جامع ترین بانک اطلاعات هنرمندان تشکیل شد/ اعلام جزئیات یک پروژه
معاون اعضای صندوق اعتباری هنر از تشکیل جامع ترین بانک اطلاعات هنرمندان توسط این مجموعه طی روزهای اخیر خبر داد.
معاون اعضای صندوق اعتباری هنر از تشکیل جامع ترین بانک اطلاعات هنرمندان توسط این مجموعه طی روزهای اخیر خبر داد.
سینماپرس: دبیر نهمین جشنواره فیلم مدرسه گفت: بعد از پایان جشنواره منتخبین آموزشهای تخصصی و حرفهای خواهند گذراند و آثار آنها در جشنوارههای برتر و بینالمللی شرکت داده و از آثار بعدی آنها نیز حمایت خواهد شد.
به گزارش سینماپرس، امیرحسین اخوین با تاکید بر این مهم که این جشنواره یک رویداد استعدادیابی میباشد و نقطهای است برای شناسایی و رشد و پرورش دانش آموزان مستعد در حوزه فیلمسازی، اظهار داشت: در جشنواره مدرسه شرکت کنندگان پس از ارسال اثر و داوری توسط جشنواره یک فرایند را طی خواهند کرد که شروع کار آنها خواهد بود.
وی ادامه داد: در این فرآیند مستعدان شناسایی شده و روند استعدادیابی منجر به رشد آنها خواهد شد که در نهایت خود میتوانند از تولیدکنندگان جدی در کشور باشند.
اخوین بیان داشت: خوشبختانه در سالهای برگزاری این جشنواره شاهد ظهور هنرمندانی هستیم که در حال حاضر جزوه تولیدکنندگان جوان در کشور محسوب میشوند.
وی افزود: امسال بخش جدیدی به نام منتورینگ به جشنواره افزوده شده که صاحبان هر اثر ارسال شده میتوانند درخواست منتورینگ کرده و بعداز مشاهده و بررسی آثار آنها نکاتی در روند بهبود آن پیشنهاد خواهد شد که توسط فیلمساز اصلاح میشود.
دبیر نهمین جشنواره فیلم مدرسه تاکیدکرد: دورههای آموزشی مختلفی نیز بر روی سایت جشنواره قرار خواهد گرفت و سعی برآن است تا بیشتر بر نقش آموزشی جشنواره تاکید شود.
اخوین گفت: بعد از پایان جشنواره منتخبین آموزشهای تخصصی و حرفهای خواهند گذراند و آثار آنها در جشنوارههای برتر و بین المللی شرکت داده خواهد شد و همچنین از آثار بعدی آنها نیز حمایت خواهد شد.
دبیر نهمین جشنواره فیلم مدرسه، یادآور شد: دانش آموزان علاقمند از سراسر کشور و در تمامی مقاطع تحصیلی میتوانند آثار خود را تا روز دهم شهریور ماه و از طریق تارنمای جشنواره (www.madresefestival.ir) ارسال و بارگذاری نمایند.
۹۲ هنرمند آثار خود در حوزه هنرهای سنتی و تجسمی را در قالب نمایشگاه «لیان» در گالری کوشک باغ هنر به نمایش گذاشتند.
سینماپرس: فیلم سینمایی «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی و تهیهکنندگی علی سرتیپی محصول سال ۱۳۹۸ از چهارشنبه اول شهریور در سینماهای کشور اکران خواهد شد.
به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی که محصول مشترک ایران و آمریکاست در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت. همچنین این فیلم قرار است از اواسط اکتبر توسط کمپانی آمریکایی شِک سینما در سراسر آمریکا و کانادا بر روی پرده برود.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: امروز بیست و نه نوامبره، از اون هالووین لعنتی یه ماه می گذره، من یه کار بد کردم، یه کار خیلی بد…
در این فیلم بازیگرانی چون فرهاد اصلانی، شبنم مقدمی، ملیسا ذاکری، علی مصفا و مایکل مدسن ستاره سینمای آمریکا به همراه مارشال منش، لیندا جویز، هاوارد رسنزتین و دان لیستر به ایفای نقش پرداخته اند.
اکران فیلم سینمایی «ستاره بازی» از چهارشنبه اول شهریور در سینماهای کشور آغاز خواهد شد.
سایر عوامل این فیلم عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: معین مطللبی، طراح صحنه و لباس: مجید میر فخرایی، طراح گریم: رکسانا رضوی، صدابردار: کامبیز فراهانی، صداگذار: امیر حسین قاسمی، طراح جلوه های ویژه: محمد لطفعلی، تدوین: امیر ادیب پرور، مدیر روابط عمومی: بابک جوادی، مدیر تدارکات: حسین آذربرا، مدیرتولید: حسن صنعتی، مجری طرح: رضا شکوری، تهیه کننده: علی سرتیپی، پخش از فیلمیران
برگزاری نشست خبری چهلمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، آغاز اکران فیلمی با بازی فرهاد اصلانی و شبنم مقدمی، میزبانی جشنواره اسلامی کازان از فیلمهای ایرانی، اطلاعیه صداوسیما درباره تبلیغ «دیجی کالا» و «ازکی»، نقاشیهای ایرج طهماسب روی دیوارهای یک نمایشگاه، گزارش معاونت میراث فرهنگی از اقدامات دوسالهاش، اعلام پرترافیکترین مرز اربعین و کشف جدید درباره بردهها و اسکلت یک انسان با انگشتری از یشم، گزیدهای از اخبار فرهنگی ـ هنری ۳۰ مرداد بود.
سینماپرس: رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: همانطور که تکتک افراد با شخصیت خودشان شناخته میشوند، ملتها هم با فرهنگ خود شناخته میشوند. میتوانیم بگویم که فرهنگ برای ملتها به منزلۀ شخصیت برای افراد است. فرهنگ شخصیت جمعی است و ادبیات آیینهای است که در آن میتوان فرهنگ هر کشور را دید.
به گزارش سینماپرس، غلامعلی حدادعادل در ادامه برنامههای بزرگداشت صد و بیست سالگی روابط دوجانبۀ ایران و برزیل، در پیامی ویدئویی به نشست معرفی ادبیات کلاسیک ایران در پرتو شعر و نثر که با حضور حسین قریبی سفیر کشورمان، معاون وزیر خارجۀ برزیل، معاون و سایر مسوولان دانشگاه سانپائولو عالیترین دانشگاه برزیل و آمریکای لاتین برگزار شد، اظهار داشت: خوشبختم که میتوانم از راه دور و از جمهوری اسلامی ایران در این مراسم حضور داشته باشم و به استادان و علاقهمندان به ادبیات شرق و ادبیات فارسی در برزیل سلام بگویم و از خدمات آنها برای زبان و ادبیات فارسی قدردانی کنم. برگزاری این رویداد برای آشنایی با بزرگان و ادبیات سایر کشورها اقدام شایستهای است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: با خواندن ادبیات ما با جهانبینی ملتها و ارزشها، ظرافتهای روحی و عالم درونی ملتها آشنا میشویم. این عالم درون ملتها چیزی نیست که با ظاهر جغرافیا و ساختمانها شناخته شود. این عالم درون را باید از طریق فکر و ادراک عاطفه و ذوق، شعر، هنر و ادبیات شناخت.
وی افزود: ایران کشوری است که تمدنی با استمرار چند هزار ساله دارد. شاید در دنیای امروز فقط چند کشور باشند که هویّت واحد خود را در طول چند هزار سال حفظ کردهاند و هنوز هم زنده و بالنده هستند و به پیش میروند. بسیاری از تمدنها بودهاند که امروز دیگر نام و نشانی از آنها نیست و فقط باید آنها را در تاریخ جستوجو کرد. اما تمدن ایران کهن همچنان فعال و سرزنده است.
حداد عادل ادامه داد: یکی از مشخّصات این تمدن، زبان و ادبیات آن است. ایران در جهان با ادبیات خود شناخته شده است. با ادبیات، ایران توانسته در جاهای دور و نزدیک جهان حضور و نفوذ پیدا کند. زبان فارسی نزدیک به هشتصد سال زبان رسمی مردم شبهقّارۀ هند بوده است هندی که شامل هندوستان، پاکستان و بنگلادش نیز میشده است.
به گفتۀ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در کشورهای اروپایی از حدود پانصد سال پیش، آثار شاعران درجۀ اول فارسی، مانند سعدی، حافظ و فردوسی به زبانهای آلمانی، انگلیسی، فرانسه، روسی، اسپانیایی و… ترجمه شده است. مجموعۀ ادبیات فارسی گنجینهای غنی است که نهتنها به ملت ایران بلکه به کل جهان اختصاص دارد. بهتازگی نیز، یونسکو آثار مولانا، شاعر عرفانی فارسیزبان را بهعنوان بخشی از گنجینۀ ارزشمند جهانی به ثبت رسانده است.
وی افزود: ما از برگزاری همایشی در برزیل برای آشنایی با زبان فارسی استقبال میکنیم. آشنایی مردم برزیل با ادبیات فارسی با نویسندگان بزرگ با شاعران قدیم ایران سبب میشود که مردم برزیل مردم ایران را بهتر بشناسند. هر چه شناخت ملتها از یکدیگر بیشتر باشد صلح در جهان بیشتر خواهد شد. دشمنیها تا حدودی نتیجۀ نشناختن است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: ما هم در ایران مایل هستیم تا با ادبیات برزیل آشنا شویم. شاعران و نویسندگان برزیلی که با زبان پرتغالی شعر و داستان مینویسند، حتماً میتوانند روحیّات و خلقّیات مردم برزیل را به مردم ایران معرفی کنند. خوشبختانه روابط دو کشور ایران و برزیل از هر زمان دیگر بهتر است و با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در برزیل ما به آیندۀ روابط دو کشور امیدوارتر هستیم. امیدواریم در کنار توسعۀ روابط سیاسی اقتصادی دو کشور روابط فرهنگی هم با تلاش مسئولان دو کشور گسترش بیشتری یابد.
درآیین گشایش این برنامه، سخنرانان هر یک به جنبههای مختلف ادبیات فارسی و ویژگیهای خاص آن پرداختند و آن را عامل پیوند مردم ایران با سایر ملل و عامل غنای فرهنگی و ادبی جهان دانستند.
در این رویداد فرهنگی کمسابقه در کشور برزیل، استادان زبان و ادبیات فارسی دربارۀ جلوههایی از ادبیات گذشتۀ ایران و آثار و احوال بزرگانی همچون فردوسی، حافظ، مولانا، عطار و نظامالملک سخن گفتند.
چهارمین نشست تخصصی با عنوان جایگاه خیال و اسطوره در شمایل نگاری نقاشی ایران از سلسله نشستهای تخصصی نمایشگاه «همچنان جاری»، چهارشنبه اول شهریور ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار میشود.
سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی بعد از ظهر یکشنبه ۲۹ مرداد با حضور در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و اطلاع از روند فعالیتها در این مرکز تایید کرد: استانهای ایران مملو از استعداد درخشان در زمینه مستند و انیمیشن است، باید این ظرفیتها را کشف کرد.
به گزارش سینماپرس، یکشنبه ۲۹ مردادماه محمد خزاعی همراه با یزدان عشیری مدیر کل اداره روابط عمومی و غلامرضا نجاتی مدیر کل حراست سازمان با حضور در مرکز گسترش و اطلاع از روند فعالیتهای هر بخش، درباره اهمیت تولید و نمایش آثار مستند صحبت کرد.
محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز در آغاز جلسه رئیس سازمان سینمایی با مدیران مرکز، گفت: خوشحالم که امروز میزبان شما هستیم، از همکارانم خواستم پیرو این حضور و با توجه به علاقهمندی و پیگیری شما در بحث تولید و نمایش آثار مستند و وضعیت گروه سینمایی «هنر و تجربه» گزارشهایی را ارائه بدهند که به طور شفاف در جریان امور قرار بگیرید. مدتهاست برنامهریزی برای برگزاری هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» را آغاز کردهایم که در این جلسه شما هم از روند کارها در این زمینه مطلع خواهید شد. همواره توجه و حمایت شما نسبت به مرکز گسترش وجود داشته و این باعث شده، ما فارغ از دغدغه مسائل مالی به ایدههای بلند پروازانه و راههای تازه بیاندیشیم.
محمد خزاعی پس از گزارش عبدالحسین بدرلو معاون مستند مرکز گسترش، گفت: دو سال از عمر فعالیت سازمان سینمایی در دولت سیزدهم گذشت و زمان آن فرا رسیده که با نگاه به چشماندازها و افقهایی که روز نخست، برای هر زیر مجموعه سازمان تعیین کردهایم، روند دستیابی به این برنامهریزی را بررسی کنیم. یک سری فعالیتها همیشگی است و در همه دورهها هم بوده، در این دوره با نگاه و دیدگاهی دیگر پیگیری شده است، بعضی فعالیتها و برنامهها، ایده و درخواست و برنامهریزی ما و مدیران موسسات است که بخشی از آن محقق شده و بخشی هنوز به شکل کامل محقق نشده است.
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: بخشی از مسائلی که ممکن است در زمینه تولید وجود داشته باشد، ماجرای مباحث مالی و کمبود بودجه است، این را نمیشود نادیده گرفت، اما کمبود بودجه در هیچ بخشی از سازمان سینمایی نباید مانع پیشبرد کارها شود. باید روشهایی را پیش بینی و تعیین کنیم تا تولید و عرضه فیلم مستند را رونق بدهیم، تماشاگر در این حوزه را افزایش بدهیم. راهها و مسیرهای تجربه شده فراوان است، راههای نرفته هم بسیار است، باید انرژی و تفکرمان را برای تحقق آن چشماندازها متمرکز کنیم.
محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در تولید مستند فقط به دنبال موضوعات سیاسی یا مطالبه گری نیستیم، مستندهایی تولید کنیم که مسئله مردم در آن وجود داشته باشد. در این سالها مستندهای قابل توجهی در زمینه محیط زیست، آثار مربوط به قوم نگاری یا مسائل اجتماعی در مرکز ساخته شده، حتما موضوعهای دیگری هم هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. در بخش ملی و بین الملل مشارکت با تلویزیونها، نهادها و ارگانها میتواند به تولید آثاری بیانجامد و این فضایی تازه در بخش مستند به وجود میآورد.
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: خوشبختانه آقای حمیدی مقدم و همکارانشان در مرکز گسترش، طوری رفتار و عمل کردهاند، چتر حمایتیشان برای فعالان حوزه مستند و انیمیشن گسترده بوده و تعامل با سینماگران وجود داشته است. مرکز گسترش پایگاه خوبی برای مستندسازان بوده، از این ظرفیت و اعتماد استفاده کنید. آقای حمیدی مقدم توجهی ویژه به استانها داشته و در این دوره، شاهد رونق فعالیت مستندسازان در استانها هستیم.
خزاعی در ادامه گفت: دو سال پیش روست و زمان داریم تا نقاط ضعف و قوت در هر بخش را بررسی کرده و به نتیجه برسیم. تولید مستند، محصول زمان کوتاه نیست، میشود در بعضی پروژهها، چشماندازها را تعیین و کار را شروع کنیم. حتی اگر این آثار در این دو سال به ثمر نرسند، اما زمینه ساخت آنها فراهم شده است. در همه چیز نمیشود به برنامه و تولید در زمان کوتاه فکر کرد.
وی در بخش دیگری از این جلسه گفت: مدیران را با کارنامه و عملکرد و تولیدشان قضاوت میکنند. کمیت و تعداد مهم است، اما کیفیت و نگاه هم تعیین کننده است. در دو سالی که پیش روست در همه بخشها چشم اندازها را دوباره بررسی کنیم و به طراحی نقشه راه تازه برسیم. همگرایی و همراهی با نهادها و ارگانها، تلویزیون، حوزه هنری و … را جدی بگیریم. در منطقه و کشورهای همسو هم میتوانیم فعالیتهای مشترک در زمینه تولید و نمایش حتی برگزاری کارگاه، جشنواره و هفته فیلم داشته باشیم.
محمد حمیدی مقدم در این بخش با اشاره به توجه سازمانها به مرکز گسترش گفت: خوشبختانه در ماههای اخیر توجه سازمانها و نهادها به مرکز برای تولید مستند بیشتر شده است، ما به دنبال ساخت آثار صرفا سفارشی نیستیم. اگرچه بخشی از سینمای مستند میتواند به این موضوع اختصاص داشته باشد، اما بیشتر به دنبال این هستیم که از طریق همکاری با نهادها در بخش درآمد زایی و تامین فضای اشتغال برای جامعه مستندسازان وارد فضاهای تازه و امن شویم.
رئیس سازمان سینمایی پس از ارائه گزارش گروه سینمایی «هنر و تجربه» توسط محمد طیب مدیر این گروه گفت: وضعیت گروه سینمایی «هنر و تجربه» در دوره تازه برای ما بسیار مهم است، تصمیمی که گرفته شد تا این گروه زیر نظر سازمان باشد، چالش برانگیز بود و عدهای گمان داشتند «هنر و تجربه» تعطیل شده و دیگر آثار متفاوت سینمای ایران فضا و امکانی برای دیده شدن ندارند. متوجه هستم که روند اکران فیلمها و حضور فیلمسازان در این بخش رونق گرفته است.
محمد خزاعی ادامه داد: تعداد سالنهای «هنر و تجربه» باید در تمام مراکز استانها افزایش یابد، حتی باید در این زمینه به رونق تولید هم فکر کنیم، یعنی آثاری برای عرضه در «هنر و تجربه» ساخته شوند، تمرکز در این مدت بیشتر روی نمایش آثاری بوده که قبلا ساخته شده و فضایی برای دیده شدن نداشتهاند. استانها ظرفیت فراوانی از فیلمسازان را دارند که میتوانند با هزینههایی اندکتر از تولیدات جریان اصلی فیلم بسازند و آثارشان نه فقط در سینماهای تهران که در استانها و با مشارکت نهادهای آن استان روی پرده برود. «هنر و تجربه» باید از این ظرفیتها استفاده کند. همچنین اکران فیلمهای کوتاه و مستند هم باید در «هنر و تجربه» دنبال شود.
رئیس سازمان سینمایی پس از شنیدن گزارش بخش پژوهش و استانی توسط سیدمجید رحیمی مدیر پژوهش مرکز گفت: استانها ظرفیتهای بسیاری دارند و ما باید در همه بخشها زمینه فعالیت فیلمسازان استانی و دیده شدن آثارشان را تقویت کنیم. در گذشته هنرمندانی، به طور شخصی تلاش کرده و وارد سینمای حرفهای میشدند، اما الان در مرکز و در سایر بخشها، با رصد جدی و برنامه ریزیهای آموزشی و حمایتی از فیلمسازان و هنرمندان مواجه هستیم. جوانی که دور از پایتخت زندگی میکند هم باید فرصت کند، فیلم بسازد و بیاموزد. حمایت از آنها، یکی از اولویتهای ماست. مرکز گسترش باید کشف کننده این استعدادها باشد.
محمد خزاعی ادامه داد: مناطق محروم مملو از استعدادهای درخشان است، نمیتوانیم به دلایل مختلف در همه جای ایران دفتر و نمایندگی داشته باشیم، اما میتوانیم از طریق آموزش آنلاین، به علاقهمندان حوزه مستند که در استانها فعال هستند، کمک کنیم. برگزاری کارگاه و ورک شاپ، انتشار مجلات تخصصی و پژوهشی، کارهایی است که باید در بخش پژوهش مرکز با جدیت دنبال شود.
رئیس سازمان سینمایی پس از شنیدن گزارش شهنام صفاجو درباره تولید انیمیشن و آثار مستند در حال ساخت در مرکز گفت: هم در زمینه تولید مستند و انیمشن در استانها و مراکزی غیر از تهران، استعدادهای شناسایی نشده فراوانی وجود دارد. به نظرم یکی از وظایف مرکز این است که این استعدادها را به ویژه در بخش انیمیشن کشف و معرفی کند. ورود به دنیای انیمیشنهای بلند، توجه به ساخت فیلم در این حوزه و بستر برای رسیدن به آثاری که فروش بالا و مخاطب دارند، مهم است.
در این جلسه عبدالحسین بدرلو معاون مستند، عباس اسدالهی معاون مالی و حقوقی، محمد طیب مدیر بازرگانی و مدیر «هنر و تجربه»، سیدمجید رحیمی مدیر پژوهش و امور استانها، هومن مرادی کرمانی مدیر مستند، شهنام صفاجو مدیر تولید، شیرین نادری مدیر بین الملل، محمدرضا بهشتی مدیر امور جشنوارهها، علی قلی زاده مدیر اداری، ناصر محسنی مدیر مالی و محدثه واعظی پور مدیر روابط عمومی مرکز گسترش حضور داشتند.
در طول تاریخ هنر، خودنگارگری همواره یکی از موضوعات محبوب هنرمندان بوده است. در برخی از موارد، خودنگارهها تنها تصاویر به جای مانده از چیرهدستترین نقاشان جهان است.