X

بایگانی فروردین 26, 1402

دفتر سینمایی

«همسایه‌های خوب» به شبکه مستند سیما می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فصل اول مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» از دوم اردیبهشت روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود.

به گزارش سینماپرس، مجموعه مستند «همسایه‌های خوب»، محصول مرکز مستند سوره، به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم و تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی از دوم اردیبهشت ماه پخش خود را از شبکه مستند آغاز می‌کند.

بر این اساس، فصل اول این اثر که در ۲۲ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای تولید شده است، شنبه تا پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۰ از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود و بازپخش آن ساعت ۱۲ بامداد و ۸ صبح خواهد بود.

دوربین این مجموعه مستند علاوه بر استان تهران، مهمان استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان، گلستان و … بوده است تا در هر قسمت داستان زندگی سوژه‌ها را به تصویر بکشد.

فصل اول «همسایه‌های خوب» با شعار «گاهی آدم، حال خوب قرض می‌کند از همسایه‌ خوب» که مخاطبش خانواده است، زندگی افراد ساده‌ای را به تصویر کشیده است که می‌توان آن‌ها را قهرمان نامید چراکه برای خوب کردن حال دیگران تلاش می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جای خالی «جدی»ها در فصل تازه کنسرت‌ها/ موسیقی فقط «پاپ» نیست


فقدان برگزاری کنسرت‌های جدی در فصل جدید برگزاری اجراها، یکی از نکات مهمی است که استمرار آن می‌تواند تبدیل به بحرانی جدی و هشداردهنده در فرآیند ارائه محصولات موسیقایی کشورمان شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیر شبکه «رادیویی سلامت» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صدیقه اعتماد سعید، مدیر شبکه رادیو سلامت دار فانی را وداع گفت.

به گزارش سینماپرس، صدیقه اعتماد سعید، مدیر شبکه رادیویی سلامت دار فانی را وداع گفت.

دکتر صدیقه اعتماد سعید پیش از این «عضو شورای سیاستگذاری سلامت سازمان صدا و سیما» بوده و از سال ۹۲ تا کنون در سمت قائم مقام شورای سیاستگذاری سلامت نیز فعالیت نموده است و در بخش‌های مختلف رادیو سلامت از جمله «مدیر طرح و برنامه این شبکه» و همچنین «سرپرست گروه سلامت جسم و سلامت اجتماعی رادیو سلامت» نیز سابقه فعالیت داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هنر انقلاب» غریب است/ چرا هنر سفارش‌پذیر، تعهدپذیر هم هست؟ 


پرویز اقبالی در نشست «تجسمی و سوره» با نقل از شهید آوینی بیان کرد هر هنری که سفارش‌پذیر است، تفکرپذیر هم هست و چون تفکرپذیر است تعهدپذیر هم هست؛ یعنی همان چیزی هست که در انقلاب داشتیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مناظره «ماکرون»‌ بر سر «خدمتکار شیردوش»


«امانوئل ماکرون»‌ ـ رئیس جمهور فرانسه ـ و همسرش، بانوی نخست این کشور از نمایشگاه بزرگ «ورمیر» در موزه ملی آمستردام بازدید کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سلمان» به لحاظ مفهومی بررسی تاریخ ادیان است/«سلمان» به لحاظ شخصیتی در مقاطعی شبیه به یکی از پیامبران اولوالعزم می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «سلمان از آغاز» که چندی پیش از شبکه یک روانه آنتن سیما شد، در کنار نمایش پشت صحنه و جزئیات تولید سریال «سلمان فارسی» گفت‌وگویی جدید از داوود میرباقری را پخش کرد که حاوی نکات جالبی بود. او در این مصاحبه درباره جذابیت‌های شخصیت سلمان و تخیلی بودن برخی شخصیت‌ها توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، داوود میرباقری، کارگردان «سلمان فارسی» گفت: یکی از جذابیت های شخصیت سلمان فارسی این بود که اطلاعات درباره‌اش کم بود. آنچه هست به افسانه شبیه است. من می‌توانستم در یک محدوده بسیار خط کشی شده در تاریخ تخیل کنم. کافی بود برای این قصه یک نقطه شروع و پایان در نظر بگیرم. خود بخود خیلی از مواد و مصالحی را که لازم داشتم فراهم می‌شد. بخشی از شخصیت‌ها تخیل من و بخشی از شخصیت ها واقعیات تاریخی هستند. این دو در سریال با هم ادغام و ترکیب می شود.

سلمان شبیه به یکی از پیامبران می شود

سلمان به لحاظ مفهومی بررسی تاریخ ادیان است. سلمان در مسیر حرکتش در مقاطعی شبیه به یکی از پیامبران اولوالعزم می شودوی افزود: جوهره حرکت سلمان باید محفوظ می‌ماند و حوادث مهم تاریخی هم حفظ می‌شد. این دو نقطه اوج را باید با هم ترکیب می‌کردیم که حلقه ارتباطی‌اش تخیلات بود. وقتی به سریال‌های من نگاه می کنید می بینید شخصیت تماتیک، همانی است که در تاریخ گفته شده و حوادث مهم تاریخی همان است. در کنار این دو قصه خودم را تعریف می کنم.

کارگردان سریال‌های مختارنامه و امام علی(ع) با تاکید بر این که ۲۰ سال است درگیر نوشتن «سلمان فارسی» هستم، اظهار داشت: سلمان یک جورهایی به لحاظ مفهومی بررسی تاریخ ادیان است. سلمان در مسیر حرکتش به لحاظ شخصیتی در مقاطعی شبیه به یکی از پیامبران اولوالعزم می شود. جاهایی سلمان شبیه به موسی، عیسی، یوسف و ابراهیم است. همین الان هم دارم فیلمنامه را می‌نویسم و کامل می‌کنم. از روز اول با خودم قرار گذاشتم در طول کار یک بار دیگر فیلمنامه را بنویسم. در طول کار بر اساس نگاهی که این روزها دارم، یک شخصیت‌هایی کم و زیاد می‌شوند. لازم بود که این جغرافیای وسیع دقیقا مورد بررسی قرار گیرد.

ماجرای شرط‌بندی برای ساخته نشدن سریال

حسین طاهری، تهیه‌کننده این سریال نیز در بخش دیگری از مستند با بیان این که سریال «سلمان فارسی» اوایل دهه نود قرار بود تولید بشود، گفت: دو سه بار سازمان صداوسیما خیزی برداشت ولی نشد و سریال به سرانجام نرسید. سال ۹۶ تلویزیون از من دعوت کرد که برای ساخت این سریال همکاری کنم. من شنیدم در یک جلسه شرط بندی کردند که ساخت سریال شدنی نیست و حسین طاهری هم سه ماه دیگر می‌رود.

وی افزود: داوود میرباقری که بسیار علاقه مند به شخصیت سلمان فارسی بود، با سلمان زندگی می کرد. خودش تعریف می‌کرد که سلمان در یک فراز و فرودهایی دست من را گرفته است.

شایان ذکر است که در سریال سلمان فارسی به زندگی این شخصیت تاریخی از بدو تولد تا زمان مرگ و به ویژه مقطع مشرف شدن او به دین اسلام و همراهی وی با پیامبر (ص) توجه می‌شود. شخصیتی که سه دین بزرگ زرتشت، مسیحیت و در کنار آن یهودیت و در پایان اسلام را تحلیل می‌کند.

سریال سلمان فارسی به نویسندگی و کارگردانی داوود میرباقری و تهیه‌کنندگی حسین طاهری به زندگی و زمانه یار ایرانی پیامبراکرم(ص) در سه فصل ‌ایران ساسانی، بیزانس و حجاز صدر اسلام می‌پردازد.

حضور ۵۰۰ بازیگر حرفه‌ای در کنار هزاران بازیگر نقش‌های فرعی و زمینه‌ای، دوخت ۱۱ هزار دست لباس تاریخی، طراحی و اجرای صدها هزار قطعه شیء تاریخی و ساخت ده‌ها دکور شامل شهرها، کاخ‌ها، معبدها، کلیساها، پادگان‌ها و ده‌ها معبر، دهکده وغیره در سه فصل مجزای فرهنگی در وسعتی بالغ بر ۵۰۰ هکتار ثمره تلاش شش ساله مجموعه سلمان است.

فیلمبرداری سریال از اواخر آذر ۱۳۹۸ آغاز شده است. این در حالی است که داوود میرباقری، زمان پخش احتمالی این مجموعه ۶۰ قسمتی را در صورت تداوم حمایت‌ها سال ۱۴۰۵ تخمین زده است.

داریوش فرهنگ، فرهاد اصلانی، محمدرضا هدایت، چنگیز جلیلوند، علی دهکردی، رامونا شاه، احترام برومند، مهدی فقیه، شکرخدا گودرزی، علیرضا مهران، سیامک اطلسی و … در «سلمان فارسی» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در شب معرفی چهره‌های هنر انقلاب چه گذشت؟


هنرمندان رشته‌های سینما، تئاتر، موسیقی، عکس، معماری و پژوهش سال هنر انقلاب در حوزه هنری تقدیر شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بیش از اندازه منفی بازی کرده‌ام/شخصیت «سرخو» در سریال «آتش و باد» عمیق ترین کاراکتر منفی بود که تاکنون آن را ایفا کردم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر نقش «سرخو» در سریال «آتش و باد» که این روزها از شبکه سه سیما روی آنتن می رود، نسبت به تغییر عنوان از «جشن سربرون» احساس خوبی ندارد. او این تصمیم تلویزیون را عجولانه می داند و می گوید: آقایانی که این تصمیم را گرفتند کمی صبوری می کردند؛ به سریال آسیب زدند!

به گزارش سینماپرس، سریال تاریخی «جشن سربرون» که پخش آن در مقاطعی به تعویق افتاده بود، از سوی مدیران سیما، مناسب پخش در دو مناسبت همزمان نوروز و رمضان ۱۴۰۲ تشخیص داده شد. سریالی که به ماجرای خان‌های قاجاریه و جشنی سنتی از پایان بافت قالی پرداخته است. قصه از اساس واقعیت دارد اما کارگردانش آن را در فضایی تخیلی نوشته‌ است تا به کسی برنخورد.

داستان «جشن سربرون» به دوران مشروطه برمی‌گردد و عنوان این سریال، یک اصطلاح درباره جشنی است که پس از پایان بافت قالی برگزار می‌شود؛ به این صورت که وقتی بافت قالی تمام می‌شود، قالی را از بالای دار می‌برند و به اصطلاح می‌گویند سر قالی را می‌بُریم؛ این رسم، وجه تسمیه داستان و محور قصه است با این حال نام آن که در ظاهر مخاطب را با عنوانی خشن مواجه می‌کند، مدیران تلویزیون را وادار به تغییر عنوان سریال کرد، اقدامی که به مذاق برخی هنرمندان و سازندگان خوش نیامد.

اقدامی که به مذاق سازندگان خوش نیامد

نادر فلاح ـ بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ـ در گفت و گویی با ایسنا نسبت به تغییر عنوان سریال «جشن سربرون» که با عنوان «آتش و باد» این روزها شناخته می شود، انتقاد و در عین حال درباره کاراکتری که به عنوان «سرخو» در این سریال دیده شده است و شخصیتی منفی است، عنوان می کند که اغلب در کارهایی که به ایفای نقش پرداخته، شخصیت ها منفی بوده و بیش از حد منفی بازی کرده است.

شخصیت «سرخو» هم به گفته فلاح تَهِ کاراکترهای منفی است و به همین دلیل اغلب بازخوردها، به دلیل بیش از حد منفی بودن، واکنش های خوبی نبوده است.

نسبت به کاراکتری که ایفا کرده ام واکنش خوبی نداشتند

فلاح که اغلب با کاراکترهای منفی در آثار سینمایی و تلویزیونی شناخته می شود، درباره فیلمنامه سریال «آتش و باد» و ایفای نقش در آن، توضیح داد: زمانی که فیلمنامه را خواندم، قصه ای که در آن تعریف شده بود، برایم جذاب بود؛ به هر حال درگیری دو ایل وجه دراماتیکی داشت و از آن طرف هم ماجراهای خان و مشروطه برایم جذاب بود و به طور کلی قصه، شخصیت پردازی و رویدادهایی که در قصه بود، همه جذابیت داشت. شخصیت «سرخو» هم که از ظاهر و باطنش مشخص است، شخصیت منفور و کاملا منفی است و جزو منفی ترین کاراکترهای سریال محسوب می شود. ویژگی هایی چون کینه توزی و انتقام جو بودن در ذات اوست اما فقط به خان وفادار است و هیچ چیزی سرش نمی شود و قدرت طلب است. خیلی ها نسبت به کاراکتری که ایفا کرده ام واکنش خوبی نداشتند، اما به هر حال یک بازیگر باید ایفاکننده این نقش ها هم باشد.

بیش از اندازه منفی بازی کرده ام/ سرخو تَهِ کاراکترهای منفی است

او درباره علاقه اغلب بازیگران به نقش های منفی و همچنین علت گرایش او به این نقش ها، اظهار کرد: من نقش های منفی زیادی بازی کردم و خیلی علاقه مند نیستم اما با توجه به اینکه کاراکترهای منفی عملگرا هستند و مدام برای دیگران مشکل و گره ایجاد می کنند، برای تماشاگران و خود بازیگران این کاراکترها جذاب هستند. شخصیت های مثبت خیلی درگیری ندارند مگر اینکه در مرکز ماجرایی قرار بگیرند آن هم یک کاراکتر منفی مقابلش قرار دارد، اما چون شخصیت های منفی عملگراتر هستند برای بازیگران هم جذابیت بیشتری دارند. من هم نه اینکه کاراکترهای منفی را دوست نداشته باشم اما تعداد نقش هایی که بازی کرده ام بیشتر منفی بوده است و بیش از اندازه منفی بازی کرده ام. از طرفی شخصیت سرخو در این سریال عمیق ترین کاراکتر منفی بود که تاکنون آن را ایفا کردم.

آقایان کمی صبوری می کردند/ به سریال آسیب زدند

فلاح درباره اینکه پیش از این، سریال هایی با مضمون «آتش و باد» ساخته شده، در این سریال تا چه میزان تلاش شده نسبت به پردازش قصه و فضای آن نوآوری داشته باشند و از پرداخت تکراری به این جنس کارها بپرهیزند؟ اظهار کرد: بخش زیادی از مخاطبان مجموعه هایی که در تلویزیون ساخته می شوند، افراد معمولی و مردم کوچه بازار اند که ارتباط خود را با سریال ها می گیرند. نسبت به این سریال هم بازخوردهای خوبی دریافت شده است. به هر حال ضعف ها و نقدهایی هم اگر باشد از نگاه کارشناسان شاید درست بوده باشد. علیرغم اینکه سریال در زمان بدی پخش خود را آغاز کرد، بازخورهای خوبی داشتیم. از طرفی نام سریال تغییر کرد، در حالی که عنوان «جشن سربرون» جذاب تر بود و از آن مهم تر ماهیت این عنوان مشخص بود، اگر آن آقایانی که این تصمیم را گرفتند کمی صبوری می کردند، به عنوان سریال پی می بردند و البته که برای بسیاری ماهیت این عنوان شناخته شده بود و با تغییر آن به «آتش و باد» و حتی زمان پخش نه چندان خوب، به سریال آسیب زدند. این سریال می توانست از ابتدای رمضان به عنوان سریال رمضانی روی آنتن قرار بگیرد و عنوانش هم «جشن سربرون» باشد، البته که با این وجود مخاطبان خودش را پیدا کرده است.

این بازیگر که برای اولین بار با مجتبی راعی، کارگردان آتش و باد همکاری داشته است، نسبت به این همکاری حس خوبی دارد و در این زمینه یادآور شد: خوشحالم که همکاری خوبی با آقای راعی داشتم و امیدوارم ایشان بیشتر کار کنند و همکاری ما هم بیشتر شود.

فلاح که در این سریال با حسین محجوب و محمود پاک نیت همبازی بوده است، همکاری با این بازیگران پیشکسوت را اتفاق خوبی عنوان کرد و گفت: این همکاری خیلی خوب بود و واقعا از این بزرگان به لحاظ کار حرفه ای آموختم و خوشحالم که در کنارشان بودم. تعدادی بازیگران جوان هم در این کار حضور داشتند که خوب کار کردند و امیدوارم موفق باشند.

کارگردانی تئاتر «کابوس های آنکه نمی میرد»

فلاح که به گفته خود این روزها اغلب در سریال های نمایش خانگی به ایفای نقش می پردازد، درباره فعالیتش در تئاتر، سینما و تلویزیون توضیح داد: در هر سه مدیوم فعالیت می کنم. این روزها بیشتر در شبکه نمایش خانگی هستم و در چند کار همکار دارم که هنوز پخش آن ها مشخص نشده است. کار تلویزیونی هم دارم اما نمی توانم درباره آنها توضیح بدهم. اخیرا تئاتری با نام «کابوس های آنکه نمی میرد» را کارگردانی کرده ام که نویسنده آن امیرحسین طاهری است و ۲۸ فروردین ماه قرار است در تئاتر مولوی اجرا داشته باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ماکرون»‌ به نمایشگاه خالق «دختری با گوشواره مروارید» رفت


«امانوئل ماکرون»‌ ـ رئیس جمهور فرانسه ـ و همسرش، بانوی نخست این کشور از نمایشگاه بزرگ «ورمیر» در موزه ملی آمستردام بازدید کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مشاوره‌های قرآنی یکی‌ از نیازهای روز جامعه ما است که باید این خدمت با کار خوب‌ رسانه‌ای به مردم عرضه شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس سازمان صدا و سیما با بیان اینکه نمایشگاه قرآن ظرفیتی بالایی دارد که سال به سال در حال گسترش است، گفت: در بسیاری از موارد ظرفیت‌های مردمی از سازمان صدا و سیما جلوتر هستند و باید این توانایی، استعدادها و ظرفیت‌های قرآنی که ارائه می‌کنند توسط سازمان ضریب داده شود یا از این ظرفیت‌ها به عنوان همکار در برنامه‌های صدا و سیما بهره ببریم.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی پس از بازدید از نمایشگاه قرآن کریم در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حضور پر شور مردم و جذابیت‌های نمایشگاه قرآن در این دوره گفت: حضور پرشور مردم نشان می‌دهد که این نمایشگاه ظرفیتی بالایی دارد که سال به سال در حال گسترش است و ما به عنوان سازمان صدا و سیما با این ظرفیت به ویژه در جبهه مردمی در این نمایشگاه به خوبی آشنا می‌شویم.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد ظرفیت‌های مردمی از سازمان صدا و سیما جلوتر هستند و باید این توانایی، استعدادها و ظرفیت‌های قرآنی که ارائه می‌کنند توسط سازمان ضریب داده شود یا از این ظرفیت‌ها به عنوان همکار در برنامه‌های صدا و سیما بهره ببریم.

رییس سازمان صدا ‌و سیما در مورد نقش رسانه‌ها در نشان دادن‌ نمایشگاه قرآن و استقبال خوب مردم خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در حضور مردم نقش دارند و می‌توانند به رویدادهای مهم ضریب بدهند اما جدای از رسانه رویش‌های مختلف در حوزه‌های معارفی و قرآنی در حال بروز در کشور هستند. برای نمونه در رسانه ملی امسال در برنامه‌ محفل که بسیار پر مخاطب بود شاهد یک برنامه براساس محتوای قرآن بودیم.

جبلی یادآور شد: بنابراین استعدادها و ظرفیت‌های ما در نسل جدید در حال گسترش است و بابت این نعمت باید شکرگزار خدا باشیم‌ زیرا در حوزه‌های معنوی و قرآنی شاهد رشد نسل‌های جدید هستیم.

وی با تشکر از بخش مشاوره‌های قرآن بنیان تصریح کرد: مشاوره‌های قرآنی یکی‌ از نیازهای روز جامعه ما است که باید این خدمت با کار خوب‌ رسانه‌ای به مردم عرضه شود. البته این فعالیت باید در تمام‌ سال برپا باشد زیرا با طراحی برنامه‌های تعاملی می‌توان بین‌ رسانه ملی و مشاوره‌های قرآن بنیان اتفاق خوبی را رقم زد و جای این‌ مشاوره‌ها را پر کرد.

رییس سازمان صدا و سیما تاکید کرد: قرآن حامی تمام جهات زندگی بشر است و تمام‌اصول لازم برای حیات بشر را دارد؛ بنابراین مشاوره‌های قرآنی می‌تواند تمام بخش‌های اجتماعی زندگی ما را در بر گیرد و امیدواریم در سازمان صدا و سیما بتوانیم به این‌موضوع ضریب بدهیم.

مشاهده خبر از سایت منبع