X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

خون در رگ‌های رادیو جریان یافت

وحید اسدی، مدیر رادیو مستند، دبیر علمی و داور نهایی بخش مردمی جشنواره رادیویی پژواک با بیان اینکه موضوع آموزش در این جشنواره بسیار حائز اهمیت بود، گفت: زمانی که اختتامیه نخستین جشنواره رادیویی پژواک به پایان رسید این دستور و تدبیر معاون صدای رسانه ملی بود که به محض این که جشنواره دوم اعلام وجود کرد ما از اوایل تابستان کارگاه‌های آموزشی مستند را هر هفته به صورت مستمر برگزار کردیم و مثل خون در رگ‌های رادیو شکل گرفت. 

اسدی ادامه داد: از دیگر مواردی که بسیار به آن توجه شد حضور اساتید مطرح بود تا برنامه سازان با گونه‌های جدید مستند آشناتر شوند و درک درستی از نقاط قوت و ضعف شان داشته باشند. آقای آزادی، خانم صفائیان، آقای معدن کن و آقای رضوی نژاد و … از جمله اساتید این کارگاه‌ها و کلاس‌ها بودند.

مدیر رادیو مستند با بیان اینکه آثار برگزیدگان نخستین دوره آسیب شناسی شد، افزود: آموزش‌های ما تا بهمن ماه سال ۱۴۰۱ به صورت عملی به طول انجامید، آثار برگزیدگان نخستین دوره آسیب شناسی شدند و نقاط قوت و ضعف شان بررسی شد. ما علاوه بر بهره مندی از اساتید رادیویی از اساتید بیرون رادیو مانند اساتیدی که تکنیک صدابرداری محیط را آموزش می‌دهند، بهره‌مند شدیم. کلاس‌ها شامل تکنیک‌های مستندسازی و ایده پردازی بود که حتی برای کار‌های سینمایی برگزار شد.

به گفته وی، شروع یک ایده یک خبر یک رویداد تا شکل گیری یک مستند، چگونگی پژوهش‌ها و رویتگری‌ها تجربیاتی بود که به آن‌ها منتقل شد. 

دبیر علمی جشنواره معتقد است مستندسازان رادیویی در حال حاضر این پتانسیل را پیدا کرده اند که حتی فراتر و قوی‌تر از آنچه که هستند، کارشان را انجام دهند. مطمئنا هر سال بهتر و بهتر خواهند بود. ما امسال شاهد بودیم که در بخش نهایی داوری اغلب آثاری که به مرحله نهایی داوری راه یافته بود و مستندسازان رادیویی تهیه آن را بر عهده داشتند همان دوستانی هستند که در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی شرکت کرده بودند.

وی با اشاره به محتوای آموزشی کارگاه‌ها افزود: ما در کلاس‌های آموزشی آثار برگزیده نخستین دوره جشنواره و مستند‌های نامزد‌های انتخابی داوران دوره قبل را که به مرحله داوری نهایی نرسیده اند، تجریه و تحلیل و آسیب شناسی کردیم. حتی یک اتفاق دیگر که بسیار خوب بود بررسی و تجریه و تحلیل آثاری که سال‌های گذشته در جشنواره abu از کشور‌های دیگر همچون ژاپن، ویتنام و … برگزیده شده بود، ما این‌ها را ترجمه کردیم. 

اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعداد‌های حوزه مستند، ۱۸ اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *