X

بایگانی خرداد 19, 1402

دفتر سینمایی

«انیمیشن» مقوله‌ای ارزآور و در عین حال توانمند برای صادر کردن فرهنگ کشور محسوب می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک کارگردان انیمیشن گفت: سرمایه‌گذران بخش خصوصی حاضر به ورود در عرصه فرهنگ و انیمیشن نمی‌شوند، زیرا بازگشت سرمایه برای آنان وجود ندارد.

به گزارش سینماپرس، حسین مرادی‌زاده کارگردان انیمیشن در گفت‌وگو با میزان درباره چالش‌های ساخت انمیشن گفت: ساخت انیمیشن طی سال‌های اخیر با مشکلات متعددی روبه‌رو شده است. عدم ثبات اقتصادی، پیش‌بینی‌های تولیدکنندگان انیمیشن‌ها را بر هم زده و هزینه‌های تولید و ساخت این آثار فرهنگی با دشواری روبه‌رو شده و این مهم طی سال‌های اخیر بسیار جدی‌تر شده است. ساخت انیمیشن یک کار زمان‌بر است، به همین دلیل نیازمند صبر فراوان است و در عین حال تاثیرات روند تورم و نوسانات قیمت‌ها برآوردهای اولیه برای ساخت انیمیشن‌ها را دچار تحول می‌کند؛ از این رو ساخت و تولید انیمشن را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

وی به ورود سرمایه‌گذاران برای ساخت انیمیشن اشاره و بیان کرد: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حاضر به ورود در عرصه انیمیشن نمی‌شوند، زیرا بازگشت سرمایه برای آنان وجود ندارد؛ به عبارتی سرمایه‌گذاری در پویانمایی‌ها سرمایه‌های آنان را با خطر مواجه می‌کند، بدین ترتیب خواب بلندمدت سرمایه و ریسک اکران از عواملی محسوب می‌شود که حضور سرمایه‌گذاری را به حداقل می‌رساند.

مرادی‌زاده به اهمیت تولید انیمیشن به عنوان یکی از تولیدات فرهنگی و ارزآور در بسیاری از نقاط دنیا اشاره و بیان کرد: انیمیشن مقوله‌ای ارزآور و در عین حال توانمند برای صادر کردن فرهنگ کشور محسوب می‌شود، از این رو در سراسر جهان سرمایه‌گذاری‌های خوبی روی آن انجام شده است. در ایران نیز حدود یک دهه است که انیمیشن به عنوان یک هنرصنعت در نظر گرفته می‌شود. یکی از کارکردهای مهم این هنر، در حوزه آموزش بوده که بسیار موفق عمل کرده است. خیلی مواقع یک انیمیشن خوب می‌تواند گره‌های ارتباطی میان نوجوانان با بزرگسالان و حتی مشکلات فرهنگی را بگشاید. صادرات انیمیشن در ایران به دلیل موفقیت‌های ارزشمند آن اهمیت دارد، چرا که می‌تواند آینده‌ای پرسود و درخشان داشته باشد که عموما به آن توجه نمی‌شود.

وی در مورد سه‌گانه «ماردوش» اظهار کرد: سه فیلم انیمیشین بلند با عنوان‌های «جام جهان‌بین» به مدت ۷۰ دقیقه «اژدهاک» به مدت ۱۰۷ دقیقه و «نبرد فریدون» به مدت ۹۰ دقیقه ساخته شده است. این آثار در سال ۱۳۷۹ کلید خورد و در سال ۸۵ به اتمام رسید. فیلمنامه به واسطه فریدون دانشمند تدوین شد و با یک تیم ۸۰ نفره به ساخت سه‌گانه «ماردوش» پرداختیم. تولید عروسکی تک‌فریم کار بسیار سخت و دقیقی است و ما را هر چه بیشتر به هنر سنتی انیمیشن نزدیک می‌کند. همین خصوصیت موجب می‌شود که در دیگر کشورهای جهان که به صنعتی شدن و تولید سریع علاقه دارند، کمتر از این تکنیک استفاده شود.

مرادی‌زاده درباره ساخت انیمیشن «گیلگمش» بیان کرد: اخیرا طبق سفارشی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخت انیمیشنی با عنوان «گیلگمش» را در دست داشتم. مراحل طراحی و تولید این انیمیشن ۱۰ دقیقه‌ای، از آبان ۱۳۹۸ آغاز و در اردیبهشت ۱۴۰۰ به خط پایانی رسید و اینک آماده عرضه شده است.

وی درباره این اثر گفت: گیلگمش، به عنوان قدیمی‌ترین حماسه ادبی بشر از ۲۷۰۰ قبل از میلاد شناخته می‌شود که کهن‌ترین بخش نوشتاری آن مربوط به هزاره دوم پیش از مسیح است، اما پیشینه‌اش به ۳‌هزار سال پیش از میلاد نیز می‌رسد. این اثر در قالب ۱۲ لوح گلی از دوره سومریان به دست آمده که با خط میخی بر جای مانده است. این فیلم در چندین سمینار برای باستان‌شناسان به نمایش در آمده است. انیمیشن «گیلگمش» به شیوه دو بعدی ساخته شده است.

مرادی‌زاده افزود: داستان اصلی انیمیشن «گیلگمش»، روایت پهلوان نامدار اوروک، شهری از سرزمین سومر در میان‌رودان است که شخصیتی نیمه‌ایزدی نیمه‌انسانی دارد و عمری در جست‌وجوی جاودانگی می‌کوشد و بارها شکست می‌خورد، اما سرانجام به گیاهی دست می‌یابد که او را جاودانه خواهد کرد، هرچند ماری آن گیاه را می‌رباید و حاصل عمر او از دست می‌رود. حماسه گیلگمش از نادر آثار ادبی بابلی است که می‌تواند بدون داشتن دانشی درباره تمدنی که از آن برخاسته است، خوانده شود.

وی درباره جوایز انیمیشن «گیلگمش» و حضور در خارج از کشور گفت: انیمیشن «گیلگمش» جایزه اسطوره‌شناسی برای پویانمایی «گیلگمش» از جشنواره کالچر سینما هند و در پویانمایی «زمین بازی» در جشنواره فیلم‌های انیمیشن زابوت ایتالیا شرکت کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجسمه های معلق بررسی می شوند


نشست «تعلیق در زمان حال» پیرامون نمایشگاه گروهی مجسمه معلق، روز جمعه ۱۹ خرداد ساعت ۱۶ در گالری شمیس برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مسعود کیمیایی» می‌توانست پدیده‌ای باشد/امروز او از فولکلور و پتانسیل عظیمی که از تجربه و ادبیات قدیم داشت دور شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر فیلم سینمایی «دندان مار» گفت: مسعود کیمیایی می‌توانست (همچنان که هنوز هم در این سن می‌تواند)، پدیده باشد اما در ۱۵ سال اخیر گرفتار حواشی‌ای شده که او را از خودش دور کرده است.

به گزارش سینماپرس، احمد نجفی در گفت وگو با ایرنا و در توضیح نحوه ورودش به دنیای بازیگری، بیان‌داشت: ورود من به عرصه بازیگری بیش از هرچیز شانس بود؛ این که من با کیمیایی در استودیو میثاقیه آشنا شدم؛ دوستی داشتم که آنجا کار می کرد و این واسطه شروع همکاری و مقدمه یک کار تولیدی بود که پس از آن با روند پیچیده ای وارد بازیگری و همکاری با آقای کیمیایی شدم.

بازیگر فیلم سینمایی سگ‌کشی (بهرام بیضایی ۱۳۷۹) افزود: البته تجربه این را داشتم که بدانم سینما چیست چون تجربه داشتم و دستیاری و کار تولید کرده بودم (البته نه این که بدانم بازیگری چیست چون این دو مقوله با هم فرق دارند) اما زیاد علاقه ای به بازیگری نداشتم و به کار تولید علاقمند بودم و هنوز هم این علاقه را بیشتر دارم. قبل از انقلاب با کیمیایی آشنا شدم و من را وارد این زمینه کرد.

نجفی ادامه داد: شناخت من از کیمیایی صحبت از ۴۸ سال آشنایی است؛ قبل از انقلاب و قبل از این که وارد بازیگری سینما شوم سر فیلم سینمایی غزل (مسعود کیمیایی ۱۳۵۵) با ایشان کار کرده بودم و در کار تولیدی حضور داشتم.

احمد نجفی در دندان مار (مسعود کیمیایی ۱۳۶۸)

بازیگر فیلم سینمایی دندان مار (مسعود کیمیایی ۱۳۶۸) در توضیح این مطلب که روند کاری و تولید اثر کیمیایی در طی چند دهه فیلمسازی چگونه بوده است، اظهار داشت: کیمیایی روابط متفاوتی داشت و در آن سالها بر اساس رفاقت با آدم ها کار می کرد سالها با نعمت حقیقی، اسفندیار منفردزاده، فرامرز قریبیان و بهروز وثوقی کار می کرد؛ این بحث رفاقت بود که باعث می شد کیمیایی مدام با اسامی مشخصی کار کند و بیش از این که این آدم ها تیم تولیدش باشند رفیق هم بودند. آن زمان رفاقت معنای دیگری داشت و امروز معنا و مفهوم رفاقت مادی شده است. حتی امروز هم که این گونه شده باید گفت استفاده از همدیگر اشکالی ندارد تا زمانی که به سواستفاده نرسد.

نجفی در پاسخ به این سوال که آیا آثار متاخر کیمیایی را می پسندد، گفت: بسیاری اش را خیر. چون فیلم های قدیمی اش را دوست دارم. کیمیایی می توانست (همچنان که هنوز هم در این سن می تواند)، پدیده ای باشد.

وی افزود: کیمیایی بسیار فرد جذاب و نویسنده ای خوب اما یکمقدر بی حوصله است. همین.

بازیگر مجموعه تلویزیونی ولایت عشق (مهدی فخیم زاده ۱۳۷٩) در توضیح چرایی از دست دادن علاقه اش به تولیدات متاخر کیمیایی عنوان کرد: ذاتی که قبلا در کیمیایی و کلامش بود دیگر نیست. امروز او از فولکلور و پتانسیل عظیمی که از تجربه و ادبیات قدیم داشت و در آثارش از آن استفاده می کرد دور شده است.

احمد نجفی در سریال معمای شاه (محمدرضا ورزی ۱۳۹۴)

این هنرپیشه پیشکسوت خاطرنشان کرد: این که اثری متاثر از ۵۰ سال پیش باشد ایرادی ندارد مهم این است که صاحب اثر تا چه اندازه خودش را با آن نگاه به این دوره نزدیک کرده و ضعف کیمیایی این است که به این دوره نزدیک نشده. این عقیده ام است و گهگاهی که او را دیده ام این را گفته ام که حیف است چون او بسیار آدم با استعدادی است. موزیسین خوب، نویسنده خوب اما در ۱۵ سال اخیر گرفتار من خوبم و او بد است و نقدنویسی و مسائلی از این دست شده و این حواشی او را از خودش دور کرده است.

بازیگر مجموعه تلویزیونی کارآگاه علوی (حسن هدایت ۱۳۸۶) تصریح کرد: مسعود کیمیایی آدم پرشروشوری است؛ آدم گوشه نشین و آرام و در خلوت و عزلت نیست؛ او همیشه در بطن کارهاست به خصوص قبل از انقلاب تبحری در ورود به سینما داشت نه به عنوان کارگردان بلکه کلا در ورود به مسائل سینمایی؛ موضوعی که امروز کمتر دیده می شود و بیشتر درددل می کند.

نجفی در پاسخ به این پرسش که آیا خاطره ای جذاب از این همکاری ها دارد، گفت: در سینما شما با صدها نفر در طول زندگیتان روبرو می شوید و هرکدام یک خاطره است که برخی بسیار زیباست اما گفت وگو پذیر نیست چون ممکن است مسائل خصوصی فرد را دربربگیرد. خاطرات خوبی از ملاقلی پور، بیضایی، کیمیایی و برخی دیگر از دوستان به عنوان تهیه کننده و بازیگر دارم چون رابطه م صمیمی و خصوصی بوده است. من با این آدم ها زندگی کردم و به آنها احترام می گذارم اما لزوما خاطراتمان قابل گفت وگو نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار قطعه تیتراژ سریال «سوران» با صدای معتمدی


قطعه «دم زندگی گرم» به عنوان تیتراژ پایانی سریال در حال پخش «سوران» با صدای محمد معتمدی منتشر شد. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تازه‌هایی از لیلا حاتمی، جواد عزتی، با مهران غفوریان و جواد رضویان


در این هفته که دو روز از آن مصادف با تعطیلات نیمه خرداد بود، روایت‌هایی از قیام ۱۵ خرداد و امام خمینی داشتیم و در ادامه تازه‌هایی درباره اکران‌های تابستانی سینما گزارش شد و همچنین اظهاراتی از ضرغامی، جبلی و اسماعیلی را شنیدیم و در عین حال امید حاجیلی، گروه ماکان و محسن یگانه به استقبال کنسرت‌های جدیدشان رفتند. اما یک کتابخانه بعد از ۹ سال فعالیت تعطیل شد و در نهایت شاهد دو کشف مهم در شمال شرق و غرب ایران بودیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سه کام حبس»‌ روی میز «نقد سینما»/ «خانواده فیبلمن» نقد می‌شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری در بیست‌ودومین قسمت که امشب ۱۹ خرداد روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود، درباره موضوع «بازنمایی بحران خانوادگی در سینما» صحبت می‌کند و با توجه به این سوژه، ۲ اثر سینمایی «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور و «خانواده فیبلمن» اثر استیون اسپیلبرگ را تحلیل می‌کند.

بدین ترتیب در «میز نقد سینمای ایران» سجاد شاه‌حاتمی و محمد صابری از فیلم سینمایی «سه کام حبس» پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی بهار ۱۴۰۲، و آرش خوشخو و محمدرضا مقدسیان در «میز نقد سینمای جهان» از فیلم سینمایی «خانواده فیبلمن»، برنده جایزه بهترین فیلم از هشتامین دوره مراسم جایزه گلدن گلوب می‌گویند.

همچنین امیررضا مافی به عنوان میزبان برنامه در گفتگو با حمیدرضا قادری نویسنده و پژوهشگر به مساله «بازنمایی بحران خانوادگی در سینما» می‌پردازد.

فصل چهارم برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری، میزبانی امیررضا مافی و به همت سازمان سینمایی سوره، هر هفته جمعه‌ها ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه چهار سیما به صورت زنده روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کتابی درباره تأمین مالی سینما و تئاتر در بورس/ کیمیایی مقدمه نوشت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «ابزارهای نوین تامین مالی تئاتر و سینما از طریق بورس» نوشته امین آذریان توسط انتشارات دنیای تصویر منتشر و روانه بازار شد.

از سوابق فعالیت امین آذریان، نویسنده کتاب می‌توان به تهیه‌کنندگی در سینما و تئاتر، مشاور ارشد دبیر جشن سینما و تلویزیون دنیای تصویر (تندیس حافظ)، مولف چندین جلد کتاب در حوزه اقتصادی، مالی و اقتصاد هنر اشاره کرد.

آذریان دارای مدرک MBA و فوق لیسانس رشته مدیریت است و مدیر و مشاور نهادهای مالی و اقتصادی و بازار سرمایه در ایران نیز بوده است.

وی در بخشی از پیشگفتار کتاب تازه خود می‌نویسد: «در سال‌های گذشته، تجربه‌های مختلفی در زمینه تهیه کنندگی در حوزه تئاتر و برنامه‌های تولیدی تلویزیونی داشتم و با توجه به صحبت‌هایی که با عوامل پشِت صحنه و جلوی دوربین صورت می‌گرفت، دریافتم که همیشه یکی از دغدغه‌های مهم آنها، مسئله تأمین مالی برای راه اندازی یک پروژه است. مبالغ خرد تا کلان، با توجه به نوع پروژه‌ای که هر فرد مدنظر دارد، همیشه از مهمترین دغدغه‌ها بوده است. تأمین مالی، در ایران، در راه اندازی یک پروژه هنری در سینما، تئاتر، تلویزیون، و حتی حوزه موسیقی یا نمایش خانگی همچنان به صورت سنتی انجام می‌شود؛ به این معنا که یک حامی مالی (اسپانسر / پشتیبان) باتوجه به حمایتی که انجام می‌دهد، درخواست‌هایی از پروژه دارد، نظیر تبلیغات، انتخاب بازیگر، دست بردن در نمایشنامه و فیلمنامه، و نظیر آن. این امر، قطعًا در کیفیت پروژه و رضایت عوامل نقش بسزایی دارد. متأسفانه در بسیاری ازپروژه‌ها، در انتهای کار، یا عوامل پروژه از بابت اجرای غیرحرفه اِی پروژه توسط سرمایه گذار یا حامی مالی ناراضی اند یا آنچه در ذهن حامی مالی پروژه وجود داشته میسر نشده است.»

کتاب «ابزارهای نوین تامین مالی تئاتر و سینما از طریق بورس» با مقدمه‌هایی از مسعود کیمیایی و حسین عبده تبریزی و ۲۱۸ صفحه در انتشارات دنیای تصویر منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشن اکران فیلم سینمایی «مصلحت» در شیراز


جشن اکران مردمی فیلم سینمایی «مصلحت» به نویسندگی و کارگردانی حسین دارابی، شامگاه پنجشنبه ۱۸ خردادماه با حضور عوامل فیلم در سینما سعدی و مجموعه پردیس سینمایی هنرشهر آفتاب شیراز برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بی‌صدا حلزون» به اکران آنلاین رسید/ عرضه نسخه ویژه ناشنوایان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، اکران آنلاین فیلم سینمایی «بی‌صدا حلزون» به کارگردانی بهرنگ دزفولی زاده و تهیه کنندگی مرتضی شایسته، از پنجشنبه ۱۸ خرداد ماه جاری آغاز می‌شود.

قرار است با توجه به مضمون فیلم، نسخه ویژه ناشنوایان نیز در اکران آنلاین عرضه شود.

«بی صدا حلزون» با بازی هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی و محسن کیایی و (بازیگر کودک) مجتبی شکری، نیمه نخست سال گذشته در سینماهای کشور به اکران سراسری رسید. سهراب پاکزاد نیز ترانه‌ای را در اختیار سازندگان فیلم قرار داده که به صورت کلیپ با تصاویر فیلم منتشر شده است.

فیلم به معضلات ناشنوایان در بستر روایتی عاشقانه پرداخته است و داستانی احساسات برانگیز و عاشقانه دارد؛ مادر کم شنوایی می‌خواهد تنها فرزندش شنوا شود، اما در سوی مقابل، پدر که کاملاً ناشنواست مخالف عمل کاشت حلزون اوست و می‌خواهد فرزندش مانند خودش ناشنوا باقی بماند.

فیلم «بی صدا حلزون» که نخستین بار در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و نامزدی بهترین کارگردان فیلم اول را برای بهرنگ دزفولی‌زاده به ارمغان آورد، در جشنواره‌های سینمایی مختلفی از جمله سائوپائولو موست را برزیل، چانتا هند، بیست و دومین دوره جشنواره Pyeongtaek International Film Festival (2022) کره جنوبی و هشتمین دوره جشنواره Hungarian Disability Film Festival در بوداپست مجارستان شرکت داشته است.

این درام اجتماعی همچنین در سیزدهمین دوره جشنواره یونیورسال نامزد دریافت جوایز بهترین فیلم درام و بهترین بازیگر نقش اول زن شد. این فیلم از پانزدهمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی سان فرانسیسکو نیز جوایز بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن (هانیه توسلی)، بهترین مدیر فیلمبرداری (محمد رضا جهان پناه) و بهترین فیلم را دریافت کرد.

دیگر عوامل اصلی فیلم عبارتند از: نویسنده: محمدرضا رهگذر، مدیر فیلم برداری: محمدرضا جهان پناه، مدیر صدابرداری: مهدی ابراهیم، منشی صحنه: شیدا باسمه‌چی، طراح گریم: سودابه خسروی، مدیرتولید: مجتبی متولی، برنامه ریز و دستیار کارگردان: ایمان غیرتمند، تدوین: سپیده عبدالوهاب، آهنگساز: رضا شبیری، جلوه‌های ویژه بصری: امین انتشاری، مدیرصداگذاری: حسین ابوالصدق، مشاور رسانه‌ای: هادی اعتمادی مجد، عکاس: مریم مجد، مجری طرح و جانشین تهیه کننده: سید مهدی نریمانی، سرمایه گذار: شرکت آلتون شنوا (بیژن بافکار)، مشاور علمی پروژه: دکتر نیما رضا زاده، با همیاری راضیه علم بیگی و دکتر احسان نگین، پخش داخلی: هدایت فیلم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«اوج» سراغ زندگی «محمد خیابانی» رفت/ «آزادیستان» در مسیر تولید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، مستند بلند «آزادیستان» به کارگردانی امیرحسین خلیل‌زاده و تهیه‌کنندگی سعید الهی در تهران و تبریز در حال تولید است.

شیخ محمد خیابانی از جمله شهدای آزادیخواهی است که همزمان با دوره مشروطه، برای برقراری عدالت و رهایی کشور از دست استعمارگران، تلاش بسیار کرد و سرانجام در این مسیر به شهادت رسید.

این مستند با بازخوانی اسناد و بازنمایی تصاویر مربوط به یکی از مهمترین مقاطع تاریخی، درصدد روشنگری پیرامون نقش دشمنان سلطه‌گر و عوامل داخلی آن‌ها در سرکوب آزادیخواهان مسلمان به ویژه روحانیت روشنفکر دینی است.

عوامل فیلم مستند «آزادیستان» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: امیرحسین خلیل زاده، پژوهش: حسین تورنگ، فیلمبردار: علیرضا اسدنژاد، تدوین: احسان میلانی، صدابرداران: امید اسلامی و امین خواجه وند، دستیار کارگردان: محمد محب، دستیار فنی: امیرحسین عرب، گرافیک: ستاره سهیلی، عکاس: نیما وحیدزاده، طراح بازسازی: حسین تورنگ، تهیه‌کننده: سعید الهی، محصول: سازمان هنری رسانه‌ای اوج.

مشاهده خبر از سایت منبع