X

بایگانی اسفند 17, 1401

دفتر سینمایی

باید می‌دیدید رسول ملاقلی‌پور با بودجه «گل‌های باوارده» چه فیلمی می‌ساخت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یادبود رسول ملاقلی‌پور کارگردان فقید سینما همزمان با اکران فیلم سینمایی «گل‌های باوارده» ‌ در جشنواره فیلم «مقاومت» برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت شامگاه ۱۵ اسفندماه در هفدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» به نمایش درآمد.

پس از نمایش فیلم انسیه شاه‌حسینی کارگردان سینما روی صحنه آمد و بیان کرد: وقتی فیلم را دیدم یاد سال ۶۰ افتادم که به عنوان گروه خبری ایرانی و خارجی به بازدید پالایشگاه نفت رفتیم آن زمان به دلیل یک اتفاق ما حس غرور کردیم و آن این بود که مسئولان پالایشگاه در جریان این بازدید فقط ایرانی‌ها را به داخل راه دادند. وقتی وارد پالایشگاه رفتیم دیدم دود غلیظی بلند از پالایشگاه بلند شده است از یکی از مسئولان پرسیدم این دود برای چیست و آنها گفتند ما از عمد این دود را ایجاد می‌کنیم تا عراقی‌ها فکر کنند پالایشگاه را زده‌اند و دوباره نیایند و پالایشگاه را بمباران نکنند.

وی در بخشی از این برنامه که به یاد رسول ملاقلی‌پور کارگردان فقید سینما برپا شده بود، بیان کرد: رسول ملاقلی‌پور اگر بودجه‌ای را که برای «گل‌های باوارده» صرف شده است، در اختیار داشت آنگاه می‌دید چه فیلمی می‌ساخت!

شاه‌حسینی مطرح کرد: من با رسول خیلی دوست بودم. او هر آنچه را می‌خواست به دست بیاورد به سختی به دست می‌آورد. آنهایی که او را نمی‌شناختند فکر می‌کردند او یک فرد عصبی است ولی او سراپا غریزه بود همین باعث شده بود که بچه‌ها این چیزها را از او به یاد داشته باشند وقتی آدم می‌خواهد کاری کند و ایده دارد ولی آموزشی ندیده مثل کشتی پر از آذوقه است که اگر به راه نیفتد کارایی او مشخص نمی‌شود رسول هم چنین بود او غریزه زیاد داشت ولی چون آموزش ندیده بود خیلی وقت‌ها دچار مشکل می‌شد مثل موزیسینی بود که نت بلد نبود. او حتی سیزیف را نمی‌شناخت اما شخصیت جالبی داشت.

این کارگردان اظهار کرد: رسول ملاقلی‌پور آدم زحمتکشی بود و عاشق کارش بود. در «هیوا» آن قسمتی که بچه‌ها به تفحص می‌پردازند پیشنهاد من بود، رسول با دنیای زنان بیگانه بود برای همین سعی کردم در نوشتن دیالوگ زنان کمکش کنم. مثلاً در «سفر به چزابه» خیلی کمکش کردم او هم البته سعی می‌کرد این کمک‌ها را جبران کند.

وی مطرح کرد: وصیتش این بود که کنار مادرش دفن شود، یادم است که خیلی از خواهرش یاد می‌کرد و مدام درباره او حرف می‌زد، روزی که داشتند رسول ملاقلی‌پور را دفن می‌کردند حواسم به خواهر او بود، دیدم که او صورتش را روی قبر رسول گذاشت و گفت رسول راحت شدی، نمی‌دانم چه گذشته تلخ و دردناکی داشتند که وقتی او فوت شد خواهرش می‌گفت راحت شدی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آئین رونمایی از صندوق توسعه فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی معتقد است که تشکیل صندوق «پروانه» سینمای کودک و نوجوان را پرفروغ می‌کند.

به گزارش سینماپرس، آئین رونمایی از صندوق توسعه فیلم‌های کودکان و نوجوانان با نام «پروانه» عصر روز گذشته دوشنبه ۱۵ اسفند در بنیاد سینمایی فارابی با حضور سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مجتبی شاهمرادی معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، حبیب ایل بیگی، حسین ریگی، سعید ترخانی، سعید خانی، نازنین پیرکاری، محمد حمزه‌ای و جمعی از فعالان هنری و سینمایی برگزار شد.

مجتبی شاهمرادی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در این مراسم به تشریح اقدامات انجام شده در حوزه فیلم‌های کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: خوشحالم که مجدداً چرخ جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان چرخید و امیدوارم سال آینده در اصفهان میزبان شما باشیم.

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان یادآور شد: تلاش کردیم با تأسیس صندوق توسعه فیلم‌های کودکان و نوجوانان «پروانه» و کمک دوستان سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی که انصافاً بر کار حسن نظارت داشتند، تغییر ویژه‌ای را در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایجاد کنیم تا فیلم‌های خوب و جذابی را در حوزه کودکان شاهد باشیم.

شاهمرادی با بیان اینکه تلاش ما این است که اصفهان را به قطب کودک و نوجوان در کشور تبدیل کنیم، تصریح کرد: برای تحقق این مساله تلاش داریم تا مجموعه رخدادهای برگزارشده در حوزه کودک و نوجوان به صورت پویاتری برگزار کنیم و جشنواره فیلم کودکان و نوجوان و جشنواره بین‌المللی نقاشی کودک و نوجوان (پوپک) از جمله ستون‌های آن هستند.

وی یادآور شد: چند سالی است شهر اصفهان به شبکه دوستدار کودک پیوسته است و در نتیجه تلاش می‌کنیم که در روح و کالبد شهر نگاه ویژه‌ای به آتیه‌سازان شهر داشته باشیم و از این بابت بسیار خوشحالم و طبیعتاً حضور ما در این صندوق به واسطه حضور گرم و پذیرش و فیلم‌های خوب شماست که کمک می‌کند که سینمای کودک همواره در ایران پررونق باقی بماند.

سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در این مراسم به تشریح جزئیات صندوق توسعه فیلم‌های کودک و نوجوانان پرداخت و گفت: سی و پنجمین جشنواره بین‌اللملی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در تاریخ ۱۰ تا ۱۶ مهر سال ۱۴۰۲ در شهر زیبای اصفهان برگزار خواهد شد و خوشحالم که امروز می‌توانیم از صندوق «پروانه» یا توسعه فیلم‌های کودکان و نوجوان رونمایی کنیم.

وی ادامه داد: ما اولین دغدغه‌مان این بود که جشنواره در خدمت و مقوم تولیدات آثار سینمایی کودکان و نوجوانان باشد. خاطرم هست در روزهایی ابتدایی که به اینجا آمده بودم، بارها بر این مساله تاکید کردم تمام بررسی‌های ما این بود که اگر بخواهیم جشنواره را بدون پشتوانه پایدار در حوزه سینمای کودک و نوجوان برگزار کنیم، صرفاً یک جشنواره با آثار جشنواره‌ای خواهد بود که ماحصل آن در حوزه اکران و برای مخاطب دستاورد قابل قبولی نخواهد بود.

جوادی تصریح کرد: طراحی صندوق توسعه فیلم‌های کودک و نوجوان یکی از مهمترین اقداماتی بود که برای برگزاری جشنواره بهتر و به‌سازی در این حوزه انجام دادیم. این صندوق با مشارکت شهرداری اصفهان، بنیاد سینمایی فارابی و مشارکت نهادهای سرمایه‌گذاری تلاش دارد تا یک زیرساخت پایدار برای توسعه سینمای پرمخاطب کودک و نوجوان ایجاد کند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: من امیدوارم که به پشتوانه این صندوق، سینمای کودک و نوجوان که در سال‌های گذشته کمی کم‌فروغ تر نسبت به دهه‌های گذشته شده است، پرفروغ شده و فیلم‌های تولید کنیم که مخاطب کودک ما راغب به دیدن آن آثار باشند و برای دیدن آن به سینماها بروند.

جوادی تصریح کرد: با افتتاح این صندوق که فراخوان آن بزودی منتشر خواهد شد، از دوستان می‌خواهیم که طرح‌ها و ایده‌ها و کارهای خود را برای صندوق بفرستند. این طرح‌ها و ایده‌ها در صندوق ارزیابی شده و ما برای منتخبین کمک‌هزینه‌ای را در نظر خواهیم گرفت که وجه اقتصادی و بازگشت‌پذیری سرمایه صندوق لحاظ خواهد شد چراکه رویه صندوق در راستای توسعه سینمای کودک و نوجوان بوده و صرفاً رویکرد حمایتی نخواهد داشت.

سرمایه‌گذاری در این صندوق ذخیره‌ای برای تداوم تولیدات سینمایی در حوزه کودک و نوجوان است که اگرچه این روزها با صندوق حداقلی روبه‌رو هستیم اما این مژده را باید بدهیم که با توافقی که بانک‌ها و برخی سرمایه‌گذاران شده است، به زودی این صندوق یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران حوزه کودک و نوجوان خواهد شد.

در این مراسم از آرم لوگو صندوق توسعه فیلم کودک و نوجوان رونمایی شد و در پایان نهالی نیز همزمان با روز درختکاری توسط اهالی سینمای کودک ونوجوان کاشته شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برخورداری ۱۲ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر از خدمات تأمین اجتماعی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با ارائه گزارشی به معرفی بیش از ۱۰ هزار از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآنی به سازمان بیمه تامین اجتماعی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سید مجید پور احمدی با تشریح جزئیات روند پیگیری، رایزنی ها و تفاهمنامه های امضا شده برای معرفی اعضای صندوق اعتباری هنر برای بهره مندی از بیمه تأمین اجتماعی، برخورداری از تسهیلات بیمه‌ای را از راهبردهای ایجاد امنیت خاطر برای خانواده فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت عنوان کرد و گفت: بیمه با ارزش بخشیدن به هنرمند و توجه به نیازهای او در نبود امنیت شغلی می‌تواند نقطه اتکایی برای ادامه فعالیت وی خصوصاً در شرایط سخت باشد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: صندوق اعتباری هنردر این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی تلاش کرد تا بر اساس برنامه سوم توسعه شرایطی به وجود آورد که با گسترش خدمات بیمه‌ای، فضایی امن و بدون دغدغه را برای تداوم فعالیت حرفه‌ای هنرمندان فراهم کند.

به گفته وی، معتقدیم این مهم تا اندازه‌ای می‌تواند به رفع دغدغه‌های قشر فرهیخته جامعه بیانجامد که خود زمینه ساز ایجاد انگیزش و خلق آثار هنری است.

مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به اینکه از ابتدای تأسیس این صندوق تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد افراد معرفی شده به سازمان تأمین اجتماعی حدود ۴۴ هزار نفر بود، اظهار کرد: با رایزنی، پیگیری و اقدامات انجام گرفته در دولت مردمی، با ایجاد ظرفیت های لازم برای افزایش معرفی شدگان به سازمان تأمین اجتماعی نسبت به سال های قبل، تعداد معرفی شدگان این صندوق به بیش از ۵۴ هزار نفر افزایش یافت. به عبارتی دیگر از زمان شروع به‌کار دولت سیزدهم قریب به ۱۲ هزار از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت از خدمات تأمین اجتماعی برخوردار شده اند.

پور احمدی گفت: برای نخستین بار در اسفند ماه سال جاری همزمان ۵ هزار و ۱۰۵ متقاضی به سازمان تامین اجتماعی معرفی شدند که در تاریخ صندوق بی سابقه بوده است.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر افزود: بیش از ۶۰ درصد از حق بیمه تأمین اجتماعی اعضای بیمه شده (معادل سالانه ۲۴۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱) توسط صندوق پرداخت می‌شود و به عبارتی دیگر صندوق ماهیانه ۴۲۴ هزار تومان به ازای هر بیمه شده به عنوان یارانه پرداخت می کند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: در سال ۱۴۰۱ سهم پرداختی صندوق برای هر بیمه شده با رشد ۵۷ درصدی از مبلغ ۲۷۰ هزارتومان به ۴۲۴ هزارتومان افزایش یافت و رقم قابل توجهی از بودجه دریافتی صندوق به یارانه بیمه تأمین اجتماعی اعضاء اختصاص یافت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کفه سنگین ترازو به سمت موسیقی پاپ


دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ماهانه آماری را از قطعات موسیقی که موفق به کسب مجوز شده‌اند منتشر می‌کند که البته در مقاطعی این فهرست با تاخیر منتشر شده یا اصلا منتشر نشده است. اما چند روز پیش اعلام آماری جدید از مجوزها و ژانرهای اختصاص یافته به آنها، پرسش برانگیز به نظر می رسید؛ چراکه در بین قطعات مجوز گرفته شده تنها ۱۱ اثر در ژانر موسیقی ایرانی و شش اثر در ژانر موسیقی نواحی بودند و این رقم در برابر ۲۰۰ قطعه موسیقی پاپ قرار می گرفت که در بهمن ماه خواستار انتشار بودند و مجوز گرفتند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس تکان دهنده از تهدید یک کودک


برنامه «عکس های تکان دهنده» از شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی در این قسمت به نمایش و بررسی عکسی از تهدید یک کودک فلسطینی توسط سربازان رژیم صهیونیستی می‌پردازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) حال و هوای نیمه شعبان گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر (عج) با عنوان «بهار تویی که می‌آیی» به مناسبت میلاد با سعادت امام عصر (عج) بامداد سه‌شنبه ۱۶ اسفند رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) بامداد سه‌شنبه ۱۶ اسفند و یک روز پیش از جشن نیمه شعبان، به مناسبت میلاد با سعادت امام عصر (عج) با شعار «بهار تویی که می‌آیی» رونمایی شد.

در توضیح «بهار تویی که می‌آیی» آمده است: «پایان این بی قراری بهشت است/ ‌ بهشتی که سرخوش ز دیدار یاری»

این دیوارنگاره محصول خانه طراحان انقلاب اسلامی است و طراحی گرافیک آن را رضا فراهانی، اصلاح رنگ و نور آن را محمد آقایی، طراحی نوشتارش را علی خلج و عکاسی ان را عبدالمجید قوامی انجام داده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / هشتمین فصل پاتوق فیلم کوتاه


سینماپرس : هشتمین فصل پاتوق فیلم کوتاه در نخستین جلسه با نمایش چهار فیلم کوتاه «بَدل»، «سقف کاذب»، «سایکو» و «نوشابه مشکی» عصر دوشنبه ۱۵ اسفند با حضور فریدون جیرانی به‌ عنوان کارشناس ویژه در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«انتظار» باور اجتماعی و امیدآفرینی که جای آن همچنان در عرصه فرهنگ و هنر خالی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «مردم ایران» به درستی دریافته‌اند که بخش اعظم از گرفتاری و مشکلات معیشتی امروز محصول عقب‌ماندگی کشور در دهه نود و تعطیلی نسبی مسائل اقتصادی در برخی سال‌های این دهه است. مشکلاتی که قطعا در زمان خود قابل حل بود و با یک مدیریت صحیح انقلابی می‌توانست به گونه‌ای اقدام شود که امروزه به کوهی از مشکلات بر روی هم انبار گشته، مبدل نشود! اما عموم این مشکلات لاینحل ماند و با ادعای «شرایط تحریمی کشور» مورد توجیه واقع شد!

حسین پورقادری/ «انتظار» از جمله کلیدواژه‌های بسیار مهم و اصلی در فهم دین و حرکت اساسی و عمومی و اجتماعی امت اسلامی به سمت اهداف والای اسلام است. کلیدواژه‌ای «امیدآفرین» که در «تفکر اسلام ناب» تنها محدود به تصویرسازی و تخیل «آرمان‌شهر» (Utopia) نمی‌شود و وقوع یک آینده‌ حتمی و قطعی را به واسطه «ظهور» امام و رهبری نوید می‌دهد که در همین زمان زیست می‌کند و «حیّ و حاضر» است. انسانی که به عنوان «حجت خدا» تولد یافته و اکنون وجود دارد و حضور دارد و در بین مردم است.


«انتظار» باور اجتماعی و امیدآفرینی که جای آن همچنان در عرصه فرهنگ و هنر خالی است


«انتظار فرج» اگر چه موجب ایجاد «قوت قلب» برای انسان در هر جامعه‌ای می‌شود اما امروز بیش از هر زمانی در عرصه فرهنگ و هنر مغفول و مورد بی‌مهری واقع شده و در این راستا توجه و مرور چند نکته ضرورت دارد:

۱/ اعتقاد به حضور و عرض ارادت به ساحت وجودی «امام عصر علیه السلام» از جمله موضوعاتی است که با خمیره وجودی اکثریت ایرانیان عجین شده و قرن‌هاست که به عنوان یکی از اصلی‌ترین معتقادات عمومی در جامعه ایران مورد شناسایی واقع می‌شود. با این همه مرور آثار و تولیدات هنری و بالاخص فیلم‌ها و سریال‌های تولید شده در طی ۴۴ سال اخیر نشان می‌دهد که نه تنها هیچ اقدام مناسبی در جهت بسط و اشاعه این مهم به زبان هنر صورت نگرفته است، بلکه حتی انعکاس این «باور اجتماعی» با نوعی بایکوت و تحریم در عرصه فرهنگ و هنر همراه بوده است.


«انتظار» باور اجتماعی و امیدآفرینی که جای آن همچنان در عرصه فرهنگ و هنر خالی است


۲/ اگر چه تفکر «انتظار» در تمامی مذاهب اسلامی و حتی در سایر ادیان از موضوعیت جدی برخوردار است. تفکری که شدت و ضعف در میزان برخورداری صحیح از آن سبب می‌شود تا «انسان یکتاپرست» (Monotheist) هیچ‌گاه به «پوچ‌انگاری» (Absurdism) مبتلا نگردد و با افتادن در وادی تفکرات «نیهیلیستی» (Nihilism) و … دچار ناامیدی و یاس از زندگی و زنده‌ماندن نشود و …؛ اما با این همه جنس «انتظار» در «سبک زندگی شیعی» از تفاوت جدی نسبت به نظایر خود در سایر ادیان و مذاهب برخوردار است و این تفاوت در نوع نگرش به این مقوله و فهم از آن به عنوان یک «عمل» است. نگرشی که «انتظار» را همچون برخی قرائت‌های التقاطی همچون «حجتیه مسلک‌ها» بی‌عملی نمی‌داند و خیال نمی‌کند که «انتظار» یعنی این‌که دست روی دست بگذاریم و منتظر بمانیم تا یک کاری بشود! بلکه «انتظار» را «عمل» و یک «آماده‌سازی» معنی می‌کند که از یک سو موجب تقویت انگیزه در دل و درون می‌شود و از سوی دیگر نوعی از نشاط و تحرک و «پویایی اجتماعی» را در همه‌ی زمینه‌ها پدید می‌آورد.


«انتظار» باور اجتماعی و امیدآفرینی که جای آن همچنان در عرصه فرهنگ و هنر خالی است


۳/ تحریم و بایکوت «مهدویت» اگر چه موضوع جدیدی در عرصه فرهنگ و هنر نیست؛ اما طی نه سال گذشته به اوج خود رسید و با نوعی منحط از «ولنگاری» همراه گردید. این در حالی است که قطعا «تاریخ» نه تنها خطای بزرگ «دولت حسن روحانی» در آسیب رساندن به «سفره مردم» و تحت‌تاثیر قرار دادن «معیشت عمومی جامعه» را در حافظه خود ثبت خواهد کرد؛ بلکه جنایت عظیم «دولت یازدهم و دوازدهم» در وِل‌کردن فرهنگ و آسیب زدن به اعتقادات عمومی جامعه را فراموش نخواهد نمود.


«انتظار» باور اجتماعی و امیدآفرینی که جای آن همچنان در عرصه فرهنگ و هنر خالی است


۴/ گره زدن مسئله‌ی «مهدویت» به برخی رفتارهای اشتباه «دولتمردان نهم و دهم» و بالاخص اعتقادات انحرافی بروز یافته در جمع اطرافیان «محمود احمدینژاد» را می‌بایست از جمله اقدامات شیطانی بسیار موفق قلمداد نمود. اقدامی که به خوبی توانست بایکوت و تحریم «مهدویت» را در عرصه فرهنگ و هنر موجه ساخته و عدم توجه و حمایت «وزارت فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم و دوازدهم» در این زمینه را مشروعیت بخشد.


«انتظار» باور اجتماعی و امیدآفرینی که جای آن همچنان در عرصه فرهنگ و هنر خالی است


۵/ «انتظار فرج» و اعتقاد به «مهدی موعود» دل‌ها را سرشار از «نور امید» می‌کند. نوری که کسب آن برای عبور از شرایط «جنگ اقتصادی» نه تنها مفید، بلکه می‌تواند به عنوان یک «ضرورت» در نظر گرفته شود. از این جهت است که تداوم بایکوت و تحریم «مهدویت» در تولیدات هنری و بالاخص فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی و … می‌تواند تاییدی برای دریافت همراهی و یا هم‌سویی مدیران فرهنگی در بخش‌ها و ساختارهای مختلف با «جریان نفوذ فرهنگی» قلمداد شود.


«انتظار» باور اجتماعی و امیدآفرینی که جای آن همچنان در عرصه فرهنگ و هنر خالی است


۶/ عدم حضور مفهوم «انتظار» و تفکر «مهدویت» در تولیدات و آثار سینمایی اکران شده در سال سینمایی ۱۴۰۱ هجری‌شمسی را می‌توان امری موجه قلمداد نمود؛ زیرا «دولت حسن روحانی» یک کلاف سردرگم را تحویل «دولت سیزدهم» داد. کلافی که به سبب ناکارآمدی و بی‌لیاقتی جمع کثیری از «دولتمردان یازدهم و دوازدهم» به وجود آمده بود. جماعتی که تقریبا تمامی امور اجرایی کشور و بالاخص امور فرهنگی را به حال خود رها کرده بودند و با نگرش و رویکرد «ولنگارانه» خود، آنچنان سیاهی و نکبتی را بر عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و …حاکم ساخت بودند که دیگر برای اصلاح امور، اختصاص «فرصتی یکساله» از توجیه منطقی برخوردار می‌بود. فرصتی که با اغماض ویژه نسبت به محتوای محصولات سینمایی ارایه شده در «چهلمین جشنواره فیلم فجر» آغاز گردید و در ادامه با چشم‌پوشی نسبت به تداوم نمایش تولیدات سینمایی معلوم‌الحال و حتی مضر و مبتذل در فرایند اکران سال ۱۴۰۱ هجری‌شمسی سپری شد و اکنون دیگر هیچ عذر و بهانه‌ای توسط «افکار عمومی» پذیرفته نخواهد شد.


«انتظار» باور اجتماعی و امیدآفرینی که جای آن همچنان در عرصه فرهنگ و هنر خالی است


۷/ فیلم‌های سینمایی به نمایش گذاشته شده در فرایند برگزاری «جشنواره چهل و یکم فیلم فجر» می‌تواند معیار مناسبی از برای سنجش کیفیت تولیدات و پیش‌بینی وضعیت اکران در سال ۱۴۰۲ هجری‌شمسی باشد. تولیداتی که متاسفانه کمتر نشانه‌ای از تغییر نگرش و اصلاح رویکرد «ولنگارانه» در عموم آنها قابل مشاهده می‌باشد. آثاری که نه تنها انعکاس تفکر «مهدویت» در آنها از موضوعیت برخوردار نیست؛ بلکه تداوم بی‌هویتی و تُهی بودن از «ایدئولوژی» و «آرمان‌های انقلاب اسلامی» به عنوان فصل مشترک اکثریت این آثار محسوب می‌شود. فیلم‌هایی که از یک سو محصول سبک مدیریت و مدیران «دولت سیزدهم» می‌باشند و از سوی دیگر با اشراف مستقیم و برخورداری از حمایت‌های مالی دولت کنونی ساخته شده‌اند. در این راستا مرور ۱۶ اثر سینمایی تولید شده توسط نهادهای مختلف فرهنگی که البته با ارتزاق مستقیم از «بیت‌المال» و از محل «بودجه فرهنگی» تولید شده‌اند قطعا می‌تواند چشم‌انداز روشنی از این وضعیت ناطلوب در اختیار قرار دهد.


«انتظار» باور اجتماعی و امیدآفرینی که جای آن همچنان در عرصه فرهنگ و هنر خالی است


۸/ پخش گسترده «دعای فرج» و شنیده شدن نوای دلنشین «الهی عظم البلاء» از شبکه‌های مختلف و یا حرف زدن پیرامون «مهدویت» و «انتظار فرج» قطعا ساده‌ترین مسیر و حداقل فعالیت «رسانه ملی» است. اقدامی حداقلی که البته با افت و خیزهای خاصی طی سال‌های اخیر و در شبکه‌های مختلف «صدا» و همچنین «سیمای جمهوری اسلامی» همراه بوده است و به هیچ عنوان از پیوست فیلم و سریال در ادامه چنین پیام‌رسانی مستقیمی برخوردار نشده و حتی مفاهیم آن بعضا در تناقض با بسیاری از تولیدات سرگرم کننده‌ای بود که در قبل و یا بعد از این پیام‌رسانی مستقیم به نمایش گذاشته می‌شود.


«انتظار» باور اجتماعی و امیدآفرینی که جای آن همچنان در عرصه فرهنگ و هنر خالی است


۹/ متاسفانه در طول سال‌های اخیر تمام بضاعت رسانه‌ای کشور و بالاخص تولیدات سازمان عریض و طویل «صدا و سیما» در تبیین و انعکاس تفکر «مهدویت» محدود به تولید برنامه‌های گفتگو محور و پخش ویدئو کلیپ‌ و … شده است! تولیداتی که بعضا ماهیت اهدایی داشته و از تولیدات خود سازمان نبوده است و به عنوان محصولات مراکز فرهنگی دیگر منتشر شده و صدا و سیما تنها نقش پخش‌کننده آن را ایفا نموده است. این همه در حالی است که حداقل توقع از این سازمان تاثیرگذار با این طول و عرض مادی و معنوی، تولید سالانه چند سریال تلویزیونی با چنین محتوایی است. تولیدات موجه و آثار قابل ملاحظه و قابل قبولی که بر بستر یک فضای داستانی جذاب تولید شده باشند و به جای آنکه مخاطبان شبکه‌های مختلف سیما را درگیر عشق و عاشقی‌های این و آنی و شوخی‌های خُنک و … سازند؛ ایشان را با ابعاد «انتظار» آشنا ساخته و سازوکار «منتظر فرج» بودن را به صورتی دراماتیک برای مخاطبان خود تبیین نماید.


«انتظار» باور اجتماعی و امیدآفرینی که جای آن همچنان در عرصه فرهنگ و هنر خالی است


۱۰/ «مردم ایران» امروزه گرفتار مشکلات رفاهی و معیشتی بسیاری هستند. مشکلاتی متعدد و گسترده که هر یک از آنها به تنهایی می‌تواند جامعه‌ای را به فروپاشی بکشاند و دچار اضمحلال و یاس مطلق سازد. اما «مردم ایران» همچنان سرزنده و «امیدوار» به آینده روشن و اصلاح امور می‌باشند، زیرا به «مهدویت» معتقد هستند و بر بستر این تفکر است که «قوت قلب» پیدا می‌کنند و بجای عمل کردن بر اساس نسخه‌پیچی عموم فیلم‌ها و سریال‌های و بالاخص تولیدات «شبکه نمایش خانگی» که ایشان را به سمت و سوی آرمان‌باختگی هدایت می‌نماید و به تجویز شورش و تعلیم «آنارشیسم» (Anarchism) می‌پردازد و …؛ می‌توانند از هر سختی و بحرانی عبور نمایند و میان خیانت خواص و برخی «مدیران جمهوری اسلامی» با ذات منزه و متعالی و اصیل «ایدئولوژی اسلامی» تفاوت قایل شوند و به این باور برسند که «اسلام به ذات خود ندارد عیبی/ هر عیب که هست از مسلمانی ماست»!


«انتظار» باور اجتماعی و امیدآفرینی که جای آن همچنان در عرصه فرهنگ و هنر خالی است


۱۱/ «مردم ایران» به درستی دریافته‌اند که بخش اعظم گرفتاری و مشکلات معیشتی امروز محصول عقب‌ماندگی کشور در دهه نود و تعطیلی نسبی مسائل اقتصادی در برخی سال‌های این دهه است. مشکلاتی که قطعا در زمان خود قابل حل بود و با یک مدیریت صحیح انقلابی می‌توانست به گونه‌ای اقدام شود که امروزه به کوهی از مشکلات بر روی هم انبار گشته، مبدل نشود! اما عموم این مشکلات لاینحل ماند و به واسطه جهالت و یا خیانت متولیان امور لاینحل باقی ماند و با ادعای «شرایط تحریمی کشور» مورد توجیه واقع شد! موضوعی که درس گرفتن از آن سبب می‌شود تا امروزه مراقبت نمود و مواظبت کرد که «ادعای تحریم» این‌بار در عرصه فرهنگ و هنر سرباز نکند و به عامل توجیه‌کننده مدیران ناکارآمد مبدل نشود! مدیرانی که به جای تمرکز برتولید و عرضه فیلم‌ها و سریال‌هایی با مفهوم «انتظار» و تفکر «مهدویت» و به بهانه شرایط «تحریم هنر» و … همچنان به ادامه مسیر حمایتی از آثار و تولیداتی در تضاد می‌پردازند. آثاری که بر مدار ترسیم زندگی فلاکت‌بار انسان ایرانی می‌پردازد و آینده سرشار از خراب‌شهر، آنومی جوانان، اصالت لذت، انفعال و عصیان، شکست و خودکشی، افسردگی زنان، داروینیسم اجتماعی، غلبه سیرها بر گرسنگان، معنویت مدرن و تقلیل غیب به متافیزیک و حذف خدا از زندگی مردم را در عمق وجودی مخاطبان خود حقنه می‌سازند!


«انتظار» باور اجتماعی و امیدآفرینی که جای آن همچنان در عرصه فرهنگ و هنر خالی است


۱۲/ در پایان باید به این مهم توجه داشت که شرایط جهان به گونه‌ای خاص در حال تغییراتی ویژه و تجربه یک «پیچ تاریخی» تعیین‌کننده می‌باشد. پیچی سرنوشت‌ساز که نوعی از «یاس» و «ناامیدی» را بر عموم جوامع بشری حاکم ساخته و مردم غرب و شرق عالم را به صورتی ویژه درگیر و دار روزمرگی و اضطراب و بی‌انگیزگی نموده است. در این میان سوای نظر از تاثیرپذیری و قرار گرفتن بخشی از «جامعه ایران» در این مسیر، موضوع مشخص و کاملا واضح آن است که «انسان ایرانی» در دلِ این پیچِ تاریخیِ مهم در حال حرکت به سمت «تمدّن نوین اسلامی» و ارایه الگویی برآمده از تفکری «امیدآفرین» است. تفکری که با عنوان جامع «مهدویت» شناخته می‌شود. از این جهت است که خروج این تفکر از بایکوت و تحریم در عرصه فرهنگ و هنر می‌تواند منجر به تولید فیلم‌ها و سریال‌هایی شود که جهان تشنه و نیازمند تماشای آن‌ها می‌باشد.


«انتظار» باور اجتماعی و امیدآفرینی که جای آن همچنان در عرصه فرهنگ و هنر خالی است


مشاهده خبر از سایت منبع