خواننده پیشکسوت موسیقی درگذشت
نصرالله ناصح پور، خواننده پیشکسوت موسیقی که به دلیل عارضه مغزی در بیمارستان بستری شده بود شامگاه یکشنبه ـ ۲۸ خرداد ماه ـ در سن ۸۳ سالگی درگذشت.
نصرالله ناصح پور، خواننده پیشکسوت موسیقی که به دلیل عارضه مغزی در بیمارستان بستری شده بود شامگاه یکشنبه ـ ۲۸ خرداد ماه ـ در سن ۸۳ سالگی درگذشت.
سینماپرس: فیلم درام ژاپنی «یوکو» برنده جایزه «جام طلایی» بهترین فیلم جشنواره بینالمللی فیلم شانگهای ۲۰۲۳ شد.
به گزارش سینماپرس و به نقل از هالیوود ریپورتر، در حالی که درام ژاپنی «یوکو» جایزه «جام طلایی» بهترین فیلم جشنواره بینالمللی فیلم شانگهای را دریافت کرد، جایزه بزرگ هیات داوران به فیلم «مویرس» از اسپانیا رسید. لیو جیایین از چین نیز برای ساخت «همه گوشها» موفق شد تا عنوان برنده جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کند. این سه فیلم همچنین دیگر جوایز این جشنواره را دریافت کردند تا برندگان بزرگ مراسم اختتامیه جشنواره امسال باشند.
«یوکو» به کارگردانی کوماکیری کازویوشی یک فیلم جادهای و سفری برای خودیابی زنی است که از نظر اجتماعی در آپارتمانش منزوی شده بود. پس از چند سال این زن که نقش وی را بازیگر سرشناس رینکو کیکوچی بازیگر «بابل» و «۴۷ رونین» به تصویر کشیده، در یک سفر ۶۵۸ کیلومتری برای مراسم خاکسپاری پدرش میرود و مجبور میشود با دنیای واقعی و خودش روبرو شود. کیکوچی جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره را برای این نقش دریافت کرد.
«مویرس» دومین اثر بلند مارتا لالانا، کاوشی مستند درباره حفظ آهنگ در منطقه آستوریای اسپانیا است. این فیلم سیاه و سفید بر زنان مسن یک منطقه روستایی تمرکز دارد؛ جایی که سنتهای شفاهی برای مهاجرت و تغییر ارزشها در خطر انقراض است.
«همه گوشها» فیلمی درام از لیو جیایین، کارگردان زن فیلمهای مستند، زندگی مردی را دنبال میکند که برای مراسم تدفین مردم مداحی مینویسد و با تحقیق در زندگی دیگران به زندگی خود معنا میبخشد.
برندگان جوایز جشنواره بین المللی فیلم شانگهای ۲۰۲۳ عبارتند از:
بهترین فیلم بلند
«یوکو» ساخته کوماکیری کازویوشی (ژاپن)
جایزه بزرگ هیات داوران
«مویرس» ساخته مارتا لالانا (اسپانیا)
بهترین کارگردان
لیو جیاین برای «همه گوشها» (چین)
بهترین بازیگر مرد (برندگان مشترک)
هو جی برای «همه گوشها» (چین) به کارگردانی لیو جیایین
دا پنگ برای فیلم «غبار به غبار» (چین) به کارگردانی جاناتان لی
بهترین بازیگر زن
رینکو کیکوچی برای «یوکو» (ژاپن) به کارگردانی کوماکیری کازویوشی
بهترین فیلمنامه
موروی کوسوکه / نامیکو سو برای «یوکو» (ژاپن)
بهترین فیلمبرداری
تونی ویدال برای فیلم «مویرس» (اسپانیا) به کارگردان مارتا لالانا
دستاورد هنری برجسته
«پاییز بهخیر مامانی» به کارگردانی چن شیزونگ (چین)
بهترین فیلم مستند
«مضطرب در بیروت» ساخته زکریا جابر (اردن / لبنان / قطر / اسپانیا)
بهترین فیلم انیمیشن
«چهار روح کایوت» ساخته آرون گودر (مجارستان)
بهترین فیلم کوتاه اکشن زنده
«خانه ای که داشتیم» به کارگردانی آندری کرچتوف (روسیه)
بهترین انیمیشن کوتاه
«تعقیب پرندگان» به کارگردانی اونا لورنزن (ایسلند / کانادا)
جشنواره شانگهای که از ۹ تا ۱۸ ژوئن (۱۹ تا ۲۸ خرداد) برگزار شد پیشتر برندگان بخش استعداد جدید آسیایی خود را معرفی کرده بود.
نشست خبری رویداد «برکت دیدار» با محوریت البسه مذهبی محرم و اربعین برگزار خواهد شد.
نگارخانه صفوی اصفهان با ورود به دنیای نقاشیهای آبرنگ، نمایشگاهی را برپا کرده که «گذر» نام دارد و درواقع گذری است به موضوعات شهری و بناهای تاریخی و مدرن که توسط دو بانوی نقاش تصویر شدهاند.
سینماپرس: داود توحیدپرست کارگردان سینما گفت: ما باید برای همه افراد جامعه هنری شرایطی فراهم کنیم که در میدان مسابقه توانایی های خود را بروز بدهند!
داود توحیدپرست کارگردان سینما در خصوص اجرای عدالت در سینما به ویژه در حوزه اکران گفت: اگر ما ایرانی مسلمان و شیعه هستیم قطعاً عدالت طلبی و عدالت گستری در ذات مان باید ریشه کرده باشد و ما باید برای همه افراد جامعه هنری شرایطی فراهم کنیم که در میدان مسابقه توانایی های خود را بروز بدهند و بهترین ها در شرایط برابر شناخته و تشویق بشوند!
وی ادامه داد: این تعریف من از عدالت هست! مثلاً شما در ورزش کشتی می خواهید به بهترین ها و برترین ها برسید طبیعی است که باید برای همه آن ها مسابقات انتخابی بگذارید و با تجربه و غیر با تجربه و جوان مدعی و پیر مدعی را در میدان مسابقه باید محک بزنید؛ تجربه ثابت کرده که خیلی از قهرمان ها به خیلی از جوان ها در میدان مسابقه باخته اند و بالعکس!
توحیدپرست خاطرنشان کرد: این موضوع در عالم هنر به خصوص سینما نیز مصداق دارد! خیلی از جوان ها با فیلم اول شان نشان دادند که از خیلی از با تجربه تر ها و پیرهای استخوان خورد کرده فیلم های بهتری ساخته اند و البته بالعکس؛ بنابراین ما و شما نمی توانیم از دایره عدالت خارج بشویم.
این سینماگر با بیان اینکه به نظر من جدا از هر شایعه و هر خبری درباره توانایی های هر فرد هنری در ایران باید در هنگام توزیع امکانات شرایط برابر و مساوی برای همه فراهم بشود اظهار داشت: نمی شود که یک نفر پابرهنه و یک نفر سوار بر بنز آخرین سیستم مسابقه بدهد؛ نمی شود که یک نفر با بودجه بی انتها و یک نفر مثل من با بودجه خیلی کم فیلم بسازد و توقع از من این باشد که برنده این مسابقه ناعادلانه باشم!
وی متذکر شد: به هر حال این خودی و غیر خودی باید از بین برود و ای کاش این تصور ما قبل قرون وسطایی از بین برود که فلانی چون امتحان پس داده و مثلاً در مسابقات جهانی طلا گرفته حتماً در المپیک هم طلا می گیرد! این غلط اندر غلط است و تجربه هم این نظر من را ثابت کرده است.
کارگردان فیلم سینمایی «شیرین قناری بود» تأکید کرد: بهترین کارگردان سینما و بدترین کارگردان سینما در ایران به نظر من فقط ۲۰ درصد اختلاف کیفی دارند و آن هم به شرایط نابرابری برمی گردد که برای این ها فراهم می کنند. فرقی بین هیچ انسانی نباشد و برای شناسایی بهترین ها باید شرایط مساوی برای همه فراهم بشود.
توحیدپرست سپس با اشاره به حوزه اکران که از بی عدالتی فراوان رنج می برد خاطرنشان کرد: بنده معتقدم در ابتدا باید برای همه فیلم ها شرایط مساوی در اکران به وجود بیاید! به این معنا که همه فیلم ها این امکان را داشته باشند که حداقل یک هفته به اجبار مثلاً در ۲۰ سینما اکران بشوند اما فروش فیلم در اینجا تعیین کننده است! فروش فیلم در زمینه اکران یعنی همان برنده شدن در مسابقه انتخابی در کشتی و طبیعی است که هر فیلمی که از نظر عموم مردم مورد استقبال قرار گرفت باید مدت زمان بیشتری اکران بشود.
وی ادامه داد: در هند فیلمی داریم که ۱۰ سال است اکران می شود و این عین عدالت است؛ هنری و مبتذل هم ندارد! هر فیلمی که مورد استقبال مردم قرار گرفت باید به اکران ادامه بدهد! حتی تا ۱۰ سال یا ۲۰ سال یا بیشتر!
این کارگردان در پایان این گفتگو افزود: خیلی از فیلم های هنری و اجتماعی و حتی جنگی بوده اند که خیلی فروش کرده اند. متر و معیار در این بخش استقبال عموم مردم و فروش فیلم است! اما با تعریفی که من ارائه کردم حتماً باید برای همه فیلم ها شرایط مساوی و برابر فراهم بشود و سپس اگر فیلمی در هفته اول یا هفته دوم که اکران اجباری دارد فروش نکرد حتماً باید از ادامه اکرانش جلوگیری شود این به نظر من عین عدالت است! سینما دار گناهی نکرده است که به زور مثلا شمشیر فیلمی را بیشتر از حدی که عدالت به ما می گوید اکران کند و پول آب و برق و گاز و کارکنانش را در نیاورد و بدبخت بشود!
کتاب «نوشتارهای عکاسی مستند» با نویسندگی فرهاد مطاعی راهی بازار کتاب شده است.
سینماپرس: آرش قاسمی صداگذار سینما و تلویزیون به ارائه توضیحاتی درباره تازهترین تجربههای صداگذاری خود در سریال تلویزیونی «سوران» و فیلم سینمایی «مصلحت» پرداخت.
به گزارش سینماپرس، آرش قاسمی صداگذار سینما و تلویزیون که این روزها فیلم سینمایی «مصلحت» را روی پرده سینما و سریال «سوران» را در حال پخش از تلویزیون دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیتهای این روزهای خود گفت: واقعیت این است که در یک سال گذشته و بعد از سریال «جیران» کار تازهای نداشتم و دلیلش هم این است که اساساً این روزها تولیدات در سینما کاهش پیدا کرده و متأسفانه خیلی از پروژهها یا هنوز کلید نخوردهاند یا اگر وارد مرحله تولید شدهاند، به بخش صداگذاری نرسیدهاند. به همین دلیل این روزها غیر از چند فیلم کوتاه، کار دیگری را در دست ندارم.
وی درباره رونق تولید در شبکه نمایش خانگی هم گفت: حتماً ما هم دوست داریم در این عرصه کار کنیم اما مشکلی که وجود دارد این است که پلتفرمها هنوز قصد ندارند در بخشهای فنی، دستمزدها را واقعی کنند. بالاخره بچههای صنف صدا دوست دارند روی اعداد و ارقام مصوب پایبند باشند اما پلتفرمها میگویند ما باید رقم همکاری را تعیین کنیم و معمولاً هم ارقام پایینی پیشنهاد میدهند که پذیرش آن اصلاً برای ما توجیه اقتصادی ندارد.
این صداگذار ادامه داد: این درست است که میگویند ارقام پرداختی از سوی پلتفرمها بهتر از حوزههای دیگر است اما واقعیت این است که همین ارقام هم با تورم موجود همخوانی ندارد. تهیهکنندگان و مدیران تولید برای افزایش دستمزدها در سال جدید، مقاومت زیادی میکنند و همین هم باعث میشود که باسابقهترها حاضر به همکاری نشوند و آنها سراغ افراد کمسابقهتر و بیتجربه بروند. اکثراً هم خیلی حساسیتی روی مباحث کیفی ندارند و فقط میخواهند کارشان راه بیفتد.
وی افزود: خیلی از همکاران شناختهشده ما به دلیل مباحث مالی مجبور میشوند پیشنهادات کاری خود را رد کنند و پروژهها هم سراغ افراد بیتجربه میروند. خود من هم بعد از «جیران» هیچ پروژهای نگرفتم. در تلویزیون هم دو سریال «آتش و باد» و «سوران» را داشتم که پخش اولی تمام شد و دومی به تازگی روی آنتن رفته است. در کنار «سوران» هیچ کار جدی دیگری این روزها ندارم.
توجه ویژه به جزئیات صوتی و تصویری در «سوران»
قاسمی با اشاره به سریال «سوران» توضیح داد: تجربه کار در این سریال برای من بسیار خوب بود چراکه درباره آن مقطع تاریخی خود من کمتر کار کرده بودم و تجربه آن را نداشتم. کارگردان و تهیهکننده این پروژه هم در زمان تولید بهگونهای به جزئیات توجه کرده بودند که کار برای من بهعنوان صداگذار بسیار ساده شده بود. آنقدر جزئیات را در تصویر بهخوبی رعایت کردهاند که من هم میتوانم مابهازای صوتی آن را استفاده کنم.
وی افزود: از طرف دیگر فضای داستان «سوران» هم مربوط به منطقه کردستان است و از موسیقی و اصوات آن منطقه هم استفاده کردم و تلاش کردم بافت شنیداری همان منطقه را برای مخاطب ایجاد کنم. این موارد را نمیتوان بهعنوان چالش دید و بهنظرم بیشتر جزو جذابیتهای کار ما محسوب میشود. درباره «سوران» کار بهصورتی بود که میتوانم بگویم لااقل در تلویزیون کمتر شاهد این میزان توجه و رعایت نسبت به جزئیات بودهایم. از نظر صداگذاری هم به نظرم تجربه خیلی خوبی بود که در کارنامه خودم هم کار خوبی شده، این اتفاق خوب هم محصول حضور تهیهکننده و کارگردان خوب است. اگر تهیهکننده در رعایت جزئیات با کارگردان همراهی نمیکرد شاید فضای سریال به این خوبی نمیتوانست بازتاب دهنده فضای آن سالها باشد.
«صدا» میتواند جغرافیا و تاریخ ایجاد کند
صداگذار «مصلحت» درباره تفاوت صداگذاری در فیلمهای مربوط به مقاطع تاریخی به نسبت فیلمهایی که داستان روز دارند هم گفت: ما در عرصه صداگذاری میگوئیم صدا میتواند برای ما یک دوره تاریخی را ایجاد کند. این یکی از اصول کاری ما است. ما معتقدم «صدا» میتواند در یک فیلم جغرافیا و تاریخ ایجاد کند و ما میتوانیم این جغرافیا و تاریخ را از طریق صدا به مخاطب فیلم القا کنیم.
وی افزود: در فیلمی مانند «مصلحت» آنچه اهمیت پیدا میکند این است که ما بدانیم در آن دوره تاریخی با چه صداهایی مواجه بودهایم. قاعدتاً فضا صوتی در دهه ۶۰ با فضا صوتی در دهه ۱۴۰۰ متفاوت بوده است. من هم تلاشم را کردم که سراغ صداهای آن دوره بروم و این مهمترین چالش برایم بود. بهعنوان مثال صدای بلندگوها و یا پخش مارشهای نظامی و سرود در آن سالها به تواتر به گوش میرسید. صدای زنگ تلفن در آن سالها بسیار متفاوت از سالهای اخیر است. حتی صدای آژیر یک آمبولانس در خیابان متفاوت از صدای آمبولانسهای امروزی بوده است.
این صداگذار تأکید کرد: این فیلم در خیابانهای سال ۹۹ تصویربرداری شده و ایجاد آمبیانس (صدای محیط) مناسب با دهه ۶۰ هم برای صدابردار و هم برای صداگذار یک چالش است. من در فضاسازی باید به گونهای عمل میکردم که صدای فیلم برای مخاطب تداعیکننده حال و هوای دهه ۶۰ باشد.
قاسمی درباره تأثیر رویکرد محتوایی یک فیلم برای طراحی فضای صوتی آن هم گفت: طبیعتاً ما بهعنوان صداگذار وقتی فیلمنامه را میخوانیم به یک فضای صوتی در ذهن خود میرسیم و باید آن را با کارگردان چک کنیم. اگر فیلم حال و هوای مذهبی داشته باشد، یک فضاسازی نیاز دارد و وقتی فیلم لحن سیاسی پیدا میکند باید این ملاحظه را در صداگذاری فیلم هم مدنظر داشته باشیم. بهعنوان مثال میتوانم به صدای پای بازیگران اشاره کنم که میتواند برای مخاطب ایجاد استرس کند. شاید در یک فیلم معمولی وقتی بازیگر بهصورت عادی قدم میزند، ما صدایی برای قدم زدنهای او نگذاریم اما وقتی قرار است فیلم فضایی پرتنش و ملتهب داشته باشد، صدا هم باید در خدمت همین فضاسازی باشد و در همین راستا ما هم صدای قدم زدن کاراکترهای را از حالت عادی بالاتر میبریم.
وی در پایان گفت: وقتی قرار است در لحظاتی از فیلم التهاب ایجاد کند، صداگذار با استفاده از تمهیداتی مانند صدای لولای در و تشدید صداهایی مانند صدای فیزیکی یک اسلحه و یا خیلی صداهای جزئیتر، تلاش میکند این التهاب را بیشتر به مخاطب منتقل کند.
وقتی کشوری برای جنگ آماده میشود چه اتفاقی برای گنجینه فرهنگی یا آثار هنری آن رخ میدهد؟ تابلو نقاشی «گلدان گل» اثر «یان فن هایسوم» که یک نقاشی هلندی طبیعت بیجان است، در طول جنگ جهانی دوم داخل یک صندوقچه چوبی بستهبندی و به حومه «توسکانی» فرستاده شد، اما به دست یک سرباز آلمانی افتاد و جهان تا ۷۵ سال اثری از آن ندید.
سینماپرس: رئیس صداوسیما در مراسمی از عوامل سریال «آتش و باد» تجلیل کرد.
به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی رئیس رسانه ملی در آئین تجلیل از هنرمندان مجموعه نمایشی «آتش و باد»، به دستاندرکاران و عوامل خلق این اثر دستمریزاد گفت.
وی با بیان اینکه ما نقش خود را در این دوره از مدیریت رسانه ملی جدی میبینیم و عزممان در این دوره جزم است که پای عهدمان بر توجه به دو موضوع بنیادی هویتمحوری و عدالتگستری بایستیم، بیان کرد: امیدواریم همکاران و هنرمندان که پیام آفرینان اصلی آثار فاخر رسانهایاند نیز برای آفرینش آثاری همانند آتش و باد با ما عهد و پیمان ببندند و بهکمک آنان به سراغ آثاری برویم که هویت ارزشمند، فرهنگ فاخر ایرانی و ارزشهای ایران بزرگ را ترسیم کنند.
رئیس رسانه ملی با اشاره به اهداف برگزاری این آئین تجلیل و بیان اینکه آتش و باد جزو اولین کارهایی بوده که او از پشت صحنهشان بازدید کرده. اظهار کرد: وظیفه اخلاقی بنده و همکارانم، خداقوتگفتن به شما بود.
وی با اشاره به اینکه با همه ارزش هنری و زیبایی شناختی که این اثر داشت و سختیهایی که این تیم متحمل شدند، چند برداشت از این کار داشتیم، عنوان کرد: نخست اینکه آتش و باد به هویتهای فراموششده در ایران، آداب و سنن و عادات زیبای عشایر و ایلات ایرانی و یادآوری ارزشهای بلند خرده فرهنگها توجه داشت.
رئیس سازمان صداوسیما همچنین به ارزش والایی که مفهوم وطن برای اقوام و ایلاتِ همواره پاسدار مرزهای ایران عزیز دارد، پرداخت و به تلاش دشمنان برای تجزیه، تفرقهافکنی، ایجاد اختلاف و در نهایت چپاول ثروت مردم در سالهای دور اشاره و تأکید کرد: این مجموعه نمایشی نشان دهنده این واقعیت تاریخی بود. تبدیل تاریخ به یک درام جذاب باعث شد نسل جدید دریابد وارث چه میراث تمدنی عظیمی است و بداند که این دشمنیها پایان نیافتهاند. این مجموعه توانست این سیر تاریخی را برای نسل امروز به روشنی به نمایش بگذارد.
در ادامه محسن برمهانی، معاون سیمای رسانه ملی با بیان اینکه درامیکه با یک حماسه شکل میگیرد، درام جذابی است و مخاطب آن را دوست دارد، گفت: بهویژه اگر قهرمان این درام مظلوم باشد، دیگر از یادها نمیرود. در فرهنگ ما نیز در متعالیترین سطح متصور، واقعه عاشورا همواره زنده است. اینکه این سریال مخصوصاً قسمتهای پایانی اش یادآور و تصویر یک قهرمان مظلوم بود، به دیدهشدن و بهیادماندنش کمک میکند.
مجتبی راعی، کارگردان مجموعه نمایشی «آتش و باد» نیز با اشاره به سختیهای تولید اثری با این وسعت و گستردگی گفت: گروه تولید آتش و باد با پایمردی، از جانشان مایه گذاشتند و این اثر را به ثمر رساندند و به همین مناسبت، از تکتک همکارانم قدردانی میکنم.
حسن نجاریان، تهیه کننده مجموعه نمایشی «آتش و باد» هم با بیان اینکه من همانند کارمند بدون بازنشستگی صداوسیما هستم، چراکه کارهای بسیاری در تلویزیون ساختهام، گفت: تلویزیون را دوست دارم و مایلم اتفاقات خوبی برایش بیفتد.
منصور براهیمی، نویسنده مجموعه نمایشی آتش و باد نیز با اشاره به شرایط نویسندگی برای این مجموعه و اینکه برخی نقشها در حین کار کامل یا اصلاح و یا برخی صحنههای جنگی بازنویسی شدهاند، یادآور شد: ما باید علاوه بر روند تولید به روند پخش نیز بیندیشیم.
وی افزود: پخش هم ادامه کار است. علاوه بر کمیت تماشاگر، اینکه کار چگونه دیده شده و چه تأثیری بر روی تماشاگر گذاشته نیز بسیار مهم است و باید بررسی شود.
براهیمی در پایان، از همه عوامل سریال که نگاشتههای وی را به نتیجه رساندهاند، قدردانی کرد.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از درگذشت هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی مقامی و آئینی استان، استاد «علیاکبر دلنواز» در تربتجام خبر داد.