از این پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما درباره تنها مشکل حقوقی ساترا به عنوان نهاد تنظیمگر رسانههای صوت و تصویر فراگیر گفته بود، آنجایی ما دچار نقص هستیم و نیاز به قانون داریم، موضوع تخلفات است. چراکه باید مشخص شود اگر تخلفی رخ داد، دستگاه قضایی باید به چه شکلی با آن برخورد کند.
به گفته رئیس رسانه ملی، به همین دلیل در کمیسیون تلفیق حکمی برای تعیین قانون تخلفات آمده که امیدواریم با کمک مجلس شورای اسلامی بتوانیم از این نقیصه هم عبور کنیم. با این حال، این بدان معنا نیست که اصل تنظیمگری سازمان صداوسیما و ساترا در حوزه تصویر و فراگیر در فضای مجازی نیاز به قانون دارد.
محمدصادق افراسیابی، معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا هم درباره نحوه حمایت یا برخورد ساترا با تخلفات سکوها و بعد حمایتی این سازمان به خبرنگار ما گفته بود، اگر ما پشتوانه قانونی داشته باشیم خودبهخود این مشکلات و تخلفات رخ داده حل خواهد شد.
در بعد حمایتی نیازمند تدوین قانون هستیم
به گفته افراسیابی، آیا قرار نیست برای رسیدگی به تخلفات قانون داشته باشیم؟ حتماً باید این قانون وجود داشته باشد. البته جایگاه ساترا قانونی است و مشکلی در جایگاه این نهاد وجود ندارد. نحوه مجوزهای ما هم قانونی است. اما ما در نحوه رسیدگی به تخلفات مسئله داریم. اینکه کسی تخلف کرد، چگونه باید با او برخورد شود. در بخش حمایتی هم نیاز به قوانین داریم. اینکه معافیتهای مالیاتی به چه کسی تعلق بگیرد؛ بنابراین هم به دنبال قوانین حمایتی و هم قوانین نظارتی در ساترا هستیم.
یکی دیگر از ابعاد حمایتی که قرار است ساترا برای سکوهای دارای مجوز درنظر بگیرد و با اعلام رسمی رئیس سازمان صداوسیما همراه بود، خرید محتوای فاخر سکوها از سوی سازمان صداوسیماست که هم این محتواها روی آنتن پخش میشود، هم جنبه تبلیغاتی دارد.
خرید محتوای فاخر سکوهای دارای مجوز برای رسانه ملی
به گفته محسن قائمینسب قائممقام ساترا، رئیس رسانه ملّی رسماً اعلام کردند ما تولیداتی را که فاخر و قابلیت پخش در رسانه ملّی داشته باشد میخریم، پخش میکنیم و تبلیغشان هم میکنیم. ما حتی در کنار این نکته، چندی پیش اعلام کردیم که جزو مولفههای کاری ما هست تیزر پلتفرمها را میگیریم و در شبکههای رادیویی و تلویزیونی پخش میکنیم.
قائمینسب گفت: در همین نمایشگاه تقریباً روزی ۱۰ ساعت برنامه زنده رادیویی داریم و هر پلتفرمی که متقاضی باشد، میتواند در رادیو کارکرد پلتفرم یا سکوی خودشان را معرفی کند.
طبق اعلام مرکز اطلاعرسانی ساترا ۹۶ غرفه و ۱۱۷ شبکه، شرکت و سکوی دارای مجوز از ساترا در این نمایشگاه حضور دارند. زمان برگزاری نمایشگاه از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ بعدازظهر است که تا ۱۴ اسفند در سالنهای ۷ و ۲۷ نمایشگاه بینالمللی تهران میزبان علاقهمندان به این عرصه است.