X

بایگانی تیر 9, 1402

دفتر سینمایی

موسیقی محلی حافظه تاریخی ماست و باید به نسل‌های آینده منتقل شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم شناساندن موسیقی محلی به نسل‌های آینده، خواستار افزایش توجه بر تقویت موسیقی‌های محلی در کشور شد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با هیئت مدیره خانه عاشیقلار ایران با اشاره به جایگاه موسیقی محلی مناطق مختلف ایران تاکید کرد: موسیقی محلی حافظه تاریخی ماست و باید به نسل‌های آینده منتقل شود.

وی با اشاره به احیای موسیقی عاشیقی در سال‌های اخیر و گستره وسیع آن در نقاط مختلف کشور افزود: این موسیقی اصیل که همواره مورد توجه مردم است و علاقه‌مندان از گذشته تاکنون نواهای آن را زمزمه می‌کنند، حماسه و تراژدی را در کنار هم گردآورده است.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه ایران فرهنگی در محدودیت مرزهای سیاسی نمی‌گنجد، گفت: رد پای موسیقی عاشیقی را به روشنی می‌توان در کشورهای ترک‌زبان همسایه مشاهده کرد. به همین دلیل است که با کشورهایی همچون آذربایجان اشتراکات فرهنگی فراوانی به ویژه در حوزه موسیقایی داریم.

وی با تاکید بر ضرورت پیشبرد اهداف فرهنگی با بهره‌مندی از مزیت‌های موسیقی عاشیقی، از معاون امور هنری وزارت فرهنگ خواست زمینه‌های تقویت موسیقی‌های محلی در کشور را بیش از پیش فراهم کند.

گفتنی است، پیش از سخنان وزیر فرهنگ، اعضای هیئت مدیره خانه عاشیقلار ایران به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود در زمینه رشد و گسترش این موسیقی پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نکوداشت بابک برزویه در جشن عکاسان سینما ایران


هشتمین جشن و مسابقه عکاسان سینمای ایران با یادی از زنده یاد بابک برزویه عکاس فقید سینمای ایران برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نکوداشت بابک برزویه در هشتمین جشن عکاسان سینمای ایران


هشتمین جشن و مسابقه عکاسان سینمای ایران با یادی از زنده‌یاد بابک برزویه عکاس فقید سینمای ایران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشن ۲۵ سالگی «رادیو ورزش» برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم جشن تولد ۲۵ سالگی رادیو ورزش ۸تیرماه، همزمان با روز عید سعید قربان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم جشن تولد ۲۵ سالگی رادیو ورزش امروز ۸ تیرماه، همزمان با روز عید سعید قربان برگزار شد. سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان و از پیشکسوتان رادیو ورزش، در گفتگو با رادیو ورزش سالروز تولد این شبکه و عید سعید قربان را صمیمانه تبریک گفت.

سجادی در ویژه برنامه “دقیقه ۲۵” که به مناسبت سالروز تاسیس رادیو ورزش پخش شد؛ به بازگویی خاطرات شیرینش در دوران همکاری با این شبکه پرداخت و ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های دست اندرکاران این شبکه رادیویی از تمام افراد مشغول در این شبکه تقدیر و تشکر کرد.

وزیر ورزش علاوه بر این از فعالیت‌های کانال تخصصی صدای ورزش بانوان قدردانی کرد و گفت: همه بانوان باید از آدرس این کانال آگاه باشند و از اطلاعات آن بهرمند شوند.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال با حضور در جشن ۲۵ سالگی رادیو ورزش از امضای تفاهم نامه با عراق خبر داد و گفت: علاوه بر امضای تفاهم‌نامه با عراق در حال امضای با عربستان هستم …

رئیس فدراسیون فوتبال در ویژه برنامه “دقیقه ۲۵” به مناسبت بیست و پنجمین سالروز افتتاح رادیو ورزش به صحبت در خصوص برنامه‌های زندگی شخصی و فوتبالی خود پرداخت و خبرهای خوب و دست اولی برای ورزش دوستان داشت.

تاج ضمن قدردانی از زحمات مدیران و همکاران مشغول در رادیو ورزش تاکید کرد: توسعه بسیاری از بخش‌های ورزش کشور محصول انتقادات و راهنمایی‌ها و فکر کارشناسان در رادیو است که در نهایت حالت اجرایی پیدا می‌کند.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص جدیدترین خبرهای این فدراسیون به رادیو ورزش اعلام کرد: تفاهم نامه‌ای با عراق امضا کرده‌ایم که به نفع ما است و اردوهای بیشتری را در آنجا برگزار می‌کنیم. آن‌ها نیز در کرمانشاه و خوزستان حضور پیدا می‌کنند. علاوه بر این؛ در حال امضای تفاهم نامه مهمی با عربستان هستیم، زیرا ما دو قدرت فوتبالی آسیا هستیم.

تاج درباره باشگاه‌های فوتبال توضیح داد: سقف بودجه قراردادها را تعیین خواهیم کرد. اگر این کار نمی‌شد مجبور بودیم تا سال آینده اعلام ورشکستگی کنیم و بگوییم همه باشگاه‌ها زیان آور هستند. ولی به دنبال ساماندهی هستیم. هر کار نویی با مقاومت روبرو می‌شود و آینده روشن است.

وی درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها در ویژه برنامه تولد رادیو ورزش گفت: ما ورود بانوان را خواهیم داشت. شورای امنیت ملی خوشبختانه این موضوع را تصویب کرده و کارگروهی برای آن تعیین شده که تصمیم گیری درباره نحوه اجرا را بر عهده دارد. وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و دو دستگاه اطلاعاتی برای چگونگی ورود بانوان برنامه ریزی می‌کنند. آمدن و نیامدن آن‌ها دیگر مطرح نیست. در ورزشگاه‌هایی مثل گلگهر، سپاهان، ذوب آهن و غدیر اهواز که مناسب است بانوان را می‌توان راه داد. ورزشگاه آزادی هم باید آماده شود و این کار ما نیست، بلکه کار وزارت ورزش و شرکت توسعه و ساخت است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام جزییات تفاهم‌نامه بنیاد رودکی با دانشگاه آزاد اسلامی


آیین عقد تفاهم‌نامه همکاری بنیاد رودکی با دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در تالار وحدت برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چالش نعیمه نظام دوست برای بازی در دو نقش متفاوت در سریال «چشم بندی»

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نعیمه نظام دوست بازیگر سینما و تلویزیون درباره فصل دوم «چشم بندی» گفت: فصل اول چشم بندی فضای به شدت رئالی را داشتیم و سعی کردیم کمدی را به سمت کمدی موقعیت پیش ببریم. اما با شروع فصل دوم تصمیم گرفته شد که من نقش متفاوت دیگری را بازی کنم اوایل برایم سخت بود و برای خودم یک چالش بزرگ محسوب می‌شد و بازی در دو نقش متفاوت در یک سریال کار بسیار سختی بود، اما خوشبختانه با توجه به پیام‌هایی که می‌گیرم، متوجه شدم این تفاوت حس شده‌است. می‌توانم بگویم مخاطب نقش قبلی را فراموش کرد.

 

 

 

چالش نعیمه نظام دوست برای بازی در دو نقش متفاوت در سریال «چشم بندی»

وی ادامه داد: من در فصل یک، مادر مهربانی را بازی کردم که خانه‌دار است، اما در این فصل نقش یک زن مقتدر و جدی و بداخلاق را بازی می‌کنم. البته برای خودم هم جالب و تجربه متفاوت و تازه‌ای است. من اینجا نقش رئیس بیمه را بازی می‌کنم که به‌هرحال نقش حساسی بوده و نگاه‌های بسیاری روی این شخصیت است.

نظام دوست توضیح داد:این نقش لایه‌های کمدی دارد، اما در قالب یک آدم جدی شکل گرفته است، من و سروش جمشیدی کنار هم اتفاق کمدی را ایجاد می‌کنیم. به همین خاطرفصل دوم ونقش من در این فصل مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

وی درباره کارگردان این سریال عنوان کرد: آرامش شاهد احمدلو به عنوان کارگردان باعث حال خوب گروه بازیگران و تولید شده و دراین سریال با بازیگران پیشکسوت در حوزه کمدی کار می‌کند که هر کدام برای خودشان دنیای خاصی دارند و توانسته مدیریت خوبی داشته باشد.

چالش نعیمه نظام دوست برای بازی در دو نقش متفاوت در سریال «چشم بندی»
 

نظام دوست در خصوص طراحی لباس خود گفت:این ایده را خودم با نظر کارگردان با طراح لباس مطرح کردم. چون دوست داشتم آن شخصیت به لحاظ پوشش و جدیت در ذهن تداعی شود. البته مخاطبان هم‌سن و سال ما این شخصیت‌ها را به خاطر دارند و برای‌شان تداعی آن در سریال چشم‌بندی جالب است. البته می‌خواستیم به مخاطب هم بگوییم که این خانم در زمان قدیم مانده‌است و فکر می‌کند این گونه بهتر است و از او بیشتر حساب می‌برند. چون الان و در این زمان پوشش هیچ کسی این گونه نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رادیو ورزش ۲۵ ساله شد

مراسم جشن تولد ۲۵ سالگی رادیو ورزش امروز ۸ تیرماه، همزمان با روز عید سعید قربان برگزار شد. سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان و از پیشکسوتان رادیو ورزش، در گفتگو با رادیو ورزش سالروز تولد این شبکه و عید سعید قربان را صمیمانه تبریک گفت.

سجادی در ویژه برنامه “دقیقه ۲۵” که به مناسبت سالروز تاسیس رادیو ورزش پخش شد؛ به بازگویی خاطرات شیرینش در دوران همکاری با این شبکه پرداخت و ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های دست اندرکاران این شبکه رادیویی از تمام افراد مشغول در این شبکه تقدیر و تشکر کرد.

وزیر ورزش علاوه بر این از فعالیت‌های کانال تخصصی صدای ورزش بانوان قدردانی کرد و گفت: همه بانوان باید از آدرس این کانال آگاه باشند و از اطلاعات آن بهرمند شوند.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال با حضور در جشن ۲۵ سالگی رادیو ورزش از امضای تفاهم نامه با عراق خبر داد و گفت: علاوه بر امضای تفاهم‌نامه با عراق در حال امضای با عربستان هستم..

رئیس فدراسیون فوتبال در ویژه برنامه “دقیقه ۲۵” به مناسبت بیست و پنجمین سالروز افتتاح رادیو ورزش به صحبت در خصوص برنامه‌های زندگی شخصی و فوتبالی خود پرداخت و خبر‌های خوب و دست اولی برای ورزش دوستان داشت.

تاج ضمن قدردانی از زحمات مدیران و همکاران مشغول در رادیو ورزش تاکید کرد: توسعه بسیاری از بخش‌های ورزش کشور محصول انتقادات و راهنمایی‌ها و فکر کارشناسان در رادیو است که در نهایت حالت اجرایی پیدا می‌کند.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص جدیدترین خبر‌های این فدراسیون به رادیو ورزش اعلام کرد: تفاهم نامه‌ای با عراق امضا کرده‌ایم که به نفع ما است و اردو‌های بیشتری را در آنجا برگزار می‌کنیم. آن‌ها نیز در کرمانشاه و خوزستان حضور پیدا می‌کنند. علاوه بر این؛ در حال امضای تفاهم نامه مهمی با عربستان هستیم، زیرا ما دو قدرت فوتبالی آسیا هستیم.

تاج درباره باشگاه‌های فوتبال توضیح داد: سقف بودجه قرارداد‌ها را تعیین خواهیم کرد. اگر این کار نمی‌شد مجبور بودیم تا سال آینده اعلام ورشکستگی کنیم و بگوییم همه باشگاه‌ها زیان آور هستند. ولی به دنبال ساماندهی هستیم. هر کار نویی با مقاومت روبرو می‌شود و آینده روشن است.

وی درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها در ویژه برنامه تولد رادیو ورزش گفت: ما ورود بانوان را خواهیم داشت. شورای امنیت ملی خوشبختانه این موضوع را تصویب کرده و کارگروهی برای آن تعیین شده که تصمیم گیری درباره نحوه اجرا را بر عهده دارد. وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و دو دستگاه اطلاعاتی برای چگونگی ورود بانوان برنامه ریزی می‌کنند. آمدن و نیامدن آن‌ها دیگر مطرح نیست. در ورزشگاه‌هایی مثل گلگهر، سپاهان، ذوب آهن و غدیر اهواز که مناسب است بانوان را می‌توان راه داد. ورزشگاه آزادی هم باید آماده شود و این کار ما نیست، بلکه کار وزارت ورزش و شرکت توسعه و ساخت است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی گوش‌مان به«ارمغان تاریکی» روشن شد/من از تو رسیدم به باور تو!


موسیقی تیتراژ پایانی سریال تلویزیونی «ارمغان تاریکی» به آهنگسازی فرید سعادتمند و خوانندگی محمد اصفهانی یکی از ماندگارترین تیتراژهای تلویزیونی در دهه ۹۰ محسوب می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لزوم ورود مجلس به تدوین آیین‌نامه تخلفات پلتفرم‌های نمایش خانگی

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در باب تعیین اختیارات و وظایف صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌های رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یعنی فیلم‌ها و سریال‌های شبکه نمایش خانگی، بازی‌های رایانه‌ای، کتاب، موسیقی، تبلیغات، رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، رسانه‌های کاربرمحور، رسانه‌های ناشرمحور، پخش زنده برنامه‌ها، تبلیغات حوزه صوت و تصویر فراگیر و سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی منجر شد، که جای پای صداوسیما محکم‌تر از قبل شود و در عین حال مخالفان جبهه صداوسیما آتش‌بیار معرکه شوند و با بازنشر یک مطلب مشترک این مصوبه را پایان نمایش خانگی بدانند.

در بین مخالفان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اسم کسانی دیده می‌شود، که با تنظیم‌گری ساترا یعنی صداوسیما محصولاتشان را روانه شبکه نمایش خانگی کرده بودند؛ آن هم در دورانی که تنظیم‌گری و نظارت رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر به دست صداوسیما بود. 

همانطور که حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سال گذشته در جمع خبرنگاران از تثبیت مرجعیت ساترا و واگذاری فعالیت‌هایی به وزارت ارشاد با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داده بود، جلسه ۳۰ خرداد موید تفکیک وظایف نهاد‌های ذی‌نفع در حوزه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی بود.

در نهایت بعد از ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رئیس جمهور، این مصوبه به قانون تبدیل می‌شود، که از سوی همه لازم‌الاجراست. 

امید عبدالهی، معاون نظارت و راهبری اجرایی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مصوبه اخیر این شورا پیرامون تفکیک وظایف نظارت بر پلتفرم‌های نمایش خانگی گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای ۶ بند است، که بعد از تدوین آیین‌نامه‌ها، نحوه نظارت بر پلتفرم‌های نمایش خانگی مشخص می‌شود. بخشی از این مصوبه به دنبال تسهیل‌گری کسب‌وکارهاست. با این حال، میدان وسیع سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر پلتفرم‌ها در حال تدوین است. البته بخش مربوط به نمایش خانگی مدون شده است.

عبدالهی ادامه داد: از آنجایی که این مصوبه ۶ بند دارد، باید بند‌های آن در ستاد‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی تدقیق و تدوین شود. 

معاون نظارت و راهبری اجرایی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که آیین‌نامه تخلفات پلتفرم‌ها در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست؟ بیان کرد: مسئولیت تدوین آیین‌نامه تخلفات به عهده مجلس شورای اسلامی است، که بعد تدوین آن باید آیین‌نامه را در اختیار صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داد، تا اجرای آن را به عهده گیرند. این آیین‌نامه از این جهت لازم است، که اگر در زمینه سریال‌های تولیدی و محتوایی از پلتفرم‌ها تخلف سر زد، به مراجع قانونی پاسخگو باشند. 

به گفته وی، با این حال عمده مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت ارتقای محتوایی پلتفرم‌ها و تسهیل‌گری است و این شورا براساس وظیفه خود مسئولیت محتوایی بخش فرهنگی را به عهده دارد.

عبدالهی درباره مقدمه‌ای درباره مسیری که شبکه نمایش خانگی از گذشته تا الان طی کرد، توضیح داد: در دهه ۷۰ و ۸۰ شبکه نمایش خانگی در قالب VHS ،VOD و DVD محصولات اکران شده یا اکران نشده سینما را عرضه می‌کرد. در سال‌های اخیر با جدی شدن موضوع درآمدزایی شرکت‌های پخش کننده، این شرکت‌ها به شبکه ساخت و پخش ژانر‌های مختلف سریال‌ها و برنامه‌های سرگرم‌کننده تبدیل شدند.

معاون نظارت و راهبری اجرایی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شبکه نمایش خانگی در عین حرکت به سمت درآمدزایی همزمان با سه رویداد مواجه شد. اولین مسئله تحول در توزیع و پخش محصولات فرهنگی بود و فیلم‌ها و سریال‌ها در بستر اینترنت توزیع شد. این فرایند را باید به نوعی پخش مویرگی محصولات فرهنگی بدانیم. دومین رویداد شکل‌گیری سامانه‌های پخش ویدئوی درخواستی به نام VOD‌ها بود. [در روش VOD ویدئو از قبل ضبط شده و در کتابخانه‌ای ذخیره می‌شود، که مطابق به خواست مخاطب در هر زمان و هر مکانی وی‌او‌دی پخش می‌شود]. 

به گفته وی، سومین رویداد حضور سرمایه‌گذاران اقتصادی در عرصه شبکه نمایش خانگی بود. یعنی سرمایه‌گذاران جدیدی به عرصه شبکه نمایش خانگی وارد شدند و در عرصه هنر و رسانه سرمایه‌گذاری کردند. وقتی محیط فرهنگی که باید تامین‌کننده محتوای فرهنگی جامعه باشد، به بنگاه اقتصادی تبدیل کنیم، این بنگاه در زمینه منافع مادی و اقتصادی خود قدم برمی‌دارد و به این فکر می‌کند که چقدر چرخه تولید و عرضه برای او منافع دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دشوارترین کار یک فیلمساز به روایت محمدعلی باشه‌آهنگر – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینمای ایران، محمدعلی باشه آهنگر درباره اهمیت ایده در فیلمسازی، گفت: داشتن ایده از اصول یک فیلمساز مولف است و باید توجه داشت این فیلمساز است که در متن نهایی باید همه موارد را لحاظ کند و برای اینکه یک فیلمساز مولف شوید در ابتدا باید متن را بنویسید و بعد شروع به کارگردانی کنید. حتی اگر متن را به تنهایی نمی‌نویسید، باید با نظارت شما و بر اساس ایده اصلی نوشته شود.

وی ادامه داد: فردی که ایده اصلی را می‌دهد در همه انتخاب‌ها اعم از انتخاب بازیگر و … نقش دارد و اوست که می‌تواند تشخیص بدهد کدام بازیگر برای چه نقشی بهتر است زیرا از همان ابتدا انتقال حس بازیگر را نیز در نظر می‌گیرد.

این کارگردان با بیان اینکه انتخاب بازیگر گاهی اختلاف میان فیلمساز و تهیه‌کننده است، بیان کرد: گاهی یک بازیگر انتخاب می‌شود و محبوب تماشاگران است اما فیلمساز باید تصمیم بگیرد که آیا آن بازیگر می‌تواند نقش را در خود حل کند و حس مورد نظر را به تماشاگر انتقال دهد یا خیر و گاهی هم فیلمساز صاحب سبک در انتخاب بازیگر اقناعی عمل می‌کنند تا فیلم خود را بر اساس توانایی بازیگر و البته شخصیت در فیلمنامه بسازند. برای انتخاب بازیگران گمنام یا به عبارتی تازه‌کار باید او را در موقعیت خاصی قرار دهید و به واکنش‌های او توجه کنید. کی عصبانی می‌شود، چگونه تقلید می‌کند، کی از چشمانش به درستی استفاده می‌کند، برای انتقال احساس‌های مختلف چقدر زمان صرف می‌کند، از بدنش چگونه کمک می‌گیرد، در گفتگوها چگونه از بیانش سود می‌برد، در صداهای زیر و بالا چقدر توانایی دارد و بسیاری کشف دیگر که ممکن است به ساعت‌ها زمان نیاز داشته باشد. این مراحل در انتخاب دیگر اعضای گروه باید ادامه یابد و تا نسخه نهایی برای حفظ ایده اصلی باید تلاش کند.

باشه آهنگر در ارتباط با تأثیر فیلمبرداری و نور پردازی بر ریتم ادامه داد: سبک فیلمبرداری و نورپردازی فیلمبرداران صاحب سبک تأثیر مستقیمی بر ریتم دارد. اندازه نما، زاویه دوربین، انتخاب درست لنز، حرکت‌های مختلف دوربین، دوربین روی دست و میزان تاریکی و روشنایی در سراسر سکانس‌ها و بسیاری موارد فنی دیگر ریتم را مناسب را به‌ وجود می‌آورد.

کارگردان فیلم سینمایی «سرو زیر آب» درباره ریتم فیلمنامه نیز گفت: حتی اگر فیلمنامه را خودتان ننوشته‌اید یک بار از اول تا آخر آن را رونویسی کنید.

وی ادامه داد: باید در فیلمسازی از خودتان بپرسید که دوست دارید از نگاه جزئی به کلی برسید یا از نگاه کلی به جزئی. اینکه می‌خواهید اولین پلان لانگ‌شات و فضای کلی را نشان دهد یا مثلاً از یک کلید یا دری که باز می‌شود شروع کنید؛ این جزئیات همگی در نگارش فیلمنامه مشخص می‌شود. هر وقت در نظر داشتید در فیلم از کل به جزء نگاه کنید به گونه‌ای کار کنید که در تدوین بتوانید پلان‌ها را عوض کنید ضمن اینکه در زمان فیلمبرداری باید همه مراحل را کامل بگیرید تا در تدوین بتوانید در آن دخل و تصرف داشته باشید.

باشه آهنگر با اشاره به اهمیت صدا در فیلمسازی نیز گفت: یکی دیگر از موارد قابل توجه در فیلمسازی صدا است تا آنجا که فیلمساز می‌تواند تصمیم بگیرد که چه زمانی صدا یا افکت می‌تواند به درک بهتر مخاطب از فضا کمک کند. در نظر داشته باشید که همه این موارد در تغییر ریتم نیز موثر است و در ایده جای دارد به همین دلیل باید از ابتدا به این موضوع فکر کنید.

وی با اشاره به معرفی جغرافیا در فیلم، گفت: یکی از دشوارترین بخش کار یک فیلمساز مولف انتقال ایده اصلی در جغرافیای درون فیلم است. در فیلم «ملکه» جغرافیا از خاک خودمان تا خاک عراق و معرفی فضای پالایشگاه از مقر تا دودکش اصلی بود و کار بسیار دشواری بود اینکه فضایی را برای مخاطب معرفی کنید تا مخاطب باور کند. البته گاهی حتی یک بار، یک جغرافیا را در فیلم نشان دهید کافی است و نیازی نیست هر بار آن‌را را تکرار کنید مگر اینکه بخواهید اتفاق مهمی را نمایش دهد.

وی در ادامه یادآور شد: یک فیلم زمانی موفق است که بر اساس ایده اصلی و رعایت تمام موارد مهم از جمله ریتم مناسب از زمان فیلمنامه، بازی، فیلمبرداری، صدا، جلوه‌های ویژه، تدوین، موسیقی و میکس، توسط فیلمساز مولف نظارت شود. این نظارت شامل مقدمه طولانی پیش از فیلمبرداری، حین فیلمبرداری و پس از فیلمبرداری است و به تحمل و صبوری ویژه نیاز دارد. همه این مرارت‌ها برای این است که محصول اصلی برای بیننده امروز باورپذیر باشد و این شاید مهمترین مسئولیت یک فیلمساز باشد.

در انتهای این کارگاه هنرجویان همراه با کمک محمدعلی باشه آهنگر کارگردانی و فیلمبرداری را به صورت مختصر تمرین کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع