X

بایگانی مهر 19, 1402

دفتر سینمایی

از جهت کیفیت وضعیت «سینمای کودک» افتضاح است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم «آهوی پیشونی سفید» گفت: قصد دارم برای کودکان و نوجوانان فیلمی بسازم؛ ولی پولش را ندارم.

به گزارش سینماپرس، این بازیگر و تهیه کننده و کارگردان که جهت تماشای فیلم‌های سی و پنجمین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان در این رویداد حاضر شده در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: یک نفر از من پرسید اصلی ترین واژه ای که می شود برای کل سینمای کودک به زبان جاری کنی چیست من جواب دادم پول. اگر پول باشد می شود فیلم ساخت.

فیلم حاکمیتی نمی سازم

سیدجواد هاشمی با تاکید بر این‌که من فیلم حاکمیتی نمی سازم افزود: دوستانی در حاکمیت انتظار دارند که پول بدهند و من برایشان فیلم بسازم. در این صورت فیلم‌هایی می سازم که داخل کشو خواهد رفت.

ما تقریبا فیلم کودک و نوجوانی که بچه ها پای آن بنشینند و خوب بخندند و یاد بگیرند اصلا نداریم

وی ادامه داد: مذاکراتی با دکتر علامتی، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آقای زین العابدین، مدیرعامل فارابی داشته ام که ببینم می توانم روی آنها اثر بگذارم یا نه. می خواهم بگویم باید فیلم فانتزی و بزرگ بسازید. باید فیلمی مثل شهر موش ها و کلاه قرمزی و پسرخاله ساخته شود که پروداکشن و جلوه های ویژه دارند. بچه ها این فیلم ها را دوست دارند.

هاشمی ضمن مقایسه فیلم‌های امروز با سینمای کودک در دهه شصت بیان کرد: الان از جهت کمیت تعداد فیلم‌ها برای کودک و نوجوان بد نیست. ولی از جهت کیفیت وضعیت افتضاح است. ما تقریبا فیلم کودک و نوجوانی که بچه ها پای آن بنشینند و خوب بخندند و یاد بگیرند اصلا نداریم.

بیننده فیلم های کودک نسبت به دهه شصت کمتر نشده است

وی با بیان این که الان بیننده فیلم های کودک نسبت به دهه شصت کمتر نیست گفت: دهه شصت را مدام مثال می زنند. ولی اگر بشماریم در دهه شصت کمتر از ده فیلم ماندگار برای بچه ها ساخته شده است. شهر موش ها، کلاه قرمزی و پسرخاله، گلنار، پاتال و آرزوهای کوچک فیلم های خوب دهه شصت هستند. این طور نیست که ما فکر کنیم تعداد فیلم های ماندگار زیاد بوده است. آن زمان فضای مجازی و پلتفرم و گوشی موبایل و نت فلیکس نبود. مجبور بودند بچه ها را به سینما ببرند. الان بیننده فیلم های کودک نسبت به دهه شصت کمتر نیست. بچه ای هست که باب اسفنجی را ندیده باشد؟ هر کسی که به اینترنت متصل باشد قطعا فیلم های کودکان را می بیند. دهه شصت سینما رونق داشت چون گزینه دیگری وجود نداشت.

سینما بدون بچه های امروز سقوط خواهد کرد

کارگردان فیلم «آهوی پیشونی سفید» درباره اهمیت سینمای کودک اظهار داشت: اگر در هر کشوری قرار است آینده درخشان برای سینما و جامعه رقم بخورد باید برای بچه ها فیلم های بزرگ ساخت و آنها را جدی گرفت. اگر بچه های امروز به سینما رفتن عادت نکنند چگونه ممکن است فردا سینمای ما از علاقه مندان پر شود؟ بچه ها اگر به ماهواره و نتفلیکس و دیدن فیلم از طریق گوشی رو بیاورند، چگونه ممکن است فردا به سینما بروند؟ سینما بدون بچه های امروز در آینده سقوط خواهد کرد.

اگر بچه های امروز به سینما رفتن عادت نکنند چگونه ممکن است فردا سینمای ما از علاقه مندان پر شود؟

وی با تاکید بر این که باید برای بچه ها فیلم های الف ویژه ساخت ادامه داد: من از نه فیلمی که ساختم هشت تایش فیلم هایی است که پرهزینه ترین فیلم های تاریخ سینمای کودک بوده است.

هاشمی در پاسخ به این سوال که استقبال از جشنواره فیلم کودک چطور بوده اظهار داشت: استقبال بی تعارف مثل سال های گذشته نبود. من خیلی ندیدم که بچه ها جلوی سینما صف بکشند و در سالن زیاد باشند. یکی از مهم ترین علت هایش این است که سه چهار سال جشنواره تعطیل بود و مردم عادت جشنواره رفتن را فراموش کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حافظیه از کجا به کجا رسید؟


بنای آرامگاه حافظیه هر سال ۲۰ مهر ماه، میزبان بازدیدکنندگانی است که برای بزرگداشت حافظ در بنایی از دوره زندیه گرد هم می‌آیند. این بنا که البته طی زمان، تغییرات بسیاری را پشت سر گذاشته است از عمارتی گنبدی شکل، به پیشنهاد «آندره گدار»، معمار فرانسوی به آنچه که امروز وجود دارد تبدیل شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ابراز انزجار شرکت‌کنندگان جشنواره فیلم کودک از جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: خبرنگاران و داوران کودک و نوجوان، در کنار خانواده‌ها و شرکت‌کنندگان حاضر در جشنواره سی و پنجم به ابراز همدردی با کودکان مظلوم غزه می‌پردازند.

به گزارش سینماپرس، پی اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در بمباران مناطقی از غزه که منجر به کشته شدن جمع زیادی از کودکان ساکن مناطق مختلف غزه شد، داوران و خبرنگاران کودک و نوجوان جشنواره، در کنار خانواده ها و شرکت کنندگان در این رویداد، یاد این کودکان را گرامی داشته و با این اندوه همراه می‌شوند.

بر همین اساس در روز پایانی نمایش‌ آثار جشنواره، حاضران در این رویداد به همراه مدیران و دست‌اندرکاران جشنواره، قبل از شروع هر نوبت نمایش به ابراز همدردی با کودکان و نوجوانان ستم‌دیده غزه پرداخته و این اقدام وحشیانه رژیم کودک‌کش صهیونیستی را محکوم می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خانه هنرمندان ایران ۳ نمایشگاه جدید برگزار می‌کند


سه نمایشگاه تجسمی در گالری‌های خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شوند؛ یک نمایشگاه، مرتبط با طراحی ساخت عروسک و دو نمایشگاه دیگر با ساختار عکس است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای نخستین بار تصویرهایی از پلنگ ایرانی ثبت شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه مستند «حیات‌وحش شمال شرق» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی امیررضا چهارراهی تولید جدید شبکه مستند با موضوع تنوع زیستی استان‌های شمال شرق کشور از جمعه ۲۱ مهر ساعت ۲۲ پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، امیررضا چهارراهی کارگردان و تهیه‌کننده درباره این مستند گفت: این مجموعه مستند در ۸ قسمت حدود ۳۰ دقیقه‌ای تولید شده و روایت تنوع زیستی استان‌های شمال شرق کشور با محوریت استان خراسان رضوی با تمرکز بر ارتفاعات پهنه کپه‌داغ و رشته‌کوه هزارمسجد و پارک ملی تندوره است.

وی گفت: این مجموعه مهم‌ترین گونه‌های جانوری مانند پلنگ، گرگ، کفتار، شغال، روباه، کرکس ریش‌دار یا همان «هما»، کرکس سیاه، کرکس معمولی و … را به تصویر کشیده و به نحوه زیست و شیوه تغذیه آن‌ها می‌پردازد.

به گفته این مستندساز در مجموعه مستند «حیات‌وحش شمال شرق» توپوگرافی منطقه از لحاظ سازندهای موجود در کپه‌داغ توسط مشاوره‌های استادان زمین‌شناس، گیاه‌شناس و جانورشناس تبیین شده است.

چهارراهی گفت: ویژگی منحصربه‌فرد مجموعه مستند «حیات‌وحش شمال شرق» تصویربرداری هوایی از پلنگ ایرانی در لابه‌لای پستی‌ و بلندی‌های کوهستان است که برای اولین‌بار در کشور انجام شده است.

وی ادامه داد: این مجموعه از مرحله پیش‌تولید تا پایان تدوین حدود ۵ سال به طول انجامیده و از این هفته جمعه‌ها ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش می‌شود و تکرارش هم روز بعد ساعت ۱۲:۳۰ خواهد بود.

امیررضا چهارراهی، ابراهیم رجبیان، ابراهیم یوسف‌نژاد و هادی رحیمی‌زاده فیلم‌برداری این مجموعه حیات وحشی را بر عهده داشته و از دیگر عوامل آن می‌توان به تصویربرداران هوایی: مصطفی شیروانی، مهدی اسدیان، حسین خزایی، صدابردار: محمد حاتمی، گوینده متن: علیرضا جلالی و تدوین: کتایون چهارراهی اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موسیقی‌ آرام چگونه جیب ما را خالی می‌کند؟


حتما برای هر کدام از ماها پیش آمده که سالی چند بار برای خرید کردن به فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه کرده‌ایم و با دیدن رنگ و لعاب و تبلیغات فروشگاه حتی بیش از آنچه نیاز داشته‌ایم، خرید کرده‌ایم. شاید گمان کنیم که این امر لزوما به واسطه تبلیغات، نوع چیدمان، رنگ‌ها و موارد دیگر باشد اما بد نیست که بدانیم یکی دیگر از عوامل خرید بی‌محابا، موسیقی است!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمشک‌ها در مسیر فرعی چیده می‌شوند!


ششمین نشست از مجموعه نشست‌های ماهانه انجمن تصویرگران ایران هفته آینده در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جدی گرفتن مخاطب در برابر سوژه‌ای مهم و حساس، مزیت مهم «محرمانه» است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمود معظمی که با آثاری چون «تکیه بر باد»، «زاویه هفتم»، «بوی باران» و «پیکسل» طی ۱۵ سال گذشته، از جمله فیلمسازان پرکار تلویزیون بوده است، این شب‌ها با «محرمانه» حضور متفاوت دیگری را در جعبه جادویی تجربه می‌کند.

به گزارش سینماپرس، تلویزیون چند وقتی است که برای رضایت‌مندی و احترام بیشتر مخاطبان و تنوع در ساختار سریال‌سازی، به سراغ سوژه‌های جنایی، پلیسی و معمایی رفته است که محرمانه، یکی از آخرین این تلاش‌ها شمرده می‌شود. سریالی که با مجموعه‌ای از پیرنگ‌های معمایی، جنایی و پزشکی تلاش کرده تا روایت دست‌اولی از یک حادثه ملتهب را به تصویر بکشد.

از مهم‌ترین پارامترهایی که در تولید سریال‌هایی از این دست مورد توجه قرار دارد، رسیدن به مرز تریلر و اهمیت دادن به وجوه روانشناختی بحث است. عناصری که حداقل تا به اینجا، محرمانه نشان داده که قصد ورود به آن را دارد و باید دید که در ادامه، چه ترسیمی برای این مقولات در نظر گرفته شده است.

البته که باید پذیرفت، محرمانه، در یکی از سخت‌ترین اسلوب‌های ساختاری تولید سریال به انجام رسیده است. ساختاری که فارغ از ریزبینی‌ها و حساسیت‌های نوشتاری، در شکل اجرا نیز سختی‌ها و ظرافت‌های بسیاری را می‌طلبد و علاوه بر اکت و فرآیند لجستیکی، توجه ویژه‌ای نیز به مباحث سخت‌افزاری دارد. این انطباق، تا حدودی در سریال دیده می‌شود و باید دید در نیمه دوم داستان که گره‌افکنی‌ها بیشتر شده و همزمان، روایت در پی کشف راز است، این محک جدی چه سرانجامی را به خود خواهد دید.

یکی از مزیت‌های محرمانه، جدی گرفتن مخاطب در برابر سوژه‌ای مهم و حساس است. سوژه‌ای که از یک سو، پای دانشمندان ایرانی را به بحث باز می‌کند؛ از سوی دیگر بحث بر روی ویروسی ناشناخته است و مهم‌تر از تمام اینها، گسیل دانش و داشته‌های ایرانی به قاره آفریقا است که این سه ضلع، تا به اینجا توانسته‌اند پتانسیل‌های خوبی را در مسیر ایده‌پردازی پیموده و باید دید در ادامه به چه مسیری پیوند خورده و ادامه می‌دهند.

محرمانه تا به اینجا، توانسته شاخک‌های کنجکاوی‌برانگیز مخاطب را حساس کرده و آنها را نسبت به پیگیری داستانک‌ها و جریان اصلی قصه ترغیب نماید. اکنون دامنه توجهات به نیمه دوم سریال است که مشخص شود، عطف‌های دراماتیک، چگونه بحران‌سازی نموده و مسیر داستانی، چه تدبیری برای گذر از این موانع و رضایت‌مندی بیشتر مخاطب اندیشیده است.

*ایرنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمایت چهره‌ها از غزه


گروهی از چهره‌های شناخته‌شده دنیای هنر با انتشارهای پیام‌هایی در فضای مجازی نسبت حملات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه واکنش نشان دادند و حمایت خود از فلسطین را اعلام کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۴ سریال نمایش خانگی در راه پخش از تلویزیون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید مقیسه از احتمال پخش چهار سریال شبکه نمایش خانگی از تلویزیون خبر داد و گفت: این سریال‌ها برای طی مراحل اداری و حقوقی به صداوسیما معرفی شده‌اند و بعد از قطعی شدن قرار است از شبکه‌های تلویزیونی پخش شوند.

به گزارش سینماپرس، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت بازپخش سریال‌های شبکه نمایش خانگی از شبکه‌های تلویزیونی بیان کرد: هر سریالی که بتواند به اولویت‌های محتوایی تعیین شده در اسناد بالادستی توجه کند، کاندیدای پخش از تلویزیون است. هم اکنون برخی تولیدات سکوهای نمایش خانگی توجه خوبی به اولویت‌های محتوایی کشور دارند و چهار سریال که متعلق به سه رسانه نماوا، آپرا و فیلم‌نت است برای طی مراحل اداری و حقوقی به صداوسیما معرفی شده است که بعد از قطعی شدن، نام سریال‌ها نیز اعلام خواهد شد.

وی افزود: برای اینکه یک سریال نمایش خانگی از تلویزیون پخش شود لازم است مسیر مربوط به خرید کپی رایت یا توافق با سکوی ناشر به طور کامل طی شود تا بعدا باعث ایجاد چالش در روابط میان صدا و سیما و سکوها نشود.

مقیسه در ادامه تاکید کرد: در یک سال گذشته برخی تولیدکنندگان مجوزهایی برای تولید سریال و برنامه تلویزیونی از ساترا گرفته‌اند که امیدواریم با به ثمر رسیدن این تولیدات شاهد افزایش محصولات مناسب برای پخش توأمان از شبکه نمایش خانگی و شبکه‌های تلویزیونی باشیم.

به گزارش ایسنا، چندی قبل رئیس سازمان صدا و سیما اعلام کرده بود که این سازمان آمادگی دارد سریال‌ها و برنامه‌های مناسب شبکه نمایش خانگی را تبلیغ و ترویج کند و تیزرهای آن‌ها پخش کند. جبلی تاکید کرده بود که «حتی می‌توانیم حق پخش سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی سکوهای نمایش خانگی را خریداری کنیم.»

به تازگی هم تیزر یکی از سریال‌های جدید شبکه نمایش خانگی از برخی بخش‌های خبری صدا و سیما پخش و اعلام شد از این هفته با همکاری ساترا و معاونت سیاسی صدا و سیما، سریال‌های جدید شبکه نمایش خانگی در بخش‌های مختلف خبری معرفی می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع