X

بایگانی مهر 3, 1402

دفتر سینمایی

اصغری: هیچ مخاطبی نیست که این فیلم را ببینند و ناراضی از سینما بیرون برود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ابراهیم اصغری تهیه کننده فیلم سینمایی «شماره ۱۰» همزمان با آغاز اکران این فیلم گفت: بنده به ضرس قاطع عرض می‌کنم هیچ مخاطبی نیست که این فیلم را ببینند و ناراضی از سینما بیرون برود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «قرارمون پارک شهر» و «او خوب سنگ می زند» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در پاسخ به این پرسش که پیش بینی شما در خصوص میزان استقبال مخاطبان از این فیلم با توجه به پخش تلویزیونی قبلی این اثر چیست اظهار داشت: «شماره ۱۰» فیلمی است که قطعاً باید روی پرده سینما دیده شود. این فیلم با توجه به تجربه ای که من دارم و با توجه به آماری که از صاحب نظران و کارشناسان گرفتم می تواند پر فروش ترین فیلم دفاع مقدس امسال شود چون نوع ساختار و قصه اش متفاوت است و می تواند تماشاگر را با خود درگیر کند حتی مخاطبی که شاید مخاطب اصلی سینمای دفاع مقدس نباشند.

وی ادامه داد: بنده معتقدم باید اطلاع رسانی برای این فیلم از شبکه های مجازی و… انجام شود. ما تلاش می کنیم این اتفاق رخ دهد و همه مردم این اثر متفاوت را تماشا کنند. خوشبختانه کسانی که در دفاع مقدس به عنوان ارتشی و رزمنده و… حضور داشتند بنابر بازخوردهایی که داشتم این فیلم مورد توجه شان قرار گرفته چون یکی از قهرمانان ویژه آن دوران را به تصویر می کشد که نمونه دوم ندارد. البته دیده شدن فیلم مشروط به تبلیغات خوب است که امیدوارم با حمایت مسئولان این اتفاق رخ دهد.

اصغری سپس در پاسخ به این پرسش که نظر شما در مورد منتقدانی که در ایام جشنواره فیلم فجر این فیلم را هالیوودی و یک اثر جنگی صرف بدون نگاه به آرمان های دفاع مقدس ارزیابی کردند چیست متذکر شد: هالیوودی خطاب کردن این فیلم توسط برخی منتقدان «مغلطه» است! بنده اصولا این قبیل تفکیک کردن ها را قبول ندارم. بدیهی است هر کس با هر هدف و نیتی برای این کشور جنگیده و از جان خود گذشته و پوز دشمن را به خاک مالیده یک کار مقدسی را صورت داده و باید به آن پرداخته شود.

این سینماگر خاطرنشان کرد: قهرمان ما شاید ظاهر و رفتار آدم های کلیشه در سینمای دفاع مقدس را ندارد اما قطعاً قهرمانی است که نمونه بیرونی زیادی دارد و به همین علت می تواند با مخاطبی که سینمای کلیشه ای دفاع مقدس را دنبال نمی کند ارتباط بگیرد. بنده باز هم به مردم توصیه می کنم هر فیلم حادثه ای به خصوصی فیلمی مانند «شماره ۱۰» را حتما روی پرده سینما ببینند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شور شیرین» و «به کبودی یاس» تأکید کرد: من زمانی که موضوع فیلم را شنیدم به این نتیجه رسیدم که این فیلم اتفاق منحصربفردی است که برای دو تن از قهرمانان کشور رخ داده و برایم ویژه و جذاب بود. زمانی که فیلمنامه خوب آقای زرگرنژاد را خواندم تمایل پیدا کردم که این کار را تهیه کنم و امروز خوشحالم که این اتفاق رخ داده است.

اصغری در پایان این گفتگو افزود: بنده مایلم با توجه به نکته ای که شما در خصوص هالیوودی خواندن فیلم مطرح کردید این نکته را هم عنوان کنم که همیشه سینماگران ما به عنوان الگو از منتقدین ارجاع می شوند برای دیدن فیلم های آمریکایی و هالیوودی! همیشه می گویند اگر موضوع و پیام و ارتباط خوب با مخاطب می خواهید به فیلم های هالیوودی برسید؛ پس اگر این فیلم توانسته متفاوت باشد و آن را هالیوودی خطاب کرده اند قطعا امتیاز اثر است و ما به این افتخار می کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ردپای هنرمندان ایرانی و یونانی در دبی


دو نمایشگاه هنری با نمایش آثاری از هنرمندان ایرانی در دبی برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نشریه هنرهای تجسمی دوباره منتشر شد


شماره ۴۵ فصلنامه تخصصی هنرهای تجسمی پس از یک سال منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انباردار: هم و غم مدیران سینمایی پرداختن به فضاهایی جز دفاع مقدس است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هادی انباردار گفت: امروز اگر فیلمسازی دغدغه اش تولید فیلم در حوزه سینمای دفاع مقدس باشد درگیر بروکراسی های پیچیده اداری می شود.

هادی انباردار تهیه کننده سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس که باعث مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: متأسفانه هم و غم مدیران سینمایی پرداختن به فضاهایی جز دفاع مقدس است و به همین علت است که ما شاهد مهجوریت و سرخوردگی این سینمای اصیل و ارزشمند هستیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «ماه گرفتگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم تمامی معضلات حوزه سینمای دفاع مقدس به مدیران فرهنگی و سینمایی برمی گردد. متأسفانه گویا مدیران این سینما را فراموش کرده اند و تنها در کلام هرزگاهی از این سینما یاد می کنند.

وی یادآور شد: ما نباید فراموش کنیم که در دهه ۶۰ سینمای دفاع مقدس ما شکوه و جلوه عظیمی داشت و به شدت از آن استقبال می شد. خیلی از فیلمسازان اصلاً با همین فیلم های دفاع مقدس بود که به سینما علاقمند شده و وارد آن شدند. در آن دوره شرایط ساخت این فیلم ها نیز بسیار راحت تر بود و فیلمسازان به راحتی به ادوات و تجهیزات متعدد برای تولید فیلم دسترسی داشتند و این همه بروکراسی های پیچیده امروزی در تولید حاکم نبود.

این سینماگر تأکید کرد: امروز اگر فیلمسازی دغدغه اش تولید فیلم در حوزه سینمای دفاع مقدس باشد آنقدر درگیر بروکراسی های پیچیده اداری می شود که از تصمیم خود سرخورده و پشیمان می شود. این بروکراسی ها از زمان پروانه ساخت شروع می شود تا گرفتن مجوزهای متعدد از سپاه و ارتش و… متأسفانه این مسائل باعث می شود تا رغبت برای تولید این نوع آثار روز به روز کمتر از قبل شود.

انباردار سپس با بیان اینکه ای کاش مدیران فرهنگی و سینمایی ما اندکی از سینمای غرب یاد بگیرند اظهار داشت: بعد از سال ها که از جنگ جهانی دوم می گذرد هنوز شاهد تولید فیلم های پارتیزانی در این خصوص هستیم که اتفاقاً مخاطبان خاص خود را هم دارد و مردم دنیا از این فیلم ها استقبال می کنند اما ما قدر دفاع مقدس مان را نمی دانیم و با اینکه هنوز سال های زیادی از آن دوران نگذشته در خصوص تولید فیلم در این باره کم کاری می کنیم.

بازیگر فیلم های سینمایی «پرواز از اردوگاه» و «بر بال فرشتگان» با طرح این پرسش که چرا علیرغم تأکیدات رهبری مبنی بر اقتباس از کتب متعلق به خاطرات شهدا و سرداران فیلم های شاخص در این حوزه تولید نمی شود؟ خاطرنشان کرد: واقعاً نمی دانم وقتی شخص اول مملکت چنین دغدغه ای دارد و چنین به صراحت در این باره سخن می گوید پس چرا مسئولان فرهنگی دست روی دست گذاشته اند و در این راستا کار درخور توجهی صورت نمی دهند؟

وی متذکر شد: این باعث تأسف است که گوش شنوایی حتی برای شنیدن سخنان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی وجود ندارد و به فرمایشات این بزرگوار نیز توجه نمی شود. این باعث تأسف است که ما بسیاری از شهدا و سرداران بزرگی را داریم که هنوز بخش کثیری از مردم به واسطه کم کاری های صورت گرفته در حوزه فرهنگی آن ها را نمی شناسند.

انباردار تصریح کرد: تولید فیلم دفاع مقدسی نیاز به حمایت دولتی دارد؛ بدیهی است که بخش خصوصی روی این فیلم ها سرمایه گذاری نمی کند و می رود فیلم هایی مانند «فسیل» می سازد که بتواند فروش داشته باشد و از قبل آن ها تجارت کند؛ حال در این شرایط وظیفه دستگاه ها و نهادهای دیگر مانند سازمان اوج و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت و حوزه هنری و خلاصه همه نهادهای حامی سینمای انقلاب چیست؟ چرا این نهادها کاری نمی کنند؟ چرا بخش های فرهنگی بسیج، سپاه، بنیاد شهید، ارتش و… آنچنان که باید در این حوزه فعال نیستند؟

این سینماگر تأکید کرد: باعث تأسف است که علیرغم این همه دستگاه و نهاد و ارگان سینمای دفاع مقدس رو به تعطیلی گذاشته است. مسئولان سینمایی و فرهنگی کشور باید این سینمای ارزشمند را سر پا نگه دارند تا نسل جوان از گذشته آگاه شود و بداند در آن روزگار چه ایثار و فداکاری هایی صورت گرفته تا امروز آن ها در امنیت و آرامش کامل زیست می کنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تولید فیلم های دفاع مقدسی به هر قیمتی را ناصحیح دانست و در این راستا اظهار داشت: بنیاد سینمایی فارابی در این سال ها فیلم هایی تولید کرده که ضعف های جدی داشته اند. دلیل این اتفاق آن است که از متخصصان و کسانی که در دوران هشت سال دفاع مقدس حضور داشته اند در این فیلم ها استفاده نشده است. اصلاً اینکه بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهادی که متخصص تولید فیلم های کودک و نوجوان است به سمت تولید فیلم های دفاع مقدسی رفته غلط است! فارابی بهتر است به سینمای کودک بپردازد که جشنواره اش تعطیل نشود.

انباردار در همین راستا گفت: مسأله این است که در سینما کسی درست سر جای خود قرار نگرفته! همین اتفاق باعث شده تا ما با محتوا و فرم ضعیفی در فیلم ها روبرو شویم! این اتفاق در حالی است که یک زمان کارهای درخشانی از نظر فرم و محتوا در این نوع سینما تولید می شد اما متأسفانه سال ها است چنین اتفاقی را مشاهده نمی کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا در پایتخت کنسرت پاپ نداریم؟!


میلاد ماهان‌راد که از تهیه‌کنندگان موسیقی پاپ است، درباره دلایل تاخیر در برگزاری کنسرت پاپ در تهران می‌گوید که بخشی از این امر به سیاست‌های محدود کننده برخی از مسئولان و عدم حمایت دستگاه‌های دولتی متولی فرهنگ و هنر برمی‌گردد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فرهنگ» برای «ساترا» در اولویت است/نمایش استعمال دخانیات و سیگار در آثار نمایشی محدودیت دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قائم مقام ساترا گفت: استفاده بیش از حد سیگار توسط هنرمندان و نمایش آن‌ها در تابلوهای تبلیغاتی منجر به خوشحالی شرکت‌های مرتبط با دخانیات می‌شود.

به گزارش سینماپرس، محسن قائمی‌نسب، قائم مقام ساترا در پاسخ به این سوال که چگونه بر فیلم و سریال‌های شبکه نمایش خانگی پیرامون مصرف دخانیات و سیگار نظارت می‌شود، گفت: در گذشته بخشی از محتوای شبکه نمایش خانگی نمایش استعمال بیش از حد دخانیات بود.

قائمی‌نسب ادامه داد: نه اینکه الان استعمال دخانیات وجود ندارد؛ ولی همکاران ما در معاونت پایش و نظارت ساترا به شدت مراقب هستند و دستور اصلاح موارد ممنوع را می‌دهند. نمایش استعمال دخانیات و سیگار در آثار نمایشی محدودیت دارد و طبق قانون این محدودیت‌ها اعمال می‌شود. همکاران ساترا به صورت هفتگی اصلاحات موردنظر را اعمال می‌کنند.

قائم مقام ساترا با بیان اینکه در موارد نادر که شخصیت داستان منفی است و احتمال الگوپذیری از سوی جوانان و ترغیب به استعمال سیگار نباشد و در واقع استعمال دخانیات توسط شخصیت منفی داستان باشد، احتمال اغماض وجود دارد، افزود: استعمال سیگار و دخانیات نباید منجر به شیوع و تشویق به آن شود.

وی در پاسخ به این سوال که استعمال بیش از حد و غیر منطقی مصرف سیگار و دخانیات بین چهره‌ها این گمانه‌زنی را مطرح می‌کند که پای شرکت‌های تولید کننده سیگار وسط است، تصریح کرد: در اینکه استفاده بیش از حد سیگار از سوی چهره‌های هنری و سلبریتی‌ها و نمایش آن‌ها در تابلوهای تبلیغاتی و آثار نمایشی منجر به خوشحالی شرکت‌های مرتبط با دخانیات می‌شود و مورد استقبال شرکت‌های تولید سیگار قرار می‌گیرد، شکی نیست. چون آن‌ها به دنبال تامین منافع اقتصادی خود هستند و ممکن است برخی از عوامل تولید ناخواسته به این بنگاه‌های اقتصادی کمک کنند.

قائمی‌نسب با بیان اینکه من نمی‌توانم به طور یقین بگویم پشت صحنه مصارف سیگار توسط برخی چهره‌های هنری و سینمایی بنگاه‌های تولید سیگار هست، تأکید کرد: آیین‌نامه تولید و انتشار محتوا در فضای مجازی علاوه‌بر اینکه مصوب شده و روی سایت ساترا قرار گرفته، به همه پلتفرم‌ها هم اعلام شده است. مثلاً خشونت، روابط نامتعارف و دیالوگ‌های نامناسب، تحریف تاریخ، خدشه به مسائل اعتقادی و بی‌توجهی به ارزش‌های جامعه و … جزو موارد ممنوعه است، که به پلتفرم‌ها و عوامل تولید سریال‌های نمایشی اعلام شده است.

قائم مقام ساترا خطاب به فعالان صنعت رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر گفت: اگر فعالان این زیست بوم بنا دارند در این صنعت فعالیت سالم داشته باشند و می‌خواهند منافع اقتصادی‌شان تضمین شود، ساترا راه را برای فعالیت همه علاقه‌مندان به فعالیت در این حوزه هموار می‌کند، مشروط به اینکه الزامات تولید و نشر محتوا در فضای مجازی را رعایت کنند؛ در این صورت ساترا همه جانبه از آن‌ها حمایت می‌کند. در یکی دو سال گذشته همه کسانی که در عرصه صوت و تصویر فراگیر فعالیت می‌کنند، علاقه‌مند به فعالیت سالم فرهنگی با تضمین منافع اقتصادی هستند. از طرفی، باید توجه داشت که فرهنگ برای ساترا در اولویت است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هوش مصنوعی» یک طفل نامشروع نیست و نمی‌توان آن را کنار گذاشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: منوچهر محمدی هشدار می‌دهد که اگر مدیران فرهنگی و سینمایی در مقابل ورود هوش مصنوعی آمادگی نداشته باشند، این تکنولوژی مثل یک زلزله چنان ساختارها و قواعد را ویران می‌کند که نهادهایی همچون وزارت ارشاد و صداوسیما دیگر کارکردی نخواهند داشت.

به گزارش سینماپرس، “هوش مصنوعی” اگرچه واژه‌ای جدید در تکنولوژی نیست اما گستره‌ استفاده از آن در ماه‌های اخیر بسیار خبرساز شده تا جایی که واکنش‌ها به کارکرد این تکنولوژی، صنعت سینمایی هالیوود را به تعطیلی کشانده است. شاید بتوان سینما را تنها حوزه‌ای دانست که تا به امروز بیشترین و علنی‌ترین موضع‌گیری‌ها در آن نسبت به کارکرد هوش مصنوعی نشان داده شده است ولی آیا در سینمای ایران هم نسبت به ظهور این فناوری باید نگران بود؟ آیا سینماگران و سیاست‌گذاران و مدیران سینما دورنمایی از آنچه پیش‌روست دارند؟

منوچهر محمدی، یکی از تهیه‌کنندگان قدیمی سینما مدت‌هاست که مطالعات جدی را در این زمینه شروع کرده و در گفت‌وگویی با ایسنا نکاتی را درباره لزوم بررسی این جریان مطرح کرد.

ورود هوش مصنوعی به سینمای ایران نگرانی دارد؟

او ابتدا در پاسخ به اینکه با توجه به تغییرات مداوم در صنعت فیلمسازی، آیا نسبت به ورود هوش مصنوعی به سینما و آینده این هنر باید نگران باشیم؟ بیان کرد:‌ من این نگرانی را نه فقط نسبت به سینما بلکه نسبت به آینده بشریت می‌دانم و به نظرم بهتر است بحث را درباره هوش مصنوعی از همین نقطه شروع کنیم؛ زمانی بود که می‌گفتند اگر کسی سواد خواندن و نوشتن داشته باشد، باسواد شناخته می‌شود. بعد می‌گفتند هر کسی تحصیلات عالیه و دانشگاهی داشته باشد باسواد است و از حدود ۱۵ سال قبل به کرات می‌شنیدیم کسی که کامپیوتر را بلد نباشد بی‌سواد است یعنی از آن زمان، ملاک باسواد بودن برخورداری از دانش کامپیوتر بود. در آن مقطع احساس می‌کردم در این حرف کمی غلو وجود دارد اما اگر الان به محیط اطراف خود نگاه کنیم می‌بینیم برای خیلی از کارها مثل همین گرفتن ارز توسط زائران کربلا در اربعین که اخیرا جمع زیادی با آن مواجه بودند، با کلمه “سامانه” روبرو هستیم و این بدان معناست که برای انجام بسیاری از امور روزانه به سطحی از سواد کامپیوتر نیاز داریم.

وی ادامه داد: حالا پس از گذشت این دوران، آنچه دو، سه سالی است که حرف آن را جسته و گریخته در ایران می‌شنویم و انگار کم‌کم جدی شده، هوش مصنوعی است بخصوص از سال گذشته که بحث آن خیلی جدی‌تر شده است. نتیجه آنچه من خوانده‌ و از منابع موثق شنیده‌ام این است که اگر بخواهیم اثر این تکنولوژی جدید را در همه ابعاد زندگی بشر بررسی کنیم باید بگوییم که تاثیر هوش مصنوعی از تاثیری که انقلاب صنعتی در زندگی بشر گذاشت، بسیار بسیار بیشتر است.

محمدی با بیان اینکه «رصد اخبار مربوط به هوش مصنوعی به تنهایی می‌تواند برای ما یک هشدار باشد» گفت: وقتی مجالس کشورهای غربی با غول‌های فناوری دنیا جلسه تشکیل می‌دهند و می‌خواهند آگاه شوند که این پدیده ممکن است چه تاثیرات و کارکردهایی داشته باشد، مشخص می‌کند که این قضیه چه ابعاد و گستره‌ای دارد. یک نکته جالب برای من این است که «سام آلتمن» که یکی از دانشمندان بزرگ آمریکایی در زمینه هوش مصنوعی است در جلساتی که با سنا و کنگره داشته، گفته که هوش مصنوعی چنان زندگی بشر را تحت تاثیر قرار می‌دهد که ترجیح می‌دهد هیچ رابطه‌ای با این پدیده نداشته باشد چون این ماجرا مثل یک دومینو می‌ماند که پس از اولین ضربه مشخص نیست انتهای آن به کجا می‌رسد.

او ادامه داد: در همین اخباری که پیگیری می‌کردم شنیدم غول‌های رسانه‌ای دنیا توسط قانونگذاران امریکا دور هم جمع شده اند تا یک منشور اخلاقی برای این ماجرا تعریف شود. نگرانی دولتمردان آمریکا از باب نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری است و می‌خواهند راه حلی پیدا کنند تا استفاده‌کنندگان از هوش مصنوعی مقید باشند تا در محتوای بارگذاری شده خود عبارت “هوش مصنوعی” را -به شرط استفاده- حتما قید کنند چرا که هوش مصنوعی مرز واقعیت و مجاز را آنچنان به هم می‌ریزد که واقعیت دیگر قابل تشخیص نیست و این یک خطر بسیار نگران‌کننده است. تصور کنید من مقابل شما نشسته باشم ولی شما ندانید که ممکن است من، واقعی نباشم و یک نفر دیگر کاملا مشابه و با صدای منوچهر محمدی صحبت کند. این تداخل بیش از حد فضای مجازی و فضای واقعی به گمان من می‌تواند منجر به اتفاقات عجیب و غریب شود و ممکن است انسان‌ و نیز رسانه‌ دچار اشتباه شوند.

تهیه‌کننده فیلم‌های «بازمانده»، «مارمولک» و «ارتفاع پست» در ادامه به ماجرایی اشاره کرد که در یک گروه فضای مجازی با حضور جمعی از اساتید دانشگاهی پیش آمده بود. «من در آن گروه فیلم کوتاهی را دیدم که همه با تعریف و شگفتی یا تلخی برای آن کامنت می‌گذارند. وقتی فیلم را دقیق نگاه کردم متوجه شدم کاملاً تقلبی است و درواقع چیدمان شده است. برای من نکته قابل توجه این بود که هیچ کدام از این اساتید متوجه فیک بودن فیلم نشده بودند و من توضیح دادم که اگر به زوایای دوربین دقت کنند می‌بینند که فیلم اصلاً واقعی نیست؛ حتی در این حد غیرواقعی بود که فیلم در امریکا گرفته شده بود اما به نظر می‌رسید در آفریقا ساخته شده است. این نمونه خیلی کوچک را گفتم تا به بحث مهم سواد رسانه‌ای برسم که در مقطع فعلی و در دوران رونق هوش مصنوعی اهمیت زیادی دارد. الان سواد رسانه‌ای به جایی رسیده که اگر مراجع یا گروه‌هایی نباشند تا این موارد را تشخیص دهند، نگرانی‌های زیادی به وجود می‌آید؛ آنقدر که می‌توان پیش‌بینی کرد یک کاندیدای ریاست جمهوری با صدا و تصویر خود اعلام کند از انتخابات کناره‌گیری کرده است و تا بخواهید ثابت کنید که این اتفاق واقعی نبوده ممکن است کار از دست خارج شود.

خواب غفلت در حوزه دیداری و شنیداری

محمدی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با بیان اینکه دامنه فعالیت هوش مصنوعی از حوزه‌های کاربردی و عمومی مثل آشپزی تا حوزه‌هایی تخصصی مثل پزشکی و قضا و وکالت تاثیرگذار خواهد بود اظهار کرد: هوش مصنوعی می‌تواند در سطوح مختلف زندگی بشر تاثیر بگذارد و برخی آدم‌های بدبین معتقدند می‌تواند به انقراض نسل بشر هم منجر شود. اما مسئله قطعی این است که تاثیر آن بر ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و … بسیار زیاد است و تاکید من بر این قضیه از این جهت است که به نظر می‌رسد در حوزه دیداری و شنیداری آقایان در خواب غفلت هستند. البته من تا جایی که توانسته‌ام در جلسه‌های مختلف به این موضوع اشاره کرده‌ام و حتی در جلسه‌ای توضیح دادم روزگاری خواهد رسید که یک نفر می‌تواند پای هوش مصنوعی بنشیند و یک فیلم سینمایی را با تمام اجزای آن بسازد و احتیاجی هم به یک لشگر ادم برای ساخت نداشته نباشد. اگرچه برخی فیلمسازان بزرگ سینمای امریکا معتقدند هوش مصنوعی جای خلاقیت بشر را نمی‌گیرد ولی به هر حال این اتفاق جدی است و در اعتصاب نویسندگان و بازیگران هالیوود هم دیده شد چون آن‌ها بابت حضور هوش مصنوعی در سینمای آمریکا به عنوان بزرگترین مرکز تولید فیلم و محتوا در دنیا نگران هستند.

وی گفت: به نظر می‌رسد هنوز تمام قابلیت‌های هوش مصنوعی اعلام نشده است چون کارهای زیادی در اتاق فکرها انجام می‌شود. حالا حرف ما با مسئولین فرهنگی کشور از جمله وزارت ارشاد تا صداوسیما و دیگر حوزه‌ها این است که آیا وقتی شما چنین پدیده‌ای را که مثل هوا در حال ورود به زندگی است نمی‌بینید؟ آیا فکر می‌کنید ساختارهای موجود از جمله پروانه ساخت و نمایش و همچنین نگاه فعلی شما به این حوزه جوابگو خواهد بود؟ تصور من این است که کسی به فکر نیست و شاید امورات روزمره آنقدر آقایان را گرفتار کرده که فرصتی برای رسیدگی به این موضوع یا شاید حتی مطالعه آن ندارند.

محمدی با اشاره به وضعیت هالیوود که بیش از دو ماه است در اعتصاب به سر می‌برد گفت: مراسم اسکار که تمام افتخار سینمای امریکا به آن است، به دلیل اعتصاب دچار تغییرات احتمالی می‌شود و چنین اتفاقی نشان می‌دهد که اگر هوش مصنوعی را در اینجا با این شرایط اقتصادی کشور داشته باشیم با چه اوضاعی روبرو خواهیم شد؛ مثلا تصمیم گرفته شود با هوش مصنوعی از بازیگران استفاده شود که دیگر نه دستمزد دارند، نه بیمه و نه ممنوع الکاری، به همین دلیل درخواست جدی من از همکارانم و مدیران فرهنگی این است که اطلاعات خود را گرداوری کنند تا بتوان برنامه‌ای را تدوین کرد.

این تهیه‌کننده سینما بیان کرد که در این زمینه کانون تهیه‌کنندگان سینما (اکت) حدود دو ماه است که تمام جلسات خود را به موضوع هوش مصنوعی اختصاص داده و هر دو هفته یک بار جلساتی را تشکیل داده و قرار است سمیناری را هم برگزار کند.

هوش مصنوعی مثل زلزله ویرانگر است اگر…

او درباره اینکه ایران چقدر می‌تواند همپای کشورهای دیگر در حوزه هوش مصنوعی پیش رود گفت: ممکن است کمی عقب‌تر باشیم اما واقعیت این است که هوش مصنوعی مثل هواست و هوا را نمی‌توان کنترل کرد. بنابراین ممکن است بخاطر تحریم‌ها کمی دیر و سخت و پیچیده به ایران برسد اما حتماً اتفاق خواهد افتاد. هوش مصنوعی چیزی شبیه به هوش انسان است و گفته می‌شود بدون احساسات و عواطف است در حالی که به نظر می‌رسد رنگ و بویی از عواطف و احساسات هم می‌تواند در آن وجود داشته باشد و این جای نگرانی و سوال اساسی‌تری را شکل می‌دهد. اگر بخواهم در حوزه کاری خودم صریح‌تر بگویم ماجرا این است که هوش مصنوعی مثل زلزله می‌ماند و ممکن است اگر پیش‌تر برایش فکری نکنیم آواری به جا بگذارد که آن وقت دیگر نه به ارشاد احتیاجی داریم نه به صدا و سیما چرا که قابلیت اجرایی ندارند.

او درباره لزوم تدوین برنامه برای استفاده از هوش مصنوعی این مثال را مطرح کرد که اگر روزی ماشین‌ها این امکان را داشته باشند تا در سطحی فراتر از زمین تردد کنند، تکلیف چراغ قرمز و پلیس راهنمایی و رانندگی چه می‌شود؟ قطعاً باید یک سیستم ناوبری دیگری وجود داشته باشد. در حوزه کاری‌ ما نیز به همین شکل است و اگر پای هوش مصنوعی به میان آید بسیاری از قواعد امروزی کارایی خود را از دست می‌دهند. ما نیازمندیم اخبار را رصد کنیم، البته نه به عنوان یک خطر و در کنار آن باید از کارشناسان داخلی و خارجی هم استفاده کنیم. هوش مصنوعی یک طفل نامشروع نیست و نمی‌توان آن را کنار گذاشت. به هر حال خواهد آمد و اگر شما بتوانید برای آن برنامه‌ریزی و طراحی داشته باشید جلوتر خواهید بود. اما اگر همچنان بخواهیم روش‌ها و ساختارهای فعلی را ادامه دهیم در مقابل گردبادی که پیش روی ماست، به نقطه‌ای خواهیم رسید که نسل آینده ما را نخواهد بخشید.

حال و روز فعلی سینمای مستقل از زبان منوچهر محمدی

منوچهر محمدی که خودش فیلمنامه‌ای را در حوزه هوش مصنوعی برای ساخت آماده دارد، در پاسخ به اینکه وضعیت سینمای مستقل در روزهای فعلی سینما به کدام سمت می‌رود؟ گفت: آنچه در این روزها باعث شده بسیاری از دست‌اندرکاران حرفه‌ای سینما نسبت به ساخت فیلم دست نگه دارند همین وضعیت اقتصادی است که البته فقط به سینما محدود نمی‌شود. یادم است تا قبل از سال ۱۳۷۶ مدیران ارشاد هر چه تلاش می‌کردند که بخش خصوصی وارد شود نه تنها اتفاق خوبی نمی‌افتاد بلکه برعکس، حتی صاحبان سینما در بخش خصوصی به دنبال تغییر کاربری بودند اما بعد از آن که در وزارت ارشاد مسئولیت داشتم، مجموعه کارهایی را انجام دادیم و طبق سرانه سینما در دنیا برنامه‌ریزی کردیم. براین اساس افتخار سینماسازی را از وزارت ارشاد به شهرداری واگذار کردیم چون ارشاد به عنوان یک سد مقابل سینماسازی شناخته می‌شد. با شهرداری‌ها توافق کردیم تا به ازای هر صندلی، یک متر مربع فضای تجاری بدون عوارض بگیرند و معافیت مالیاتی را هم ایجاد کردیم تا شرایط بهبود پیدا کند اما الان متاسفانه به دلیل تورم که البته ارتباطی به ارشاد ندارد و نیز کم شدن ارزش پول ملی، امکان ادامه رقابت برای بخش خصوصی سخت شده و نگرانی من این است که دولت هم نتواند سالی ۱۰۰ فیلم تولید کند و این توانایی از دولت کم کم گرفته خواهد شد. بنابراین معتقدم بیرون راندن بخش خصوصی از مرحله تولید و خالی کردن دست آن به نفع فرهنگ کشور نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نخستین کنگره ملی نوحه‌های عاشورایی برگزیدگان خود را شناخت


آیین اختتامیه نخستین کنگره ملی نوحه‌ها و نغمه‌های عاشورایی با حضور حجت الاسلام محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی در سالن همایش‌های برج میلاد با معرفی برگزیدگان برگزار برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاشی «جنگ» چطور مقدس شد؟/ بسیجی و الهام از سیدالشهدا (ع)


هنرمندان انقلابی و متعهد با الهام از الگوی رزمندگان اسلام یعنی امام حسین (ع) و یاران‌شان در حماسه کربلا، به جنگ به مثابه یک امر مقدس نگاه کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دست کم گرفتن نوحه در این مکتب و آیین حسینی خطاست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) نخستین کنگره ملی نوحه‌ها و نغمه‌های عاشورایی با معرفی نوحه‌سرایان برتر پایان یافت.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه نخستین کنگره ملی نوحه‌ها و نغمه‌های عاشورایی با معرفی نوحه سرای برتر کشور و تجلیل از محمدرضا طاهری مداح اهل بیت (ع) در برج میلاد برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: حکایت فقط واگویه هنری و حماسی دلدادگی و دلبستگی ما نیست، فقط آیین و مناسک و رسومی که ارزنده و ذیقیمت نیست بلکه ماجرا از حقیقت عالم نشأت می‌گیرد.

وی افزود: تجلی‌هایی مانند نوحه پیوند ما را با این ماجرا که منبع نور است، فراهم می‌کند. دست کم گرفتن نوحه در این مکتب و آیین خطاست.

قمی با بیان اینکه نیاز است ابعاد علمی این کنگره‌ها بیش از پیش جدی گرفته شود، تصریح کرد: بابت کوتاهی‌های تا به حال بوده، عذرخواهی می‌کنم و دست کسانی را که در این قالب ماندگار تلاش می‌کنند، می‌بوسم.

وی افزود: خاطرم هست که کم سن و سال بودیم و از قم خود را به حسینیه پنبه‌چی و بیت الزهرا می‌رساندیم که نوحه و مناجات او نظیر داشت و به حق امروز مجالی شده است که از حاج محمدرضا طاهری تجلیل کنیم. عنوان مهرواره را برای این رویداد می پسندم که باید بین‌المللی شود.

اگر نوحه وجه آسمانی نداشته باشد، ماندنی نمی‌شود

حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی گفت: نوحه معنوی‌ترین و فراگیرترین بخش هیأت است. نوحه ماناترین بخش هیأت شده است زیرا رنگ بقا یافته است. نوحه اگر وجه آسمانی نداشته باشد، ماندنی نمی‌شود. اگر نوحه‌های «مکن ای صبح طلوع» و «امشبی را شه دین در حرمش مهمان است» ماندگار شده، به این دلیل بوده که آسمانی بودند.

وی افزود: سازمان هیأت ایجاد شده تا فعالان عرصه هیأت با فراغ بیشتری خدمات خود را ارائه کنند. کار ما فراتسهیل‌گری است. به تمام کنشگران این عرصه می‌گوییم با این که بضاعت کمی داریم اما تلاش می‌کنیم تا کارهای آنان بیش از گذشته اثرگذار باشد.

باباخانی ادامه داد: از سازمان صدا و سیما، شهرداری تهران، سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهیم تا هرچه بیشتر کنار اهل هیات بایستند و کمک کار آنها باشند.

پژوهشگران به بررسی علمی نوحه و هیأت وارد شوند

میثم مطیعی داور بخش پایان نامه و پژوهش کنگره ملی نوحه گفت: سابقه رثا و سوگ به اندازه تاریخ بشر است. در ادیان مختلف داشتیم و در اسلام هم گریه پیامبر برای مادرشان و عموی خود حضرت حمزه را دارد. در صدر اسلام افرادی را داشتیم که شعر می‌سرودند. به طور مثال شخصی به نام صعصعه بن سوهان داشتیم که شعر می‌سرود.

وی افزود: ما قبل از ورود اسلام به ایران، سوک سیاوشان داریم که در کتاب صحیح بخاری آمده است. صنف مویه گران داشتیم که مانند همین نوحه سرایان بودند. بعد از ورود اسلام مجالس عزاداری برای اهل بیت داریم و با روی کار آمدن آل بویه مجالس نوحه‌خوانی و تعزیه ایجاد شد.

مطیعی گفت: فعالیت شاعران در عرصه دینی داریم که کسایی مرزی اولین شاعر آیینی است. یغما جندقی که در ۱۲۷۶ درگذشت مبدع نوحه‌سرایی نوین است.

این استاد دانشگاه گفت: امروز در بین هیأت‌ها مسائل جدید و سوالاتی داریم که در مجالس علمی باید درباره‌اش صحبت شد. نوحه به یک پشتوانه علمی، معارتی و هنری تکیه دارد و دعوت می‌کنم که پژوهشگران در دوره‌های بعدی آثار خود را ارسال کنند. وی تصریح کرد: نظام مسائل هیأت و نوحه‌سرایی باید استخراج شود. بیشتر آثار ارسالی به کنگره مرتبط با نوحه نبود و برخی از آنها ساختار پژوهشی نداشت. برای سال بعد محور و موضوعات پژوهشی اعلام خواهیم کرد. رهبر انقلاب در دیدار با مداحان فرمودند اساتید دانشگاه باید بیایند و نوحه و مداحی را بررسی کنند.

هدیه رهبر انقلاب به محمدرضا طاهری

در این مراسم از محمدرضا طاهری به عنوان پرچم‌دار نغمه‌پردازی نوین برای سه دهه نغمه‌پردازی و خلق نواهای نوآورانه و در عین حال اصیل برای جلسات عزاداری و موالید اهل بیت(ع) تجلیل شد.

سعید حدادیان مداح اهل بیت(ع) گفت: امروز به مناسبت سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) در محضر رهبر انقلاب بودم و هنگامی که حضرت آقا خبردار شدند بناست از حاج محمدرضا طاهری برنامه تجلیل داشته باشیم، ایشان عبای خود را به عنوان هدیه ارسال کردند.

این مداح اهل بیت(ع) اضافه کرد: حاج محمد از شش سالگی رسماً می‌خواند و بیش از پنج دهه نوحه‌خوانی کرده است که جاداشت از او مجزا تجلیل شود نه اینکه در حاشیه یک برنامه باشد.

حدادیان در ادامه دلنوشته‌ای برای حاج محمدرضا طاهری خواند با این مطلع که کار تجلیل از تو برادرم کار ما نیست، کار رفیقان شهیدت است.

تجلیل از برگزیدگان

همچنین از ۲۶ برگزیده به شرح زیر تجلیل شد:

در بخش نوحه سرایان برگزیده سعید پاشازاده و جواد فلاح از تهران، حمید رمی از دزفول و مسعود الفیصلی از آبادان و در بخش کودک و نوجوان محسن رضوانی از تهران، یوسف رحیمی از قم و مصطفی مداح از شهریار معرفی شدند.

برگزیدگان بخش پایان نامه، پژوهش و مقالات را بشری صاحبی از تهران، رضا خورشیدی فر از قم و سیده فرشته حسینی از تهران تشکیل می دهند و برگزیدگان بخش محورها شامل امین سمیعی و سید محمدرضا حسینی از تهران، مجتبی تاجیک از ورامین، میلاد حسنی از تهران، سید محمد حسین آل مجتبی از قم، عباس قانعی از تهران، خسرو جولاقانیان و ابراهیم جولاقانیان از گراش استان فارس بود.

در بخش عربی و آذری عماد الکثیری از شوش دانیال، نوری جابری زاده، حسن فرحانی و قیس فرحانی از خرمشهر، محمد نعمت دوست از مراغه و فاطمه عبودی اصل از حمیدیه و برگزیدگان دبیرخانه کنگره عبارت بودند از محمدمهدی سیار و جعفر رسول زاده متخلص به آشفته.

نشست تخصصی نوحه‌سرایان و نغمه‌پردازان کشور با موضوع بررسی نوحه‌های محرم ۱۴۰۲، قبل از مراسم اختتامیه برگزار شد و در این مراسم حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی سخنرانی کرد.

نخستین کنگره ملی نوحه‌ها و نغمه‌های عاشورایی به همت سازمان هیات و تشکل‌های دینی در سه بخش اصلی، ویژه و جنبی در سه زبان فارسی، عربی، آذری و گویش‌ها و لهجه‌های بومی ایران برگزار شد و بیش از هزار و ۱۰۰ اثر به دبیرخانه این کنگره رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع