X

بایگانی خرداد 9, 1402

دفتر سینمایی

به عنوان بازیگر به دنبال این هستیم که بیشتر دیده شویم/دوست نداریم کاری انجام دهیم که تماشاگر نداشته باشیم و دیده نشویم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: اساسا ما به عنوان بازیگر به دنبال این هستیم که بیشتر دیده شویم و دوست نداریم کاری انجام دهیم و برای آن زحمت بکشیم که تماشگر نداشته باشد و دیده نشویم.

به گزارش سینماپرس، کاظم هژیرآزاد در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در توضیح فعالیت های متاخر خود بیان کرد: این روزها مشغول کاری برای علی غفاری هستم که به لحاظ زمانی مرتبط با پایان دوران قجر و اوایل سردار سپه است. در این سریال نقش مشاور ولیعهد را بازی می‌کنم که نسبت به کارهای قبلی ام متفاوت است.

بازیگر فیلم سینمایی آبادانی‌ها (کیانوش عیاری ۱۳۷۱) ادامه داد: سریالی با داستانی عاشقانه به نام رحیل به معنی کوچ که در آن مرحله زمانی از تاریخ ایران اتفاق می افتد؛ یعنی زمانی که احمدشاه فرار کرده و به فرانسه رفته است و ولیعهد می خواهد تاج گذاری کند اما نمی تواند.

وی در توضیح لوکیشن این مجموعه تلویزیونی بیان کرد: این سریال در مهرآباد جنوبی فیلمبرداری می شود دقیقا همان جایی که سریال جیران فیلمبرداری شده چون دکورها همان مایه های جیران را دارد و عمده فضاهای داخلی و درونی و اندرونی ها در این فضا فیلمبرداری شده اما سکانس های بیرونی و خارجی ها در کاخ گلستان و سعدآباد فیلمبرداری شده است.

بازیگر فیلم سینمایی به نام پدر (ابراهیم حاتمی‌کیا ۱۳۸۴) تصریح کرد: رحیل برای شبکه ۳ سیما است، عمده کار آن به اتمام رسیده و فیلمبرداری آن اواخر خرداد تمام می شود.

هژیرآزاد در پاسخ به این پرسش که کدام ژانر قصه را برای بازی دوست دارد، بیان کرد: نمی توانم جوابی قطعی به این سوال بدهم چون من انتخاب نمی کنم و انتخاب می شوم و برایم ژانر فرق ندارد؛ ضمن این که باید همه ژانرها را تجربه کنم.

بازیگر مجموعه زخم کاری (محمدحسین مهدویان ١۴٠٠) در توضیح این موضوع که کدام نقش ها برای بازی آسان تر است، گفت: وقتی که لباس و ریش و گریم سنگین نباشد، مسلما کار راحت است. زبان فاخری که در کارهای تاریخی انجام می شود و یا زبان آرکائیسم (باستان‌گرایی) و ادبی و کتابت که برای برخی کارها لازم است، کار را سخت می سازد چون بیشتر باید روی آن کار شود و حفظ کردن آن سخت تر است اما برای کاری که زبان محاوره و روزمره باشد آدم راحت تر به نقش می رسد.

وی افزود: زخم کاری در این اواخر کاری بود که بسیار دیده شد و این کار را بر این اساس دوست دارم و از کارهای گذشته مختارنامه را دوست دارم که سالهای پیش تولید شده است.

بازیگر سریال بانوی سردار (پرویز شیخ طادی ١٣٩٨) اظهار داشت: هرکسی مختارنامه را دیده با وجود این که نقش من، نقشی فرعی بود در خاطرشان مانده است و برای خودم این دو اثر مهم است؛ چون زیاد دیده شده. اساسا ما به عنوان بازیگر به دنبال این هستیم که بیشتر دیده شویم و دوست نداریم کاری انجام دهیم و برای آن زحمت بکشیم که تماشاگر نداشته باشیم و دیده نشویم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرود ۸۰۰۰ نفره «قلب ایران» رونمایی شد


مشهد – همزمان با جشن‌های دهه کرامت از سرود هشت هزار نفره «قلب ایران» رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تازه‌ترین آلبوم علیرضا مشایخی منتشر شد/ شنیدن «آبسترکتوم»!


تازه‌ترین آلبوم آثار علیرضا مشایخی از آهنگسازان و مدرسان شناخته‌شده موسیقی کشورمان با همراهی تعدادی از نوازندگان ایرانی و خارجی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دغدغه فرهنگی صدا و سیما بیش از گذشته مشهود است

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در دیدار با سیدتقی سهرابی، معاون حقوقی و امور مجلس رسانه ملی، ضمن تشکر از اقدامات سازمان در دوره جدید، بر ضرورت تمرکز بیشتر در تولید آثار با محتوای فرهنگی و آموزشی تاکید و ابراز کرد: این مسئله باید در سطح کشور و در همه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی سراسری و استانی مد نظر قرار بگیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: لازم است همه جریانات مرتبط با تولیدات صوتی و تصویری در بخش‌های مختلف، اولویت‌های فرهنگی کشور را مورد توجه قرار دهند و بی شک، رسانه ملی در این زمینه پیشگام خواهد بود.

معاون حقوقی و امور مجلس رسانه ملی نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از پییشرفت سند تحول صدا و سیما در دوره جدید مدیریتی گفت: یکی از مهمترین دغدغه امروز دلسوزان کشور، تولیداتی است که برخی از متولیان آن‌ها بدون توجه به قوانین و مقررات و صرفا ًبا نگاهی اقتصادی در ساخت و انتشار محصولات خود فرهنگ جامعه ایران اسلامی و ارزش‌های متعالی آن فدای مطامع زود گذر خود کرده‌اند.

وی همدلی و یک صدایی متولیان فرهنگی کشور در دفاع از دستاورد‌های انقلاب اسلامی را راهکاری عملی برای خدمت به مردم در راستای تقویت فرهنگ ایرانی – اسلامی دانست و تصریح کرد: رسانه ملی در این خصوص هم آمادگی کامل برای ایجاد هم افزایی در تعالی بخشی فرهنگ ومولفه‌های فرهنگی در جامعه را با تولیدات برنامه‌های متعدد و متنوع رادیویی و تلویزیونی و همچنین ایفای وظیفه واگذار شده در حوزه نظارت بر صوت و تصویر فراگیر دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هوای نو، هیأت تراز سال ۱۴۰۲ را معرفی می‌کند

دومین نشست هیأت داوران مهرواره هوای نو، عصر امروز دوشنبه هشتم خرداد با حضور اعضای شورای برنامه‌ریزی، مسؤولان بخش‌ها و بیش از ۱۰۰ داور این دوره مهرواره در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد.

هوای نو، هیأت تراز سال ۱۴۰۲ را معرفی می‌کند

حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در این مراسم اظهار داشت: تک تک اقدامات صورت گرفته و دقت‌های کارگروه‌ها، هوای نو را تشکیل می‌دهد. هوای نو بنا دارد هیأت در تراز ۱۴۰۲ را شکل دهد که این حاصل زحمات افراد حاضر در این نشست است که امید داریم در طول سال ارتباط‌ها حفظ شود.

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مختص هیأت‌هاست

حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی نماینده، ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم انقلاب اسلامی خودش هیأت است. تجربه خوبی در ادوار انقلاب اسلامی از هیأت‌ها داشتیم.

وی با اشاره به اینکه دشمن برنامه‌ریزی جدی برای کشور داشته است، گفت: خطاب اصلی در پیام‌های فرهنگی و اجتماعی رهبر انقلاب هیأت‌ها هستند. من گام دوم انقلاب اسلامی را مختص هیأت‌ها می‌دانم.

هیأت مرز ایثار و شهادت را در جهان نشان داد

خاموشی گفت: هیأت مجلس شعرخوانی و نوحه‌خوانی برای اهل بیت (ع) است، اما مسیر آن باید در جهت اهداف انقلاب اسلامی باشد و اگر این نباشد، اتفاق خاصی نیست.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: هیأت مرز ایثار و شهادت را در جهان نشان داد. هرقدر دشمن در این زمینه‌ها کار می‌کند وظیفه ما هم بیشتر می‌شود. اتفاق ساده‌ای نیست که دشمن شما را جبهه اول می‌داند، تشکل‌ها نباید مانعی میان امت و امام ایجاد کند بلکه باید تسهیل‌گر باشد.

وظیفه محوری سازمان تبلیغات حمایت از هیأت هاست

وی افزود: برنامه محفل چقدر موثر بود این برنامه نشان می‌دهد متولیان و مسؤولان امر خوب کار می‌کنند در عرصه هیأت هم می‌توان چنین کار‌هایی را کرد که نمونه‌اش را دیدیم.

 

خاموشی تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی وظیفه محوری‌اش حمایت از برنامه‌های هیأتی است. در این مسیر جدی هستیم، زیرا هیأت جریان‌ساز است. توصیه می‌کنم قرآن را در هیأت جدی بگیرید و قاری برجسته بیاورید و مدل مسجد کرامت رهبری را پیاده کنید. طوری باشد که هیأت نخبه قرآنی تحویل دهد.

روی محور سخنان منبری‌ها کار کنید

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در زمینه هنر و زیبایی هم برنامه داشته باشید. در مفاهیم تولیدی به هنر خیلی توجه کنید. زمانی رهبر انقلاب به من فرمودند برای نوحه‌ها کاری کنید. ایشان فرمودند ۱۰ -۱۵ سال باید کار کنید که الحمدالله در هیأت‌ها کار شد و اشعار و نوحه‌های خوب تولید شد.

وی افزود: روی مفاهیم سخنوران کار کنید. از خطیبان می‌خواهم نسبت به محور‌های خطیبان قدیم توجه داشته باشند. 

۸۰۰ هیأت شاخص در امامزادگان مجلس می‌گیرند

خاموشی گفت: فضای کالبدی امامزادگان فرصت خوبی برای هیأت‌هاست که ۲ هزار امامزاده شاخص داریم. تاکنون ۸۰۰ هیأت شاخص در امامزاده مجلس برپا می‌کنند. به جای ساخت حسینیه هیأت‌ها بیایند در امامزاده که گنبد و مناره دارد، مجلس بگیرند. بیش از ۸۰ درصد هیأت‌ها در امامزادگان موفق بودند. عمران امامزاده را سامان دادند و نام امامزاده را معروف کردند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: نیات موقوفات مرتبط با امام حسین (ع) را تقدیم هیأت‌ها می‌کنیم و هرسال در طلیعه محرم کمک‌رسانی می‌کنیم.

مردم زبان هیأت‌ها را می‌فهمند 

سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در این مراسم با اشاره به اینکه در کشور دچار چالش زبان هستیم گفت: مردم تصور می‌کنند منابر اصلی برای زندگی آن‌ها ثمره ندارد و هیأت می‌تواند بر این چالش غلبه کند.

وی افزود: مردم زبان برخی خطبا و برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و مسؤولان را نمی‌فهمند، اما هیأت این مزیت را دارد که می‌تواند با مردم ارتباط برقرار کند. نباید از این محافل به خصوص مجالس کوچک و خانگی غافل شد.

در ادامه این مراسم مدیران بخش‌های مختلف مهرواره هوای نو گزارش‌هایی از بخش‌های خود ارائه کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استاد «داود نماینده» در نقش راوی اُپرت «موسی و شبان» حاضر می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پرواز همای دوازده سال پس از اجرای اُپرت «موسیقی و شبان» در سالن والت دیزنی لوس آنجلس، سرانجام این اثر را در تور کنسرت‌هایش در ایران روی صحنه خواهد برد.

به گزارش سینماپرس، «اُپِرِت» به گونه‌ای از نمایش آوازی یا اُپرای سبُک گفته می‌شود که همراه با آواز فراوان است که گفتگوی کمتری نسبت به اپرا دارد.

پرواز همای که در سالهای گذشته با اجرای اپرای «حلاج» مخاطبین زیادی را به سالن های کنسرتش آورده، اجرای اثر جدید خود را از شهر رشت آغاز خواهد کرد و از دهم خرداد در تالار مرکزی رشت روی صحنه خواهد رفت.

پرواز همای در نقش «چوپان»، حامد فقیهی در نقش «موسی» و استاد داود نماینده در نقش «راوی» در این اثر هنرنمایی خواهند نمود.

اُپرت «موسی و شبان» با آهنگسازی و اشعار «پرواز همای» با حفظ ابیاتی از مولانا برای ارکستر بزرگ سازهای زهی و بادی چوبی و سازهای ایرانی تنظیم شده که امین غفاری این ارکستر را رهبری خواهد کرد.

نوید فرحمرزی شخصیت های این اُپِرِت را گریم کرده است و نوازنده های گروه «مستان» نیز در این اجرا «پرواز همای» را همراهی می کنند.

به گفته برگزارکنندگان این برنامه، اُپرت «موسی و شبان» به زودی در چند شهر دیگر ایران نیز به روی صحنه خواهد رفت.

این اجرا برای برگزاری چند شب در تهران و محوطه باز کاخ سعدآباد نیز برنامه ریزی شده است که تاریخ دقیق آن به زودی و پس از کسب تمام مجوزهای لازم اطلاع رسانی خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گذر از رنج‌ها» و «حس سوم» به همراه «روزهای بد به‌در» و «پرده‌نشین» به تلویزیون می‌آیند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه تماشا در خرداد ماه کنداکتورش را با پخش مجموعه‌های تلویزیونی «گذر از رنج‌ها»، «حس سوم»، «روزهای بد به‌در» و «پرده‌نشین» تغییر داد.

به گزارش سینماپرس، مجموعه تلویزیونی «گذر از رنج ها» از ۱۰ خرداد ماه هر روز ساعت ۱۸ از شبکه تماشا پخش و ساعت های ۱۲ و ۶ بازپخش می‌شود.

«گذر از رنج‌ها» به تهیه کنندگی علی لدنی اولین بار در ۳۶ قسمت پاییز ۹۱ از شبکه یک سیما پخش شد.

بیژن امکانیان، بابک حمیدیان، پژمان بازغی، زنده یاد ماه چهره خلیلی، پیام دهکردی، جعفر دهقان، مهران رجبی، داود فتحعلی‌بیگی، شیوا طاهری، هستی مهدوی فر، مجید پتکی، نگین معتضدی، ترلان پروانه و … در این سریال بازی کرده‌اند.

پخش سریال کمدی «روزهای بد به‌در» سعید آقاخانی از فردا

سریال پلیسی «حس سوم» به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده و تهیه کنندگی حبیب اسماعیلی از ۱۰ خرداد ماه هر شب ساعت ۲۰ از شبکه تماشا پخش شود. بازپخش این مجموعه ساعت های ۲، ۸ و ۱۴ خواهد بود.

حبیب دهقان نسب، مهدی فخیم زاده، نسرین مقانلو، لیلا برخورداری، سیروس ابراهیم‌زاده، انوشیروان فاطمی، شمسی فضل‌الهی، محسن قاضی مرادی، پرویز بزرگی، بهروز قادری و … در این سریال نقش آفرینی کرده اند.

داستان این مجموعه تلویزیونی درباره شخصی به نام ایرج است که به وصول چک‌های برگشتی مشغول است. وی در حین انجام یکی از کارهایش به همراه همسرش سیما در حادثه‌ ای آسیب می بیند. بروز این حادثه باعث دگرگونی در زندگی ایرج و سیما می‌شود. این اتفاقات همچنین باعث می‌شود که آنها با تبهکاران و قاچاقچیان مواد مخدر روبه رو شده و پای پلیس و ماموران مبارزه با موادمخدر به ماجرا کشیده شود و … .

پخش سریال کمدی «روزهای بد به‌در» سعید آقاخانی از فردا

مجموعه تلویزیونی طنز «روزهای بد به‌در» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه کنندگی مهران مهام و ایرج محمدی از فردا دوشنبه، هشتم خرداد ماه هر شب ساعت ۲۱ روی آنتن تماشا می رود.

در خلاصه این داستان آمده است: اردشیر، سرایدار یک مدرسه است که همراه خانواده‌اش برنامه‌ریزی کرده تا مراسم عروسی پسرش را شب عید در مدرسه برگزار کند، اما ناگهان حکم بازنشستگی او می‌آید و خانواده باید مدرسه را تخلیه کنند. همین مسئله باعث می‌شود تا برنامه‌ریزی خانواده به هم بریزد، اما همه آن‌ها دست به دست هم می‌دهند تا مشکلات را پشت سر بگذارند و مراسم را برگزار کنند…

مهران رجبی، مهران غفوریان، مریم امیرجلالی، بیژن بنفشه‌خواه، هومن برق نورد و… از بازیگران اصلی این مجموعه هستند.

«روزهای بد به‌در» هر شب ساعت ۲۱ روی آنتن می رود و ساعت های ۴، ۱۰ و ۱۶ روز بعد بازپخش می‌شود.

پخش سریال کمدی «روزهای بد به‌در» سعید آقاخانی از فردا

همچنین مجموعه تلویزیونی «پرده‌نشین» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی هر شب ساعت ۲۳ از شبکه تماشا پخش و در ساعت های ۵، ۱۱ و ۱۷ تکرار آن پخش می شود.

در خلاصه داستان این مجموعه آمده است که هدی پس از سال‌ها برای دریافت ارثیه پدری می‌آید اما برایش اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد.

در این سریال به سبک زندگی ایرانی- اسلامی توجه می‌شود.

فرهاد آئیش، آتیلا پسیانی، ویشکا آسایش، هومن برق نورد، سعید نیک پور، مهران رجبی، حامد کمیلی، مائده طهماسبی، ژیلا سهرابی، سارا بهرامی، شیوا ابراهیمی، محسن کیایی، سپیده اعلایی، علی مردانه، زویا امامی و… ازجمله بازیگران این مجموعه هستند.

پخش سریال کمدی «روزهای بد به‌در» سعید آقاخانی از فردا

به گزارش ایسنا، باکس ۱۲ بامداد شبکه تماشا با تغییراتی همراه خواهد شد و بعد از اتمام مجموعه تلویزیونی «شب عید»، بازپخش‌ سریال ساعت ۱۸ خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موتور سریال‌سازی در تلویزیون دوباره روشن شده/این اراده در میان مدیران صداوسیما هست که تولیدات را دچار تحول محتوایی کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی نقویان رئیس سیمافیلم در واکنش به هجمه‌پراکنانی که می‌گویند از سریال‌های تلویزیون خبری نیست و کارگردانان صاحب‌نام با صداوسیما قهرند، می‌گوید: موتور سریال‌سازی در تلویزیون دوباره روشن شده و ان‌شاءالله اتفاقات خوبی را مخاطبان روی آنتن خواهند دید.

به گزارش سینماپرس، هفدهم دی‌ماه سالِ گذشته با حکم «محسن برمهانی» معاون سیما، «مهدی نقویان» به سمت رئیس مرکز سیمافیلم منصوب شد. وقتی درباره مهدی نقویان، رئیس تازه مهمترین مرکز سریال‌سازی تلویزیون صحبت می‌کنیم، سریال‌های «گاندو»، «محرمانه»، «ترور» و… به خاطرمان می‌آید چون نقویان مدیر ساخت و تولید این آثار بوده است، سریال‌هایی که در آن ایدئولوژی و استراتژی حرف اول را می‌زند.

وی از سال ۱۳۹۸ نیز مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی است و همچنین کارگردانی آثار شاخصی همچون نماهنگ «بابا خون داد»، فیلم کوتاه «اقتباس»، مستندهای «روایت رهبری»، «در لباس سربازی»، «رمز و راز ملکه»، «برادران» و «در برابر طوفان» را در کارنامه کاری خود دارد.

بعد از مدت‌ها ۳۱ اردیبهشت‌ماه درهای این مرکز به روی اهالی رسانه باز شد و در حاشیه اولین نشست خبری این مرکز و مهدی نقویان در قامتِ رئیس سیمافیلم گفت‌وگویی با او داشتیم. خارج از مشروح این گفت‌وگو، او درباره «ترور» سریال حاج قاسم سلیمانی که قرار بود سیروس مقدم آن را کارگردانی و حامد عنقا تهیه‌کنندگی کند این نکته را مطرح کرد که اولاً امسال ساخته می‌شود اما تیم سریال کاملاً تغییر کرده است.

یا در مورد فصل سوم «گاندو» که نکته‌های مختلفی مطرح می‌شود فیلمنامه فصل سوم سریال «گاندو» در حال حاضر آماده است و مراحل نهایی کردن ترکیب تیم تولید سریال همین روزها در حال انجام است. حتی به گفته او سیاست بر حفظ عوامل دو فصل قبلی است.

مشروح گفت‌وگوی تسنیم در ادامه آمده است که از نظرتان می‌گذرد:

هیچ‌وقت پلتفرم‌ها را روبروی خودمان نمی‌بینیم

* امروز شبکه نمایش‌خانگی با تعدد پلتفرم‌ها و افزایش آثار خود، میدان سریال‌سازی را پیچیده‌تر از گذشته کرده است. بسیاری از سرمایه‌های تلویزیون هم به خاطر دستمزدهای عجیب و غریب و تنوع ژانرها و کارها در پلتفرم‌ها به این سمت رفته‌اند. از طرفی پلتفرم‌ها توانسته‌اند در بین مخاطبین جا باز کنند و برای سریال‌های تلویزیونی به ندرت این اتفاق می‌افتد. چه برنامه‌ای سیمافیلم به عنوان نهاد مهم و تأثیرگذاری که همیشه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد در این راستا دنبال خواهد کرد؟

ما در واقع دو کمپانی روبروی هم نیستیم. ما اگر در بازار پلتفرم‌ها بودیم این اتفاق می‌افتد؛ مثلا فیلیمو/ نماوا؛ دو کمپانی با هم رقابت می‌کنند هرکسی کیفیت کار بهتری داشته باشد گوی سبقت را می‌گیرد. اما ما رسانه ملّی هستیم؛ در واقع همان‌هایی که در پلتفرم کار می‌کنند و جزو مؤسسین این سکوهای نمایشی‌اند در خانه تلویزیون دارند و تلویزیون هم می‌بینند.

خیلی از نویسندگان خوب و درجه یک ایران، وقتی با آنها صحبت می‌کنم و از آنها می‌پرسم چرا در پلتفرم‌ها و جایی دیگر کار نمی‌کنید؟ رسانه ملی را از این جهت انتخاب می‌کنند که می‌گویند فضایِ آن پاک و سالم است.

در واقع وظیفه‌مان چیز دیگری است برای مخاطب ۸۰، ۹۰ میلیونی برنامه و سریال تولید کنیم. حتی اشاره کردم استقبال می‌کنیم در خارج از تلویزیون در حوزه سریال‌سازی، اتفاقاتی می‌افتد. چه نهادها و مؤسسات فرهنگی و چه پلتفرم‌ها همیشه استقبال می‌کنیم. هیچ‌وقت رو در روی آنها قرار نداریم و آنها را به عنوان رقیب نگاه نمی‌کنیم.

منتها بحثی که در این راستا پیش می‌آید، بحث محتوا و مضمون است. جدای از رسانه ملّی، خیلی از مخاطبین امکان دارد به رعایت نشدن اخلاق، حواشیِ که برخی از سریال‌ها ایجاد می‌کنند و برای نسل جوان ما مضرّند واکنش نشان دهند. رسانه ملّی هم مثل آنها واکنش نشان می‌دهد چون انتظارات مردم از صداوسیما بیشتر از یک فرد عادی‌ است که در جامعه زندگی می‌کند.

توقع دارند رسانه ملّی یک نظارتی هم بر این تولیدات خارج از سازمان صداوسیما داشته باشد؛ برای همین ما هیچ‌وقت آنها را روبروی خودمان نمی‌بینیم. در حوزه محتوا یکسری از قوانین رعایت نمی‌شود؛ چه قوانین اجتماعی و چه قوانین شرعی ما! رسانه ملی ملزم به رعایت این قوانین است و این خط قرمز نیست. وقتی ما منافع ملی را رعایت می‌کنیم به آن خط قرمز نمی‌گویند. این یک انحرافی است که در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند که شما محدوده کارتان اینهاست.

به همین خاطر، همان‌طور که اشاره کردم از این اتفاق استقبال می‌کنیم؛ کار مشترک هم می‌توانیم انجام دهیم اما با حفظ منافع و هویت ملی.

* همین‌طور که چندی پیش آقای جبلی رئیس صداوسیما به آن اشاره کردند که می‌توانیم هم با سریال‌های خوب شبکه نمایش‌خانگی کار مشترک داشته باشیم، آن را پخش کنیم و حتی برای آنها تبلیغ کنیم… م.

بله همین‌طور است. آقای محمدحسین لطیفی برای پلتفرم‌ها کار خوب ساخت. آقای میرباقری کار خوب ساخت. کارگردانانی که با ما کار کردند، کارهای فاخری هم ساختند و همچنان این همکاری را با رسانه ملّی دارند با پلتفرم‌ها کار می‌کنند و ما هم استقبال می‌کنیم.

برخی تولیدات تکراری نویسندگان را به سمت ملودرام‌های تهرانی برد

* در بحث فیلمنامه‌نویسی امروز جایِ‌ خیلی از فیلمنامه‌نویسان خوب در تلویزیون خالی است؛ اساساً با اختصاص بودجه خوب به بازیگران و عدم توجه به نویسنده‌ها کمتر شاهد یک فیلمنامه خوب و مؤثریم. مشکل از کجاست؟ فیلمنامه‌هایی که در مناسبت‌هایمان جای‌شان خالی است و اصلاً کار در خورِ مناسبتی نداریم.

این نکته را مطرح می‌کنم چون بیشترین تعامل را با نویسندگان دارم. خیلی از نویسندگان خوب و درجه یک ایران، وقتی با آنها صحبت می‌کنم و از آنها می‌پرسم چرا در پلتفرم‌ها و جایی دیگر کار نمی‌کنید؟ رسانه ملی را از این جهت انتخاب می‌کنند که می‌گویند فضایِ آن پاک و سالم است.

ما هم سیاست‌مان این است که حتماً از فیلمنامه‌نویسان درجه یک استفاده کنیم. منتها تولیدات، نویسندگان را به سمتی برده که دچار یک چرخش روزمره تکراری افتاده بودند و آن هم ملودرام‌های تهرانی بود. در واقع موضوعات تکراری که فقط نامِ کاراکترها عوض می‌شد. خیلی قصه‌ها شبیه به هم شده بود اما با توجه به سیاستگذاری‌هایی که اتفاق افتاد؛ سیاستگذاری که توسط نویسنده شکل نمی‌گیرد و دستِ مدیران است.

وقتی سیاستگذاری تغییر می‌کند این نویسنده‌های توانمند و کاربلد خودشان را در جهت سیاست‌های جدید قرار می‌دهند.

وتور سریال‌سازی در تلویزیون روشن شده است

* ساخت برخی از زندگینامه‌های شهدا همچون شهید صیادشیرازی به ۱۰ سال پژوهش آن رسیده و به تهیه‌کنندگی دیگری واگذار شده است. سرانجام این کارها چه خواهد شد؟ حتی بحث سریال حاج قاسم سلیمانی بارها پیش آمده اما هنوز از آن سریال هم خبری نیست. اگر بخواهیم مصداقی صحبت کنیم بحث پروژه «صدام» که به طور جدّی مطرح است یا برخی از شخصیت‌های دیگر؛ هر بار که به سمتِ آنها رفته‌ایم اتفاقات خوبی افتاده شاید سریال «شوق پرواز» و زندگی شهید بابایی مثالِ روشنی باشد اما چنین شخصیت‌هایی ساخته نشوند جریان تحریف خیلی جدّی به شالوده فکری و نظام اندیشه‌ای که برای مخاطب ما صرف خاطرات و نوشتارهای مختلفی که دیده و شنیده، به هم می‌ریزد. آیا در برنامه کاری‌تان ساخت چنین کارهایی وجود دارد؟

من در صحبت‌هایم اشاره کردم؛ بحث تحریف که کلیدواژه درستی هم است کجا به غیر از تلویزیون دغدغه دارد که درباره‌اش سریال ساخته شود. این بار فقط به دوش تلویزیون است برای همین ما از شما رسانه‌ها می‌خواهیم به ما کمک کنید در این زمینه بحرانی که جلوی‌مان است را پشت سر بگذاریم.

موتور سریال‌سازی در تلویزیون دوباره روشن شده و الان که ۸ سریال در تولید داریم تا آخر تابستان به ۲۰ عدد می‌رسد و ان‌شاءالله این عدد را حفظ خواهیم کرد.

آن هم این است که وقتی ما وارد موضوعات جدید می‌شویم؛ در حوزه تحریف، وقایع روز، تاریخ معاصر، مفاخر و… این‌ها در واقع همه به گونه‌ای آنتن را دچار اختلال می‌کنند. یک طرفه به قضاوت نرویم که تلویزیونی‌ها بلد نیستند تولید کنند. تلویزیون بلد است تولید کند. این به شخص هم برنمی‌گردد بلکه به ریل‌گذاری تلویزیون برمی‌گردد.

همچنان از نظر کمّی تلویزیون از پلتفرم‌ها، مؤسسات تولیدکننده و خیلی از نهادهای دیگر جلوتر است اما وقتی انتظار دارید رسانه ملّی دچار تغییرات بشود و به این موضوعات در تولیدات سریال‌ها پرداخته شود احتیاج به زمان دارد. قاعدتاً آنتن را دچار اختلالی می‌کند که ما در یک سال گذشته دیده‌ایم.

اما می‌خواهم این نوید را هم بدهم؛ نمی‌خواهم ناامید کنم. موتور سریال‌سازی در تلویزیون دوباره روشن شده و الان که ۸ سریال در تولید داریم تا آخر تابستان به ۲۰ عدد می‌رسد و ان‌شاءالله این عدد را حفظ خواهیم کرد.

از ساخت سریال «حاج قاسم» تا روشن شدن تکلیف سریال صیاد شیرازی

* درباره مصادیقی که اشاره شد نکته‌ای ندارید.

«ترور» سریالی که درباره حاج قاسم سلیمانی است امسال ساخته می‌شود. سریال شهید صیادشیرازی در تعامل با ارتش است جلسات آن گذاشته شده و به نتیجه مطلوب برسیم، تولید کنیم. چون این سریال جزو کارهای الف ویژه و فاخر است که عزم خارج از رسانه ملّی را می‌طلبد.

ما به راحتی می‌توانیم کارهای روتین را به آنتن برسانیم سریعاً تولید آن را آغاز کنیم اما کارهای این جنسی که توقع و انتظارتان واقعاً به جا و درست است که رسانه ملّی چرا کار نمی‌کند. وقتی ما کار می‌کنیم نهادهای دیگر هم باید بیایند و همکاری کنند.

* با توجه به این نکاتی مطرح شد؛ بحث ساخت کارهای استراتژیک و جریان‌ساز؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با خانواده‌های شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ گلایه‌ای مطرح کردند: ما در مسائل مربوط به حوادث و تاریخ انقلاب اسلامی و جنایت‌های دشمنان از نظر کار رسانه‌ای و تبلیغی، کوتاهی داریم. به گونه‌ای که نسل جوان ما اطلاعات زیادی از حوادث گذشته از جمله جنایات منافقین ندارد. تبیین این واقعیت‌ها جزو وظایف فعالان بخش‌های هنری، تبلیغی و نگارشی و همه دستگاه‌های فرهنگی است.» این انتقاد بازتاب‌های فراوانی داشت از جمله صحبت‌های معاون سیما که به این نکته اشاره کرد فرمان محتوایی سیمافیلم به سمت کارهای استراتژیک رفته است. این تحول در سیمافیلم به چه صورت پیگیری می‌شود؟

این اراده در میان مدیران صداوسیما هست که تولیدات را دچار تحول محتوایی کنند و برای موضوعات استراتژیک خصوصاً موضوعات روز، سریال تولید کنند.

بازنگری نظام پخش در تلویزیون

* یک نکته‌ای درباره بازنگری در نظام پخش مطرح شد که پخش به کمک تولید بیاید. چرا که نکاتی مطرح می‌کنند بحث بحران مخاطب و سریال‌هایی است که مثلِ گذشته بیننده پروپاقرص ندارند. برخی از آنها حتی ۸ درصدی‌اند که خیلی برای آنها هزینه هم شده است. چه تمهیدی برای بالا بردن و افزایش مخاطب دارید؟ در واقع برای این نظام پخش چه خواهید کرد این بحران مخاطب به پایان برسد؟

پایتخت هر وقت طرحی از طرف سیروس مقدم روی میز سیمافیلم و صداوسیما قرار بگیرد بررسی می‌شود. پرونده‌اش باز است و هیچ مانعی برای تولید این سریال از طرف صداوسیما وجود ندارد. الان چیزی ارائه نشده که درباره‌اش تصمیم بگیریم. مثلاً «پایتخت» از طرف صداوسیما جواب رد شنیده است!

به نظر می‌رسد هر دو موضوع تولید و استفاده از المان‌های جذابیت در ساخت سریال اهمیت دارند و می‌توانند جزو عواملی باشند که مخاطب را جذب کند. یک نمونه مطرح کنم؛ ما در تلویزیون بعضاً با این چالش روبرو بودیم که مثلاً همزمان سه سریال خوب پخش می‌کنیم این سه سریال خوب مخاطبانش را نتواند به صورت متمرکز داشته باشد.

یعنی در واقع یک سریال خوب می‌تواند به خودی خود ۵۰ درصد مخاطب داشته باشد اما چون همزمان با فلان سریال رقابت می‌کند ۳۰ درصد مخاطب را از آنِ خود کند. پس این نظام پخش ما دچار یک اشکالی بوده؛ این موضوع پخش در بازنگری و بررسی قرار دارد. به نظرمن بازنگری درستی اتفاق بیفتد حتماً به تعداد مخاطبین سریال‌های تلویزیون کمک خواهد کرد.

جدا از این، آیا ما باید شبانه سه تا چهار سریال پخش کنیم و مخاطب زمان دارد که این سریال‌ها را تماشا کند یا خیر؟ در مورد همه این‌ها تصمیم‌گیری‌هایی در حال اتخاذ است.

برای ساخت سریال «پایتخت» مانعی وجود ندارد

* بحث «پایتخت» و برخی از کارهای چند فصله تلویزیون که تکلیف‌شان هنوز روشن نیست و هر از چند گاهی حاشیه‌هایی باعث می‌شود درباره آن صحبت‌هایی شود. آیا پرونده این کارها را بسته بدانیم و به فکرِ بازگرداندن برندها و برندسازی‌های جدید هستید؟

پایتخت هر وقت طرحی از طرف سیروس مقدم روی میز سیمافیلم و صداوسیما قرار بگیرد بررسی می‌شود. پرونده‌اش باز است و هیچ مانعی برای تولید این سریال از طرف صداوسیما وجود ندارد. الان چیزی ارائه نشده که درباره‌اش تصمیم بگیریم. مثلاً «پایتخت» از طرف صداوسیما جواب رد شنیده است!

زیرساختِ قراردادهای بازیگران تغییر خواهد کرد

* یک نکته‌ای هم بارها مورد حاشیه قرار گرفته است و آن به قراردادهای بازیگران سریال‌ها برمی‌گردد. آیا قرار است بعد از مدت‌ها شاهد ضابطه‌مند شدن و قاعده‌مندی قراردادها باشیم. یعنی در واقع بازیگری که فقط به فکر منافع خودش است و هر اظهارنظر و موضع‌گیری انجام می‌دهد و باعث به حاشیه رانده شدن آن مجموعه تلویزیونی می‌شود. آیا به فکر بازنگری در قراردادها هستید تا بازیگری که چنین رفتاری می‌کند به این صورت تنبیه و یا جریمه شود تا کمتر شاهد چنین اتفاقات غیرحرفه‌ای باشیم؟

زیرساخت‌های قراردادها حتماً در صداوسیما در حال اصلاح و درست شدن است. همان تعهداتی که هنرمندان، بازیگران و کارگردانان ما در بیرون از صداوسیما به تولیدات کاری‌شان که می‌دهند قرار است ما همان تعهدات را بگیریم. در گذشته همچنین اتفاقاتی نمی‌افتاد.

* در نشست اخیرتان به ۲۰ فیلمنامه الف ویژه و ۱۵ فیلمنامه آماده اشاره کردید و چندین فیلم در حال تولید، تولید شده و در پیش‌تولید اشاره کردید. نویدی برای مخاطبان تلویزیون داشته باشید که منتظرند کارهای جدید با حضور کارگردانان سرشناس و صاحب‌نام بدهید. در حالی‌که بسیاری در فضای‌مجازی مطرح می‌کنند دیگر کارگردانان صاحب‌نام و کارهای خوب در تلویزیون شکل نخواهد گرفت و کسی تلویزیون نمی‌بیند.

موتور سریال‌سازی در تلویزیون مجدد روشن شده با این تفاوت که موضوعات مختلف در ژانرهای متنوع و با نیروهای تازه نفس در کنار در واقع هنرمندان با تجربه‌ای که هستند و ان‌شاءالله اتفاقات جدیدی را مخاطبان روی آنتن خواهند دید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گربه نره و روباه مکار» به تالار اصلی «تئاتر شهر» می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اجرای نمایش موزیکال «گربه نره و روباه مکار» از شامگاه روز یکشنبه هفتم خردادماه به کارگردانی اوشان محمودی در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، «گربه نره و روباه مکار» عنوان جدیدترین نمایش تئاترشهر است که از روز یکشنبه هفتم خرداد ماه به کارگردانی اوشان محمودی اجرای خود را در تالار اصلی این مجموعه آغاز کرده است.

در این نمایش کمدی موزیکال بی تا عزیز، علی تاریمی، محمد شهریار، آیت بی غم، میترا مسائلی، مجید عراقی، آتوسا جلیلی، مهیار ورزگان، حسام زرنوشه، لیلی نبی الهی، هیوا حقانی، علیرضا دهقانی، میلاد خیرخواه، مریم بصیری فر، ریحانه غفوریان، نیلوفر فتاحی، مبینا شادمانی به عنوان بازیگر حضور دارند.

شهاب محمودی و سید عماد عامری تهیه کنندگان، امیر سپهر تقی لو مجری طرح، علی کوزه‌گر طراح نور، شهاب محمودی طراح صحنه و لباس، فائزه سلطانی طراح نور و گریم، محمد اصغری اصل و مهدی زمانی طراحان صدا و ساخت موسیقی، شایان صفوی و محمدحسین غفاری تکنسین‌های صدا، شروین عقیلی طراح ویدئو و مپینگ، میترا مسائلی و اوشان محمودی طراحان حرکت، آیه فیلی طراح پوستر و بروشور، سهراب خان زاده عکاس و تولید متریال تبلیغاتی، آوا صالحی سرپرست گروه کارگردانی و برنامه ریز، پگاه درفشی دستیار اول کارگردان، مبینا بی آزاد دستیار دوم کارگردان، علیرضا ابوطالبی دستیار تولید، امیرحسین سیر، محمد حسین کوزه‌گر و علیرضا کوزه‌گر دستیاران نور، مبینا بی آزاد و ساغر جوانمردی ساخت آکسسوار، لباس و گریم، فاطمه محمودی، سوگل جوادی مجد و معصومه جاوید اجرای گریم، فاطمه سعیدی، ندا میرزایی، هدی لطیفی، نگار حاجیانی دستیاران گریم، پرنیا یاراحمدی گروه لباس، منیژه عمرانی دوخت لباس، امیرحسین منصوری تولید ویدئو و تیزر، شهاب محمودی ساخت موشن دیگر عوامل اجرایی نمایش را تشکیل می‌دهند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: بعد از مرگ ژپتوی فقیر، وصیت نامه‌ای به عنوان ارثیه به پینوکیو می‌رسد که راز درخت طلا به شکل رمزی در آن نوشته شده است. پینوکیو به کمک اردکش سعی در کشف و رسیدن به آن میراث ارزشمند را دارد که با گربه نره و روباه مکار هم‌مسیر می‌شود.

نمایش «گربه نره و روباه مکار» به نویسندگی و کارگردانی اوشان محمودی هر روز ساعت ۱۹:۳۰ با مدت زمان ۷۰ دقیقه در تالار اصلی تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عزم مدیریت شهری برای حل معضل سد معبر حریم «تئاتر شهر» جزم است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وضعیت نازیبا و بی‌سر و سامان اطراف تئاتر شهر، مساله‌ای است که در سال‌های اخیر به کرات از سوی هنرمندان، مخاطبان و مدیران هنری مطرح شده و موضوع تازه‌ای نیست اما در چند وقت اخیر، به دلیل شدت گرفتن این وضعیت ، بار دیگر مسئولان مختلفی اعم از وزیر ارشاد تا وزیر میراث فرهنگی و شهردار منطقه ۱۱ انتقادهای خود را در این باره بیان کرده و در تازه‌ترین جلسه مشترک، خواستار حمایت پلیس شده‌اند.

به گزارش سینماپرس، در تازه‌ترین جلسه‌ای که برای سر و سامان دادن به وضعیت اطراف تئاتر شهر برگزار شده، مدیر این مجموعه و نیز شهردار منطقه ۱۱ که مجموعه تئاتر شهر در محدوده آن قرار گرفته، خواستار حمایت پلیس برای تامین امنیت و پاکسازی پیرامون تئاتر شهر شده‌اند چراکه اطراف این مجموعه در سال‌های اخیر علاوه بر ظاهر نازیبای خود، مکانی امن برای فعالیت موادفروشان و بزهکاران شده است.

روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر اما خبر داده که شهردار منطقه ۱۱ تهران و رئیس مجموعه تئاتر شهر در تازه ترین نشست مشترک خود ضمن ارائه نقطه نظرات خود پیرامون ساماندهی حریم تئاتر شهر و انتقاد هنرمندان و تماشاگران از وضعیت فعلی این محوطه، از الزام حمایت پلیس از شهرداری در اجرای قانون برخورد با سد معبر سخن گفتند.

محمدرضا موسوی شهردار منطقه ۱۱ تهران و سید محمدجواد طاهری رئیس مجموعه تئاترشهر طی تازه ترین نشست مشترکی که در دفتر مدیریت شهرداری منطقه ۱۱ تهران برگزار شد، ضمن ارائه نقطه نظرات خود پیرامون ساماندهی حریم تئاتر شهر و طرح انتقاد شهروندان، هنرمندان ، تماشاگران از وضعیت فعلی محیط پیرامونی از الزام حمایت پلیس از شهرداری در اجرای قانون برخورد با سد معبر و پاکسازی حریم این مجموعه سخن گفتند.

محمدرضا موسوی شهردار منطقه۱۱ در این نشست گفت: عزم مدیریت شهری برای حل معضل سد معبر حریم تاتر شهر جزم است و ما مطابق قانون اقدام خواهیم کرد اما حل این مشکل به دلیل گستردگی ابعاد موضوع، نیازمند ورود و همکاری جدی دستگاه های قضایی است .

وی افزود: ما با افرادی طرف هستیم که در پوشش دستفروش هم معبر را سد کرده و هم امنیت محدوده را مختل کرده‌اند و نیاز است که همکاری‌های بیشتری با شهرداری شود. ما قبلا هم اعلام کردیم رفع سد معبر وظیفه ما است اما به خاطر معیشت برخی از دست فروشان نیازمند که شناسایی کردیم، قطعا ساماندهی خواهیم داشت.

شهردار منطقه ۱۱ تهران گفت: رسانه‌ها از ما مطالبه دارند و ما این مطالبه را بر حق می دانیم و ممنون افکار عمومی هستیم و حتی دعوت می کنیم که در اقدامات شهرداری همراه ما باشند و واقعیت را روایت کنند.

وی تصریح کرد: شهرداری منطقه۱۱ هیچ اقدامی علیه امرار معاش و کسب روزی حلال دستفروش نخواهد داشت. هدف ما ساماندهی است و طبق تحقیقاتی که انجام دادیم، افرادی که نیازمند واقعی هستند در طرح ساماندهی شرکت ساماندهی مشاغل حضور خواهند داشت اما سازش و تعاملی با برهم زننده نظم و اخلالگر نخواهیم داشت و به جد با کمک نیروی انتظامی با کسانی که اقدام به اجاره معبر و زورگویی و سد معبر دارند، برخورد می‌کنیم.

موسوی در این دیدار گفت: طی دو روز گذشته بنا بر مطالبه عمومی و مردم؛ تذکر لسانی در محدوده را آغاز کردیم و قطعا در اجرا با افرادی که همکاری نکنند مطابق قانون برخورد می‌کنیم.

سید محمد جواد طاهری رئیس مجموعه تئاترشهر هم ضمن قدردانی از اقدامات شهرداری منطقه ۱۱ تهران و سایر مجموعه ها و نهادهایی که طی روزهای گذشته در عملیاتی شدن ماجرای بهسازی و ساماندهی حریم تئاتر شهر همکاری موثری داشتند، توضیح داد: بسیار خوشحالم که امروز با مدیری در شهرداری منطقه ۱۱ دیدار می کنم که در این مدت یک ساله حضورم در مجموعه تئاتر شهر به من نشان داد ، از دسته مدیران پشت میز نشین نیست و تمام تلاش خود را به کار گرفته تا به واسطه نگاه عملیاتی و اجرایی خود با همراهی همکارانش، ماجرای ساماندهی مجموعه تئاترشهر و چهارراه ولیعصر را این بار از روی کاغذ، به واقعیت نزدیک کند. همین فرآیند موجب شده که بنده به نمایندگی از اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم عزم جدی‌تری برای بهبود این وضعیت بحرانی داشته باشم.

وی با انتقاد شدید از وضعیت بحرانی حریم تئاتر شهر که تبدیل به محلی امن برای فروش مواد مخدر و نزاع های متعدد خیابانی توسط اراذل و اوباش شده، افزود: بحران در محیط پیرامونی مجموعه تئاترشهر و چهارراه ولیعصر، ماجرایی طولانی است که در این چندساله به دغدغه مشترک میان شهروندان، تماشاگران تئاتر، مدیران فرهنگی، هنرمندان و مدیران شهری تبدیل شده است. فرآیندی که متاسفانه طی هفته های اخیر با افزایش آسیب‌ها و ناهنجاری که در این منطقه به وجود آمده، به مرحله خطرناک و غیرقابل پیش بینی رسیده که باید برای مرتفع کردن آن به فکر راه چاره‌ای جدی باشیم. شرایطی که در روزهای اخیر مشاهده کردیم هم جزو دغدغه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم وزیر میراث فرهنگی و هم شهردار تهران هم بوده است. به همین منظور تا زمانی که یک نگاه استراتژیک و اصولی درباره وضعیت فعلی صورت نگیرد، نمی‌توانیم شاهد اتفاق جدی در این زمینه باشیم.

رئیس مجموعه تئاترشهر ادامه داد: آنچه امروز به عنوان یک دغدغه درباره حریم و محیط پیرامونی تئاترشهر مطرح می‌شود، موضوعی نیست که بتوان آن را در قالب یک طرح کوتاه مدت و موقتی مرتفع کرد. بنابراین بنده هم با نظرآقای شهردار موافقم که آنچه باید صورت پذیرد اجرای یک طرح عملیاتی و زودهنگام در روزهای پیش رو با مشارکت تمامی نهادهای ذی نفع در این ماجراست. فرآیندی که اکنون بخشی از آن در دست شهرداری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی است. اما بخش بسیار مهمی از آن می تواند با همراهی همه جانبه مراجع محترم قضایی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران عرصه را برای حضور چشمگیر اراذل و اوباش در این منطقه تنگ کند. موضوعی که اکنون محیط فرهنگی و اجتماعی مجموعه تئاترشهر را به جولانگاهی برای فروشندگان مواد مخدر و اراذل و اوباشی تبدیل کرده که قطعا بر روند حضور مخاطبان و تماشاگران در این مجموعه تاثیرات منفی خود را به جای گذاشته و اصلا با طرح‌های موقتی قابل حل نیست.

طاهری در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: تاکنون جلسات و نشست های متعددی برای حل مشکلات حریم تئاترشهر برگزار شده که متاسفانه چندان به مرحله اجرایی نرسید. اما به نظرمی آید اکنون با اشتراک نظری که برای حل مشکلات فعلی پدید آمده، می توانیم به عملیاتی شدن طرح‌ها و ایده ها برای بهبود وضعیت فعلی تئاترشهر امیدوار باشیم. در این چارچوب بنده و همکارانم در مجموعه تئاترشهر، اداره کل هنرهای نمایشی و سایر مجموعه ها طرح هایی برای بهبود اوضاع فعلی مجموعه داریم که به واسطه همراهی هنرمندان و کارشناسان مسائل فرهنگی برنامه ریزی شده‌اند. اما قطع به یقین این کارهای فرهنگی زمانی می‌تواند عملیاتی شود که بتوانیم در حوزه های مربوط به حریم شاهد نتایج موثری هم باشیم. فضایی که امروز طی نشست با آقای شهردار مقدمه مناسبی برای اجرایی شدن عملیات بهسازی پیرامون تئاتر شهر است و طی روزهای پیش رو جزییات آن اعلام می‌شود.

این کارگردان و بازیگر تئاتر اظهار کرد: ما برای حریم مجموعه تئاترشهر به ویژه معبر منتهی به ایستگاه مترو تئاترشهر و حتی بوستان دانشجو طرح هایی داریم که به واسطه همکاری شهرداری تهران، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه «ایران فرهنگی» و مجموعه های دیگر می تواند این منطقه را تبدیل به یکی جذاب‌ترین و تماشایی ترین مناطق شهر تهران برای استفاده از علاقه‌مندان هنر نمایش در همه گونه‌ها وحتی عموم شهروندان عزیز در دیگر حوزه های اجتماعی و گردشگری نماید. موضوعی که به واسطه همراهی نیروی انتظامی و دستگاه محترم قضایی برای برخورد جدی‌تر با مزاحمت‌های موجود در محوطه تئاتر شهر و پاکسازی این منطقه از شر اراذل و اوباش و همچنین ساماندهی بساط گسترانی که واقعا برای تامین معیشت در این منطقه حضور دارند، می توانیم با یک پیوست فرهنگی – اجتماعی محیط آرام و مطمئنی را برای خانواده های عزیز، شهروندان و هنرمندان شریف تئاتر فراهم سازیم.

وی در بخش پایانی صحبت های بار دیگر ضمن قدردانی از شهرداری منطقه ۱۱ ، شورای اسلامی شهر تهران و مجموعه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با سید محمود موسوی شهردار منطقه ۱۱ تهران درباره اجرای جزییات طرح ساماندهی و بهسازی حریم مجموعه تئاترشهر و چهار راه ولیعصر گفتگو کرد.

چندی پیش عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری هم در بخشی از سخنان خود درباره وضعیت اسف‌انگیز تئاتر شهر اظهار نظر کرد.

او در انتقادهای خود بابت وضعیت نامناسب این مجموعه که سال‌هاست جزو میراث ملی و فرهنگی کشورمان به شمار می‌آید، مساله فضای بیرونی تئاتر شهر را از سال‌ها پیش یادآوری کرد؛ زمانی که محمود احمدی نژاد هنوز شهردار تهران بود و در همان مقطع، پارکینگ تئاتر شهر به اسم ساخت مسجد تصرف و در نهایت، بنایی ساخته شد که به گفته ضرغامی هیچ تشابهی به مسجدهایی که ساخته ایرانیان است، ندارد و سبب شد که بنایی با هویتی نامشخص در برابر تئاتر شهر قد علم کند چراکه به گفته او، مساجدی که ایرانیان می‌سازند، همیشه با حیاط و حوض آغاز می‌شود تا کسانی که وارد آن می‌شوند با یک آمادگی معنوی به مکانی مقدس پای بگذارند و حال آنکه بنایی که به نام مسجد ولیعصر در برابر تئاتر شهر ساخته شده، فرسنگ‌ها با این معماری فاصله دارد. طبیعتا دیگر نمی توان درباره این بنا کاری کرد اما همه امید هنردوستان این است که دست‌کم بتوان فضای زننده اطراف تئاتر شهر را تغییر داد تا این چنین از هویت این مکان هنری دور نباشد.

مشاهده خبر از سایت منبع