X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

سیدصادق موسوی: حال و هوای جوانان فیلمساز ممکن است چندان امیدبخش نباشد! – اخبار سینمای ایران و جهان

رضا پورزارعی از روزنامه هنرمند:

سوال: چطور می‌خواهید در فضای مجازی این جشنواره را برگزار کنید و به فیلم‌ها هیچ آسیبی نرسد و دزدیده نشوند؟

آیا از سطح برگزاری در دورانی که دبیر جشنواره بوده‌اید، راضی هستید یا نه؟ و چه نمره‌ای به عملکرد خود می‌دهید؟

پاسخ: به همین دلیل نگرانی از انتشار آثار و قاچاق شدن فیلم‌ها بنا نداریم آثار را در بستر اینترنت یا پلتفرم‌های داخلی پخش کنیم. حفظ امنیت‌ فیلم‌های ایرانی بسیار برای ما مهم است و با فعالان این حوزه صحبت کردیم و فهمیدیم که هیچ مکانیزمی برای حفظ امنیت وجود دارد. به همین دلیل جشنواره را به تاخیر انداختیم و پخش فیلم‌های ایرانی منوط به بازگشایی سینماست و هر زمان ستاد ملی کرونا اعلام کرد سالن های سینما باز هستند و مردم می توانند با ظرفیت ۵۰ درصد به سینماها مراجعه کنند، آن زمان جشنواره را در بخش ایرانی و خارجی برگزار خواهیم کرد. نمی دانم چه زمانی است اما امیدوارم هرچه زودتر باشد.
در خصوص پرسش دوم باید دیگران قضاوت کنند اما در این سه سال تلاش کردیم فیلم کوتاه که همیشه پیشرو و متشخص بود از محل برگزاری اختتامیه، فعالیت های جنبی جشنواره، آداب برگزاری جشنواره و سطح برگزاری جشنواره تا یک گام جشنواره پیش تر رود. به جز فجر، اولین جشنواره ای بودیم که در حوزه بلیت فروشی پیشگام شدیم تا به مخاطب برای داشتن صندلی احترام بگذاریم، این مسئله به افزایش فضای حرفه‌ای جشنواره فیلم کوتاه تهران کمک کرد و پس از آن جشنواره‌های دیگر هم به بلیت فروشی و احترام به مخاطب جشنواره توجه ویژه کردند.
همچنین استقبال بی‌نظیر از این جشنواره در سال‌های اخیر مثال زدنی است، تا نیمه‌های شب شاهد بودیم که هر ساله جمعیت چند هزار نفری در کاخ جشنواره حضور دارد. به نظر می رسد فیلم کوتاه وضعیت خوبی دارد و اگر من هم نبودم و دیگران هم مدیریت می کردند، در جایگاه خوبی از نظر توجه و اقبال عمومی به فیلم کوتاه قرار داشت.
امیدواریم دوستان و مخاطبان همراهمان از نحوه برگزاری جشنواره راضی باشند، به هر ترتیب یک نکته‌ای وجود دارد، حدود ۱۷۰۰ فیلم به دبیرخانه می رسد که نزدیک به ۱۰ درصد به جشنواره راه پیدا می کنند و ۹۰ درصد آثار بیرون می مانند. در مجموع خودم از نحوه برگزاری جشنواره در سه سال گذشته ناراضی نیستم.

فرزاد جمشید دانایی از پایگاه خبری- تحلیلی «گیتی آنلاین» :

سوال: سال پیش به دلیل مسائل و شرایط اقتصادی ۵۰ درصد بودجه جشنواره کاهش پیدا کرد، با توجه به شرایط بیماری کرونا، امسال هم شاهد کاهش بودجه خواهیم بود؟ (سال پیش اعلام شد قرار است حدود دو میلیارد از سازمان سینمایی گرفته شده و شهرداری هم از این رویداد حمایت کند.)

پاسخ: سازمان سینمایی و انجمن سینمای جوانان ایران هر سال تفاهم نامه‌ای باهم عقد می‌کنند و ماموریت‌هایی که به انجمن سینمای جوانان ایران تفویض می شود برای هرکدام اعتباری اختصاص پیدا می‌کند. این تفاهم نامه‌ها را هم منتشر می‌کنیم و سازمان سینمایی پیشرو در شفاف سازی است. برای امسال سازمان سینمایی دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار از ابتدای سال برای برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در نظر گرفته است. امسال اگر جشنواره را پیش ببریم و برگزار کنیم و نتایج و هزینه های آن روشن شود حتما مانند سال گذشته اسناد و صورت هزینه ها را منتشر خواهیم کرد.

محمد سلیمانی از مجله «جهان سینما» :

سوال: جشنواره‌ها علاوه بر نمایش تولیدات یکساله سینما، به ارتقای سطح دانش مخاطبان نیز کمک می‌کنند. با توجه به برگزاری آنلاین جشنواره، برای کمرنگ نشدن برنامه‌های جنبی و کاربردی چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

باتوجه به برگزاری جشنواره به صورت آنلاین چه‌قدر می‌شود از این فرصت برای نمایش فیلم‌ها به صورت گسترده استفاده کرد؟

آیا صرفا برای نمایش فیلم‌ها به پلتفرم‌های رایج بسنده یا امکانات دیگر هم تدارک دیده شده است؟

پاسخ: اتفاقا شرایط جدید ما کمک کرد تا فعالیت های جنبی توسعه پیدا کند، بخش آموزش و نشست های تخصصی ملی و بین المللی امسال فراگیرتر از قبل است زیرا از ظرفیت آنلاین استفاده می‌کنیم.
در خصوص پخش فیلم ها اصلا این امکان وجود ندارد در پلتفرم هایی که وجود دارد فیلم های ایرانی را پخش کنیم چون امکان حفظ امنیت وجود ندارد اما از صاحبان آثار خارجی اجازه گرفتیم تا در بسترهایی داخلی که تعریف می‌کنیم، فیلم ها را نمایش دهیم.

مهدی سلیمانی از سایت خبری سلام سینما:

سوال: درباره اسپانسر جشنواره و میزان بودجه این رویداد در صورت برگزاری آنلاین و همچنین برگزاری حضوری توضیح دهید.

پاسخ: فقط بخش آموزشی جشنواره برگزاری آنلاین خواهد داشت و اگر شرایط به نحوی پیش رفت که سینماها بازگشایی شد و توانستیم در حداقل سه نقطه از تهران که باعث کاهش تراکم جمعیت شود، جشنواره را برگزار کنیم، اخبار حمایت های جشنواره را نیز منتشر خواهیم کرد. در حال مذاکره با بخش‌های مختلف هستیم اما موکول به برگزاری جشنواره است و حامیان مالی جشنواره امیدوار هستند جشنواره در شرایطی برگزار شود که بتوانیم در سینماها حضور داشته باشیم و صاحبان آثار بتوانند به تماشای فیلم‌ها در سالن‌های سینما بنشینند. بعدها حتما اخبار و اطلاعات آن منتشر خواهد شد اما مانند همیشه فیلم کوتاه نیاز به حمایت گسترده تر حوزه فرهنگ و هنر دارد، آنچه تا به امروز محقق شده است حمایت شهرداری تهران نظیر سال گذشته است. خوشبختانه تا امروز هم این حمایت تداوم داشته و شهرداری همچنان از فعالیت های انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره حمایت می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *