عرض اندام ایرانیها در حراجی «بونامز»
در جریان جدیدترین فروش آثار هنری مدرن و معاصر خاورمیانه در حراجی «بونامز» آثار هنری هنرمندان ایرانی به قیمت دهها هزار پوند به فروش رسیدند.
در جریان جدیدترین فروش آثار هنری مدرن و معاصر خاورمیانه در حراجی «بونامز» آثار هنری هنرمندان ایرانی به قیمت دهها هزار پوند به فروش رسیدند.
پس از اینکه «بنکسی» گرافیتی را بر روی دیوار خانهای در انگلستان خلق کرد، صاحبان این خانه برای محافظت و یا جابهجایی این اثر هنری با مشکل مواجه شدند.
مهدی رستمی مدیر گروه معارف و تاریخ گفت: ویژه برنامه «بهار جان» از پنجم خرداد تا سالروز ولادت با سعادت امام رضا (ع) از مشهد مقدس تقدیم علاقه مندان میشود.
وی با اعلام این خبر افزود: «بهار جان» نگاهی موشکافانه به مبانی زندگی کریمانه با نظر به مقام حضرت معصومه سلام الله علیها و امام مهربانیها، امام رضا علیه السلام دارد. «بهار جان» به تهیه کنندگی حسین معصومی و اجرای آرش احمدی ساعت ۲۲:۳۰ از رادیو ایران پخش میشود.
رستمی گفت: گروه معارف و تاریخ برای دهه کرامت ویژه برنامه دیگری با نام «با کریمان» نیز تهیه کرده است. «با کریمان» یک قاب رادیویی برای بیان زیباترین لحظههای یک خانواده ایمانی و به تصویر کشیدن عظمت مقام خواهر و سپس زن در این خانواده است. در این برنامه ترکیبی از کلام علما و جمعی از کارشناسان بهرهمند خواهیم شد.
«با کریمان» از میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها تا جشن میلاد امام خوبیها و مهربانیها امام رضا علیه السلام بعد از خبر ساعت ۱۷:۰۰ از رادیو ایران پخش میشود.
روز سهشنبه از بنای یادبود مقبره عمادالکتاب از استادان خوشنویسی ایران رونمایی خواهد شد.
سینماپرس: رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با اشاره به شبهات مطرحشده پیرامون امام (ره) از سوی دشمنان و رسانههای معاند از ورود جدی این موسسه در حوزه پاسخگویی مستند و مستدل خبر داد.
به گزارش سینماپرس، حجتالاسلام علی کمساری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) شامگاه چهارشنبه ۳ خرداد در آیین رونمایی از مستند «دلیل آفتاب» به کارگردانی علیرضا محمدی محصول این موسسه با اشاره به شبهات مطرحشده پیرامون امام خمینی (ره) از سوی دشمنان و رسانههای معاند خبر از ورود جدی این موسسه در حوزه پاسخگویی مستند و مستدل خبر داد.
در این مراسم حجتالاسلام علی کمساری رئیس موسسه تنظیم و نشر امام خمینی (ره) ضمن خوشآمد گویی به حضار با اشاره به پرسشها و شبهات صورت گرفته پیرامون عملکرد حضرت امام خمینی (ره) در انقلاب و دوره رهبری ایشان گفت: موسسه تنظیم و نشر حضرت امام (ره) یکی از وظایف اصلی خود را پاسخ به این پرسشها دانسته؛ پرسشهایی که به تدریج متنوع شده و شبهاتی که بدان اضافهشده است. البته این شبهات میتواند جنبه مثبت و منفی داشته باشد اما در سالهای اخیر جنبه منفی آن بزرگنمایی شده که توسط دشمنان به هدف تخطئه و تخریب شخصیت حضرت امام (ره) مطرح شده است.
رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) همچنین با اشاره بهمواجهه نسل جوان نسبت به مسائل و شبهات مطرحشده نیز عنوان کرد: مخاطب این دست شبهات نسل جوانی است که دوره انقلاب و رهبری امام خمینی (ره) را درک نکرده و شناخت او از امام (ره) شناختی ناقص است که عمدتاً از سوی رسانهها از جنبه منفی و توسط دشمنان تزریق شده است و این واقعیتهایی است که ما در صحنه اجتماعی با آن مواجه هستیم و اگر از کنارشان بیتفاوت بگذریم مطمئناً به تاریخ، به امام (ره) و به ویژه نسل جوان ظلم کردهایم. امسال و در آستانه سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) هستیم و مخاطبانی که بیش از ۵۰ درصد جامعه ما را تشکیل میدهند امام (ره) را ندیده و شناختی از ایشان ندارند و تنها آشناییشان به امام خمینی (ره) شناخت تاریخی است، از طرفی دشمن هم بیکار ننشسته و روایت سازیهای دروغ، نادرست و غلط را به خورد مخاطب و جامعه میدهد البته که از دشمن نیز جز دشمنی انتظار نیست.
وی همچنین در خصوص ورود جدی و تشکیلاتی موسسه تنظیم نشر و آثار امام خمینی (ره) به پاسخگویی در رابطه با پرسشها و شبهات مطرحشده و راهاندازی مرکز رصد در این موسسه نیز گفت: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در طول سالهای گذشته به این مسأله توجه کرده و دوستان و مدیریت سابق نیز به این موضوع ورود کرده بودند اما در دوره مدیریت جدید پرداخت به این موضوع قدری جدیتر و تشکیلاتیتر در حال انجام است که در همین راستا ما مرکزی با عنوان مرکز رصد را در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) راهاندازی کردیم که یکی از مأموریتهای این مرکز جهتگیری، شناسایی شبهات، پرسشها و پاسخگویی به آنها است. شبهات و پرسشهایی که عمدتاً در قالب و زبان رسانه در فضای عمومی با مخاطب وسیع در حال گسترش و انتشار است از طرفی ما در موسسه اغلب آثارمان در قالب کتاب، پژوهش و مقاله است و به تبع ورود کمتری به حوزه رسانه و پاسخگویی در این قالب را داشتهایم و این پازل مفقودهای بوده که با راهاندازی مرکز رصد و مأموریتهای منطبق با این مسائل در موسسهای متبرک به نام امام (ره) انجام و به صورت جدی از سال گذشته آغاز شده است. یکی از همین مسائل شبهه و بحث آغازگری جنگ بود، از دیگر مسائلی که بیش از مابقی شبهات بسیار مطرح شده است و در دستور کار مرکز رصد قرارگرفته است شبهه نقش دخالت بیگانه در انقلاب اسلامی، شبهه برخورد با منافقین و عزل قائممقام رهبری که در این موارد اقدامات و کارهای تحقیقاتی در قالب تولید سلسله مستندهایی با عنوان دلیل آفتاب است که به این شبهه هات پاسخ داده خواهد شد. البته عرض من این نیست که دیگران پاسخ ندادند اما موسسه تنظیم نشر و آثار امام خمینی (ره) به دلیل دسترسی و در دست داشتن اسناد و مدارک مربوط به امام ازاینجهت میتواند ورود مناسبی به عرصه اجتماعی و پاسخگویی داشته باشد.
کمساری در انتها نیز با قدردانی از تولید مستند «دلیل آفتاب» ضمن دعوت از اهالی فرهنگ و اندیشه برای تولید چنین آثاری گفت: برای تولید مستند دلیل آفتاب کار تحقیقاتی بسیار خوبی از سوی آقای محمدی کارگردان اثر صورت گرفته است و امیدوارم به اندازه توان و سهم خودمان، نقشی را در جهت روشنگری افکار عمومی انجام داده وظیفه خودمان را از قبال امام (ره) انجام دهیم. بنده از همینجا از همه اهالی فکر، فرهنگ، هنر، اندیشه و پژوهشگران و هنرمندان دعوت میکنم موسسه تنظیم نشر آثار امام خمینی (ره) را در مسیری که آغاز کرده کمک کنند که انشاءالله بتوانیم در ارائه روایت درست از وقایعِ انقلاب و زندگی امام (ره) سهم خودمان را انجام داده و به تعبیر رهبر انقلاب جهاد تبیین، فریضه را که بر دوش همه علاقهمندان و دلسوزان انقلاب فارغ از دستبندیهای جناحی و سیاسی سنگینی میکند به نحوه شایستهای که مورد رضایت امام (ره) باشد عمل کنیم.
پس از سخنان حجتالاسلام کمساری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، علیرضا محمدی کارگردان مستند «دلیل آفتاب» نیز با اشاره به اسناد استفاده شده در این مستند تاریخی و کار پژوهشی که در فرایند تولید آن صورت گرفته است گفت: با توجه به وجود و حضور شخصیتهای پژوهشگر و فرهیخته که در این مجموعه به همت موسسه امام خمینی (ره) جمع شده و افاضه فرمودند به یک مستند به معنای واقعی کلمه مستند تاریخی رسیدیم. این اثر برخلاف مواضع شبکههای معاند که ادعاهای بدون سند ارائه کرده و اشکال و شبهه در ذهن جوانان ایجاد میکنند بدون استثنا تمامی گفتار و تصویر موجود قطعاً و حتماً مستند هست و مستنداتی که در این اثر استفاده شده سیاهی لشگر نبوده و یا صرفاً به ارائه شمای کلی آنها بسنده کرده باشیم. بدون تردید تمامی اسنادی که در این مستند بیانشده است یا اسنادی هستند که در دسترس همگان بوده و یا اسناد تازه از طبقهبندی خارجشده بوده و یا از سایر کشورها و مؤسسات مربوطه در خارج از کشور خریداری شده و مورد استفاده قرارگرفته است.
کارگردان مستند «دلیل آفتاب» همچنین پیرامون قالب متقن و مستند گونه بودن این اثر نیز گفت: بسیاری از تصاویر این مستند منحصر به فرد است و برای نخستین بار پخش میشود که زمان زیادی را برای تولید آن صرف کردهایم اما مهمترین بخش این مستند دقت در پژوهش اثر هست و حضرات با دقت مطالب را بیان کردند و هرگز تحلیل و تفسیر شخصی در آن دیده نمیشود و به تعبیر آقای کمساری این مستند پاسخ به شبهات بوده به همین دلیل از اضلاع مختلف به کار نگاه شد که اصلیترین بحث ما بحث منطق است و در قالب منطق و سند در این مستند پاسخگویی کردیم، آنهم علیرغم اینکه بسیاری از اشکالاتی که مطرحشده توسط دشمنان هرگز منطبق بر سند نبوده است.
این مستندساز همچنین با توضیحی پیرامون قالب اثر عنوان کرد: «دلیل آفتاب» در سه قسمت با سبک موشن گرافیک تولید شده است که در آن به شیوه جدیدی به تمام اضلاع آغازگری جنگ اشاره کرده است البته آنچه امشب شما به نظاره خواهید نشست خلاصه این سه قسمت است که انشاءالله ساحت امام (ره)، انقلاب و رزمندگان مبرا باشند از هرگونه شبهه افکنی به ویژه ذهن نسل جوان.
آیین رونمایی از مستند «دلیل آفتاب» با موضوع آغازگری جنگ تحمیلی و با حضور حجتالاسلاموالمسلمین علی کمساری، رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، سید محمد حسینی معاون امور مجلس رئیسجمهور، علیرضا محمدی نویسنده و کارگردان، حسین اعلایی، محسن هاشمی، جواد امام، الیاس حضرتی، جواد منصوری، غلامرضا ظریفیان، حمید شاهآبادی، مهدی محمدی، علیاکبر عبدالعلیزاده، محمد رحمانی و جمعی از علاقهمندان و فرهیختگان شامگاه چهارشنبه سوم خرداد در سینما فرهنگ برگزار شد.
سینماپرس: محمدمهدی هراتی استاد پیشکسوت هنرهای تجسمی و عضو گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر در ۸۱ سالگی درگذشت.
سینماپرس: رضا کوچکزاده تهمتن مدیر فعلی رادیو گفتوگو، با حکم معاون صدای سازمان صداوسیما مسئولیت رادیو «تبیین» را هم بر عهده گرفت.
به گزارش سینماپرس، علی بخشیزاده معاون صدای سازمان صداوسیما طی حکمی رضا کوچکزاده تهمتن را برای به عنوان مدیر رادیو تبیین منصوب کرد.
رادیو «تبیین» که روی موج رادیو مناسبتی معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران قرار دارد با رویکردی تهاجمی، کنشگرانه، منظم و مترتب بر مطالبات عرصه اجتماع ایرانی برای جهاد تبیین راهاندازی میشود. رسالت اصلی این شبکه در کنار سایر شبکهها، تبیین کارکردهای جمهوری اسلامی، شناساندن وجوه ایران قوی و مقتدر، پیگیری خاص تاکیدات مقام معظم رهبری و تقویت موضع کنشگرانه و تهاجمیِ رسانهای کشور در عرصه تهاجم ترکیبی و مقابله با نبرد نامحدود دشمن است.
در بخشی از این حکم ماموریتهایی از جمله؛ تمرکز جدی بر فریضه جهاد تبیین با رویکردی پیشدستانه در روایتگری پیشرفت همه جانبه جامعه ایرانی، تبیین موقعیت «ایران قوی و مستقل» و معرفی شاخصها، عملکرد و نقش آن در منطقه و نظام بینالملل، بازنمایی سبک زندگی اسلامی و ایرانی تراز انقلاب، نقش و موقعیت زن و خانواده در جامعه ایرانی، تبیین هویت جهانی انقلاب اسلامی با هدف تشکیل امت واحده و تمدنسازی نوین اسلامی، نقد غرب در حوزههای مختلف سیاسی و فرهنگی با رویکردی تهاجمی و کنشگرانه، بازنمایی واقعیتهای امیدبخش به شکل هنرمندانه برای مردم، روایت گفتمانهای انقلاب اسلامی و مقابله با تشکیک جریان رسانهای معاند در این عرصه، اهمیتبخشی به اقشار جوان در نقش موتور محرکه پیشرفت کشور و جلوگیری از شکافهای نسلی، افشای ارتجاع پهلوی و روایتگری از الگوی حکمرانی مردم سالاری دینی مبتنی بر عزت و استقلال و بهرهگیری از نظام فرهیختگانی و کارشناسی در تولید برنامهها با هدف روشنگری واقعیتهای انقلاب اسلامی راهبردهای مدیریتی این شبکه تعیین شده است.
رضا کوچکزاده تهمتن در حال حاضر مدیر شبکه رادیویی گفتوگو است و سابقه راه اندازی و مدیریت رادیوهایی از جمله رادیو اربعین، رادیو انتخابات، رادیو انقلاب و رادیو مقاومت را نیز در کارنامه خود دارد.
رادیو تبیین از ۶ خرداد به مدت ۵۰ روز تا ۲۷ تیر ماه روی موج FM ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز و همچنین برنامه کاربردی ایرانصدا قابل دریافت است.
سینماپرس: رئیس صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، با هدف رایزنی در راستای تعامل رسانهای برای تبیین دستاوردهای محور مقاومت، به بیروت سفر کرد.
به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی رئیس صداوسیما در بدو ورود به فرودگاه بین المللی بیروت گفت: این سفر در جهت همفکری و تعامل بهتر با رسانهها و مسئولان مختلف برای تبیین دستاوردهای محور مقاومت است.
جبلی همچنین با اشاره به پوشش خوب، بهنگام و سریع رویدادهای منطقه در شبکههای مختلف رسانه ملی از جمله شبکههای برون مرزی افزود: صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران کارنامه درخشانی در کشورهای محور مقاومت دارد؛ به ویژه در مواقع حساس از جمله در آزاد سازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ میلادی و همچنین در پیروزی جنگ سی و سه روزه در لبنان بسیار موثر بوده است.
رئیس رسانه ملی با تاکید براینکه در دوران پیروزیهای محور مقاومت، ایجاب پیوست رسانهای تعامل و هم افزایی تمام کشورهای محور مقاومت است گفت: این سفر درجهت همفکری و تعامل بهتر با رسانهها و مسئولان مختلف برای تثبیت دستاوردهای مقاومت است و امیدواریم این سفر سرآغاز جدی بر همکاریهای رسانهای در راستای تثبیت دستاوردهای مقاومت باشد.
لبنان در سال ۲۰۲۳ میلادی از سوی اتحادیه عرب به عنوان پایتخت رسانهای جهان عرب برگزیده شده است.
یک نویسنده و فعال رسانهای در یادداشتی به ویژگیها و دلایل تاثیرگذار بودن برنامه موسیقایی «دورها آواییست» پرداخته است.
سینماپرس: تار و پود سریال «آتش و باد» با سنتهای باستانی و دیرینه عشایر ایران گره خورده است؛ سنتهایی که کمتر مورد توجه فیلمسازان قرار میگیرد. بازگشت به این سنتها و گذار از سریالسازی آپارتمانی، از لازمههای آثار نمایشی دوران ماست.
به گزارش سینماپرس، مجموعه تلویزیونی «آتش و باد» به کارگردانی مجتبی راعی و تهیهکنندگی حسن نجاریان، سریال شبانه شبکه سه سیما در ایام نوروز امسال بود که پس از پایان ماه مبارک رمضان نیز پخش آن ادامه یافت. سریالی که رفته رفته بر آمار مخاطبان آن افزوده شد و با قصه پردازی و داشتن داستان منسجم توانسته بود بینندگان ثابتی را با خود همراه کند.
داستان «آتش و باد» روایتگر دو ایل قشقایی به نامهایی است که وجود خارجی نداشتهاند. همچنین در پرداخت شخصیتهای قصه نیز کلیشههای آشنا برای مخاطبان به چشم میخورد و شخصیتهای یاد شده با زمان وقوع داستان مطابقت دارند.
در خلاصه این مجموعه تلویزیونی آمده است: «آتش و باد» روایتی در دل تاریخ است که عشق، آتش خشم را شعله ور میکند. این سریال با یک جنگ بزرگ ادامه پیدا میکند و همزمان پرداختهایی به فراز و فرودهای تاریخی ایران در عصر مشروطه دارد.
سریال «آتش و باد» در آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، با ۴۸.۳ درصد بیننده و ۷۶.۳ درصد رضایت در رتبه دوم پربینندههای نوروزی صداوسیما قرار گرفت. همچنین این مجموعه آمار بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بازدید را در بستر تلوبیون به ثبت رسانده است.
منصور براهیمی نویسنده «آتش و باد»، پیشتر در گفتگو با خبرگزاری فارس درباره این سریال گفته بود: «من در این سالها چه در تدریس و چه در نوشتههایم بر دو نکته تأکید داشتهام. اولین موضوع، قصهگو بودن اثر است. ایرانیها از دوران کهن یک ملت قصهگو بودهاند و فرهنگ چندهزارساله خود را در بستر همین قصهها به آیندگان منتقل کردهاند. ما شاهنامه را داریم که در دنیا نظیر ندارد. اتفاقاً در فرهنگ ایلیاتیها، شاهنامهخوانی جایگاه ویژهای دارد که در محتوا و عنوانبندی «آتش و باد» هم به آن اشاره میشود. این که سینمای ما در سالهای اخیر رنگ و لعاب غیرداستانی و غیرخطی گرفته را نمیپسندم. آثار نمایشی سینما و تلویزیون باید قصهگویی باشد. ما تولیدات سینمایی و تلویزیونی که در بستر دشت و صحرا و بیابان میگذرد و در آن روستائیان و عشایر محوریت دارند را کنار گذاشتهایم در حالی که این فضاها و داستانهایی که در دل مناسبات اجتماعی و تاریخی آن مستتر است یک معدن بکر و سرشار است.»
جواد قامتی بازیگر این سریال نیز درباره تجربه نقش آفرینی خود به خبرنگار فارس گفته است: «مخاطبان دوست دارند ریشههای هویتی خودشان را بازخوانی کنند. یکی از دلایل جذابیت اغلب کارهای تاریخی با موضوعات مختلف همین قضیه است. این بازگشت به گذشته و غبارزدایی از تاریخ اجتماعی، همیشه برای مردم جذابیت دارد؛ «آتش و باد» هم از این قاعده مستثنی نیست. به ویژه این که بخشی از داستان این مجموعه در دل حوادث واقعی تاریخی میگذرد.»
در کنار داستان منسجم و ریتم مناسب مجموعه تلویزیونی «آتش و باد» که به پیگیری آن از سوی مخاطبان منجر شده، ذکر چند نکته درباره این سریال حائز اهمیت است.
بازگشت به سنتها
تار و پود سریال «آتش و باد» با سنتهای باستانی و دیرینه عشایر ایران گره خورده است، سنتهایی که کمتر مورد توجه فیلم سازان قرار میگیرد. بازگشت به این سنتها و گذار از سریالسازی آپارتمانی، از لازمههای آثار نمایشی دوران ماست. روند گرایش به ساخت مجموعههای آپارتمانی در شرایطی رخ داد که پس از تجربه سریالهای تاریخی ماندگار در دهه ۶۰ تلویزیون، به تدریج سریالهای آپارتمانی در دهه ۷۰ جایگزین آثار تاریخی میشدند. روندی که تاکنون نیز جز موارد اندک در میان آثار نمایشی تلویزیون استمرار یافته است.
*توجه به اصالتهای خانوادگی
در بستر فضای تاریخی، بازخوانی اصالتهای خانوادگی ایلهای ایرانی مهم است. حال آنکه اصالتهای سنتی ما بر روی دوش خانواده استوار شده است. نقش قهرمان این فیلم نهایتا موجب تحول و پیشرفت قبیله میشود. یعنی یک سرنوشت همگانی در این فیلم روایت میشود و نهایتا برای پیشرفت و مبارزه با استعمار قهرمان داستان جهاد میکند.
*بازخوانی پروندههای تاریخی
بازخوانی نقش قبایل و اتفاقات سیاسی کشور و آشنایی با آنچه بر ایران گذشت، موجب بالا رفتن سطح فکر و تصورات سیاسی مردم میشود. در عصری که توسط فضای مجازی فهم عمومی در حال سطحی شدن است، باز کردن پروندههای تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است.
*تفرقهافکنی انگلیس در جامعه ایران
به نقش پیچیده غرب در فضای سیاسی ایران در سریال باد و آتش توجه ویژهای شده و به ویژه اشاره به نقش انگلستان در این سریال مشهود است. تلاش انگلستان برای اینکه تفرقه بیاندازد و حکومت کند، تلاش انگلستان برای اینکه منافع خود را از طریق نابود کردن جامعه ایرانی به نتیجه برساند و نهایتا تحقیر جامعه ایرانی توسط انگلیسیها جزو محورهای اصلی این اثر بود.
توجه به این نکته که انگلیسیها سالها تلاش کردند نیروهای مردمی و جریانهای عدالتخواه را سرکوب کنند مهم است. فهم این مسئله که هنوز هم غرب تلاش میکند تا با سیاستهایی پیچیدهتر جریانهای مستقل را مورد فشار قرار دهد تا منافع خود را پیش ببرد، اهمیت دارد و این موضوع در سریال آتش و باد مورد توجه قرار گرفته است.