X

بایگانی اسفند 28, 1401

دفتر سینمایی

بازیگر چیزه دست و استاد فن بیانی که فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری را جان بخشید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی فتحی استاد فن بیان بود. او با چنان قدرتی شعر می‌خواند که شاعری چون سیاوش کسرایی در حضورش شعری نمی‌خواند و می‌گفت مهدی فتحی شعرهای مرا بهتر از خودم می‌خواند.

به گزارش سینماپرس، ۲۹ اسفند سال ۸۲، زمانی که اغلب ما برای شروع سال نو آماده می‌شدیم، مهدی فتحی یکی از بازیگران درخشان سرزمین‌مان بعد از یک دوره بیماری و رنج نداشتن بیمه‌ای درست و درمان، در بیمارستان شهدای تجریش چشم از جهان فرو بست. او نه تنها بازیگری تماشایی بود بلکه یکی از بهترین استادان فن بیان ایران بود و به جز مهارتی که در خواندن شعر داشت، در کشتی‌گیری نیز با جهان پهلوان تختی هماوردی کرده بود.

حالا ۱۹ سال از درگذشت این هنرمند که ۷۱ سال مهمان این جهان بود، می‌گذرد.

مهدی فتحی یکی از اعضای ثابت گروه تئاتر آناهیتا بود و در بسیاری از نمایش‌های این گروه به کارگردانی مصطفی و مهین اسکویی به ایفای نقش پرداخته بود. قدرت او در آموزش فن بیان آن چنان بود که زنده‌یاد مصطفی اسکویی تدریس این درس مهم را به فتحی سپرده بود.

کاظم هژیرآزاد، دیگر بازیگر کشورمان که عضو گروه تئاتر آناهیتا بوده و در این گروه نزد مهدی فتحی آموزش فن بیان دیده، در کتاب خاطرات خود نکاتی جالب توجه را درباره این هنرمند بازگو می‌کند.

به انگیزه سالروز درگذشت مهدی فتحی بخشی از خاطرات هژیرآزاد را از این هنرمند که در کتاب «در محضر استاد» نگاشته شده، مرور می‌کنیم:

«اولین آشنایی من با مهدی فتحی هنگامی بود که استاد او را برای نقش «اتللو» انتخاب کرد. تا آن روز او را ندیده بودم. تنها توصیفی از او شنیده و عکس‌هایی از او را در دفتر استاد دیده بودم. مردی با قامتی متوسط و فربه بود. همیشه لباس ساده به تن داشت. شاید بتوان گفت قدری هم بی‌توجه و شلخته بود. همواره پاکتی حاوی کتاب در دست داشت. کتاب را در دست نمی‌گرفت. شاید به این خاطر که آن زمان نوعی ادا به حساب می‌آمد. کسی که می‌خواست خود را روشنفکر جا بزند، کتاب قطوری در دست می‌گرفت و لباسی مندرس بر تن می‌کرد که مثلاً پاک‌باخته است و با دیگران فرق دارد. پوشیدن لباس مندرس مد روز بعضی از جوانان دگراندیش شده بود. ولی فتحی نمی‌خواست خودنمایی کند. از این کار بدش می‌آمد. به واقع پاک باخته بود. ادا در نمی‌آورد.

دیگر همه ما شاگردان می‌دانستیم پاکتی که در دست فتحی است، حتما حاوی کتاب است. کنجکاو می‌شدیم بدانیم که چه کتابی است. ولع عجیبی داشتیم که کتاب بخوانیم و بدانیم و از سیاست سر در بیاوریم و در هنر مهارت پیدا کنیم. ما هم از همان زمان که به این گروه وارد شدیم، امکان نداشت که هنگام رفتن به جایی کتاب دست‌مان نباشد. برای من که عادت شده بود. اگر یک روز بیرون می‌رفتم و کتابی دستم نبود، انگار چیزی گم کرده بودم. البته من اقرار می‌کنم درست است که کتاب می‌خواندم اما بخشی هم ادا در می‌آوردم. شاید تقلید از فتحی بود…»

سیاوش کسرایی در حضور مهدی فتحی شعر نمی‌خواند

«… فتحی درویشی پیشه کرده بود، خیلی‌ها دوستش داشتند و رفتار ساده منشانه او را ادا و اصول تلقی نمی‌کردند. خود استاد هم او را دوست داشت و برایش احترام خاصی قائل بود و کلاس فن بیان ما را به او سپرده بود.

کلاس او آنقدر پر کشش بود که هنرجویان اغلب می‌خواستند ادامه یابد و به سختی کلاس او را ترک می‌کردند… د.»

«… چندین بار دوره مهارت‌های بازیگری را در کلاس‌های استاد بدون پرداخت شهریه گذرانده بودم. به همین خاطر فقط در کلاس‌های فتحی شرکت می‌کردم. رفتار و بازی با کلماتش همه هنرجویان را تحت تاثیر قرار می‌داد و شیفته خود می‌کرد. هنگام خواندن شعر جاذبه خاصی در صدا و گفتار و چهره‌اش پدید می‌آمد. همه هنرجویان دوست داشتند. کلاسش جامعه‌شناسی بود. من در آن زمان دیگر در خواندن کتاب پیشرفت کرده بودم. کتاب زمینه جامعه‌شناسی دکتر آریان‌پور را اگرچه به سختی ولی با اشتیاق می‌خواندم کتاب بالینی‌ام شده بود اما فتحی همه را از حفظ برای ما می‌گفت. بسیاری از اشعار نیما یوشیج و سیاوش کسرایی را حفظ بود و هر مثالی که می‌زد، یک قطعه شعر هم به همان مناسبت برای‌مان می‌خواند. البته نمی‌خواند چون با خواندن شعر مخالف بود. به قول خودش می‌گفت باید شعر را «گفت» نباید «خواند». می‌گفت اغلب شاعران شعرشان را درست نمی‌خوانند. آنها به کلمات آواهای غیر لازم می‌دهند. بیهوده شعرشان را از رمق می‌اندازند و شنونده را خسته می‌کنند. بعد ادای شاعری را که شعرش را با آواهای غیر لازم و یکنواخت می‌خواند، در می‌آورد و هنرجویان را می‌خنداند. فتحی را در محافل شعرخوانی به خواننده شعر شناخته بودند. می‌گفتند کسرایی وقتی قرار بود شعری را در محفلی بخواند که فتحی هم حضور داشت، می‌گفت شعر مرا فتحی بهتر می‌خواند. خودش کنار می‌نشست و فتحی شعرش را می‌خواند…»

مثال ما به عنوان بهترین بازیگر گروه تئاتر آناهیتا فتحی بود واقعاً در نمایش و نقش اتللو به عنوان نمونه یک بازیگر قدرتمند و فهیم ظاهر شد اما حیف که به نمایش درنیامد…»

سیاوش کسرایی در حضور مهدی فتحی شعر نمی‌خواند

من برای اینکه به کلاس او برسم، دیگر فرصت نمی‌کردم به خانه بروم لباس‌های خدمت سربازی را از تن به درآوردم و با همان لباس‌ها در سر کلاس های او حاضر می‌شدم. گرم و مهربان بود. وقتی کلاس تمام می‌شد، هنوز حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت. شب دیر وقت از کنار خیابان نادر شاه با خرید یک نان بربری و تقسیم آن میان با شاگردان شیفته که او را رها نمی‌کردیم تا خود امیری و سر کوچه انشاء، آموزش می‌داد. ما سراپا گوش بودیم. با احتیاط برای‌مان می‌گفت و از فشار به ادیان و روشنفکران و از سانسور برای‌مان می‌گفت و ما مات و متحیر به سخنان او در پیاده‌روی‌ها و نان بربری که سق می‌زدیم، گوش می‌دادیم. چه حالی داشت! دل‌مان نمی‌خواست حرف‌هایش تمام شود اما دیر وقت بود. مادرش تنها بود. از اداره آب و برق ساعت ۲ بعد از ظهر تعطیل شده بود که یک راست به آناهیتا آمده بود و الان ساعت ۹ شب بود. باید خود را به خانه می‌رساند. پدرش فوت شده بود و او با مادرش تنها زندگی می‌کرد. مادرش منتظر بود و بدون او شام نمی‌خورد. با یک شعر حرفش را تمام می‌کرد. سر کوچه انشا خداحافظی می‌کرد و می‌رفت اما همراهمان بود. موهای مشکی فردار بلندش تا روی شانه‌اش می‌آمد. سیگاری نبود اما گاهی سیگاری برای نمایش دود می‌کرد. آری نمایش می‌داد. با سیگار نقش بازی می‌کرد. ژست می‌گرفت. یک عکس زیر شیشه روی میز دفتر استاد بود که عکس فتحی را با او نشان می‌داد. داشتند سیگار می‌کشیدند. مال نمایش «طبقه ششم» اثر آلفرد ژاری بود. عکس قشنگی بود. استاد هم آن عکس را دوست داشت و همیشه از بازی‌های فتحی برای‌مان مثال می‌زد. می‌گفت وقتی بهترین هنرپیشه ایران بازیگری در سینما را دوست ندارد آیا او کمتر از بازیگران سینما است؟ خیر! او برای هنر رسالت قائل است. استاد راست می‌گفت. بازی او را دیده بودیم. او از بازیگران بزرگی بود که ما تا آن زمان می‌شناختیم. چرا به سینما نمی‌رفت؟ نمی‌خواست و آن را قبول نداشت برای خود همانطور که استاد گفته بود، رسالت قائل بود و ما هم باید برای هنرمان و خودمان و گروه‌مان ارزش قائل باشیم و هر نمایشی را کار نکنیم. سنجیده کار کنیم. با گروه خودمان کار کنیم. حرکات فتحی، خود نمایش بود. چشم‌هایمان را به سوی خود جلب می‌کرد. با خود حرف می‌زد. گاه می‌دیدی که جارو برداشته و دارد کلاس را جارو می‌زند، شیشه دفتر را پاک می‌کند. با خود شعر می‌خواند. در عین صمیمیت و مهربانی، خیلی هم جذبه داشت. وقتی مشغول کاری بود یا مطالعه می‌کرد، چنان غرق بود و از خود بیخود می‌شد که جرات نمی‌کردی نزدیکش بشوی. او دیگر فتحی نبود. سلامش که می‌کردی، طوری نگاهت می‌کرد که انگار تو را نمی‌شناسد.»

ایسنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«عیدی» مجموعه «سرودستان» پیش روی مخاطبان قرار گرفت


مجموعه موسیقایی «سرودستان» در آستانه فرا رسیدن بهار طبیعت و عید نوروز تک آهنگ «عیدی» را با صدای امیرحسین کاکازاده پیش روی مخاطبان قرار داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی «معصومیت کودکان» آماج اصلی سینمای غرب قرار می‌گیرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نگاهی به تغییراتی که در حوزه سینمای کودک در هالیوود ساخته می‌شود نشان می‌دهد که رفته رفته دنیای معصوم و پاک بچه‌ها به سمت نوعی بالغ‌سازی آنان می‌رود.

به گزارش سینماپرس، تولیدات حوزه کودک در سینمای هالیوود در سال‌های اخیر تحولات بزرگی را تجربه کرده؛ تحولاتی که کاملا زیرپوستی و زیر سایه رنگ و لعاب‌های دنیای کودکانه به سوی تغییرات بنیادین و مبنایی در حوزه سبک زندگی و تفکر کودکان و البته والدین دهکده‌ جهانی در حرکت است.

به عقیده کارشناسان مهم‌ترین و اصلی‌ترین تغییر شکل گرفته در حوزه کودک و نوجوان هالیوودی را باید ترویج و اشارات جنسی آن خصوصاً همجنس‌خواهانه دانست، چیزی که نه در میان کاراکترهای واقعی بلکه در میان شخصیت‌های انیمیشنی دید.

این درحالی است که فاش شدن این رویکرد نگران کننده دنیای کودکانه هالیوود در سنوات اخیر مورد اعتراض نهادهای مدنی طرفدار حقوق خانواده قرار گرفت و در گوشه و کنار اخبار و انتقادهای موجود کاملا واضح می‌توان آنها را نظاره کرد.

نکته قابل توجه در این میان اینجاست که روند یاد شده را نه تنها در میان تولیدات جدید بلکه در تغییر رویکرد شخصیت‌های کارتونی نوستالژیک قدیمی دنیای کودکان است، چون ساخت فیلم‌های لایواکشن کارتون‌های قدیمی والت دیزنی دیگر مانند همان شخصیت‌ها و دنیای معصومانه قدیم نیست و اخیراً این شخصیت‌های معصوم دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی اکنون شاهد فضای جسورتر و شرارت‌بارتری را با همان شکل و شمایل گذشته در ذهن کودکان ترسیم می‌کنند. چیزی که در فیلم “کروئلا” به عنوان یک شاهد مثال عینی دیده می‌شد و زیبایی‌شناسی شرارت را کاملا در این فیلم مشاهده می‌کنیم.

این درحالی است که یکی از کارتون‌های تازه و مهم امسال “پینوکیوی دل تورو” بود. فیلمی که توانست اسکار بهترین انیمیشن را از آن خود کند. درباره تغییرات ماهوی این پسربچه چوبی و محبوب کودکان دهکده جهانی در دهه ۶۰ میلادی، یکی از کارشناسان کودک و نوجوان اینگونه می‌گوید که ظاهرا کنجکاوی دنیای کودکان اکنون هدف اصلی برای اثرگذاری در سبک زندگی معصومانه این گروه از مخاطبان است.

فاطمه حقیقت‌گو، درباره شخصیت پینوکیو ساخته گیرمو دل‌تورو می‌گوید که شخصیت این کارتون، دقیقا مانند کودکان امروزی کنکجاو ساخته شده است. تمام روایت‌های قبلی از پینوکیو به ما می‌گوید که پینوکیو وقتی خوب است که شخصیت مطلوب ما باشد و بتواند انتظار دیگران را از خوب بودن برآورده کند. اما مخاطبان حاضر با پینوکیویی طغیان‌گر روبرو هستند که خودش می‌خواهد از دنیای امن کودکان بیرون آمده و به پرسش‌هایش جواب بدهد و به بهترین خودش تبدیل شود، نه بهترین دیگران، نکته‌ای که در گام اول مشخصاً به زندگی فردی و نه جمعی آینده تاکید دارد.

حقیقت‌گو معتقد است در پینوکیو جدید هالیوود این عروسک چوبی که کاملا در کنترل سازنده خود بود از الگوی والد کنترل‌گری که در اقتباس‌های قبلی بوده است خارج می‌کند و پینوکیوی بالغ نزدیک می‌کند، عروسکی که استقلال بیشتری داشته و بدون توجه به اصول و جایگاه کانون خانواده شخصا تصمیم‌گیری می‌کند.

اما این کارشناس در ادامه نکته مهمی را هم درباره پدر ژپتو می‌گوید: ما همچنین در این نسخه با پدر ژپتویی‌ مواجهیم که در نقطه‌ای از پذیرش نسبت به پینوکیو قرار دارد که با آن شخصیتی که از او سراغ داشتیم، متفاوت است. در حقیقت ژپتو هم دیگر آن مرد ساده و مهربان و قدیس‌گونه نسخه‌های قبلی نیست.

به تعبیری شاید بتوان گفت همانطور که شخصیت پینوکیو به عنوان الگوی کودکان در این فیلم عوض شده است، الگوی بزرگسالان و والدین نیز تغییر کرده است.

این دو موضوع یعنی اشارات همجنس‌گرایانه و شرورسازی از شخصیت‌های کودکانه، ما را متوجه نوعی‌ بالغ‌سازی از بچه‌ها می‌کند. چیزی که باید آن را زنگ خطری برای والدینی دانست که بچه‌های آنان به تماشای انیمیشن‌های خارجی از پلتفرم‌ها می‌نشینند. اخیراً برخی از فعالان رسانه‌ای نیز بر عدم نظارت کامل و دقیق بر محتواهای خارجی نمایش خانگی می‌گویند که در آن حتی سانسورهای بدیهی و روشن نیز انجام نشده است.

به‌هرحال نباید فراموش کنیم شخصیت‌های هالیوودی دنیای معصوم کودکان اصولا با فرهنگ ایرانی اسلامی ما فاصله دارد و بد نیست بگونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که تولیدات پویانمایی وطنی در سال‌ جاری نشان داد که تلاش خوبی برای مقابله با فضای سمومی که در کارتون‌های خارجی بخصوص در دهه اخیر وجود دارد انجام شده و باید از این فرصت به‌خوبی استفاده کرد. به‌عنوان مثال پسر دلفینی، لوپتو و حالا بچه زرنگ که در سال جاری آن را تماشا خواهیم کرد نمونه‌های سالم و همگام با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما است که قابلیت صدور به همه دنیا را دارد و می‌تواند در مقابل آثاری که با دنیای پاک بچه‌ها فاصله دارد، قرار بگیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اثر «هفت سین» میرمولا به نمایش درآمد


چیدمان «هفت سین» که توسط میرمولا ثریا و با فرش و گلیم اجرا شده است، به نمایش درآمد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گالری‌گردی در هوای بهار


اگر از علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی هستید، این گزارش برنامه گالری‌ها و نمایشگاه‌های سطح شهر در روزهای آخر اسفند و تعطیلات عید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتقاد جدی در خصوص به کارگیری مدیران بی صلاحیت در حوزه فرهنگ/ توکلی: شرایط فرهنگی کشور بحرانی است و معتقدم سخت است که بتوان فرهنگ ملی کهن را زنده کرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه نوروز ۱۴۰۲ در خصوص اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی و اسلامی در سینما و تلویزیون گفت: شرایط فرهنگی کشور بحرانی است و معتقدم سخت ممکن است که بتوان فرهنگ ملی کهن را زنده کرد چرا که برای این اتفاق بسیار دیر شده و سال ها است مدیران فرهنگی که وظیفه ترویج این فرهنگ اصیل را بر عهده داشتند از انجام وظایف خود سر باز زده اند.

کارگردان سریال های تلویزیونی «مدرس» و «تهران ۵۳» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما حداقل ۳۰ سال وقت داشتیم و مقاومت کردیم تا به مسائل آنطور که باید نگاه کنیم اما متأسفانه این کار را نکردیم! بنده الآن دنبال اینکه چه کسی یا کسانی مقصر این اتفاق هستند نیستم اما می خواهم این نکته را یادآور شوم که شرایط فرهنگی و هنری ما در تمامی این سال ها به گونه ای پیش رفت که همه چیز به هم ریخت.

وی یادآور شد: مدیران فرهنگی ۱۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این امر بسیار تعیین کننده بودند اما متأسفانه برخی از آن ها با ندانم کاری زیرساخت ها و زیربناهای فرهنگی کشور را متلاشی کردند.

توکلی با بیان اینکه ما باید قبول کنیم دیگر ممکن نیست به این آسانی ها به فرهنگ ملی مان دست پیدا کنیم اظهار داشت: حتی اگر یک مجموعه ای از انسان های آگاه پیدا شوند که مسلط به تاریخ گذشته و سنت ها و جشن ها و آیین ها باشند و به آن ها بهترین امکانات را بدهیم باز هم نمی توانند برای فرهنگ و هنر کشورمان کاری انجام دهند. چرا که اولاً مخاطبان ما دیگر نمی خواهند بدانند و یاد بگیرند و یاد گرفتن برایشان سخت شده و از یک سو این دغدغه به صورت جدی از سمت مدیران فرهنگی وجود ندارد.

بازیگر فیلم های سینمایی «زادبوم» و «ماه وش» با تأکید بر اینکه تنها حوزه سینما و تلویزیون دچار آسیب فرهنگی قرار نگرفته و در سایر حوزه های فرهنگی و هنری ما شاهد این فاجعه و بحران هستیم تصریح کرد: در حوزه ادبیات بیشتر ویران گری کردیم بیشتر مسائل را از صفحه تاریخ محو کردیم. همه این اتفاقات دست به دست هم داده تا امروز با بی حوصلگی و بی انگیزگی و بی اطلاعی روبرو شویم. آدم های بی صلاحیت در این سال ها بدون اینکه شامل افراد خبره و فرهنگی ما باشند به عنوان مدیر وارد این عرصه شدند و فرصت طلبی تاریخی کردند و نقل قول های غلط ارائه کردند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: مثلاً در مورد شاهنامه که یک مسیر طبیعی و تاریخی داشته و تا قبل از انقلاب مردم نگاهی به آن می انداختند ما مسیر غلطی را پیش خود گرفتیم به نحوی که شاهنامه پس از انقلاب بدل به یک حربه سیاسی برای نظام شد در صورتی که نظام با شاهنامه هیچ مشکلی نداشت. شاهنامه به یک ابزار سیاسی و مبارزاتی تبدیل شد و نقش اصلی خودش که تثبیت دوران تاریخی از ایران است محو شد. این اتفاق شوم شامل سعدی و حافظ هم می شود! شامل مولانا و شمس تبریزی هم می شود چرا که فرصت طلبانه به آن نگاه شده است.

توکلی تأکید کرد: در مورد بقیه هنرها هم وضعیت همین است. البته بنده فکر می کنم نه فقط در کشور ما که در بسیاری از کشورهای دنیا وضعیت همین باشد. دوران جدید اقتصادی و سیاسی جهان در این ویران گری نقش داشته و تفکرات فلسفی جدید که در حوزه پست مدرن تعریف می شود گذشته را تخریب کردند.

وی ادامه داد: حالا احساس می کنیم چیزی کم داریم. قبل از اینکه وارد عرصه تولید شویم باید دنبال چرایی ها بگردیم. اگر معتقدیم نیاز است باید از سرگردانی فرهنگی بیرون بیاییم باید در پی شناخت باشیم ما شناخت مان را از دست دادیم و تشنه هستیم بدانیم چه داشتیم؛ ما شاید به یک مقدمه احتیاج داریم.

این بازیگر در پایان این گفتگو افزود: این اتفاق بسیار تلخ است که برخی جشن های فرهنگی کهن مان مانند چهارشنبه سوری شادی آور امروزه تبدیل شده به مراسم جنون آور! در شرایط فعلی بسیاری از رفتارهای تاریخی عوض شده؛ این اتفاق در نوروز و دیگر اعیاد نیز وجود دارد حتی در اعیاد مذهبی هم تغییرات زیادی رخ داده و این ها شاید یک جبر فرهنگی است که حاکم شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ریزش مسافران سیستان و بلوچستان


رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران سیستان و بلوچستان می‌گوید استقبال مسافران نوروزی از این استان تاکنون پایین‌تر از نوروز هر سال بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فاضلی: مدیران سازمان سینمایی و خانه سینما باید تدبیری داشته باشند تا حداقل هر ۳ ماه یک بار به سینماگران بن خرید کالا تعلق بگیرد/ کارگری شدن اصناف هیچ فایده ای برای اعضا نداشت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن فاضلی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در خصوص مطالبات صنفی اهالی سینما در آستانه سال نو گفت: در حال حاضر درد بخش اعظمی از اهالی سینمای کشور بیکاری و خانه نشینی دائمی و مفرط است؛ این وظیفه مدیران و سیاست گذاران سینمایی است که تدبیر ویژه برای رفع بحران مادی و معیشتی از زندگی هنرمندان داشته باشند؛ مدیران سازمان سینمایی و خانه سینما باید تدبیری داشته باشند تا حداقل هر ۳ ماه یک بار به سینماگران بن خرید کالا تعلق بگیرد و این کار تنها نیازمند داشتن دغدغه از سوی آن ها است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آقای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مدت ها قبل در مصاحبه ای اعلام کرده بودند که بسته ویژه ای را برای اهالی فرهنگ و هنر تعیین کرده اند که قرار است در دهه فجر به دست آن ها برسد اما علیرغم چشم انتظاری اهالی سینما هرگز چنین بسته ای به آن ها اعطا نشد. من می خواهم از این طریق به ایشان عرض کنم آقای وزیر الوعده وفا شما خودتان چنین اظهارنظری داشتید پس باید این بسته معوقه را هرچه سریع تر واریز کنید.

فاضلی سپس با بیان اینکه واریز سالی یک بار مبلغ کمک معیشتی هیچ دردی از اهالی سینما درمان نمی کند اظهار داشت: ما نیازمند آن هستیم که جدا از واریز مبالغ کمک معیشتی به صورت مستمر از سوی صندوق اعتباری هنر، بتوانیم دسترسی به بن خرید کالا و ارزاق داشته باشیم. واقعا برای مسئولان کاری ندارد که از دولت بخواهند این بن کالا را به سینماگران بدهند. فروشگاه های زنجیره ای نظیر رفاه و اتکا دولتی هستند و مسئولان می توانند ترتیبی بدهند تا حداقل هر فصل یک بار اهالی سینما بتوانند مبلغ قابل توجهی را به صورت بن دریافت کرده و بخشی از مایحتاج زندگی خود را از این فروشگاه ها خریداری کنند.

این سینماگر سپس خطاب به مدیران سینمایی و فرهنگی اظهار داشت: آقایان نیازمندان سینما چشم شان به دست شما است؛ امید اهالی سینما را بیش از این ناامید نکنید. اعطای مبالغ کمک معیشتی به صورت مستمر کمترین کاری است که شما می توانید برای اهالی فرهنگ و هنر این مرز و بوم انجام دهید و این توقع زیادی نیست.

این منتقد سینما با انتقاد شدید از اجبار کارگری شدن صنوف توسط مدیران خانه سینما تصریح کرد: کارگری شدن اصناف هیچ فایده ای برای اعضا نداشت! این کارگری شدن زمانی می توانست حائز اهمیت باشد که اهالی سینما بتوانند خروجی صنفی خوبی را از آن شاهد باشند. الآن اهالی سینما چه دارند؟ بیمه بیکاری دارند؟ بن خرید ارزاق دارند؟ عیدی ویژه دارند؟

وی تأکید کرد: اسفا که مدیران خانه سینما هم رسما در پی کارهایی هستند که هیچ نفع و عایدی برای سینماگران در آن وجود ندارد. آن ها حتی تلاش هم نمی کنند تا با این نهاد و آن نهاد رایزنی کنند و برای اعضای خود برخی خدمات ویژه را فراهم آورند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ایستگاه‌های راه‌آهن میزبان بازارچه‌های صنایع‌دستی


بازارچه‌های نوروزی صنایع‌دستی همزمان با تعطیلات نوروزی و آغاز سفرها، در ایستگاه‌های راه‌آهن برپا می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

با پرستاری‌های عاشقانه مادرم روزهای سخت بیماری پدر پشت سر گذاشته شد/وضعیت قلبی پدر به ثبات بیشتری رسیده و حالش بهتر است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد کاسبی، هنرمند پیشکسوت کشورمان که حدود دو سال است درگیر درمان عارضه شدید قلبی است، این روزها حالش رو به بهبود است و به گفته دخترش خداراشکر وضعیت قلبش به ثبات بیشتری رسیده است.

به گزارش سینماپرس، ایسنا در آستانه سال جدید جویای احوالات محمد کاسبی، بازیگر و کارگردان باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون از خانواده اش شد.

کاسبی حدود دو سال است درگیر درمان عارضه شدید قلبی اش است و نوروز ۱۴۰۱ روزهای دشواری را در بیمارستان پشت سر گذاشت.

یلدا کاسبی، دختر این هنرمند در گفت و گویی کوتاه با ایسنا درباره حال عمومی پدرش توضیح داد: خداراشکر در حال حاضر طی چند ماه اخیر وضعیت قلبی پدر به ثبات بیشتری رسیده و حالش بهتر است اما همچنان درمان، تحت نظر پزشک معالج ایشان، دکتر بابک شریف کاشانی ادامه دارد. همین جا از زحمات بی دریغ دکتر کاشانی بی نهایت سپاسگزاریم.

او گفت: خدا را شکر که با دعای دوستان، همه بزرگان و مراقبت ها و پرستاری های دلسوزانه و عاشقانه مادرم روزهای سخت بیماری پدر پشت سر گذاشته شد و ما در سال ۱۴۰۲ بار دیگر در خانواده کنار هم جمع می شویم. از مردم عزیز می خواهم همچنان دعاگو باشند. از خداوند شفای همه بیماران را در سال جدید آرزومندم.

محمد کاسبی با حال خوب سال را تحویل می کند
محمد کاسبی و همسرش

محمد کاسبی فیلمنامه نویس، کارگردان و بازیگر قدیمی عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون به دلیل عارضه حاد قلبی دی ماه ۱۴۰۰ در بیمارستان عرفان سعادت آباد بستری شد و ۲۳ اسفند ماه سال گذشته در بیمارستان قلب شهید رجایی جراحی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع