X

بایگانی آذر 5, 1402

دفتر سینمایی

قطعه ارکسترال «قدس شریف» رونمایی شد/ پخش از تلویزیون


قطعه ارکسترال «قدس شریف» در بزرگداشت عملیات غرورانگیز طوفان‌الاقصی توسط ارکستر سمفونیک رسانه ملی اجرا و رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنوز چهل و اندی سال پس از پیروزی انقلاب فیلمی در تراز جمهوری اسلامی نساخته‌ایم/ اگر خودمان را به تراز جمهوری اسلامی نرسانیم به جایی نخواهیم رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

هوشنگ توکلی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بیان داشت: هنوز پس از چهل و اندی سال از پیروزی انقلاب فیلمی در تراز جمهوری اسلامی نساخته‌ایم چه بخواهیم چه نخواهیم ایران در محدوده جهان اسلام است. اگر خودمان را به تراز جمهوری اسلامی نرسانیم به جایی نخواهیم رسید.

به گزارش سینماپرس، هوشنگ توکلی بازیگر پیشکسوت تیاتر و سینما و تلویزیون بیان داشت : عرض تبریک و تسلیت به ۱۵ هزار شهید غزه در ۴۵ روز دارم. این جنگ نابرابر قدمت طولانی دارد ریشه آن به جنگ‌های صلیبی و دورتر برمی‌گردد. این حوادث اینقدر شنیع است که هیچ هنرمندی قادر نیست عمق فاجعه را تصویر کند. شاید کار هنرمندان در این دوران سخت‌ترین کار باشد.

وی گفت: روز گذشته چهلمین روز درگذشت مرحوم مهرجویی بود؛ آخرین کارگردان مولف نسل قبل از ما. یاد او را گرامی می‌داریم.

توکلی بیان کرد: خوشحالم که آثار شما را به عنوان یک هنرمند داور دیدم. نکته بسیار ظریفی را باید با شما درمیان بگذارم؛ به طور کلی سینما وقتی وارد ایران شد با تقلید و دیدن آثار دیگران شروع به کار کرد چون هیچ معلمی در این حوزه نداشتیم. زحمات زیادی در طول صد سال گذشته کشیده شده اما رسم تقلید از آثار دیگران همچنان باقی مانده است. این تقلید در این زمانی که تجهیزات و امکانات بسیار زیاد است اما باقی مانده است همیشه این سوال وجود دارد که آیا نگاه کردن از روی دست دیگری درست است یا خیر؟ بسیاری به خاطر همین تحقیر شدند. آموزش هنرها اصلا از راه تقلید صورت می‌گیرد اما محتوا چه؟

وی ادامه داد: هنوز از چهل و اندی سال از پیروزی انقلاب فیلمی در تراز جمهوری اسلامی نساخته‌ایم چه بخواهیم چه نخواهیم ایران در محدوده جهان اسلام است. اگر خودمان را به تراز جمهوری اسلامی نرسانیم به جایی نخواهیم رسید. در این جشنواره سه فیلم کپی شده از فیلم اصغر فرهادی دیدم که اصغر فرهادی خودش هم از یک کارگردان ایتالیایی کپی کرده بود اما اگر این راه را ادامه بدهیم به جایی نخواهیم رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بهرام افشاری» کارگردان شد/ «هوتن شکیبا» فعلا بازیگر می‌ماند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهرام افشاری در اولین تجربه کارگردانی خود در سینمای بلند، فیلم «هفتاد سی» ‌ را با نقش‌آفرینی هوتن شکیبا مقابل دوربین برده است.

به گزارش سینماپرس، بهرام افشاری بازیگر سینمای ایران که فیلم پرفروش «فسیل» را در ترکیب فیلم‌های اکران امسال سینماها داشته است، این روزها مشغول کارگردانی اولین فیلم بلند سینمایی خود با نام «هفتاد سی» است.

افشاری که پیش‌تر و با همراهی سیدابراهیم عامریان، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «فسیل»، فیلم‌کوتاه «خانه خاکستری» را کارگردانی کرده بود، برای ورود به سینمای بلند هم عامریان را در مقام تهیه‌کننده در کنار خود دارد.

فیلمبرداری این فیلم سینمایی که یک اثر طنز اجتماعی است، چند هفته‌ای است در تهران آغاز شده است و ایفای نقش‌های اصلی آن را هوتن شکیبا و خود بهرام افشاری برعهده دارند.

از دیگر بازیگران این فیلم سینمایی می‌توان به سیاوش طهمورث، الهه حصاری، صدف اسپهبدی، مهدی حسینی‌نیا و … اشاره کرد.

بهرام افشاری این روزها ایفای نقش اصلی فیلم «مرد عینکی» به تهیه‌کنندگی عامریان و کارگردانی کریم امینی را هم برعهده دارد که دومین تجربه مشترک این سه بعد از فیلم «فسیل» محسوب می‌شود.

هوتن شکیبا که این روزها فیلم «عامه‌پسند» را در حال اکران بر پرده سینماها دارد، همزمان با فیلم «هفتاد سی» در دومین فیلم سینمایی سروش صحت با عنوان «صبحانه با زرافه‌ها» هم ایفای نقش خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویر اشک و مقاومت در یک قاب/ هنرمندان هم نقش زدند


پدری پس از انتشار عکسی در فضای مجازی که در آن دختر شهیدش را برای وداع در آغوش کشیده است، توسط هنرمندان ایرانی و خارجی مورد توجه قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندان هم نقش زدند/ تصویر اشک و مقاومت در یک قاب


پدری پس از انتشار عکسی در فضای مجازی که در آن دختر شهیدش را برای وداع در آغوش کشیده است، توسط هنرمندان ایرانی و خارجی مورد توجه قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمنامه اساس و ریشه یک کار نمایشی است/ سینمای ما به دلیل ضعف فیلمنامه به این مرحله رسیده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اکبر عبدی خطاب به هنرجویان آموزشگاه‌های آزاد سینمایی گفت: روی سناریو و قصه تاکید داشته باشید چون این موضوع به فرهنگ و سلیقه مردم وصل است.

به گزارش سینماپرس، اکبر عبدی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در جمع مدیران و هنرجویان آموزشگاه‌های آزاد سینمایی گفت: چون این بخش مربوط به فیلمنامه بود باید بگویم فیلمنامه اساس و ریشه یک کار نمایشی است چه تئاتر، چه فیلم سینمایی و … سینمای ما به دلیل ضعف فیلمنامه به این مرحله رسیده، از «فسیل» و غیر فسیل بگیرید تا … می‌گویند اگر فلان فیلم، فیلم بدی است چرا اینقدر فروخته است!؟ می‌گویم می‌شود یک کلیپ را هم گذاشت و بسیار بازدید داشته باشد.

وی خطاب به هنرجویان گفت: روی سناریو و قصه تاکید داشته باشید چون این موضوع به فرهنگ و سلیقه مردم وصل است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از تداوم مغالطه مدیریتی و تعمیم فروش خوب یک فیلم به «رونق گیشه سینما» تا تداوم حضور امثال «بی مادر» با جذب تنها ۱۵ مخاطب! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طی هفته اخیر گیشه سینماها در رخوت به سر برد و به جز یکی دو فیلم که نسبتا توانستند جمعیت زیادی را جذب سالن های سینما کنند مابقی فیلم‌ها در این راستا موفق عمل نکردند.

به گزارش سینماپرس «بی مادر» سیدمرتضی فاطمی با فروش تنها ۱۵ قطعه بلیت در سراسر کشور برای دومین هفته متوالی کم مخاطب ترین فیلم در حال اکران بود.

بر اساس این گزارش و با استناد به آمار ارائه شده در سایت سمفا تا ساعت یازده جمعه سوم آذرماه «شماره ۱۰» حکید زرگرنژاد نیز با ۲۴ مخاطب دومین فیلم کم مخاطب هفته شد و «مصلحت» حسین دارابی برای کسب مقام سومین فیلم کم فروش و کم مخاطب سینما تنها توانست ۸۳ نفر را جذب سالن های سینما کند.

«ارثیه فامیلی» حامد رضی تنها ۱۰۸ قطعه بلیت در سراسر کشور فروخت و «آهو» به کارگردانی هوشنگ گلمکانی که در سال های پیری سودای کارگردانی برداشته تنها توانست رقم ناچیز ۵۴۰ نفر مخاطب در سراسر کشور داشته باشد.

در راستای بی رمقی گیشه سینماها «ستاره بازی» هاتف علیمردانی تنها حدود ۱۶۰۰ مخاطب داشت و «هولیا» مرتضی آتش زمزم تنها ۲۷۰۰ نفر از مردم را مجاب به حضور در سالن های سینما کرد!

«اخت الرضا» سیدمجتبی طباطبایی نیز طی هفته اخیر حدود ۵۳۰۰ مخاطب به دست آورد و «جنگل پرتقال» آرمان خوانساریان نتوانست بیش از ۷۸۰۰ مخاطب داشته باشد و «سرهنگ ثریا» لیلی عاج نیز تنها حدود ۷۹۰۰ مخاطب در سراسر کشور داشت.

از سوی دیگر «هتل» همچنان پیشتاز گیشه است؛ فیلم جدید سیدمسعود اطیابی در این هفته حدود ۴۴۴ هزار نفر را جذب سالن های سینما کرد که البته این میزان نسبت به هفته قبل کاهش جدی مخاطبان فیلم را نشان می دهد! «بچه زرنگ» نیز در هفته اخیر ۱۴۹ هزار مخاطب داشت و «فسیل» کریم امینی هم با ۸۷ هزار مخاطب سومین فیلم پر فروش هفته شد.

«جوجه تیغی» مستانه مهاجر تنها حدود ۴۸ هزار مخاطب داشت و «گیج گاه» عادل تبریزی تنها توانست ۳۷ هزار نفر از جمعیت ۸۵ میلیونی کشور را مجاب به حضور در سالن های سینما کند! «عامه پسند» سهیل بیرقی هم علیرغم همه پروپاگاندای رسانه ای اش نتوانست جمعیت زیادی را به سالن ها بکشاند و به مخاطب اندک‌۲۶ هزار نفری بسنده کرد!

در نهایت «نارگیل۲» ۳۶ هزار مخاطب داشت، «حدود ۸ صبح» ۲۰ هزار نفر را جذب سالن های سینما کرد و «شهر هرت» نیز به حدود ۱۹ هزار مخاطب رضایت داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نفوذ» در سینما بیداد می‌کند/سینماگران متعهد و انقلابی همچنان بایکوت می‌شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اکبر حر کارگردان سینما در خصوص چرایی عدم تولید آثار فیلم و سینمای استراتژیک گفت: فضای سینمای جمهوری اسلامی ایران باید تماما ضد صهیونیستی باشد؛ فضای غالب فرهنگی و هنری کشور ما باید برگرفته از مسائل کلان استراتژیک باشد و مدیران فرهنگی ملزم هستند در خصوص تبیین استراتژی و ترسیم نقشه راه فرهنگی و هنری کشور تلاش ویژه داشته باشند.

کارگردان فیلم های سینمایی «ما ایستاده ایم» و «شمارش معکوس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما در جمهوری اسلامی ایران باید با راهبرد موثر پیش برویم و کالاهای فرهنگی و هنری ما باید بتوانند برای مردم دنیا روشنگری داشته باشند و آن ها را از مسائل متعددی که در جهان اتفاق می افتد آگاه سازند.

وی سپس با بیان اینکه مهمترین مسأله ما در سینمای کشور جولان نفوذی ها است اظهار داشت: جریان نفوذ غربی ها در سینما بیداد می کند که نمونه آن را در حذف و برکناری مرضیه برومند از خانه سینما شاهد بودیم! روند کلی جریان فرهنگی و هنری کشور بیش از ۴۰ سال است که چنین است.

این سینماگر یادآور شد: مشکل و ریشه تمامی این مسائل مدیریت دهه ۶۰ بود که تمام توان خود را به کار برد تا دیدگاه شبه روشنفکری در سینمای کشور حاکم شود؛ آن ها معتقد بودند که ما به سینمای استراتژیک نیاز نداریم و همواره باید چشم به جشنواره های خارجی داشته باشیم. آن ها قهرمان را از سینمای ما حذف کردند و سینمای ملی را از بین بردند. آن ها باعث شدند تا ارزش های دینی و هویت ملی از هنرهفتم حذف شود.

حر خاطرنشان کرد: بعد از دوران دفاع مقدس هم معتقد بودند چون دیگر جنگ تمام شده نباید فیلم های دفاع مقدسی ساخت و باید سراغ کارهای دیگر رفت. البته بنده فکر می کنم که این راهبردها توسط خودی ها نبود و آن ها از خارج کشور هدایت می شدند.

وی متذکر شد: بدیهی است که اگر امروز ما در خصوص حوادث منطقه و استراتژیک دست مان در سینما خالی است به دلیل همان پایه ریزی غلطی است که از دهه ها قبل در سینمای کشور وجود داشته و متأسفانه مدیران هم همواره بر اساس آن دیدگاه سینما را جلو برده اند.

حر در پایان این گفتگو افزود: امروز اگر سینماگری بخواهد در حوزه مسائل ارزشی، کلان و استراتژیک فعالیت موثر و جدی داشته باشد، به جای تشویق سعی می کنند او را حذف و بایکوت کنند. نمی خواهند کسی راجع به مسائل جهان اسلام و مسائل سیاسی دنیا اظهار نظر کند و این اتفاق بسیار تلخ و متأثرکننده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر اندکی دوراندیشی وجود داشته باشد مسئولان فرهنگی بایستی حمایت ویژه از مستندسازان داشته باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد دیماسی مستندساز و کارگردان فیلم کوتاه در خصوص بررسی وضعیت مستندسازی در کشور گفت: سینمای مستند و مستندسازان از دیرباز تاکنون همواره مغفول واقع شده اند و مسئولان هیچ گاه حتی نیمی از نگاهی که به سینمای داستانی داشته‌اند را معطوف به سینمای مستند نکرده‌اند.

کارگردان مستندهای «ایستادگی در آسمان» و «بوستان خانواده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نگاهی که به سینمای داستانی از منظر میزان اختصاص بودجه و حمایت در تولید و در اختیار گذاشتن لجستیک کافی و پخش وجود دارد در سینمای مستند همیشه بسیار کمتر بوده؛ شاید این اتفاق به دلیل آن است که مستندسازان هیچ وقت اهل خودنمایی نیستند و نمی خواهند خود را به عنوان چهره معرفی کنند و صرفاً بر اساس دغدغه های شخصی شان و رسیدن به حقیقت وارد این حوزه شده و سوژه هایی را انتخاب می کنند که بتواند با نشان دادن حقیقت دنیا را آگاه کند.

برنده لوح افتخار از جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: ما مستندسازان همواره حمایت کمی داریم و این در حالی است که اگر اندکی دوراندیشی و شناخت نسبت به سینمای مستند وجود داشته باشد مسئولان فرهنگی بایستی حمایت ویژه از مستندسازان داشته باشند.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص اهمیت پرداختن به سینمای مستند بحران و مستند استراتژیک خاطرنشان کرد: پرداختن به این نوع از سینمای مستند امروزه در دنیا به امری ضروری بدل شده است. به عنوان مثال امروز ما در جریان غزه باید بتوانیم ورود جدی داشته باشیم و اتفاقات را از زاویه نگاه خودمان رصد کنیم.

وی تأکید کرد: البته بی شک حضور مستندسازان در غزه پیچیدگی منحصربفرد خود را دارد و به همین علت یک عده برای ثبت وقایع به لبنان می روند. البته از آنجا که حجم درگیری ها در لبنان مثل غزه نیست و جنگ در دل خانواده ها وجود ندارد نمی توان درام از آن درآورد. ساخت این نوع مستندها بیشتر جنبه خبری دارد. در لبنان بیشتر جنگ موشکی است و نبرد تن به تن مانند غزه را شاهد نیستیم.

دیماسی متذکر شد: اگر مسئولان به هر علتی نمی‌خواهند و نمی توانند از مستندسازان برای رفتن به غزه و ساخت مستند حمایت کنند حداقل ترین کاری که می توانند انجام دهند این است که از تیم‌های مستندسازی که از سایر کشورهای مسلمان در آنجا حضور دارند بخواهند بر اساس سوژه هایی که ما به آن ها می دهیم مبادرت به ساخت مستند کنند.

این فیلمساز جوان تصریح کرد: امروزه در غزه وضعیت نابسامانی برای هر کسی که در آن جغرافیا زندگی می کند وجود دارد و این وظیفه یکایک مدیران فرهنگی و مستندسازان مسلمان است که فریاد دادخواهی آن ملت مظلوم و ستمدیده را به گوش جهانیان برسانند.

وی در پایان این گفتگو در خصوص نگاه‌های غلطی که به سینمای مستند وجود دارد گفت: برخی افراد بر این باور هستند که سینمای مستند مخاطب چندانی ندارد در صورتی که این نگاه از اساس اشتباه است و اگر مستندی جذاب باشد میزان مخاطبش از فیلم های داستانی بیشتر خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، «محمد دیماسی» متولد سال ۱۳۶۸ در شهر کاشان است و کار هنری را از هنرستان در رشته تصویرسازی کامپیوتری آغاز کرد و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی با رشته کارگردانی تلویزیون در دانشکده تولید دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به پایان رساند و امروز در کارنامه هنری خود کارگردانی مستندهای «عاقبت ماهی ها»، «طراحی از آخر»، «شکر خدا که هستی»، «بوستان خانواده» و «از جنس حریر» را به ثبت رسانده است. وی همچنین در مستندهای «بابا افضل»، «الف لام میم»، «ایستادگی در آسمان»، «نان و آب»، «سفیر عشق» و … به عنوان فیلمنامه نویس، تدوینگر، فیلمبردار و عکاس حضور داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ضعف در آینده‌پژوهی با رویکرد آینده‌سازی حوزه فرهنگ و هنر دغدغه‌های «سازمان بسیج هنرمندان کشور» است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور تاکید کرد این سازمان تلاش دارد تا با هر سازمان و دستگاه فرهنگی و هنری که زمینه هم‌کاری را فراهم کند، هم‌راهی و هم‌افزایی داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) از مردم خواست تا برای کمک و حمایت از مردم محروم سراسر کشور، بسیج شوند. ایشان فرمودند: «شما مردم شریف ایران، اکنون با خودیاری و همکاری برای مبارزه علیه فقر و محرومیت، بسیج شوید و با تأیید الهی به نجات مردم مستضعف، کمر همت ببندید.»

«نیروی مقاومت بسیج» در ۵ آذر ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ۱۳۵۹ به‌طور قانونی رسمیت پیدا کرد و به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعلق گرفت. از آن دوران تاکنون سازمان بسیج مستضعفان در کشور به فعالیت‌های مختلف برای محرومیت‌زدایی و کمک‌رسانی به مردم مناطق محروم اقدام می‌کند.

بسیج در راستای فعالیت خود، در عرصه فرهنگ و هنر نیز ورود پیدا کرده است و رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری را برگزار می‌کند. سازمان بسیج هنرمندان کشور یکی از بخش‌های سازمان بسیج است که در حوزه فرهنگی و هنری فعالیت دارد، این سازمان با تمام نهادها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی که در حوزه فرهنگ و هنری فعالیت دارند از جمله وزارت میراث فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همکاری دارد.

سازمان بسیج هنرمندان دارای انجمن‌های عکس، فیلم، شعر، تئاتر، خوشنویسی، صنایع دستی، هنرهای آئینی، ادبیات داستانی، هنرهای تجسمی و موسیقی و سرود است. این انجمن‌ها در تمامی شهرستان‌های کشور مشغول به فعالیت هستند و علاقه‌مندان به آشنایی با مقوله‌های فرهنگی و هنری و فعالیت در این عرصه‌ها را جذب و آموزش می‌دهند.

همچنین این سازمان در حوزه‌های مختلف هنری، جشنواره‌های متعددی را برگزار می‌کند.

همزمان با «هفته بسیج» مهر با جواد جمیری رئیس سازمان بسیج هنرمندان گفت‌وگویی را درباره روند فعالیت این سازمان، چشم‌اندازی که برای خود مدنظر قرار داده است و تأثیرگذاری سازمان بسیج هنرمندان در عرصه فرهنگ و هنر کشور انجام داد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانیم.

سازمان بسیج هنرمندان در عرصه فرهنگی و هنری جایگاه تعریف‌شده‌ای کسب کرده است

جمیری در این گفت‌وگو درباره این‌که سازمان بسیج هنرمندان تا چه حد توانسته در عرصه فرهنگی و هنری جایگاه مد نظر خود را کسب کند، یادآور شد: سازمان بسیج هنرمندان در عرصه فرهنگی و هنری با توجه به اهدافی که برای خود در نظر گرفته، توانسته است جایگاه تعریف شده‌ای را کسب کند. این سازمان تلاش کرده برای توانمندسازی اعضای خود، تقویت و تثبیت جایگاه هویتی انجمن‌ها و گروه‌های هنری، شتاب‌دهی، توانمندسازی و شبکه‌سازی انجمن‌ها و گروه‌های هنری در سراسر کشور، ایجاد کرسی اندیشه‌ای در راستای گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری در قالب انجمن تخصصی پژوهشی هنر انقلاب و یکپارچه سازی جذب، آموزش و حمایت از تولید آثار هنری و شبکه تخصصی خود با محوریت انجمن‌های هنری و ادبی به جایگاه مدنظر خود نزدیک شود.

وی درباره چشم‌اندازی که برای سازمان بسیج هنرمندان مدنظر گرفته است، توضیح داد: چشم‌انداز سازمان بسیج هنرمندان در افق گام دوم، مجموعه‌ای پویا با حضور پرطراوت هنرمندان جوان متعهد ایران اسلامی و مامن آحاد هنرمندان به‌ویژه جوانان است که مبتنی بر هنر و با رویکرد دینی و انقلابی با تولیدات هنری و ارزشی در فضایی حرفه‌ای فعالیت می‌کند. سازمان بسیج هنرمندان با مؤلفه‌های «مامن و مرجع هنرمندان متعهد و انقلابی»، «دارای فرهنگ، هنر و ادب توسعه یافته، بالنده و پویا»، «الهام‌بخش آحاد هنرمندان به‌خصوص جوانان هنرمند وانقلابی»، «حضور هوشمندانه هنرمندان در میدان‌های هنری و ادبی»، «ارایه قدرت و توان کافی برای حمایت و حضور مؤثر و کارآمد در عرصه تولیدات هنری و ادبی کشور»، «دارای تشکل‌ها و انجمن‌های هنری ادبی توانمند برای به‌کارگیری در خلاءها و نیازهای انقلاب اسلامی»، برشمرده می‌شود.

دغدغه نبود تعامل مابین سازمان‌های دیگر با بسیج هنرمندان

جمیری درباره دغدغه‌های مدنظر سازمان در عرصه فرهنگ و هنر و روند پرداختن به آن‌ها تصریح کرد: نبود تعامل مابین سازمان‌های دیگر در بسیج و خارج آن، درگیر نبودن هنرمندان و مدیریت صفی و میانی سازمان‌ها در نظام تصمیم‌گیری، ضعف در هم‌افزایی بین دستگاهی در سازمان بسیج هنرمندان و عدم اتصال به بازارهای تولید، ضعف در آینده‌پژوهی (با رویکرد آینده‌سازی) حوزه فرهنگ و هنر، دغدغه‌های سازمان بسیج هنرمندان کشور است که در جهت رفع آن‌ها اقدام می‌کنیم.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور تاکید کرد: بسیج هنرمندان تلاش کرده با هر سازمان و دستگاه فرهنگی و هنری که زمینه هم‌کاری را فراهم کند، هم‌راهی و هم‌افزایی داشته باشد و هدف خود را تولید ارزش افزوده در تعامل با آن‌ها تعریف کرده است. برنامه‌های ۲ ساله اخیر این سازمان گواه این موضوع است. تلاش شد تا در طراحی و برنامه‌ریزی رویدادها و برنامه‌های این مجموعه از هم‌فکری هنرمندان عضو و مدیران استانی کمک گرفته شود. همچنین با تشکیل انجمن مبانی هنر انقلاب تلاش شود تا در خصوص مبانی و آینده‌نگری در این زمینه پژوهش شود.

شبکه‌سازی هنرمندان انقلابی در راستای جبهه‌سازی فرهنگی و ادبی

وی در پاسخ به این پرسش که برای رسیدن به تأثیرگذاری هر چه بیشتر سازمان بسیج هنرمندان در عرصه فرهنگ و هنر، چه برنامه و روندی مدنظر است؟ یادآور شد: بسیج هنرمندان یکی از سازمان‌های فرهنگی و هنری است که به ترویج هنر و فرهنگ در جامعه می‌پردازد. برای رسیدن به تأثیرگذاری هر چه بیشتر در عرصه فرهنگ و هنر، سازمان بسیج هنرمندان کلان برنامه‌هایی را برای اعضای خود در نظر دارد که از جمله آنها می‌توان به شبکه‌سازی هنرمندان انقلابی در راستای جبهه‌سازی فرهنگی و ادبی، تولید آثار اثرگذار و اقدامات جریان‌ساز فرهنگی هنری، تولید و نشر آثار هنرمندانه سمعی و بصری برای تقویت امید در جامعه، تقویت و توسعه انجمن هنری و ادبی، شناسایی و شبکه‌سازی نخبگان، فرهیختگان و ایجاد هم‌گرایی اشاره کرد.

جمیری ادامه داد: اما برنامه‌هایی مانند برگزاری جشنواره‌های هنری، نمایش و نقد فیلم، کتاب، برنامه شب شعر، سلسله جلسات جهاد تبیین ویژه بانوان هنرمند، کارگاه‌های آموزشی تخصصی هنری، همایش و سلسله جلسات روشنگری و بصیرت‌افزایی ویژه هنرمندان و ایجاد کرسی اندیشه‌ای در راستای گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری در قالب انجمن تخصصی پژوهشی هنر انقلاب از برنامه‌های میدانی پیش‌بینی شده سازمان بسیج هنرمندان برای شبکه خود و کمک به حوزه فرهنگ و هنر است.

طراحی برنامه‌ها بر اساس نیازهای فرهنگی و هنری مناطق مختلف ایران

رییس سازمان بسیج هنرمندان درباره این‌که آیا آسیب‌شناسی و نیازسنجی مستمری برای نیازهای فرهنگی و هنری از سوی این سازمان به صورت مستمر انجام می‌شود؟ اظهار کرد: در کلان برنامه‌های سال، شش ماهه دوم هر سال برنامه‌های سال جاری ارزیابی، آسیب‌شناسی و نقاط قوت و ضعف هر کدام استخراج و برای طراحی برنامه‌های سال آینده نقاط ضعف و آسیب‌ها اصلاح می‌شود. اما در پایان هر برنامه هم برنامه اجراشده بررسی و نقاط ضعف مشخص می‌شود و در برنامه‌های بعدی سال سعی می‌شود ضعف‌ها اصلاح شود. اما نکته مهم این‌که عموماً طراحی و اعلام برنامه‌های سال براساس نیازهای فرهنگی و هنری زیست‌بوم مناطق مختلف ایران و نیازسنجی‌های انجام شده توسط دفاتر استانی، انجام می‌شود. این نیازسنجی‌ها به منظور شناسایی نیازها و علایق جامعه هدف، برنامه‌ریزی و سازماندهی می‌شود و اقدامات فرهنگی و هنری بر اساس آن‌ها انجام شده‌اند.

وی درباره این که برنامه سازمان بسیج هنرمندان برای ارتباط و تعامل هرچه بیشتر با هنرمندان و تداوم این ارتباط و تعامل چیست؟، تاکید کرد: برنامه این سازمان برای ارتباط و تعامل هر چه بیشتر با هنرمندان، برگزاری جلسات، نمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های هنری و ادبی و برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی است. این رویدادها به هنرمندان فرصت می‌دهد تا با فعالیت‌ها و برنامه‌های بسیج هنرمندان آشنا شوند و ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و قاعدتاً بسیج هنرمندان نیز از تجربیات و نظرات هنرمندان بهره‌مند می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع