X

بایگانی مرداد 23, 1402

دفتر سینمایی

سیاستگذاری‌های «بنیاد سینمایی فارابی» نتیجه‌ای جز به فراموشی سپرده شدن «سینمای کودک و نوجوان» به دنبال نداشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهبودی فر معتقد است، سیاستگذاری‌هایی که بنیاد سینمایی فارابی و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال کردند، نتیجه‌ای جز به فراموشی سپرده شدن سینمای کودک و نوجوان را به دنبال نداشت.

به گزارش سینماپرس، رحیم بهبودی‌فر در گفت‌وگو با میزان درباره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان یک کنش اثرگذار در حوزه فیلم و سینما محسوب می‌شود که در ادامه زمینه را برای پویایی در حوزه فیلم کودک و نوجوان فراهم می‌کند.

وی در مورد سینمای کودک و نوجوان افزود: متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد منفعل شدن فیلم‌های کودک و نوجوان هستیم؛ بنابراین برگزاری جشنواره می‌تواند گامی محرک برای فیلمسازان در بر داشته باشد و مشوقی در جهت تولید آثاری با کیفیت و اثرگذار باشد.

بهبودی‌فر برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را حرکتی خوب دانسته و افزود: من معتقدم باید گام اول یعنی برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان باید اجرایی شود و در ادامه به کیفیت تولید آثار بپردازیم، در عین حال برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان هرچه پرمحتواتر و در واقع با کیفیت‌تر باشد، می‌تواند به هدف غایی و نهایی خود نزدیک‌تر شود.

وی درباره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تاکید کرد: برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به معنی افزایش کیفیت آثار نیست، اما می‌تواند تشویقی موثر در جهت ساخت آثار با کیفیت قلمداد شود. ما برای ساخت یک فیلم با کیفیت باید به شاخص‌هایی معین در اثر باید بپردازیم که از جمله آن‌ها ادبیات نمایشی خوب، فیلمنامه‌ای موثر و محتوایی ارزشمند است که ساختار مناسب و قابل توجهی به فیلم می‌دهد، اگرچه متاسفانه در سال‌های اخیر کیفیت در آثار تولیدی کاهش چشمگیری داشته است و هدف از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را زیر سوال برده است.

این تولیدکننده فیلم، در مورد مکان برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تاکید کرد: اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان، همدان، شیراز یا تهران برگزار شود، مهم نیست، بلکه مهم‌ترین بخش، کیفیت آثار تولید و ارائه شده در سینماهاست. چنانچه آثاری تولید شود که به لحاظ کیفی توانایی حضور در جشنواره‌های بین‌المللی را داشته باشد و در عین حال محتوایی گویا و پیامی رسا را به جامعه انتقال دهد، می‌تواند گفت جشنواره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان توانسته بار دیگر به ریل و مسیر اصلی خود باز گردد.

بهبودی‌فر به حضور خود در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اشاره و تصریح کرد: من حدود ۱۲ سال پیش در جشنواره شرکت کردم، اگرچه جایزه خاصی کسب نکردم، اما در آن زمان فیلم‌ها به لحاظ کیفیت بسیار خوب بودند، در حالی که هم اکنون کیفیت آثار بسیار پایین آمده تا جایی که به مرگ سینمای کودک و نوجوان بدل شده است.

وی علل کاهش کیفیت آثار در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را مورد ارزیابی قرار داد و تاکید کرد: سیاستگذاری‌هایی که بنیاد سینمایی فارابی و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال کردند، نتیجه‌ای جز به فراموشی سپرده شدن سینمای کودک و نوجوان به دنبال نداشت. باید توجه کرد که به سازندگان فیلم کودک و نوجوان بها داده نشد، آن‌ها هم به ارتزاق نیاز دارند، اما به این نکات توجه لازم نمی‌شود.

بهبودی‌فر به فعالیت‌های برخی از فیلمسازان و یا سریال‌سازان عرصه کودک و نوجوان اشاره و بیان کرد: برخوردهایی که با ایرج طهماسب شد، مسیر حرکت سینمای کودک و نوجوان را مشخص می‌کند. لزوم توجه به تولیدات با کیفیت و آموزنده در عرصه سینما و حتی تلویزیون یک ضرورت است.

وی ضمن گلایه از سیاستگذاری‌های انجام‌شده اظهار کرد: کسانی می‌توانند آثار با کیفیت تولید کنند که اساس فیلمسازی را در مدیوم سینما و تلویزیون بدانند و سابقه‌ای در زمینه تولید فیلم داشته باشند. تجربه در حوزه فیلمسازی در کنار دانش این فعالیت را به خلق آثار اثرگذار و ارزشمند تبدیل کرده و در ادامه جشنواره‌ای پر بار و پویا را رقم می‌زند، اما وقتی دو ماه مانده به زمان برگزاری جشنواره یک فراخوان صادر می‌شود، قطعا یک اثر خوب نمی‌تواند در این زمان کوتاه ساخته و آماده پخش شود.

بهبودی‌فر در مورد پیش‌بینی برای حضور فیلمسازان موفق در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بیان کرد: به نظر نمی‌رسد که امسال در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بتوانیم شاهد حضور فیلم‌های خوب و ارزشمند باشیم، به همین دلیل ممکن است این جشنواره همانند سال‌های قبل تنها به منظور رزومه‌سازی در عرصه فرهنگ برگزار شود و عملا فیلم خوبی را در کارنامه نداشته باشد. وقتی به فیلم کودک و نوجوان بها داده نمی‌شود، تولیدکنندگان فیلم کودک و نوجوان وارد عرصه‌های دیگر شده و به تولید فیلم در حوزه بزرگسالان خواهند پرداخت؛ همان رویدادی که امروز شاهد آن هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمیدرضا اردلان دبیر جشنواره موسیقی جوان ماند


معاون وزیر در امور هنری در فاصله کمتر از یک ماه پس از پایان شانزدهمین جشنواره موسیقی جوان در حکمی حمیدرضا اردلان را به عنوان دبیر هفدهمین جشنواره موسیقی جوان منصوب کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هادی و هدی» به تلویزیون بازمی‌گردند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بیست و سومین قسمت مجله تصویری «خیلی دور خیلی نزدیک» با پخش گزیده‌ای از برنامه «هادی و هدی» همراه مخاطبان شبکه دو خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، بیست و سومین قسمت این برنامه به پخش گزیده‌هایی از فیلم سینمایی «نفوذی» محصول ۱۳۷۸، برنامه «بازی با کلمات» محصول ۱۳۶۷ و بخش پلاتو مجری با اجرای حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو و تصاویری زیبا و جذاب از مستند «طبیعت رنگارنگ» در بخش مستند خواهد پرداخت.

این برنامه در بخش «قاب ناب» به گزیده‌ای از برنامه بازی با کلمات با اجرای حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو در سال ۱۳۶۷ پرداخته و در بخش «برنامه‌های کودک»، بخش‌هایی از برنامه خاطره‌انگیز «هادی و هدی» محصول ۱۳۶۴ تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.

این برنامه در بخش «موسیقی» به پخش موسیقی خانه عشق با صدای مهرداد کاظمی پرداخته و در بخش «نماهنگ»، نماهنگ شوق حضور با صدای علی فانی را روانه آنتن می‌کند.

مخاطبان شبکه دو می‌توانند به منظور مشارکت در پویش این برنامه، اسامی فیلم‌های سینمایی، سریالها، مستندها و… را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۲۳۲ و پیام‌های صوتی و تصویری خود را در فضای مجازی برنامه به نشانی Kheilidoor_Kheilinazdik_TV۲@ ارسال کنند.

مجله تصویری «خیلی دور خیلی نزدیک» کاری از تأمین برنامه شبکه دو به تهیه‌کنندگی حمیدرضا فتح‌آبادی است که بیست و سومین قسمت آن، سه‌شنبه ۲۴ مرداد حوالی ۰۰:۳۵ بامداد روانه آنتن این شبکه خواهد شد و بازپخش آن روز بعد ساعت ۱۴ خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیکر محمد اسماعیلی چهارشنبه تشییع می‌شود


جزئیات مراسم تشییع زنده‌یاد محمد اسماعیلی از اساتید نوازندگی تنبک که روز گذشته ۲۲ مرداد در ۸۸ سالگی درگذشت، مشخص شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندان برای ادای دین به حضرت سیدالشهدا (ع) پولی دریافت نمی‌کنند/متولیان فرهنگ و هنر کشور باید برای کیفیت آثار هنرمندان هزینه کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: زارعی گفت: هنرمندان بابت ادای دین خود به حضرت سیدالشهدا (ع) پولی دریافت نمی‌کنند و اگر هم دریافت شود، بیشتر برای ساخت‌ دکور، صحنه و لباس است.

به گزارش سینماپرس، کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره فعالیت هنرمندان هنرهای نمایشی در زمینه هنرهای عاشورایی گفت: دو سه دهه است که در ایام محرم و صفر گروه‌های نمایشی برای ادای دین به حضرت سیدالشهدا (ع) و واقعه عاشورا خودجوش و علاقه‌مند کارهای نمایشی را تولید می‌کنند و در شهرها و استان‌های خودشان روی صحنه می‌برند.

زارعی ادامه داد: چندسالی است حوزه هنری در موضوعات تعزیه، نقالی، پرده‌خوانی، مقتل‌خوانی، تئاتر خیابانی، تعزیه به زبان‌های فارسی، عربی و ترکی و اعزام گروه‌های مذهبی و آیینی به کشور عراق در قالب «روایت راهیان» نذر فرهنگی می‌کند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری افزود: هنرمندان برای ادای دین به حضرت سیدالشهدا (ع) پولی دریافت نمی‌کنند. آن‌ها در مرزهای خسروی، چذابه، شلمچه و مهران اجرای برنامه دارند. از طرفی، هنرمندان تئاتر آیینی کشور و گروه‌های حرفه‌ای با عنوان نذر فرهنگی در کشور عراق به مدت دو روز در نجف، چهار روز در مسیر پیاده‌روی اربعین و دو روز در کربلا حضور دارند. سال به سال تعداد هنرمندان بیشتر و تمایل گروه‌ها برای حضور در آیین‌های عاشورایی و نمایش‌های آیینی در ایام محرم و صفر بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه هنرمندان بابت ادای دین خود به حضرت سیدالشهدا (ع) پولی دریافت نمی‌کنند، بیان کرد: اگر هم پولی دریافت شود، بیشتر برای ساخت‌وساز دکور، صحنه، لباس و طراحی صحنه است.

زارعی در پاسخ به این سوال که در این میان بضاعت عده‌ای هم جوابگوی هزینه‌ها نیست و نیازمند حمایت‌های دولتی هستند، توضیح داد: متولیان فرهنگ و هنر کشور باید برای کیفیت آثار هنرمندان هزینه کنند، تا آن‌ها بتوانند برای مردم هنر با کیفیتی را ارائه دهند.

پیش از این مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نشست رویداد هنری «رستخیز عام» گفته بود، نسخه عربی نمایش عروسکی «قهرمان کوچک» را تنظیم کردیم، که بتوانیم در کشور عراق در پیاده‌روی اربعین در همایش بین‌المللی تئاتر «روایت راهیان» برای کودکان و نوجوانان عرب‌زبان اجرا کنیم. چند سال است خلا نبود نمایش عروسکی را در تئاتر بین‌المللی اربعین احساس کردیم. سال گذشته مخاطبان کودک و نوجوان زیادی داشتیم، که برنامه‌ای برای آن‌ها تدارک ندیده بودیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یکی از آخرین گنجینه‌های موسیقی ملی را از دست دادیم


علی رهبری (موسیقیدان و رهبر ارکستر) به مناسبت درگذشت محمد اسماعیلی یادداشتی را منتشر کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

این مرد زندگی‌اش با هنر عجین بود


محمد الهیاری (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) درگذشت استاد محمد اسماعیلی را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«حاج سیدحسین عرب» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «حاج سیدحسین عرب» پیرغلام سرشناس کشور ساعتی پیش در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت.

به گزارش سینماپرس، حاج سیدحسین عرب طی سالها در هیئت‌های تهران مرثیه‌خوانی می‌کرد.

مرحوم عرب متولد سال ۱۳۲۵ و از مداحان قدیمی تهران به حساب می‌آمد.

وی چندی پیش به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان بستری شد. این پیرغلام سیدالشهدا(ع) دهه اول ماه محرم امسال در هیأت ریحانهالنبی(س) مداحی کرده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاشی‌نویسی، ابداعی در نمایشگاه «صفر،یک»


نقاشی‌نویسی از دور ممکن است نقاشی‌خط به نظر برسد، اما مخاطب در نمای نزدیک از لحاظ پدیدارشناسی و ذهنیت هنرمند، دلالت‌ها و نشانه‌هایی را می‌بیند که متوجه تفاوت این سبک با نقاشی خط خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استقبال بیش از ۱۵ میلیون شنونده از رادیو محرم

مسعود کاویانی، مدیر رادیو محرم از استقبال بیش از ۱۵ میلیون نفری مخاطبان از این شبکه رادیویی خبر داد و گفت: سال ۱۳۹۶ بود که به مناسبت فرارسیدن این ماه و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) رادیوی فصلی محرم رونمایی شد. هفتمین سال فعالیت رادیو محرم در حالی آغاز شد که این رادیو امروز توانسته جای خود را در بین مخاطبان خود باز کند به طوری که نه تنها از داخل کشور بلکه از برخی از کشور‌های آسیایی و اروپایی نیز شنونده دارد. این رادیو در جدیدترین اقدام، در پخش برنامه به ۲۰ نوع گویش، لهجه و زبان، از جمله فارسی، عربی، انگلیسی و اردو و… را در دستور کار قرار داده است.

طبق نظرسنجی‌ها رادیو محرم در ایام شهادت امام حسین (ع) پرمخاطب‌ترین رادیوی کشور است، در واقع ترکیبی از بخش مداحی، نوحه‌خوانی و روضه بزرگان و اشعار آیینی است. این در حالی است که استقبال بیش از ۱۵ میلیونی شنوندگان این رادیو در بازده زمانی بیست روزه ابتدایی محرم، فقط از طریق نرم افزار کاربردی ایران صدا صورت گرفته و احصاء آمار شنوندگانی که از طریق رادیو نما و رادیو‌های آنالوگ نظیر رادیوی اتومبیل، خانگی و… نسبت به استماع این موج رادیویی اقدام نموده اند، میسر نیست و قطعا تعداد مخاطبان این حسینه رادیویی بسیار فراتر از این عدد است.

مدیر رادیو محرم موفقیت در جذب این تعداد شنونده را توجه بر نیاز و خواسته مخاطبان دانست و افزود: بی شک این موفقیت در گرو تصمیماتی بوده است که براساس نیازسنجی مخاطبان صورت گرفته است که می‌توان به شناسایی مداحی‌ها در همه اقوام و گویش‌های عزاداری همه هموطنانمان در خراسان، بوشهر، مازندران، زنجان، خوزستان، لرستان و … که دارای سبک‌های متفاوتی در عزاداری هستند، اشاره کرد که از ویژگی‌های رادیو محرم امسال است و از آنجایی که رادیو محرم سراسری است، به شناسایی عزاداری با همه گویش‌ها پرداخته است.

 به گفته وی، بیان و پخش مطالبات مخاطبان و اهمیت به آن و دقت به محتوای مناسب مداحی‌ها، روضه‌ها و نظارت بر مداحی‌های پخش شده از دیگر رویکرد‌های رادیو محرم بود که سبب استقبال مخاطبان شد.

علاوه بر اینها؛ توجه به نیاز مخاطبان خارجی و پخش مداحی‌های اقوام مختلف از جمله انگلیسی، پاکستانی، افغانستانی و … تبلیغات رسانه‌ای از جمله روزنامه تلویزیون، رادیو و فضای مجازی از دیگر موارد است.

کاویانی در پایان با اشاره به اهدافی که رادیو محرم بر عهده داشت، افزود: توجه به معارف اهل بیت (ع) خصوصا ترویج آموزه‌ها و ارزش‌هایی که حضرت سید‌الشهدا برای آن‌ها قیام کرد، ترویج الگوی صحیح عزاداری، توجه به عزاداری سنتی و ارائه محتوای مستند در ساختار مطلوب، از اهدافی بود که این رادیو دنبال کرد. از دیگر اهداف می‌توان به ترویج مقتل‌خوانی و روضه‌خوانی مستند و معتبر اشاره کرد.

رادیو فصلی محرم، از شب اول ماه محرم بر روی موج اف. ام ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز شروع به‌کار کرده و تا پایان این ماه در سراسر کشور برای مخاطبان پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع