هندیها برای موسیقی چه کردند که ما نکردیم؟
در بخش پژوهشی سیوهشتمین جشنواره موسیقی فجر در ۳۰ بهمنماه، «آبتین جاوید» بنپایهها و پایانهها در موسیقی شرق (چالشها در تعارف کتگوریهای هنری و خودگمکردگی) را بررسی کرد.
در بخش پژوهشی سیوهشتمین جشنواره موسیقی فجر در ۳۰ بهمنماه، «آبتین جاوید» بنپایهها و پایانهها در موسیقی شرق (چالشها در تعارف کتگوریهای هنری و خودگمکردگی) را بررسی کرد.
سینماپرس: چهارمین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، همچنان با میزبانی ۶ سالن اصلی میزبان مخاطبان است.
به گزارش سینماپرس، دوشنبه اول اسفند چهارمین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، همچنان با میزبانی ۶ سالن اصلی به شرح زیر میزبان مخاطبان است.
تالار وحدت
ساعت ۱۸:۳۰ کنسرت گروه «فادو» از کشور پرتغال را برگزار خواهد کرد و در سانس دوم میزبان ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما خواهد بود.
تالار رودکی
ساعت ۱۸:۳۰ شب حسین ملک و شب شاهمیرزا مرادی را برگزار خواهد کرد و ساعت ۲۱:۳۰ به شب موسیقی بوشهر اختصاص خواهد داشت.
فرهنگسرای نیاوران،
ساعت ۱۸:۳۰ گروه تکنوازان کلاسیک (استعدادهای جوان) و ساعت ۲۱:۳۰ کنسرت گروه کشور تاجیکستان را میزبانی خواهد کرد.
فرهنگسرای ارسباران
ساعت ۱۸:۳۰ همچنان ویژه سرود تهران خواهد بود و ساعت ۲۱:۳۰ نظامیخوانی و شاهنامهخوانی اجرا خواهد شد.
سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی تهران
ساعت ۱۸:۳۰ همراه با معین زندی و ساعت ۲۱:۳۰ با گرشا رضایی خواهد بود.
مجموعه کوشک هنر
ساعت ۱۸:۳۰ موسیقی ترکمن و موسیقی گلستان و ساعت ۲۱:۳۰ موسیقی کردستان و موسیقی آذربایجان را برگزار خواهد کرد.
بنابراین گزارش و در طی برگزاری اجراهای صحنهای، موزه امام علی(ع) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ بخش نمایشگاه و فیلم را میزبانی خواهد کرد و همچنین رادیو گفتگو هر روز، ساعتی را به پخش بخش پژوهش جشنواره اختصاص خواهد داد.
در سومین شب از جشنواره موسیقی فجر، شامگاه یکشنبه ـ ۳۰ بهمن ماه ـ تالار وحدت در تک برنامه این سالن، اجرایی کمسابقه از ارکستری نظامی را میزبانی کرد. در اجراهای موسیقی نواحی، سی و هشتمین جشنواره، میزبان هنرمندانی از خراسان، کردستان و لرستان بود که تصانیف قدیمی را هم برای حاضران یادآوری کنند. بخش پاپ با حضور ناصر زینلی و میثم ابراهمیی روی صحنه رفت و شب موسیقی ایرانی با بازخوانی تصانیف قدیمی همراه شد.
سینماپرس: عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در خصوصنسبت جشنواره فجر چهل و یکم با انقلاب اسلامی گفت: مدیران فرهنگی و سینمایی باید بدانند صرف حضور چند فیلم در ژانر دفاع مقدس جشنواره را ارزشی نمی کند! جشنواره فجر با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی فاصله دارد و ما نیازمند آن هستیم برای اینکه این جشنواره را به سمت انقلاب اسلامی هدایت کنیم دست به تبیین استراتژی روشن با در نظر گرفتن نظرات کارشناسان خبره و متخصص سینما و رسانه بزنیم.
دبیر فرهنگی خبرگزاری «ایکنا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من نمی دانم وقتی آقای وزیر از این دوره جشنواره به عنوان درخشان ترین دوره جشنواره فیلم فجر یاد کرده اند دقیقاً منظورشان چه بوده است؟ آیا این جشنواره واقعاً از نظر ایشان درخشان بود؟ ایشان بر چه اساسی این صفت را برای جشنواره چهل و یکم به کار بردند؟
وی ادامه داد: از آنجا که ایشان در جشنواره های فیلم فجر از سال های ابتدایی اش تاکنون حضور نداشتند احتمالاً بر اساس اطلاعاتی که دیگران به ایشان دادند چنین صفتی را به کار بردند!
کریمی با بیان اینکه جشنواره چهل و یکم از نظر محتوا و ساختار فیلم ها یکی از ضعیف ترین ادوار این رویداد سینمایی بود اظهار داشت: ما یکی از ضعیف ترین دوره های جشنواره فیلم فجر را به خصوص از نظر اجرا و ارتباط درست نگرفتن با رسانه ها و در کل عکس جذب حداکثری عمل کردن از سوی مسئولان جشنواره شاهد بودیم!
این منتقد سینما با تأکید بر اینکه مسئولان فکر می کنند با برداشتن موکت قرمز و انداختن قالیچه ایرانی زیرپای هنرمندان جشنواره ملی شده است تصریح کرد: آقایان گویا هنوز نمی دانند که ماهیت این کار غربی است! این ژست گرفتن هنرمندان جلوی دوربین ها غربی است! وقتی این بدیهیات را نمی دانند و از فرهنگ ملی فاصله بسیار دارند واقعاً ما چگونه می توانیم ایشان را متوجه کنیم که عملکردشان ناصحیح است؟
وی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: این تلخ است که جشنواره ای برگزار می کنیم و عنوان بین المللی به آن می دهیم در صورتی که آن رویداد را به ضعیف ترین شکل ممکن برگزار می کنیم! از سوی دیگر نگاه ابزاری به رسانه توسط دست اندرکاران این جشنواره تلخ است! اهمیت رسانه برای شان این است که شوهای شان را پوشش دهد و به به بگوید. آن ها حتی نقد منصفانه را برنمی تابند! بنده شخصاً تاکنون چند یادداشت در رابطه با ضعف های جشنواره نوشته ام ولی هیچ کس واکنشی به این یادداشت ها نشان نداد و متأسفانه حتی بررسی هم نمی کنند که این ایرادات خود را در سال ها بعد تکرار نکنند.
تالار وحدت مانند چند روز اخیرِ برگزاری جشنواره موسیقی فجر، صبح امروز هم شلوغ بود، اما برای امری دیگر. امروز افراد بسیاری دور هم جمع شده بودند تا برای آخرین بار با یار، استاد و هنرمند محبوب خود وداع کنند. حسن ناهید؛ هنرمند سرشناس سازِ نی که از کودکی به تهران آمده بود تا بنوازد و به سرعت پیشرفت کرد، امروز آخرین بار بود که به تالار وحدت دعوت شد و پس از آن برای همیشه دنیا و عالم هنر را ترک میکند.
سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه یکشنبه ـ سی ام بهمن ماه ـ با حضور در فرهنگسرای ارسباران ضمن تماشای اجرای تعدادی از گروه های نوجوان بخش سرود جشنواره موسیقی فجر از حمید شاهنگیان، آهنگساز باسابقه سرودهای انقلابی تجلیل به عمل آورد.
به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی یکشنبه شب در سومین شب سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در برنامه ویژه سرود تهران در فرهنگسرای ارسباران حضور پیدا کرد.
در این برنامه از سیدحمید شاهنگیان آهنگساز و خواننده پیشکسوت انقلابی با اهدای لوح، هدایا و یک اثر پرتره از وی که توسط علی مینایی به تصویر کشیده شده بود، تجلیل شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از تجلیل از این هنرمند پیشکسوت گفت: از معاونت امور فرهنگی و مسئولان این حوزه که امسال همت کردند بخش سرود را در قالب مسابقه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر گنجاندند، قدردانی میکنم. امسال سال اولی است که سرود به صورت رسمی وارد بخش مسابقه شده است.
اسماعیلی افزود: برنامه ما توسعه و ارتقای سطح سرود است و ابتکار خوبی که در جشنواره موسیقی فجر هر شب از اساتید برجسته حوزه سرود تجلیل میشود.
وی ضمن قدردانی از استاد شاهنگیان بیان کرد: سرودهای ایشان یادآور روزها و صحنههای احساسی و باشکوه برای ما هستند، خیلی از کودکان و نوجوانانی که در دهههای بعد از انقلاب اسلامی به دنیا آمدند و حال و هوای انقلاب را درک نکردند، با آثار استاد شاهنگیان خود را در این فضا احساس کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: سرودههای استاد شاهنگیان بسیار زیباست و در سالهای بعد از انقلاب، اجرا و بازخوانی شد، این سرودها در تاریخ فرهنگ و هنر کشور ماندگار شد، این همراهی جریان هنری را با این نهضت بزرگ به ثبت رساند.
اسماعیلی گفت: خدا را شاکرم که هنوز بعد از گذشت ۴۴ سال این موج ضعیف نشده و بسیار تقویت شده است و امروز چهار هزار گروه سرود در کانونهای فرهنگی هنری مساجد فعالیت میکنند و در نهادهای مختلف برنامههایی برگزار و صدها گروه سرود در شهرهای کوچک و بزرگ برنامههایی را اجرا میکنند و جشنواره فجر محلی برای بروز استعدادهای درخشان است.
قدر انقلاب را بدانیم
سیدحمید شاهنگیان نیز در این آیین ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این برنامه که به موضوع سرود پرداختند، اظهار داشت: بطور قطع با حمایت وزیر و معاون وزیر این اتفاق افتاده است، وقتی امروز گروههای سرود را دیدم، یاد خاطرهای افتادم؛ اول محرم سال ۱۳۵۷ بود، یک سرود را برای سرباز ساخته بودم که در آن اثر به سرباز میگفتم که چرا ما را میکشی با این مضمون «بیا سرباز، ای برادر رشیدم/ بیا سرباز ای امیدم، بیا سرباز که گر به جمع ما درآیی برسد صبح سپیدم/تو را قسم ز روز رستخیز پروا کن، ز کشتن برادر ای عزیز پروا کن» میخواستم این شعر را گروه سنی ۱۰ تا ۱۲ ساله بخوانند که سوز صدای آنان بیشتر بشود، این اتفاق خیلی سخت افتاد.
وی افزود: گردهم آمدن بچههایی که رازدار باشند سخت بود و بعد اینکه بتوانند بخوانند، با کمک یکی از معلمان قرآن حدود ۲۵ نفر جمع شدند، روز اول نتوانستیم کار را ضبط کنیم، روز اول تعدادی را نشان کرده بودم که مقابل میکروفن بخوانند. زندهیاد حسین صبحدل کار ضبط را انجام میدادند. فردا قرار گذاشتیم در خانه پدری حاج شیخ حسین انصاریان گروه گردهم بیایند اما متاسفانه در تظاهرات یکی از آنان شهید و دو نفر دیگر زخمی شدند.
شاهنگیان با بغض بیان کرد: انقلاب اسلامی اینگونه به ثمر رسید، قدرش را بدانیم.
سرود یکی از محصولات هنری انقلاب اسلامی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در جمع خبرنگاران با ابراز رضایت از حضور گروههای شایسته موسیقی در جشنواره موسیقی فجر اظهار داشت: با وجود اینکه اولین سالی است که گروه سرود به بخش مسابقه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر راه یافته است، استقبال خوبی شده است، مسئولان و داوران جشنواره سختگیریهایی داشته و با شاخصهها و معیارهایی سعی کردند تا بهترین گروهها در بخش سرود حضور پیدا کنند و امیدواریم این بخش در سالهای آینده پررونقتر باشد و مردم استقبال بیشتری از این آثار داشته باشند.
اسماعیلی گفت: به بخش سرود بسیار امیدوارم و به همین دلیل به همکاران اعلام کردم که این حوزه در بخش مسابقه جشنواره موسیقی گنجانده شود و ارتقا پیدا کند.
وی درباره تاثیر سرود در انتقال مفاهیم دینی و مذهبی در میان نسل جوان بیان کرد: سرود یکی از محصولات هنری انقلاب اسلامی است، من که معلم تاریخ هستم کمتر دیدم که قبل از نهضت امام(ره) چنین پدیدهای را با این نحو داشته باشیم، سرود عمدتا در همین دوره نهضت انقلاب اسلامی آغاز شده و اوجش را در بهمن ۱۳۵۷ داریم و با اجراهایی که تا امروز ماندگار شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بعد از انقلاب اسلامی در دهه اول انقلاب، سرودها به خوبی و به صورت ویژه پیش رفت و نزد امام خمینی(ره) سرود اجرا شد اما بعدا سرود دچار افت شد.
اسماعیلی بیان کرد: از دهه ۹۰ در تلاش هستیم که سرود بار دیگر رشد و رونق پیدا کند، خیلی امیدوارم در این فضایی که ایجاد شده، نهادهای مختلف هم وارد شدند، اکنون دو سه مناسبت برای اجرای مسابقات سرود داریم و نوجوانان زیادی درگیر آن شدند و امیدوارم بخش سرود جشنواره موسیقی نقطه اوج و قله این فعالیتها باشد و سالهای آینده حتما بهتر خواهد شد.
سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن تا سوم اسفند به دبیری بهزاد عبدی در بخشهای رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی برگزار میشود.
استانها، نشستهای پژوهشی، جشنواره جشنوارهها، سرود و بینالملل، جایزههای ترانه و موسیقی و رسانه از دیگر بخشهای این جشنواره است.
نمایشگاه عکس های منتخب پانزدهمین سوگواره ملی و بین المللی “مهر محرم” برای چهارمین دوره متوالی در حرم مطهر رضوی برپا شد.
سینماپرس: فرشاد مهدیپور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی احکامی بیژن مقدم، محمدصادق عرب، حبیبالله عباسی، محمد کریمی و محمد لسانی را به عنوان اعضای کمیته داوران پنجمین رتبهبندی پایگاههای خبری منصوب کرد.
به گزارش سینماپرس، فرآیند خوداظهاری پنجمین رتبهبندی پایگاههای خبری طی فراخوانی که در ۲۸ شهریور سال ۱۴۰۱ منتشر شد، از یکم مهر ماه آغاز شد و با توجه به درخواست شماری از مدیران رسانهها پس از دو مرحله تمدید، آغاز و اطلاعات ثبت شده از سوی صاحبان امتیاز ۱۷۸۴رسانه، ملاک ارزیابی و رتبهبندی قرار گرفته است.
رعایت اصول خبرنویسی، جریانسازی خبری، اهتمام به رسالتهای رسانهایِ مصرَح در ماده (۲) قانون مطبوعات، واکنش سریع نسبت به شایعات و محتواهای خلاف واقع، رویکردهای تعاملی، محتواهای چندرسانهای، تعداد مطالب منتشر شده در ۲۴ ساعت شبانهروز، ذکر منبع مطالب، تعداد مطالب تولیدی، ذکر نام پدیدآورندگان محتوا، بیمه کارکنان رسانه و بهکارگیری عکس و یا چندرسانهای در متن محتوای خبری، شاخصهای عملکردیِ پنجمین رتبهبندی پایگاههای خبری را تشکیل میدهند.
پس از حدود پنج سال، دو مجسمه معروف آلبرتو جاکومتی به فضای عمومی موزه هنرهای معاصر تهران بازگشتند و برای نخستین بار مجسمهای از ایلا هیلتونن، همزمان با یکصد و یکمین سال تولد وی در فضای خروجی گالری ۹ جانمایی شد.