X

بایگانی اردیبهشت 8, 1402

دفتر سینمایی

دستگاه‌های تابعه وزارت ارشاد با بی‌حجابی برخورد می‌کنند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

دستگاه‌های تابعه وزارت ارشاد با بی‌حجابی برخورد می‌کنند

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جامعه هنری ما عفیف است و قانون را رعایت می‌‎کند؛در وزارت ارشاد دستگاه‌های تابعه را موظف کردیم با بی حجابی برخورد کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توضیح دبیرخانه«فجر» درباره جوایز برگزیدگان/تعلل از خودروسازان است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سیمون سیمونیان مسئول دبیرخانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: واقعیت این است که در این جریان شرکت‌های خودروساز باید پاسخگو باشد. سازمان سینمایی و دبیرخانه جشنواره بعد از برگزاری اختتامیه برگزیدگان را در قالب نامه‌ای به دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا معرفی کرده و اگر تعللی در تحویل خودروها صورت گرفته از سوی شرکت‌های خودروساز است.

وی ادامه داد: احتمالاً پروسه اداری تحویل این خودروها طولانی شده است. ما اسامی را اسفندماه به خودروسازان اعلام کرده‌ایم و واقعاً اطلاعی ندارم که چرا تا به امروز تحویل خودروها با تأخیر مواجه شده است.

سیمونیان تأکید کرد: از طرف دفتر جشنواره فیلم فجر و سازمان سینمایی همه کارهای مربوط به اهدای جوایز برگزیدگان طبق روال انجام شده و پیگیری‌های لازم هم صورت گرفته است. نامه رسمی معرفی برگزیدگان، برای اهدای ۲۵ خودرو به برگزیدگان، خطاب به مدیران فروش این دو شرکت صادر شده است.

مجید صالحی بازیگر فیلم سینمایی «شماره ده» که برای ایفای نقش اصلی در این فیلم جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره چهل‌ویکم را دریافت کرده بود، روز گذشته با انتشار متنی کوتاه در فضای مجازی اعلام کرد که با گذشت بیش از دو ماه از اختتامیه جشنواره، هنوز خودروهایی که اعلام شده بود همراه با جوایز اصلی به برگزیدگان اهدا می‌شود، به او تحویل داده نشده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاشی هایی که از سکوت آیدا حرف می زنند


«ویلهلم هامرشوی» که به عنوان گران‌ترین نقاش دانمارکی شناخته می‌شود،‌ برای خلق تابلوهایی از فضاهای داخلی شاعرانه،‌ ساکت و ساده و استفاده از رنگ‌های خنثی شهرت داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار نرخ‌نامه تیم تولید سینما/هزینه کرایه تاکسی عوامل چقدر است؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انجمن صنفی مدیران و دستیاران تدارکات سینمای ایران، طی جلساتی در تاریخ ۲۶ و ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۲ نرخ سینه‌موبیل‌ها، کرایه تاکسی‌ها و همچنین دستمزد مدیران، دستیاران و همیاران تدارکات پروژه‌های سینمایی و نمایش خانگی تعیین شد.

نرخ سینه‌موبیل‌ها

بر اساس جلسه‌ای که با حضور اعضای هیئت مدیره، بازرس و تعدادی از اعضای فعال و با تجربه انجمن مدیران و دستیاران تدارکات سینمای ایران و نمایندگان منتخب سینه‌موبیل‌داران در مورخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ تشکیل شد، نرخ سینه‌موبیل با در نظر گرفتن تمام جوانب روزانه ۱۱.۵۰۰.۰۰۰ ریال (یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان) اعلام شد.

طبق مصوبات این جلسه نرخ‌های اعلام شده برای کل کشور است و هزینه مسافت بین شهری به تمام نقاط ایران کیلومتری ۱۰ هزار تومان محاسبه خواهد شد.

نمایندگان سینه‌موبیل‌داران نیز متعهد به تجهیز خودروها به سیستم ردیاب، داشتن بیمه نامه خودرو و گواهینامه معتبر، تهیه بارنامه برای مسیرهای خارج از تهران (هزینه توافقی)، رفع مشکل فنی خودرو قبل از شروع قرارداد و تامین خودرو به اندازه کافی در زمان پیک کاری شدند.

همچنین انجمن متعهد شد از ورود خودروهای متفرقه به چرخه کاری جلوگیری کرده و نسبت به تخلفات احتمالی، پیگیر شکایات باشد.

نرخ دستمزد تاکسی‌ها

همچنین بر اساس جلسه‌ای که با حضور اعضای هیئت مدیره، بازرس و تعدادی از اعضای فعال و با تجربه انجمن مدیران و دستیاران تدارکات سینمای ایران در مورخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ تشکیل شد، نرخ دستمزد تاکسی‌های در اختیار و سرویسی با در نظر گرفتن تمام جوانب به شرح زیر اعلام شد.

مسافت‌های خارج از محدوده با توافق طرفین خواهد بود.

تاکسی در اختیار:

روزانه ۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال (۶۰۰ هزار تومان)

تاکسی سرویس:

روزانه ۳.۷۰۰.۰۰۰ ریال (۳۷۰ هزار تومان)

نرخ دستمزدهای مدیران و دستیاران تدارکات

پس از بررسی‌های لازم و جمع‌بندی نظرات اعضای هیئت مدیره و بازرس انجمن صنفی کارگری مدیران و دستیاران تدارکات سینمای ایران و همچنین همفکری با تعدادی از منتخبین فعال و با تجربه صنفی، طی جلسات متعدد، در آخرین جلسه مورخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ نرخ دستمزدهای مصوب سال جدید انجمن صنفی کارگری مدیران و دستیاران تدارکات نیز نهایی و به شرح ذیل اعلام شد.

مدیر تدارکات: ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان

دستیار یک تدارکات: ۲۰ تا ۲۴ میلیون تومان

دستیار دو تدارکات: ۱۶ تا ۱۸ میلیون تومان

همیار تدارکات: ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان

معیار نرخ‌های اعلام شده بر اساس پروژه‌های «سینمایی و نمایش خانگی» در نظر گرفته شده است که اعضا نیز مقید به رعایت آن بوده و پس از انعقاد قرارداد موظف به ارسال تصویر آن در واتس‌اپ انجمن هستند.

بر اساس مصوبات این جلسه تاکید می‌شود فعالیت دستیاران به عنوان مدیر تدارکات فقط با مجوز کتبی هیئت مدیره قانونی بوده (بر اساس تجربه، تعداد کار، سوابق و رضایت تهیه‌کننده و مدیران تولید) و همین مجوز ملاک اصلی ارتقای سمت در انجمن تلقی خواهد شد. ضمن اینکه یک دستیار تنها زمانی مجاز به فعالیت در سمت مدیر خواهد بود که جدای از داشتن مجوز انجمن، دستمزد دریافتی او کمتر از کف نرخ مصوب مدیران نباشد که بر اساس بند ۲ ماده ۵ اساسنامه و قوانین ایجادشده با فرد خاطی برابر قانون برخورد خواهد شد و او ضمن پرداخت ۱۰ درصد جریمه از قرارداد منعقدشده به صندوق انجمن، یک سال تعلیق از عضویت و پس از آن حذف دائمی از صنف در نظر گرفته خواهد شد.

همیاران و دستیاران موظفند تنها با مدیرانی همکاری داشته باشند که عضو رسمی انجمن بوده و از قبول همکاری با افراد خارج از صنف اجتناب کنند.

مدیران نیز موظفند تنها با مدیران تولید عضو خانه سینما فعالیت داشته باشند و در صورت مشاهده چنین مواردی گزارش آن را به بازرس انجمن مدیران تولید و یا بازرس انجمن مدیران تدارکات اعلام کنند تا پیگیری‌های لازم به عمل آید.

به اندازه کافی و چه بسا بیشتر از حد اندازه در تمام ستوه، همکار تدارکات در صنف وجود دارد، لذا به منظور حفظ امنیت شغلی از وارد کردن افراد متفرقه به چرخه کاری خودداری کرده و در صورت گزارش با فرد خاطی قاطعانه برخورد خواهد شد. با رعایت مقررات و احترام به حقوق خود و همکاران می‌توان امنیت شغلی مستحکمی را ایجاد کنیم.

قراردادهای سال گذشته با توافق و رضایت دوجانبه قابل تغییر خواهد بود.

تهیه‌کنندگان و مدیران تولید استعلام عضویت و سمت اعضای انجمن را می‌توانند مستقیماً از بازرس و یا رئیس صنف دریافت کنند

تلرانس نرخ‌های فوق به نوع پروژه، درجه‌بندی فعالیت و سوابق بستگی دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۱۰شاهکار موسیقی که بهار را تداعی می‌کند + صوت


موسیقی گاه می‌تواند آنچنان بهار را در ذهن تداعی کند که به فصل نسیم‌های گرم، چکاوک‌ها و گل‌های زعفران خوش آمد بگوید. اکنون که در فصل بهار آن هم در ماه اردیبهشت به سر می‌بریم، در این گزارش ایسنا نگاهی خواهیم داشت به ۱۰ اثر موسیقی کلاسیک که یادآور این فصل هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خلبان ایرانی که عراقی‌ها فراری‌اش دادند!/ قهرمان در عملیات فریب – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سهیل سلیمی کارگردان مستند «یونیفورم» از مجموعه مستندهای پخش‌شده از تلویزیون با موضوع حضور فرماندهان ارتش در سال‌های دفاع مقدس، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این مستند توضیح داد: مستند «یونیفورم» در واقع یک مجموعه مستند بود که به سفارش ارتش ساخته شد. تهیه‌کننده این مجموعه هم سید مازیار هاشمی بود که بعدها در تهیه فیلم «شنای پروانه» و سریال «یاغی» هم نقش داشت. کارگردانی ۹ قسمت از این مجموعه برعهده بنده بود که در قالب آن سراغ فرماندهان ارتش و چهره‌هایی که در سال‌های دفاع مقدس نقش‌های کلیدی داشتند رفتیم.

وی ادامه داد: براساس همین گفتگوها تصمیم گرفتیم مستندهای پرتره‌ای را درباره تعدادی از این عزیزان بسازیم. امیر رمضانی، سرتیپ خطیب‌قوامی، امیر احمد دادبین، امیر خلیلی و امیر سیدتراب ذاکری از فرماندهانی بودند که بنده درباره آن‌ها مستند پرتره ساختم.

امیر رمضانی از «یونیفورم» تا «زندگی پس از زندگی»

این مستندساز درباره دلیل انتخاب این چهره‌ها برای ساخت مستند پرتره هم توضیح داد: تمام این افراد از بزرگان ارتش بودند و سابقه درخشانی به‌خصوص در سال‌های دفاع مقدس داشتند. یکی از این بزرگان هم امیر رمضانی از خلبانان نیروی هوایی ارتش بود که فرازوفرودهای جذابی در زندگی‌شان وجود داشت و به همین دلیل هم سراغ ساخت مستندی درباره ایشان رفتم. یکی از بخش‌های جالب زندگی ایشان زمانی است که در سال‌های جنگ از هواپیمای در حال سقوط ایجکت می‌کنند و براثر برخورد با زمین حالت جدا شدن روح از بدن را تجربه می‌کنند که این تجربه را بعدها در برنامه «زندگی پس از زندگی» هم روایت کردند.

وی ادامه داد: ظاهراً بعد از پخش شدن مستند بنده، توجه عوامل این برنامه به این سوژه جلب شده بود و از ایشان دعوت به حضور کردند. یکسال بعد بود که برنامه «زندگی پس از زندگی» میزبان امیر خلبان رمضانی شدند که روایتشان از این تجربه در این برنامه هم بسیار جذاب بود. همین امیر رمضانی وقتی سقوط می‌کند، توسط نیروهای کرد پیدا می‌شود و وقتی اسم او را می‌پرسند، می‌گوید رمضانی و آن‌ها تصور می‌کنند وابسته به پادگان تازه سپاه با عنوان رمضان است و جزو نیروهای آن پادگان است. از آن به بعد هم در آن منطقه به‌عنوان یکی از نیروهای همان پادگان پنهانش می‌کنند تا حالش بهبود پیدا کند. آن منطقه در خاک عراق بوده اما امیر رمضانی توسط کردهای عراق پیدا می‌شود و آن‌ها او را پناه می‌دهند.

سلیمی ادامه داد: وقتی نیروهای عراق متوجه این اتفاق می‌شوند به منطقه می‌آیند و بومی‌ها را تهدید می‌کنند. امیر رمضانی از آن‌ها می‌خواهد که او را لو بدهند اما آن‌ها این کار را نمی‌کنند. بعدها که جستجوی نیروهای عراقی بی‌نتیجه می‌ماند، همان کردها امیر رمضانی را با کمک اسب و قاطر از طریق یک مسیر قاچاق جنس به ایران می‌رسانند و او را به همان بچه‌های پادگان رمضان سپاه تحویل می‌دهند.

کودکی خاص یک قهرمان دفاع مقدس

این مستندساز با اشاره به یکی دیگر از قسمت‌های مستند «یونیفورم» توضیح داد: امیر خلیلی هم یکی دیگر از خلبانان ارتش در سال‌های جنگ بود که کودکی خاص و متفاوتی داشت. به‌خصوص در سال‌هایی که پدرش به زندان می‌افتد و تا مدت‌ها مجبور می‌شود برای دیدار پدرش به زندان طاغوت برود. اصل ماجرایی که منجر به زندانی شدن پدر او شده بود هم ماجرای عجیبی بود.

سلیمی افزود: پدر امیر خلیلی راننده بوده و وظیفه خط‌نگه‌داری را در مسیر تهران ورامین برعهده داشته است. یک بار که خودش مسافر می‌برده، براثر یک اتفاق تصادفی رخ می‌دهد که منجر به مرگ یک نفر می‌شود. به همین دلیل با اتهام قتل غیرعمد به زندان می‌افتد. شرایط زندگی سختی برای امیر خلیلی به‌وجود می‌آید. خاطرات بسیاری از آن سال‌های کودک دارد. از روزهایی که پدرش به خانه می‌آمد و در همان مسیرش در کوچه شروع به صدا کردن بچه‌هایش با صدای بلند می‌کرد. امیر خلیلی با این کودکی پرالتهاب بعدها برای آموزش خلبانی به آمریکا رفت و بعدها به‌عنوان استاد خلبان به ایران بازگشت و در سال‌های دفاع مقدس هم حضور تأثیرگذاری داشت. دیگر شخصیت‌هایی که در این مستند سراغ آن‌ها رفته‌ایم هم همین ویژگی‌ها را داشته‌اند که به عنوان نمونه به این دو مورد اشاره کردم.

این مستندساز گفت: یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌هایی که در تاریخ عملیات‌های نظامی جهان نمونه‌ای بی‌نظیر به حساب می‌آید حمله به اچ‌۳ است. به همین دلیل هم سال‌ها پیش فیلمی درباره این عملیات در سینمای ایران ساخته شد. این خلبانان ارتش که در مستند به آن‌ها پرداخته‌ایم در آن عملیات هم نقش ویژه‌ای داشتند و مسئول اجرای عملیات فریب برای به اشتباه انداختن رادارهای دشمن بودند.

وی افزود: یکی از جذاب‌ترین اتفاقاتی که امیر رمضانی در خاطرات خود به آن اشاره می‌کند این است که وقتی در روز سوم خرداد بعد از عملیات بمباران مواضع دشمن به سمت آشیانه بازمی‌گردند، در مسیر متوجه آزادسازی خرمشهر می‌شوند و در فرودگاه به استقبال آن‌ها می‌آیند و می‌گویند شما بودید که خرمشهر را آزاد کردید! ایشان در جواب می‌گوید ما تنها بخشی از کار را برعهده داشتیم. روایت این خاطره در مستند «یونیفورم» بسیار جذاب است.

نقشی که در آزادسازی خرمشهر نادیده ماند

سلیمی گفت: این دست خاطرات واقعاً خاطراتی ناب هستند به‌ویژه که ما معمولاً فتح خرمشهر را با تصاویری از نیروهای سپاه و نیروهای زمینی ارتش دیده‌ایم و کمتر کسی به این نکته توجه دارد که نیروی هوایی هم نقش بسیار مهمی در آزادسازی خرمشهر داشته است. از این منظر این خاطرات می‌تواند برای مخاطب این مستند بسیار جذاب باشد.

کارگردان مجموعه مستند «یونیفورم» با اشاره به قسمتی از این مستند که درباره شهید سرهنگ خطیب قوامی از نیروهای پدافند است، گفت: در دوره دفاع مقدس پدافند ما متکی به داشته‌های دوران طاغوت بوده است. چند سال بعد از آغاز جنگ عملاً این پدافند داشت ناکارآمد می‌شد. این دوستان در دوره‌ای شروع به ساخت موشک‌هایی می‌کنند که برای سیستم پدافندی ما مناسب باشد. کارهای بسیاری در حوزه خودکفایی انجام داده بودند که مرور آن‌ها بسیار جذاب است. این روند هم بعد از شکل‌گیری پدافند اولیه ادامه پیدا کرد و آرام‌آرام تکنولوژی‌های جدیدتری هم به دست آمد.

وی ادامه داد: شهید قوامی هم زندگی جالبی داشته‌اند. زمانی که کار خود را در دوران طاغوت آغاز می‌کنند، هم سابقه تحصیل پدافند در آمریکا را داشتند و هم اولین نفری بودند که دوره آموزش موشک اس ۲۰۰ را در روسیه دید و برای آموزش به ایران آمد.

این مستندساز درباره جالب‌ترین تجربه‌اش در مسیر ساخت این مجموعه مستند گفت: از آنجایی که سال‌هاست کار مستندسازی انجام می‌دهم شاید اتفاقات روتینی که در این فرآیند در مواجهه با آدم‌ها تجربه می‌شود خیلی برایم تازگی نداشته باشد اما در موضوع ارتش آنچه برایم خیلی مهم بود این بود که کار این بچه‌ها هیچ‌گاه دیده نشده است. یعنی اگر همین امروز در میان مردم بروید و درباره خدمات نیروهای ارتش در سال‌های دفاع مقدس سوال کنید، کمتر کسی از آن اطلاع دارد. آن‌ها حضور بسیار تأثیرگذاری در عملیات‌های مهم ما داشته‌اند.

وی گف: در کل مجموعه «یونیفورم» مخاطب بیشتر با این واقعیت آشنا می‌شود که ارتش چه تأثیرگذاری‌ای در دوران دفاع مقدس داشته است و بیشتر سراغ بخش‌هایی از فعالیت ارتش رفته‌ایم که کمتر دیده شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم کوتاه مانند ضرب‌المثل است/ سینما قابل رتبه‌بندی نیست – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مریم دوستی عضو هیات انتخاب و داوری شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس درباره کیفیت آثار ارسال شده به این رویداد به خبرنگار مهر گفت: سطح کیفی فیلم‌ها در این جشنواره استاندارد بود و اینکه از بیش از ۱۰ استان و اقلیم‌های مختلف در ژانرهای متنوع، فیلمسازان و فیلم‌هایی شرکت دارند، اتفاق درخوری است. تنوع فرهنگی و دیده شدن مناطق و استان‌های مختلف کشور در یک رویداد امری شایسته است. چراکه فیلمسازی که در یک اقلیم زیست کرده خواسته با ناخواسته از فرهنگ منطقه سکونت خود تاثیر پذیرفته است و آن را در اثر خود هم نمایان می‌کند.این دست جشنواره‌ها باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و اساساً جشنواره‌های فیلم کوتاه باید مورد حمایت باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» با اشاره به هویت مستقل و جذاب فیلم کوتاه تصریح کرد: فیلم کوتاه به خودی خود ماهیت مستقل و جذابی دارد و می‌توانیم آن را درب اصلی ورود به سینمای بلند بدانیم. به این معنا که همزمان با ساخت فیلم کوتاه وارد سینمای بلند و حرفه‌ای شویم. سینمای کوتاه سینمای بسیار جذابی است و اگر فیلمساز بتواند در این حوزه مهارت خود را محک زده و ژانر خود را نه به عنوان تجربه کردن بلکه با نگاهی جدی پیدا کند، در ادامه پیشرفت زیادی خواهد کرد. هرچند که به نظرم فیلمسازی در گونه‌های مختلف جذاب‌تر است و من با اینکه فیلمساز ضمن دوری از شتابزدگی خود را محدود به یک ژانر نکند، معتقدم. به ویژه در فیلم کوتاه فیلمساز نباید خود را محدود کند و لازم است همه آنچه را که به او کمک می‌کند، به خدمت گیرد.

کارگردان فیلم کوتاه «صبحانه» عنوان کرد: در فیلمسازی کوتاه میدان بیشتری برای ریسک کردن وجود دارد و شاید این مهم‌ترین تفاوت آن با سینمای بلند است. فیلمساز در سینمای کوتاه می‌تواند درباره فیلمنامه‌هایی که باید در شرایط خاص اقلیمی بسازد ریسک کند و با جسارت به سراغ ساخت‌شان برود زیرا برخی از فیلم‌نامه‌ها را نمی‌توان بیش از حد بسط داد. در واقع فیلم کوتاه شبیه به ضرب‌المثلی است که مردم به استفاده از آن در ادبیات روزمره‌شان علاقه دارند اما فیلمسازی بلند به مثابه داستان است که می‌تواند شامل ضرب‌المثل هم بشود.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی سینمای کوتاه عنوان کرد: ساخت فیلم کوتاه به لحاظ اقتصادی نیز ارزان‌تر است بنابراین امکان ریسک و تجربه کردن را بیشتر برای فیلمساز فراهم می‌کند. ضمن اینکه فیلمسازان سینمای بلند نیز می‌توانند دوباره به فیلم کوتاه رجعت کرده و در این حوزه نیز فعالیت کنند پس فیلم کوتاه به هیچ وجه یک پله پایین‌تر نیست. اساساً سینما و هنر رتبه‌بندی نمی‌پذیرد. خود من بعد از فیلم بلندم دوباره فیلم کوتاه ساختم و باید از برخی کلیشه‌ها در سینمای کوتاه فاصله گرفت.

دوستی عنوان کرد: همچنین برخی از فیلمسازان مهم در طول عمر هنری خود بر ساخت فیلم کوتاه متمرکز مانده و در جشنواره‌های معتبر نیز خوش درخشیده‌اند. به نظرم فیلمسازان سایر استان‌ها می‌توانند در طراحی صحنه، لوکیشن، زبان و گویش، لباس و… از المان‌های فرهنگی در بستر مناطق سکونت خود استفاده کنند و من از دیدن این تنوع در جشنواره بوشهر لذت بردم به ویژه فیلم‌های فیلمسازان کرد را همیشه دوست داشته و دارم و البته فیلم‌های همه استان‌های حاضر در جشنواره خوب بودند و تقریباً از هر استان شرکت کننده در شصت و ششمین دوره جشنواره‌های منطقه‌ای چند فیلم درخشان دیدیم.

وی درباره ویژگی‌های جشنواره‌های منطقه‌ای بیان کرد: این جشنواره‌ها خوش یمن و مبارک هستند و باید ادامه دار باشند. به نظرم هم مدیران سابق و هم جدید انجمن سینمای جوانان ایران درک درستی از اهمیت سینمای کوتاه داشته و دارند و حضور مدیرانی مثل مهدی آذرپندار که به فیلمساز و تنوع ژانر و اقلیم بها می‌دهند، بسیار ارزشمند است. به نظرم همه مدیران باید به بچه‌های فیلمساز بهای بیشتری بدهند.

وی مطرح کرد: در جشنواره بوشهر ایده‌ها درخشان بود، عوامل خوب بودند و کارگردانان و نویسندگان برای آثارشان زحمت کشیده بودند اما بعضی فیلم‌ها مشخص بود که به دلیل مسائل تولیدی به اصطلاح جمع و جور شده بودند تا کم هزینه باشند. این آفت در سینمای بلند نیز وجود دارد و گاهی برای مدیریت هزینه‌ها باید تعداد روزهای تولید کمتر و کمتر باشد که به کیفیت نهایی فیلم لطمه می‌زند. در حالی که ایده درخشان نباید نابود شده و آفت زده شود و دست کارگردان باید برای پرورش درست ایده اش باز باشد.

این کارگردان عنوان کرد: پیشنهاد من به فیلمسازان کوتاه این است که ایده‌های خود را به مسیری ارزان‌تر به لحاظ اجرایی و ساده‌تر هدایت کنند. برای این منظور می‌توان از دوستان و همکاران هم‌دوره خود کمک گرفت. این فیلمسازی ارزان‌تر باعث ساخت فیلم‌های بیشتری در سینمای کوتاه می‌شود تا یک فیلمساز مجبور نباشد سال‌ها فیلم نسازد و به خاطر بودجه متوقف بماند. همچنین لزوماً نباید بعد از چند فیلم کوتاه به سرعت سراغ ساخت فیلم بلند رفت و عجله کرد. اگر تجربه کافی از فیلم کوتاه نداشته باشیم و به اصطلاح اشباع نشویم در فیلم اول بلند خود لطمه می‌بینیم.این تفکر را در سال‌های اخیر بین فیلمسازان کوتاه زیاد دیده‌ام که با ساخت سه فیلم کوتاه رزومه خود را برای ورود به سینمای بلند مناسب می‌بینند در حالی‌که سینمای کوتاه به هیچ وجه رزومه‌ساز نیست و نباید به این چشم آن را نگاه کرد.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» درباره جشنواره سینمای جوان بوشهر گفت: نام خلیج فارس برای من مقدس است و احساس نابی دارد. به دلیل شرایط کاری و فیلم جدیدم نتوانستم در این رویداد حضور داشته باشم اما برای همه فیلمسازان کوتاه آرزوی موفقیت دارم. آرزوی این‌که با تمام وجودشان فیلم بسازند. خوشبختانه تعامل خوبی بین گروه داوری و انجمن سینمای جوانان ایران وجود داشت. انجمن نهاد بسیار مهم و قابل احترامی برای سینماست و باید قدرش را دانست. همچنین فیلمسازان کوتاه همیشه برای من قابل تقدیر هستند و همیشه تلاش می‌کنم در هر جایی که امکانش فراهم است از آن‌ها حمایت کنم.

شصت‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج‌فارس ۵ تا ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ به میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران_ دفتر بوشهر یزد در شهر بوشهر و به دبیری عبدالرحیم افروغ برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جای علی انصاریان خالی!/ کارگردان «قطع فوری»: خسته اما امیدواریم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، مراسم اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «قطع فوری» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مریم بحرالعلومی شب گذشته چهارشنبه ۶ اردیبهشت ماه با حضور جمعی از اهالی سینما، فوتبال و رسانه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

مریم بحرالعلمی در ابتدای این مراسم که محیا ساعدی اجرای آن را بر عهده داشت، ضمن ابراز خوشحالی از اکران این فیلم گفت: از تک تک شما ممنونم که در این شادی شریک هستید و با همه مشغله‌ای که این روزها همه داریم، این زمان را به دیدن «قطع فوری» و در کنار ما بودن اختصاص دادید. خیلی ممنونم از گروه محترم هنر و تجربه، جناب آقای طیب و همکارانشان که امکان دیده شدن فیلم‌های هنری و تجربی را زیر چتر خودشان ایجاد کردند و حمایت می‌کنند از آثاری که به نوعی و به قولی برای گیشه ساخته نشده‌اند، بلکه فیلمسازان دغدغه‌هایشان را در این نوع آثار به تصویر کشیده‌اند.

بحرالعلومی عنوان کرد: «قطع فوری» دغدغه‌های خیلی مهم و شخصی مرا در بر می‌گیرد و می‌توانم بگویم این فیلم برای من بیش از آنکه فیلم باشد، یک مانیفست شخصی است. این فیلم کاملاً تجربی است به این دلیل که خیلی با فاصله از دو اثر قبلی در ساختار و اجرا قرار دارد.

وی افزود: خیلی خوشحال‌ترم که دو عزیز از عزیزان علی انصاریان در سال و کنار ما هستند. کسانی که روزهای سختی را بعد از درگذشت علی انصاریان عزیز گذراندند؛ مثل تیم «قطع فوری» که مجبور شدیم حتی چند ماهی تدوین کار را به تعویق بیاندازیم، چون واقعاً دست و دلمان به کار نمی‌رفت. رفیق عزیزی را از دست داده بودیم که به واقع در سوگش هنوز غمگینیم، اما می‌دانم که امشب اینجا کنار ما و خوشحال است.

در ادامه بحرالعلومی با اشاره به اینکه تعدادی از بازیگران و عوامل فیلم به دلیل حضور در پروژه‌های کاری داخل یا خارج از کشور نتوانستند در این مراسم حضور یابند، از عوامل و بازیگران حاضر در سالن خواست روی صحنه بیایند و گفت: پروژه‌های مستقل بدون همراهی و همدلی عوامل سینما و همچنین رسانه‌ها و خبرنگاران و بعدتر گروه‌های پخش سینمایی عملاً عاجز است. از تک تک دوستانی که کمک کردند این فیلم در بدترین شرایط کرونایی جامعه و در روزهایی که هیچکدام از ما امیدی برای فردایمان نداشتیم، ساخته شود، سپاسگزارم.

وی ادامه داد: ما در کنار هم موفق شدیم این فیلم را به ثمر برسانیم. دو سال از آن روزها می‌گذرد اما انگار همین دیروز بود. امروز ما خیلی خسته‌تریم اما خیلی امیدوارتر به فردا.

کارگردان «قطع فوری» گفت: این فیلم برای من رسالت خیلی مهمی دارد که می‌توان گفت زندگی بعد از دست دادن علی انصاریان با رسالت فیلم من گره خورد؛ به همین دلیل برایم فیلم خیلی مهمی است.

وی افزود: دو اثر قبلی‌ام را خیلی دوست دارم؛ فیلم اولم «پاسیو» در هنرو تجربه و فیلم دومم «شهربانو» در اکران آنلاین خیلی خوب دیده شد، اما غم ندیدن «شهربانو» روی پرده سینما با مردم تا ابد با من می‌ماند. برای من «قطع فوری» فیلم مهم‌تری نسبت به دو اثر قبلی است، چون هم خیلی شخصی است و هم واقعاً همه ما دلمان را در گروی این فیلم داریم. «قطع فوری» برای همه عزیزان دست‌اندرکار فیلم و در کارنامه کاری‌شان ویژه و مهم رغم زده شده است.

بحرالعلومی در ادامه گفت: از حاضران روی سن و مهمانان حاضر در سالن می‌خواهم خواهر و داماد علی انصاریان که در سالن حضور دارند و به احترام او که می‌دانیم چقدر خندیدن و خنداندن را دوست داشت و شاید مهم‌ترین دغدغه‌اش در زندگی این بود که آدم‌ها شاد باشند، به مدت چند ثانیه دست بزنید و لبخند بزنید.

وی در پایان عنوان کرد: «قطع فوری» تقدیم شده به لبخندی که نور شد و نورش با دغدغه‌هایی که داشت و مردمی بودنش همیشه در قلب تمام کسانی که دوستش دارند، قطعاً خواهد تابید و لبخندی خواهد شد روی لب‌های همه دوستدارانش. امیدوارم فیلم را دوست داشته باشید و تماشای آن روی پرده سینما را به کسانی که علاقه‌مند به فیلم‌های هنری و تجربی هستند، توصیه کنید.

فاطمه انصاریان، حامد اژدری، جواد کاظمیان، حسین ماهینی، احسان روزبهانی، یوسف تیموری، سیاوش چراغی‌پور، سوگل طهماسبی، ابوالفضل صفاری، دانش اقباشاوی، عزیزاله حاجی‌مشهدی، بهمن عبدالهی، جمشید مجدوفایی، مرتضی یراقبافان، الهه طاهایی، حسین پورکریمی، کیوان ساکت‌اف، محسن افشانی، سعید شریف، بیتا سحرخیز، صبا سهیلی، سانیا سالاری، آوا دارویت، آرش بهزادنیا، هومن جوادی، حسین شمسایی، مریم وطن‌پور، پیمان طالبی، شاهین آرین، فردین ناجی، مریم کیان‌ارثی، آناهیتا ایزدی، عباس شجاع، هژیر سام احمدی، محمد نریمانی، ماهین فتاحی، امیرعباس کنی، مینو آذرمگین، آذین رئوف، سارا والیانی، ترنم کاظمی از جمله مهمانان این مراسم بودند.

فیلم سینمایی «قطع فوری» از روز گذشته (چهارشنبه ۶ اردیبهشت ماه) در سینماهای منتخب هنروتجربه روی پرده رفته است.

فیلم‌های گروه سینمایی هنروتجربه، هر روز دو سانس ۱۶ و ۱۸ در سینماهای منتخب این گروه در تهران اکران می‌شود و روزهای چهارشنبه نیز در سینماهای منتخب هنروتجربه در شهرستان‌های سراسر کشور روی پرده می‌رود. علاقه‌مندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سایت‌های بلیت‌فروشی مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای چیپس و پفک برنامه داریم برای عرضه «فیلم کوتاه» نه! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، محمدعلی باشه آهنگر فیلمساز پیشکسوت صبح امروز پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ در سومین روز از شصت و پنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس در کارگاه انتقال تجربه با تاکید بر ایده و فیلمبرداری تجارب حرفه‌ای خود را با هنرجویان حاضر در میان گذاشت.

وی در ابتدای این کارگاه تاکید کرد بخش عمده‌ای از گفته‌هایش مبتنی بر تجربه‌هایی است که عمدتاً در فضای تجربی و عملی کسب شده‌اند.

این کارگردان در ادامه توضیحاتی درباره دسترسی به ایده کارهایش مطرح کرد و هنرجویان نیز سوالاتی را درباره رهیافت‌های خود از ایده پردازی مطرح کردند.

باشه آهنگر بیان کرد: شما در سینمای جوان خیلی خلاق‌تر از سینمای حرفه‌ای می‌توانید عمل کنید. زیرا آزادی عمل بیشتری برای اجرای ایده‌هایتان دارید اما به نظرم فیلم‌های کوتاه بسیار مظلوم واقع شده‌اند زیرا جایی برای دیده شدن و فروش فیلم‌های جوانان هنرمند و سرمایه‌های این سرزمین نیست در حالی که کشورهای همسایه ما آرزو دارند ۱۰ جوان فیلمساز مثل شما داشته باشند.

کارگردان «متروپل» افزود: متاسفانه در این کشور برای فروش چیپس و پفک فکر و برنامه‌ریزی می‌شود اما برای فروش فیلم‌ها نه. در جلسه‌ای دوست عزیزی گفت فلانی یک تنه سینما را زنده نگه داشته است اما من می‌گویم با احترام به فریم به فریم همان فیلم‌ها، وقتی آمار مخاطبان پرفروش‌ترین فیلم‌ها را نیز بررسی و نسبتش را با کل جمعیت ایران بررسی می‌کنیم، واقعاً قابل توجه نیست.

وی درباره ایده «سرو زیر آب» گفت: ایده این فیلم در خود فیلم گفته می‌شود. من همیشه افرادی را در جنگ می‌دیدم که معمولاً دیده نمی‌شدند در تاریکی شب گریه و عبادت می‌کردند. وقتی آن‌ها را در جایش می‌دیدیم تکان‌دهنده بود. من ایده این فیلم را از یکی از دوستان نجف آبادی‌ام برداشتم. اتاقی داشتیم که در مدرسه عراقی‌های آبادان از پنجره‌اش خنکی را حس می‌کردیم. چند دستگاه و دوربین‌های فیلمبرداری نیز در اتاق بود و باید آن‌ها را سالم وخنک نگه می‌داشتیم. بحث زیادی بر این بود که چایی درست کنیم تا اینکه دیدیم شهید عباسعلی کاظمی چای آماده برایمان آورد. همه ناگهان سکوت کردیم که عباس چرا این کار را کرد و اولین چایی را برای عباسعلی ریختیم اما روزه بود. در سرو زیر آب شخصیت‌ها گمنام هستند و البته قصه روی دوش آدم‌هایی است که نیستند. فیلمنامه سختی هم بود و از سال ۹۱ کلید آن را زدیم.

باشه آهنگر درباره شیوه رسیدن خود به ایده فیلمنامه بیان کرد: من غریزی می‌نویسم البته آموزش آکادمیک هم دیده‌ام. همیشه می‌گویم من فیلمم را دیده‌ام اما اجرایش نکرده‌ام. در سرو زیر آب ما به ازای اینکه چرا یک پیکر نمی‌پوسد بسیار کار سختی برایم بود. و اسنادی تاریخی محموله ۸۰ پیکر سالم در میان شهدای خود پیدا کردیم اما چطور می‌توان رهن منطق‌گرای امروزی را به این واقعیت نزدیک کرد؟!

وی خطاب به هنرجویان کارگاه گفت: وقتی کار می‌کنید به بخش مهم فضاسازی در صحنه، لباس، نور و رکن مهم فیلمبرداری توجه کنید که مورد آخر واقعاً می‌تواند اثر را یک یا چند مرحله بالاتر یا پایین‌تر ببرد. من این شانس را داشته‌ام که در تعدادی از فیلم‌هایم با استاد علیرضا زرین‌دست همکاری کنم.

وی در ادامه ایده‌ای را مثال زد و از هنرجویان خواست تا آن را بپرورانند.

در ادامه سعید نجاتی درباره شکل‌گیری ایده فیلم کوتاه «دابر» گفت: در آلمان بودم و دوستم برای دخترش جشن بلوغ گرفته بود و سعی کردم فکر کنم اگر در ایران باشد رابطه دختر با مادرش چطور است. بر این مبنا پژوهش کردیم و ۱۰۰ دختر نوجوان که بلوغشان رخ داده بود، از نحوه واکنش مادر و پدرشان گفتند و من شروع به حذف کردن برخی موارد در این موقعیت کردم و فیلمنامه «دابر» این‌طور شکل گرفت.

باشه آهنگر نگاه مستندگونه در فیلمسازی بیان کرد: گاهی فیلمسازان ما حوصله پژوهش کردن ندارند. در حالی که بسیار اهمیت دارد، ایده‌های قوی معمولاً شخصیت‌محور هستند تا ماجرا محور. بعد از ایده پردازی تازه دردسر فیلمساز شروع می‌شود از جمله در طراحی صحنه و لباس و… من برای «متروپل» همه جزییات حتی رنگ پتوی سربازی را نوشته بودم. بنابراین در دفتر فیلمسازی همه عوامل حتی رانندگان هم باید فیلمنامه را خوانده باشند تا بدانند چه می‌گذرد. برخی فیلمسازان فیلمنامه را به بازیگر نمی‌دهند اما به نظر من باید در جریان قصه باشد. بنابراین کار فیلمساز با پیدا کردن ایده تمام نمی‌شود.

باشه آهنگر درباره اهمیت فیلمبرداری در ساخت فیلم عنوان کرد: من گاهی حوالی صبح از خواب بیدار می‌شدم و با جزییات دکوپاژ می‌کردم. این را از زنده‌یاد خسرو سینایی یاد گرفتم. جلسه اول کلاس کارگردانی با ایشان غیبت داشتم. آقای سینایی گفته بود بدون طرح در جلسه دوم سر کلاس نیایید. من خیلی سریع طرحی را نوشتم و ارائه دادم و از قضا آن را پسندید و خواست دکوپاژ کنم. و بعد مجبور شدم برای هر پلان فیلم کالک بکشم و حرکت دوربین، اندازه نماها و سایر جزییات را در آن مشخص کنم و این آموخته‌هایم از اوست.

وی ادامه داد: در سینمای ما همچنان به دلیل نوع تیم‌های ایرانی این جزییات اعمال نمی‌شود زیرا هر بار یک مشکلی وجود دارد. هیچ روزی نمی‌توان یک فضای کاملاً حرفه‌ای را در صحنه فیلم‌ها تجربه کرد. متاسفانه برخی سینماگران صراحت ندارند و افراد از ترس بر هم خوردن رابطه تیمی گاهی مسائل حرفه‌ای را پیش نمی‌برند اما بهترین نکته این است که از یک فیلمبردار صاحب سبک کمک بگیرید. مشکل اصلی زمانی است که دکوپاژ با حرکت‌های زیاد داشته باشید. مثلاً من معمولاً با دو لنز کار را می‌گیرم و این کار را برای فیلمبردار و بازیگر سخت می‌کند. همچنین توضیح خوب صحنه نیز برای بازیگران کار را ساده می‌کند، عوامل باید بدانند کارگردان چه می‌خواهد. آقای زرین دست صاحب سبک در نوع نورپردازی سکانس‌هایش است؛ و ما به تفاهم جدی با هم می‌رسیم و مهم تعامل است. او با تمام وجودش وقتی کاری را انتخاب کند پای آن می‌ایستد. در فیلم «ملکه» تونلی روی زمین وجود دارد و بعد از درست کردن آن برای نورش باید تصمیم می‌گرفتیم. آقای زرین دست پیشنهاد تعبیه چراغ‌هایی برای تونل را داد اما عباس بلوندی معتقد بود کار را خیلی شیک می‌کند اما من پیشنهاد دادم به طور یک در میان از چراغ‌ها استفاده کنیم و علیرضا زرین دست پذیرفت. بحث زیادی کردیم اما در نهایت به یک نتیجه درستی رسیدیم و وقتی راش کار را دیدیم، راضی شدیم. این اختلاف نظرها همیشه وجود دارد. همچنین درباره نوع بیان بازیگران باید گفت با لحن کاراکتر تفاوت دارد و با احترام به همه عوامل بازیگر کسی است که جلوی دوربین باید حواسش به همه چیز باشد در حالی که ما پشت صحنه راحت هستیم. بنابراین اگر سر صحنه همه مراقب یکدیگر نباشند، ممکن است چالش‌های مهمی در کار ایجاد کند.

شصت‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس به دبیری عبدالرحیم افروغ تا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ ادامه دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع