X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

سیمرغ ها بر شانه برگزیدگان نشستند/ حضور گسترده چهره های بی ربط به سینما ورسانه/ انتقاد داروغه زاده در یک فرافکنی عجیب نسبت به رسانه ها/ «مسخره باز» بهترین فیلم نگاه نو/ غنی زاده جایزه اش را نگرفت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین پایانی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد تهران آغاز شد.

به گزارش سینماپرس این مراسم رأس ساعت مقرر با پخش سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران و تلاوتی چند از آیات قرآن کریم آغاز شد.

سپس تصاویری خاطره انگیز از دوران انقلاب اسلامی و سرنگون شدن رژیم ستم شاهی پخش شد که با استقبال افراد حاضر در سالن روبرو شد.

در ادامه محمدرضا شهیدی فرد که اجرای مراسم را بر عهده داشت روی صحنه آمد و گفت: مهمترین بخش جشنواره فیلم فجر اختتامیه است اما قطعا بسیاری از سینمادوستان این مراسم مهمتر از کسانی است که کاندیدا شده اند.

 ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به دعوت محمدرضا شهیدی فرد برای سخنرانی روی سن حاضر شد.

داورغه‌زاده گفت: با گرامی داشت ایام مبارک دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی را به همه شما حضار گرامی و هنرمندان عزیز خیر مقدم می‌گویم؛ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان می‌بریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است. سال ۱۳۹۷ پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونق‌ترین و پرفروش‌ترین سال سینمای ایران به شمار می‌آید.

در این میان آنچه شایسته توجه است استقبال تماشاگران از آثار متنوع و متعدد سینمای دفاع مقدس، مقاومت، کودک و هنری بود که در طول سال به نمایش درآمدند. در این سال بیش از یکصد سالن جدید و نو به مجموعه سالن‌های سینمایی کشور اضافه شد. حضور موفق آثار سینمای ایران اعم از کوتاه، مستند و سینمایی در رویدادهای جهانی همچنان ادامه داشت و علی‌رغم نوسانات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان ایران، اقتصاد سینما در تولید و نمایش، اقتصادی پویا و توام با رشد بود.

داروغه زاده با تاکید براینکه آثار حاضر در جشنواره سی و هفتم گواه آن است که سطح کیفی فیلم‌های سینمایی این دوره نسبت به دوره‌های قبلی و نسبت به آثار سینمای ایران رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است، ادامه داد: این همان چیزی است که منتقدان و علاقه‌مندان به سینما پس از شروع نمایش فیلم‌ها می‌گفتند که سال، سال سختی برای داوران است و هر سال که سال سختی برای داوران باشد یعنی آثار ممتاز زیاد و آثار خوب فراوان است.

او تاکید کرد: بی‌تردید آنچه در تاریخ سینما از جشنواره سی و هفتم ثبت خواهد شد همین ویژگی هاست. تنوع آثار حاضر در جشنواره، تنوع ژانر، تنوع موقعیت‌های خلق داستان، و وسعت جغرافیای آثار به تمامی ایران و شاید از همه مهمتر توجه و تمرکز آثار ارزشمند سینمای ایران بر مفاهیم و موضوعات دارای اولویت، وحدت و منافع ملی و خلق آثاری مهم و ارزشمند، باورپذیر و مورد پسند علاقه‌مندان به سینما، رضایت بالای تماشاگران و منتقدان از آثار این دوره جشنواره گواه صادقی بر این امر است که سینمای ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران به رغم تمایل و تلاش دشمنان برای ناامیدسازی هنرمندان، تلاش شایسته و درخور و افزون نمود، تا سهم خود را در جشن های چهل سالگی انقلاب به خوبی و بیش از پیش ادا کند که جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران فقط یک رویداد هنری نیست بلکه بارزترین و باشکوه ترین جلوه اجتماعی و مردمی و فرهنگی هنری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی است.

دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: با کمال تاسف و شاید به دلیل اهمیت آثار تولید شده، آنچه از دید رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های پایتخت در این آیین باشکوه مغفول ماند شور و نشاط و جریان اجتماعی ایجاد شده حول محور سینما در سراسر ایران بود.

او افزود: نمایش همزمان گزیده‌ آثار جشنواره در همه استان‌ها و در سراسر کشور، شرایطی فراهم نمود تا به عدالت اجتماعی نزدیک شویم و جشنواره فیلم فجر، مردم سراسر ایران را در بر گیرد و همه آنان را در این رویداد در چهل سالگی انقلاب اسلامی شریک سازد. و در این میان سیمرغ و پروانه‌ها که رهاورد مشترکی از آثار جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک بودند سهم کودکان و نوجوانان سراسر ایران در این شادمانی بود و لحظه‌های باشکوهی از مواجهه کودکان و فیلم‌ها و سینما خلق کرد که در غوغای نمایش و نقد آثار، کمتر دیده شدند. 

داروغه زاده گفت: صف‌های طولانی علاقه‌مندان به تماشای آثار و سانس‌های فوق‌العاده برای بیش از ۱۰ فیلم و ادامه نمایش‌ها در قالب سینماها تا ساعت ۳ بامداد، جشنواره امسال را جشنواره‌ای متمایز ساخته بود و خدای بزرگ را شاکریم که سینمای ایران توانست سهمی قابل‌توجه از شادمانی جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته باشد.

دبیر جشنواره تاکید کرد: از همه همکارانم، خصوصا هیئت‌های محترم داوری که می‌دانم و می‌دانید که در سخت‌ترین سال برای قضاوت آثار، تلاش کردند شایسته‌ترین و عادلانه‌ترین قضاوت‌ها را انجام دهند، سپاس‌گزارم. امشب، تمام سینمای بزرگ ایران پیروز هستند و سربلند، همه نامزد شده‌ها و نشده‌ها، همه فیلم‌های پذیرفته‌ شده و نشده، و همه سینمای ایران از فردا راهی برای دستیابی به قله‌های هنوز فتح نشده را آغاز خواهند کرد. برای سینمای ایران، در این راه طولانی توفیق و سعادت آرزو می‌کنم

 پخش وله فیلم‌های بخش نگاه نو، فیلم‌های کوتاه، مستند و انیمیشن ادامه دهنده مراسم بود.

محمد آفریده، حبیب احمدزاده، آیدا پناهنده، سعید سهیلی و مازیار میری به عنوان داوران بخش نگاه نو معرفی شدند. 

احمدزاده، پناهنده، میری و آفریده برای اهدای جوایز بخش فیلم های کوتاه، مستند و فیلم‌های نگاه نو روی سن حضور یافتند.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به «بچه‌خور» به کارگردانی محمد کارت اهدا شد.

محمد کارت در سخنانی پس از دریافت جایزه اش با تشکر از داوران گفت: خیلی خوشحالم که این جایزه را می گیرم و از همه عوامل فیلم تشکر می کنم. امیدوارم که همیشه حضور جدی فیلم کوتاه و مستند در جشنواره فیلم فجر استمرار داشته باشد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به فیلم «بهارستان؛ خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم نگاه نو به فیلم «مسخره باز» اهدا شد.

غنی زاده به

برخی حواشی این مراسم:

ساعت ها قبل از آغاز مراسم اختتامیه تعداد کثیری از مردم سینمادوست در اطراف برج میلاد تهران تجمع کرده بودند؛ با آنکه بارش باران بسیار شدید بود مسئولان پارکینگ طبقاتی را در اختیار مدعوین نگذاشته بودند و مردم مجبور بودند در بیابان های اطراف اتوموبیل خود را پارک کنند و در باران شدید خود را به برج میلاد برسانند.

حضور چهره های نامربوط به سینما و رسانه در این مراسم به شدت محسوس بود؛ معلوم نیست وقتی مسئولان جشنواره با خست و ناخن خشکی کارت های مراسم را در اختیار رسانه ها قرار داده و مانع فعالیت شایسته تر رسانه ها شده اند چرا باید کارت ها به صورت گسترده دست افرادی بی ربط باشد و یا با قیمت های نجومی خرید و فروش شود؟

قبل از آغاز مراسم خانواده شهیده فائزه منصوریان که در سالن حضور داشتند با دیدن الناز شاکردوست به پا خواستند واو را غرق بوسه کردند. شاکردوست در فیلم «شبی که ماه کامل شد» نقش فرزند آن ها را ایفا کرده بود.

سر و صدای کودکان حاضر در سالن آنقدر زیاد بود که در بسیاری مواقع به شدت آزاردهنده می شد و در کار اهالی رسانه خلل جدی ایجاد می کرد.

این گزارش در حال تکمیل است…

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *