X

بایگانی آبان 14, 1402

دفتر سینمایی

«سینمای مستقل» لوباجت است/«نگاه بیزینسی» به محصولات هنری نمی‌تواند نتیجه مطلوبی در بر داشته باشد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدرضا محقق تهیه کننده سریال خانگی «عقرب عاشق» گفت: جلوه های ویژه خاص «عقرب عاشق» یکی از دستاوردهای مهم این پروژه برای سینمای ایران بود! همچنین ما بازیگران خوبی را نیز در این پروژه به سینما و تلویزیون معرفی کردیم و خوشبختانه بنده از ماحصل کار بسیار راضی هستم.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «آه سرد» و «درب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمایی که بنده دنبال کردم و می کنم سینمای هنری است اما در رابطه با کارهای اخیرم و به خصوص سریال «عقرب عاشق» بحث تفاوت و اینکه در این ژانر تاکنون کاری نکرده بودیم، قدرت ریسک بالایی می خواست و تصمیم گیری سختی داشت اما از جایی که بنده دوست داشتم متفاوت کار کنم و فضای نویی را خلق کنم به سمت تولید این پروژه دشوار رفتم.

وی در همین راستا ادامه داد: دلیل رفتن بنده به سمت تولید این پروژه این بود که معتقدم هم سینما و شبکه نمایش خانگی نیاز به محصولات متفاوت دارد و هم ما به گونه ها و جذب سلیقه های متفاوت نیازمندیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «چرا گریه نمی‌کنی» سپس با بیان اینکه در تولید فیلم و سریال همه کارها دارای ریسک بالایی هستند اظهار داشت: نکته ای که وجود دارد این است که تولید کاری مانند «عقرب عاشق» ریسک بالاتری نسبت به تولید کارهای رئال دارد چرا که اگر آنطور که باید نتیجه حاصل نشود همه زحمات دست اندرکاران پروژه بر باد می رود.

این تهیه کننده در پاسخ به این پرسش که آیا شما ضمن تهیه کنندگی سرمایه گذاری این اثر را هم بر عهده داشتید یا خیر متذکر شد: من قبل از ۳-۴ کار اخیرم همیشه خودم تهیه کننده و سرمایه گذار کارهایم بودم. سینمای مستقل لوباجت است و خیلی وقت ها برای دلم فیلم ساختم چون نیمه پنهانی از من بود که دوست داشتم تجربه شان کنم اما در این سریال و فیلم های اخیرم تلاش کردم تا سرمایه گذار داشته باشم.

وی تأکید کرد: پیدا کردن سرمایه گذار برای این کارها دشواری و مشکلات خود را دارد و بسیار هم طاقت فرسا و سخت است اما خوشبختانه توانستم در این زمینه موفق عمل کنم. من خوشحالم که در این پروژه توانستیم کار گروهی خوبی داشته باشیم و با تعامل خوبی که با آقای سهیلی زاده شکل گرفت کار را به سرانجام رساندیم. ذکر این نکته بسیار ضروری است که بنده تمام مشکلات و سختی ها و مسائل مالی را به دوش کشیدم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «آهِ سرد» سپس با طرح این نکته که نگاه بیزینسی به محصولات هنری نمی تواند نتیجه مطلوبی در بر داشته باشد تصریح کرد: من از ماحصل کار راضی ام اما متأسفم که «عقرب عاشق» تبلیغات نداشت. مخاطب من باید از کجا بداند چنین کاری تولید شده که آن را ببیند؟ در بحث تبلیغات این کار چیزی نداشتم و خالی خالی بودم. اگر کار را مردم دیدند تبلیغات دهان به دهان خودشان بوده؛ من این پروژه را کاملاً به پلتفرم واگذار کردم و آن تبلیغاتی که باید نداشت و نگاه سلیقه ای و نگاهی که نمی دانم چه باید اسمش را گذاشت در آن حاکم بود. یکی از لازمه های هر فیلم و سریالی تبلیغات و کار رسانه ای است که ما در این کار نداشتیم.

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: یک زمان یک کار برای پلتفرم است و خودش سرمایه گذاری می کند اما ما این سریال را خارج از پلتفرم ساختیم و خودمان تولید کردیم و این نوع کارها ریسک بالایی دارد.

به گزارش سینماپرس، «سیدرضا محقق» متولد سال ۱۳۶۱ داری تحصیلات دکتری فقه و حقوق می‌باشد و از از اواخز دهه ۱۳۸۰ هجری‌شمسی به تهیه کنندگی در سینما روی آورده و در کارنامه فعالیت حرفه‌ای خود آثاری همچون: نگاهی به آسمان، او خوب سنگ می زند، ممیرو، ایرو، آبی به رنگ آسمان، چرا گریه نمی‌کنی؟، را به ثبت رسانده است و تا چندی پیش با سریال عقرب عاشق در شبکه خانگی حضور داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصاویری از «کودکان در آتش اسرائیل»


نمایشگاه آثار پوستر، نقاشی و نقاشی‌خط از روز دوشنبه ۱۵ آبان در تالار آیینه برج آزادی افتتاح می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت‌های مقاومت از قاب افق – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه‌ای از مستندهای تک قسمتی یا مجموعه مستند با موضوعات اجتماعی، مفهوم مقاومت، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق سیما پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مجموعه‌ای از مستندهای تک قسمتی یا مجموعه مستند با موضوعات اجتماعی، مفهوم مقاومت، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق سیما پخش می‌شود.

مستند «سفارت کودتا» شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه افق پخش می‌شود. این مجموعه مستند به روایت نقش سفارتخانه‌های ایالات متحده آمریکا در دخالت‌های این کشور در نقاط مختلف جهان پرداخته و زاویه‌ای از تاریخ جنایات آمریکا دیده شده که در منابع مکتوب هم کمتر به آن پرداخته شده است.

مستند ۵ قسمتی «اسرائیل از درون» به کارگردانی عبدالرضا پناهی و تهیه شده در خانه مستند، با نگاهی ویژه به درون جامعه رژیم صهیونیستی، آماده پخش شد و از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۳ به روی آنتن افق می‌رود.

مستند «نصرالله» کاری از گروه مستند روایت فتح است که ساعت۵:۳۰ صبح روز یکشنبه از شبکه افق پخش خواهد شد. موضوع این فیلم قصه اسارت سیدحسن نصرالله در جنگ سال ۲۰۰۶ در حومه شهر بعلبک لبنان را روایت می‌کند.

مجموعه مستند ۲۶ قسمتی «آمریکای لاتین» پیرامون روابط ایران و کشورهای مطقه آمریکای جنوبی از شنبه تا جمعه این هفته ساعت ۷ صبح به روی آنتن افق سیما می‌رود.

در مجموعه مستند «کمپ هفت»؛ به سراغ نوجوانانی رفتند که در زمان جنگ می‌گفتند آنان تحت تاثیر جو وارد جبهه شده‌اند، اما گذشت زمان خلافش را ثابت کرد. این مجموعه مستند یکشنبه تا جمعه این هفته ساعت ۱۲:۳۰ به روی آنتن افق سیما می‌رود.

مستند مسابقه «فرمانده» یک فرمانده نظامی با کمک دستیارانش مراحل مختلفی را برای رقابت شرکت کنندگان تعریف می‌کنند و پس از آموزش‌های اولیه مسابقه آغاز می‌شود و فرمانده و دستیارانش بر عملکرد شرکت‌کنندگان نظارت می‌کنند. سری سوم مستند مسابقه «فرمانده» شنبه تا سه‌شنبه این هفته ساعت ۱۴ و همچنین در ادامه سری چهارم این مستند از چهارشنبه ساعت ۱۴ به روی آنتن افق می‌رود.

مستند «پسر ژنرال» به خاطرات و گفتگو با یک فعال مدافع فلسطین می‌پردازد که خود و پدرش عضو ارتش رژیم صهیونیستی بودند. این مستند پنجشنبه ساعت ۲۳ به روی آنتن افق می‌رود.

مستند «آنجا باید بهشت باشد» به تهیه کنندگی و کارگردانی داوود کاظمی با موضوع تاریخ تحلیلی سینمای فلسطین پنجشنبه و جمعه این هفته ساعت ۱۶ از آنتن افق پخش می‌شود.

مستند «باغ خاطرات تلخ» با موضوع مهاجرت معکوس یهودیان در سرزمین‌های اشغالی پنجشنبه ساعت ۱۹ از شبکه افق پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درگذشت اکبر گلپایگانی دل دوستداران هنر ایرانی را اندوهگین کرد


محمد اله‌یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت اکبر گلپایگانی را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میراث ارزشمند کمال‌الملک برای پسرها


شاید زمانی که این ساختمان زیبا را در جبران یک کم لطفی، به کمال‌الملک می‌بخشیدند، تصور نمی‌کردند بعد از دهه‌های متمادی همچنان صدای خنده نوجوانان در آن بپیچد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شبکه تلوبیونی فلسطین» افتتاح شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مصادف با ۱۳ آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی به همت معاونت فضای مجازی سازمان صدا وسیما «شبکه تلوبیونی فلسطین» آغاز به کار کرد.

به گزارش سینماپرس، «شبکه تلوبیونی فلسطین» به ‌عنوان تنها شبکه اختصاصی در موضوع فلسطین در معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما شروع به کار کرد.

این شبکه تلوبیونی به‌ صورت ۲۴ ساعته اقدام به پخش محتوای متنوع در زمینه تحولات فلسطین خواهد کرد.

برنامه‌های زنده ترکیبی با حضور کارشناسان و تحلیل گران مرتبط، رصد و پایش اخبار و تحلیل‌ها، تامین و پخش تولیدات مردمی در شبکه‌های اجتماعی، تامین و ترجمه تولیدات بین المللی، معرفی کتاب ها و تحلیل فیلم های مرتبط با جریان مقاومت و مبارزات مردم فلسطین و بازپخش برنامه‌های پربازدید مربوط به فلسطین در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، جدول پخش شبکه تلوبیونی فلسطین را تشکیل می‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گلپا» از چهره‌های مطرح دوره معاصر موسیقی ایران بود


محمد الهیاری فومنی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در پیامی درگذشت اکبر گلپایگانی را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر فیلمی بخواهد برگی از تاریخ باشد نمی‌تواند با تخیل فیلمساز ساخته شود/برخی فیلم‌های دفاع مقدس و اواخر جنگ اکشن و تخیلی بودند و نسبتی با جنگ نداشتند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان سریال «روزهای ابدی» گفت: امروز نیازمند اثری هستیم که تصویر دقیقی از مقاطع تاریخ معاصر و بخصوص تاریخ انقلاب به جوانان ارائه دهد. این یک تکلیف ملی برای هنرمند، فیلمسازان و دست‌اندکاران سینما است.

به گزارش سینماپرس، حوادث ۱۳ آبان ۵۸ و تسخیر لانه جاسوسی از آن دست اتفاقاتی است که در تاریخ سیاسی چندین ساله یک کشور به ندرت رخ می‌دهد و همین ارزش آن را چند برابر می‌کند. رخدادی که می‌تواند سوژه بکر و پر مخاطبی برای دنیای سینما باشد و در صورت پرداخت دقیق و با استناد، هم در ذهن مردم و مخاطبان عام سینما ماندگار شود، هم تصویری از تاریخ معاصر ایران برای جوانان باشد.

اتفاقی که تاکنون در سینمای ایران جز با توفان شن ساخته جواد شمقدری نیفتاده. البته که توفان شن نیز بیشتر به ماجراهای بعد از تسخیر سفارت و طوفان صحرای طبس می‌پردازد و هنوز اثر سینمایی داستانی درباره تسخیر لانه جاسوسی و حوادث ۱۳ آبان ۵۸ ساخته نشده است. اما بخش غم‌انگیر ماجرا آنجاست که فیلم سینمایی «آرگو» ساخته بن افلک سال ۲۰۱۲ میلادی در هالیوود ساخته می شود که روایتی کاملا تحریف شده و آمریکایی به تسخیر لانه جاسوسی دارد.

در این‌باره ایرنا با جواد شمقدری، کارگردان فیلم توفان شن به گفت‌وگو نشست که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

دچار غفلتی نهادینه شده‌ایم

شمقدری درباره دلایل ساخته نشدن فیلم و سریال درخور با موضوع تسخیر لانه جاسوسی و حوادث ۱۳ آبان سال ۵۸ گفت: کمبود اثر دراین باره به یک نوع غفلت نهادینه شده برمی‌گردد که بعضا سهوی و گاهی از مواقع هم عمدی است. کمبود اثر دراین باره به یک نوع غفلت نهادینه شده برمی‌گردد که بعضا سهوی و گاهی از مواقع هم عمدی استعده ای به عمد علاقه ندارند درباره این حوزه‌ها کار شود و جوانان ما در رابطه با تاریخ انقلاب و حوادث و اتفاقات آن اطلاعی داشته باشند. این باعث می‌شود دشمن اجازه پیدا کند با تحریف و وارونه نشان دادن تعاریف آن، حقایق انقلاب را به نفع خودش چرخش بدهد.

کارگردان سریال روزهای ابدی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در دیدار با دانش‌آموزان گفت: به قدری در حوزه فیلم و سریال درباره تاریخ معاصر کم کار شده که حتی ایشان نیز مجبور شدند بخشی از دیدار را به توضیح تاریخ معاصر اختصاص بدهند و مخاطب دانش‌آموز را آگاه کنند.

پاسخی به آرگوی هالیوودی ندادیم

شمقدری اقبال مخاطبان به آثار مشابه خارجی را در نتیجه کمبود اثر درخور ایرانی دانست و گفت: استقبال مخاطب ایرانی از فیلم «آرگو» نشان داد که مخاطب مشتاق است ببیند آن مقطع از تاریخ انقلاب چه اتفاقی افتاده؛ منتها روایت آمریکایی آن را می‌بیند. روایتی که دروغ است چراکه ما روایت ایرانی‌اش را نداریم.

کارگردان «توفان شن» ادامه داد: فضا در این حوزه کم‌کم به سمتی رفته که کسی که در این فضا فعالیت می‌کند مورد سوال قرار می‌گیرد. بنابراین به نظر می رسد این یک توطئه فرهنگی است که توسط دشمن طراحی شده و عواملی نیز داخل کشور با آن همراهی کرده و می‌کنند.

روزهای ابدی، تنها سریال ساخته شده با موضوع لانه جاسوسی

وی درباره سریال «روزهای ابدی» خاطرنشان کرد: اگر سماجت‌ها و پیگیری‌های من نبود «روزهای ابدی» ساخته نمی‌شد. در یک مرحله کار را متوقف کردند تا ادامه پیدا نکند و سعی کردند تا جایی که می‌توانند به کار لطمه بزنند تا پیش نرود. این سریال در رابطه با تسخیر لانه جاسوسی تنها اثر ساخته شده بود که در حال حاضر با ساختار جدیدی و با نام انقلاب دوم در حال پخش است و بیشتر بر تسخیر لانه جاسوسی متمرکز است.

اختلاف نظرهایی که نمی‌گذارند حقایق بیان شود

شمقدری موضوع و سوژه تسخیر لانه جاسوسی و حوادث پس از آن در سال ۵۸ را نیز حساسیت‌برانگیز دانست و گفت: خود موضوع و سوژه هم تولید سختی دارد. بعضا در مرحله تحقیق و نگارش اختلاف نظرهایی بین سیاسیون وجود دارد. ممکن است برخی بخواهند برخی حقایق گفته شود برخی گفته نشود. این‌ها مراحل ثانویه است.

برای فضاسازی شهری دهه ۵۰ و۶۰، آینده نگری نشده است

کارگردان سریال «روزهای انقلاب» درباره فضاسازی سریال‌هایی در حوزه تاریخ معاصر و تفاوت آن با تاریخ صدر اسلام گفت: کار تاریخی درباره صدر اسلام خیلی آسان‌تر است. به راحتی لوکیشن آن دوران ساخته می‌شود اما وقتی بخواهید میدان فردوسی، میدان آزادی، سفارت امریکا و … را در اوایل انقلاب نشان بدهید، به مشکل می‌خورید و نمی‌توانید در لوکیشن واقعی کار کنید. خیلی‌ها فکر می‌کنند «روزهای ابدی» در لوکیشن واقعی ساخته شده در حالی که غیر ممکن است بتوانید در لوکیشن واقعی فیلمبرداری کنید.

کار تاریخی درباره صدر اسلام خیلی آسان‌تر است. به راحتی لوکیشن آن دوران ساخته می‌شود اما وقتی بخواهید میدان فردوسی، میدان آزادی، سفارت آمریکا را در اوایل انقلاب نشان بدهید، به مشکل می‌خورید

این فیلمساز توطئه فرهنگی ذکر شده را عامل نبود لوکشین و عدم فضاسازی مناسب دانست و افزود: حتی امروز وسایل نقلیه سال ۵۷ را نداریم مانند اتوبوس دو طبقه یا وسایل نقلیه مثل پیکان، چراکه برای کسی اهمیت نداشت که تعدادی از این‌ها را برای ساخت فیلم هایی که به دهه‌های ۵۰ و ۶۰ مربوط می‌شود، نگه‌داری کنیم. در حقیقت آینده نگری وجود نداشته و فضا به گونه‌ای مدیریت شده که آن وسایل نیاز صحنه نیز در دسترس کارگردان نباشد تا به دردسر بیفتد و از تولید اثر منصرف بشود.

شمقدری بی توجهی مدیریتی را عامل ایجاد آفت‌های بعدی برشمرد و اظهار داشت: از ساخت لوکشین مناسب تا طراحی صحنه مشکلات جدی وجود دارد و در مرحله تحقیقات نیز احساس می‌شود. وقتی می‌خواهید روایت دقیق و صادقانه یک حادثه را بیان کنید یک دفعه موانعی سر راهتان قرار می‌گیرد که برخی شاید این شجاعت را نداشته باشند که با آن مقابله کنند.

فیلمساز درباره این موضوع باید شجاعانه ورود کند

شمقدری به افزایش دسترسی به منابع و اسناد اشاره کرد و افزود: امروزه منابع نسبت به گذشته بیشتر شده و فیلمساز هم دسترسی به منبع ایرانی دارد و هم دسترسی به منابع آمریکایی و هم به کسانی که در این حوادث حضور داشته‌اند. منتها مساله این است که فیلمساز به نتیجه برسد که کدام بخش تاریخ را بگوید و از کدام زوایه نگاه و روایت دقیق را پیدا کند. این خودش شجاعتی می‌خواهد که فیلمساز به آن ورود پیدا کند و اثر را به تولید برساند.

متکی بودن بر واقعیت، کلید ساخت اثری ماندگار است

این کارگردان متکی بودن فیلمساز به واقعیت را مهم تلقی کرد و گفت: اگر فیلمی بخواهد برگی از تاریخ باشد نمی‌تواند با تخیل فیلمساز ساخته شود. البته برای ایجاد درام و قصه‌گویی می‌توان از تخیل کمک گرفت اما باید بر وقایع و مستندات موجود متکی بود.

کارگردان سریال بال‌های فرشتگان، فیلم های ژانر دفاع مقدس را به عنوان نمونه‌ای تمام عیار از این مساله دانست و عنوان کرد: برخی فیلم‌های دفاع مقدس و اواخر جنگ اکشن و تخیلی بودند و نسبتی با جنگ نداشتند و از آن سو فیلم‌هایی داشتیم که عین واقعیت جنگ بود و تمام اجزا و عناصر جبهه و جنگ در آن بود و باور پذیر بود. درباره فیلم و سریال‌های تاریخی نیز باید این را رعایت کرد و باید به وقایع وفادار ماند؛ چرا که همه چیز آن موجود است و نمی‌توان در مناسبات و موقعیت‌ها طراحی بدون سندی داشت.

وی در ادامه با ذکر مثالی از یکی از وقایع تحریف شده تاریخی عنوان کرد: شنیده‌ام کتابی نوشته شده درباره تعدادی آمریکایی که در سال ۵۹ می‌خواستند تجهیزات مرکز هسته‌ای بوشهر ایران را به غارت ببرند. این از نظر قصه جذاب است اما این تجهیزات اصلا در آن زمان آنجا نبوده و نیروگاه فقط یک اسکلت ساختمانی بوده. این کتاب فقط خواسته قصه‌گویی کند چراکه این تجهیزات سال ۷۰ به بوشهر آمد. در سال ۵۹ هم اگر بوده در تهران بوده نه در بوشهر. پس این سندیت ندارد و برای سرگرمی خوب است.

این کارگردان ادامه داد: در یک فرایند قصه‌گویی کامل می‌توان به وقایع تاریخی وفادار ماند اما این کار پیچیده و سختی است و خیلی‌ها آن را تحمل نمی‌کنند. به‌علاوه فضاسازی‌های رسانه‌ای هم وجود دارد که اثر قبل از ساخته شدن و بعد از ساخته شدن مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد.

تلفیق طنز و تسخیر لانه جاسوسی، اثری با سندیت تاریخی خلق نمی‌کند

شمقدری درباره بهره‌گیری از سایر ژانرها در پرداختن به سوژه تسخیر لانه جاسوسی گفت: در سایر ژانرها نیز راجع به خود تاریخ انقلاب کار نمی‌شود که اگر هم بخواهد کار بشود محدود می‌شود به فیلم‌های طنزی مانند مصادره که سندیت تاریخی هم ندارند و فقط برای سرگرمی مخاطب ساخته شده اند. البته که فیلم در پرداخت به انقلاب طعنه می‌زند و موجودیت آن را زیر سوال می‌برد اما در حد طنز می‌ماند و به عنوان شرح یک اتفاق تاریخی عمل نمی‌کند.

رییس اسبق سازمان سینمایی افزود: قالب طنز متفاوت است و می‌توان در آن واقعیت را قلب کرد و تغییر داد؛ مثلا در فیلم دیکتاتور بزرگ، شخصیتی که از هیلتر نشان می‌دهد اصلا شبیه او نیست و هیچ ربطی به زندگی او ندارد اما چون طنز است مخاطب می‌پذیرد. مصادره نیز همین است نشانه‌هایی از واقعیت دارد اما بیشتر موقعیت طنز ایجاد می‌کند.

شمقدری خاطرنشان کرد: امروز نیازمند اثری هستیم که تصویر دقیقی از مقاطع تاریخ معاصر و بخصوص تاریخ انقلاب به جوانان ارائه دهد. این یک تکلیف ملی برای هنرمند، فیلمسازان و دست‌اندکاران سینما است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محمد گلریز به دستور چه کسی نام خانوادگی‌اش را تغییر داد؟


«گلپا» صدای دهه ۳۰ بود؛ از وقتی اولین آوازش را با ساز نورعلی برومند و علی‌اصغر بهاری روی صفحه بزرگ ضبط کرد تا وقتی که مردم با صدایش در برنامه «گل‌ها» انس گرفتند و «گلریز» صدای دهه ۶۰ و در واقع صدای انقلاب اسلامی بود. حالا «گلپا» رفته و صدای آخرین نسل خواننده «گل‌ها»یی خاموش شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلاش می‌کنیم که درمورد قلمرو فرهنگی غنی ایران فکر کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور درمورد مسابقه ملی «پارس آرا» و اهدافی که دنبال می‌کند توضیحاتی داد.

به گزارش سینماپرس، مسابقه ملی «پارس آرا» بستری رقابتی برای ارائه طرح‌های شخصیت است که طرح‌های انتخاب شده در جریان این رویداد می‌توانند با همکاری کسب و کارهای فرهنگ بنیان به توسعه مدل‌های اقتصادی تبدیل شوند که مبتنی بر بازار پردازی شخصیت‌ها خواهند شد. افرادی که قصد شرکت در این رویداد ملی را دارند تا ۲۰ آبان ماه می‌توانند به ثبت اطلاعات طرح شخصیت خود بپردازند.

سید امیر آقایی، دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور در رابطه با شعار مسابقه ملی «پارس آرا» مبنی بر طراحی شخصیت‌های پارسی بیان کرد: شعار این مسابقه ملی، طراحی و بازارپردازی شخصیت‌های پارسی است که منظورمان از پارسی تمام حیطه‌هایی است که به نحوی قلمرو فرهنگی ایران هستند. البته بعضی از مجموعه‌ها تا حدی درمورد این فضا ابهاماتی داشتند. اما عملاً اتفاقی که می‌افتد این است که ما کشورهایی هستیم که در طول تاریخ، قلمرو فرهنگی به نام ایران داشته ایم و در آن ترک، کرد، لر، ترکمن، بلوچستانی و… بوده و هر یک زبان‌های خاص خود را داشته اند، ولی در قالب یک زبان فارسی با یکدیگر در تعامل بوده اند و این طور نبوده است که زبان فارسی را نمی‌شناختند و در مقابل، این زبان آن قدر توسعه پیدا کرده است که ما در هند یک گروهی به نام پارسیان داریم و شاید پایه آن‌ها زبان فارسی هم، باشد و اتفاقاتی را رقم می‌زنند. در نتیجه، ما تلاش می‌کنیم که درمورد قلمرو فرهنگی غنی ایران فکر کنیم.

دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: تمرکز مسابقه پارس آرا بر تولید نیست بلکه متمرکز بر غنی شدن مضمون شخصیت پردازی‌های حوزه کودک است که این مضمون از دو ساحت تشکیل شده است. یک ساحت، نسبت گیری این مضمون به بن مایه‌های فرهنگی – تمدنی ایران اسلامی و مسائل سبک زندگی حوزه کودک و نوجوان است و این که جهان داستان و روایت‌ها و هویتی که در حال خلق شدن هستند به این‌ها چه ارتباطی دارند؟ و ساحت دیگر آن مربوط به توسعه پذیر شدن این مضمون است که در فرم‌ها و محصولات دیگر چه اتفاقی می‌افتد؟

آقایی مطرح کرد: ما درمورد دو موضوع به صورت خیلی جدی کار خواهیم کرد: یکی بحث تصویرگری و دیگری روایت پردازی است. یعنی حتماً به صورت ویژه روی طرح‌های شخصیت و این دو مورد کار می‌شود چراکه طراحی شخصیت مستلزم تصویر است و نمی‌توان آن را بدون تصویر کار کرد و روایت پردازی در آن شخصیت باید کاملاً به نقطه مطلوب و ایده آل نزدیک شده باشد. اما تأکید می‌کنم ما در این جا به ایده پردازی فکر نمی‌کنیم. زیرا هدف گذاری ما افرادی هستند که تا حدی خلق شخصیت را پیش برده و توانسته اند ایده ذهنی خود را به قوامی رسانده و به مرحله اجرا برسانند و از آن ماکت بسازند و یا حتی به حدی پیش رفته اند که به سلسله کتاب کودکی رسیده اند که الان در بازار هم، وجود دارد و تمرکز ما بیشتر روی این گروه هاست تا توسعه پذیری آن‌ها بهتر شود.

دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: حرف اصلی ما در مسابقه «پارس آرا» توسعه طرح‌های شخصیت حوزه کودک و نوجوان است و متأسفانه، شخصیت ترجمه کاراکتر شده است، در حالی که ترجمه کاراکتر، شخصیت نیست. چون وقتی می‌گوییم شخصیت، در ذهن فرد المان‌های انسانی و حیوانی متبادر می‌شود. به همین دلیل، حتی در تعریف‌های لاتین کاراکتر هم نگاه کنید عنصر، المان و… مورد توجه هستند. مثلاً لگو به عنوان آجرک‌هایی که کودکان به عنوان اسباب بازی مورد استفاده قرار می‌دهند به عنوان عنصر مبنای یک طرح شخصیت شده است و وقتی می‌گوییم طرح شخصیت، ذهن فارسی زبان ما به این سمت نمی‌رود که لگو هم می‌تواند یک شخصیت باشد و در میان آن، خلق‌های کاراکتری انسانی هم وجود دارد که در قالب انیمیشن لگو قرار می‌گیرد و در حوزه‌های دیگر نیز، فضای چندبُعدی فرهنگی را ایجاد کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع