X

بایگانی فروردین 28, 1402

دفتر سینمایی

حر: سینما در ایران با تعطیلی فاصله چندانی ندارد/ برخی مدیران سینمایی ارزش و کاربرد سینما را نمی شناسند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اکبر حر کارگردان سینما همزمان با سال نو در خصوص چشم انداز سینما در سال ۱۴۰۲ گفت: سینما در ایران با تعطیلی فاصله چندانی ندارد چرا که میزان مخاطب در سینما بسیار کاهش یافته، فیلم های فرهنگی و ارزشمند تولید نمی شوند و هنرهفتم به طور کل به سمت لودگی پیش رفته و بودجه ها هم درست و عادلانه تقسیم نمی شوند.

کارگردان فیلم های سینمایی «ما ایستاده ایم» و «شمارش معکوس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای امروز سینمای لودگی است؛ درست همانند آنچه در سینمای پیش از انقلاب شاهد آن بودیم؛ فیلم ها دیگر بیننده چندانی ندارند به خصوص فیلم های فرهنگی در این وانفسا رسماً گم شده اند. سالن های بزرگ و سطح بالا رسماً به فیلم های نازل و سخیف اختصاص داده می شوند و فیلم های معدود فرهنگی در این وانفسا امکان دیده شدن ندارند.

وی ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی رسماً بودجه ها را به افرادی می دهد که توانایی تولید فیلم ندارند و آن ها هم فیلم های فاقد جذابیت و نفروش تولید می کنند؛ امسال که ما برخی اتفاقات عجیب را هم شاهد بودیم از جمله اینکه فیلمی مانند «شماره ده» که با حمایت فارابی تولید شده بود و کلی جایزه از جشنواره گرفت قبل از اکران عمومی از تلویزیون پخش شد!

حر در همین راستا ادامه داد: ما آخر نفهمیدیم این فیلم اثری سینمایی است یا تلویزیونی!؟ اگر اثری تلویزیونی است چرا این همه پول از بودجه سینما برای تولید آن صرف شده، اگر سینما نیست چرا به جشنواره فجر راه پیدا کرده و اصلاً چرا باید فیلمی را فارابی تولید کند که قبل از اکران عمومی در تلویزیون نمایش داده شود؟

این سینماگر با تأکید بر اینکه مدیران سینمایی ارزش و کاربرد سینما را نمی شناسند تصریح کرد: مدیران سینمایی این کاره نیستند و درست در جای خود قرار نگرفته اند. عملکرد آن ها باعث شده تا سینما بیش از پیش به تعطیلی نزدیک شود.

وی در پایان این گفتگو افزود: بنده چشم انداز روشنی را برای آینده سینمای کشور متصور نیستم؛ ما اگر سینما را به فیلمنامه ارزشمند و مخاطب بالا بدانیم با همین وضعیت فعلی باید بگوییم سینما تعطیل شده است چرا که فیلم های مان نه مخاطب انبوهی دارند و نه فیلمنامه های قوی! ما در حال پیش رفتن در بیراهه و کجراهه هستیم و متأسفانه نه تنها در سینما و نهادهای زیرمجموعه آن که در سایر دستگاه های دیگر مانند حوزه هنری، سازمان اوج، صدا و سیما و… نیز وضعیت به همین منوال است و برخی از این نهادها رسماً آثاری تولید می کنند که جز ایجاد کردن شبهه کارکرد دیگری ندارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«احمد جمال» درگذشت


«احمد جمال» آهنگساز و نوازنده تحسین‌شده پیانو در سن ۹۲ سالگی و پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در حالی که «وزیر ارشاد» از حمایت ۲۶۰ میلیاردی از مطبوعات سخن گفت اما حدود دو برابر آن محقق شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در پی حمایت دولت از رسانه‌ها و در حالی که وزیر ارشاد از حمایت ۲۶۰ میلیاردی خبر داده بود، از محقق شدن حمایت دوبرابری نسبت به مبلغ یادشده خبر داد.

به گزارش سینماپرس، ایمان شمسایی ـ مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی ـ صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی نوشت:

«در سال ۱۴۰۱ آگهی توزیع‌شده از سوی ارشاد به رسانه‌ها: ۳۱۵ میلیارد تومان، یارانه: ۷۵ میلیارد تومان و کاغذ با ارز ترجیحی: ۵ هزار تن با تفاوت تقریبی ۱۵۰ میلیارد تومان نسبت به بازار آزاد بوده است.

بر این اساس، در حالی که وزیر ارشاد از حمایت ۲۶۰ میلیاردی سخن گفت اما حدود دو برابر آن محقق شد.»

این مقام مسوول در عرصه رسانه و مطبوعات همچنین یادآور شد که در این حمایت دولتی، بیشترین سهم را روزنامه‌ها می‌برند که با تغییر آیین‌نامه‌های دستگاه‌های دولتی در حوزه آگهی، می‌توان سهم رسانه‌های مجازی و نشریات را بیشتر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در «جهاد تبیین» ما به دنبال این هستیم که در «جنگ نرم» گمراه‌شدگان را به مسیر درست هدایت کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس رسانه ملی گفت: در میان خصائل و ویژگی‌های مشترک این دو بزرگوار که باید الگوی راه ما هم قرار بگیرد، اهتمام به جهاد تبیین از همه پر رنگ‌تر است. این دو عزیز عمرشان را برای این موضوع گذاشتند و ما نیز باید در مسیر جهاد تبیین به بزرگوارانی چون آنان اقتدا کنیم.

به گزارش سینماپرس، آیین نکوداشت شهید سید مرتضی آوینی، زنده‌یاد نادر طالب‌زاده و جمعی از هنرمندان و چهره‌های درگذشته رسانه ملی با حضور پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، بیژن نوباوه و سید احسان قاضی‌زاده‌ هاشمی، نمایندگان مجلس در شورای نظارت بر رسانه ملی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی کریمیان، دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و جمعی از مدیران و برنامه‌سازان رسانه ملی برگزار شد.

جبلی در ابتدای مراسم «مسیر مرتضی»، ضمن تسلیت درگذشت روان‌شاد صدیقه اعتماد سعید، مدیر شبکه رادیویی سلامت، گفت: فقدان این مدیر دلسوز و باسابقه برای رسانه ملی سخت است و از خاطر نمی‌بریم که دکتر اعتماد سعید چگونه در دوران فراگیری ویروس کرونا در خط مقدم اطلاع‌رسانی بود و با همراهی همکاران رادیو سلامت، متعهدانه و دلسوزانه به روشنگری می‌پرداخت.

رئیس رسانه ملی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین و بیان اینکه وجوه‌ اشتراک زیادی را می‌توان میان سیدمرتضی آوینی و زنده‌یاد نادر طالب‌زاده برشمرد، گفت: در میان خصائل و ویژگی‌های مشترک این دو بزرگوار که باید الگوی راه ما هم قرار بگیرد، اهتمام به جهاد تبیین از همه پر رنگ‌تر است. این دو عزیز عمرشان را برای این موضوع گذاشتند و ما نیز باید در مسیر جهاد تبیین به بزرگوارانی چون آنان اقتدا کنیم.

جبلی تصریح کرد: شهید آوینی و مرحوم نادر طالب زاده به‌عنوان نمونه‌ها و الگوی موفق در جهاد تبیین باید در عرصه رسانه به خوبی معرفی شوند تا از این رهگذر، با واکاوی و تشریح ابعاد شخصیتی و سیره آنان، به بخشی از پرسش‌ها و دغدغه‌های جوانان علاقه‌مند به این حوزه نیز پاسخ داده شود.

رئیس رسانه ملی با قرائت بخش‌هایی از سوره حمد یادآور شد: در فرازهایی از سوره مبارکه حمد می‌خواهیم که خداوند ما را به راه راست هدایت کرده و راهمان را از گمراهان و ظالمین جدا کند. این آیات مصداق جهاد تبیین‌اند. در جهاد تبیین نیز ما به دنبال این هستیم که در جنگ نرم، گمراه‌شدگان را به مسیر درست هدایت کنیم.

وی با توضیح اینکه به‌باور آوینی و طالب‌زاده، حتی کسانی که از مسیر گم شدند، الزاماً مغضوب علیهم نیستند، بیان کرد: اصل جهاد تبیین در مسیر مرتضی آوینی و نادر طالب‌زاده حول این محور متمرکز است که گمراه‌شدگان به مسیر مستقیم هدایت شوند.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه این دو بزرگوار نمونه بارز رویش‌های اندیشه و آرمان‌های امام خمینی(ره) در انقلاب اسلامی‌بودند، تشریح کرد: نمود روشنی از معجزه حضرت امام‌(ره) را می‌توان در سیره و رفتار این دو مجاهد عرصه رسانه دید و تأسی بدان‌ها سبب می‌شود که راه را گم نکنیم.

جبلی با تأکید بر رهنمود مقام معظم رهبری به دست‌اندرکاران رسانه ملی عنوان کرد: ایشان وظیفه رسانه ملی را هدایت فرهنگی دانسته است که اگر در مسیر اهدنا الصراط المستقیم قرار بگیریم این وظیفه را عملی کرده‌ایم. این مسیری است که شهید آوینی و طالب‌زاده در آن درخشیدند و الگوی ما شدند.

رئیس رسانه ملی در پایان بار دیگر از طالب‌زاده یاد کرد: نادر طالب‌زاده از عزم رسانه ملی برای پیمودن مسیر تحول خوش‌حال بود و مشتاقانه دوست داشت در این مسیر همراه ما باشد و با توصیه‌هایی که می‌کرد، مطمئن بود که اهداف آن محقق خواهد شد. روحش شاد و امیدوارم خداوند به ما توفیق طی این طریق را عنایت کند.

پشتیبان نگاه تحولی در رسانه ملی هستیم

حاج حسین یکتا راوی دفاع مقدس نیز از نقشی که شهدا در عرصه فرهنگ به عهده گرفته اند و همچنین رمز گشایی از نقش شهدا در فضای تحولی در رسانه ملی سخن گفت.

وی با اشاره به نگاه تحولی در سازمان صداوسیما افزود: آقای جبلی با نگاه حول حالنا قصد تحول در صداوسیما دارد و با نفس شهید آوینی و مرحوم طالب زاده کارش را شروع کرده‌ است.

یکتا با بیان اینکه وقتی نگاهت خدایی باشد از جایی که فکر نمی‌کنی مدد و یاری می‌رسد بیان کرد: رسانه ملی با دو اتفاق به این تحول نزدیک شد. سرود سلام فرمانده و تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی تجلی‌اش با صداوسیما بود و این دو اتفاق پای بچه‌های ارزشی را به صداوسیما باز کرد.

راوی دفاع مقدس با تأکید براینکه صداوسیما بینندگان فراوانی دارد اظهار داشت: نباید بشنویم که مخاطب رسانه ملی کم شده‌است. ما در مرحله تحول هستیم و باید با ورود نیروهای ارزشی خودمان را بیازماییم.

وی افزود: به لطف خدا بچه ارزشی‌هایی که یک روز با شبکه افق کارشان را شروع کردند امروز سرکار هستند و خودشان را اثبات کردند. آن‌ها نیروهای حواله‌ای سردار سلیمانی به صداوسیما هستند و در نگاه تحولی به کمک رئیس رسانه ملی خواهند آمد. ما باید در فضای تحولی همراه سازمان باشیم و باید همراه مقام معظم رهبری ندای انا بقیه الله را از صداوسیما بشنویم.

گفتنی است این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره ده چهره هنری و فرهنگی در رسانه ملی که در سال گذشته خانواده رسانه ملی را ترک کرده‌ بودند همراه بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ایجاد یک حال خوب به واسطه قرآن کریم در زمان افطار محور اصلی برنامه «محفل» است/برخی از کشورها درخواست خرید این برنامه را داشتند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده برنامه محفل معتقد است که طی چند سال گذشته برنامه‌ای که بتواند دین انقلاب اسلامی را به قرآن کریم و اسلام ادا کند، کمتر تولید شده بود، از این رو بخشی از برنامه‌ریزی‌های محفل به جنبه بین‌المللی شدن این برنامه می‌پرداخت که در این زمینه نیز موفق شد.

به گزارش سینماپرس، سیدمحمدحسین هاشمی گلپایگانی در گفت‌وگو با میزان درباره برنامه «محفل» گفت: شبکه سه درخواستی مبنی بر ساخت و تدوین برنامه‌ای متفاوت و در عین حال جذاب برای ماه مبارک رمضان بود، در حالی که این نوع برنامه‌سازی خیلی مرسوم نیست. برای این مهم کسب نظر و جذب پیشنهادات، اقدام نخست برای رسیدن به هدف محسوب می‌شد، پس به گفت‌وگو با همکاران و کارشناسان پرداختیم و یک همراهی قرآنی شکل گرفت و در نهایت ایده «محفل» متولد شد.

وی افزود: «محفل» در نظر داشت تا بر خلاف روند هر ساله که برنامه‌های افطار، گفت‌وگو محور بود، عمل کند. بدین ترتیب «محفل» در ۳۰ شب ماه رمضان با حضور پنج میزبان بین‌المللی، ۳۰۰ تماشاگر و ۱۵۰ میهمان از سراسر جهان روانه آنتن شبکه سه شد. در این برنامه رضوان درویش از سوریه، حسنین الحلو از عراق، حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، حامد شاکرنژاد و احمد ابوالقاسمی با محفل قرآنی لحظات منتهی به افطار شبکه سه را رقم زدند و اجرای برنامه نیز به عهده رسالت بوذری بود.

هاشمی گلپایگانی درباره انتخاب میهمانان در برنامه «محفل» اظهار کرد: برنامه «محفل» به دنبال در پیش گرفتن استراتژی‌هایی خاص بود و بر همین اساس نیز برنامه‌ریزی شده بود تا بتواند در سطحی گسترده نظر جامعه نسبت به قرآن کریم را برانگیزد. نکته قابل توجه دیگر اینکه قرآن کریم محور تمام همبستگی‌ها برای مسلمانان در سراسر دنیا محسوب می‌شود. میهمانان عرب‌زبان و قاریان بین‌المللی نیز زمینه رابرای انعکاس عظمت هر چه بیشتر اسلام و قرآن کریم فراهم می‌کرد و هر کدام در کنار هم برنامه‌ای جذاب را در ماه مبارک رمضان رقم می‌زد.

وی درباره بازتاب منطقه‌ای برنامه «محفل» بیان کرد: از ابتدا و در برنامه‌ریزی‌ها بُعد بین‌المللی برای این برنامه در نظر گرفته شده بود، زیرا طی چند سال گذشته برنامه‌ای که بتواند دین انقلاب اسلامی را به قرآن کریم و اسلام ادا کند، کمتر تولید شده بود. از این رو بخشی از برنامه‌ریزی‌های «محفل» به جنبه بین‌المللی شدن این برنامه می‌پرداخت که در این زمینه نیز موفق شد و ایجاد اثری با کیفیت و ارزشمند که در منطقه دیده شود، اجرایی شد و برخی از کشورها همانند عراق درخواست خرید این برنامه را داشتند.

این تهیه‌کننده درباره انتخاب مجری برای برنامه «محفل» اظهار کرد: افطار حال و هوایی دارد که نیاز است مخاطبان را با آن همراه کنیم و برای این مهم لازم بود که با کلمات زیبا و توصیف‌های جذاب مخاطب را به زمان افطار نزدیک کنیم. این مهم را رسالت بوذری با اتکا بر توانایی خود به اجرا گذاشت.

وی تاکید کرد: برنامه «محفل» یک برنامه برای ایجاد کردن فضای قرآنی در زمان افطار و برای مخاطبان است و تنها بر مدار معرفی قاریان موفق و استعدادهای قرآنی رقم نخورده است. هدف ما تنها یادآور اهمیت قرآن کریم و ایجاد فضایی آرامش‌بخش به واسطه کلام خداوند است. در عین حال می‌تواند توانمندی‌های جامعه قرآنی را در کنار دیده شدن آنان فراهم کند. به عبارت دیگر اگر به تلاوت قرآن کریم نیز می‌پردازد، برای این است که می‌خواهیم حال‌مان با قرآن خوش شود. هدف‌مان این بوده که حال خوش قرآنی را در لحظه افطار به مردم تقدیم کنیم.

تهیه‌کننده برنامه «محفل» تصریح کرد: طی سال‌های اخیر برنامه‌ای ارزشمند حول محور قرآن تولید نشده بود. اهمیت برنامه «محفل» بیشتر به جهت موضوعیت قرآنی آن ایجاد شده است، وگرنه بودند برنامه‌هایی قرآن کریم که در آنها قاریان نیز معرفی می‌شدند. همانگونه که در گذشته هم تاکید داشتم ایجاد یک حال خوب به واسطه قرآن کریم در زمان افطار محور اصلی برنامه «محفل» به شمار می‌رود.

هاشمی گلپایگانی درباره ادامه روند تولید برنامه «محفل» بعد از ماه مبارک رمضان و یا در سال‌های آینده اظهار کرد: هنوز در مورد ادامه برنامه «محفل» هیچ تصمیمی گرفته نشده است، اما استقبال از آن ممکن است بر ادامه تولید «محفل» در سال‌های آینده تاثیرگذار باشد و چنانچه برای سال‌های آینده در نظر گرفته شود، تحولاتی در جهت رشد و گسترش آن شکل خواهد گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تعطیلی «کتابخانه ملی» در «روز ارتش» قطعی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کتابخانه ملی به دلیل محدودیت های ترافیکی در این محدوده روز سه شنبه ۲۹ فروردین تعطیل است.

به گزارش سینماپرس، به دلیل برگزاری برنامه فرهنگی و مسائل مربوط به ترافیک در این محدوده، کتابخانه ملّی در نوبت صبح و شب روز سه شنبه ۲۹ فروردین، ۱۴۰۲ تعطیل است.

بر اساس تقویم فعالیت های کتابخانه ملی، این کتابخانه در تمام ایام سال به چهار روز تعطیل رسمی یکم فروردین، ۲۲ بهمن، ۲۱ ماه مبارک رمضان و عاشورا حسینی، میزبان اعضاء است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمنامه «جیران» ساختار محکمی نداشت

محمود گبرلو، منتقد سینما و مجری سابق برنامه سینمایی «هفت» در برنامه «سینماچی» رادیو جوان در نقد سریال «جیران» گفت: ما‌ها که حسن فتحی را می‌شناسیم و دوستش داریم، خیلی رویمان نمی‌شود درباره این سریال صحبت کنیم. من انتظارات زیادی از «جیران» داشتم. باتوجه به سابقه‌ای که حسن فتحی داشت، این سریال انتظارات مرا برآورده نکرد.

گبرلو ادامه داد: طبیعتاً آقای فتحی با بزنگاه‌های تاریخی مسیر سریال‌های عاشقانه خود را دنبال کرد. البته شاید این سریال عاشقانه از سریال «شهرزاد» نشات گرفته باشد. از آنجایی که «شهرزاد» انتظارات ما را از «جیران» بالا برد، ولی با سریال ضعیفی رو‌به‌رو بودیم. چراکه متن پرکشش و جذابی نداشت.

این منتقد سینما درباره فیلمنامه این اثر توضیح داد: به‌نظرم فیلمنامه ساختار محکمی نداشت. قصه‌ها و خرده پیرنگ‌ها خیلی سریع تعریف می‌شد که اجازه تامل به مخاطب نمی‌داد. مسیر عاشقانه داستان هم بخاطر ضعف شخصیت‌پردازی امکان نزدیک شدن به داستان را نمی‌داد. البته سریال سعی می‌کرد در هر قسمت با خرده پیرنگی کشش برای مخاطب داشته باشد. اما این موضوعات در مسیر اصلی فیلمنامه نبوده است.

وی با بیان اینکه اگرچه سریال کشش غیر جذابی داشت، اما ما به احترام حسن فتحی و «شهرزاد» این سریال را دنبال می‌کردیم، تصریح کرد: شاید تماشاگران هم به احترام حسن فتحی و «شهرزاد»، «جیران» را دنبال می‌کردند، ولی این دلیل نمی‌شود که مخاطبان از این سریال خوششان آمده باشد. من احساس می‌کنم فیلمنامه در مسیری بوده که برای مخاطب لذت‌بخش نبوده است. این سریال حاشیه‌هایی داشته که دوست داشتیم تماشا کنیم.

به گفته گبرلو، روایات تاریخی، عاشقانه و مخصوصاً مثلثی عاشقانه برای مخاطبان و نسل جوان جذاب است. از طرفی، درباره بازی‌های بازیگران باید گفت که از بعضی بازی‌ها لذت بردم و از بعضی بازی‌ها ناراحت شدم. من از بازی بهرام رادان در نقش ناصرالدین شاه خیلی لذت بردم. نکته مهم این است که باید براساس جهان‌بینی حسن فتحی بهرام رادان را تحلیل کنیم.

رادان

 این منتقد سینما با بیان اینکه بهرام رادان در سایر فیلم‌ها نقش یک جوان خوش‌تیپ را بازی می‌کرد، بیان کرد: ما هم او را اینگونه می‌دیدیم. اما الان قرار بود نقش یک پادشاه بیست و چند ساله هوس‌باز را نشان دهد که حکومت‌داری نمی‌کرد. بلکه بیشتر سعی می‌کرد حرمسرای خود را حفظ کند.

وی با اشاره به اینکه بعد از بهرام رادان عاشق بازی مریلا زارعی بودم، خاطرنشان کرد: بازی ایشان شاهکار بود. بازی‌های زیر پوستی خیلی خوبی داشت. شخصیت مهد علیا را خیلی زیبا و جذاب به ما نشان داد. آن ریاکاری، توطئه‌گری و خباثت‌اش را به تصویر کشید. در کل سریال «جیران» سریال زنانه است و نباید به دنبال شخصیت مردانه باشیم. 

گبرلو درباره سایر بازیگران توضیح داد: بقیه بازیگران بازی‌های معمولی داشتند. از طرفی، امیرحسین فتحی برای آن شخصیتی که داشت، ساخته نشده بود. حالا حالا‌ها کار دارد که او بازیگر حرفه‌ای شود و بتواند در کنار بازیگران حرفه‌ای همچون پریناز ایزدیار و بهرام رادان بازی کند. ضعف اصلی سریال هم این شده بود که ما نمی‌توانستیم بپذیریم که این مثلث عاشقانه کامل شده است.

این منتقد سینما درباره بازی مهدی پاکدل توضیح داد: در کل مهدی پاکدل برای من بازیگر قابل احترامی است. در همه فیلم‌ها و سریال‌های خودش جایگاه خودش را دارد. نویسنده هم سعی کرده بود شخصیت پاکدل را شخصیت چندگانه‌ای به نمایش بگذارد که به حکومت و پادشاهی وفادار است. 

جیران

وی درباره بازی پریناز ایزدیار خاطرنشان کرد: بازی پریناز ایزدیار را معمولی دیدم. انتظارم بیشتر این بود. باتوجه به بازی‌های درخشانی که خانم ایزدیار داشته، در «جیران» شخصیت معمولی داشته است. به‌نظرم اشکال پریناز ایزدیار نیست، اشکال در کارگردانی و فیلمنامه است. وگرنه او بازیگر قدرتمندی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رمان «پدر خوانده» بازخوانی می‌شود

برنامه کتاب شبِ رادیو تهران، متنی شنیداری از رمان «پدر خوانده» اثر ماریو پوزو را با تنظیم و ویرایش محمدباقر رضایی بر اساس ترجمه محمود پور شالچی در ۱۰ قسمت پخش می‌کند.

زمان بازخوانی این رمان از روز شنبه دوم اردیبهشت، هر شب به مدت ۲۵ دقیقه خواهد بود. رمان پدر خوانده در ایران با ترجمه‌های گوناگون منتشر شده است. 

مردم جهان با خواندنِ این رمان به حقایقی درباره پشت پرده‌ی مافیا در آمریکا پی بردند. بلافاصله فیلمی هم بر اساس آن توسط فرانسیس فورد کاپولا با بازی مارلون براندو و داستین هافمن ساخته شد و تشت رسواییِ مافیا را به صدا درآورد.

راوی رمان بهروز رضوی، تهیه کننده رضا قربانی، صدابردار محسن فراهانی، به همراه دیگر عوامل برنامه کتاب شب، علاقه مندانِ آثار برتر جهان را به شنیدن این برنامه دعوت می‌کنند. ساعت پخش کتاب شب ۲۲:۳۰ دقیقه است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دو رگه؛ اثری تازه در ادبیات دفاع مقدس

کتاب «دو رگه» نوشته سالومه اسماعیلی، نویسنده متعهد و خوش ذوق ادبیات دفاع مقدس، در ۱۶۲ صفحه و با شمارگان ۲۰۰ نسخه به‌تازگی توسط انتشارات سرو موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر و راهی بازار نشر شده است.

داستان این کتاب که در بیست و سه فصل به رشته تحریر درآمده است؛ درباره‌ی نوجوانی است که در زمان بمباران و موشک باران تهران به رغم میل خود و به اجبار خانواده برای در امان ماندن از جنگ شهری مجبور به ترک تهران و زندگی موقت در روستا می‌شود. در آن‌جا مشکلاتی برایش رخ می‌دهد که داستان را پیش می‌برد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: 

پایم به چیزی می‌خورد. بر می‌گردم نگاه می‌کنم. لاشه خیس سگ سیاهی افتاده روی زمین. عقب می‌روم. دوباره کمی جلو می‌روم. بیشتر نگاهش می‌کنم. نفس نمی‌کشد. فکر می‌کنم لابد همین چند دقیقه‌ی پیش یکی از همین ماشین‌ها زیرش گرفته اند و شاید ماشین بعدی پرتش کرده بیرون جاده.

یادآور می شود که این کتاب با شمارگان ۲۰۰ نسخه و بهای ۸۰ هزارتومان منتشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت سفارش و خرید کتاب با انتشارات سرو موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس  تماس حاصل فرمایند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نون‌خ۴» پر بیننده‌ترین سریال تلویزیون شد

طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، سریال «نون خ ۴» که از شبکه یک سیما پخش می‌شود با ۸۳.۵ درصد بیننده و ۷۸.۶ درصد رضایت در میان مخاطبان سریال‌ها در صدر قرار دارد.

براساس این گزارش سریال «آتش و باد» که سریال شبکه سه سیما است نیز با ۴۸.۳ درصد بیننده و ۷۶.۳ درصد رضایت در رتبه دوم قرار دارد.

در میان ویژه‌برنامه‌های تحویل سال، برنامه «سال نو» شبکه سه با ۴۹.۳ درصد در صدر قرار گرفت.

«کودک شو» شبکه نسیم با ۳۷.۶ درصد و «نوروز دوست داشتنی» شبکه یک با ۳۴.۴ درصد در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع