X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

پرداخت به جذابیت و درام رمز موفقیت سریال‌های پلیسی و جنایی

محمود گبرلو، کارشناس رسانه و روزنامه‌نگار با حضور در استودیوی شبکه خبر درباره جذابیت پرونده‌های قضایی برای مخاطب گفت: تماشاگر همیشه به دنبال جست‌وجو و حق‌طلبی در سریال‌های پلیسی است. سال‌هاست سریال‌های پلیسی یا دادگاهی یا جنایی و معمایی در ایران و جهان جذابیت دارد. اگر رده سنی ۱۵ تا ۳۰ سال را قشر جوان بدانیم، آن‌ها در وهله اول به دنبال سریال‌های دادگاهی و معمایی هستند و از این سریال‌ها استقبال می‌کنند.

گبرلو ادامه داد: طبیعی است کسانی که در مسیر سریال‌سازی هستند، بخش دادگاهی سریال را پیگیر باشند. اگرچه به ظاهر یک سریال پلیسی، دادگاهی و جنایی جنایت و خشونت را نشان می‌دهد، اما در اصل حالت پیشگیرانه دارد و به پلیس و سیستم قضایی کمک می‌کند، تا جرم‌انگاری کند و جرم‌ها را به مردم بشناساند. در نهایت، مردم با این سریال‌ها بیدار می‌شوند و می‌توانند جلوی بعضی از کار‌های اشتباه را بگیرند.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه ما نباید دلهره داشته باشیم، که اگر سریال دادگاهی می‌بینیم، با تبلیغ جرائم و تخلفات مواجه هستیم، بیان کرد: ما در این سریال‌ها جرمی را نشان می‌دهیم، تا از وقوع جرم پیشگیری کنیم. این عوامل خوب است، به شرطی که این سریال‌ها جذابیت و درام خودش را داشته باشد.

وی درباره ویژگی‌ای که باید سریال‌های قضایی داشته باشند، توضیح داد: همیشه سریال‌های دادگاهی تکراری هستند. اما همیشه باید آن تکراری بودن جذابیت خودش را داشته باشد. یعنی هربار که سریال دادگاهی می‌بینیم، احساس کنیم اتفاق جدیدی رخ داده و کشش، تعلیق و جذابیتی وجود دارد، که منِ مخاطب را درگیر سریال می‌کند. ویژگی سریال‌های دادگاهی این است، که تماشاگر را لحظه به لحظه درگیر خود کند. 

بازپرس

گبرلو با اشاره به اینکه کشف و جست‌وجوگری در سریال‌ها برای مخاطب مهم است، خاطرنشان کرد: اگر ما یک پرونده دادگاهی داریم، تماشاگر باید احساس کند، که پیگیر ماجراست و چگونه تخلف به وقوع پیوسته است. سریال‌های دادگاهی علاوه‌بر اینکه سرگرمی برای مخاطب دارد، ذهن او را آگاه می‌سازد. سریال‌ساز نباید کلیشه‌ای عمل کند. او باید پرونده‌هایی را انتخاب کند، که برای مخاطب جذابیت و تعلیق دارد. البته به کارگردان هم بستگی دارد، که بتواند درام داستان را خوب پیش ببرد. نمونه این سریال‌سازی‌ها سریال «بازپرس» است، که تحقیق و کشف در آن دیده می‌شود. 

بازپرس

به گفته این روزنامه‌نگار، در این سریال آدم‌هایی را که فکر نمی‌کنیم متخلف هستند، از سوی بازپرس شناسایی می‌شوند. در نهایت، به تماشاگر این آگاهی را می‌دهد، که مراقب آدم‌هایی باشد که اگرچه ظاهر خوبی دارند، اما در باطن متقلب هستند. از آنجایی که برخی موضوعات در جامعه ملتهب است، مردم انتظار دارند سریال‌ساز و رسانه به اختلاس، دزدی و … بپردازند. چقدر خوب است این سریال‌ها در قالب داستان باشد و قضاوت را برعهده مخاطب بگذارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *