X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

اعتماد به نفس کاذب برخی کارگردان‌ها موجب شده تا تصور کنند که نویسندگان خوبی نیز می‌توانند باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «رضا رسولی» عضو هیئت مدیره انجمن قلم ایران در خصوص افول ادبیات داستانی و کم رنگ شدن ارتباط نویسندگان با سینماگران کشور گفت: برخی کارگردان‌های ما نه تنها از ادبیات بهره‌مند نمی‌شوند و از آثار خوب استفاده نمی‌کنند بلکه با فیلم نامه‌هایی ضعیف سینمای ایران را در یک وضعیت متوسط نگهداشته‌اند.

پُرواضح است که ادبیات داستانی هرکشور تاثیری انکار ناپذیر بر تولیدات رسانه‌ای و بالاخص فیلم و سریال آن کشور دارد. موضوعی بسیار مهم که متاسفانه در طی دهه‌های اخیر با افول ادبیات داستانی و کم رنگ شدن ارتباط نویسندگان با سینماگران شاهد گسسته شدن این رابطه در محتوا، ژانر و بطور کل سینمای کشور می‌باشیم.

به همین منظور در خبرگزاری سینماپرس به سراغ «رضا رسولی» عضو هیئت مدیره انجمن قلم ایران رفتیم و از ایشان دلایل افول ادبیات داستانی در جریان‌های فرهنگی کشور را جویا شدیم و ایشان در این باره بیان داشت: به اعتقاد من ادبیات داستانی در جریان فرهنگی روشن فکری افول نداشته است و روند روبه رشدی داشته اما در جریان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، ادبیات داستانی علی رغم حمایت‌های حاکمیتی رشدی نداشته است. دلایل آن نیز این است است نویسندگان این حوزه بجای پرداختن به ادبیات محض (داستان کوتاه نویسی، رمان نویسی) بیشتر به خاطره نویسی، زندگینامه نویسی و مصاحبه روی آورده‌اند.

نویسنده کتاب «سه راه سرگردو» سپس در پاسخ به که پرسش که با وجود تقاضا برای برای رمان چرا آثار قوی تولید نمی‌شود؛ افزود: قطعا در چهل سال اخیر داستان های خوبی داشتیم و این دور از واقعیت است که بگوییم هیچ داستان خوبی در این چند دهه اخیر تولید نشده. اما اینکه چرا اثر فوق العاده ای نداشتیم، دلیل آن این است که نویسنده فوق العاده‌ای هم نداشتیم که تا دهه ها بعد این اثر در فضای ادبی ماندگار شود. تا از آن برای ساخت فیلم و حتی ساخت بازی رایانه ای استفاده شود.

نویسنده کتاب «شهنواز» در ادامه بیان داشت: شاید بتوان این را عنوان کرد که دستگاه های مربوطه نتوانستند ارتباطی میان سینما و ادبیات ایجاد کنند تا سینما بتواند از جان مایه ادبیات تغذیه کند. دلیل دیگر نیز اعتماد به نفس بالای سینماگران است که خود را بی نیاز از آثار نویسندگان میدانند.

نویسنده کتاب «ابراهیمی که ه ندارد» با اشاره به موضوع تولید فیلم و سریال اقتباسی در کشور اظهار داشت: البته جریانات و فعالیت هایی برای تولید اقتباس در کشور انجام می‌شود. دفاتر سینمای خصوصی و مرکز فیلم و سینما وابسته به صدا و سیما تلاش هایی می‌کنند تا تولید آثار اقتباسی را در جریان تولید قرار دهند ولی متاسفانه ثمر بخشی قابل توجهی نداشته است.

ایشان در ادامه به بررسی چرایی عدم تمایل فیلمسازان برای اقتباسی ادبی پرداخت و متذکر شد: اعتماد به نفس کاذب کارگردان‌های ما که گمان می‌کنند کارگردان مولف هستند و چنین تصوری دارند که نویسندگان خوبی نیز می‌توانند باشند، نه تنها از ادبیات بهره‌مند نمی‌شوند و از آثار خوب استفاده نمی‌کنند بلکه با فیلم نامه‌هایی ضعیف سینمای ایران را در یک وضعیت متوسط نگهداشته‌اند و اجازه رشد و جهش به لحاظ ژانر و محتوا و کشش داستانی به سینمای ایران نمی‌دهند.

نویسنده «رئیس بزرگ» در پایان این گفتگو تصریح کرد: یکی از گرفتاری های سینمای ما این است که تنوع ژانر در سینمای ما کم است. و در ژانرهای مختلف هم آثار قابل اعتنایی که بتواند عرضه جهانی شود و اینکه دارای ارزش‌های مشترک انسانیی باشد تا بتواند مخاطب جهانی داشته باشد متاسفانه خیلی کم داریم و فکر می‌کنم دلیل آن هم استفاده نکردن کارگردان‌های کشور از نویسندگان و داستان نویس‌های خوب کشور هست.

به گزارش سینماپرس، «رضا رسولی» از نویسندگان پرکار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است که در کارنامه ادبی و فرهنگی خود تا به امروز، علاوه بر به رشته تحریر درآورد چندین عنوان کتاب رمان؛ سوابقی همچون چهار دوره عضو هیئت مدیره انجمن قلم ایران، مدیریت مسئول انتشارات ستایش حقیقت و مدیریت حلقه ادبیات داستانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را به ثبت رسانده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *