X

بایگانی فروردین 25, 1402

دفتر سینمایی

ابتدای انقلاب ما به فرهنگ بیشتر فکر می‌کردیم تا تجارت/باید سینمایی را دنبال کنیم که هم وجهه فرهنگی داشته باشد هم اقتصادی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «مهدی صباغ‌زاده» کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس ایرانی است. او نامزد بهترین کارگردانی در دهمین جشنواره فیلم فجر (۱۳۷۰) برای فیلم «خانه خلوت» شده است.

به گزارش سینماپرس، مهدی صباغ‌زاده در گفت و گو با «پروژه تاریخ شفاهی سینما و تئاتر ایرنا» از حواشی ساخت فیلم آفتاب نشین‌ها شروع کرد، سینمای کشور در دهه ۶۰ را ستود، درجه بندی کیفی فیلم های سینمایی را مثبت ارزیابی کرد و حساسیت‌ها سر اکران برخی فیلم‌ها از جمله به رنگ ارغوان ابراهیم حاتمی کیا را نادرست خواند. گفت و گو با ایشان در پی می‌آید.

بعد از انقلاب چه طور پا به عرصه سینما گذاشتید؟

اوایل انقلاب فیلمی به نام آفتاب نشین‌ها را ساختم. چون محتوای فیلم راجع به فئودال‌ها و تقسیم اراضی و مسائلی از این قبیل بود، مجلس صدایش درآمد که این‌ها کمونیست و چپ و توده‌ای هستند. عده‌ای هم این وسط شیطنت و شروع به زدن علیه ما کردند.

من و آقای فریدون جیرانی فیلمنامه‌ نویس این اثر گفتیم نکند در این جو شلوغ، بلایی سرمان بیاورند، از این رو با آقای غلامرضا موسوی تهیه کننده آفتاب نشین‌ها صحبت کردیم. ایشان هم با آقای مهدی کلهر معاونت وقت سینمایی وزارت ارشاد گفت و گو کرد. آقای کلهر به آقای موسوی گفته بود مستنداتتان را به من بدهید تا به مجلس بروم و از شما و فیلم تان دفاع کنم.

یادم است ایشان به مجلس رفت و مجلس یک روز تمام، وقت خود را برای این موضوع گذاشت. کلهر در مجلس گفته بود عوامل فیلم همه بچه مسلمانند و دارند راجع به مشکلات و گرفتاری‌های مردم در رژیم گذشته فیلم می‌سازند. تازه مگر هر کس درباره کارگر و کارفرما و روستا و ارباب فیلم بسازد، کمونیست است؟

خلاصه ایشان موفق شد نمایندگان پارلمان را قانع کند و مجلس دست از سر ما برداشت.

با وجود این، من تا یک سال نتوانستم فیلم بسازم و وقتی می‌خواستم فیلم پرونده را بسازم، باز جلوی من را گرفتند و گفتند فعلا نسازید تا اوضاع آرام شود.

خوشبختانه در مجلس‌های بعدی، آشنایی و آگاهی نمایندگان نسبت به سینما بیشتر، شرایط بهتر و بالطبع مشکلات ما هم کمتر شد.

ریل‌گذاری در جهت رشد معنوی سینما

شما جزو نخستین هنرمندانی بودید که در ابتدای دهه ۶۰ به سینمای حرفه‌ای ورود کردید؛ یعنی قبل از ورود جریان مدیریتی آقایان سید محمد بهشتی شیرازی و فخرالدین انوار. وضعیت چطور بود؟

آن زمان آقایان بهشتی و انوار در سیما بودند. بعد از مدتی آقای بهشتی رفت و بنیاد سینمایی فارابی را تشکیل داد. در واقع ریل گذاری سینمای بعد از انقلاب را آقایان بهشتی و انوار و … انجام دادند. آنها زمینه را برای ساخت فیلم‌های بعد از انقلاب آماده کردند، فیلم‌هایی که بتواند محتوای معنوی، انسانی و اجتماعی داشته باشد.

در این میان، آقای بهشتی‌ افق دید خیلی خوبی نسبت به سینما داشت. یادم است وقتی فیلم مهاجران را ساختم ایشان هم آنجا بود. حتی پروانه فیلم سناتور را آقای انوار امضا کرد و به من داد. البته این فیلم گرفتاری‌های خاص خودش را برای من داشت.

نگاه بیشتر به فرهنگ بود تا گیشه

با آمدن آقایان بهشتی و انوار، سختگیری‌ها بیشتر شد یا راحت‌تر توانستید کار کنید؟

اصلا شرایط و سیاست و نگاه این آقایان به هنر هفتم طور دیگری بود. دهه ۶۰ بهترین دوران شکوفایی سینمای ایران بود. مثل آن فیلم‌هایی که آن موقع ساخته شد را در دهه‌های بعد ندیدم.

فیلم‌های بسیار هنری ای در آن دهه برای جشنواره‌های هنری ساخته شد. در آن دهه البته گیشه سینمای ایران فراموش شده بود و نگاه حاکم، توجه چندانی به فروش فیلم‌ها نداشت. نگاه بهشتی و انوار بیشتر به فرهنگ و هنر بود تا گیشه.

آن دوران، دوران طلایی سینمای ایران بود که فکر نمی‌کنم دیگر تکرار شود. اما آن دوران هم گذشت و سینما تغییر و تحول پیدا کرد.

درجه بندی فیلم‌ها اقدامی مثبت بود

نگاه شما به طرح‌هایی چون درجه‌بندی فیلم‌ها چه بود؟

آقایان بهشتی و انوار آخر سال به فیلم‌ها درجه می‌دادند. یک جدولی به ما می‌دادند که مثلا فیلم مهاجران و خانه خلوت درجه الف است، فلان فیلم درجه ب و فلانی درجه ج است. به عبارتی تکلیف تهیه کننده را روشن می‌کردند که این فیلم چه مدتی و چه تاریخی اکران خواهد شد.

مثلا اکران فیلم‌های الف با ج هم از لحاظ مدت زمان و هم از نظر ایام اکران خیلی تفاوت داشت. آقایان بهشتی و انوار بر اساس برنامه‌ای که برای آینده سینمای کشور داشتند این برنامه را پیش می‌بردند. البته خیلی ها از جمله اتحادیه تهیه کنندگان با این درجه‌بندی مخالف بودند. اتحادیه می‌گفت این درجه بندی را بردارید چون با این کارتان دارید سینما را محدود می‌کنید. همین باعث شد آقایانی که بعد از بهشتی و انوار آمدند این درجه‌بندی را بردارند.

الان اما دیگر نگاه سینمادار حاکم شده است. گیشه سینما باید بچرخد، پول در بیاورد و خرج سینمایش را بدهد. دنیا عوض شده و همه چیز تغییر پیدا کرده است.

پس درجه بندی فیلم ها از نظر شما کار مثبتی بود؟

بله، داشت سینما را به رشد و شکوفایی می‌رساند. این کار اگر ادامه پیدا می‌کرد امروز وضع سینمای ما این نبود و می‌توانستیم سینمایی فاخر و جذاب‌تر داشته باشیم.

سینمای ایران در دهه ۶۰ چه شاخصه‌هایی داشت؟

سینما معنا داشت. فیلم‌هایی ساخته می‌شد که به یاد ماندنی بودند.

روزنامه نگاران، سوژه دو فیلم صباغ زاده

فیلم های خانه خلوت و خانه کاغذی تان درباره روزنامه‌نگاران است. چه شد روزنامه نگاران را به عنوان سوژه انتخاب کردید؟

وقتی خانه خلوت را ساختم محدودیت‌هایی برای روزنامه‌نگاران بابت یک سری رفتارها و کردارشان وجود داشت. خانه خلوت را سال ۱۳۷۰ ساختم. ده سال بعد که خانه کاغذی را می‌ساختم دوره سخت‌تری برای روزنامه‌نگاران بود. در آن سال‌ها روزنامه‌نگاران مقداری

پایشان را از خطوط قرمز فراتر می‌گذاشتند و اتفاقات ناخوشایندی افتاد.

ما می‌دانیم که روزنامه‌نگاران دنبال حقیقت و واقعیات جامعه هستند تا آنچه را که لازم است به مردم گوشزد کنند. یعنی این وظیفه‌شان است، برای همین هم روزنامه‌نگاری کار دشواری است.

البته سانسور از اول انقلاب در ایران بود. مختص ایران هم نیست. در دیگر کشورها هم خطوط قرمز وجود دارد. زمان شاه هم بود. می گفتند راجع به شاه و نظام سلطنت و دربار چیزی ننویسید ولی راجع به هر چیز دیگر می‌خواهید بنویسید، ‌آزادید.

فیلمسازها هم تا وقتی رقص و آواز و کاباره و بزن و بکوب را نشان می‌دادند کسی کاری با آنها نداشت اما اگر یک خرده آن‌سوتر می‌رفتند امنیتی ها جلویشان را می‌گرفتند که باید فلان صحنه را در بیاوری؛ برای مثال در گوزن‌ها چنین اتفاقی افتاد. قبل از انقلاب سانسور کم اتفاق می‌افتاد، ولی فیلم‌هایی که روشنفکران می‌ساختند اغلب با مشکل روبرو می‌شدند مثل فیلم‌های ناصرتقوایی، داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی و فیلمسازانی از این دست.

شما تا میانه دهه ۷۰، به کارگردان، نویسنده و تدوینگر شناخته‌شده‌ای در سینما تبدیل شده بودید اما به ناگهان، سریال دزدان مادربزرگ را برای صدا و سیما ساختید. این تصمیم، دلیل خاصی داشت؟

دزدان مادربزرگ یک کار اجتماعی و اخلاقی بود. به نظر من یکی از بهترین سریال‌های آن موقع صدا و سیما بود. بیننده‌های بسیاری هم داشت. الان هم اگر پخش شود باز بیننده‌های زیادی خواهد داشت.

سیما فیلم پیشنهاد ساختش را به من داد. رفتم و فیلمنامه را خواندم و ماتریال و جنسش را دیدم خوب است. به نویسنده‌اش گفتم باید روی فیلمنامه آن کار شود. ایشان موافقت کرد. من با آقای سعیدمطلبی همکاری کردیم و نگارش مجدد فیلمنامه را با همکاری ایشان انجام دادیم.

به رنگ ارغوان اکران شد و هیچ اتفاق بدی نیفتاد

دهه ۷۰ سینمای ایران چه شاخصه‌هایی داشت؟

دولت بیشتر به سمت سازندگی رفته بود. تفکر دولت بیشتر بر مبنای این بود که حالا محتوای سینما یک مقدار این ورتر یا آن ورتر برود هم اتفاق خاصی نمی‌افتد.

من بارها در جلساتی که با مسوولین داشتم گفتم فکر می‌کنید با پخش یک فیلم چه اتفاقی می‌افتد؟ مثال فیلم به رنگ ارغوان ابراهیم حاتمی کیا را هم می‌زنم. این فیلم مدتها توقیف بود و بعد دوسال اکران شد. با روی پرده رفتن این فیلم چه اتفاقی افتاد؟ انقلاب شد؟ کشکمش و درگیری در مملکت به وجود آمد؟ خیر، آقا! سینما برای سرگرمی مردم است.

مردم هم از نظر فکری رشد کرده‌اند؟

بعد از چهل و اندی سال می‌خواهید رشد نکنند؟ وقتی این همه موشک ساخته‌ایم، همه چیزمان پیشرفت کرده است، می‌خواهید مردممان پیشرفت نکرده باشند؟ شما سالن‌های سینمایی که ساخته شده است را بروید و مشاهده کنید. به پردیس کوروش بروید و از آنجا لذت ببرید.

امروزه اطلاعات و درک مردم از ما فیلمسازان بیشتر است. همه چیز را می‌دانند و می‌فهمند.

باید دید نسل جدید از سینما چه می خواهد

دهه ۸۰ و ۹۰ چطور؟

ما دوران‌های مختلفی را در سینمایمان داشته‌ایم. از دورانی که فیلم‌هایی با مضمون عشق‌های جوانی ساخته‌ایم که جلوی آن را گرفته‌اند تا دورانی که فیلم‌های اجتماعی سنگین و خوبی ساخته شده است، در دوره سیف الله داد خدا بیامرز.

شما فیلم مارال را ببینید اگر امروز بخواهید آن را بسازید به هیچ وجه امکان و اجازه پخش آن را به شما نخواهند داد.

اما با گذشت زمان تهیه کننده‌ها به سمت تجارت راغب شدند. آنها فقط به صنعت و تجارت فیلم فکر می‌کنند. در حالی که ابتدای انقلاب ما به فرهنگ بیشتر فکر می‌کردیم تا تجارت. البته شاید ما اشتباه می‌کردیم؛ برای همین هم از نظر مادی چیزی از سینما گیرمان نیامد.

الان عده ای که وارد سینما می‌شوند فیلم های کمدی می‌سازند و مخاطبان هم می‌آیند و فیلم‌های آنها را می‌بینند. مردم هم دیگر ذهن‌هایشان خسته شده است و خود به اندازه کافی در زندگی‌شان، مشکلات شخصی و اجتماعی دارند و نمی‌توانند به مسائل اجتماعی توجه کنند.

البته همه جای دنیا همین طور است. شما اگر به سینمای آمریکا نگاه کنی، دورانی بود که از فیلم‌های هرکول شروع شد و به سمت فیلم های پلیسی آمد و بعد به فیلم‌های اجتماعی و خانوادگی رسید و همین طور رفت جلو.

سینما جدای از وجه فرهنگی خود به جذابیت هم نیاز دارد. باید سینمایی را دنبال کنیم که هم وجهه فرهنگی داشته باشد هم اقتصادی. الان با ۷، ۸ میلیارد تومان می‌توان فیلم ساخت، ‌ اما بازگشت این سرمایه به این آسانی نیست.

مردم گرفتارند و شرایط سینما رفتن برای آنها روز به روز سخت تر شده است. بیشتر نسل جدید به سینما می‌رود، نسلی که خواسته‌های خاص خودش را دارد. باید دید این نسل از سینما چه می‌خواهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حسن روح‌الامین از «شهید قدس» رونمایی کرد/ حاج قاسم در مسیر فلسطین


جدیدترین اثر حسن روح الامین با عنوان «شهید قدس» توسط کانون هنر شیعی رونمایی و منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بابا سیبیلو» صاحب پوستر رسمی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «بابا سیبیلو» به کارگردانی ادوین خاچیکیان و تهیه‌کنندگی احمد احمدی از عید سعید فطر در سینماهای سراسر کشور اکران می‌شود.

به گزارش سینماپرس، «بابا سیبیلو» یک کمدی خانوادگی است که در آن از کودک ۵ ساله تا پیرمرد ١٠٠ ساله نقش آفرینی دارند و در طول قصه ماجراهای جذابی را رقم می‌زنند.

در آستانه اکران، پوستر فیلم که توسط احسان برآبادی طراحی شده رونمایی و منتشر شد.

رضا شفیعی‌جم، بهاره رهنما، امیرحسین صدیق، رز رضوی، امیر نوری، یوسف صیادی، پارسیا شکوری، محمدطاها بهروزپور، خشایار راد، علی کاظمی، عباس محبوب، اردشیر کاظمی، هانیه غلامی، مهرگان علوی، محمدرضا احمدی، فرهاد ریش‌سفیدی، آوا دهقانی، شادروان محمد پناهی، محمدسجاد عسگری، مهدی هاشم‌پور، زهرا گلدوست، شهلا سرشار، احمد یاوری‌شاد، احسان پرفکت، مرتضی دلداده، حسین روزبه، حسینعلی قورچی، یگانه ظرافتی و ابوالفضل قهرمانی بازیگران فیلم سینمایی «بابا سیبیلو» هستند.

دیگر عوامل سازنده این فیلم عبارتند از؛ مدیر فیلمبرداری: مرتضی‌خان‌محمد، طراحی و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق، جلوه‌های ویژه بصری: علی تصدیقی، تدوین: محمد توکلی، مدیر تولید: محمدرضا عزتخانی، دستیار اول و برنامه‌ریز: مهدی مطلبی، مدیر صدابرداری: فرشید کیوانمهر، طراح صحنه و لباس: شیرین بوریایی‌دوست، طراح گریم: مهرنوش طبیبی، آهنگساز: محمد احمدی، عکاس: عباس بغدادی، منشی صحنه: محبوبه نظری، مدیر تدارکات: ‌روح‌الله خلج، گروه کارگردانی: سپینود وفامنش، و حسین خنکا، دستیار اول فیلمبردار: امیر محمدی و پخش: رسانه فیلمسازان به مدیریت حبیب اسماعیلی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پانزدهمین شماره ماهنامه «آرمان هنر» روی پیشخان آمد


پانزدهمین شماره ماهنامه «آرمان هنر» با مطالبی در حوزه فرهنگ، هنر، سینما، تئاتر، روانشناسی، ادبیات و کتاب منتشر شد و روی پیشخان آمد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دست‌های همچنان خالی تلویزیون و سینما در «روز قدس» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هر ساله در روز قدس شاهد فعالیت‌های گروه‌ها و توده مردم هستیم که با حضور خود در این روز با آرمان‌های امام و انقلاب و مردم مظلوم فلسطین تجدید بیعت می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، طی چهار دهه گذشته شاید چهار فیلم خوب و تاثیرگذار درباره فلسطین و قدس شریف ساخته نشده است. با یک نگاه گذرا به سینما و سریال‌سازی کشوری چون مصر می‌توان دریافت که تا چه حد فلسطین و آزادی آن برای آنها از اهمیت برخوردار بوده و در فیلم و سریال‌هایشان به نفوذ صهیونیست‌ها و جنایتشان پرداخته‌اند.

روز قدس و مسئله فلسطین مانند دیگر موضوعات مهم همچون پرداختن به جبهه مقاومت، دوران پیروزی انقلاب، مسئله و درگیری‌ها با منافقین و حتی دفاع مقدس مغفول مانده و کمتر به این موضوعات بها داده شده است.

در دوره گذشته جشنواره فیلم مقاومت هیچ فیلم خارجی و داخلی درباره مسئله فلسطین ساخته و اکران نشده بود و جشنواره فیلم مقاومت عملا خالی از دغدغه اصلی این محور بود.

امیدواریم که در سال‌های پیش رو به این مسئله نگاه ویژه شود و بتوانیم در پنج سال آینده چند فیلم خوب و سریال با کیفیت داشته باشیم که صدا و سیما مجبور نباشد در این روز فقط فیلم‌های قدیمی را در کنداکتور شبکه‌ها تغییر دهد و از هر دو شبکه یکی فیلم «بازمانده» را پخش کند.

قطعا هنرمندان و سینماگران دغدغه‌مند و با استعدادی در این حوزه حضور دارند که منتظر نگاه درست مدیران فرهنگی و سینمایی هستند تا بتوانند در حوزه دفاع از مردم فلسطین و محور مقاومت، از مظلومیت‌ها و رشادت‌هایشان فیلم بسازند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سهم «آرمان فلسطین» از دیوارهای پایتخت/ با «قدس» هم سلفی می‌گیریم


از سال ۱۳۹۷ تاکنون دیوارنگاره‌های مشهور شهر تهران، در چند نوبت به موضوع روز جهانی قدس اختصاص پیدا کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سوزن‌دوزی لباس‌های عید فطر/ آن‌ها کل رمضان در چادر زندگی می‌کنند


بیست و سومین قسمت از مجموعه نمایش رادیویی «آیینه اقوام» به معرفی آیین‌های رمضانی مردم استان سیستان و بلوچستان اختصاص دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صدور پروانه نمایش برای ۳۲ اثر غیرسینمایی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی و سمعی بصری، شورای پروانه نمایش فیلم‌های غیر سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش ۸ عنوان فیلم داستانی بلند «فرشته مزاحم» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد کریمی، «ژیوار» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مریم امینی، «سگ کش» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین نصیری، «بچه‌های دشت» به تهیه‌کنندگی عباس مسعودی و کارگردانی اسماعیل مسعودی، «هم پا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی اصغر مظاهری، «تفریح» به تهیه‌کنندگی مشترک محمدرضا رحمانیان‏ و محمدرضا صابری و کارگردانی محمدرضا صابری، «زخم کهنه» به تهیه‌کنندگی مشترک مرتضی حسینی ‏و فلور نظری و کارگردانی مجتبی اسدی پور و «سگ دست» به تهیه‌کنندگی افسانه شکاری و کارگردانی تقی علی آبادی موافقت کرد.

همچنین ۱۱ اثر مستند «شراب ربانی» به تهیه‌کنندگی مشترک فرزین رضائیان‏ و حسین حضرتی و کارگردانی فرزین رضائیان، «شمشیر داموکلس» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی امین کریمی، «ذوالفقار» به تهیه‌کنندگی مهدی اکبری و کارگردانی ناصر طاهریان، «رویای من» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی خطیبی، «رنج و رنگ» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد سجاد آقاجانی، «آرگوس» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی یاسر شاهسواری، «مؤذن خوش صدا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی براری، «نگاهی نو» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین نصیری، «رخصت پهلوان» و «مادرم زهرا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد کریمی و «برفآب» به تهیه‌کنندگی مشترک احمد آزاد و عابدین رستمی و کارگردانی احمد آزاد پروانه نمایش آثار غیر سینمایی سازمان سینمایی را اخذ کردند.

در این شورا برای ۱۳ اثر داستانی کوتاه «نشنیدن» به تهیه‌کنندگی نسا کربلایی و کارگردانی احمد صمیمی، «صد و هجده» به تهیه‌کنندگی مهدی عظیمی میرآبادی و کارگردانی محمدرضا جنت‌خواه، «هیما» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سجاد باغ شیخی، «یک مورد» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی وحید آبرود، «تنگه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مقداد جلالی، «جِنُک» به تهیه‌کنندگی مهدی میرحسینی و کارگردانی حامد غنی، «سیاهسنگ» به تهیه‌کنندگی مازیار هاشمی و کارگردانی محمد لطفیان، «کلاس اول صبح» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی میرزایی، «راش» به تهیه‌کنندگی مهدی اکبری و کارگردانی مهدی تقی پور، «بی منطق» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی اکبری، «حصار تن» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ناصر عباسی، «بانوی خیال» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی یاسر شاهسواری و «به حکم شاه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سجاد باغ شیخی پروانه نمایش صادر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خداحافظی با کیومرث پوراحمد/ جنگ جهانی سوم در ایران و ترکیه/ فرامرز صدیقی در بیمارستان


برگزاری مجلس یادبود کیومرث پوراحمد، اکران‌های عید فطر به همراه جزییات، اکران جنگ جهانی سوم در ایران و جشنواره استانبول ترکیه، بستری شدن فرامرز صدیقی در بیمارستان، میزبانی جشنواره‌های مسکو، ترنتو و فرانسه از فیلم‌های ایرانی، مسترکلاس اصغر فرهادی در ایتالیا، معرفی نامزدهای ایرانی «ایفلا» و نامزدهای جایزه «الوند»، توضیحی درباره بلاتکلیفی حریم «قره حسنلو»، کاوش نجات‌بخشی در سد «خرسان» آمار، جزئیاتی مهم از سفرهای نوروز ۱۴۰۲ و افزایش شکاف طبقاتی در سفر از گزیده اخبار فرهنگی هنری در هفته‌ای بود که گذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تماشای آنلاین چند فیلم کوتاه در بهار/بلع مواد مخدر توسط زن باردار – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، امور پخش و توزیع انجمن سینمای جوانان ایران همزمان با آغاز فصل بهار، دو بسته فیلم کوتاه را برای نمایش آنلاین در پلتفرم‌های هاشور و تیوال از ابتدای فصل بهار ۱۴۰۲ به صورت اشتراکی و فروشی در دسترس مخاطبان فیلم کوتاه قرار داده است و این دو بسته تا پایان بهار ۱۴۰۲ ادامه خواهند داشت.

بسته «فروشی»

این بسته فیلم کوتاه که شامل چهار فیلم کوتاه «بی‌ریختی» ساخته محمد رحمتی، «سایکو» ساخته مصطفی داوطلب، «سفید پوش» ساخته رضا فهیمی، «لالایی» ساخته جاوید سبحانی است را به صورت فروشی، در دسترس مخاطبان هر دو پلتفرم قرار می‌دهد.

«بی‌ریختی» به کارگردانی و نویسندگی محمد رحمتی و به تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران، میلاد کفایی و سمانه بهزادپور تهیه و تولید شده است و بازیگرانی چون میلاد کفایی، سمانه بهزادپور، شاهین نعمتی، غزاله روغنی، علی صادقی، حسین میری و مهدی حسینی‌نیا در آن نقش آفرینی کرده‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «زنی زندانی که باردار است، در روز دادگاهی خود، بعد از جلسه دادگاه، برای بلعِ مواد مخدر و انتقال آن به زندان، همراه دو تن از ماموران زندان وارد خانه‌ای شده‌اند.»

«سایکو» به نویسندگی و کارگردانی مصطفی داوطلب و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر خرم‌آباد و مصطفی داوطلب تهیه و تولید شده است و رضا عموزاد، رویا حسینی و محمد نریمان نیز به عنوان بازیگر در این فیلم کوتاه نقش آفرینی کرده‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «زن و مردی در کنار خیابان منتظر ماشین هستند، بعد از سوار شدن زن و مرد شروع به دعوا کردن می‌کنند و در میانه راه راننده عصبانی می‌شود و او نیز در دعواهای آن‌ها دخالت می‌کند.»

«سفید پوش» به کارگردانی و نویسندگی رضا فهیمی و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران و رضا فهیمی تهیه و تولید شده است و امیرعلی رزاقی، محمدعرفان صادقی، بهزاد دورانی، سید محمدرضا حسینی‌کرمانی، فاطمه رادمنش، فرزانه ابوالهادی، احمد دهقان رحیمی، ربابه حسن‌شاهی، الهام فاتحی، ریبوار ویسی، سودا ویسی نیز بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «پیرزن قالب پنیری را که خود درست کرده است، به احمد پسربچه ده ساله می‌دهد تا احمد پنیر و پیغام پیرزن را به پدرش برساند.»

«لالایی» به نویسندگی و کارگردانی جاوید سبحانی و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران و رضا سبحانی تهیه و تولید شده است.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «مادری تنها در جستجوی راهی برای غلبه بر ترس‌های شبانه‌اش است.»

بسته «اشتراکی»

این بسته فیلم کوتاه در بازه زمانی نامحدود، چهار فیلم کوتاه «اینجا جایی برای فرود نیست» ساخته، «دو آل پا» ساخته محمدرضا مرادی، «سقف کاذب» ساخته محسن نجفی مهری و «ضد ضربه» ساخته عادل تبریزی را به صورت اشتراکی، در دسترس مخاطبان هر دو پلتفرم هاشور و تیوال قرار داده است.

«اینجا جایی برای فرود نیست» به نویسندگی و کارگردانی رضا جمالی و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر اردبیل، رضا جمالی تهیه و تولید شده است.

«دو آل پا» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا مرادی و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران و محمدرضا مرادی در ژانر فانتزی و اقتباسی تهیه و تولید شده است.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «جوانی در بیابان‌های ایران به دنبال موجودی افسانه‌ای ست که با پیرمردی عجیب رو به رو می‌شود. او قبول می‌کند که در قبال دریافت گنجی به پیرمرد کمک کند که کتاب مقدس قبیله شان را پیدا کنند. سختی این مسیر آن است که جوان باید مرکب پیرمرد باشد!»

«سقف کاذب» به نویسندگی محسن نجفی مهری و فاطمه درباری و کارگردانی محسن نجفی مهری، در انجمن سینمای جوانان ایران تهیه و تولید شده است.

محمدرضا غفاری، سوگل خلیق، علیرضا استادی، بابک بهشاد و محسن صادقی در این فیلم کوتاه بازی کرده‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «زوج جوانی که به تازگی ازدواج کرده‌اند باعث آسیب رساندن به ساختمان‌شان شده‌اند و در کشمکش گفتن حقیقت و یا پنهان کردم آن هستند که با مشکلات بزرگ‌تری مواجه می‌شوند.»

«ضد ضربه» به نویسندگی و کارگردانی عادل تبریزی و تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران، میلاد طاری و عادل تبریزی تهیه تولید شده است و برخی از عوامل شناخته شده سینمای کوتاه مانند آرمان فیاض به عنوان مدیر فیلم‌برداری، عماد خدابخش، تدوینگر، پیام آزادی، آهنگساز و سامان شهامت، صدابردار، در این پروژه فعالیت حضور داشته‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «چراغ هیچکس تا صبح نمی‌سوزد.»

اکران آنلاین به صورت اشتراکی به این معناست که مخاطبان فیلم کوتاه با داشتن حق اشتراک پلتفرم‌های هاشور و تیوال می‌توانند این فیلم‌ها را تماشا کنند و فیلم‌هایی که به صورت فروشی اکران آنلاین می‌شوند، با هزینه بسته‌ای ۲۴ هزار تومان و هر فیلم ۸ هزار تومان در پلتفرم‌های هاشور و تیوال قابل تماشاست.

امور پخش و توزیع انجمن سینمای جوانان ایران تاکنون بالغ بر ۲۶۰ فیلم کوتاه را که در انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده‌اند، به صورت اشتراکی و برخی فروشی در پلتفرم‌های هاشور، تیوال و فیلیمو اکران آنلاین کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع