X

بایگانی مرداد 1, 1402

دفتر سینمایی

فرصت جشنواره ژاپنی برای هنرمندان ایرانی


فراخوان سیزدهمین مسابقه بین‌المللی سرامیک شهر مینوی ژاپن با هدف ارائه فرصتی نو برای تفکر درباره سنت‌های مرتبط با سرامیک منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خلاء قانون مستقل برای حراج‌های هنری در کشور


در نشست «بررسی ابعاد تقنینی و نظارتی حراج های هنری در کشور» خلاءهای قانونی در فرآیند برگزاری حراج های هنری با حضور مدیران و کارشناسان حوزه هنرهای تجسمی بررسی و تدوین قوانین مستقل و اختصاصی در این زمینه مورد تاکید قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مزدآبادی: مدیران سینمایی باید با کار جهادی تدبیری برای وضعیت آشفته اکران و خروج این حوزه از دست مافیا داشته باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جواد مزدآبادی گفت: همیشه عده ای نورچشمی مدیران سینمایی بوده اند و بهترین زمان اکران به فیلم های آن ها تعلق گرفته و بالاترین امکانات و تسهیلات به آن ها داده شده است.

جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص اجرای عدالت در سینما به ویژه در حوزه اکران گفت: اگر بخواهیم واقع بینانه به تاریخ سینمای کشورمان نگاه کنیم باید بگوییم هیچ گاه شاهد عدالت محوری در سینما نبودیم چرا که همیشه در طول تاریخ و در هر دولتی بی عدالتی در سینما وجود داشته است.

کارگردان فیلم های سینمایی «ورود زنده ها ممنوع» و «طاووس های بی پر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همیشه عده ای نورچشمی مدیران سینمایی بوده اند و بهترین زمان اکران به فیلم های آن ها تعلق گرفته و بالاترین امکانات و تسهیلات به آن ها داده شده است.

وی ادامه داد: فرقی نمی کند در کدام دولت چرا که در هر دولتی با هر طیف و جناحی عده ای از سینماگران از فضای سینما دور می ماندند و در نقطه مقابل عده دیگری همواره تحت هر شرایطی فضای کار، تولید و پخش برایشان مهیا بود.

مزدآبادی سپس با تأکید بر اینکه هیچ راهکاری برای برون رفت از این بحران نمی توان ارائه کرد اظهار داشت: همه چیز به انصاف مدیران و توجه آن ها به شعارها و وعده های شان قبل از گرفتن پست و سمت مدیریتی باز می گردد؛ بی تردید اگر مدیران پایبند به اصول و قوانین و عدالت و اخلاق باشند وقتی متصدی حوزه های خود می شوند نیز همان روش و منش را ادامه خواهند داد اما افسوس آنچه ما سال ها است در سینمای کشور شاهدیم این است که بعد از اینکه مدیران پست می گیرند همه چیز عوض می شود و شرایط به شکل دیگری رقم می خورد.

این سینماگر متذکر شد: امروزه به جای اینکه قدرت دست مدیران سینمایی باشد در دست سینماداران است و آن ها هستند که برای اکران فیلم ها تعیین تکلیف می کنند. سینماداران آثاری که فکر می کنند مورد استقبال واقع نمی شود را رسماً از گردونه و چرخه اکران حذف می کنند و با دادن سانس های مرده این فیلم ها را می سوزانند.

وی تأکید کرد: حوزه پخش و اکران به تعدادی افراد خاص بر می گردد که صاحب سالن ها هستند و همه ما هم به خوبی آن ها را می شناسیم! این افراد هستند که تصمیم گیر شده اند و با لابی کردن یک فیلم را به بالاترین درجه می رسانند یا آن را به زمین می زنند.

مزدآبادی در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه مدیران سینمایی باید با کار جهادی تدبیری برای وضعیت آشفته اکران و خروج این حوزه از دست مافیا داشته باشند تصریح کرد: ما نیازمند تغییر ساختار در سینمای کشورمان هستیم. مدیران سینمایی تا دیرتر نشده باید چاره اندیشی داشته باشند؛ من شخصاً هنگام اکران فیلم «طاووس های بی پر» ضربه این اتفاق را خوردم به نحوی که فیلم من فقط در ۶ سالن سینما به صورت تک سانس اکران شد و می دانم این اتفاق چقدر می تواند برای یک فیلمساز تلخ و آزار دهنده باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاش نقاب‌ها کیست؟ + تصاویر


«جیمز انسور»، نقاش بلژیکی بود که برای خلق تابلوهای نقاشی رنگارنگی با مضمون خودزندگی‌نامه و اجتماعی شهرت پیدا کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ذات سینما سیاسی است بنابراین «خانه سینما» هم سیاسی است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس پیشین هیات مدیره خانه سینما با بیان اینکه ذات سینما سیاسی است، گفت: همه دنیا با سینما مساله دارند، برای این که سینما تنها هنری است که مولود مدرنیته است.

به گزارش سینماپرس، محمدعلی نجفی در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به این سوال که خانه سینما متهم است که در این سال‌ها به جای فعالیت‌های صنفی و رفاهی، فعالیت سیاسی می‌کند؟ اظهار داشت: این حرف به نظرم کاملا بی‌معناست. چون ما سیاست را نمی‌شناسیم، فکر می‌کنیم بازی‌های سیاسی و حرف‌های سیاسی روزمره فعالیت سیاسی است درحالی که اصلا این طور نیست.

کارگردان «سربداران» افزود: خانه سینما خانه صنوف است. صنف یعنی سندیکا. سندیکا برای چه به وجود می‌آید؟ برای این که از منافع صنف دفاع کند. همین که بخواهی از منافعت دفاع کنی و جمع می‌شوی، خودش یک کار سیاسی است. من چرا استعفا دادم؛ برای این که مرا صنف انتخاب کرده بود به عنوان رئیس و دولت داشت دخالت می‌کرد. اصلا به دولت چه ارتباط دارد؟ صنوف باید رئیسشان را انتخاب کنند. خوب اگر قرار است دولت انتخاب کند آن وقت اسم این می‌شود سیاسی. دولت دارد کار سیاسی می کند نه صنوف.

سینما بین هنرها تنها هنری است که مولود مدرنیته است. هنر متکثر استنجفی ادامه داد: ذات سینما سیاسی است بنابراین خانه‌سینما هم سیاسی است. همه دنیا با سینما مساله دارند؟ برای این که سینما بین هنرها تنها هنری است که مولود مدرنیته است. هنر متکثر است. منِ کارگردان می‌دانم چه نوری می خواهم و از چه فیلتری باید بگذارم؟ این می‌شود هنر متکثر. این هنر متکثر محصول مدرنیته است. سیاست اصلا با مدرنیته شروع می‌شود. قبل آن که اصلا سیاسی وجود ندارد. یک خان است، یک پادشاه است که هر چه هم می‌گفت باید اطاعت می‌شد و بقیه هم می شدند رعیت.

بازیگر «معمای شاه» گفت: ما چون سیاست را نمی‌شناسیم پس می‌گوییم خانه‌سینما کار سیاسی می‌کند. این یعنی چه؟ یکی بیاید توضیح دهد. یعنی اگر وزیر و معاون وزیر و غیره و غیره می‌خواهند دخالت کنند خانه سینما حق ندارد جلویشان بایستد؟ در این صورت که دیگر خانه سینما نیست.

نجفی در پاسخ به این که مدیریت خانه سینما متهم است که در تمام این سال ها تحت تسلط جمعی مانند جنابعالی، آقایان عسگرپور، میرکریمی، شاهسواری و خانم برومند بوده است و تفکری خارج از این حلقه را به مدیریت خانه سینما راه نمی‌دهد. این را قبول دارید یا خیر؟ گفت: خیر. این ها را چه کسی انتخاب کرده است؟ چرا بعد از ۷۵ سال سن، کانون کارگردانان از من می‌خواهد به عنوان رئیس هیات مدیره باشم. من که چند سال بود اصلا به کانون کارگردانان نمی‌رفتم!؟ چرا؟ برای این که شرایط کرونا است. قرار است بودجه‌هایی گرفته شود. یکی را می‌خواهند که قابل اعتماد باشد.

تهیه کننده و طراح صحنه «دیگری» ادامه داد: من را در رودربایستی قرار دادند تا قبول کردم. خیلی هم با مشکل روبرو شدم. ولی موفق شدم پول از دولت و از رییس سازمان برنامه و بودجه نه فقط برای سینما بلکه برای کل هنرمندان بگیرم؛ به همین سادگی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همکاری مشترک صادق آهنگران و دولتمند خالف


دولتمند خالف (خواننده و موسیقیدان شهیر تاجیکستان) به مناسبت ایام سوگواری محرم یک قطعه مشترک با صادق آهنگران مداح قدیمی تولید کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«وزیر ارشاد» با قاطعیت ورود نمود/دستور توقف برگزاری جشنواره هنجارشکن صادر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه ایسفا با دستور وزیر فرهنگ به دلیل مغایرت پوستر جشنواره با مبانی قانون حجاب متوقف شد.

به گزارش سینماپرس، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از توقف برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه ایسفا با دستور وزیر فرهنگ به دلیل مغایرت پوستر جشنواره با مبانی قانون حجاب خبر داد.

استفاده از تصویر چهره یک زن بی‌حجاب در پوستر سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه ایسفا با توجه به تخلف محسوب شدن این اقدام از منظر قانون، سبب شد وزیر فرهنگ دستور توقف برگزاری جشنواره تا زمان رفع تخلف را صادر کند.

وی افزود: هرچند این تصویر از یک فیلم انتخاب شده، اما آن فیلم مربوط به پیش از قانونی شدن حجاب است و با توجه به حساسیت‌هایی که نسبت به کشف حجاب در جامعه به وجود آمده انتشار این پوستر، با مصالح اجتماعی در تضاد است.

گفتنی است، پیش از این برخورد قاطعانه وزیر محترم ارشاد، سید صادق موسوی مدیرکل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل سازمان سینمایی در یک موضع‌گیری ضعیف و حداقلی در واکنش به انتشار این پوستر، به روخوانی قانون اکتفا کرده بود و اعلام کرد انتشار هرگونه پوستر بی‌حجاب در اقلام تبلیغی جشن‌ها و جشنواره‌ها خلاف قوانین جاری کشور است و در این خصوص با مدیرعامل و هیئت مدیره خانه سینما و دست‌اندرکاران ذیربط رایزنی شد تا هماهنگی‌های لازم در این راستا صورت گیرد، چرا که مسئولیت این موضوع برعهده خانه سینماست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگارخانه استاندارد نداریم!/ با طیف‌های مختلف نگارخانه‌ها مواجهیم


سعید فلاح‌فر درباره وضعیت فعلی نگارخانه‌ها، مسائل نظارتی و نگاه‌های متفاوت آنها در مسائل هنری و اقتصادی سخن گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نهمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی کانون فراخوان داد


نهمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری با موضوع «خانواده من، اقلیم من» ویژه کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موکب «هیأت باران دست کی بالا» برپا شد

هر سال با فرا رسیدن محرم، شور و حال حسینی در محله‌ها و کوچه پس کوچه‌های شهر‌ها و روستا‌ها با برپایی هیأت‌ها و خیمه‌های حسینی پدیدار می‌شود و حس و حال عزا و حزن و اندوه در ظاهر و باطن افراد به خوبی نمایانگر می‌شود و این مهم سالیان طولانی است که سینه به سینه و نسل به نسل طی شده تا به ما و نسل حاضر رسیده است.

برنامه «هیأت باران دست کی بالا» در ایام محرم سعی دارد با ساختار و رویکردی خاص و تولید بخش‌های متنوع به زبان کودکانه، شعور حسینی را با جلوه‌ای از شور حسینی همراه کند تا کودکان ایران زمین به معرفت و شناختی واقعی از واقعه عاشورا و قیام حسینی دست پیدا کنند. 

در محرم امسال، شخصیتی به نام عمو رحیم (عموی بهروز و پریماه) به همراه نوه‌های خود ابوالفضل و ساجده، موکب هیأت باران را در سرزمین دست کی بالا همراهی می‌کنند و میزبان بچه‌های مسجد هستند تا از هیأت‌ها پذیرایی کنند و بدین ترتیب خالق آیتم‌های نمایشی برنامه خواهند بود. 

همچنین بچه‌های هیات‌ها و مساجد و گروه‌های مختلف در هر قسمت از برنامه، مهمان حضوری برنامه خواهند بود تا ضمن آشنایی با آنها، سه قطعه همسرایی (سلام بر حسین (ع)، گهواره علی اصغر (ع) و من کودک ایرانم و دل داده قرآن) که محتوای آمیخته با شعور حسینی دارد را با شور و شیوه‌ای نمادین شور حسینی در برنامه اجرا کنند.

از دیگر بخش‌های برنامه می‌توان به نجوای کودکانه بر اساس واقعه عاشورا و اجرای آن توسط یکی از کودکان خردسال ایران زمین اشاره کرد.

در بخش قصه‌گویی برنامه نیز خانم گیتی خامنه در راستای موضوع برنامه به زبان کودکانه قصه‌ای را روایت می‌کند.

در هر برنامه کودکان و نوجوانان نقاله‌خوان که تربیت شده مکتب امام حسین (ع) هستند به بیان روایت عاشورا و رشادت‌های خاندان و یاران سیدالشهدا (ع) خواهند پرداخت.

در این مجموعه برنامه که مخصوص محرم تولید می‌شود، سعی شده درس‌هایی که از واقعه عاشورا ماندگار شده، به نسل جدید آموخته شود تا کودکان بیاموزند که محرم تنها شور حسینی نیست بلکه هدف از شور حسینی، فراگیری و درک شعور حسینی است.

«هیأت باران دست کی بالا» کاری از گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما به تهیه‌کنندکی سیدمحسن مناجاتی است که از شنبه ۳۱ تیر هرروز ساعت ۱۵ روانه آنتن این شبکه خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع