X

بایگانی شهریور 9, 1402

دفتر سینمایی

ویژه‌برنامه‌های شبکه پنج سیما در اربعین حسینی (ع)

گروه معارف این شبکه با ۴ ویژه برنامه سدره، همسفر من، سفرنامه تانیایش و دلدادگان اربعین حسینی با مخاطبان همراه می‌شود.

برنامه شبانگاهی «سدره» ویژه اربعین حسینی تا پایان ماه صفر به صورت زنده از کربلای معلی هر شب حوالی ساعت ۲۴ روانه آنتن می‌شود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۲:۱۵ دقیقه خواهد بود.

این برنامه با اجرا و تهیه‌کنندگی مهیار عبداللهی در دهه منتهی به اربعین حسینی (ع) (۱۰ تا ۲۰ صفر) میزبان حاج ابوالقاسم دولابی است و در خصوص حال و هوای زیارت اربعین صحبت خواهد شد. «سدره» در این ایام با چهره‌های شاخص کشور عراق و مرتبط با پیاده‌روی اربعین نیز به گپ و گفت می‌نشیند.

سفرنامه «همسفر من» به همراه برپایی پویشی به همین نام، یکی از دیگر برنامه این گروه است که به مناسبت نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی (ع) از چهارشنبه ۸ شهریور ماه روانه آنتن می‌شود. مجموعه مستند «همسفر من» با شعار زیارت اربعین به نیابت از شهدا، گزارشی از سفر کاروان دختران نوجوان و جوان فعال در فضای مجازی را با روایت گری حجت‌الاسلام و المسلمین مسلم داوودی نژاد در ۱۰ قسمت تقدیم نگاه مخاطبان می‌کند.

این ویژه برنامه به تهیه‌کنندگی سیدابوالفضل موسوی نظر از ۸ تا ۱۷ شهریور حوالی ساعت ۲۲:۴۰ پخش و تکرار آن روز بعد حوالی ساعت ۱۵:۴۵ خواهد بود.

همچنین ویژه برنامه «سفرنامه تا نیایش» از ۸ تا ۱۴ شهریور مصادف با اربعین اباعبدالله الحسین (ع) به مدت ۷ شب از عمود ۹۸۰ به عنوان موکب رسانه‌ای شبکه پنج روانه آنتن می‌شود. این برنامه با حضور حجت‌الاسلام داوودی نژاد هرشب به روایت داستانی از مهمانان این برنامه می‌پردازد. گزارش‌هایی از اماکن مذهبی، بخش‌هایی از پیاده‌روی اربعین سال گذشته دکتر داودنژاد به همراه خانواده، آیتم‌هایی از برنامه «همسفر من» در کنار قصه‌هایی از سوژه‌های ویژه از دیگر بخش‌های این برنامه است. «سفرنامه تا نیایش» هر شب ساعت ۲۱ به صورت زنده پخش می‌شود و بازپخش آن ساعت ۱۴ خواهد بود.

گروه معارف شبکه پنج سیما، در روز اربعین حسینی ویژه برنامه‌ای با عنوان دلدادگان اربعین حسینی را تدارک دیده است. این ویژه برنامه به پوشش تصویری مراسم پیاده روی اربعین حسینی در شهر تهران می‌پردازد.

اما برنامه «باب‌القبله» به تهیه‌کنندگی حسین فرزندی عنوان دیگر تدارک گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که به مناسبت اربعین حسینی (ع) در ۸ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود. این برنامه با روایت گری علی مسعودی (مشهدی) و محمد فصولی (مداح) از قاب این شبکه تماشایی می‌شود. این ویژه برنامه به صورت زنده هر شب حوالی ساعت ۲۲ روانه آنتن می‌شود.

گزارشی از پیاده‌روی بزرگ اربعین، ارتباط تصویری با هیات‌های مذهبی مختلف و… از دیگر بخش‌های این برنامه است.

همچنین مستند‌های ویژه، فیلم‌های سینمایی، گفتگو‌های مرتبط در برنامه‌های مختلف شبکه پنج از جمله «سلام تهران، به خانه برمی‌گردیم، تهران ۲۰ و پخش گزارش‌هایی از برنامه‌های در شهر و در استان، مداحی، موسیقی تصویر محرمی و…» نیز برای این ایام پیش‌بینی شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سریال «حادثه» روی آنتن شبکه سلامت می‌رود

قسمت اول و دوم از فصل ۲۶ ام سریال «حادثه» که محصول سال ۲۰۱۵ کشور بریتانیاست و با همت امور دوبلاژ سیما ترجمه و دوبله شده و در تامین برنامه شبکه سلامت آماده سازی گردیده است از ۹ شهریور ماه از این شبکه پخش می‌شود.

داستان سریال در ادامه فصل‌های قبلی آن در بیمارستانی در لندن می‌گذرد و در کنار خط اصلی داستان که به حوادث و اتفاقات در بخش اورژانس می‌پردازد، خرده داستان‌هایی دارد که به زندگی شخصی و مشکلات کادر درمان پرداخته و بیننده را با خود همراه می‌کند.

سریال «حادثه» که از قدیمی‌ترین سریال‌های ساخته شده با موضوع کادر درمان است سال‌های گذشته از شبکه چهار و پس از آن از شبکه سلامت پخش شده و طرفداران پیگیر و مخاطبان فعال دارد.

نکته قابل تأمل در این سریال اصطلاحات پزشکی رایج در بخش اورژانس است که می‌تواند در ارتقا سواد پزشکی افراد غیر مرتبط با کادر درمان نقش پررنگی داشته و در درک بسیاری از اتفاقات از طرف بیمار و همراه وی کمک کننده باشد.

سریال «حادثه» در ۴۴ قسمت روز‌های پنج شنبه و جمعه ساعت ۱۷ روی آنتن شبکه سلامت می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محمد فیلی» با «سواد یاران» به تلویزیون بازمی‌گردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه تلویزیونی «سواد یاران» با طراحی، تهیه کنندگی و کارگردانی عبدالرضا فیروزان و با هدف پرداختن به ابعاد مهم ریشه کنی بی‌سوادی، بزودی روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

به گزارش سینماپرس، «سواد یاران» در ۳۰ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای در گروه آموزش‌های رسمی شبکه آموزش با مشارکت سازمان نهضت سوادآموزی تولید شده است. در هر قسمت این مجموعه به یکی از معضلات و تبعات بی‌سوادی در جامعه پرداخته می‌شود و در ادامه از همه اقشار جامعه دعوت می‌شود تا برای آموزش و تشویق افراد بی‌سواد، به سهم خود همیاری کنند.

محمد فیلی که اخیراً درگیر بیماری بود، با بهبود حالش در این مجموعه بازی کرده است، این مجموعه قرار است از مهر ماه امسال به پخش برسد.

دیگر بازیگران اصلی آن عبارتند از: سعیده عرب، آتش تقی‌پور، فرحناز منافی ظاهر، بهزاد رحیم خانی، حشمت آرمیده، فریده دریا مج، فرج الله گل سفیدی، ساقی زینتی، غلامرضا اصانلو، فریبا ترکاشوند، سیما مطلبی، مجید علم بیگی، زهرا اویسی، فاطمه مرتضایی، علی حسن ناصری، نجات علیمرادی، حسین واحدی، حسن حسینیان، محمدرضا اکبری، رحمت الله شکرخنده، صالح سلامت، حمیدرضا عرب سرخی، کبری گودرزی، مریم عسگری، فرانک فروزانفر، نعیم بختیاری، فاطمه حاجوی، ایمان میثمی، میلاد باطبی، محسن سلیمانی، مجتبی کریمی، هنگامه قدری، علی نوروزی، مهسا نوعی، مهسا موسوی، مهدی مستبصری، مصطفی اعتدادی، رویا کریمی، ندا شیرازی، فاطیما فاتحی، مهرداد پورجوانی، هادی عصمتی، رها پدمه، امیرمهدی پدمه، مرجان حیدرزاده، لیلا دبیب، الناز حیدرنژاد، لیلا حسینی، مجید رامه، زهرا رستمی پور، زهرا راد، الهه موسویان، فاطمه خادم، نیوشا رحمانی، رها آرشید، سجاد قلی‌زاده، راحله حیدری، لیلا مقصودی، فائزه سادات قاسمی، رضا ایمان زاده، ماریا شفاهیان، محمد جواهری احمدپور، عرفان تاجیک، غزل میرانیان، علیرضا میرچی، شیدا اکبریان، مریم افشار، علی زاهدی، پرستو جلیلی، واحدی، محمدرضا عباس‌زاده، جانان خسروی، امیر سلم الله وردی‌زاده، پرهام محمدی‌نیا، پرهام رحمانی، میثم افتاده، آریا حمزه و (بازیگران کودک) مانی فیروزان، شایا روان آذر، باربد شریفیان، کارن جعفری، دانیال وحدت، نازگل منافی، آرتین حیدری، پوریا قلی پور، محمد طاها بابا خانلو، امیر مهدی خاکبیز و…

عوامل اصلی مجموعه «سواد یاران» از این قرارند: طراح، تهیه کننده و کارگردان: عبدالرضا فیروزان، نویسنده: مرضیه شهلایی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: مریم پدمه، دستیار دوم کارگردان: محمد حیدریان، منشی صحنه: مائده رفیعی، مدیر تصویربرداری: علی رنجبر، دستیاران تصویر: عباس عطایی، زهرا اسکافی، جواد رنجبر، مدیر صدابرداری: فرشید کیوانمهر، دستیار صدا: حسین عیوضیان، طراح چهره‌پرداز: شبنم منصوری، مجریان گریم: آریا سرهنگی، فاطمه سعیدی، طراح صحنه: عبدالرضا فیروزان، مدیر صحنه: پوریا قربانی، طراح لباس: مرجان حیدرزاده، عکاس: لیلا دبیب، مدیر تدارکات: روح الله غفار زاده، دستیار تدارکات: مسعود یکتا، همیار تدارکات: پارسا مرادی، یوسف راکی، حمل و نقل: حسن عبدالهی، حسین خدیری، میلاد ظاهری عبدوند، میرزا حسن پیری، مهدی بیات، قهرمان مختاری و…

یادآور می‌شود فیروزان تاکنون نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی مجموعه هایی، چون «تقدیر»، «ماجراهای خانواده آقای فرهمند» و «زندگی شگفت انگیز است»، «دو قدم تا بهشت»، «روی خط زندگی»، «چتر خوشبختی»، «قلم و بیان»، «فرصتی برای همه»، «مدرسه ای برای همه»، «زندگی بهتر» و فیلم‌های داستانی «رقص دنیا»، «گل محمدی» و … را به عهده داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«انجمن موسیقی ایران» با «انجمن اهدای عضو ایرانیان» تفاهم نامه امضا کرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و مدیریت انجمن اهدای عضو ایرانیان در قالب موضوعات مختلف حوزه موسیقی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش سینماپرس، در پی دیدار و مذاکرات امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران با کتایون نجفی‌زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان و امید قبادی نایب رییس این انجمن موارد مختلف نحوه همکاری فی‌مابین ۲ انجمن بررسی و تفاهم‌نامه‌ای در این چارچوب منعقد شد.

لزوم معرفی و برگزاری جلسات متعدد با فعالان حوزه موسیقی در راستای ارتقای فرهنگ اهدای عضو و پیوند اعضا و کمک به نجات جان بیماران نیازمند به اعضای پیوندی، استفاده از ظرفیت اجراهای صحنه‌ای برای حضور خانواده‌های محترم اهداکننده و بیماران لیست انتظار، کمک و حمایت از برگزاری جشنواره‌های موسیقی و سرود با موضوع اهدای عضو، درج محتواهای فرهنگی در فضاهای تبلیغی تحت پوشش انجمن موسیقی ایران و استفاده از ظرفیت‌های شعب استانی انجمن موسیقی ایران برخی از موارد این تفاهم‌نامه است.

در یادداشت تفاهم‌نامه مشترک انجمن موسیقی ایران و سازمان مردم نهاد انجمن اهدای عضو ایرانیان بر ضرورت تعامل و همکاری طرفین در راستای مشارکت در فعالیت‌های مربوط به فرهنگ‌سازی اهدای عضو و پیوند اعضا در کشور، تاکید شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سایه» اطلاعاتی کم نظیر از قشر فرهیخته هنرمند را جمع آوری کرد/این اطلاعات مبنای تصمیم گیری برای تخصیص عادلانه منابع قرار گیرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر فناوری اطلاعات صندوق اعتباری هنر از ثبت ۱۸ هزار ورود به سامانه اعضای این مجموعه از طریق پنچره ملی خدمات دولت هوشمند در ماه‌های گذشته خبر دارد.

به گزارش سینماپرس، مدیر فناوری اطلاعات صندوق اعتباری هنر ایجاد دسترسی آسان، سریع و با کیفیت در بهره‌مندی اعضا از خدمات و تسهیلات را از دغدغه‌های مهم صندوق اعتباری هنر عنوان کرد و گفت: در این راستا، می‌توان توسعه خدمات‌رسانی به هنرمندان، دریافت بیش از چهار هزار معرفی‌نامه برخط از اصحاب رسانه، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای سرعت بخشی به فرایند ثبت‌نام، تمدید عضویت، ارائه انواع تسهیلات و خدمات صندوق هنر همراه با راه‌اندازی پیام‌رسان اختصاصی این مجموعه با بیش از ۳۲ هزار عضو را از جمله اقدامات در دولت مردمی عنوان کرد.

امیر رسولی به جزئیات نحوه آماده‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم از لحاظ فناوری اطلاعات برای بهینه‌سازی ارائه خدمات، تسهیلات و بهره‌مندی از دیگر امکانات و ظرفیت‌های موجود صندوق هنر در دولت مردمی اشاره کرد و افزود: یکی از دغدغه‌های ما در مدیریت فناوری اطلاعات صندوق اعتباری هنر در واقع ایجاد دسترسی آسان، سریع و با کیفیت در بهره‌مندی اعضای محترم از خدمات ارائه شده است.

مدیر فناوری اطلاعات صندوق اعتباری هنر در ادامه با اشاره به توسعه سامانه اطلاعات یکپارچه هنرمندان (سایه)، هدف از این مهم را شفاف سازی اطلاعات و تسریع فرایند خدمات رسانی به جامعه فرهنگی و هنری کشور عنوان کرد و گفت: این سامانه با ایجاد پایگاه جامع، اطلاعاتی کم نظیر از قشر فرهیخته هنرمند را جمع آوری کرد تا مبنای تصمیم گیری برای تخصیص عادلانه منابع قرار گیرد. همچنین با تحلیل اطلاعات، روند توسعه خدمات صندوق اعتباری هنر در سال های پیش رو قابل ترسیم خواهد بود.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر «اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند»، گفت: صندوق اعتباری هنر با پیگیری های انجام شده جزء پیشگامان اتصال به این درگاه به شمار می رود. این در حالی است که از آبان ماه ۱۴۰۱ بیش از ۱۸ هزار ورود از این طریق به پروفایل عضویت صندوق اعتباری هنر ثبت شده است.

مدیر فناوری اطلاعات صندوق اعتباری هنر با اشاره به مزایای ورود از طریق پنجره ملی دولت هوشمند برای اعضا، اظهار کرد: با توجه به اینکه اطلاعات افرادی که از این درگاه وارد فرایند عضویت صندوق می‌شوند، به صورت برخط برای صندوق ارسال می‌شود، دیگر نیازی به احراز هویت آنها توسط صندوق نیست. بنابراین ضمن تسهیل و افزایش دقت، فرایند ثبت‌نام نیز برای این دسته از افراد تسریع می‌شود.

رسولی در بخش دیگری از سخنان خود از راه‌اندازی «پیام‌رسان اختصاصی صندوق هنر» به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم در توسعه خدمات‌رسانی به اعضا بر بستر فناوری اطلاعات یاد کرد و افزود: به منظور ارتباط مستقیم با اعضا در راستای دسترسی آسان و بی‌واسطه به اخبار و اطلاعات و همچنین امکان بهره‌مندی از خدمات صندوق، این پیام رسان راه‌اندازی شده است. در حال حاضر این پیام رسان بیش از ۳۲ هزار عضو دارد که هر روز به تعداد اعضای آن افزوده می‌شود.

وی در ادامه یکی دیگر از اقدامات مهم صورت گرفته در حوزه فناوری اطلاعات صندوق اعتباری هنر در دولت مردمی را، برقراری ارتباط با سامانه‌های معاونت مطبوعاتی و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ایجاد امکان دریافت معرفی‌نامه برخط عنوان کرد و گفت: با اتصال به این سامانه‌ها معرفی‌نامه‌های صادر شده از معاونت‌ها، به صورت برخط به صندوق اعتباری هنر منتقل شده و نیاز به مراجعه حضوری افراد و یا بارگذاری معرفی‌نامه نیست. این اقدام در سرعت بخشی به فرایند ثبت‌نام و یا تمدید عضویت اعضا نقش چشمگیری داشته به‌ طوری که از زمان راه‌اندازی این سرویس تاکنون، بیش از چهار هزار معرفی‌نامه از این طریق برای سامانه عضویت صندوق اعتباری هنر ارسال شده است.

مدیر فناوری اطلاعات صندوق اعتباری هنر با اشاره به تلاش، فعالیت‌ها و اقدامات بی وقفه انجام گرفته همکاران صندوق اعتباری هنر، ابراز امیدواری کرد: با ایجاد زیرساخت‌های لازم، ضمن استمرار فعالیت‌ها و غنیمت شمردن فرصت خدمتگزاری، بتوانیم بیش از پیش رضایتمندی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت سراسر کشور را فراهم کرده و مجموعه‌ای پیشرو در ارائه خدمات و تسهیلات به قشر فرهیخته فرهنگ و هنر در کشور را رقم بزنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

به محض اتمام ارزیابی متن پیش‌نویس «سند موسیقی» در «شورای هنر» این متن برای تصویب نهایی به صحن «شورای عالی انقلاب فرهنگی» ارسال خواهد شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بررسی نهایی متن پیش‌نویس سند موسیقی توسط شورای هنر خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سند موسیقی و چرایی طولانی شدن تصویب این سند توضیح داد: مصوبه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور در سال ۱۳۹۹ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را موظف به تدوین سند ملی موسیقی کرد و دبیرخانه موقت تدوین سند در معاونت امور هنری با پیگیری‌های مستمر و جدی دفتر امور موسیقی در همان سال ایجاد شد.

وی ادامه داد: تیم تحقیق پس از بررسی اسناد بالادستی، گزارش‌های وضع‌شناسانه و پژوهش‌های موجود را در دستور کار خود قرار داد و با انجام پژوهش‌ها و مصاحبه‌های علمی مورد نیاز، پیش‌نویس سند را تهیه کرد. پس از آن پیش‌نویس سند طی جلساتی توسط کمیته تخصصی بررسی شد و نهایتا در بهمن ۱۴۰۰ به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد.

مدیرکل دفتر موسیقی درباره روند پیشرفت سند موسیقی نیز گفت: متن پیش‌نویس طی جلسات متعدد بررسی شده و در حال حاضر در دستور کار شورای هنر قرار دارد. با اهتمام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سند در حال ارزیابی دقیق است و به محض اتمام ارزیابی آن در این شورا برای تصویب نهایی به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میراث «باب راس» به چه کسی رسید؟


«باب راس» نقاش معروف برنامه «لذت نقاشی» پس از رسیدن به شهرت تنها حدود یک دهه زندگی کرد؛ اما پس از مرگ، دعواهای حقوقی فراوانی بر سر دارایی‌های میلیون دلاری‌اش شکل گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مشروعیت یافتن «دروغ» در قالب موجهی به نام «پروپاگاندا» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: خلق «رویای آمریکایی» به خوبی توانست بحران «بی‌هویتی» را در «ایالات متحده آمریکا» مهار سازد و موجودیتی به نام «انسان آمریکایی» را پدید آورد.

محمدرضا مهدوی‌پور/ پُرواضح است که «سونامی ایسم‌ها» در مقطع زمانی دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ میلادی، بیش از هر چیز محصول حالات روحی و روانی حاکم بر جوامع مختلف در مقطع پس از «جنگ جهانی اول» و تحمل فشارهای ناشی از این جنگ بود؛ جنگی که از یک‌سو نقشه جغرافیای جهان را دستخوش تغییرات اساسی ساخت و از سوی دیگر با پایان بخشیدن حضور مذهب در عرصه حکمرانی، سرآغازی برای ظهور و بروز گسترده «ایسم‌ها» و مکاتب دست‌ساز بشری بر مصادر حاکمیت کشورهای مختلف جهان و ایجاد «نظم جهانی جدید» گردید. نظمی که در آن «قدرت» (Power) از اصالت ویژه‌ای برخوردار بود و به تبع آن «رسانه» به عنوان یکی از ابزارهای اصلی «تولید قدرت» و تکوین بخش قدرت‌های نظامی و اقتصادی و سیاسی و … موضوعیت جدی پیدا نمود.


مشروعیت یافتن «دروغ» در قالب موجهی به نام «پروپاگاندا»


«نظم نوین» ایجاد شده در پس «جنگ جهانی اول» اگر چه غیر پایدار می‌نمود؛ اما به خوبی توانست اسباب و زمینه‌های لازم برای ظهور و بروز یک «الیگارشی نوین» و با مدیریت و محوریت ویژه «جحودها» را فراهم سازد و ایشان را از انزوای «انجمن‌های سری» (Secret Societies) و «سازمان‌های ماسونی» (Masonic Organizations) و حکمرانی بر «لُژهای بزرگ» (Grand Lodges) و «انجمن‌های مخفی سلطنتی» و «فراموش‌خانه‌ها» و … خارج ساخته و به چهره‌هایی شاخص و مشهور در عرصه «رسانه» و بالاخص «سینما» مبدل سازد. چهره‌هایی که با فراغت کامل از ملیت و علقه به سرزمینی خاص، به راحتی می‌توانستند به شرق و غرب جهان بروند و به خدمت هر «ایسم» و تفکر تازه به حکومت رسیده‌ای درآمده و در نقش «افسران جنگ نرم» مشغول به خدمت و متمرکز بر «تولید قدرت» گردند.


مشروعیت یافتن «دروغ» در قالب موجهی به نام «پروپاگاندا»


البته با وجود حضور گسترده و چشمگیر «جحودها» و مصادیق مختلف از همراهی کامل ایشان با «ایسم‌ها» و ایفای نقش موثر در «تولید قدرت نرم» برای مکاتب رنگارنگ و به حاکمیت رسیده در نقاط مختلف جهان و …؛ آنچه که بسیار شفاف است، سوگیری اصلی «جامعه یهودیان» می‌باشد. جهت‌گیری ویژه و حمایت قاطعی که بیش از هر چیز معطوف به برجسته‌ نمودن «لیبرالیسم» و طراحی وجاهت لازم برای «ابرقدرت» ساختن «ایالات متحده آمریکا» گردید و این همه در حالی بود که تهیه «قدرت نرم» برای حاکمیت و نظامی همچون «ایالات متحده آمریکا» آن هم با سابقه تمدنی و عمری کمتر از عمر یک «نهنگ‌ قطبی»! از یک طراحی کامل و مهندسی فرهنگی جامع حکایت می‌نماید.


مشروعیت یافتن «دروغ» در قالب موجهی به نام «پروپاگاندا»


قطعا «تولید قدرت نرم» و «ابرقدرت» ساختن حاکمیت نوپا و تازه تاسیسی همچون «ایالات متحده آمریکا» کار ساده‌ای نبود. زیرا فرایند تاسیس موجودیتی به نام «ایالات متحده آمریکا» به هیچ عنوان قابل قیاس با حاکمیت‌های شکل گرفته در دیگر نقاط جهان نمی‌باشد. حاکمیتی که با نادیده گرفتن بومیان و قتل عام گسترده ایشان، مدعی شکل گرفتن در سرزمینی بدون سکنه بود! حاکمیتی که هیچ آمریکایی‌زاده‌ای را حتی در اواخر سده ۱۶۰۰ میلادی به یاد نمی‌آورد و تمام «پدران بنیانگذار» (Founding Fathers) خود را متولیدین سده ۱۷۰۰ میلادی معرفی می‌نمایند. پدرانی «آنگلوساکسون» (Anglo-Saxons) که عموما از والدینی انگلیسی الاصل برخوردار می‌باشند و هر یک در فرایندی به «آمریکا» مهاجرت نموده بودند.


مشروعیت یافتن «دروغ» در قالب موجهی به نام «پروپاگاندا»


مرور زندگی «پدران بنیان‌گذار ایالات متحده آمریکا» (Founding Fathers of the United States) می‌تواند یکی از ملاک‌های قابل دسترس برای شناخت و ارزیابی عمق تمدنی «ایالات متحده آمریکا» قلمداد شود … هفت شخصیتی که شامل «بنجامین فرانکلین» (Benjamin Franklin) (متولد ۱۷ ژانویه ۱۷۰۶ میلادی) و «الکساندر همیلتون» (Alexander Hamilton) (متولد ۱۱ ژانویه ۱۷۵۵ میلادی) و «جان آدامز» (John Adams) (متولد ۳۰ اکتبر ۱۷۳۵ میلادی) و «جان جی» (John Jay) (متولد ۱۲ دسامبر ۱۷۴۵ میلادی) و «توماس جفرسون» (Thomas Jefferson) (متولد ۱۳ آوریل ۱۷۴۳ میلادی) و «جیمز مدیسون» (James Madison) (متولد ۱۶ مارس ۱۷۵۱ میلادی) و «جرج واشینگتن» (George Washington) (متولد ۲۲ فوریه ۱۷۳۲ میلادی) بوده و جالب آن است که هیچ کدام از ایشان به عنوان «تاریخ‌ساز آمریکا» دارای سابقه و حضور نسل مشخصی در این منطقه جغرافیایی نبوده و در این میان حتی «بنجامین فرانکلین» نیز که از او به عنوان «علامه» و «همه‌چیز دادن» (Polymath) یاد می‌شود و با لقب «نخستین آمریکایی» (The First American) در تاریخ آمریکا مورد تعریف قرار می‌گیرد نیز از پدر و مادری انگلیسی‌الاصل و مهاجر به این سرزمین برخوردار می‌باشد.


مشروعیت یافتن «دروغ» در قالب موجهی به نام «پروپاگاندا»



پس اگر حضور قوام‌بخش خانواده‌های مختلف یهودی در حاکمیت نوپا و تازه تاسیس «ایالات متحده آمریکا» و سرمایه‌گذاری ویژه ایشان در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری و رسانه‌ای نبود، قطعا این جامعه بی‌هویت نمی‌توانست در فرایندی بسیار کوتاه‌مدت، به جایگاه «ابرقدرتی» برسد و در دهه پایانی از سده ۱۸۰۰ میلادی به یکی از بازیگران اصلی در عرصه بین‌الملل مبدل شود. کشوری که برای نخستین بار در ۱۱ اکتبر ۱۴۹۲ میلادی، ادعای کشف سرزمینی آن صورت پذیرفت و پس از قریب به سیصدسال توانست در ۴ ژوئیه ۱۷۷۶ میلادی با «صدور اعلامیه استقلال» (United States Declaration of Independence) صاحب یک ملیت مشخص شود و پس از آن به واسطه تنظیم «قانون اساسی» (Constitution of the United States)، به یک حد قابل قبولی از مدنیت رسیده و سعی نماید تا خود را به عنوان یک حاکمیت در عرصه بین‌الملل مطرح و مورد شناسایی قرار دهد و به آنچنان مدنیتی برسد که بخواهد «نخستین انتخابات ریاست جمهوری» (United States presidential election) خود را در طی فرایندی از ۱۵ دسامبر ۱۷۸۸ تا ۱۰ ژانویه ۱۷۸۹ میلادی برگزار کند.


مشروعیت یافتن «دروغ» در قالب موجهی به نام «پروپاگاندا»


«ایالات متحده آمریکا» به نوعی همان «آرمان‌شهر» و «اوتوپیا» (Utopia) یهودیان بود؛ «سرزمینی بدون ملت» و با وسعت جغرافیایی قابل قبول که همه در آنجا «مهاجر» بودند! سرزمینی که تاریخ و تمدن آن محو شده بود و به عنوان سرزمینی بدون تاریخ و گذشته تمدنی، به خوبی می‌توانست «امپراتوری جحودها» را محقق سازد و ایشان را از پراکندگی و سکونت در سرزمین‌های مختلف و در نقاط مختلف جهان رهایی بخشد و به یک حس ثبات و تملک سرزمینی برساند. حسی که به دلیل روحیه متمایزبینی و سوداگری نهادینه در پیکره وجود خود، نتوانسته بودند آن را در هیچ جغرافیای دیگری تجربه نمایند.


مشروعیت یافتن «دروغ» در قالب موجهی به نام «پروپاگاندا»


اینگونه بود که «جحودها» به عنوان اقلیتی پراکنده در تمام نقاط جهان توانستند در شراکتی استراتژیک با «مسیحیان اصلاح‌طلب» یا همان «کالونیسم» (Calvinism) و ظهور در کالبد «پاک دینی» و با عنوان «پیوریتنیسم» (Puritans) به طرح‌ریزی جامعه‌ای نوین مبادرت ورزند. جامعه‌ای که همه چیز خود را از دیگران به عاریت گرفته بود و از این جهت به خوبی توانست از تمام دست‌آوردهای بشر و داشته‌های آزمون پس داده در تمدن‌های مختلف بهره گیرد. کشوری که با گردآوری میراث بشریت در عرصه‌های مختلف به بازطراحی یک «مدینه فاضله» با نظام اقتصادی و سیاسی و امنیتی و فرهنگی و اجتماعی نوین پرداخت.


مشروعیت یافتن «دروغ» در قالب موجهی به نام «پروپاگاندا»


پس همین طراحی کم‌نظیر «جحودها» و اجرایی شدن الگوی «جامعه‌سازی» (Community building) ویژه ایشان بود که سبب شد تا مهاجران آمریکایی شده، خود را جماعتی پاک‌دین و آزاده فرض نمایند و از همان ابتدا چنین ذهنیتی در وجود ایشان شکل گیرد که چون در آمریکا به آزادی دست یافته‌اند رسالت بسط و گسترش «سکولاریسم» و «لیبرالیسم» را در جهان بر عهده دارند! ذهنیتی که از همان بدو آغاز پروژه «ملت‌سازی» (Nation-building) در «ایالات متحده آمریکا» مورد توجه قرار گرفت و تبدیل همین ذهنیت به یک «باور تمدنی» بود که پایه ایجاد یک احساس مسئولیت مبتذل و سرآغاز خود رهبر پنداری آمریکا در پس «جنگ جهانی اول» گردید.


مشروعیت یافتن «دروغ» در قالب موجهی به نام «پروپاگاندا»


پس اگر جهانیان در سده ۱۹۰۰ میلادی، شاهد حضور گسترده آمریکایی‌ها در کشورهای خود بودند و از تاراج منابع و امکانات مادی و معنوی خود توسط آمریکایی‌ها خاطرات بسیاری برایشان برجای ماند و … و اگر در فرایند «جنگ جهانی دوم» و در طی سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۴۵ میلادی این کشور توانست به سهولت جامعه دور از جنگ خود را متقاعد به حضور نظامی و اشغال بخشی از جغرافیای «آلمان» و «اتریش» و «ایتالیا» و «ژاپن» و «فیلیپین» و «کره جنوبی» سازد و … و اگر از سال ۱۹۵۱ میلادی، «ایالات متحده آمریکا» موفق شد تا با حضور اعلام شده در «جنگ کره» (Korean War) رسما فعالیت انفرادی و نظامی خود را در عرصه بین‌المللی مشروعیت بخشد و تعرض به جغرافیا و سرزمین‌های مختلف را برای خود موجه سازد و پس از آن و با حضور در حدود ۱۰۰ لشکرکشی کوچک و بزرگ دیگر، فهرست بلندبالایی از جنایات و تجاوزگری را در قبال مردم جهان به ثبت برساند و …؛ همگی محصول همان الگوی «جامعه‌سازی» و حقنه رسالت ترویج «سکولاریسم» و «لیبرالیسم» در وجود «انسان آمریکایی» است.


مشروعیت یافتن «دروغ» در قالب موجهی به نام «پروپاگاندا»


به عبارت دیگر، پیگیری پروژه «دولت‌سازی» (State Building) در «ایالات متحده آمریکا» آن هم بر اساس یک الگوی «جامعه‌سازی» منسجم را می‌توان به عنوان عامل اصلی در کوتاه شدن فرایند تمدنی و تشکیل «امپراتوری آمریکا» معرفی نمود. الگوی «جامعه‌سازی» منسجمی که تمامی مراحل «سیستم‌سازی» (Systems Building) در عرصه‌های مختلف آن، بر پایه دو اصل «سکولاریسم» و «لیبرالیسم» صورت پذیرفت و این مهم به عنوان میراث برجای مانده از «پدران بنیان‌گذار ایالات متحده آمریکا» تا به امروز مورد پاسداری و حراست کامل واقع شده است.


مشروعیت یافتن «دروغ» در قالب موجهی به نام «پروپاگاندا»


البته این الگوی «جامعه‌سازی» به شدت دچار بحران «بی‌هویتی» بود. بحرانی که به واسطه حضور مهاجرانی از سراسر جهان و با هویت‌های مختلف پدید آمده بود. مهاجرانی که عموما برای خلاصی از هنجارهای سرزمینی خود و دست‌یابی به موقعیت اجتماعی جدید، به یک محیط جغرافیایی ناشناخته و بدون «عقبه تمدنی» آمده بودند. از این جهت است که می‌توان خلق «رویای آمریکایی» (American Dream) را یک راهبرد موثر و طرح خلاق برای به «منش» (Ethos) رساندن و ایجاد الگوی قوام‌بخش و شکل‌دهنده «شخصیت ملی ایالات متحده آمریکا» (Ethos of the United States) قلمداد نمود. طرحی که اگر چه عنوان نوشتاری آن برای نخستین‌بار در سال ۱۹۳۱ میلادی و توسط مورخی به نام «جیمز تراسلو آدامز» (James Truslow Adams) در کتاب «حماسه آمریکا» (The Epic of America) معرفی گردید؛ اما محتوای آن همان روح حاکم بر بیانیه‌ای بود که در ۴ ژوئیه ۱۷۷۶ منتشر گردید و با عنوان «اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا» (United States Declaration of Independence) موجودیتی به نام شکل «ایالات متحده آمریکا» را در جغرافیای جهان موضوعیت بخشید.


مشروعیت یافتن «دروغ» در قالب موجهی به نام «پروپاگاندا»


اینگونه بود که خلق «رویای آمریکایی» به خوبی توانست بحران «بی‌هویتی» را در «ایالات متحده آمریکا» مهار سازد و موجودیتی به نام «انسان آمریکایی» را پدید آورد. موجودیتی که در اصل متشکل از مهاجرانی رنگارنگ و کوچ نموده و با هنجارها و عقایدی مختلف بود که حالا به «هنجارهایی جدید» در قلمرویی تازه تاسیس شده باورمند می‌شدند! هنجارهایی که بر پایه دو اصل «سکولاریسم» و «لیبرالیسم» شکل گرفته بود و به «انسان آمریکایی شده» ذهنیت رهبری جهان و حاکم ساختن این باورها به جامعه جهانی و ملت‌ها و تمدن‌های مختلف را می‌بخشید. ذهنیتی که بیش از هر چیز کارکرد همراه با موفقیت خود را در فرایند «استعمار نو» (Neocolonialism) نشان داد و «ایالات متحده آمریکا» را در پایان سده ۱۹۰۰ میلادی به تنها «ابرقدرت» موجود در جهان مبدل نمود. ابرقدرتی که مهمترین عامل موفقیت سریع و کم‌نظیرش در عرصه‌های مختلف اجتماعی را وام‌دار «صنعت پروپاگاندا» (Propaganda) بود. صنعتی که هرگونه مجوز لازمی را برای گفتن «دروغ» و مشروعیت بخشیدن به «دروغ‌گویی» در مسیر رسیدن به هدف مقدس «رویای آمریکایی» را صادر می‌نمود …


مشروعیت یافتن «دروغ» در قالب موجهی به نام «پروپاگاندا»


بر این اساس طراحی کم‌نظیر «جحودها» در مسیر «جامعه‌سازی ایالات متحده آمریکا» و استفاده بدون محدود ایشان از «صنعت پروپاگاندا» به نحوی پیش رفت که این «جامعه فاقد عقبه تمدنی» در کمتر از ۱۰۰ سال، در جایگاه یک «مولد فرهنگی» در عرصه بین‌الملل ظاهر شود و به عنوان عنصری الهام‌بخش از برای ملت‌ها و حاکمیت‌های مختلف در سراسر جهان عمل کند. طراحی ویژه‌ای که در سال‌های آغازین سده ۱۹۰۰ میلادی، تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف در جهان را با پدیده‌ مخربی به نام «آمریکایی‌سازی» (Americanization) مواجه ساخت. پدیده‌ای که اگر چه در ظاهر از معنی و چهره‌ای خصومت‌آمیز برخوردار نبود، اما در واقع به صورتی وحشیانه به «سبک زندگی» در جوامع مختلف حمله می‌کرد و عموم تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف را به عنوان موجوداتی بیچاره و پذیرای «سبک زندگی آمریکایی» (American Lifestyle) می‌ساخت.


مشروعیت یافتن «دروغ» در قالب موجهی به نام «پروپاگاندا»


ادامه دارد…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شهردار لاهیجان» دبیر اجرایی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی این شهر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با حکم مدیرکل هنرهای نمایشی، رضا زنده‌دل شهردار لاهیجان به‌عنوان دبیر دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی طی حکمی رضا زنده‌دل شهردار لاهیجان را به‌ عنوان دبیر دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان منصوب کرد.

در متن این حکم آمده است:

«جناب آقای رضا زنده‌دل

شهردار محترم لاهیجان

با سلام و احترام

زندگی شهری بی‌گمان بستگی و ارتباط تنگاتنگ با حوزه فرهنگ و هنر داشته و دارد. تأثیر و تأثر شهروندان و شهر به‌ویژه در روزگار اکنون که جهان جولانگاه جریان شتابان اطلاعات و ارتباطات است، اهمیت و اعتباری دوچندان یافته است. تلاش برای پاسداشت و نگهداشت نیکویی‌ها و ترویج آن در جامعه، پالایش و زدودن تیرگی‌ها و ناهنجاری‌ها از قامت اجتماع و سیمای شهر و هموار کردن مسیرهای سبز همدلی و همراهی برای فردای روشن‌تر، بی‌تردید نام و مقام ایثار دارد و برازنده تکریم است. هنرمندان عزیز ایران و به‌ویژه خانواده شریف تئاتر همواره کوشیده‌اند در این راه از جان‌ودل همراه مردمان سرزمین خود باشند و با هنرآفرینی خود برای روشنی بیش‌ازپیش فردای سرزمین ایثار نمایند. جشنواره تئاتر خیابانی شهروند در سرزمین سبز گیلان و شهر زیبای لاهیجان نیز یکی از رویدادهای تأثیرگذار و ارزشمند است که با همراهی هنرمندان تلاشگر، شهروندان شریف لاهیجان و ایران و مدیران و مسئولان دغدغه‌مند برای فردای بهتر و پرامیدتر ایران می‌کوشد.

به‌موجب این حکم و نظر به تجربه، تخصص و جایگاه مدیریت شهری به‌عنوان «دبیر دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان» منصوب می‌شوید.

شایسته است ضمن ارتباط مستمر با اداره کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و شورای محترم سیاست‌گذاری جشنواره در خصوص مراحل برنامه‌ریزی و برگزاری این رویداد هنری اهتمام وِیژه مبذول گردد و از توان اجرایی و تخصصی هنرمندان محترم استان گیلان و انجمن هنرهای نمایشی استان یاری گرفته شود.

امید که در سایه الطاف پروردگار، با همراهی شورای محترم اسلامی شهر لاهیجان، نهادهای همراه و هنرمندان و به‌ویژه شهروندان هنردوست در برگزاری این رویداد پیروز و سربلند باشید.»

دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند با مشارکت شهرداری و شورای شهر لاهیجان، اداره‌کل هنرهای نمایشی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و با محوریت مضامین شهروندی در روزهای پایانی شهریورماه ۱۴۰۲ در شهر لاهیجان به دبیری رضا زنده‌دل برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع