X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

اسماعیلی: هنرمندنماها مشغول کسب درآمدهای کلان هستند اما سینماگران واقعی سال ها است بیکار و خانه نشین شده اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نوید اسماعیلی کارگردان سینما همزمان با سال نو در خصوص چشم انداز سینما در سال ۱۴۰۲ گفت: اوضاع سینمای بسیار نابسامان است؛ هنرمندنماها مشغول کسب درآمدهای کلان هستند اما سینماگران واقعی سال ها است بیکار و خانه نشین شده و حتی از تأمین مبلغ درمان خود عاجزند! روزی هنرمندان واقعی و دغدغه مند و کاربلد قیچی شده اما همچنان برخی بی هنران به واسطه حمایت های نابجای برخی تهیه کننده ها، سرمایه گذارها و… مشغول جولان دادن در سینما هستند.

کارگردان فیلم های سینمایی «طبقه یک و نیم» و «پاکول» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده صراحتاً عنوان می کنم که در دهه اخیر سینمای ایران پیشرفت مادی و معنوی چشمگیری نداشته است. سفره هنرمندان واقعی طی سال های اخیر مرتب کوچک و کوچک تر شده و امکان کار و فعالیت برای آن ها فراهم نبوده و نیست.

وی با بیان اینکه سینمای ایران نیاز به اصلاحات اساسی زیربنایی و بنیادین دارد متذکر شد: باید سینما را به صورت اساسی اصلاح کرد. یکی از مهمترین کارهایی که برای اصلاحات در سینما باید انجام داد این است که دیگر ارگان های دولتی دست به تولید فیلم نزنند! پرسش بنده این است که چرا ارگان های دولتی از امثال ما حمایت نمی کنند اما می روند برای فیلمی مانند «بیرو» بودجه میلیاردی خرج می کنند؟ در صورتی که این همه پهلوان و اسطوره و هنرمند درجه یک در کشورمان داریم که هرگز فیلمی درباره آن ها نساخته ایم؟

اسماعیلی خاطرنشان کرد: این فیلم و امثال این فیلم به چه دردی می خورند؟ چه دردی از جامعه درمان می کنند؟ چه ارزشی دارند؟ همین آقا که برای ایشان فیلم ساخته شده اگر دو روز دیگر کاری بکند که منافع اجتماعی در آن لحاظ نشده باشد چه کسی پاسخگوی بودجه های چندین میلیاردی هدر رفته برای این فیلم خواهد بود؟

این سینماگر متذکر شد: آقایان دیگر بس است! سینما و هنر را با سیاست و ورزش و… قاطی نکنید! تا کی ما باید در سینمای ایران شاهد تولید فیلم های کم ارزش دولتی باشیم که بودجه های هنگفتی برای آن ها هدر می شود و هیچ گونه بازدهی مثبتی برای کشور و سینما در پی ندارند؟

وی با انتقاد شدید از رواج ابتذال در سینمای کشور اظهار داشت: از سوی دیگر ما با فیلم های مبتذلی در سینما روبرو هستیم که سرشار از دیالوگ های زننده کمر به پایین هستند! این فیلم ها قرار است چه دردی از سینما و مردم و جامعه درمان کنند؟ چرا باید چنین فیلم هایی در سینمای ما اجازه تولید و عرضه داشته باشند؟

اسماعیلی تصریح کرد: ما با تولید این فیلم های سطح پایین و سخیف کاری کرده ایم که سالن های سینما بدل به پارک هایی برای قرار این و آن شوند! مردم به سینما می روند تا تایم کاذب خود را بگذرانند! این اتفاق بسیار تلخ و متأثرکننده است.

وی در پایان این گفتگو افزود: مدیران سینمایی باید تدبیری عاجل برای رفع معضلات مالی و معیشتی سینماگران داشته باشند؛ بسیاری از اهالی سینما حتی از پس تأمین مخارج دارو و درمان خود و خانواده های شان عاجز هستند. این حق هنرمندان نیست! مدیران نباید هنرمند خلق کنند و سپس شاهد به ذلت کشیده شدن وی باشند، وظیفه مدیران حمایت همه جانبه مادی و معنوی از سینماگران است و باید این وظیفه خود را به نحو احسن به سرانجام برسانند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *