X

بایگانی آبان 3, 1402

دفتر سینمایی

مجبورم برای سینما شتر گاو پلنگ را بسازم وگرنه فیلمم فروش نمی‌رود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم «آهوی پیشونی سفید» گفت: مجبورم برای سینما شتر گاو پلنگ را بسازم، وگرنه فیلمم فروش نمی‌رود.

به گزارش سینماپرس، هشتمین قسمت برنامه تلویزیونی «جام‌جم» شبکه یک سیما با موضوع رسانه ملی و هویت‌سازی برای کودک و نوجوانان پای صحبت‌های سید جواد هاشمی و محمدصادق باطنی نشست.

محمد صادق باطنی، مدیر شبکه کودک و نوجوان در پاسخ به این سوال که راهبرد شما در حوزه کودک و نوجوان چیست؟ گفت:، چون ما کودک و نوجوان امروز را نمی‌شناسیم، فکر می‌کنیم معیار او برای مصرف محصولات فرهنگی ما مطابق معیارهای ۲۰ سال پیش است. تولیدکننده حوزه کودک از دهه ۶۰ تا نیمه دهه ۷۰ با زبان کودک قصه تولید می‌کرد. کارهای آن زمان مانند «خونه مادر بزرگه»، «زیر گنبد کبود»، «محله برو بیا» و … قصه محور بودند.

باطنی ادامه داد: این برنامه‌ها کودک را به سرزمین خیال که مختص سنش بود، دعوت می‌کرد. از نیمه دهه ۷۰ تا نیمه دهه ۹۰ بخاطر محدود شدن بودجه‌ها، کم حوصلگی و رنگ باختنِ عشق برنامه‌سازی برای کودکان، افزایش شبکه‌های تلویزیونی، مصرف فرهنگی و … تولیداتی از کارهای کودک وارد تلویزیون شد، که نمونه‌های خارجی شد. کارهایی که مبتنی بر بازیگرانی بنام عمو و خاله بود.

مدیر شبکه کودک با بیان اینکه اگرچه بیشتر این تولیدات کارهای محترمی بود، اما از کارکرد هویت آفرینی تولیدات دهه‌های قبل به دور بود، افزود: بزرگانی که در دهه ۶۰ و ۷۰ کار کودک می‌کردند، خودشان را با کودک در حال رشد رشد ندادند. در نهایت ما با مجموعه‌ای از تولیدات در آنتن و بعد در پلتفرم‌ها مواجه شدیم، که به ظاهر کودکانه است، ولی محتوا برای بزرگسالان است. کودک با دیدن شخصیت‌ها جذب می‌شود و پای آنتن می‌آید، ولی چیزی نمی‌فهمد! چراکه قهقهه آن را بزرگسال می‌زند.

به گفته وی، حتی در برنامه‌های کودک در پلتفرم‌ها محتوای جنسی گفته می‌شد! ما در شبکه کودک مبنایمان را بر قصه‌گویی، ورود به جهان رویا و خیال برای کودک، احیای مجدد حوزه‌های نمایشی روی آنتن گذاشتیم.

سید جواد هاشمی، کارگردان و بازیگر سینما در پاسخ به باطنی و در دفاع از تولیدات اخیر مرضیه برومند گفت: خانم برومند بابت تولیداتی که در شبکه نمایش خانگی داشت، ابراز کرد که آن کار برای بزرگسالان بود. اگر قالب کودک و نوجوان داشته، دلیل ندارد که مختص کودکان ساخته شده باشد.

هاشمی افزود: من مدعی‌ام که تولیداتم پر هزینه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای کودک و نوجوان است. من نشستم با خودم فکر کردم که چه شتر گاو پلنگی بنویسم، که خانواده بچه را به سینما بکشاند. بله! من به خانواده نزدیک شدم. من مجبورم برای سینما شتر گاو پلنگ را بسازم، وگرنه فیلمم فروش نمی‌رود! اگر منِ سید جواد هاشمی پول کافی داشته باشم و خونه یا ماشینم را نفروخته باشم، قطعاً فیلمی می‌سازم که فقط کودک ببیند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر «نظریه سینمای اسلامی» در کشور شروع شود خیلی از مشکلات حل می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی کشور در مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: سینمای اسلامی می‌تواند سینمای مترقی باشد نه بازدارنده. اگر نظریه سینمای اسلامی در کشور شروع شود که ما مقدمات آن را فراهم کرده‌ایم خیلی از مشکلات حل می‌شود جهان اسلام منتظر این نوع سینماست.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سه شنبه شب با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و با اجرای محمد سلوکی در برج میلاد برگزار شد.

محمدخزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور نیز سخنران بعدی مراسم اختتامیه بود. ایشان در این مراسم بیان کرد: از فیلمسازانی که از مردم مظلوم فلسطین حمایت کردند، تشکر می‌کنم. امسال شاهد جشنواره ای متفاوت بودیم، دوره چهلم نقطه عطف بود در میان جشنواره‌های این سال ها. در بررسی اجمالی که داشتیم در جشنواره‌های داخلی و خارجی چنین استقبال و ارسال آثار بی سابقه بود. تنوع ژانرها که سیاستگذاری سازمان سینمایی بود امسال به بار نشست، ژانرهای خوب، کارگردانان خوب و فیلم‌های خوبی داشتیم. نگاه جدی به شهرستان‌ها داشتیم نسبت به دوره گذشته ارتقا پیدا کرده بود.

خزاعی همچنین ابراز کرد: توجه به مسائل جدی کشور مثل جمعیت و فرزندآوری در جشنواره دیده می‌شد. در تفاوت این دوره باید بگویم نسلی جوان و امیدوار دیدیم که آثار قابل اعتنایی خلق کرده بودند. من اکثر فیلم‌ها را دیدم و بر خود بالیدم که چنین نسلی در کشور پرورش پیدا کردند اما دو نکته می‌گویم یکی از مهمترین کشورهای جهان اسلام در حوزه سینما جمهوری اسلامی است. ما در دنیا صاحب سینما هستیم.
وی تصریح کرد: طبیعتاً انتظار از سینمای ما در دنیا متفاوت است. واژگان متعددی در سینما مطرح بوده است. یک زمان سینمای دینی، یک زمان سینمای معناگرا، یک زمان سینمای ملی بر آن گذاشته شده است اما امروز همه این واژه‌ها در نظریه سینمای اسلامی است و باید تلاش کنیم سینمای اسلامی داشته باشیم. دوستان در تبیین نظریه سینمای اسلامی عجله نکنند الان دوستان روشنفکر موضع می‌گیرند اما سینمای اسلامی یعنی سینمای پیشرو و عدالت‌خواهانه و ستم ستیز، اسلام دین مترقی است.
خزاعی عنوان کرد: سینمای اسلامی می‌تواند سینمای مترقی باشد نه بازدارنده. اگر نظریه سینمای اسلامی در کشور شروع شود که ما مقدمات آن را فراهم کرده‌ایم خیلی از مشکلات حل می‌شود جهان اسلام منتظر این نوع سینماست. امروز سینمای اسلامی می‌تواند برندی برای کشورهای مسلمان باشد و شاخص‌های خود را داشته باشد پس تلاش می‌کنیم این سینما محقق شود و بازدارنده نباشد و دستورالعمل‌هایی برای آن داشته باشیم. یکی از مشکلات جوامع بشری امروز فاصله گرفتن از دین است. امروز خیلی از ماها دچار پریشان احوالی و گرفتاری هستیم. بحث، صرفا اقتصادی نیست بلکه حالمان خوش نیست. به این دلیل است که از خدا فاصله گرفته‌ایم. در تلاش هستیم‌ گامی برای این امر برداریم. امیدوارم روزهای خوبی برای سینمای ایران رقم بخورد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درگذشت یک چهره و چند خبر دیگر


درگذشت لی‌لی افشار، ایستگاه پایانی جشنواره فیلم کوتاه، افزایش فروش سینماها در مهرماه،  ۹ سینماگر ایرانی در اسپانیا، دستگیری بازیگر فلسطینی، اظهارات معمار طرح حریم تئاتر شهر، گردهمایی هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، نشست خبری کتاب قاضی‌زاده، استقرار تیم ایرانی برای ثبت مقاومت غزه در مرز اردن، معرفی برگزیدگان جایزه‌های شهید اندرزگو و هوگو، تغییر دیوارنگاره میدان ولیعصر، فراخوان جشنواره تجسمی و اظهارات وزیر ارشاد درباره نماهنگ «ایران‌دخت» از اخبار فرهنگی هنری دوم آبان‌ماه بود.

مشاهده خبر از سایت منبع