موزه فلسطین میزبان نمایشگاه قرآنی «کتابت وحی» میشود
مجموعه فرهنگیهنری آسمان با همکاری دارالکتابه قرآن کریم، نمایشگاه قرآنی «کتابت وحی» را در موزه هنرهای معاصر فلسطین فرهنگستان هنر، برگزار میکند.
مجموعه فرهنگیهنری آسمان با همکاری دارالکتابه قرآن کریم، نمایشگاه قرآنی «کتابت وحی» را در موزه هنرهای معاصر فلسطین فرهنگستان هنر، برگزار میکند.
سینماپرس: تهیهکننده مجموعه «بیواسطه» که در حال حاضر مدیریت ارتباطات و رسانه سازمان اوج را نیز عهده دارد است؛ درباره علت پخش نشدن این مجموعه در نوروز و همچنین زمان جدید پخش آن توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش سینماپرس، علی صدرینیا تهیهکننده مجموعه «بیواسطه» که قرار بود در ایام نوروز با اجرا و روایت محمد دلاوری از تلویزیون پخش شود درباره تاخیر در پخش این مجموعه به مهر بیان کرد: بنا بود «بی واسطه» در نوروز ۱۴۰۲ و ایام عید پخش شود اما به دلیل فشردگی کنداکتور روی آنتن نرفت.
وی اضافه کرد: قرار بود ساعت ۱۶ هر روز پخش شود اما آن ساعت فیلم سینمایی هر روز روی آنتن رفت. البته شبکه یک ساعتهای دیگری را پیشنهاد داد اما در نهایت با توافقی که داشتیم بنا بود برنامه در ساعت بهتری پخش شود و بعد از ایام نوروز روی آنتن برود و به همین دلیل پخش عقب افتاد.
پخش از هفته آینده
صدرینیا درباره جزئیات پخش جدید این مجموعه اظهار کرد: با توافق جدید از هفته آینده هر هفته یکشنبه، سهشنبه ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه یک میرود و روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۶ هم در شبکه افق بازپخش دارد. در خود شبکه یک هم روز بعد ساعت ۱۰ صبح بازپخش برنامه روی آنتن میرود.
وی درباره دغدغه این برنامه یادآور شد: در برنامه «بی واسطه» تلاش داریم در هر قسمت سراغ یک ماجرا از زاویهای شنیده نشده و روایت نشده برویم. محمد دلاوری که مجری و راوی هر قسمت از برنامه است به نوعی هم ماجراجویی میکند و هم سراغ اتفاقات مختلفی میرود که میتواند روایت ناگفتهای از یک پدیده یا معضل در کشور باشد یا موضوعی را باز کند که دغدغه افکار عمومی است. مثلاً به موضوعاتی چون خودروسازی یا موضوعات هواپیمایی یا خیلی از موضوعاتی که مردم درباره آن سوال دارند بی واسطه نزدیک میشویم و بخشهای بازنشده آنها را واکاوی میکنیم. یا تلاش میکنیم پشت صحنه خیلی از این اتفاقات را بتوانیم روایت کنیم.
از کنار موضوعات چالشی نمیگذریم
سازنده مستندهای «غیررسمی» اضافه کرد: دغدغه من و محمد دلاوری به عنوان تولیدکننده و راوی این بود که به مخاطب و افکار عمومی احترام بگذاریم و سوالات آنها پرسیده شود و از کنار موضوعات چالشی نگذریم.
وی درباره انتخاب محمد دلاوری برای اجرا و روایتگری برنامه نیز یادآور شد: روایتگری و اجرای این برنامه جنسی دارد که میتوان با جدیت گفت کسی به جز محمد دلاوری نمیتوانست راوی این فضا باشد چون نیاز بود کسی باشد که قدرت روایتگری داشته باشد هم به واسطه جدی بودن بحثها مطالبه گری و چالش و… ایجاد کند. همچنین دلاوری بر موضوعات تسلط دارد و در کنار همه اینها از هوش رسانهای و دانش سیاسی برخوردار است که بتواند مواجهه درستی با اتفاقات در صحنههای مختلف داشته باشد.
ویژگیهایی که باعث شد محمد دلاوری مجری برنامه باشد
صدری نیا اضافه کرد: بخشی از برنامه گفتگومحور است که به مهارتهای ذکر شده نیاز داشت و بخشهایی از برنامه هم گفتگو نیست و مجری کنشگری و تحرک دارد و این ویژگی هم در دلاوری هست همچنین بخشهایی هم نیاز به طنز و صمیمیت دارد که باز هم فقط دلاوری از اینها برخوردار است.
وی در بخش دیگر درباره اینکه چقدر برنامه میتواند در چالشها و معضلات کشور فراجناحی باشد و اعتماد دایرهای گسترده از مخاطب را جذب کند گفت: نکتهای را باید بیان کنم من چند سال پیش برای اولین بار برای یکی از برنامهها به آقای دلاوری زنگ زدم. آن زمان برای اجرای برنامه مورد نظر سه دغدغه داشت. یکی اینکه جناحی نشود، دوم اینکه سطح کیفی تا روز آخر بالا باشد و اینگونه نباشد که کم کم از آن سطح عدول کنیم. سوم همه تلاش این باشد که به مخاطب احترام بگذاریم و برای خوشامد مهمانها از مخاطب و سوال و مطالبه او کوتاه نیاییم.
تلاش میکنیم برنامه در دام موضوعات جناحی نیفتد
این مستندساز اضافه کرد: در تولید بیواسطه هم این موضوعات دیدگاه مشترک من و اوست و هنوز هم این پیش فرضها را حفظ کردهایم.
صدری نیا تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که هر قسمت بتواند بحث مهمی را جلو ببرد در دام موضوعات جناحی نیفتد و هر یک قسمت کمکی کند تا پرسشی از مخاطب حل شود.
وی درباره اینکه چقدر ممکن است تحت فشار باشند و مدیران رسانه ملی چقدر باید از برنامه در مقابل فشارهای بیرونی حمایت کنند گفت: در قسمتهای ابتدایی که مدیران شبکه برنامه را دیدهاند این سعه صدر را از مدیران دیدهام و تا این نقطه از مسیر با استقبال و آغوش باز دوستان در شبکه یک مواجه شده است، از صراحتی که در پرداختن به مسائل بوده و این نگاه برای خود ما هم ایجاد امیدواری کرده است.
سینماپرس: رییس سازمان حج و زیارت با صدور حکمی غلامرضا رضایی را به عنوان معاون امور حج و عمره این سازمان منصوب کرد.
به گزارش سینماپرس، در متن حکم سید عباس حسینی به غلامرضا رضایی آمده است: «با عنایت به تدین، تعهد، تخصص و تجربه سالیان متمادی در امور اجرایی حج و زیارت به موجب این حکم به سمت معاون امور حج و عمره سازمان منصوب می شوید.
انتظار دارد با بهره مندی از تجارب گذشته و مد نظر قرار دادن قوانین و مقررات، اصول علمی، اخلاقی و حرفه ای، مشورت با خبرگان و صاحب نظران و رعایت اصل عدالت محوری در تحقق منویات مقام معظم رهبری و سیاست های دولت مردمی، به انجام وظایف محوله و برنامه های ذیل نائل آئید:
- برنامه ریزی و انجام تمهیدات لازم برای برگزاری حج تمتع و عمره مفرده با حفظ عزت و کرامت زائران
- محترم شمردن منافع ملی و ارزش های اسلامی و صیانت از حقوق زائران و سازمان در تعامل با کشور میزبان
- برنامه ریزی برای مدیریت هزینه ها با رعایت صرفه و صلاح زائرین
- اهتمام به هوشمندسازی و بکارگیری روش های نوین در موضوعات مختلف عملیات حج و عمره با رعایت اقتضائات و قوانین کشور میزبان
- هم افزایی و جلب مشارکت واحدهای سازمان و کارگزاران حوزه حج و زیارت در جهت افزایش بهره وری و کیفیت خدمات
- توجه به آموزش، اطلاع رسانی، مهارت افزایی و جانشین پروری در حوزه معاونت متبوع
- راهبری و هدایت دفتر نمایندگی سازمان در عربستان و برقراری تعامل سازنده با کشور میزبان و کشورهای اسلامی در حوزه اجرایی
دوام توفیقات جنابعالی برای خدمت به زائرین بیت الله الحرام و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را در ظل توجهات حضرت ولی عصر ارواحنا له الفدا از درگاه خداوند متعال مسئلت می نمایم.
برنده یک جایزه مهم عکاسی بعد از این که فاش کرد عکسش به کمک هوش مصنوعی خلق شده، از دریافت جایزه خودداری کرد.
سینماپرس: بازیگر مجموعه تلویزیونی «فکر پلید» گفت: آل پاچینو را دوست دارم چون این بازیگر لباس بپوشد یا نپوشد، گریم کند یا نکند در هر فیلم یک چهره جدید از او را میبینید، افاده هم ندارد؛ هنرمند یعنی همین.
به گزارش سینماپرس، سیاوش طهمورث در گفت وگو با ایرنا و در توضیح این که چرا عمده نقش هایش در بازیگری منفی و سیاه بوده است، گفت: اتفاقا نقش مثبت هم داشتم اما در سینمای ما مد شده است که بازیگران را کلیشه کرده و نقش های به خصوصی به آنها پیشنهاد میشود؛ چراکه قدرت تخیل و علاقه ای ندارند که توانایی های بازیگران را بشناسند. خوشبختانه هیچ کدام از نقش های منفی من شبیه به یکدیگر نیستند. شاید من ۲۰ نقش منفی (البته من می گویم ضدقهرمان) بازی کرده باشم اما هیچ کدام شبیه همدیگر نیستند و اگر بودند که من کارم را باخته بودم.
بازیگر فیلم سینمایی غلامرضا تختی (بهرام توکلی ۱۳۹۷) در پاسخ به این پرسش که آیا علاقه شخصی خودش هم در تکرار نقش های منفی تاثیر داشته است، اظهار داشت: برای بازیگر فرقی ندارد نقش قهرمان را بازی کند یا ضدقهرمان. حداقل ۵ کار طنز داشته ام منتها شاید تماشاگر من چنین توقعی دارد و شاید توانایی من را بیشتر در این جنس کار می بیند.
وی در توضیح این که خودش به این جریان دامن نزده است، گفت: خیر دامن زدن نبوده است؛ من متن را انتخاب می کنم و نه نقش را. اگر از متنی خوشم بیاید و جای بازی و زندگی داشته باشد آن را انتخاب می کنم
بازیگر فیلم سینمایی اجارهنشینها (داریوش مهرجویی ۱۳۶۵) در پاسخ به این پرسش که دوست دارد چه نقشی را بازی کند، بیان کرد: دوست دارم کارهایی در تئاترهایم را دوباره بازی کنم؛ مثلا ایلف کوچولو کار ایبسن بود که سالها پیش بازی کردم و برای اجرای این نقش آن زمان شقیقه های من را سفید می کردند؛ امروز موهای من سفید شده اما هنوز هم دوست دارم آن نقش را بازی کنم. تصور می کنم این نقش و این بازی حسی داشت که به سن و سال امروزم بیشتر می خورد. درحالی که همان زمان هم به گفته تماشاگران بسیار موفق بودم (ایلف کوچولو – نروژی: Lille Eyolf – عنوان نمایشنامهای در سه پرده اثر هنریک ایبسن است که در سال ۱۸۹۴ منتشر شد؛ این نمایش روانشناختی به خاطر پیچیدگیهای ظریف و کنایههای عمیقش شهرت دارد).
طهمورث در پاسخ به این پرسش که از بین آثارش کدام یک را بیش از سایرین دوست دارد، خاطرنشان کرد: گرگ ها، زیر تیغ، فکر پلید و نابرده رنج.
بازیگر فیلم سینمایی رستگاری در هشت و بیست دقیقه (سیروس الوند ۱۳۸۳) در توضیح چرایی انتخاب این آثار بیان کرد: در این آثار استحکام فیلمنامه بیشتر و کارگردانی منطقی تر بوده است؛ ضمن این که بازیگران منطقی تری در آن حضور داشته اند.
وی تاکید کرد: برای حضور در یک نقش تا متن را نخوانم پای قرارداد نمی نشینم و پس از آن می بینم که بازیگران چه کسانی هستند (البته دخالتی در انتخاب ندارم و به نظر کارگردان احترام می گذارم) زمانی که در مقابل بازیگری قرار می گیرم برایم مهم نیست که جوان است یا پیر، کم تجربه است یا متبحر و سعی می کنم صادقانه در مقابلش زندگی کنم که او هم صادقانه در مقابل من نقش خودش را تحویل بدهد.
بازیگر مجموعه تلویزیونی گرگها (داود میرباقری ۱۳۶۵-۶۶) در توضیح این که در این مدت پیشنهاد کاری داشته است یا خیر عنوان کرد: چند کار پیشنهاد شد اما چون درگیر تئاتر و نمایش معرکه در معرکه بودم (نمایش معرکه در معرکه به کارگردانی سیاوش طهمورث، پس از گذشت ۳۰ سال از نخستین اجرای خود، از روز ۱۵ فروردین در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته و تا ۲۹ فروردین ادامه دارد)، قبول نکردم ترجیح می دهم سرکار خودم باشم.
این هنرپیشه پیشکسوت در پاسخ به این پرسش که آیا وضعیت نمایش خانگی در پرداخت مالی و سوژه های داستانی بهتر و آزادتر از تلویزیون و سینماست تصریح کرد: نمایش خانگی بهتر از سینما نیست اما بهتر از تلویزیون است به این معنا که نقدتر است و پولت را نمیخورند و به تو می دهند؛ اما فضای بازتر ندارد چراکه ما در یک موقعیت اجتماعی زندگی می کنیم که سینما و تلویزیون فرق بزرگی ندارند چرا که یک سیاست واحد امور را می گرداند؛ به همین دلیل این سیاست شاید خودش ترجیح دهد که جایی شل تر باشد اما قانون یکی است، در نتیجه اینها در یک خط هستند.
طهمورث در پاسخ به این سوال که از بین بازیگران ایرانی و غیرایرانی بازی چه کسی را می پسندند گفت: در مورد ایرانی ها اجازه دهید چیزی نگویم اما در مورد غیرایرانی ها چندین بار در این باره صحبت کرده ام و همه می دانند که آل پاچینو را دوست دارم چون این بازیگر لباس بپوشد یا نپوشد، گریم کند یا نکند در هر فیلم یک چهره جدید از او را می بینید و هنرمند یعنی همین. افاده هم ندارد. در زخم کاری برخی از دوستان لطف داشتند و گفتند که در یک صحنه سه چهره دارم و مرا و بازی ام را با آل پاچینو مقایسه کرده بودند.
بازیگر مجموعه تلویزیونی فکر پلید (محسن شاهمحمدی ۱۳۷۷) در توضیح این که آیا آرزویی دارد اظهار داشت: من نهایت ۱۰ سال دیگر از عمرم مانده و برای این ده سال حسرت معنا ندارد؛ هرچه بوده تمام شده و رفته است.
وی با گلایه از وضعیت هنر در دوران معاصر توضیح داد: امروز هنر ارزش واقعی خودش را ندارد و پیشکسوتان و صاحبان تجربه ای هستند که بیکارند. مضاف بر این که در فیلم های و سریال ها کیفیت واقعی که در وجود همین هنرمندان هست ظهور نمی یابد و هنرمندان دنبال تامین زندگی شان افتاده اند که این خوب نیست.
بازیگر سریال زخم کاری (محمدحسین مهدویان ۱۴۰۰) در پاسخ به این سوال که عموما کدام آثار از سینمای ایران و جهان را می بیند، گفت: سریال و فیلم هایی که قدیمی ساخته شده اند را دوست دارم و البته هرفیلمی که ارزشی جزئی برای تماشاکردن داشته باشند؛ علیرغم این که معتقدم بچه ها و نسل جدید بسیار با استعداد هستند اما به غلط کارهایی دست پایین انجام می دهند و این خوب نیست؛ چون هم خودشان را ضایع می کنند و هم این که تماشاگر را به بیراهه می کشند.
وی افزود: اگر اسممان را هنرمند می گذاریم این هنرمند بودن تعریف و معنای خاصی دارد و از شروط آن طی کردن راهی است که اولین آن هنرپیشگی است مانند کفاشی و سایر مشاغلی که باید برای یادگیری آن مسیری را طی کرد و بعد تازه بازیگر می شوید و پس از این هنرپیشگی اگر هویت انسانی پیدا کردید و پهلوان معنوی شدید، تازه هنرمند خواهید شد.
طهمورث گفت: مسئولیت شما به عنوان هنرمند نباید باعث گمراهی تماشاگری شود که مخاطب شما قرار می گیرد بلکه تعهدی نسبت به جامعه پیدا می کنید و اگر ارزشی برای هنرمند در جامعه قائل می شوند به دلیل همین تعهداتش است؛ یعنی تعهدات انسانی و اجتماعی که در خودش دارد و به آنان عمل می کند و اگر به آنان عمل نکند چه فایده ای دارد؟
شایان ذکراست که حسن طهمورثنیا مشهور به سیاوش طهمورث (متولد ۱۳۲۵) بازیگر و هنرمند ایرانی عرصه تئاتر، سینما، تلویزیون است.
فعالیت او در تئاتر محدود به بازیگری نبوده بلکه در مقام کارگردانی نیز آثاری را در ادوار مختلف جشنواره تئاتر فجر عرضه کرده است. از جمله در چهاردهمین جشنواره تئاتر فجر در سال ۱۳۷۴ که صورت به صورت را در کنار رقبای شناخته شدهای نظیر قطبالدین صادقی با نمایش مویه جم، حسین نوری با نمایش شهود، چیستا یثربی با نمایش سرخ سوزان و کوروش تهامی با نمایش فردا به روی صحنه برد.
مجموعه فرهنگیهنری آسمان با همکاری دارالکتابه قرآن کریم، نمایشگاه قرآنی «کتابت وحی» را در موزه هنرهای معاصر فلسطین فرهنگستان هنر، برگزار میکند.
سینماپرس: نویسندگان هالیوود در صورت شکست مذاکرات اتحادیه اعتصاب میکنند.
به گزارش سینماپرس و به نقل از رویترز، نویسندگان هالیوود با اکثریت قاطع با اعتصاب در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات اتحادیه رای دادند و هالیوود را یک قدم به تعطیلی تولید نزدیکتر کردند. در صورت اعتصاب، استودیوها با مشکل مواجه میشوند و تماشاگران برنامههای تلویزیونی روال معمولشان را از دست میدهند.
انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) دیروز دوشنبه اعلام کرد ۹۷.۸۵ درصد از اعضا موافقت کردند که در صورت امضا نشدن قرارداد جدید تا اول ماه می (۱۱ اردیبهشت)، دست به اعتصاب بزنند. در این رایگیری تقریبا ۸۰ درصد از ۱۱۵۰۰ عضو گروه شرکت کردند.
کمیته مذاکره انجمن نویسندگان در یادداشتی به اعضا گفت: گروه با این رای قدرت جمعی، همبستگی و تقاضای تغییر معنادار را در سطحی بسیار بالا از خود نشان میدهند.
نویسندگان میگویند در حالی که پخش تلویزیونی رونق دارد آنها به دلیل فصلهای کوتاهتر و دنبالههای کوچکتر متضرر شدهاند و به دنبال افزایش دستمزد از نتفلیکس، والت دیزنی و دیگر استودیوها هستند.
امی آنیوبی نویسنده سریال کمدی درام «ناامن» که پخش آن از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ از اچبیاو انجام شد، گفت از اعتصاب حمایت میکند زیرا دستمزد آنقدر کاهش یافته که بسیاری از نویسندگان متوسط و پایینتر مجبورند به ویژه در شهرهای گرانقیمت مانند نیویورک و لسآنجلس به دنبال شغل دوم باشند تا بتوانند از پس تامین مخارج خود برآیند.
وی تاکید کرد آنچه میخواهد به آن برسد بازگرداندن نویسندگی به جایگاه یک حرفه است.
آخرین اعتصاب انجمن نویسندگان آمریکا سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ شکل گرفت که ۱۰۰ روز به طول انجامید و شبکههای تلویزیونی برنامههای تکراری و رآلیتی شوهای بیشتری پخش کردند، در حالی که به گفته موسسه میلکن، اقتصاد کالیفرنیا ۲.۱ میلیارد دلار برآورد شد.
اگر اعتصاب شروع شود مخاطبان ابتدا تاثیر آن را بر برنامههای گفتگو محور شبانه میبینند که گروههایی از نویسندگان برای نوشتن شوخیها و طنزهای موردی روزانه باید همیشه مشغول کار باشند. سریالهای روزانه در مرحله بعدی قرار خواهند گرفت، اما بسیاری از کمدیها و درامها از ماهها قبل فیلمبرداری میشوند و زمان طولانیتری لازم است تا پخش قسمتهای جدید آنها به پایان برسد.
استودیوها نمیخواهند پس از همهگیری کووید که ماهها تولید را در سراسر جهان متوقف کرد با اختلال دیگری روبرو شوند، اما منابع نزدیک به استودیوها میگویند وقتی والاستریت خواهان سود از میلیاردها دلاری است که برای پخش برنامههای تلویزیونی صرف میکند، بودجهها محدود هستند.
اتحادیه تهیه کنندگان فیلم و تلویزیون(AMPTP) که نماینده شرکتهایی چون کامکست، دیزنی، برادران وارنر، نتفلیکس و دیگران است، در بیانیهای اعلام کرد هدفش دستیابی به یک توافق منصفانه و منطقی است.
در بیانیه آنها آمده است: توافق تنها در صورتی امکانپذیر است که انجمن متعهد باشد تمرکز خود را بر مسایل جدی با شرکتها و جستجوی راههای مصالحههای معقول معطوف کند.
۶ نمایشگاه تجسمی در روز جمعه اول اردیبهشت ماه در گالریهای خانه هنرمندان ایران افتتاح میشوند.